Ədəbi prosesin inkişaf dialektikası və Böyük Qayıdışı
Ədəbi proses-2022
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunda bərpa edilərək ardıcıl olaraq
keçirilən Ədəbi proses yaradıcılıq
müşavirələrinin yeni mərhələsinin 10 ili
tamam olur. Vaxtilə XX əsrin 70-80-ci illərində Ədəbiyyat
İnstitutunun təşkil etdiyi Ədəbi proses
müşavirələri XXI yüzillikdə yenidən
canlandırılan eyniadlı elmi-ədəbi hadisənin
möhkəm bünövrəsidir. Deməli, hazırda 10
illiyi tamam olan ədəbi proses yaradıcılıq
müşavirəsinin yeni tarixi mərhələsi etibarlı
təməllər üzərində formalaşıb
inkişaf etmiş mühüm ədəbiyyatşünaslıq
hadisəsidir. Əlbəttə, müstəqillik
dövrünün yaratdığı geniş axtarış və
yaradıcılıq imkanları, azərbaycançılıq
və millilik faktorları, elmilik amili yeni tarixi epoxanın ədəbiyyata,
ədəbi prosesə, yazıçı və şairlərə
münasibətdə daha obyektiv meyarlar əsasında dəyərləndirmələr
və qiymətləndirmələr aparmağa geniş meydan
açıb. Ona görə də XXI əsrin son 10 ili ərzində
Ədəbi proses yaradıcılıq müşavirələrində
arxada qalan hər bir ilin ədəbiyyatı ayrı-ayrı
janrlar üzrə olan elmi məruzələrdə rentgendə
olduğu kimi, elmi diaqnostikadan keçirilərək təhlil
olunub dəyərləndirilmiş, ədəbi tənqid
nöqteyi-nəzərindən və nəzəri baxımdan
ümumiləşdirilməklə qiymətləndirilmişdir.
Bu baxımdan 10 illik ədəbiyyat icmallarının hər
ilə aid toplusu həmin ilin ədəbi nəbzini, janrların
inkişaf ritmlərini, bədii üslubların fərdiləşmə
imkanlarını əks etdirməklə bərabər, həm
də dünyada və ölkədə gedən proseslərin ədəbiyyatda
hansı səviyyədə, necə, nə üçün,
hansı dərəcədə fərqli mövqedən
işıqlandırıldığını bütün
reallıqları ilə birlikdə təqdim edir. Bu mənada
10 ilin elmi icmalları müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatının bu tarixi mərhələsinin
mükəmməl elmi panoramından ibarətdir. Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutu tərəfindən təqdim
olunan Ədəbi proses icmalları müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının yüksək
elmi səviyyədə yazılmış ədəbi-tarixi
oçerkləridir. Ədəbi proses müşavirəsinin məruzələri
əhatə etdiyi dövrün Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin konkret bir mərhələsinin janrlar üzrə təhlillər
aparılmış elmi icmallarıdır. Ədəbi proses
yaradıcılıq müşavirələrində dinlənilib
müzakirə edilən hər ilə dair materialları, toplu
halında çap olunan elmi məruzələr dəsti konkret
bir ilin ədəbiyyatına həsr edilmiş
monoqrafiyalardır. Ədəbi proses müşavirəsinin
materialları Azərbaycan ədəbi tənqidi fikrinin
tarixində ən geniş həcmə malik olan çoxcildlik
tənqid külliyyatıdır.
Bu baxımdan ədəbi
proses yaradıcılıq müşavirələrində ənənəvi
olaraq səsləndirilən "Giriş sözü" və
"İlin ədəbi mənzərəsi" məruzələri
həmin ilin ədəbiyyatına həsr edilmiş monoqrafik tədqiqatın
elmi müqəddiməsi, janrlar üzrə məruzələr
isə fəsilləri funksiyasını tam olaraq yerinə
yetirir. Dissertasiya baxımdan yanaşdıqda isə Ədəbi
proses müşavirələrində 10 il ərzində Azərbaycan
ədəbiyyatının janrlar üzrə elmi məruzələrindən
hər biri ayrıca bir dissertasiyasının mövzusu və
problemi ola bilər. Fikrimizcə, Ədəbi proses
yaradıcılıq müşavirəsinin materialları əsasında
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
poeziyası, bədii nəsri, dramaturgiyası, uşaq ədəbiyyatı,
ədəbi tənqidi, publisistikası və sair haqqında
ayrı-ayrı dissertasiyalar hazırlamaq mümkündür.
Bundan başqa, Ədəbi proses müşavirələrindəki
poeziya, nəsr, dramaturgiya, ədəbi tənqid, uşaq ədəbiyyatı
məruzələrindən hər birinə aid 10 illik elmi məruzələri
ayrı-ayrılıqda çap etməklə həmin
janrların müasir mərhələdəki təkamül
proseslərini əks etdirən monoqrafiyalar təqdim etmək
mümkündür. Həmçinin ötən 10 illik
dövr ərzində ardıcıl olaraq və ya bir neçə
dəfə konkret bir janr üzrə elmi məruzə ilə
çıxış etmiş müəlliflər özlərinə
məxsus olan elmi məruzələrdən ibarət kitablar
hazırlayıb nəşr etdirə bilərlər. Beləliklə,
hansı mövqedən baxırıqsa baxaq, Ədəbi proses
müşavirələri Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafına kömək edən, ədəbi tənqid və
ədəbiyyatşünaslıq elminin inkişaf etdirilməsində
əsas hərəkətverici qüvvələrdən biri
funksiyasını yerinə yetirən mühüm elmi-nəzəri
və ya ədəbi-tarixi hadisədir.
Etiraf etmək lazımdır ki,
Ədəbi proses yaradıcılıq müşavirələrindən
hər birinin keçirilməsi elmi-ədəbi mühitdə
yaddaqalan, əlamətdar hadisə kimi
qarşılanmışdır. Azərbaycan elmi-ədəbi
ictimaiyyəti hər il Ədəbi proses müşavirələrinin
keçirilməsinə əhəmiyyətli dərəcədə
reaksiya vermiş, bu elmi forumun müzakirəyə
çıxardığı məsələlər cəmiyyətdə
də geniş diskussiya obyektinə çevrilmişdir. Əsasən
yüksək qiymətləndirilən bu forumun müəyyən
detalları və məqamlarına tənqidi münasibəti
ifadə edən dəyərləndirmələr və ya yeni
təkliflərə dair mülahizələr də meydana
çıxmışdır. Ədəbi proses
yaradıcılıq müşavirəsinin təşkilatçıları
səsləndirilən təklifləri və
çatışmazlıqları diqqətlə nəzərdən
keçirərək, onlardan bu əhəmiyyətli işin
daha da təkmilləşdirilməsi və inkişaf etdirilməsi
baxımından faydalanmışlar. Məsələn,
zaman-zaman Ədəbi proses müşavirələrinin janrlar
üzrə əhatə dairəsinin genişləndirilməsi,
bölgələrdə ədəbi həyat istiqamətində
məruzələrin zəruri olub-olmaması, Ədəbiyyat
İnstitutunda ədəbi mühitə dair məruzənin
mübahisəli məqamları diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir. Təşkilatçılar janrlar
üzrə müzakirələri genişləndirməklə,
ədəbiyyatın genişlənən üfüqlərini,
janrları ümumiləşdirməklə isə ədəbi
prosesin dərinliyini göstərməyə doğru istiqamətləndirmişdir.
Yaxud ölkəmizin ayrı-ayrı bölgələrindən
Ədəbi prosesin ünvanına göndərilmiş
teleqramlar və giley-güzar, umu-küsü məktubları
Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi proses müşavirələrində
məruzəçi olmuş əməkdaşlarının
regionlara ezam olunmaları işini təşkil etməyə gətirib
çıxarmışdır. Görkəmli tənqidçi,
Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi tənqid şöbəsinin
müdiri, filologiya elmləri doktoru Vaqif Yusiflinin
Naxçıvana, Gəncəyə və Lənkərana səfərləri
oralarda Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin məsul
nümayəndələri, ayrı-ayrı müəlliflərlə
keçirdiyi görüşlər, əldə etdikləri
materiallar nəticədə həm həmin regionların ədəbi
mühiti, həm də bölgələrdə
yaşayıb-yaradan yazıçı və şairlərin
haqqında ölkə mətbuatında çap olunan yeni məqalələrin
meydana çıxmasına səbəb olmuşdur. Bu addım
isə öz növbəsində bölgələrdə ədəbi
mühitin daha da canlanmasına, regionlarda yaşayıb-yaradan ədəbi
qüvvələrlə paytaxt tənqidçilərinin
canlı ünsiyyətinin qurulmasına şərait
yaratmışdır. Eyni sözləri Ədəbiyyat
İnstitutunun Uşaq ədəbiyyatı şöbəsi
haqqında da demək mümkündür. Uşaq Ədəbiyyatı
şöbəsinin müdiri, filologiya elmləri doktoru Elnarə
Akimovanın bu şöbəyə qazandırdığı
imic uşaq ədəbiyyatı şöbəsini ölkə
üzrə uşaq ədəbiyyatı müəlliflərinin
mərkəzinə çevirmişdir. Şöbənin əməkdaşları
ilə uşaq şairləri və
yazıçılarının qarşılıqlı əməkdaşlığı,
canlı təmasları, yazışmaları, müzakirələri,
ölkə üzrə Azərbaycan ədəbiyyatının
bu vacib və əhəmiyyətli sahəsinin inkişafında
yeni bir dalğa yaratmışdır. Və ya
yazıçı və şairlərin çap olunmuş təzə
kitablarının ilk nüsxələrini Ədəbi tənqid
şöbələrinə göndərmələri, Ədəbi
proses müşavirəsinin ayrı-ayrı məruzələrində
bu nəşrlərin ən mühüm olanlarının təqdim
edilməsi müəlliflərlə tənqidçilər
arasında canlı bir körpü yaratmışdır.
Ədəbi proses müşavirələri ətrafında cərəyan
edən bu proseslər süni şəkildə meydanda olan
yazıçı-tənqidçi qarşıdurmasını
aradan qaldırmaqla bərabər, eyni zamanda, bir çox
hallarda yazıçı və şairlərlə tənqidçilərin
səmimi dostluğuna və yaradıcılıq əməkdaşlığına
gətirib çıxarmışdır. Bütün bunlar isə
öz növbəsində ölkəmizdə elmi-ədəbi
mühitin sağlamlaşdırılmasından tutmuş ədəbiyyatın
və ədəbi tənqidin inkişafına qədərki təkamül
və inkişaf proseslərinin baş verməsində həlledici
və hərəkətverici amillərə
çevrilmişdir.
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi
proses müşavirələrinin ölkə üzrə
yaradıcılıq proseslərini öz ətrafında birləşdirən
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi ilə
qarşılıqlı əlaqə şəraitində keçirilməsi
bu forumun miqyasının genişləndirilməsində,
imkanlarının artırılmasında və nüfuzunun
qüvvətləndirilməsində mühüm rol
oynamışdır. Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri, Xalq yazıçısı Anarın Ədəbiyyat
İnstitutunda keçirilən Ədəbi proses
yaradıcılıq müşavirələrində şəxsən
iştirak və çıxış etməsi, tənqidçilərə
və yazıçılara ağsaqqal sözünü
çatdırması ədəbi prosesçiləri həm
düşündürmüş və həm də
qanadlandırmışdır. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi sədrinin müavini, Mətbuat
Şurasının sədri, "525-ci qəzet"in baş
redaktoru Rəşad Məcid də, demək olar ki, Ədəbi
proses yaradıcılıq müşavirələrinin
hamısında iştirak etmiş və söz demişdir.
Ədəbi proses müşavirələrindən
seçilmiş məruzələr və bu
yaradıcılıq müşavirəsinin hər il
keçirilən iclasları haqqında geniş məlumatlar
"525-ci qəzet"də geniş yer almışdır.
Ədəbi proses mətbuatda gedən proseslərlə
qaynayıb-qarışmışdır. Seçilmiş
ayrı-ayrı məruzələrin "525-ci qəzet"də
çap olunması bütövlükdə Ədəbi
prosesçilərin və həm də Ədəbiyyat
İnstitutu tənqidçilərinin ölkə miqyaslı təqdimatına
çevrilmişdir. Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
mətbu ədəbi orqanı olan "Ədəbiyyat qəzeti"
ilə Ədəbi proses yaradıcılıq müşavirəsinin
təşkilatçıları və
iştirakçıları arasında baş tutmuş
etibarlı dialoq geniş mənada Ədəbiyyat İnstitutu
ilə "Ədəbiyyat qəzeti" arasında
yaradıcılıq əlaqələrinin ardıcıl
xarakter almasına səbəb olmuşdur. Artıq neçə
illərdir ki, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu əməkdaşlarının ən yeni və
maraqlı elmi axtarışlarından ibarət olan məqalələri
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərhal çap
olunaraq elmi-ədəbi ictimaiyyətə
çatdırılır. Bu mənada "525-ci qəzet"
və "Ədəbiyyat qəzeti" Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutundakı mövcud elmi
potensialın, elmi enerjinin, yenilik axtarışları və
yaradıcılıq mühitinin, yeni elmi nəslin ölkə
miqyasına çıxması üçün mühüm
xidmət göstərmişlər. Eyni zamanda, son yüzillik ərzində
Ədəbiyyat İnstitutu ilə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi arasında da indiki səviyyədə
geniş yaradıcılıq əlaqələri
olmamışdır. Hazırda Yazıçılar Birliyinin
Natəvan klubunda keçirilən bütün tədbirlərində
Ədəbiyyat İnstitutunun təmsilçilərinin
sözü-səsi eşidilməkdədir. Yazıçı
və şairlərimizin yubileyləri və yeni kitabları
haqqında ən çox yazan Ədəbiyyat İnstitutunun əməkdaşlarıdır.
Eyni zamanda, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
Ədəbi proses müşavirələrində və digər
elmi tədbirlərində Yazıçılar Birliyi üzvlərinin
təmsil olunmaları da yazıçı-tənqidçi
dialoqunun formalaşdırılması və inkişafına
öz töhfələrini verir. Yazıçılar Birliyinin
orqanı olan "Azərbaycan" jurnalı ilə Ədəbiyyat
İnstitutunun birgə təşkil etdikləri "Ədəbi
cərəyanlar: estetikası və poetikası" elmi-nəzəri
seminarı ortaq elmi-ədəbi tədbir kimi respublika
miqyasına çıxarıldı. "Ulduz" jurnalı
artıq bir neçə tematik saylarını Ədəbiyyat
İnstitutu əməkdaşlarının tərtibçiliyi
və təqdimatı ilə oxuculara çatdırır. Nəhayət,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun ən
möhtəşəm elmi layihəsi olan "Azərbaycan ədəbiyyatı"
10 cildlik nəşrinin plan-prospektinin, strukturunun, XX əsr və
müstəqillik dövrlərinə dair aktual problemlərin
Azərbaycan Yazıçılar Birliyində müzakirə
edilməsi ədəbiyyatın taleyi baxımından ortaq məsuliyyətimizin
və birgə fəaliyyətimizin canlı nümunəsidir.
Ədəbi proses yaradıcılıq müşavirəsinin
10 illik yubileyində bu vacib faktoru dərin minnətdarlıq duyğusu
ilə ifadə etməyi özümə şərəfli
borc hesab edirəm.
Ədəbi proses müşavirələrində
"Ədəbiyyat qəzeti"nin rolu məsələsi
isə fikrimizcə, ayrıca bir müzakirənin
mövzusudur. Bu gün yalnız bir neçə cümlə
ilə onu demək istəyirəm ki, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi proses
yaradıcılıq müşavirəsi, həm də
"Ədəbiyyat qəzeti"nin tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
platformasıdır. "Ədəbiyyat qəzeti"nin
mütəfəkkir baş redaktoru Azər Turanın Ədəbi
proses müşavirəsinin materiallarını artıq
dördüncü dəfə başçılıq etdiyi qəzetin
Xüsusi buraxılışı səviyyəsində
çap edərək ədəbi-elmi ictimaiyyətə təqdim
etməsi dərin minnətdarlığa layiq olan əhəmiyyətli
addımdır. "Ədəbiyyat qəzeti"nin Ədəbi
proses xüsusi buraxılışları tənqid tariximizin
nadir elmi hadisəsidir. Eyni zamanda, bu, mətbuat tarixi
baxımından da təkrarı və bənzəri olmayan qəzetçilik
nümunəsidir. "Ədəbiyyat qəzeti"nin Ədəbi
proses Xüsusi buraxılışları ədəbiyyatla və
mətbuatla tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsi arasında möhkəm və mənalı bir
körpüdür. Tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
gənc nəsli bu elmi-ədəbi körpüdən keçərək
ölkə mühitinə çıxmışdır. Eyni
zamanda, Azərbaycan ədəbiyyatının yeni nəsilləri
onların yaradıcılığı haqqında "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə çap edilmiş Ədəbi proses məruzələrindəki
təhlillər və dəyərləndirmələr, elmi təqdimatlar
vasitəsilə ədəbi mühitdə mövqe qazanmaq
imkanı əldə etmişlər. Bütövlükdə,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi ilə Ədəbiyyat
İnstitutu arasındakı əlaqələr ədəbiyyatın
və ədəbiyyatşünaslıq elminin
inkişafında yeni bir mərhələnin formalaşması
ilə nəticələnmişdir. Bu, həm Ədəbiyyat
İnstitutunun və ədəbiyyatşünaslıq elminin, həm
də Yazıçılar Birliyinin və ədəbiyyatımızın
xeyrinə olan, ədəbiyyatşünaslıq elmi ilə bədii
yaradıcılıq proseslərinin qarşılıqlı əlaqə
imkanlarının daha faydalı şəkil almasına kömək
edir.
Ədəbi proses yaradıcılıq müzakirələri Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin yeni nəslinin üzə çıxarılıb cəmiyyətə
təqdim olunmasında mühüm rol oynamışdır.
Bundan əvvəl Ədəbi proses müşavirələrində
bəyan etdiyim kimi, Ədəbi proses yaradıcılıq
müşavirəsi tənqidçi və ədəbiyyatşünasların
gənc qvardiyasını meydana
çıxarmışdır. On il bundan əvvəl hələ
fəlsəfə doktorluğu dissertasiyaları üzərində
tədqiqat işləri aparmağa başlayan, təzə-təzə
yalnız çalışdıqları şöbələrin
iclaslarında doktorant kimi hesabat verərkən, qısa məlumatları
çatdırmaq imkanına malik olan gənclər əvvəlcə
Ədəbi proses müzakirələrinin fəal dinləyiciləri,
az sonra sual-cavab diskussiyalarının
iştirakçıları və nəhayət, əsas məruzəçiləri
məqamına gəlib çıxa bilmişlər. Bu nəslin
təkamül prosesində Ədəbiyyat İnstitutunun zəngin
elmi-ədəbi mühiti ilə bərabər, Ədəbi
proses müzakirələrinin də xüsusi rolu vardır.
Qısa müddətdən sonra Ədəbi proses
müşavirələrinin əsas məruzəçiləri
sırasında xüsusi yer tutan, az sonra isə aparıcı
mövqeyə malik olan cavan elmi nəsil tədricən ədəbi
prosesin ən müxtəlif problemləri haqqında söz demək
fəaliyyəti qazanmış aparıcı elmi qüvvəyə
çevrilmişdir. Beləliklə, yeni elmi nəsillər
Ədəbi proses müşavirələrinin gənc təmsilçiləri
əvvəlcə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun, ardınca isə ölkə elmi-ədəbi
prosesinin tanınmış simaları kimi qəbul
olunmuşlar. Nəticədə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin mükəmməl bir gənc qvardiyası
yaranmışdır. Hazırda ədəbiyyatşünaslıq
elminin gənc qvardiyası kimi elmi mühitdə
özünü təsdiq etmiş, layiqli elmi dərəcələr
qazanmış, mükafatlar almış filologiya elmləri
doktorları Elnarə Akimova, Eşqanə Babayeva, Bəsirə
Əzizəliyeva, filologiya üzrə fəlsəfə
doktorları Mehman Həsənli, Aygün Bağırlı, Nərgiz
Cabbarlı, Maral Yaqubova, Mətanət Vahid, Aynur Xəlilova,
Aynurə Mustafayeva, Lalə Həsənova, Elnarə
Qaragözova, Nərmin Cahangirova, Günay Qarayeva, Xanım
Zairova, Gülnar Səma, Gülnar Qəmbərli, Mərcan
Sofiyeva və başqaları kimi gənc ədəbi qüvvələr
artıq tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
elminin məsuliyyətli yükünü daşıyan, prosesi
irəli aparmağa xidmət edən elmi axının əsas
təmsilçiləridirlər. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin gənc qvardiyası artıq tədricən ədəbiyyat
haqqında elmin ağır artilleriyasına çevrilməkdədir.
Bu, Ədəbi proses müzakirələrinin mühüm elmi
nailiyyətlərindən biridir.
Bununla yanaşı, Ədəbi
proses müşavirələri bu sahədə kifayət qədər
təcrübəsi və xidməti olan AMEA-nın müxbir
üzvü Tehran Əlişanoğlu, filologiya elmləri
doktorları Vaqif Yusifli, Tahirə Məmməd, Vüqar
Əhməd, Cavanşir Yusifli, Esmira Fuad, Pərvanə Məmmədli,
Salidə Şərifova, Nizami Tağısoy, Elçin Mehrəliyev,
filologiya üzrə fəlsəfə doktorları Qürbət
Mirzəzadə, Gülbəniz Babayeva, Zəkulla Bayramlı və
başqalarını da nəzərə almaqla, bu elmi
yaradıcılıq prosesinin nə qədər geniş əhatə
dairəsinə və imkanlarına malik olduğunu əyani
şəkildə təsəvvür etmək olar.
Başqa
bir məsələyə
diqqəti cəlb etmək istəyirəm
ki, bu da Ədəbi proses müzakirələrinin
iştirakçılarının əhatə dairəsi ilə
əlaqədardır. Məlumat üçün deyək ki,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda
keçirilən Ədəbi proses müşavirələrinin
ətrafında Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin, Mətbuat
Şurasının, "Ədəbiyyat qəzeti" və
"525-ci qəzet"in rəhbərləri və əməkdaşları
ilə yanaşı, Bakı Dövlət Universitetinin, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin, Azərbaycan Dillər
Universitetinin, Bakı Slavyan Universitetinin ədəbiyyatçıları
da zaman-zaman təmsil olunmuşlar. Bundan başqa, müasir
dövrün çağırışlarının
işığında bir sıra sosial şəbəkələrin
təmsilçiləri, digər mətbuat orqanlarının
nümayəndələri də ədəbi proses müzakirələrinə
qoşulmuşlar. Bütün bunlara görə, Ədəbi
proses müzakirələri Ədəbi proses hərəkatı
xarakteri almışdır. Ədəbi proses tənqidçi
və ədəbiyyatşünasları, ədəbiyyat və
mətbuat adamlarını birləşdirən və ölkəmizdə
yaradıcılıq mühitinin daha da inkişaf etdirilməsinə
xidmət edən elmi-ədəbi hərəkatdır. Əhatə
dairəsinin genişliyinə görə elmi-ədəbi hərəkatın
tələbləri ilə səsləşən Ədəbi
proses hadisəsi qayəsi və məqsədləri,
mövzuları və problemləri baxımından da ədəbi
hərəkatın xüsusiyyətlərini özündə əks
etdirir. Ədəbi prosesçilər ölkəmizdə tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq elmini inkişaf etdirmək,
professional tənqidçilər nəsli yetişdirmək,
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir dövrün tələbləri və idealları əsasında
yüksək inkişafına nail olmaq uğrunda mübarizə
aparır. Belə geniş əhatə dairəsinə və
konkret hədəflərə malik olan mübarizənin təkbaşına
bir tənqidçinin, yaxud pərakəndə şəkildə
ayrı-ayrılıqda fəaliyyət göstərən tənqidçilərin
hesabına tam məqsədlərinə çatması
mümkün deyildir. Ədəbi proses müzakirələrində
ötən 10 il ərzində 30 nəfərdən çox tənqidçi
və ədəbiyyatşünasın məruzəçi
qismində birləşməsi və
iştirakçıların ölkəmizin əsas elmi
qurumlarını, yaradıcılıq təşkilatlarını,
mətbuat orqanlarını, ali məktəbləri, sosial
şəbəkələri əhatə etməsi bu tənqid
platformasının ədəbi hərəkat kimi
formalaşdığını əyani şəkildə
göstərir. Əslində Ədəbi prosesçilərin
konkret tarixi şəraitdəki ideya-yaradıcılıq
birliyi əsasında formalaşmış Ədəbi proses hərəkatı
yeni bir ədəbi cərəyanı doğurmuşdur.
Fikrimizcə, bu, müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni-yeni təzahür etməkdə olan akademizm ədəbi cərəyanıdır.
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda
səkkiz dəfə ölkə miqyasında və beynəlxalq
səviyyədə uğurla keçirilmiş "Fizika və
lirika" konfransları Azərbaycanda yeni tipli intellektual ədəbiyyatın
yaradıcılarını formalaşdırmaqla, ilk olaraq Azərbaycan
ədəbiyyatında akademizm ədəbi cərəyanının
yaranmasını meydana qoymuşdur. Artıq elmlə ədəbiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsi və sintezi əsasında
yaranan, akademik düşərgənin qələmindən
çıxmış intellektual bədii ədəbiyyat
özünün tanınmış nümayəndələrini
yetişdirmişdir. Akademiyanın müxtəlif elmi-tədqiqat
institutlarında və ali təhsil sahəsində
çalışan İsa Həbibbəyli, Rəfael
Hüseynov, Teymur Kərimli, Səməd Seyidov, Vaqif Abbasov,
Hamlet İsaxanlı, Məmməd Əliyev, Sadıq Qarayev, Rəhim
Əliyev, Əhməd Qəşəmoğlu, Şakir
Albalıyev və başqaları kimi elm adamlarının
yaratdıqları intellektual ədəbiyyat Azərbaycan ədəbiyyatında
özünəməxsus fərdi siması və öz yeri
olan yeni tipli bir ədəbiyyat hadisəsi kimi qəbul olunur.
Bununla belə, adından göründüyü kimi, akademizm elmi cərəyanında
elm faktorunun iştirak etdiyi bədii yaradıcılıqla məşğul
olan intellektual elmi qüvvələr təmsil olunduğu kimi,
elm və ali təhsil sahəsində çalışaraq
intellektual dəyərləri əsas kimi qəbul edən
yaradıcı şəxslər də özlərini tapa
bilirlər. Göründüyü kimi, elmi idrak və
intellektual dəyərləndirmələr həm "Fizika və
lirika"çı alim-yazıçılar və həm də
elmdə obrazlı düşüncə intellektual yanaşma
nümayiş etdirən elmi işçilər
üçün zəruri şərtlərdir. Beləliklə,
"Fizika və lirika"çılarla Ədəbi
prosesçilər əslində ideya, axtarış və
yaradıcılıq prinsiplərinə görə vahid bir
mövqedə birləşirlər. Və məsələnin
bu cəhəti akademizm ədəbi cərəyanının ədəbiyyat
sahəsi ilə yanaşı, elmi istiqaməti də əhatə
etdiyini göstərir. Əslində isə akademizm ədəbi cərəyanı
daha geniş əhatə dairəsinə
malik olub, elmi fəaliyyət və bədii yaradıcılıq
sahələri ilə
bərabər, təsviri
sənət, heykəltəraşlıq
və başqa istiqamətlərdə çalışan
intellektual yaradıcı
qüvvələri də
birləşdirir. Beləliklə,
ədəbi prosesin gedişinə və yekunlarına həsr edilmiş elmi konfranslardan başlanıb
yaradıcılıq müşavirəsinə
qədər inkişaf
edən ədəbi
proses müzakirələri ədəbi hərəkat
səviyyəsinə yüksələrək
Azərbaycan ədəbiyyatında
akademizm ədəbi cərəyanının formalaşdırılmasına
qədər gəlib çatmışdır. Artıq
müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatının
neorealizm, postmodernizm, magik realizm, dekadentizm kimi ədəbi cərəyanlarının
sırasında akademizm
ədəbi cərəyanı
da de-fakto vardır. Fikrimizcə, bu, Ədəbi proses hərəkatının
10 illik inkişaf yolunun ən möhtəşəm elmi
yekunudur.
Əlbəttə, Ədəbi proses müşavirələrinin
10 illiyi ilə yanaşı, onuncu ilinin də ədəbi prosesindən danışmağa ehtiyac vardır. Fikrimizcə, müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatı
bu günkü inkişaf səviyyəsinə
bir neçə mərhələdən keçərək
gəlmişdir. Məlum
olduğu kimi I Qarabağ müharibəsindəki
məğlubiyyət, torpaq
itkisi Azərbaycan ədəbiyyatına ümidsizlik,
xəyal qırıqlığı,
səksəkə və
kədər notları
gətirmişdir. Bu da öz
növbəsində ədəbiyyatda
dekadentizm əhvali-ruhiyyəsini
qüvvətləndirmişdir. Bu zəmində XX əsrin
90-cı illərində Azərbaycan
ədəbiyyatında dekadentizm
ədəbi cərəyanı
formalaşmışdır. XXI əsrin əvvəllərindən
etibarən, necə deyərlər, xeyli dərəcədə özünə
gələn Azərbaycan
yazıçı və
şairlərinin böyük
bir qismin tədricən müharibə
həqiqətlərinə yenidən
qayıdaraq, Qarabağ
savaşında itirdiklərimizin
səbəbləri və
nəticələrinin dərk
olunmuş təsvirlərindən
bəhs edən bədii əsərlər
yazmağa başlamışlar.
Həmin prosesi Azərbaycan ədəbiyyatının
özünəqayıtma, ayıqlıq
dövrü kimi səciyyələndirmək olar.
Bu mərhələdə yazıçı
və şairlər daha çox qaçqınlıq və
onun əzabları, Qarabağ müharibəsində
vahid ordunun olmaması və ən başlıcası isə Ermənistanın və onun havadarlarının
məkrli oyunlarının
mahiyyəti haqqında
yazdıqları əsərlərə
görə diqqəti
cəlb etmişlər.
XXI əsrin birinci onilliyindən sonra Qarabağ müharibəsinə
münasibətdə yeni mərhələnin
əlamətləri gözə
dəymişdir. Ədəbiyyat
bu mərhələdə
özünü səfərbər
edərək qələbəyə
çağırış və inam duyğularını
gündəmə gətirməyə
başlamışdır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin apardığı
məqsədyönlü siyasət
nəticəsində ölkəmizdə
baş verən genişmiqyaslı inkişaf
prosesləri, beynəlxalq
sahədə dövlətimizin
nüfuzunun artması
ədəbiyyata da öz
təsirini göstərmişdir.
Artıq Azərbaycan ədəbiyyatı birdəfəlik
olaraq "yasdan çıxmış", üzünü
qələbəyə doğru
istiqamətləndirmişdir. Ədəbiyyatın bütün
janrlarında yaradılmış
bədii əsərlərdə
baş vermiş bu dönüş poeziyada, bədii nəsrdə və publisistikada daha çox müşahidə
olunmuşdur. Artıq
bu illərdə XX əsrin doxsanıncı illərində müstəqil
dövlətçiliyimizin xilaskarı, görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevə müraciətlə yazılmış
"Sən qalib gələcəksən" notları
XXI əsrin birinci onilliyindən sonra yeni tarixi eranın lideri İlham Əliyevə
aid mövzuların istiqamətini
müəyyən etmişdir.
Ulu öndər Heydər
Əliyevə ünvanlanmış
"Sən qalib gələcəksən" motivi
onun yalnız müharibə cəbhələrində
yox, geniş mənada xalqımızı
bütün sahələrdə
yaranmış böhrandan
xilas etməsi, ölkəmizi parçalanmaqdan,
dövlətimizi məhv
olmaqdan qurtarması motivləri öz əksini tapmışdır.
Bu, sözün geniş
mənasında qurtuluş
ədəbiyyatı idi.
XXI əsrin onuncu illərindən etibarən
isə ölkəmizdə
vəziyyət dəyişmiş,
bütün istiqamətlərdə
böyük inkişaf
baş vermişdir. Müstəqil Azərbaycan
Respublikasının iqtisadiyyatı
neft faktorunun asılılığından xilas
olmuş, aqrar sahə, nəqliyyat, turizm və sair fəaliyyət sahələrindən də
böyük gəlirlər
əldə olunmuş,
Azərbaycan beynəlxalq
münasibətlər sistemində
söz sahiblərindən
birinə çevrilmişdir.
Artıq cəmiyyətdə
Azərbaycan ordusunun dünyanın 50 inkişaf
etmiş ordularından
birinə çevrildiyi
haqqında fikirlər
səslənməyə başlamışdır.
Ən əsası isə Azərbaycan Respublikasının Ali Baş
Komandanı İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə
2016-cı ildə Lələtəpədə
və ardınca Naxçıvan Muxtar Respublikasının Günnüt-Qızılqaya
istiqamətlərində düşmənlə
döyüşlərdə ciddi uğurlar qazanılmış, işğal
edilmiş ərazilərimizdən
bir qismi geri qaytarılmışdır.
Məhz bütün bunlar Azərbaycan ədəbiyyatında Qarabağ
mövzusuna yenidən
qayıdışı şərtləndirmiş,
yazıçı və
şairlərimiz baş
vermiş böyük
dönüşün müsbət
həyəcanlarını ədəbiyyatda
canlandırmış, işğaldan
azad edilmiş Cocuq Mərcanlı kəndini böyük qayıdışın başlanğıcı
kimi vəsf etmişlər. Fikrimizcə,
2013-2020-ci illər müstəqillik
dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatında böyük
qələbəyə hazırlıq
dövrü mərhələsidir.
Xalqımızın uzun
illər davam etmiş ümidsizlik, məyusluq düşüncəsindən
xilas edilməsində
və torpaqlarımızın
erməni işğalından
azad olunacağına inamın yaranmasında bu dövrdə yaranmış bədii-publisist
əsərlərin xüsusi
rolu ayrıca qeyd edilməyə layiqdir. Bu mərhələdə
yaranmış bir çox bədii əsərlərdə, xüsusən,
poeziyada müharibəyə
çağırış və səfərbərlik
ruhu da özünəməxsus
əks-səda tapmışdır.
Bu mənada qeyd edilən dövrün ədəbiyyatını müharibəyə
hazırlıq və səfərbərlik ədəbiyyatı
mərhələsi adlandırmaq
olar.
Azərbaycan Respublikasının Müzəffər
Ali Baş Komandanı
İlham Əliyevin "Dəmir
Yumruğ"u ilə
II Qarabağ - Vətən
müharibəsinin başlanmasından
tarixi Zəfərlə
başa çatan 44 günlük gedişatının
demək olar ki, hər günü Azərbaycan yazıçı
və şairlərinin
müxtəlif janrlarda,
xüsusən poeziya və publisistika sahəsində yazılmış
əsərlərində əks-səda
tapmışdır. Azərbaycanın
Qarabağda ermənilər
tərəfindən işğal
edilmiş kəndləri
və şəhərlərinin
qəhrəman ordumuz tərəfindən azad edilməsi xəbərləri
qələbə ruhlu
həyəcanlı şeirlər
və publisistik məqalələrlə müşayiət
olunmuşdur. Ədəbiyyat,
sadəcə, müharibə
cəbhələrində gedən
prosesləri təsvir
və tərənnüm
etməklə kifayətlənməyərək,
Azərbaycan əsgərini
və ordumuzu müharibəni qələbəmizlə
başa çatana qədər inamla davam etdirməyə doğru çağırışlar
etmişdir. 44 günlük
Vətən müharibəsində
Azərbaycan ədəbiyyatı
da döyüşmüş və mübarizə aparmışdır. Bir çox
gənc yazıçılar
və şairlər, jurnalistlər-publisistlər II Qarabağ
- Vətən müharibəsində
əsgər paltarında
döyüşlərdə iştirak etmişlər.
II Qarabağ - Vətən
müharibəsi günlərində
arxa cəbhədə
və döyüşlərdə
isti-isti yazılmış,
savaş xəttində
yaradılmış bədii
yaradıcılıq örnəkləri
müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatında
səngər qoxulu döyüş və Zəfər marşları
kimi səslənir.
Müzəffər Ali Baş Komandan
İlham Əliyevin "Dəmir
Yumruğ"u əfsanəyə,
xalq arasında el sözlərinə, xalq mahnılarına çevrilərək vəsf
edilmişdir. Möhtərəm
Prezidentimizin "Şuşa,
sən azadsan" bəyanatı neçə-neçə
şeirlərin baş
misrası olmuş, mahnı kimi oxunmuş publisistikanın
manşetinə çevrilmişdir.
Müharibə mövzusu
2020-2021-ci illərdə davam
etdirilərək, tarixi
Zəfərin sevincini,
mahiyyətini və əhəmiyyətini, qəhrəmanlarımızı
xalqımıza çatdırmışdır.
Bu dövr ədəbiyyatı
Azərbaycan ədəbiyyatının
çoxəsrlik tarixinə
qəhrəmanlıq və
Zəfər mərhələsi
kimi daxil olmuşdur. Yaxud həmin dövr Azərbaycan ədəbiyyatının
Qarabağ müharibəsi
ədəbiyyatı mərhələsi
adlandırıla bilər.
II Qarabağ müharibəsindən
sonrakı dövr ölkəmizdə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin elan etdiyi
Böyük Qayıdış
illəri kimi xarakterizə olunur. Böyük Qayıdış
erməni vandalları
tərəfindən dağıdılmış
Qarabağın yenidən
qurulması, bərpası
və məskunlaşma
və inkişaf dövrünün başlanması
və ardıcıl olaraq davam etdirilməsi
deməkdir. Azərbaycan
ədəbiyyatında Böyük
Qayıdış anlayışı
aşağıdakı iki
istiqamətdə özünü
göstərməkdədir: 1.Qarabağın yenidən
qurulmasının, dağıdılmış
kənd və şəhərlərimizə yeni həyatın gətirilməsinin,
yerli sakinlərin doğma ocaqlarına qayıdışının məskunlaşmasının
ədəbiyyatda canlandırılması,
2. Geniş mənada torpaqlarımızın işğalı,
bu fonda Qarabağ savaşı və nəhayət, tarixi Zəfərin qazanılmasının geniş
planda, dərindən və əhatəli şəkildə təsvir
və tərənnüm
edilməsinə Böyük
Qayıdış.
Müşahidə edilən cəhət bundan ibarətdir ki, artıq həm Qarabağda yeni həyatın başlanması və uğurla davam etdirilməsi sahəsində atılan böyük addımların və həm də geniş mənada müharibə mövzusuna Böyük Qayıdışın əsl ədəbiyyatı yaranmaqdadır. Ədəbi prosesçilərin böyük borcu Azərbaycan ədəbiyyatında başlanan Böyük Qayıdış mərhələsinin mahiyyətini və əhəmiyyətini şərh etməklə bərabər, inkişaf dialektikasını da təhlil edərək, obyektiv şəkildə dəyərləndirməklə müstəqillik dövrünün böyük ədəbiyyatının yaradılmasına doğru gedən yolları işıqlandırmaqdan ibarətdir. İnanırıq ki, qarşıdakı tarixi mərhələ, bütövlükdə, Azərbaycan xalqının müstəqillik dərslərinin ədəbiyyatda möhtəşəm əsərlərin baş mövzusuna çevriləcəyi tarixi mərhələ olacaqdır.
16 iyul 2023-cü il
İsa HƏBİBBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti:
xüsusi buraxlılış.- 2023.- 22 iyul.-
S.3-5.