“Sonuncu oxucusu qalana
qədər
ədəbiyyat əsla ölən deyil...”
Vladimir Sorokinin 2015-ci ildə
nüfuzlu
"Kommersant"
qəzetinin müxbiri Andrey Arxangelskiyə verdiyi müsahibə
Vladimir
SOROKİN (Vladimir Georgiyeviç Sorokin) -
1955-ci ildə doğulub.
Rus nasiri, ssenaristi, dramaturqu və rəssamıdır. Çağdaş
rus ədəbiyyatında
konseptualizm və sos-artın ən parlaq nümayəndələrindən
biri sayılır.
- Bu yaxınlarda
sizi Venesiyada performans göstərərkən
gördüyümü xatırladım:
onda siz yırtıcı heyvan kürkünə bürünmüşdünüz,
əlinizdəki dəyənəkdən
isə klaviatura sallanırdı... Bunu edərkən siz kimlə və nəyə qarşı mübarizəyə qalxmışdınız?
- Mən sənət aləmində insanın məhz miqyası uğrunda savaşa qalxmışdım. Sənətin
texnologiya ilə əvəzlənməsinə, "sənətin bir proses kimi" və "sənətin bir nəticə kimi" qavranmasına qarşı
çıxmışdım. Bu yolla mən sənətin fırçaya,
kətanla üzlənmiş
çərçivəyə, boyalara, ustalığa, üşüyən naturaçı
xanımlara, molbertin üzərindən asılan
şlyapaya dönüşünə
bir çağırış
etməyə çalışırdım...
- Yazıçı Vladimir Sorokinin
yaşını öyrənən
insanlar heyrətə qapılıb, sual edirlər: "Ola bilməz,
canım?!" Siz özünüz necə,
buna heç təəccüblənirsiniz?
- Yox. Bir qədər qəribə səslənsə
də, tam səmimiyyətlə
deməliyəm ki, mənim
daxili dünyam hələ də öz tələbəlik illərimdə ilişib, qalıbdır. Buna bir çarə də yoxdur. Daxilən mən həmişəlik
bir tələbə olaraq qalacağam. Buna hər hansı əncam da çəkə
bilmirəm. Ədəbi
tərzdə desəm,
mən "o yaşanmış
illərin hər hansı ağırlığını,
yükünü" əsla
hiss eləmirəm. Yəni
zərrəcə böyüməmişəm.
- Bəs niyə məhz tələbəlik
dövründə?
- Bəlkə ona görə ki, sovet orta məktəbindəki
(axı mən üç ayrı məktəbdə oxumuşdum)
dəhşətli təhsildən,
sovet dövrü üçün "normal" sayılacaq uşaqlıq dövrümdən sonra mən düz dörd il boyu azad həyat tərzi sürdüm: Moskvada keçirdiyim o uğurlu, bəxtəvər
illər ərzində
mən həm sevgi, həm erotika, həm narkotika, həm ədəbiyyat, həm boyakarlıq, həm də musiqi sahələrində özüm
üçün bir xeyli kəşflər etdim, hard-roka və ya sürrealizmə
könül bağladım.
Həmin dövrdə
"samizdat" nəşrlər də həyatımızın
adi normasına çevrilmişdilər. Bir sözlə,
tələbəlik illəri
- həmişə azadlıqla
eyniləşdirilir. Bir çoxları
o illəri qızıl
dövr adlandırır.
Elə andeqraund aləminə də mən o illərdə girə bildim.
- Vikipediyaya göz atarkən, ilk hekayənizi
1969-cu ildə yazdığınız
diqqətimi çəkdi.
Bunu necə başa düşək?
- Heç şübhəsiz,
bu, bir yanlışdır.
Hələ məktəb
illərində yazdığım
və sinif yoldaşlarımın arasında
dolaşaraq, it-bata düşən bir hekayəm var idi. Ancaq ilk ciddi mətnlərimi mən
1979-80-ci illərdə qələmə
almışam. Yəni
onları yazarkən mən artıq şüurlu bir fəaliyyətlə məşğul
idim. Ona qədərkilər
isə sırf əyləncə xarakteri daşıyırdı. Gah erotika,
gah elmi fantastika, gah da
ov sərgüzəştləriylə
bağlı idi ilkin mətnlərim. Yazarkən sən deyən gücənmirdim deyə, onları çox ciddiyə də almırdım. Amma rəssamlıqla mən ciddi şəkildə məşğul olurdum.
- Sizin yaradıcılığınızı
Rusiya ədəbi həyatının son otuz
illik dövrü üçün hələ
də ən başlıca hadisə sayırlar. Bu məqamı
vurğulamaqla, mənim
sizə tərif söylədiyimi düşünməyin,
çünki bu - əslində bir problemdir. Siz nəinki 1990-cı illərin,
hətta öncəki,
senzuradan qurtulmuş sovet sənətinin də yetirməsi sayılırsınız. Onda
belə çıxır
ki, ötən müddətdə
rus ədəbiyyatında
prinsipial baxımdan
yeni heç nə meydana çıxmayıb?!
Axı bu, normal hal sayıla bilməz.
- Andrey, bu fikrə şərh
verməyəcəyəm... Yaxşı olar ki, biz başqa müəlliflər
barədə danışaq.
Ən müxtəlif Avropa ölkələrinə
səfər edərkən
mən də öz tanışlarıma
eyni sualı ünvanlayıram: "Çağdaş
rus ədəbiyyatından
nələri oxuyubsunuz?"
Həmin sualla vaxtilə mən köhnə dostum, alman slavyanşünası, öz
işinin əsl peşəkarı İqor
Smirnova da müraciət eləmişəm.
O, yığcam şəkildə
demişdi: "Postsovet
ədəbiyyatını heç
oxuya bilmirəm, çünki o, orijinallıqdan
uzaqdır". Bu mövqe
ilə mən də razıyam. Çünki postsovet nəsri bir növ özündən əvvəlki nailiyyətlərin
qırıntılarından ibarətdir. Problem də elə bundadır. Yeni nəşr olunan hansısa romandan beşcə səhifə oxuduqdan sonra mən də onu bir kənara
qoyuram. Çünki içimdəki marağı
heç cür körükləmir. Onda belə çıxır
ki, yaza bilənlərimiz
yoxdur? Axı adamların yazdığı
kitablar çap olunur, alınır və oxunur.
Ədəbi həyatın nəbzini
daima yoxlayan, bizim əfsanəvi naşirimiz Saşa
İvanova da mən bu
sualı verdim: axı hara qeyb olub bizim yeni ədəbi ulduzlar? O da dedi ki: "Bilirsən, Volodya, bu problem ulduzlarla yox, səmanın... özü
ilə əlaqəlidir".
Əslinə qalanda, adam tamamilə haqlıdır. Axı indi heç kim ədəbiyyatdan ekzistensial tapıntı və sarsıntılar ummur. Ondan umulan
ya komfortdur, ya da eyforik unutma.
Əslində isə bunların ikisi də elə eyni şeydir.
- Demək istəyirsiniz
ki, bu - ədəbiyyatın
sonudur, eləmi?.. Onun təkrar
dirçəlməsi üçün
obyektiv şərait yoxdur? Bu, prinsipial baxımdan ədəbiyyatın
süqutu deyildirmi? Yoxsa bir az
da gözləmək lazım
gələcək?..
- Vallah, bu sonla,
süqutla bağlı
mən bir şey deyə bilmərəm: sonuncu oxucusu qalana qədər ədəbiyyat
əsla ölən deyil. Ümid etmək istərdim ki, bu, hansısa bir zolaqdır... İrəlidə nə baş verəcəyini isə söyləmək müşküldür. Çünki
hazırda rəqəmsəl
və vizual texnologiyalar insanoğlunu fasiləsiz şəkildə
cürbəcür sınaqlara
çəkir. İnsan
isə plastik məxluqdur, sınmasa da, əyilib-burulur. Ən axırda bu əyilib-burulmalar nəticəsində
düşəcəyi şəkildən
yəqin bir gün onun özü
də iyrənəcək.
Baxın, məhz onda, bəlkə də, hamı vizual aləmdən bezəcək və təzədən verbal (sözlü
- A.Y.) xəyallara, sözlə
özünüifadəyə könül bağlayacaq. Məhz onda insanoğlu özünə
dönəcəkdir. Əcəb
utopik səsləndi, deyilmi?..
- Təxminən 40-50 il əvvəl
ədəbi cərəyanlardan
birinə, yəni konseptualizmə, məxsus əlamət hazırda ümumi xassəli bir qaydaya çevrilibdir.
Belə çıxır
ki, hər şeyə
rəğmən, bütövlükdə
söz adamının
iş sistemi dəyişikliyə məruz
qalıbdır. Yazıçı
əmindir ki, alma ağacının
kölgəsində oturub,
yazsa, onun mətni ruhən ya Turgenevinkini xatırladacaq, ya da Şukşininkini.
- Haqlısınız. Şəxsən
məndən soruşsaydınız
ki, müasir yazarların
çoxusunun çatışmayan
özəlliyi nədir,
"özünəməxsus dünyaları" cavabını
verərdim. Şərti
yanaşsaq, onlar özgəyə aid mebel və əşyalardan yararlanır, özlərininkini
isə nə kəşf, nə istehsal, nə də təmir etmək istəyirlər. Məsələn, Prilepinin
kitabını oxuyanda
orada rastına çıxan palıd oduncaqlı stulların sənə sovet nəsrindən tanış
gəldiyinin, ancaq onlara təzədən parlaq lak təbəqəsi
və gözoxşayan
üzlük qumaş çəkildiyinin fərqinə
varırsan. Halbuki biz ədəbiyyatda təkrarsız
cəhətlər arayırıq.
Platonov, Xarms, Bulqakov, Şalamov, Saşa Sokolov, Mamleyev isə məhz təkrarçılıqdan uzaq
sənətkarlardır.
Hərçənd oxşar romanlar
oxumağı sevən
oxuculara da rast gəlinir. Amma bu, ədəbi fitnesin bir növü sayılmalıdır. Baxırsan
ki, eyni yazıçı
hər il konveyer işlədirmiş kimi, adama hər barədə tanış gələn, amma guya öz növbəti
romanını nəşr
etdirir. Yəni pop-ədəbiyyat konveyeri fasiləsiz işləyir.
Halbuki mən ədəbiyyatda təknüsxəli,
təkrarsız istehsalın
tərəfdarıyam. Etiraf
etməliyəm ki, son vaxtlar
könlümə yatan
cəmi iki roman olub: bunların biri Ellisin "Qlamorama"sıdırsa, digəri
də Littelin "Lütfkar"ıdır. Yeri
gəlmişkən, bəs
siz özünüz kimləri oxuyursunuz, kimlər diqqətinizi çəkib?
- Dmitri
Danilov. Onu da deyim ki,
o, öz mövqeyinə
görə tamamilə
mühafizəkar birisidir.
Ancaq, sizi çıxmaq şərtiylə,
o, bəlkə də,
yeganə rus yazıçısıdır ki, əsərindəki ifadə
dili - əsərin məhz qəhrəmanıdır.
Onun yazı dili avtomatik, yəni daxili düşüncə dilidir.
- Onu mütləq oxuyaram.
- Sizin nəsrinizlə bağlı deyəcəyim
bu fikir bir qədər absurd səslənə bilər:
əvvəllər insanoğlu
sizi az, ya da çox dərəcədə maraqlandırırdı.
Hətta dəhşətli,
əcaib-qəraib olsa
belə, hər şey hansısa insanın ətrafında dönüb-dolanırdı. Siz
onun təsvirinə
can atırdınız. Sonradan
insanı bir mənada kənara atdınız. "Buz trilogiyası"ndan sonrakı
əsərlərinizdə siz
insanı hansısa konsepsiyanın, tarixin, mistik durumun və daha nələrin,
nələrin əsirinə
çevirdiniz. Belə
qənaətə gəlmişəm
ki, siz individuumdan tamamən çiyrinibsiniz.
"Çovğun" povestinizdə
insana bir qayıdış meyli diqqəti çəkməkdədir.
Əsərdəki o doktora
qoşulmaqla, siz də (şərti mənada!) gah ora, gah bura gedibsiniz, ən axırda isə belə təəssürat yaranır
ki, onu da yarı yolda və taleyin
ümidinə buraxıbsınız.
- Ayaqlarını don vursa
da, ən azından o doktor sağ qalır... Əslində isə... özümlə
bağlı mən orada az şey
görə, sezə bilirəm. Hər şeyə rəğmən,
həyatım boyu intuisiyamın diktəsiylə
hərəkət etmişəm,
əgər hansısa
işə girişmişəmsə,
onda sırf bir medium (falçı, öncəgörən - A.Y.) kimi
davranmışam. Bu səbəbdən
də iş başında ikən özünüanalizlə əsla
məşğul olmuram.
Sadəcə hansısa
konstruktiv məsələlərin
həllinə köklənirəm.
O ki qaldı mətn yaratma prosesinə, mən heç vaxt "bax, burada insanoğlundan uzaqlaşmalı, burada isə... ona azacıq yaxınlaşmalıyam"
kateqoriyalarına riayət
eləmirəm. Bəli,
bu - yetərincə mürəkkəb bir prosesdir, onu kiməsə izah etmək, başa salmaq xeyli qəliz
məsələdir. Əgər
bilsəydiniz ki, ədəbiyyat
hansı zir-zibildən...
anladınız da? Düzünə
qalsa, biz ədəbiyyatın
hansı zir-zibildən
sıyrılaraq, meydana
çıxdığını da dəqiq anlamaqda acizik. Freyd də
bu barədə nələrsə söyləyib,
ancaq inanmıram ki, o
da hər xüsusda haqlıdır. Əgər
siz (gülür)... antropoloji məzmunlu bir sual veribsinizsə...
Onu da vurğulamalıyam
ki, hə, sovet adamı ilə müqayisədə postsovet
dövrünün insanı
məni daha betər məyus elədi. Çünki sovet adamının içində müəyyən
bir ümid qığılcımı vardı
- inanırdı ki, içindəki
"sovet, bayağı
dərəcədə sovet"
maneəsini o, gec-tez aşacaq və siyasi quruluş dağılınca, bu
proses də bitəcək.
İndi isə məlum
olur ki, XX yüzildə
kütləvi terrorla müşayiət olunan elə mutasiyalar baş veribmiş ki, o qorxunc seleksiyaların genetik qurbanı sayılan postsovet dövrünün insanı
nəinki canındakı
sovet irinindən qurtulmağa çalışır,
tam əksinə, onu özünün təptəzə
qanı kimi dəyərləndirir. Ancaq
o cür qana sahib insan da uzaqbaşı bir zombi sayıla
bilər. Bu səbəbdən
də o, öz ətrafında normal sosium
(sosial mühit - A.Y.) yaratmağa qadir deyil. O, olsa-olsa, absurd teatr yarada bilər.
- Son ilyarımlıq dövrdə
sizin uydurduğunuz o
"Telluriya" məkanında
yaşadığımızı etiraf eləməyimiz artıq adi bir qənaətə çevrilibdir. O əsərdən
öyrəndik ki, ekstremal
istirahət eşqinə
düşən turistlər
protosovet, başqa sözlə, təzədən
bərpa olunmuş
"xalq respublikalarına"
yollanmağa üstünlük
verirlər. Ta 2014-cü ilə
qədər bütün
bunlar oxuculara utopiya kimi görünürdü.
Sonrakı dönəmdə
isə sizin xəyal məhsulunuz (əslində isə öncəgörmənizin məhsulu!)
sayılacaq bütün
qalan məqamları
da hamı bir reallıq kimi qəbul elədi. Bütün bunları uydura bilməniz sizin özünüzə
dərin qorxu hissi aşılamır ki?
- Andrey, verdiyiniz bu sonuncu
sualın özü də, inciməyin, artıq banal bir şey sayıla bilər. Yox, bunlar mənə qorxu hissi aşılamır,
əsla aşılamır...
Həyat ədəbiyyatdan
qat-qat sərtdir. Həm
də həyatda baş verənlərdə
Telluriyaya xas nişanələr tapmaq xeyli dərəcədə
asanlaşıbdır. Məndə
elə bir hiss var ki,
biz nəhəng bir gəminin sərnişinləriyik,
onun göyərtəsi
ləngər vurur və az sonra
gəmi böyrü üstə çevriləcəkdir.
Həm də bu fikir təkcə
"Rusiya" adlanan gəmi üçün keçərli deyildir.
"Avropa" adlı
gəmidə də mebellər öz həmişəki yerlərindən
sürüşməyə başlayıb, hərçənd
onun göyərtəsindəkilər
hələ də ora-bura var-gəl edir, rəqs meydançasındakılar əylənməkdən,
bardakılar isə içki içməkdən
əsla qalmırlar.
-
1980-90-cı illərdə yazdığınız
bütün kitablarda
- əgər bunu doğru anlamışamsa
- siz hər birimizin içində gizlənən qəddarlıqdan
söz açıbsınız.
Əsərlərinizin qiraətindən
gəlinəcək yeganə
doğru qənaət
- insanın öz-özünə
də ehtiyatla yanaşmağa başlaması
fikridir. Hər birimizin ruhunda, sən demə, bir cəhənnəm uyuyurmuş və onu nə cürsə
cilovlamaq gərəkmiş.
Hazırda, yəni bu son ilyarım ərzində isə hər şeyi öz girdabına alan ictimai bir
fenomen meydana çıxıb və bu, hər hansı
motivasiyadan məhrum olsa da, özünü maneəsiz şəkildə
büruzə verən
amansızlıqdır. Həm
də o, daha fiziki yox, məhz
mənəvi səciyyə
daşıyır.
- Ontoloji səciyyə daşıyır. Rus qəddarlığının
əsrlərə sığacaq
qədər uzun bir tarixi var. Hazırkı, yəni postsovet amansızlıq da
eyni mövzunun bir az fərqli
variasiyalarıdır. Onun
təsirini hamımız
sırf enerji səviyyəsində sezir,
hiss edirik və bunu söyləyərkən
mən nə televerilişləri, nə
siyasəti, nə də hərbi əməliyyatları nəzərdə
tuturam. İnsanların
küçədəki, metrodakı,
sükan arxasındakı
davranışlarını qəsd edirəm... Məncə, bunun özündə də
biz, ümumilikdə götürəndə,
cəmiyyətin təkcə
öz tarazlığını,
stabilliyini deyil, məhz gələcəyə
bəslədiyi ümidlərin
puç olma nişanələrini görməliyik.
Bu, heç də bizim "başqalarından
daha qoparaqlı olmamızdan" irəli gələn yeni imperiya qurmaq ideyamızla və ya hər
tərəfdən düşmənlərlə
əhatələndiyimizlə də bağlı deyildir: bu - daha dərin bir problemdir. Bu, mindiyimiz gəminin yana əyilməsiylə bağlıdır. Axı
zəlzələ başlayanda
da bütün məxluqların
canını dəhşət
hissi bürüyür.
Ancaq onlardan bəziləri ulayırsa,
digərləri dişlərini
qıcayır. Odur
ki... içimdə nəyinsə
yaxınlaşdığı hissi var. Həm də o hiss təkcə mənə xas deyildir.
- "Telluriya"da gələcək
dövrə aid bir çox tiplər təsvir olunub, ancaq aralarında bircəciyi çatmır:
bu, bizə o real vəziyyəti bəxş
edən və mənim şərti olaraq "katastrofik
tip" adlandırdığım kəsdir. O şəxs işlənmiş hansısa
günah əməllərə
görə bütün
dünya-aləmin cəzalanmasını,
yerlə-yeksan olmasını
arzulayır. Həm də o əsnada onda özünüqoruma instinkti də özünü yerli-dibli büruzə vermir. Həm 24 illik aradan, həm də görünməmiş
nailiyyətlərdən sonra
belə reaksiyanı siz nə ilə
izah edərdiniz? Axı hazırkı dönəmdə ilk dəfə
rus insanının əli bütün əvvəlki dövrlərlə
müqayisədə daha
çox şeyə çatır.
- Məsələ də ondadır ki, insanlar onları gələcəkdə
daha firavan, nizamlı bir dünyanın gözlədiyini
hiss eləmir və sezmirlər. Krım məsələsindən sonra
Rusiyanın düşdüyü
vəziyyətin tam ciddiyyətini
görməzlikdən gəlmək
üçün gərək
əsl danabaş olasan axı. Cavanlardan vaxtaşırı
eşitdiyim qənaət
budur: "Burada məni heç bir istiqbal gözləmir".
Ölkəni tərk etmək barədə söhbətlər adi şeyə çevrilib. Bütün bu nəhs gözləntilər
ucbatından da toplumun
əsasları sarsılmağa
başlayıb. Postsovet
insanı niyə özünə bunca nifrət bəsləsin axı? Çünki nə umduğu o azadlığa hələ
qovuşubdur, nə də iqtidar prinsipini dəyişdirə
bilibdir. Hakimiyyət vaxtilə necə vampir idisə, eləcə də qalıbdır.
- Onda gəlin, bu şərə məhz nəyin qarşı çıxmalı
olduğu barədə
danışaq. Son dövrdə
etiraf olunur ki, biz dinc əxlaqdan, sülh (barışıq)
ənənələrindən, başqalarıyla dinc yanaşı yaşama konseptindən yerli-dibli məhrumuq. Halbuki vaxtilə cəmiyyətimizdə:
"Dünyaya - sülh,
davaya - yox, "Dostluq" (pioner) dəstəmizin şüarı
budur" kimi devizlər də az olmayıbdır. Ancaq nüvə bombası şəklinin üzərindən çalın-çarpaz
xətlərin çəkildiyi
və sülh göyərçininin təsvir
olunduğu bütün
o plakatlardan sonra da dünyaya sırıdığımız
sülh ideyası daxili məzmundan məhrum, içiboş bir şey çıxdı.
- Sanki biz
dostluq anlayışından
tamamilə xəbərsizmişik.
Mən Sovet hökumətinin hamı ilə "dirsək təması" qurmasını
nəzərdə tuturam...
Hər yerdə körüklədiyi o dostluq
ideyaları ilə əslində hakimiyyət
ilk növbədə öz-özünü
aldadırdı. Kommunal
mənzildə yaşayanlar
arasındakı dostluq
adətən məcburi
xarakter daşıyır.
Məncə, biz indinin
özündə də
dünyanın hətta
atomlarına qədər
parçalanmış, yad fərdlərdən
ibarət bir cəmiyyətinə sahibik.
Yeri gəlmişkən,
Andrey, sovet dövründən
biz nə qədər
uzaqlaşırıqsa, o, şəxsən
mənə daha eybəcər və dəhşətli görünməyə
başlayır. O, həqiqətən
də bir Şər imperiyası idi. İqtidarın xalqla fasiləsiz davası və başlının başını
saxlamağa çalışdığı
bir ölkədə
"Dünyaya - sülh!"
çağırışı bəyəm hədsiz gülünc səslənmirmi?!
Hazırda qarşılaşdığımız
bəlaların bir çoxu Sovet quruluşundan miras aldığımız psixoloji
komplekslərdən irəli
gəlir və bu yerdə mən
özüm üçün
səciyyəvi sayılacaq
bənzətmədən yararlanmağa
məcburam: öz sovet mirasımızı
biz vaxtında, yəni
1990-cı illərdə həmişəlik
dəfn eləyə bilmədik. Dəfn olunmadığı üçün
o da həm mutasiyalı,
həm də yarıçürümüş halda sonrakı həyatımızda təkrar
zühur elədi. Odur ki, həmin əcaib məxluqla indi yanaşı yaşamağa məhkumuq.
Fiziologiyasına, sinir
mərkəzlərinə yaxından
bələd olan tiplər isə onu görünməmiş
bir məharətlə
oyatmağa, diriltməyə
nail oldular. Gərəkli
nöqtələrə lazım
bildikləri iynələri
sancdılar. Bu sayədə
bizim öz milli vudumuzu yaratdılar. Bu eksperimentin sonuclarının
gələcəkdə müsibətlərə
yol açacağından
mən hələ də qorxuram.
- Bəs nifrətin o yeni dilini necə, heç mənimsəyirsinizmi?
Axı bənzər məsələlərdə siz
sərrafsınız.
- Heç nədə olmasa da, ölkəmiz nifrət dili baxımından həmişə
zəngin sayılıb.
Bunun şahidinə çevrilməkdən
ötrü pik saatda sovet avtobusuna
bircə kərə minmək də yetərli idi. Ələdüşməz material yığa bilərdiniz! Həm də bu məsələdə xüsusi diqqət-filan da gərəkmir, çünki
qulağım yetərincə
həssasdır. Ancaq indiki və rəsmi səviyyəli nifrətdə yeni imperiya iddiaları da sezilir... Bu çılğın və
ədəbsiz dilin ardında əslində
biz isterika və bir az da zəiflik
sezə bilərik. Yəni elə bir təəssürat yaranır ki, sanki adamlar dişlərinin dibindən çıxanı
bir-birinə məhz indi deməyə çalışırlar, çünki
sabah buna görə və bir başqasına
çımxırmağa (bəlkə
də!) fürsət tapmaya bilərlər. Hər şeydə bir vurnuxma, əcələlik
hiss olunur. Əgər
bu davranışı
o köhnə totalitar
rejimlərlə tutuşdursaq,
görərik ki, vaxtilə
bunları bizə sırıyanlar sabahkı
günə inam hissi aşılamağı
da unutmurdular. Kütləvi
terror da buna rəvac verirdi.
Onlar əmin idilər ki, "dəmir pərdə" mövcud
olduğu müddətcə
gələcəklə bağlı
zəmanət də məhz onların ixtiyarında qalacaq. Bu inam hissi "Pravda" qəzetinin hər bir sətrinə hopmuşdu. Odur ki, indi telediktor: "Nüvə silahımızla
biz Amerikanı bir yığın külə
döndərərik" deyəndə,
mən artıq ona inanmıram. Heç onun özü də dediklərinə inanmır.
Qumarbazlar demişkən,
ona "deyiləni edir", vəssalam. Bir sözlə, biz so-o-o-n dərəcə
qəribə bir dövrdə yaşayırıq!
O, adama Qoqoldan çox Xarmsın əsərlərini xatırladır...
- Bu dəhşət saçan
zombini tam şəkildə
yuxuya vermək, uyutmaq üçün onu hansısa tövbəyə, öz səhv və günahlarını etirafa
sövq eləmək necə, sizcə, mümkündür?
- Tövbə aktı yalnız dərin sarsıntı sonrası mümkün olur. Onu hazır resept şəklində vermək imkansızdır.
Məncə, sözügedən
durumda könüllü
tövbə baş tutan deyil. Tövbədən
ötrü gərək
başın harayasa zərblə çırpıla,
yerində şiş əmələ gələ
və sən o şişi tumarlayaraq öz-özünə sual
verəsən ki, görəsən
nədə səhvə
yol verdim axı? Tövbədən
öncə gərək
özünü kənardan,
həm tam şəkildə,
həm də hər cür bəzək-düzəksiz görməyi
bacarasan.
- Rusların idrak tipinin ən köklü problemi də onun məhz
mücərrədləşə, özünü kənar gözlə görə bilməməsindən irəli
gəlmirmi? Bəlkə
də, bu - prinsipial qüsurdur, sırf tək yöndə və tək müstəvidə
mövcudluqdan qaynaqlanır,
hə? Bu həm də bir ömrü
güzgüsüz yaşamağı
xatırladır.
- Qulaq asın, axı indi biz hansısa insan barədə yox, böyük bir ölkədən danışırıq.
Həm özünü
kənardan görməkdən,
həm də işlədiyi günahların
dərkindən ötrü
o, məhz böyük
müsibətlərə, sarsıntılara
düçar olmalıdır.
Hər şeyin öz yolunda getdiyi bir vaxtda
axı kim tövbə eləyər?!
- Sözünü etdiyimiz
tarixi dövr əslində çağdaş
mədəniyyətin gücsüzlüyünü
bir daha gözlər önünə
sərir. Sizcə, bu, onun görünməmiş
məğlubiyyəti sayılmazmı?
- Mədəniyyət - avar çəkən qaba qadın yox, zərif bir xanımdır və sovet dövrüylə bağlı gördüyü
"deja vu" onu hədsiz dərin sarsıntıya uğradıbdır.
Özünə gəlməsi
üçün də
bir az vaxta
gərək duyur. Bir hovur şezlonqda otursa, bütün sarsıntısı keçib-gedəsidir.
Dilimizə çevirdi: Azad Yaşar
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 iyul.- S.14-15.