Şükranlıq poeziyası
Zahid Əzizin "Mənim yazdıqlarım..." kitabı
üzərinə
Zahid Əzizin yaxın günlərdə çap etdirdiyi "Mənim yazdıqlarım" adlı şeirlər kitabı müəllifin 60 illik yaradıcılıq hesabatı kimi araya-ərsəyə gəlib. Yeni nəşr Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin "Bir yol ayrıcına bənzəyir həyat" başlıqlı ön sözüylə açılır. Vurğulanır ki, əlyazmadakı "Göylər də mənim kimi, ilahi, yaman dolub, elə bil himə bənddi" misralarına gözüm sataşınca hiss etdim ki, kitaba daxil edilən şeirlər mənim öz əhvalımcadı. Elə bu misralar da:
Baş-ayaq eyləyib ömrü, zamanı,
Əcəlin başını qatar kişilər.
"Oxudum. Və ürəyimdən gizli bir hiss keçdi ki, sənə qurban, nə bilirsən beləymiş vaxtın, zamanın axırı? Gör necə yerbəyer, necə adbaad qələmə alınıb bu kövrək misralar:
Seyrəldikcə sıraları günbəgün,
Bir-birindən möhkəm tutar qocalar...
Gözəl, səmimi deyimdir. Və bu səmimi, gözəl deyim tərzi kitaba daxil edilən şeirlər boyunca davam edir... Bir söz adamı kimi mən həmişə poeziyada səmimiyyətin yanında olmuşam. Zahid Əzizin şeirlərində bu səmimiyyəti gördüm. Dodaqların dodaqdəyməzə yaxın məqamları, gəraylı, qoşma gəlişmələri Zahirin əksər şeirlərinin boyuna biçilib. Mən bu məqamları görüb-bildikcə qəlbən sevinirəm. Çünki poetik ruhumuzun, qavrayışımızın kökü o ənənədən gəlir. Eyni zamanda fəlsəfi ricətdən. Forma nə qədər rəngarəng olsa, mahiyyət eynidir. Yəni, poeziyanın özünəməxsus fəlsəfi qatı, damarı, yolu var... Zahid Əzizin də bu yolla getməsini alqışlayıram".
Xalq şairi N.Həsənzadə belə yazır. Bu deyilənləri görkəmli tənqidçi Vaqif Yusiflinin kitaba daxil edilən məqaləsində yer alan fikirləri davam etdirir: "O, dünyanı, cəmiyyəti, təbiəti, insanları, gözəllikləri bizim görmədiyimiz, duymadığımız bir şəkildə görür, hər bir nəsnəyə şeiriyyət gözüylə boylanır... Zahir Əziz ilk növbədə, bu yurdun, bu torpağın, bu Vətənin şairidir və onun şeirlərində milli ruh və bu milli ruhun başlıca mahiyyəti olan vətənpərvərlik hissi öndədir... Vətən böyük yurd-yuva, qəliblərə, ölçülərə, məıkanlara sığmayan məmləkətdir. Amma böyük Vətən sevgisi kiçik bir obadan, kənddən başlayır və Zahid Əzizin "Kəndim" şeiri onun Vətən duyğulu şeirləri içərisində xüsusilə seçilir... Zahid Əziz əsasən hecada yazır və deyə bilərik ki, heca şeiri onun poetik ahəngini də müəyyənləşdirir. Şeirlərinin dili heç bir yerdə kələ-kötür deyil, sadədir, anlaşıqlıdır..."
Bu sadəlik, eyni zamanda səmimiyət Z.Əzizin yeni kitabına daxil etdiyi şeirlərin də başlıca məziyyətlərini təşkil edir. Deyək ki, onun "Bu dağdan o yanda" adlı şeiri yurd ağrısının, torpaq itıkisindən irəli gələn kədər hissinin poetik təcəssümü kimi diqqəti çəkir. Eyni zamanda, dərin səmimiyyətlə yadda qalır:
Bu dağdan o yanda ulu yurd yeri,
Qaçır ayaqyalın bir dəcəl uşaq.
Bu dağdan o yanda açdım səhəri,
Bu dağdan bu yanda qalmışam oyaq.
...Haçandı gedənim-gələnim yoxdu,
Gözlərim yol çəkir, yollarsa məni.
Bu dağdan o yana mənə qoruqdu,
Çox da ki, gözləyir çölü-çəməni.
...Bu dağdan o yana getmərəm daha,
O yana getməyə üzüm qalmayıb.
Əlimi
uzatsam çatar Allaha,
Amma deyiləsi sözüm qalmayıb...
Bu sətirlər 1990-cı illərin
yurd itkisindən doğan ağrının
poetik ifadəsidir. İşğal altında
qalan tarixi torpaqlarımızın durumu
Z.Əzizin lirik gəzişmələrində belə şəkillənirdi. Millətin
doğma yurd uğrunda dönməz savaş açması prosesinə belə poeziya örnəklərinin
misilsiz dəstəyi,
səfərbərlik missionerliyi
vardı. Və bu mücadilə gəlib-gəlib "Azərbaycan,
gözün aydın"
müjdəsinə dönməz
bir yol açırdı.
O yolun açılması
prosesinə poeziyamız
da özünəməxsus dəstəyini verirdi. Nəticə olaraq da həmin günün qürurlu qələbəsi
belə qutlanır:
Aran sənin, dağ sənindir,
Bağça sənin, bağ
sənindir.
Doğma
Qarabağ sənindir,
Azərbaycan, gözün aydın.
Sonra
"Zəfərin mübarək,
Ali Baş Komandanım",
sonra "Azərbaycan
bayrağı", sonra
da "Zəfər nəğməsi"
yaranırdı. Hər
şeir də ümumi zəfərimizin xoş qürurverici xəbəri qarşısına
çıxan minnətdarlıq
çələngi kimi
daxil olurdu poeziya dünyamıza.
Z.Əzizin bütün
şeirlərindən ilkinliyə
bağlılıq, vəfadarlıq
hissi davamlı, qırılmaz xətt kimi keçir. Onun şeirləri hər bir halıyla
paklıq və halallıq dünyasının
ayrılmaz hissəsi kimi yaddaşa yansıyır.
Həzinlik, ötən xatirələr
önündə zərif
köksötürmələr Zahidin şeirlərini süsləyən detal və işləmələr
kimidir. Onun ən lirik, aşiqanə şeirində
belə şit, haradasa, ilk sevgi duyğuları üzərinə
kölgə sala biləcək ştrixlər
yoxdur. Bütün şeirlərini pak bir əxlaq, ehtiram münasibəti izləyir. Onun sevgi rtirafları bir qayda olaraq
yuxu, xəyal, düşüncə pərdəsinin
o biri - ilahi tərəfində təcəlli
edir:
Çoxdandı gəlmirsən yuxularıma,
Sənli
yuxuların dadı başqadı.
Ümidlə çırpınan ürəyimizin
Doğması başqadı, yadı
başqadı.
Uca dağ başında dumansan, çənsən,
Saçlarıma enən vədəsiz
dənsən.
Mənim
hicranımın ocağı
sənsən,
Sənin
vüsalının odu
başqadı.
Cığır həmin cığır,
iz həmin izdi,
Yazıb-pozulmaqdan kağızlar bezdi.
Eşqinlə alışan Zahid Əzizdi,
Həyat
yoldaşımın adı
başqadı.
Şifahi
xalq ədəbiyyatından,
aşıq poeziyasından
gələn ənənə
onun yaradıcılığında
yaşarı, aparıcı
yer tutur. Amma bu yaşarılıq, sadəcə, məlum şeir texnikası, ölçü-biçi qanun-qaydalarına
sığınıb qalmır.
Zahid heç bir halda ənənəvi şeir formasının hissə, duyğuya yansıtdığı tanış
romantik, bir qədər də ritorik qəlib daxilində fikirlərini ifadə etmir; özünün sadə, ləngərli deyim tərzi fikrinin ifadəsini anbaan izləyir:
Yazdığın məktublar dönür
üstümə,
Qələm xəyallara dalıb,
neyləyim?
Bir nakam sevginin vurhavurunda,
Hicran görüşümü alıb,
neyləyim?
...Suç, günah axtarma, Zahid, baxtında,
Heç
kəs oturmayıb qismət taxtında.
Qonşuyla aramın sərin
vaxtında
O qız da küsülü
qalıb, neyləyim?
Yersiz sızıltı, ah-aman yoxdu bu misralarda.
Sadəcə, yaşanan
arzuolunmaz olayın xəfif şəkillənməsi,
təəssüfü var. Həm
təskinlik verir, həm də belə bir halla
barışmazlığın mümkünsüzlüyünü, daxili qüssə hissini kövrək bir biçimdə izhar etməyindən qalmır.
Görkəmlin alim, ədəbiyyatşünas, aramızdan vaxtsız getmiş qardaşı Buludxan Xəlilovun təbiri ilə desək, "şair olmaq üçün yox, başıma gələnləri, ürəyimin
pıçıltılarını bir yüngüllük tapmaq üçün kağıza köçürürəm.
Heç zaman şeir yazmaq üçün əlimə qələm almadım. Həmişə
qəlbim deyəni yazmışam - ifadələri
Zahidin səmimi etiraflarıdır".
Filologiya
elmləri doktoru,
professor Cavanşir Yusiflinin
Z.Əziz yaradıcılığıyla bağlı müşahidələri
belədi ki, o, daha çox fəhminin gücünə arxalanaraq
yazır, "elə bu intuisiya, bu
enerji ilə də didaktikadan, ondan da ziyalı ritorikadan qaça bilir. Zahid "fikir poeziyası" yaratmır.
Bu usandırıcı cəbrdən
biryolluq uzaqlaşaraq hisslərin, duyğuların
şəklini çəkməyə
can atır". Məsələn,
belə:
Çiçək sorağında çiçək
əzirik,
Doğmaya qənimik, yada gizirik.
Hərəmiz bir cürə dünya gəzirik,
Dünya
başımıza dar
ola-ola...
Zahidin poeziyasında həyatın
təbii, özünəməxsus
axını ilə gözlənilməz, novellavari
dəyişmələri içə-içə,
harmoniya şəklində
bir-birini izləyir. Özü də bütün hallarda uyarlı şəkildə:
Gölməçətək soğuluram,
Havam çatmır, boğuluram.
Gündə min yol doğuluram
-
Kişi
kimi min ölüncə...
Onun yaradıcılığının bu maraqlı məqamları barədə
Davud Nəsib, Xalq şairi Fikrət Qoca, Nizami Saraclı, Füruzə Məmmədli,
Vaqif Yusifli, Məmməd Elli, Xalq şairi Mirvarid Dilbazi, professor Buludxan Xəlilov, Oqtay Rza, professorlar Qara Namazov, Cavanşir
Yusifli, eləcə də Eldar İsmayıl
və başqaları
yetərincə təqdiredici
fikirlərini bölüşüblər.
Xalq şairi Fikrət Qocanın qeyd etdiyi kimi,
Zahid anadilli poeziyamızın
qoşma, gəraylı
formasında özünü
daha yaxşı hiss və ifadə edə bilir: "Oxucu onun şeirlərini
oxuyanda əziyyət çəkmir". Və
Z.Əzizin poeziyasını lakonik, yığcam şəkildə
səciyyələndirməli olsaq əminliklə bu poeziyanı "şükranlıq poeziyası"
adlandıra bilərik.
Zahid Əzizin şeirlərində
"sazdan gələn
bir qəriblik havası, bir həzinlik duyğusu var
ki" (Vaqif Yusifli), bu həzinlik və qəriblik duyğusu bir qayda olaraq xalqdan,
xalq təfəkküründən
gələn şükranlıq
duyğusuyla ovunur, təsəlli tapır.
"Hiss, qəlb, duyğu
və həyat şairi" (Qara Namazov) olan Z.Əzizin poeziya mənzərəsini Oqtay Rzanın fikirləri tamamlayır ki, o, hər şeydən əvvəl vətəndaş şairdir".
Onun şeirlərində
eldən-obadan yığa-yığa
gəldiyi bir həyat fəlsəfəsi
vardır" (Cavanşir
Yusifli). Bu həyat fəlsəfəsi ilk növbədə
xalq təfəkküründən,
dünyadan, dünyanın
sirri-xuda aləmindən
keçib gəlir.
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 8 iyul.- S.29.