Türkçülüyün yorulmaz yolçusu
Ali KAFKASYALI – 70
Ulu Türkün şanlı və şərəfli tarixi onun uğurlarından,
hünərindən, cəsarətindən, iradəsindən, zəfərindən sevinə
bilməyənlərin həmişə
qısqanclığına səbəb olub.
Çağdaş dövrdə
tarixə eybəcər
yamaq vuran pinəçi siyasətbazların,
sifarişlə, yaxud təmənna ilə tarixi olayları saxtalaşdıran "tarixçi"lərin
yazdıqlarında, daha
dəqiq desək, yozduqlarında həqiqət
payı axtarmaqdan yorulduq, tapa bilmədik. Bəzən təsəlli
tapırıq ki, belə
cızma-qaralar nə vaxtsa, gərəksiz kağız parçasına
- makulaturaya çevriləcək.
Əslində, sevinməyə
dəyməz. Həmin
kağıza həqiqəti
yazsaydıq, qiymətli
olardı, dəyərini
itirməzdi. Vətən
tarixini saxtalaşdırmağın
bir adı var - Vətənə xəyanət.
Yaxşı ki belə
xəyanətkarlar çox
deyil.
Ərzincan Binali Yıldırım
Universitetinin türk dili və ədəbiyyatı
kafedrasının professoru,
Oğuz-Türk kökənli
Ali Kafkasyalı bütöv
şəxsiyyət, aydın,
böyük Türkçü,
Azərbaycançılıq, Turançılıq məfkurəsinin,
milli ruhun yorulmaz daşıyıcısı, özgürlük
aşiqi, ciddi bilim adamı, araşdırmaçıdır. Altı cildlik "İran
Türk antalogiyası"nın,
"İran Türkləri, aşıq mühiti",
"İran Türk aşıqları
və milli kimlik",
"İran Türkləri",
"İran coğrafiyasında Türklər", "Sürgündə
aşıq ənənəsi
- Orta Asiyaya sürgün edilən Axıska-Axalkələk aşıq
ənənəsi və
aşıqlar", "Səməd
Vurğun. Milli şairə
dair" və başqa elmi araşdırma kitablarının
müəllifidir. Sadaladığım
monoqrafiyaların həcmi
6000 səhifəyə yaxındır.
Heyrət ediləcək
məhsuldarlıqdır, yaratmaq
eşqidir, milli təəssübkeşlikdir!
Ali bəyin uzaqgörənliyidir
ki, mənalı ömür
payının xeyli illərini ev-eşiyindən
aralı qalıb, gərgin, əzablı günlərə, aylara qatlaşıb belə həssas və gərəkli, bu gün daha aktual
olan tədqiqat işlərinə sərf
edib. İndi də - ömrünün müdriklik
çağında həmin
enerji və həvəslə çalışır.
"Qafqaz qaçaqları",
"Qartallar sınır
tanımaz" (ana dilimizə
Məti Osmanoğlu və İsmayıl Umudlu uyğunlaşdırmışdır)
tarixi romanlarında və hekayələrində
Ali bəy bolşevik istilasından sonra Azərbaycanda qaçaq hərəkatının vüsət
alması səbəblərini,
milli azadlıq mücadiləsini,
Qazax bölgəsinin sərhəd kəndlərinə
erməni, gürcü,
bolşevik basqınları
zamanı əhalinin başına gətirilən
müsibətləri tarixi
gerçəkliklərə söykənərək özünün
təxəyyül və
fikir süzgəcindən
keçirmişdir.
Ali Kafkasyalı hər iki romanını babası Məmməd Bayramoğlunun (Məmməd
baba) və atası Aloy Hacının xatirəsinə ithaf etmişdir. Məmməd
baba Qazax mahalının
İkinci Şıxlı
Kənd Mühafizə
Birliyinin rəhbəri
kimi İkinci Şıxlını və
ətraf kəndləri
qoruyurdu. Həmin dövrdə təkcə gürcülər, ermənilər
yox, həm də bolşeviklər kəndləri çalıb-çapırdı.
Gənc Aloy Hacı və onun məsləkdaşları
atasının ən yaxın və sadiq silahdaşlarıydı,
haqq-ədalətə, azadlığa,
Vətənə, torpağa,
millətə vurğunlarıydı.
On ildən çox qan-qada üzərində qurulan bolşevik-daşnak
rejimi ilə ölüm-dirim mücadiləsindən
sonra Aloy Hacı mühacirətə
yollanmağa məcbur
olur, mübarizəsini
Qarsda, Qafqazın başqa ərazilərində
davam etdirir.
Qanında, canında, ruhunda
Vətən eşqi qaynayıb-coşan el ağsaqqalı Məmməd
Bayramoğlunu əli millətlərin qanına
bulaşmış qırmızı
ordunun süvarilərindən
biri arxadan vurduğu qılınc zərbəsi ilə qanına qəltan eləyir. "Onun "şəhid canı" Yuxarı Salahlı təpəsinin üstündə
şəhidlik abidəsi
kimi" ucalır".
Qədirbilən yerli əhali və qonaqlar indi də
bu məzarı ziyarət edir, qəhrəmanın xatirəsinə
ehtiramını bildirirlər.
Yaxşı olardı
ki, Qazax və ətraf rayonların, yaxın kəndlərin icra və bələdiyyə
rəhbərləri, iş
adamları, hünər
tariximizə laqeyd yanaşmayanlar 100 il əvvəl
burada dəfn edilmiş qəhrəmanın
məzarında və
məzarın ətrafında
abadlıq işləri
aparaydılar, oranı
ziyarətgaha çevirəydilər.
Çünki bura xalqın and yeridir. Məmməd babanın və silahdaşlarının,
amal yolçularının
ruhu da şad olardı.
Yazıçı və bilim adamı "Qafqaz qaçaqları" əsərinin
elə birinci səhifəsində məqsədini,
missiyasını bir cümlə ilə dolğun göstərir:
"Qəhrəmanların dastanları yazılmasa, xalq satqınların yalanlarını oxuyar".
Ali Kafkasyalı duyğulu söz adamıdır, tarın sarı simi kimi kövrək və həssasdır, gərəkli anda qaya kimi sərtdir.
"Qartallar sınır
tanımaz" əsərində
düşündürücü bir məqama toxunur. Bu məqamda kədərlə yanaşı
gülüş də
var - acı gülüş.
Mülayimliklə sərtliyin
vəhdəti. 1937-nin qırmızı
terror zamanında uzun illər Bakı quberniyasının qazısı
olmuş alim, tərcüməçi,
şair, "Qurani-Kərim"i
Oğuz türkcəsinə
çevirən Mirməmməd
Kərim ağa Bakuvinin evində axtarış zamanı Naxçıvanda doğulmuş,
həmin dövrdə
Maştağa rayonunun
NKVD rəisi vəzifəsini
tutub, türklərin kökünü kəsməyi
qarşısına məqsəd
qoyan qəddar erməni Andrey Ziyalovun qaniçən vampirləri,
bilirsiniz, nələr
tapıblar? - Mirməmməd
Kərim ağanın
pasportunu və antisovet "Qurani-Kərim"lər.
Görəsən, antisovet
"Qurani-Kərim"lər necə olur, onları kim yazıb, orada nə yazılıbmış?!
Evində pasport saxlamaq da cinayət imiş! Bilmirsən bu ittihama üsyan
edəsən, ya güləsən?! Məhz
həmin "tapıntı"lara
görə bu Türk aydınını
5-10 dəqiqəlik sorğu-sualdan
sonra Böyük Zirə (Nargin) adasında güllələyib,
Xəzər dənizinin
coşqun dalğalarının
qoynuna atıblar. Minlərlə Azərbaycan
aydınının nigaran
ruhu az qala
yüz ilə yaxındır ki, mavi sularda - "ölüm adası"nın ətrafında
dolaşmaqdadır; elə
bu gün də. Oradan həm də gənc, nakam ömürlü, ilhamı,
istedadı dəryalara
sığmayan, xalqın
qanına susayanlara,
milli ruhuna qənim kəsilənlərə "işıqlı
dünyadan necə əl çəkim?" hayqıran Mikayıl Müşfiqin ruhu Bakıya boylanır.
Güllələnmə zamanı NKVD cəlladlarının suallarını
cavablandıran Mirməmməd
Kərim ağa əzəmətli yenilməzlik,
əyilməzlik heykəli
kimi hamıya örnəkdir: "Söylədiklərim
sizə əks gəlirsə, demək, doğrudur. Çünki əks yoldasınız. Sizə doğruları göstərərək insanlığa
faydam dəyməsini istəyirəm. Kiminsə
yanlışını özünə
söyləməkdən daha
yaxşı nə ola
bilər? Bundan ancaq cahillər narazı qalar".
Ali bəyin romanda xüsusi vurğuladığı
başqa bir hadisəni istər mifoloji anlamda yozaq, istərsə də gerçəklik kimi qəbul edək, ancaq onun bircə anlamı var - qisas qiyamətə qalmaz. Mirməmməd Kərim ağanın güllələnməsi
zamanı Vartanyan
"Atəş!" əmri
verdikdən sonra dalbadal güllələr səksən üç yaşlı ixtiyarın köksünü paramparça
etməyə başladığı
anda "Vay yandım!" bağırtısı
adada əks-səda verir. Haradan gəldiyi bilinməyən
zəhərli boz ilan Vartanyanın baldırına sancılıb
qıvrılanda Mirməmməd
Kərim ağanın
içindən gələn
ilahi "Allahu əkbər!"
hayqırtısının mənasını
anlamaq çətin deyil, yəni xalqın başına gətirilən zülmləri,
ədalətsizliyi uca
göylərdən Tanrı
görür.
Yazıçının bir cümləsində cild-cild
kitablara sığmayan
bir örnək var:
"Boz ilan qaşla-göz
arasında Mirməmməd
Kərim ağa üçün qazılan
çuxura doğru sürünərək bir
yarığın arasına
girib yox oldu".
Görəsən, ulu Tanrı o ilanı
Kərim ağanın
intiqamını almaq üçünmü göndərmişdi?
İnsan
qanına susayıb quduzlaşanlar axı haradan bilsinlər, "alimi öldürmək, aləmi öldürməkdir".
İnanıram ki, tezliklə
Balayanları, Köçəryanları,
Sarkisyanları, Ohanyanları
və insanlığa
ləkə digər
"yan"ları belə
tale gözləyir.
Yorulmaz türkçü Ali bəy
"Səməd Vurğun.
Milli şairə dair"
(ana dilimizə çevirən
İsmayıl Umudlu) monoqrafiyasında Azərbaycanın
ilk Xalq şairinin şəxsiyyətini, ali insanlıq meyarlarını,
milli-mənəvi dəyərlərimizə
münasibətini, ana dilimizin
zənginləşməsində, təmizlənməsində, milliləşməsində
göstərdiyi xidmətləri,
Azərbaycançılıq, Turançılıq düşüncəsini,
bu gün qaynayıb-coşan, zülmə
etiraz edərək ayağa qalxan, haqq sözünü azadlıq düşmənlərinin
gözünün içinə
deyən, dar ağacından, güllədən,
zopadan, qanlı işgəncə alətlərindən
qorxmayan Güneydəki
soydaşlarımızın iki yüz il əvvəldən bəri,
bu gün də davam edən
haqq-ədalət, özgürlük,
bütövlük mücadiləsini,
həsrətini, həmrəyliyini,
eşqini birləşdirərək
bütöv Səməd
Vurğun obrazı yaratmışdır.
Tədqiqatçı professor monoqrafiyanın
yazılma səbəbini
açıqlayır:
"Sağlığında olduğu
kimi, vəfatından sonra da Səməd Vurğuna sataşmalar davam etməkdədir. Prinsipləri və zehniyyəti bəlli insanların yoluna çox daş atılır. Atalar deməmişdilərmi ki,
hündür ağacların
başı çox küləkli olar. Uca dağların başına qar yağar. Əslində, ağlı başında olan bir kimsə
bu kimi düşüncəsizliyə
getməz".
Ali bəy
1953-cü ildə Qarsda
doğulmuş, ali təhsilini bitirəndən
sonra Atatürk, Girəsun, Qazaxıstan Hoca Ahmet Yesevi
Beynəlxalq Türk-Qazax
Universitetlərində elmi
və pedaqoji fəaliyyət göstərmişdir.
Universitetlərdə işə
başlamazdan əvvəl
altı il Fransada, 15 il Türkiyənin müxtəlif
şəhərlərində müəllim və idarəçi işləmişdir.
Əsərləri, həmçinin
qazax türkcəsinə,
rus, fars dillərinə çevrilmişdir.
Professorun elmi
və bədii düşüncələri tarixin
rüzgarlarına mətanətlə
sinə gərən, çox mətləbləri
aydınlaşdıran (mətləblərə
aydınlıq gətirən)
mənəvi kitabələrdir.
Tarixə vicdanının
gözüylə baxanlar
kağızdan da kitabələr yarada bilirlər.
Ali Kafkasyalı
xoşbəxt nəvə,
oğul, ata, yazıçı, elm adamıdır. Dini, imanı, Vətən, torpaq, yurd, millət
sevgisi, azadlıqsevərliyi
ilə nümunə göstəriləsi, fəxr
ediləsi bir nəslin ləyaqətli daşıyıcısıdır. Babasının, atasının,
xalqın müstəqilliyi
uğrunda müqəddəs
savaşçıların yolunu - Türkçülüyü,
Turançılığı yenilməz mənəvi dünyası ilə davam etdirir. Övladları Muhammet Savaş bəy və Yavuz Selim
bəy də Ali bəyin yolunun layiqli davamçılarıdır, elmi,
bilimi ilə Türkçülüyün xidmətindədirlər.
"Türküstanın qapısı, dünyanın
boy güzgüsü,
Qara dəniz yaxalarından Xəzər
sahillərinə, Ərzurum
yaylalarından Təbriz
həndəvərinə qədər
sərilən, yaşıl
donu ilə oradakı xalqlara göz olub, həyat verən Qafqaz" yaranışdan
Türkün məskəni,
ərənlər vətəni
kimi tanınıb, başı həmişə
qeylü-qalda olub. Bu qeylü-qala (Buna) rəvac verənlər - yuxarıdakı
ağalarına xidmət
edənlər həmişə
vəzifəli satqınlarımız
və onlardan sədəqə uman yaltaq-yalaqlar olub.
Bu olaylar
burulğanını araşdıran
Ali Kafkasyalı tarixə obyektiv yanaşma sərgiləyir:
"Bolşevik inqilabından
sonra Qafqazda yaranan müxtəlif dəstələrin içində
dövlətin verdiyi payı alıb keçmişini unudanlar da vardı, sadəcə mövcudluqlarını
davam etdirmək üçün xəyanətə
əl atan alçaqlar dəstəsi
də, bolşevik-sovet
rejiminə, zülmünə
qarşı mübarizə
aparmaq üçün
yaranan qaçaqlar dəstəsi də".
"Qaçanların qorxaqlığı, alçaqların
xəyanəti" də
unudulmur, qaçaqların
qəhrəmanlığı, cəsarəti isə yaddaşlarda əbədi yaşayır.
Ali bəyin
əsərlərindən seçdiyim
bir neçə cümlə ilahi yolun yolçusunun məramıdır:
"Biz Türklər
böyük tariximiz boyunca azadlıq və müstəqillik rəmzi olmuş millətik".
"Türklər ermənilər kimi deyil, Qurd kimidirlər,
yüz il qapıya bağlasan da, it olmazlar.
Milli inadları qüvvətlidir".
Mövlanaya görə,
birinin kim olduğunu bilmək istəsəniz, kimləri
və nələri sevdiyini öyrənin. Ali bəy insanlığı,
özgürlük mücahidlərini,
Vətəninə, millətinə
təmənnasız xidmət
edənləri, mənəvi
dünyası zənginləri,
milli kimliyini, kökünü tanıyanları,
unutmayanları sevir.
Ali Kafkasyalı
müdrik öyrətmən,
dünya görmüş
ağsaqqal kimi həmişə gələcəyimizi
- gəncliyi düşünür:
"Gənclərin saxta
tarixçilərin pəncəsindən
qurtulması üçün
onlara atalarının
həqiqi həyat hekayətlərini sunmaq lazımdır".
Qoca tarix
sübut etməkdədir
ki, "Türklər
savaşmağa başlasa,
şeytanı cəhənnəmdə
əsir alarlar" (Çingiz xan). Bunu 44 günlük İkinci Vətən müharibəsindəki zəfərimiz,
xüsusilə, Şuşanın
düşmənlərdən azad edilməsi səhnələri təsdiq
etdi.
Yaşadıqca yox, yaşamadıqca qocalır insan. Ali Kafkasyalı yaşayır. Yaşayır
ki, millətə, elə, Vətənə, əqidəsinə, amallarına,
ideallarına xidmət
etsin. Bundan şərəfli ömür
varmı?
70 yaşın və azad ruhun
qutlu olsun, Ali Kafkasyalı!
Vaqif OSMANOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 8 iyul.- S.25.