“Əbuhübb” haqqında bəzi qeydlər
Ötən
il mənim üçün mütaliə
prosesi kəmiyyət baxımından olmasa da (həmişə
olduğu kimi il ərzində nəzərdə tutduğum
kitabların hamısını oxuyub başa çıxa bilmədim)
keyfiyyət baxımından uğurlu oldu. Nədən
ki, Aydın Talıbzadənin çoxdandır oxumağı
arzuladığım iki romanını
("Əbuhübb" və "Ramana") nəhayət
oxuyub bitirdim. Və qərara gəldim ki, hər
iki romanla bağlı düşüncələrimi
bölüşüm.
Əvvəlcə onu deyim ki, Aydın Talıbzadənin
romanları haqqında yazmaq mənə görə çətin
və məsuliyyətlidir. Çünki Aydın
Talıbzadəni hər zaman özümə müəllim
qismində görmüşəm. Onun kulturoloji
yazılarıni, esselərini susuz adam kimi
acgözlüklə başıma çəkmişəm, nələrisə
öyrənmişəm, müəyyən qənaətlər
əldə eləmişəm. Onun
üçün də müəllim nəzərində
gördüyün bir müəllifin əsərləri barədə
yazmaq ikiqat məsuliyyət istəyir ki, ustadına kəm
baxmayasan. Ümid edirəm, hörmətli
Aydın müəllim hansısa qəbul etmədiyi və ya
razılaşmadığı məqamlara görə,
güneyli soydaşlarımız demiş, güzəşt edər.
Onu da
vurğulayım ki, esselərini böyük heyranlıqla(!)
oxuduğum müəllifin - müəllimin romanlarından
hansı təəssüratla ayrılacağım mənim
üçün naməlum deyildi. Əksinə,
məni hansı sürprizlərin gözləyəcəyini,
Aydın müəllimin bizi öz ədəbiyyat gəmisinə
mindirib hansı tufanlı dənizlərə, dumanlı cəzirələrə
aparıb çıxaracağını təxmin edirdim.
Romanları oxuyandan sonra da fikrimdə
yanılmadığımı anladım.
İlk növbədə onu deyim ki, Aydın Talıbzadə
hər iki romanı sirlərlə, şifrələrlə
hörüb-toxuyub. Esselərində kodları açan
müəllif bu dəfə özü kodlaşdırma
aparıb, əsərlərinin içində müəyyən
mənada müxtəlif tapmacalar gizlədib ki, gərək
romanı oxuyan zaman onları da çözəsən, yoxsa
Aydın müəllimin roman dünyasının sirlərinə
tam vaqif olmaq çətin. Odur ki,
inanmıram mənim bu sirləri tam çözmək cəhdlərim
sonadək uğurlu olsun. Lakin bununla belə
romanların məndə yaratdığı təsirləri
sizinlə bölüşməyə
çalışacağam.
"Əbuhübb"də hadisələr iki zaman
dilimində baş verir. Biri müasir dövrdə Bakının
Sovetski məhəlləsində yaşamış Tuncal
adlı rəssamın zamanıdır. Digəri
isə dəqiq tarixi bilinməyən, çox güman ki,
Çingiz xanın hökmranlığı dövrünə
dəng gələn Cingöz xanın sərkərdələrindən
biri Toltı bəyin. Tuncal və Toltı
- hər ikisi həyatla mübarizə aparır, biri
fırçası ilə, digəri qılıncı ilə.
"Əbuhübb" Toltı bəyin "dördnala
çaparaq" mülkünə doğru gəlməsi ilə
başlayır. Cingöz xanın hörmətli əyanı
mülkünə varid olub qızı Umayranı çimdirib
hazır etməyi tapşırır. Ağıllı
kənizi Saytuba Toltı bəyin öz qızını
Cingöz xanın hərəmi üçün
hazırlatdığını zənn etsə də gözlənilməz
hadisə baş verir. Toltı bəy
Umayraya özü sahib olur və dəf olub gedir.
Toltı bəy kimi nüfuzlu bir sərkərdənin bu müəmmalı
addımına haqq qazandırmaq olmazdı, əgər ki,
sonradan Cingöz xanın öldüyü və onunla birlikdə
qırx bakirə qızın diri-diri dəfn olunacağı,
bu qızlardan birinin də Umayra olduğu, eşikağası
Bayburd ağanın isə Umayranın dalıyca yola
çıxdığı məlum olmasaydı. Bayburd ağa öyrənəndə ki, Umayra bakirə
deyilmiş, bərk qəzəblənir, bu qəzəb əlbəttə
Toltı bəyə baha başa gələcəkdi. Odur
ki, Toltı bəy eşikağası gedəndən sonra evinə
qayıdır, arvadı ilə yatan mehtərin
başını kəsir, onsuz od
düşmüş evinə bu dəfə özü həqiqi
mənada od vurur, sonra qızını və kənizini
götürüb yollara süvar olur. Həm ərinin
namusa sığmayan davranışından, həm də
oynaşını itirməkdən havalanan Təncigül isə
evlə birlikdə yanıb külə dönür.
Əlbəttə
Bayburd ağanın da dabanqırma onun mülkünə
doğru gəldiyi bir vaxtda Toltı bəyin qızının
bəkarətini özü almaqdan başqa çarəsi
qalmır, lakin sonradan onun qızını da
götürüb cəlayi-vətən olması belə bir
sual doğurur: əcəba qızını bəkarətini
almadan da götürüb gedə bilməzdimi? Bu
sual oxucunu düşündürür. Lakin
burada ümdə məqsəd Toltı bəyin elədikləri
deyil, əsas fokus nöqtəsi onun qızından olacaq
övladı, Əbuhübbdür. Elə
gəzən ada-şəhərdəki dərvişlər də
həmin müqəddəs zatın doğuşunu gözləyirlər.
Necə ki, ən gözəl çiçəklər
ən zibilli torpaqlarda cücərir, Əbuhübb də məhz
belə bir çirkin aktın bəhəri olmalı idi.
Bitkinin yaxşı inkişafı
üçün nəcis-peyin gərək olduğu kimi
Əbuhübbün də doğuşu üçün
izdivacların ən murdarı gərəklidir.
Qızının xilası üçün Toltı bəyin
verdiyi qərar ilk baxışda qaçılmaz görünsə
də sonradan uçan ada-şəhərin pak dərvişlərinin
də Toltı bəyi qəbul etməmələri onun bu qərarının
qaçılmazlıqdan doğulmadığını, qəlbinin
dərinliklərində ehtiras qığılcımları da
gizlətməsinə işarədir. Çünki bəzi
məqamlarda Toltı bəyin həmin dəhşətli
izdivacdan sonra dəfələrlə qızına
yaxınlaşması əslində ona artıq ehtirasın
hakim olmasının göstəricisidir. Dolayısı
ilə Toltı bəyin bu addımı heç də
çıxılmazlıqdan deyil, oğraşlıqdan
doğur ki, döyüş meydanlarında dəfələrlə
ölüm mələyi ilə üz-üzə gələn
sərkərdə üçün qızını diri-diri
gömülməkdən xilas etmək naminə öldürmək
bəs edərdi. Lap sonra xanimanını
da oda verib yenə də sərgərdan dolaşardı. Amma o, bunu etmir. Toltı bəy
Saytubaya etirafında qızının namusuna əl
uzatmağını onu Cingöz xanın məzarına
diri-diri gömülməkdən xilas etməkdən çox sərkərdə
ərini mehtərin at təri qoxulu qoynuna dəyişən
arvadı Təncigüldən qisas almaq üçün
etdiyini boynuna alır.
Əsərin mündəricatına nəzər yetirdikdə
görürük ki, fəsil adları müəyyən
qanunauyğunluqla düzülüb. İlk fəsil olan "Tək"dən
sonra "Təkər" fəsli yaranır, sonra
"Ər" gəlir, daha sonra "Roman", "Om",
"Məhəllə", "Sarıqulaq",
"Amor", "Əbuhübb", "Köç". Mən
deyərdim ki, Toltı bəyin və daha sonra Tuncalın da
ölümü ilə nəticələnən fəsillərdən
sonra gələn, lakin kitabda yer almayan xəyali bir fəsil də
var ki, bu fəsil adlarından ibarət söz oyununun davamı
kimi görünür - "Çök" - həm də
kitabın ümumi ruhunu, əsas personajların cismani və mənəvi
çöküşlərini ehtiva edir.
Birinci fəsil "Tək" Toltı bəydən bəhs
edir, ağır sınaq qarşısında tək
qalmasından.
Növbəti fəsil "Təkər"dir,
burda Tuncalın öz həyatını təkər kimi
yoxuş aşağı buraxdığının şahidi
oluruq. Sovestkidə təkcə uşaqlar təkərləri
yoxuş aşağı diyirlətmirlər, bəzən
böyüklər də öz həyatlarını beləcə
diyirlədirlər, taleyin ümidinə buraxırlar, ta gedib
öz təcili ilə və ya nəyəsə toxunub
yıxılanacan diyirlənməsinə imkan yaradırlar,
öz samsaralarını təkər kimi fırladırlar.
Əsl dərvişlik həyatı da elə
budur, həyatını təkər kimi yoxuşdan
aşağı diyirlətmək, Tuncalın elədiyi kimi.
Və bu yolda Tuncalın "təkər"i də
qanunauyğun olaraq maneəyə - Fərizəyə toxunur.
Bu toxunuşdan da yeni bir hərəkət
doğulur və Sovetskidə yoxuşdan diyirlədilən hər
bir təkər kimi hansısa enişdə aşaraq öz
yoluna - həyatına son qoyur.
Tuncal rəssam Ucal Haqverdiyevin obrazıdır. Əsərdə
bu barədə açıq şəkildə deyilməsə
də cəmi bir yerdə Tuncalın "Fransız" filmində
çəkildiyi qeyd olunur ki, bilənlər bilir, həmin rolu
Ucal Haqverdiyev canlandırıb. Bir də
ki, müəllif özü də bir neçə də
müsahibəsində qəhrəmanın hardasa Ucal
Haqverdiyevin prototipi olduğunu dilə gətirib.
Dediyimiz
kimi kitabda iki zaman dilimi, iki ayrı baş personaj, iki ayrıca
hadisələr sikli var. Bu iki hissə bir-birilə heç vədə
kəsişmir, yalnız əsərin sonlarına doğru əyan
olur ki, Toltı bəylə bağlı fəsillər əslində
Tuncalın baxdığı bir serialdan imiş. Yəqin buna görə də Toltı bəylə
bağlı hissələri oxuyarkən oxucu qəfildən
hadisələrin ortasına düşür. Kobud şəkildə desək biz bu serialın əvvəlindən
xəbərsizik, gərək ki, onu yalnız Tuncal
görüb, ya da o özü də elə bizim kitabda
oxuduğumuz yerdən baxıb həmin seriala. Mənə görə Toltı bəylə
bağlı hissə məhz bu səbəbdən bəzilərinin
dediyi kimi ayrıca roman hesab oluna bilməz.
Romanın Toltı bəylə bağlı hissəsi
daha dinamik və dramaturji baxımdan daha gərgindir, seriallarda
olduğu kimi oxucunu tarım saxlaya bilir. Tuncalla
bağlı hissə isə sakit, statikdir. Bu
bağımdan hər iki dövrlə aid fəsillərin
bir-birini əvəz etməsi romanı daha oxunaqlı edir.
Oxucu intizarla Tuncayla Fərizənin münasibətlərinin
yer aldığı fəsli bitirməyə
çalışır ki, Toltı bəyin macərasının
hara gedib çıxacağını öyrənsin.
Fərizə
demişkən... Fərizə personajı ziddiyyətlidir,
müəllif həmin obrazı daim tərəddüdlər içində
çırpınan xarakter kimi verib. Tuncal
heç, məqsədi bəllidir, Fərizə isə müəmmalıdır.
Rəssam qadın gah sənət aşiqi kimi
görünür (hərgah Qız qalasının
yanındakı sərgidə onun elə də dərin istedada
malik olmaması üzə çıxır), gah Tuncala qibtə
edir, gah da imkanlı məşuq axtarışındadır.
Onun bu tərəddüdləri seksual həyatına
da sirayət edir (əcnəbi sənətşünas
qadınla arasında münasibət yaşanır). Sonunda isə Fərizənin polyak məşuqa
qoşulub səadət dalıyca qaçması onun əslində
heç vaxt əsl sənətkar eşqi ilə yanmamasına
təntənəli nöqtə qoyur. Fərizənin
əvvəldən gerçək ehtirasla sənətə
bağlanmadığı da ilkin səhifələrdən
duyulur, bu, hətta onun çiy fəlsəfi düşüncələrində
də sezilir.
Tuncal isə Fərizədən, eləcə də digər
rəssam yoldaşlarından fərqli olaraq özünü sənətə
həsr edir, ideallarını maddiyyata dəyişmir. Arabir büdrəsə də
(bomjla ünsiyyətdə) əsl dərviş həyatı
yaşamağa can atır, kallıqdan yetişkənliyə
doğru təkərini fırladır. Buna nail
olurmu? Tuncal ideallarını maddiyyata dəyişməsə
də sonda məşuqunun hesabına yaxşı həyat
yaşayan Fərizədən asılı vəziyyətə
düşməsini də görürük. Lakin onun ürəyini partladan da deyəsən, elə
Fərizəyə möhtac qalması olur. Bulvarda ölən zaman cibindən çıxan Fərizədən
aldığı 100 dollarlıq əskinazın xərclənmədən
qalması da yaşadığı vicdan əzabını
göstərir.
Lakin Fərizənin fəlsəfi çərənçiliyindən
fərqli olaraq Tuncalın həyat və sənət
haqqında düşüncələri sağlam və diqqətçəkəndir. Tuncal çox
fəlsəfi danışır, ağzından dürr
tökülür, aforizmlər saçılır. Elə Toltı bəy də aforizm deməkdə Tuncaldan
geri qalmır.
Tuncal da
müəyyən mənada Toltı bəy kimi səhv yolu
seçir, guya dərviş məqamına yüksəlməyi
cəhd eləsə də əsərin əvvəlindəcə
onun bomjla (XXI əsrin dərvişi)
qarşılaşmasından necə çilik-çilik
olduğu əyan olur, sonradan onun Fərizə ilə münasibətləri
və müəyyən mənada alfons həyatı heç də
onun düz yolda olmadığını göstərir ki,
bunlar da Tuncalın həyatında kəfkir kimi gedib gəlmələr
şəklində baş verir. Əgər
Toltı bəyə fikir versək, əsərin sonuna yaxın
o da müdrikləşir, dayanmadan aforistik fikirlər səsləndirir,
lakin bu onu xilas etmir. Toltı bəy də,
Tuncal da natamamlıqlarının əziyyətini çəkirlər.
Birisi xeyirlə tam dola bilmir, digəri şərlə.
Aydın Talıbzadənin hər iki romanında
esseçi tərəfi özünü ağır şəkildə
büruzə verir. İstər müəllif təhkiyəsində,
istərsə də obrazların dilindən bəzən
müxtəlif fəlsəfi fikirlər, aforistik
düşüncələr səslənir. Bəzən
bu fəlsəfi ricətlər ümumi mətndən fərqlənərək
az qala ayrıca yazı halında
görünür. Bu ricətlər esse kimi dəyərlidir,
lakin romanın içində bəzən bənd, arakəsmə
rolunu da oynaya bilir. Toltı bəyin sonda
bir filosof kimi dayanmadan aforizmlər "istehsal etməsi"
romanın ruhu ilə zənnimcə uyuşmur. Bu nə deməkdir? Toltı bəyin
müdrikləşməsi? Əgər
müdrikləşmədirsə, bəs o zaman dərvişlər
onu nədən qəbul etmir?
Bu aforizmlər ayrılıqda gözəl fikirlər
olsalar da əsərin içində muxtariyyətini elan
etmiş vilayətə bənzəyirlər, gözlərisə
müstəqillikdədir. Mən ümumilikdə
bu cür fəlsəfi fikirlərə qarşı deyiləm,
lakin onun tərəfdarıyam ki, bu ricətlər əsərin
ümumi ruhundan çıxış etməli, onun
bıçaq kimi böltələməməli, süjeti,
ümumi axarı dikdik-dikik etməməli, əksinə əsəri
irəli aparmalıdır. Lap sadə şəkildə
belə deyim, fəlsəfi fikir əsərin içində
şəkər çayda əridiyi kimi itib yox
olmalıdır ki, onun şirinliyini yalnız çayı
içəndə (oxuyanda) biləsən. Yox əsərin
ayrı-ayrı hissələrində xəmirin içində
un qırıntıları kimi
yumurlanıb qalanda əksinə artıqlıq edir. Lap fikrimi
bir qədər də sadələşdirim, esse ilk növbədə
fəlsəfi məhsuldur, düşüncədir (tərcüməsi
də belədir), onun məqsədi ən
adi halda müəllifin fikirlərini çatdırmaqdır. Essedə bədiyyat isə, onun naxışı, bəzəyidir.
Lakin romanda müəllifin düşüncələri
ümumi ab-havada ərinmiş şəkildə olmalı, elə
yerləşməlidir ki, onu çıxaranda bədii əsərdən
heç nə itməsin. Təbii ki, bunlar
mənim qənaətlərimdir, razılaşmamaq da olar.
Bir məqamı
vurğulamaq yerinə düşər ki, Tuncayın Füzuli
heykəli tərəflərdə sərkərdən
dolaşıb Fərizəni gözlədiyi vaxt verilən
aforstik fikirlər şüur axınına dönərək
yerinə düşür, Tuncalın daxili təbəddülatlarının,
düşüncələrinin ifadəsi kimi
görünür, onun kamil bir insan kimi yetişməkdə
olduğunu göstərir.
Aydın Talıbzadənin əsərlərində hər
şey personajdır ("əsər"ləri deyəndə
aşağıda bəhs edəcəyim "Ramana"
romanını da nəzərdə tuturam). O, asanlıqla hər
şeyi personajlaşdırır. Əşyalar,
hərəkətlər, davranışlar əşya, hərəkət,
davranış olmaqdan çıxır, metafora iksiri içib
canlanır, əsərin içində tale, ömür
qazanır, personaja dönür. Misal üçün, bu
nümunədə sükut dil açıb danışır:
"Sükut qapı ağzında çöməlib bir xeyli
müddət idi ki, təzim eləyirdi. Sonra icazəsiz
içəri girdi: hər yeri nəzarətinə
götürdü".
Və ya.
"Saytuba başını yana çevirəndə
Bayburd ağanın baxışlarını tutdu, amma onlar
sıpçınıb qaçmağa üz qoydular və
tullanıb Bayburd ağanın gözlərinə girdilər,
kiriyib elə oradaca kirpiklərin arxasında gizləndilər".
Bəzən bu metaforalar o qədər böyüyür
ki, bulud Ayın qabağını tutan tək personajın
qabağını kəsir. Yuxarıdakı misalda
Bayburd ağanın baxışları da anidən
obrazlaşır, kiçik də olsa əsərin içində
özünə ömür qazanır, diqqəti üstünə
çəkir, bəzənsə bu bənzətmələr
yazıçı məharəti haqqında şaqraq zəngulələr
vurur.
Elə məqamlar var ki, müəllif orada bənzətmələrlə bağlı məharət göstərib. Həmən cümlələri oxuyanda müəllifin də onları yazarkən öz tapıntısından necə vəcdə gəlib təşəxxüslə gülümsədiyini də sezmək olur. Məni heyrətə gətirən gözəl cümlələrdən biri belə idi: "Qloballaşma məhəlləmizi plitka şokolad kimi sındıra-sındıra yeyirdi".
Yəqin "Əbuhübb" haqqında mənim nəzərimdən qaçan və ya görə bilmədiyim xeyli məqama toxunmaq olardı ki, mən yanından sükutla keçdim. Bunun üçün daha geniş yazıya ehtiyac var. Romanı tam çözə, əvvəldə dediyim kimi müəllifin əsərdə gizlədiyi kodları aça bildimmi? Zənnimcə, yox. Bu yazı sadəcə mənim yozumum idi, digər yozumları isə "Əbuhübb"ü oxuyan başqa oxucular verə bilər. Hər kəs özü yozduğu kimi.
(Ardı var)
Mirmehdi
Ağaoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 18 fevral.- S.20-21.