Şuşa - ən yeni tariximizin Zəfər
Tacı
Səyyad Aranın “Tacın
qaytarılması” kitabı haqqında
Görkəmli
yazıçı, publisist, ictimai xadim Səyyad Aran son illər
qələmə aldığı bir sıra aktual mövzulu əsərlərdən,
xüsusilə "Baş daşı"ndan, "İrəvana
gedən yollar"dan sonra üçüncü bir romanı -
"Tacın qaytarılması"nı yazıb nəşr
etdirdi. Roman öz adını xalqın dilində hər nə
qədər məşhur olsa da, Azərbaycan Prezidentinin nitqlərində
əvvəlki etnoqrafik məhrəmliyini qoruyub saxlamaqla
yanaşı, yeni məzmun kəsb edən "Şuşa
Qarabağın tacıdır!" ifadəsinin
doğurduğu son dərəcə dərin ictimai-siyasi (hətta
ideoloji!) təəssüratdan alır. Və müəllif
heç bir istisnaya, tərəddüdə yol vermədən əsərin
bütün ideya-estetik təfərrüatları ilə
göstərir (və inandırır) ki, bu Tac onun əsl
sahibinin başında qərar tuta bilər, hansısa
işğalçının, quldurun, oğrunun başı
onu saxlamaq iqtidarında deyil.
Əsərin
ruhuna hopmuş zərif mifoloji mistika özünü ilk sətirlərdən
göstərir. Qədim türk eposunda olduğu kimi
"Tacın qaytarılması"nda da Vətən
oğullarının - düşmən üzərinə
yürüşə qərar vermiş əsgərlərin
önündə Boz Qurd gedir... Səyyad Aran kökü çox
qədim dövrlərdən gələn yazıçı
"yaddaş"ını, fəhm-maneralarını təcrübəli
publisistik müdaxilələrlə elə zənginləşdirir
ki, oxucu "bu gün"ü "keçmiş"də və
"keçmiş"i "bü gün"də dərk
edə, təsvir olunan hadisələrin bir xalqın tarixi
üçün nə qədər əhəmiyyətli olduğunun
mahiyyətinə vara bilir... Oğuz xanın qoşunu da bir
zamanlar düşmən üzərinə keçilməsi
çətin yollarla, Boz Qurdun himayəsində, onun
müşayiəti ilə gedib xalqın epik yaddaşından
heç zaman silinməyən zəfər
çalmışdı... Yazıçı
"keçmiş"dən "bu gün"ə, mifdən
publisistikaya, ədəbiyyatdan həyata qayıdır:
"Əməliyyat sirrini yalnız şərid kimi uzanıb
gedən bu kalonun Xüsusi Təyinatlıları bilirdilər.
Əməliyyat planı olduqca məxfi
hazırlanmışdı. Xüsusi Təyinatlı Qüvvələrin
ən say-seçmə döyüşçülərini
seçmişdilər. Ərgünəşin ətəklərindən
başlayaraq yol gəlirdilər".
Səyyad
Aranın təsvir etdiyi hadisələrin baş verdiyi
coğrafiyaya olduqca analitik həssaslığı romanın,
demək olar ki, hər yerində aydın görünür:
"Silahlı qüvvələrimizin Şuşaya daxil
olması üçün cənub-qərb və şimal-şərq
istiqamətlərində iki güclü birlik - korpus
yaranmışdı. Onlardan birincisi sağdan Azıx -
Qırmızı Bazar - Muxtarkənd - Şuşakənd
istiqamətində, o biri isə Hadrut - Tuğ - Tağlar -
Çanaqçı - Sığnaq - Böyük Tağlar -
Daşaltı istiqamətində irəliləyərək Şuşanı
əhatəyə almalı, Laçın dəhlizini
bağlayıb, Laçınlar - Xəlfəli -
Qayıbalı kəndlərinin aşağısından
Şuşaya qalxmalıydılar".
Bu həssaslığın,
bir tərəfdən, müəllifin o yerlərə
yaxından bələdliyindən, ikinci tərəfdən, sənədli
roman janrının tələblərindən (və bu tələblərə
peşəkar reaksiyadan) irəli gəldiyi heç bir
şübhə doğurmur; ancaq, görünür,
bunların heç birindən az əhəmiyyətsiz olmayan
üçüncü bir məsələ də var:
yazıçı yaxşı bilir ki, sözügedən
toponimiya hər bir azərbaycanlının dilində neçə
illərdir bu və ya digər münasibətlə dönə-dönə
təkrarlanaraq hər dəfə ruhumuzun ən incə tellərinə
toxunur. Və Xüsusi Təyinatlılar kol-kos basıb
tanınmaz olmuş bu yerlərdən keçərkən
yazıçının bol-bol xatırlatdığı yer
adları Vətən adlandırdığımız
coğrafiyanın yalnız maddi yox, həm də doğma mənəvi
mənzərəsini canlandırır.
Hər
bir döyüşçünün ən böyük arzusu
Şuşanın alınmasında - Tacın geri
qaytarılmasında bilavasitə iştirak etmək, qəhrəmanlıq
göstərməkdir. Bu, sadəcə, hərbçi borcu
yox, vətəndaş məsuliyyəti, milli tarixi missiyadır
ki, az qala hər bir əsgərin mənəvi xarakterinə
çevrilmişdir... Yürüş zamanı onlardan biri -
İbadət ağır yaralanır... "Əsgərlər
dövrələmə durdular ki, kənardan baxanda işıq
görünməsin. Bütün dəstə
dayanmışdı. İbadətin rəngi
qaçmışdı. Hərbi kazarmada çarpayı
qonşusu Kərim yavaşca soruşdu:
-
Çox ağrıdır?
-
Yox, qorxuram general eşidər, məni arxaya göndərər.
Şuşanın qapısının ağzından geri
qayıtmaq... Ölərəm..."
Bu,
kiməsə yazıçının bədii şişirtməsi,
metafora kimi görünə bilər, ancaq ikinci Qarabağ
müharibəsinin - Vətən müharibəsinin gedişi,
yəqin ki, hamımızın yadındadır... Özü də
bütün detalları ilə... Hər bir gənc, hər bir
yeniyetmə hərbi komissarlıqları inandırmağa
çalışırdı ki, düşmənlə
döyüşə getmək ilk növbədə məhz
onun haqqıdır. Və Vətən uğrunda mübarizəyə
bu cür kütləvi can atmaq iki mininci illərin əvvəllərində
formalaşmış Azərbaycan gəncliyinin ümumi ictimai
stixiyasına, sosial-mənəvi təbiətinə
çevrilmişdi.
Romanda,
bir tərəfdən, xalqın ruh yüksəkliyi, qələbə
əzmi göstərilirsə, digər tərəfdən, onun
üzvi tərkib hissəsi olan orduya professional rəhbərliyin
nə demək olduğu barədə aydın təsəvvür
yaradılır... "Ordumuz mühüm strateji əhəmiyyəti
olan əraziləri - Suqovuşanı, Cəbrayılı,
Füzulini, Zəngilanı, Qubadlını azad etmişdi.
Ən vacib strateji məntəqələrdən biri Ağdam
idi. Ermənilər əsas zərbəni ordan gözləyirdilər..."
Ancaq Ali Baş komandan belə bir "gözlənilməz"
qərar qəbul edir ki, ordu artıq məlum yollarla deyil,
meşəliklərdən cığır açaraq
birbaşa Şuşa üzərinə yeriməlidir...
"Ermənilər buradan yol olmadığını bilirdilər.
Keçilməz cəngəllikləri Azərbaycan ordusunun
yararaq Şuşanın sıldırım qayalıqlarına
çıxacağına inanmırdılar".
Azərbaycan
ordusu isə Zəfər yolunun cığırını
açırdı. Və bu yolun bir bələdçisi mifik
Boz Qurddursa, ikincisi Füzuli rayonundan olan baməzə Fazildir.
O Fazil ki, Xüsusi Təyinatlılara yalnız yol göstərmir,
eyni zamanda onların ruhunu, əhval-ruhiyyəsini yüksəldir,
nəinki döyüşçülərlə, hərdənbir
canavarlarla da zarafat etməkdən çəkinmir... "Ay dədəmizin,
babamızın totemi! Gəl düş qabağa, düz-əməlli,
asan bir yolla gedək, əziyyətimiz az olsun. Bu
aralığı mən alababat tanıyıram, indi sağ
olsunlar, etibar edib çağırıblar, amma axı siz
hamıdan yaxşı tanıyırsınız bu yerləri.
Ləlik eləməyin dəə... bizi".
Ordunun
keçdiyi yol başdan-başa xarabalığa
dönmüşdür. Və belə bir qənaət
yaranır ki, işğalçıların məqsədi zəbt
etdikləri bu torpaqda yaşamaq yox, əsrlərlə himayəsinə
sığındıqları xalqa nə qədər
mümkündürsə o qədər ziyan vurmaqdır.
"Erməni xəstəliyi"nin nəticəsi olan vəhşiliklərin
"Tacın qaytarılması"ndakı mənzərəsi
bundan ibarətdir ki, "hansısa kəndi xatırladan
xarakterik bir tikili, ev, ağac, bulaq qalmamışdı.
Bütün evlər təməlinə qədər
sökülüb daşınmışdı. Qapı-pəncərələr,
dəmir darvazalar, mişar daşları, həyətlərdə
yeni evlər tikmək üçün qalaqlanmış tikinti
materiallarının izi-tozu belə qalmamışdı.
Meşələrdəki qədimi palıdlar, ulu çinarlar,
həyətlərdəki yüzillik bar ağacları dibindən
kəsilib aparılmışdı. Kəndləri xəritə
ilə güc-bəla müəyyənləşdirirdilər"...
Və "elə bil hansısa vəhşi qəbilənin
keçdiyi" bu yerlərə indi onun əsl sahibləri
qayıdırdılar...
Romanın
baş qəhrəmanı, heç şübhəsiz, Ali
Baş Komandanın rəhbərlik etdiyi Azərbaycan ordusu,
onun öncül qüvvəsi olan Xüsusi Təyinatlılardır.
Müəllif onları həm bütöv bir Qüvvə-obraz,
həm də müxtəlifçinli
döyüşçülərin şəxsində
ayrı-ayrılıqda (və adətən, öz dilləri
ilə!) təqdim edir... "Üç gün qaldıq həmin
ərazidə. Ermənilər bilirdilər ki, ordayıq, amma
hücuma keçməyə cəsarət eləmirdilər. Həm
"Yaşma"nın nə demək olduğunu
anlayırdılar, həm də bu dəfə yüksəkliklərdə
biz idik. Bəzən danışıqlarını tuturduq. Elə
yana-yana "Yaşma", "Yaşma" deyirdilər ki...
Tüstülərinin təpələrindən necə
çıxdığını sanki gözlərimizlə
görürdük".
İkinci
Qarabağ müharibəsi, birincidən fərqli olaraq, Vətən
müharibəsi idi. İlham Əliyev Prezident seçildiyi ilk
günlərdən ordunu (və xalqı) bu müharibəyə
hazırlayırdı. Ölkənin hərbi-iqtisadi
imkanları artıq elə bir səviyyəyə
çatmışdı ki, hər cəhətdən
"tükənmiş" Ermənistanın onun
qarşısında duruş gətirəcəyinə
yalnız ermənilər (və onların yelbeyin
havadarları) kimi avantüristlər inana bilərdi... "Ali
Baş Komandan tərəfindən Şuşanın azad edilməsi
çox məxfi və mükəmməl
hazırlanmışdı. Hamı Azərbaycan ordusunun
mühüm strateji əhəmiyyətə malik Ağdam
istiqamətindən növbəti hücumu edəcəyini fikirləşirdi.
Dahiyanə gediş erməni tərəfini də, elə azərbaycanlı
döyüşçülərin, hərbi
komandanlığın digər üzvlərini də heyrətə
saldı".
Ali
Baş Komandan öz xalqının iradəsinə,
yaratdığı ordunun gücünə əmin idi, bilirdi
ki, hər nə qədər riskli olsa da, ağıllı, əsaslandırılmış
hücum planı Azərbaycan əsgərini qorxutmayacaq, əksinə,
onun daxilində gizlənmiş potensialı oyadacaq, Zəfər
yanğısını hərəkətə gətirəcək...
Romanın qəhrəmanlarından biri - tibb baş
leytenantı xatırlayır: "Sonralar müşahidə elədim
ki, başından, qolundan, ayağından, kürəyindən
yaralananlar 15-20 gündən sonra yenidən qayıdıb gəlirlər...
Onlara deyirdim ki, ağır yaralısan, sənə
döyüşmək olmaz, yenidən qan itirsən, həyatın
bahasına başa gələr, gəl səni göndərim
hospitala. Yalvarırdı ki, əlinin altında olan dərmanlarla,
iynələrlə mənə kömək elə,
ağrıkəsici ver, birtəhər əmələ gətir,
yenidən döyüşə gedim. Yoldaşlarımdan geri
qalmaq istəmirəm".
Xüsusi
Təyinatlıların kəndir kanatla Şuşaya -
Cıdır düzünə qalxmaları səhnəsi
romanın ən maraqlı səhifələrindəndir.
Döyüşçülər kanatla
"uçurlar"... "Ən axırda polkovnik Ələkbərov
"uçdu". Qoca qartal heç də cavanlardan geri
qalmırdı.
...Erməni
əsgərləri arxaları uçuruma doğru
çömbəlib nə barədəsə höcətləşirdilər.
Mübahisələri çox qızğın keçdiyindən
böyürlərində dayanıb gülə-gülə
onlara baxan azərbaycanlı XTQ-çiləri görəndə
heyrətdən dilləri tutuldu. Kimsə inildəyərək
"Yaşma" dedi".
Romanda
Şuşanı öz əsl sahiblərindən guya
"müdafiə" edən erməni əsgər və
zabitləri, onların düşdükləri vəziyyətlər
barədə olduqca səciyyəvi ştrixlər vardır.
İcra Hakimiyyəti binasının zirzəmisində rahat
yeyib-içən mayor ilə adyutantını "əsgərlərimiz
avtomatlarının ucu ilə dümsükləyə-dümsükləyə
meydana gətirdikdə" mayor şoka düşür...
"İcra Hakimiyyəti binasının üstündə
dalğalanan Azərbaycan bayrağını nifrətlə
süzdü. Var səsilə bağırdı. Ermənicə
söyürdü - həm də deyəsən bu dəfə təkcə
azərbaycanlıları deyil, elə özününküləri
də.
...Kapitan
Əziz Vəliyev baş barmağını şəhadət
və orta barmağının arasından çıxarıb
yeriyə-yeriyə mayora yaxınlaşaraq onun ağzına
soxdu"... Erməni mayorla azərbaycanlı kapitanın təkbətək
döyüşü onunla nəticələnir ki, "o bizə
diri lazımdır" deyə bizimkilər ermənini azərbaycanlı
Xüsusi Təyinatlının əlindən zorla alırlar.
Qaçhaqaçda
"yaddan çıxıb" Şuşadakı evlərin
birində qalan qardaş-bacı iki erməni uşağına
azərbaycanlı döyüşçünün münasibəti
isə tamam başqa cür olur... "Söz yox ki, gözlərindən
nisgil və qorxu əskik olmurdu, amma sövq-təbii hiss edirdilər
ki, bu "əmi" onları qoruyacaq, ata-analarına
qovuşduracaq"...
Azərbaycan
ordusunun keçirdiyi Şuşa əməliyyatının
fövqəladə səciyyəsini qaçıb
ölümdən canlarını hansısa möcüzə
sayəsində qurtarmış yaralı erməni əsgərləri
daha yaxşı vermişdilər: "...Biz onları güllələyirdik,
görürdük ki, yıxıldılar, öldülər,
amma onlar yenidən yıxıldıqları yerlərindən
ayağa durub üstümüzə gəlirdilər. Yenə atəş açırdıq, hədəfi
vururduq, yıxılırdılar, düşünürdük
ki, öldülər. Lakin yenə ayağa qalxıb
üstümüzə gəlirdilər... Güclə
qaçıb canımızı qurtarırdıq.
Başa düşmürdük, canlı adamlarla vuruşurduq,
yoxsa robotlarla, cinlərlə, şeytanlarla..." Və bu da
axır ki, ağılları başlarına gəlmiş ermənilərin
son sözləri: "Axı biz başqasının
torpağında nə gəzirik? Buralar Azərbaycan
torpaqlarıdır. Qarabağ Ermənistan deyil
axı..."
Romanın son səhifələrində müəllif Azərbaycan
xalqının Zəfər təntənələrini təsvir
edir. Yazır ki, "millət xoşbəxt idi. Otuz ilə yaxın müddətdə qəhəri,
kədəri içində qalan xalq dirçəlmişdi,
illərdən bəri həsrətində olduğu qələbəyə
qovuşmuşdu, özü öz içindən
böyümüşdü".
Səyyad
Aranın "Tacın qaytarılması" əsəri
mövzusu, ideya-məzmunu və süjet-kompozisiyası ilə
elə bir uğurlu Vətən müharibəsi
romanıdır ki, onun qəhrəmanları sırasında
müharibənin də öz yeri var, Vətənin də...
Ancaq öndə Şuşa dayanır - ən
yeni tariximizin Zəfər Tacı... Tac isə
müzəffər Ali Baş Komandana, müzəffər Azərbaycan
ordusuna və müzəffər Azərbaycan xalqına mənsubdur...
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 18 fevral.- S.12-13.