Altmış il “gec yazılmış” roman...
Yaxud ənənəvi nəsrin
üstündəki improvizasiyanın müsbət nəticələri
Əvvəlcə sərlövhələr barədə. Əgər bu
roman ötən əsrin 60-70-ci illərində yazılmış
olsaydı, hamının maraq göstərdiyi kitab kimi mütləq
əl-əl gəzər, tələbə yataqxanarının
bütün otaqlarını dolaşar, ağlı-qaralı
çox fikirlərə, mülahizələrə səbəb
olar, müəllifini göylərə qaldıran da
tapılardı, linç eləməyə
çalışan da. Həmin illərdə
yazıçıların birinə elə münasibət
olurdu, birinə də belə. İndi isə,
aləm özgədir. Ona görə də
babalarımız deyiblər ki, "malın mal olmaqdansa,
bazarın bazar olsun".
İkinci sərlövhəni isə professor Cahangir Məmmədli
kimi bu kitabı təkrarən oxuyandan sonra qələmə
aldım. Əslində improvizə termini ədəbiyyata yox,
incəsənətə, xüsusən də musiqi və teatra
aiddir. Tanınmış xanəndə və
ya müğənnilərin on illər boyu hamıya məlum
olan musiqi parçasını və ya muğamı öz
improvizəsi ilə daha gözəl təqdim etdiyini çox
görmüşük. Bəzi görkəmli
aktyorlarımızda da bu keyfiyyətlər olub. Ancaq ədəbiyyatımızın ən
mühüm və sanballı janrı olan nəsrdə
improvizasiyaya o qədər tez-tez rast gəlmirik.
Bu, o demək deyil ki, başqa ədiblər həmin
addımı atmağı bacarmayıblar. Sadəcə,
bizdə həmişə "El nə deyər?" - düşüncəsi hakim olub. Əflatun
Amaşov isə elin nə düşünəcəyini deyil,
öz düşüncəsinin, təfəkkürünün
tələblərini yerinə yetirməyə
çalışıb və buna nail olub. Yeri
gəlmişkən, açıq aydın görünür
ki, romanda qələmə alınmış lövhələr,
məkanlar, hadisələr və obrazlar heç də təxəyyül
məhsulu deyil, həyat reallıqları, bir çoxu isə
müəllifin öz yaşantılarıdır. Hətta kitabı ikinci dəfə oxuyanda - bir
çox məqamların və obrazların mistik olduğunu
bilsəm də, təəssüratlarım, həmin obrazlarla
bağlı düşüncələrim məni
çaşdırırdı. Əvvəlki
mütaliədən beynimdə qalanlara görə - ani olaraq
elə bilirdim həmin fakt və hadisələrə
özüm də şahidlik etmişəm.
...On
yeddinci əsrdə yaşamış fransız
yazıçı və filosofu Rene Dekart yazırdı ki,
ötən əsrlərin yazıçısı ilə
söhbət etmək səyahət etmək kimi bir şeydir. Təbii ki, biz ötən əsrlərin
yazıçıları ilə onların əsərləri
vasitəsilə söhbət edirik. Həmin
söhbət isə bizi haralarasa aparır. Qətiyyətlə
deyə bilərəm ki, Əflatun Amaşovun "Qanıq,
Hasan, bir də Qaragöz" əsəri də məni heç zaman unuda bilməyəcəyim
xatirələrin ənginliklərinə apardı (Çox
mütəəsir oldum ki, mən belə bir əsər qələmə
almamışam).
Elə Əflatun Amaşov da ötən əsrlərin -
bəli, düz gördün, əziz oxucu, ötən əsrin
yox, məhz əsrlərin yazıçısıdır. Çünki
onun 2022-ci ildə oxuculaın görüşünə gələn
romanında təkcə iyirminci əsrin deyil, əvvəlki əsrlərin
də ab-havası duyulur. Qəhrəmanlardan birinin təyyarə
gözləməsi, digərinin qolçomaq kimi qəbul edilməsi
və bir çox başqa detallar bu romanın son
yüz-yüz əlli ili əhatə etdiyini
göstərir. Ancaq elatın aran-dağ
köçləri, ömrü bu köçlərdə
keçən insanların özünəməxsus
psixologiyası, adət-ənənələr, real həyatdakı
fərdlərin cinlə, şeytanla ünsiyyətdə
olması kimi təsvirlər əsəri istər-istəməz
çəkib əvvəlki əsrlərə aparır.
Amma
ötən il işıq üzü
görmüş bu əsərdə bir neçə əsr əvvəlin
ruhunu duyuruqsa, bu, müəllifin geriyə qayıtması yox,
ötən əsrləri bu gün "Mücrü" nəşriyyatının
stolu üstünə gətirməsidir. Tarxin bəzi səhifələrini
bu günə gətirmək... Olduqca məsuliyyətli
və maraqlı cəhdlərdir.
Müəllifin
əsərə yazdığı ön sözdə belə
bir məqam var: "Bir dəfə eşitdik ki, qonşumiz
Fatma xala rəhmətə gedib. Onun yoxluğunu
ağlıma gətirə bilmədim, nəvəsinə
qoşulub mən də ağladım". Vəssalam. Artıq hər
şey aydındır. Bu iki cümləni
romanın üverturası kimi qəbul etdim və gələcəkdə
- daha doğrusu, sonrakı səhifələrin tamamilə
insani hisslər üzəriundə davam edəcəyini
gözləməyə başladım. Bu sətirlərdən
sonra - əsərin sonunadək Hasan təyyarəni gözləyirdi,
mən isə daha çox kövrək, insani hissləri. Bu baxımdan mənim bəxtim çox gətirdi.
Çünki Hasanın təyyarəsi bircə
dəfə gəldi, mənim gözlədiyim hisslər isə
on dəfələrlə.
"Sarı düyə müqavimət göstərmədi"
ifadəsi də məni tutmuşdu, "inəyin üzüylə
süzülən yaş şırımı" lövhəsi
də. Əsərin çoxsüjetliliyi də uğurludur,
alleqorik dialoqlar da. Etnoqrafik təsvirlər
də oxucunu cəlb edir, yurd sevgisi də. Obrazların
adları da elat ab-havasını canlandırır ( Qoja, Məsim, Ballı, Gülyəz və s)
məkan, yer adları da ( Qurd ölən yer, Qoşa qar,
Daş bulaq, Göy qaya və s.).
Məsim
demişkən, kitabın 51-ci səhifəsində belə bir
ifadə və lövhə var: "Quzu Məsimə
isnişdi. Digər quzular örüşdən
qayıdan analarının yanına qaçanda yetim quzu da Məsimə
doğru qaçdı". Fikrimcə,
ömrü böyük şəhərlərdə, geniş
auditoyiyalarda və bahalı restoranlarda keçmiş qələm
sahiblərinin heç biri bu lövhəni yarada bilməzdi.
Yaxud kənd adamının mənəvi
ucalığını göstərən, həm də
inandırıcı şəkildə təsvir edilən bir məqamı
yada salaq. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi əsər
çoxsüjetlidir və süjetlərin biri nəql edilən
dövrü yada salırsa, digəri çox-çox əvvəlki
illərə gedib çıxır. Ötən
əsrin 30-cu illərinə aid olan süjetin qəhrəmanına
- yaylaqda olan İmamalı kişiyə təcili xəbər
göndərirlər ki, tez kəndə qayıtsın, onunla
söhbətimiz var. İmamalı kişinin bu
qayıdışa hazırlaşması elə gözəl təsvir
olunub ki, oxucu sanki həmin lövhələri görür.
Ancaq daha maraqlısı həmin qəhrəmanın
yaşadığı başqa bir hissdir. O, kommunistlər tərəfindən
urvatsız ediləcəyini düşünür və beynində
çox variantları götür-qoy edir. Ən
mühüm qərar isə silahında bir güllə
saxlamasıdır ki, hörmətsiz edilsə, Faxralıda onun
alçaldıldığını görən olmasın,
özü-özünü öldürsün. İzaha ehtiyacı olmayan məqamdır.
Diqqət çəkən başqa bir məqamı yada
salaq. Vəlinin
toyu, toy gecəsi Saranın qeybə çəkilməsi, sonra
Vəlinin onu tutmaq üçün (Sara cin idi) qayaları
yan-yana düzərək Qurd ölən yerdən Cinli dərəyə
darvaza qoyması, nəhayət, bir gecə Saranı Göy
qayanın insan ayağı dəyməyən zirvəsində
görəndən sonra qayalardan yıxılaraq ölməsi
nağıl kimi deyil, real fakt kimi təsvir olunur. Oxucu istər-istəməz Vəlinin sadə ürəyindəki
böyük sevgini alqışlayır. Toydan
doqquz ay, doqquz gün sonra Vəlinin qəbri üstündə
qan-tər içində olan bir atın dayanması idə
insanın ətini ürpəşdirir.
Əsər başdan başa belə - izahı oxucunun
öhdəsinə buraxılan məqamlarla doludur.
P.S.
Birinci kitab başa çatsa da, Qojanın, Hasanın,
Güllünün iztirabları tükənmir, Vəlinin səmimi
sevgisi yaddan çıxmırdı. Oxucuda istər-istəməz
belə bir sual yaranırdı ki, bu böyüklükdə
reallıqların, faktların mistik elementlərlə
çulğalaşdırımasında məqsəd nədir?
Əsərin "Ulduz" jurnalının bu günlərdə
işıq üzü görmüş 10-cu nömrəsində
verilmiş ikinci hissəsi də bir növ bu qəbildən
olan sualların yaranmasına səbəb olur. Hər halda
Hasan da, Güllü də hamının cinə, şeytana
döndüyü Cinli dərədən bir qədər təmizlənmiş
kimi ayrılırlar. Amma əsər hələ
bitmir, ikinci kitab başa çatır.
Xırdalan,
20 oktyabr 2022-ci il
İttifaq Mirzəbəyli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 18 fevral.- S.25.