Həyat fəlsəfəsindən
insan
tənhalığına doğru poetik gəzişmələr
Vahid Məmmədlinin şeirləri
barədə
Vahid Məmmədlinin
şeir yazdığını hamıdan əvvəl mən
bilirdim. 45 il əvvəl. O zaman biz ayrı-ayrı rayonlarda
orta məktəb şagirdləriydik. 1978-ci ilin 28 yanvarında
Sumqayıtda maestro Niyazinin münsiflik etdiyi musiqi
festivalında tanış olmuşduq.
...Sonralar romanlarını oxudum, hətta
"Palıda sarılmış üzüm" romanı
"Ədəbiyyat qəzeti" yayınları"
seriyasından işıq üzü gördü.
Bu yazı isə Vahid Məmmədlinin
şeirləri barədədir. Daha doğrusu, "Ədəbiyyat
qəzeti"nin fevral saylarından birində dərc etdiyimiz
"Amerika silsiləsi" barədə.
"Medelin gecələri",
"Medelində artıq
bahardır", "Azadlıq", "Yuxu",
"Siqaret" şeirlərində cərəyan edən
poetik sayrışmalar sərbəst şəkildə
bütün müstəvilərə - Amazonda quş qonmayan
budaqdan torpağı günəş görməyən
meşəyə, bircə anlıq həzzdən əbədiyyətə,
"armud qızlardan" "alma kişilərə", qara
gecədən müqəddəs yaşıla və son siqaretdən
tənhalığa rahatca keçid ala bilir.
Vahid Məmmədlinin şeir dünyası fərqli intibalar doğurur. Bu
şeirlərdə məkan bəzən ekzotikdir,
düşüncələri bəzən ezoterik səciyyə
daşıyır, nəsrindəki təsəvvüf şeirlərinə
eşlik etməsə də, o, fərqli dünyaların
estetikalarını yaratdığı mətnlərin məhvərində
bir araya gətirə bilir və bu, Azərbaycan şeiri
üçün maraqlı hadisədir. "Medelin, gecələrin
çox qaranlıq / Ulduzdurlar - səpələnib / göylərinə
armud qızlar... / Alma kişilər ağı deyirlər /
qısa ömrə. / Həzzə bax / bircə
anlıq..."
Bu şeirlərdə rənglərin
valyoru da gözlənilməz mənalar
ifadə etmək gücündədir. Vahid Məmmədli bəzən
sözlərin vasitəsi ilə deyil, rənglərin dili ilə
danışır. Təsvir etdiyi mövzunun
çalkeçidlərini kontraslarla aydınladır. Şeirlərində
bir-birinin ardıyca fərqli estetikaları dövriyyəyə
qatır...
Ay işığı süzülür
ağ süd kimi.
İkimiz
də ağladıq
bulud kimi
Sən mənə sarıldın
mən sənə
dünya
nə oyanlıqdır,
nə də bu yanlıq
Medelin, gecələrin çox qaranlıq.
Elə
"Azadlıq" şeirində də belədir. Bu şeirdə
gözəl anlayışının tipi, cizgiləri dəyişdirilir,
gözəllik barədə düşüncəyə yeni məna
gətirilir. Antik çağın "Gözəllik
harmoniyadır", yaxud Hz. İsanın "Günahsızlar
gözəldir" düsturu ilə başlayıb, intibah
dövrünün "Gözəl - tamaşadır" təlimindən
keçən, hətta Çernışevskinin "Gözəl
həyatdır" fəlsəfəsi ilə davam edən yol
"Gözəl - azadlıqdır", yaxud "azadlıq -
gözəldir" duracağında tamamlanır. Azadlıq cənnət
hurisidir. Azadlıq buludların üstündə qərar tutan
mələkdir. Bütün yer üzü, hətta yerin
süxurları belə o mələyə qovuşmaq
üçün buludların fövqünə
dartınır:
İnsanların
ümidləri
göyərərək
əlləridir ağac olub
uzanırlar göylərədək...
"Azadlıq"
şeirinin mərkəzinə, şeirin məkan
trayektoriyasının ən uca yerinə - buludların
üstünə gətirilmiş mələk - cənnət
hurisi şair fəhminin deyil, sənət fəlsəfəsi
barədə dərin elmi anlayışın misralara
yansıtdığı obrazdır:
İztirabla
dolu heyhat,
o mələyə gedən yoldur
əsl həyat...
Şirin
yuxu, böyük vüsal,
qəhrəmanlıq...
Kimdır
axı gözəllərin
ən gözəli? -
Huri-cənnət...
Azadlıqdır, Azadlıqdır, Azadlıq...
Təşbeh
də, təkrir də gözlənilməzdir və yenidir...
Vahid Məmmədli bunu həm də çəkdiyi
"Ümumdünya toru" kimi sürreal tablosunda - torun
arxasından görünən kosmik panoramda da əks etdirib.
"Yuxu" şeirində rəngarəng işıqların,
bəlkə də göyqurşağının qoynunda -
mistik yuxuların içində sarısaçlı bir
körpə və ağsaçlı bir qoca
sayrışır. Körpə zamansızlıqdan keçir.
Tanrı o körpəni də, onun gedəcəyi uzun
yolların sonunu da nura qərq edib...
Sonra
böyümüş gördüm
o sarışın körpəni:
Bir əlində qılınc,
birində dünyanın məhvəri
-
mənsizlərdən,
mənasızlardan təmizləyirdi
nura qərq etdiyi
qədim
şəhəri...
Vahid Məmmədlinin
sürreal obrazlarla süslənmiş poetik mətnləri,
xüsusən "Yuxu" şeiri bir röyanın içinə
sıxılmış ömrün hekayəti, bəlkə də
dünya kədəridir. Şeirdə nə keçmiş, nə
indi, nə də gələcək zaman var. Şeir
bütöv zamanın içində cərəyan edir,
röya kosmosla insanın birləşdiyi məkandır. Və
bu hekayət bir əlində qılınc, bir əlində
dünyanın məhvərini tutmuş ağ atın belindəki
sarısaçlı körpənin ağ
işığın içində ağsaçlı qocaya
deyil, əksinə, ağsaçlı qocanın
sarısaçlı ağ atlı körpəyə
keçidi şəklində davam edir. İşıq
işığa qovuşur. Dairə qapanmır və zaman
bölünmür... Zaman davam edir.
Əslində, dünyanın məhvəri
və həyatın fəlsəfəsi
barədə pritça təsiri bağışlayan bu
şeir poetik sufi mətni təəssüratı yaradır.
Burda onu da qeyd etməyi zəruri
bilirəm ki, Vahid Məmmədlinin irfanla postmoderni
çulğaşdıran "Leyli və Məcnun"
romanında da təsəvvüf poetikası bütün mətnə
hakimdir. Suyun üzərində aram-aram rəqs edən su dərvişləri...
qanada çevrilən qollar... Qum Leyli, qum qayıq... Rəqs edən
çinar ağacları, bütün sevgililərin dərd
ortağı həmişəyaşar Ana ceyran..
Vahid Məmmədli sıradan, adi predmetləri öz ekzistenisyasının, həm
də öz tənhalığının ifadə vasitəsinə
çevirməyi bacarır. "Siqaret" şeirində
olduğu kimi...
Bu şeirlər xüsusən,
ədəbi-estetik cərəyanlar
müstəvisində yeni poeziyamız barədə düşünmək
üçün geniş
imkanlar yaradır.
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 8 iyul.- S.17.