Ənvər Məmmədxanlı -
zamanın
içində üzən
nəhəng buz adası
Ənvər Məmmədxanlı –
110
M.S.Ordubadi:
Ənvər
Məmmədxanlı başqalarının bütöv bir
povestdə və ya romanda verə bilmədiyi əsrarəngiz əhvalatı
bir hekayəyə sığışdıra bilən sənətkardır.
O, şair təbiətli
yazıçıdır. Onun əsərləri
ümumxalq etirafı qazanmışdır.
Mikayıl Rzaquluzadə:
Məmmədxanlı Ənvər
yaradıcılığında ən çox seçilən
xüsusiyyət onun lirik bir nasir olmasıdır. Böyük
düşməzsə demək olar ki, o bizdə lirik-psixoloji
emosional nəsrin banisi sayıla bilər. ...Məmmədxanlı
Ənvər verdiyi bu daxili aləm təsvirində insan
psixologiyasının bir cəhətinə-hissiyyatın,
emosiyaların təsvirinə çox əhəmiyyət
verir. Onun əsərlərində soyuq mühakimələrə,
dərin təfəkkürə və bunların ifadəsi
olan ritorikaya, didaktik nəticələrə az
təsadüf edilir. Onun qəhrəmanları
düşünməkdən artıq duyur, mühakimədən
artıq hiss edirlər
Əzizə Cəfərzadə:
Bugünkü nəsr dilimizin, bir şeiriyyət qədər
incə, zərif və zərif olduğu qədər də mənalı
dilimizin yaradıcılarından biri olan ustad Ənvər Məmmədxanlının
... incə, lirik, şairanə dilinə vurğundum. Həm də
təkcə mən yox. Məncə,
yaşıdım nasirlərin hamısı. O,
bizimçün ilk gəncliyin məhəbbət məktubları
qədər əziz, əvəzolunmaz, təkrarsızdı. Onun kimi yazmaq, dili onun kimi bilmək mavi arzumuzdu.
Mehdi Məmmədov:
Ənvər Məmmədxanlının səhnə əsərləri
milli dramaturgiyamızın realist ənənələrini
yaşadan, müasir həyatın, sənətin mühüm,
mürəkkəb problemləri ilə səsləşən
sanballı dramlar, böyük çərçivəli
dramatik tablolardır.
Qılman İlkin:
Ənvər Məmmədxanlı bizim ədəbiyyata
lirik hekayə janrını gətirdi. Onun "Buz
heykəl" əsəri sözdən düzəlmiş
canlı abidədir. Onun övladı əsərləridir.
Ənvər Məmmədxanlının hekayələri
sapa düzülmüş inci dənələridir.
Abbas Zamanov:
Ənvər Məmmədxanlı sözü ilə əməli
arasında vəhdət olan sənətkarlardandır. O, bütün həyatı
boyu vətən üçün hər cür fədakarlığa
hazır olduğunu əməli və işi ilə sübut
etmişdir.
Hüseyn Abbaszadə:
Ənvər Məmmədxanlı yüksək mədəniyyətli,
dərin erudisiyalı bir insan idi. Ənvər Məmmədxanlının
təmənnası ancaq ədəbiyyat idi.
Anar:
Ənvər Məmmədxanlıda müdriklik, nuranilik, əqidəsinə
sadiq qalmaq kimi müsbət xüsusiyyətlər mövcud
idi. Ənvər Məmmədxanlının qəribə,
unikal yaddaşı vardı. Haçan nə
kitab oxumuşdusa, nə məlumat almışdısa hamısı
yadında olardı. Azərbaycan və
dünya tarixinə, ədəbiyyatına, fəlsəfəsinə,
müasir siyasətə aid ensiklopedik biliklərə malik idi və
onunla söhbət etmək adamı bir universitet qurtarmaq qədər
zənginləşdirir, savadlandırırdı. O, islam tarixini Azərbaycanda ən dərindən
bilən adamlardan idi. Onun yüksək
zövqü, intellekti, mədəniyyəti imkan verirdi ki, o, ədəbi
orqanlardan, nəşriyyatlardan birinin başında dursun.
Lakin o, bunlardan qaçırdı.
Fikrət Qoca:
Hamının
sakit, mülayim adam kimi tanıdığı Ənvər
müəllimin içində sərt və lazım olanda
üsyankar bir Ənvər Məmmədxanlı da
yaşayırdı.
Sabir Rüstəmxanlı:
Ənvər
müəllimin ağ saçları bir
bulud parçasına bənzəyirdi. Mənə elə gəlir
ki, o, yağışını yağdırmaq
üçün yer, məqam axtara-axtara yaşadı,
yağışını yağdırmadı, getdi...
Kamal Abdulla:
Ənvər Məmmədxanlı özünün,
sözünün, şəxsiyyətinin ucalığında
dayanan sənətkardır. O, həm sənətkar, həm də
şəxsiyyət kimi nadir, təkrarsız və müqayisəolunmaz
idi. Ə.Məmmədxanlı elə bil nağıllar aləmindən
gəlmişdi bu dünyaya.. Onun söz dünyası sirli-sehrli, çoxlarına
əlçatmaz görünən cazibəli, füsunkar bir aləm
idi.
Ramiz Rövşən:
Ənvər müəllim ümumiyyətlə, sözə
xəsis idi. Kağız qaralamağı o qədər də
sevmirdi. Amma cild-cild kitab yazanlardan daha
artıq sevilirdi, əsl yazıçı
sayılırdı. Əslinə qalsa, əsl
yazıçı olmaq üçün adama çox şey
lazım deyil, istedad lazımdır, bir də vicdan. Ənvər müəllimin vicdanı ilə
istedadı həmahəng idi, amma bərabərhüquqlu
deyildi. Onun istedadı vicdanının qulu
idi.
Vaqif Bayatlı:
Əsl
döyüşçüyə səngəri qəfəs
Azərbaycanı
Babəkləşdirməyə
cəhd
edən Ənvər Məmmədxanlıya
Əsl
döyüşçüyə səngəri qəfəs,
Düşmən
səngərin al, sarı yarama
Döyüş
o səngərdə döyüşdü ancaq,
Gedib
qayıtmasa aldığım nəfəs,
Nəfəsi
ölümdən geri almağa
Ölümün üstünə yürüşdü
ancaq.
Qılınc
gülümsəsə, təndə can gülsə,
əsir
torpaqları alıb durmasaq,
heç
bir Türkün gözü bağlana bilməz,
düşmən yuxusuna yurdumuz girsə,
o an
duyuq düşüb onu vurmasaq,
düşmən zamanında haqlana bilməz.
Nəfəsi
doğmalar, səsi doğmalar,
Heç
vaxt deyilməyən nəğmələr deyib,
Heç
vaxt alınmayan yurtlar aldılar,
Qanadlı
nəğmələr, atlı nəğmələr
Ölən
əsgəri də ata qaldırar,
Ölən atları da qanadlandırar.
Ölüm
də bir uçuş, əvvəlcə yerə,
Sonra yer
üzünə, sonra göylərə,
Ölüm
həm də döyüş
Hər
Türk oğluna,
Öldün,
Türk?!
Qalx, göyün boş
qalan andı,
Onsuz da yer sənin. Qalx, Göy uğruna,
Türkün Göy yürüşü başlanan
andı.
Nizami Cəfərov:
Ə.Məmmədxanlı
nümunəvi olduğu qədər də perspektivli dil təqdim
edir, yəni S.Vurğunun şeir dilində gördüyü
işi Ə.Məmmədxanlı nəsr dilində
görür...
Vaqif Yusifli:
Ənvər
Məmmədxanlı ömrünün son otuz ilində demək
olar ki, heç nə yazmırdı, sanki ədəbi
mühitdən də küsüb getmişdi,
yazıçılar arasında və Yazıçılar
İttifaqında da demək olar ki,
görünmürdü. Bəlkə də onun öz yaşıdları
bunu təbii hesab edirdilər, amma biz cavan nəslin
gözündə Ənvər Məmmədxanlı əfsanələşmişdi.
Bu ağsaçlı, arıq cüssəli kişini görəndə istər-istəməz
özümüzü
yığışdırırdıq. Onun intellektinə,
dünyagörüşünə, Şərq və Qərb ədəbiyyatına
necə dərindən bələd olmasına heyrət edirdik.
Qəribə, adamın ürəyini tərpədən
səsi vardı.
Məti Osmanoğlu:
Mən
yaşda olanlar Ənvər Məmmədxanlını, yəqin
ki, qarlı qış gecəsində balasını
bağrına basıb düşmən əsarətindən
qaçan, körpəsi şaxtadan donmasın deyə əynindəki
paltarları çıxardıb ona bürüyən,
çölün ortasında, "ağappaq zülmət
içində" donub buz heykələ dönən
ananın obrazı ilə tanıyırlar...
Ənvər müəllimin özünü "Buz heykəl"lə
tanışlıqdan xeyli sonra tanıdım. Bizi şair Vaqif Cəbrayılzadə
- Vaqif Bayatlı Odər tanış eləmişdi.
Ənvər müəllimi xəyalımda canlandırmaq
istəyirəm. Vaqiflə evinə getdiyimizi
xatırlayıram. O vaxt "Babək" romanı
üzərində işləyirdi. Önündə,
yazı masasının üzərində əlyazma vərəqləri
səliqə ilə üst-üstə
yığılmışdı. Sovet
dövrünün əksər Azərbaycan ziyalıları
kimi Ənvər müəllim də əlyazmalarını ərəb
əlifbası ilə yazırdı. Xətti
aydın olsa da, qara karandaşla yazdığı sətirlərdəki
ayrı-ayrı sözləri hecalaya-hecalaya güclə
oxuyurdum.
İndi mənə
elə gəlir ki, Ənvər müəllimin özü də
aydın, ancaq sonrakı nəsillər üçün
oxunması çətin olan əlyazmaları kimi idi...
Şan-şöhrət,
ad-san, mənsəb həvəslisi olmayan Ənvər Məmmədxanlı
cəmiyyətə açıq adam
deyildi. Tək yaşayır, gəzməyə də
tək çıxırdı. Bir dəfə
"Pioner bağı"ndan üzüaşağı, dənizə
tərəf getdiyini gördüm. Özümü ona
çatdırdım, yanına çatanda astadan salam verdim. Səsimdən diksindi.
Görünür, indikilərin amansızlıqla mühakimə
elədikləri müdhiş zamanın, gərgin həyatın
sərt burulğanlarından çıxa bilmir, səngiməyən
burulğanlar içində yaşayırdı...
Gənclərlə dostluq eləyən, bizimlə
ünsiyyətdən qaçmayan, "Buz heykəl"in yaradıcısı
Ənvər müəllimin özü zamanın içində
üzən nəhəng bir buz adası - aysberq kimi idi,
xarakterinin görünməyən tərəfi görünən
tərəflərindən daha böyük, daha güclü
idi. Bunu onun həyatı
incə lirizmi, sevinci və ağrıları, təzadları
ilə əks etdirən əsərlərində də sezmək
mümkündür...
Elnarə Akimova:
Sovet
dövründə yazılmış uşaq ədəbiyyatı
nümunələri üzərində düşünərkən
bir neçə mətn qeyri-ixtiyarı yaddaşımdan
süzülür: Əhməd Cəmilin "Can nənə,
bir nağıl de", Məmməd Rahimin "Ana və
budaq" şeirləri. Nəyə görəsə,
bu sırada daha bir əsəri xatırlayıram. Ənvər Məmmədxanlının "Buz heykəl"
hekayəsini. Mənə hər zaman elə
gəlib ki, bu hekayədə nə isə mistik, adi olmayan bir
hal var. Bir də duruluq. Bizdə çox az
mətnlər var ki, yalnız qəhrəmanların deyil, eyni
zamanda müəllifin ruhsal vəziyyətini ifadə edir. Onun ağrısını, qəlbinin titrəyiş
və həyəcanını, yazı prosesində
yaşadığı psixoloji ovqatı. "Buz
heykəl" onu yazan insanın ağrısını
ötürə bildiyi üçün müstəsnadır həm
də. Sakrallığı da bəlkə
bu səbəbdəndir.
İlqar Fəhmi:
Ənvər
Məmmədxanlının hələ orta məktəbdən
tanış olduğumuz "Buz heykəl" hekayəsindən
tutmuş, sonrakı əsərlərinə, ssenarilərinə
qədər hər birində biz insanın daxili gücünə,
iradəsinə böyük bir inam görürük. Onun əsərlərində, ən ağır
situasiyada belə insan öz ləyaqətini qoruyub saxlayır,
ölsə belə, yenə də Böyük insan məfhumunu
sındırmır... və Ənvər Məmmədxanlı
bunu sakit, səssiz və pafossuz edirdi. İnsan
böyükdü, güclüdü, iradəlidi, lakin bu
böyüklük nümayişlərdə, iclaslarda
qışqırmaq, odlu-alovlu çıxışlar eləməkdən
doğulan böyüklük deyildi. Məmmədxanlı
üçün insanın böyüklüyündə bir
sükut, səssizlik və həya var...
Aydın Xan Əbilov:
"Kəllə və qızılgül"
dramını - elmi-fantastik səhnə əsərini yazan
Ənvər Məmmədxanlı dünya ədəbiyyatının
gözəl ənənələrindən istifadə edərək,
onu bir intellektual ziyalı kimi narahat edən məsələlərə
münasibətini bildirir. Müqayisə üçün onu
xatırlamaq yerinə düşər ki, o dövrdə
bütün dünyada yaranan elmi-fantastik əsərlərdə
əsas süjet xətləri bunlar idi: 1) Gələcəkdə
Yer planetinin taleyi; 2) Üçüncü Dünya müharibəsi
və ya atom savaşı; 3) Başqa planetdən gəlmələrin
"kosmik səlib yürüşünə" qarşı
ümumplanetin müdafiəsi ideyası; 4) Elmi-texniki
inqilabın, xüsusən də kompüter və robot
texnikasının inkişafı nəticəsində yarana bilən
təhlükə, yəni insan öz yaratdıqlarının əsirinə
çevrilməsi qorxusu...
Rüstəm Kamal:
Ənvər Məmmədxanlı göstərdi ki, əsl
nəsr poeziyanın və musiqinin bir növüdür. Bu son dərəcə
zərif, ovsunlu nəsri təkrarlamaq belə
mümkünsüzdür. Ənvər Məmmədxanlı
nəsrimizin Müşfiqidir. Müşfiq
nəsr yazsaydı, Ə.Məmmədxanlı kimi yazardı.
Azər Turan:
2001-ci
ilin dekabr ayının 1-də, Ənvər Məmmədxanlının
anım günü ərəfəsində Turan Cavid: "Dur,
gedək, Ənvər Məmmədxanlını ziyarət edək...
Həm də mənə əziz olan adamların məzarını
sənə göstərim" - dedi. Qərənfil
aldıq. Qurd qapısındakı qəbiristana
gəldik. Əvvəl İkinci fəxri
xiyabanda Ənvər Məmmədxanlını ziyarət etdik.
Turan xanım bir dəstə qərənfili Ənvər Məmmədxanlının
məzarı üstünə qoyanda yaddaşımda Natəvanın
misraları dekabr soyuğuna qarışmışdı:
"Səni kimdir sevən bica, qərənfil? /
Sənə mən aşiqi-şeyda, qərənfil!"
Sonra üzbəüzdəki məzarlıq tərəfə
keçdik. Qəbirləri bir-bir göstərib: "Bu
qəbirdə Ənvər Məmmədxanlının anası
İmmihanı xanım və bacısı Həbibə, bu məzarda
isə Rəsul Rzanın anası Məryəm xanım və
Ənvərin kiçik bacısı Arifə uyuyur. Bunlar isə Surə və onun əri, aktyor
İsmayıl Əfəndiyevin qəbirləridir. Bu Rəsul Rzanın bacıları Sara və
Kubranın qəbridir. Bu qəbirdə
Ənvərin qardaşı Niyazi Məmmədxanlı
yatır".
O gün
Turan Cavid mənə Məmmədxanlılar ailəsi barədə
çox söhbətlər etdi. Ənvər Məmmədxanlıdan,
Ənvər Məmmədxanlıyla Müşfiqin
dostluğundan, Mikayıl Müşfiqin Ənvərin
anasını öz doğma anası kimi əzizləməsindən,
İmmihani xanımın da Müşfiqi Ənvərdən
ayırmamasından, ona öz balası kimi mehr
salmasından danışdı.
Turan Cavid dedi ki, "İmmihanı xanım ciddi, möhkəm
xarakterli qadındı. Böyük
bacısı, Rəsulun anası Məryəm xanım isə
xeyli mülayim, zarafatcıl. Zahirən
bir-birinə bənzəməsələr də, hər ikisi
gözəl insanlardı".
Dekabr ayı idi. Qəribədir, onda fərqinə vardım ki, "Buz heykəl"in yazarı
Ənvər Məmmədxanlı da, anası İmmihanı
xanım da, qardaşı Niyazi də, bacısı Həbibə
də dünyalarını dekabr ayında dəyişib.
Həmin həftə "Yeni Azərbaycan" qəzetinin
"Ədəbiyyat" əlavəsində Ənvər Məmmədxanlı
barədə "Sənə mən aşiqi-şeyda, qərənfil"
adlı bir yazı yazdım.
Hər il fevralın sonuncu günü Ənvər Məmmmədxanlının
məzarına Vaqif Bayatlı ilə bir yerdə baş çəkərdik.
2008-ci ilin 29 fevralında Ənvər Məmmədxanılının
95 yaşı tamam olurdu. Qurd
qapısının yaxınlığında Vaqif Bayatlı səkkiz
qərənfil aldı. "Səkkiz qərənfil
niyə Vaqif bəy?" "Çünki
bayrağımızdakı ulduz səkkizguşəlidir"
dedi. Gül alarkən mənim əlimdəki qərənfillərdən
birinin boynu sındı. Gülsatan onu dəyişmək
istəsə də, Vaqif bəy buna imkan vermədi:
"Boynusınıq gülü dəyişdirsək bu,
Ənvər müəllimin xətrinə dəyər. O, belə
şeylərə
qarşı həssas idi".
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 25 fevral.- S.4-5.