Sən rus arağını,
ispan nəğmələrini,
Lorkanın şeirlərini və Çe Gevaranı sevərdin...
Elçin İsgəndərzadənin şeirlərini oxuyarkən...
Elçin İsgəndərzadənin yaradıcılığını təhlil edərkən bir çox maraqlı məqamlarla qarşılaşmaq mümkündür.
Azərbaycan Milli Aerokosmik
Agentliyi, Elmi-Tədqiqat
Aerokosmik İnformatika
İnstitutunun direktoru,
Azərbaycan Texniki Universitetinin professoru, Prezident təqaüdçüsü,
Azərbaycan Respublikasının
Əməkdar müəllimi,
Azərbaycan Respublikasının
fəxri mədəniyyət
işçisi, texnika
və filologiya elmləri doktoru... Görüldüyü kimi,
həm dəqiq, həm də humanitar elmlərin paralel şəkildə təsir etdiyi, bu iki elmin
vəhdətindən yaranan
həyat yolu. Texnoloji sahənin tələb etdiyi dəqiqlik və Şuşa dağlarından
gələn səmimilik
Elçin İsgəndərzadənin
ömür yolunda inkişaf edir, böyüyür, nəhəngləşir.
Elçin İsgəndərzadənin
haqqında çox sözlər söyləmək
olar. Onun yaradıcılığı qədər,
şəxsiyyəti də
maraqlıdır. Bu məqalədə
isə biz Elçin İsgəndərzadənin şeirlərindən
söhbət açacağıq.
Bu minvalla biz həm də, bir növü
Elçin İsgəndərzadənin
mənəvi dünyasına
səyahət edəcəyik.
Onun rəngli, bəzən də rəngsiz dünyasında
yaşadığı hisslər,
keçdiyi ömür
yolunda qazandıqları,
məğlubiyyətləri və s. kimi məsələlərin əks
olunduğu misralar, fikrimizcə, bizə onun barəsində ən dolğun informasiyanı verəcəkdir.
Şairin
misralarından aydın
olur ki, o, bu həyat yolunu heç də rahat, sakit, sükunətlə
keçməyib. Onun həyat yolu mübarizələrlə dolu
olub. Azərbaycan təbiətinin ən möhtəşəm mənzərələrinin
cövlan etdiyi,
İsa bulağının zümzüməsi
ilə dillənən
xarıbülbüllərin öz rahiyələrini saçdığı Şuşadan,
dünya memarlığının
ən ümdə, ehtişamlı memarlığını,
çoxmədəniyyətliliyini özündə ehtiva edən modern Bakıya doğru uzanan bir yol... başlayan
yol...
Şuşa. Bəli Şuşa,
Elçin İsgəndərzadənin
kədəri idi, bu gün isə
sevinci, fəxri, qüruru, bəlkə də bu yazının
ən gözəl tərəfi məhz bu gün, Şuşanın
artıq azad olduğu zaman dilimində yazılmasıdır. Gəlin
başlayaq elə şeirlərindən...
Şairin
əsərlərində bir
çox fərqli mövzu olsa da, sadalayacağımız nümunələrin
əksəriyyətində, əsasən, vətənçilik
və sevgi xətti aparıcı rol oynayır. Hələ gənc yaşlarında yazdığı,
xüsusilə Qarabağ,
Şuşa, vətən
məzmunlu şeirlərindən,
poetik nümunələrdən
saf, səmimi duyğular süzülür.
Burada şairin vətən həsrətini
açıq şəkildə
hiss etmək mümkündür:
Şuşanın dağları uca,
Laçının dağları haça.
Dəli
könlüm havalanıb
Yenə
ana yurda uça.
Azərbaycanlılar üçün
vətən namus deməkdir. Vətən anlayışı türk
milləti üçün
müqəddəsdir. Millətimizin
hər bir üzvü şəhidlik
şərbətindən içərək
vətən uğrunda
canından keçməyə
həmişə hazırdır.
Elçin İsgəndərzadə
bir məqaləsində
bu aspektə diqqət çəkərək
yazır ki, "28 illik
Şuşasız günlərimin
ən böyük faciəsi odur ki, mən bu dövrdə,
az qala, hər gün təkcə ölkə yox, dünya miqyasında uğurlar qazanırdım, amma o uğurların heç birini Cıdır düzündəki o daşla
bölüşə bilmirdim
deyə, mənimçün
bir anlamı qalmırdı. Buna görə
də o uğurlar mənə yad gəlirdi. Bəlkə də kimsə Şuşasızlığa,
vətənsizliyə mənim
kimi bu aspektdən
yanaşmayıb. Şuşayla
birlikdə sevinclərim,
uğurlarım da əsir
idi sanki".
"Dilim qabar oldu
VƏTƏN deməkdən", "Şəhid məzarlarına
İsa bulağından bir
ovuc su at" - deyən şairin poeziyasında sadəlik, vətənin daşına,
mamırına, yosununa,
dumanına, dağına
sayğı hakimdir. Bütün bunlar Elçin İsgəndərzadəni
Məmməd Arazla yaxınlaşdırır, bəlkə
də elə bu səbəbdən Məmməd Araz onunla bağlı yazırdı ki, "Elçinin
şairliyində istilik,
məhəbbət, torpağa,
vətənə bağlılıq
daha güclüdür.
Onun poetik yaradıcılığının əsas motivini yurd sevgisi, Vətən
yanğısı, əsl
Vətəndaşlıq qayəsi,
bir sözlə, Vətən - Vətəndaşlıq
mövzusu təşkil
edir". Görüldüyü
kimi, yaradıcılığında
əsas motiv Vətən olan Məmməd Araz, Elçin İsgəndərzadə
yaradıcılığının əsas hissəsini, nüvəsini Vətən
mövzusu, Azərbaycançılıq
məfkurəsinin təşkil
etdiyini təsdiq edir.
Türkiyə ədəbiyyatında Əbdülhəq Həmid,
Tofiq Fikrət, Mehmet Emin Yurdakul, Süleyman Nazif, Mehmet Akif,
Ziya Göyalp, Əhməd Hikmət Müftüoğlunu Namiq Kamalla başlayan vətən ədəbiyyatının
önəmli nümayəndələrindən
saymaq olar. Fikrimizcə, Azərbaycan ədəbiyyatında da "Vətən
daşı olmayandan, olmaz ölkə vətəndaşı" - deyən
Məmməd Araz vətən - Azərbaycan
anlayışını tamamilə
fərqli, intellektual, fəlsəfik cəhətdən,
səmimi, ürəkdən
təsvir edən nadir
sənətkarlardandır. Elçin
İsgəndərzadənin vətən mövzulu şeirləri də onu Məmməd Arazın davamçılarından
biri kimi önəmli mövqeyə
daşıyır. Elçin
İsgəndərzadə irsini
Vətən mövzusunda
yazan bir çox sənətkardan fərqləndirən əsas
motiv sevgidir. O, vətəni sevir, onu nəhəng eşqlə, bəlağətlə,
vurğunluqla təsvir
edir. O, vətəndən
küsmür, incimir, onu olduğu kimi qəbul edir. Müqəddəsləşdirir.
Elçin İsgəndərzadənin poeziyasında ifrat romantika yoxdur. Burada realizm, yaşananlar, tarix, intellektualizm ön plandadır. Səmimiyyət,
hisslərin, emosiyaların,
tarixi həqiqətlərin
birnəfəsə hayqırtısı
mövcuddur.
Teleekranda
Afrika,
Fələstin, Anqola, İraq,
Əfqanıstan, Hindistan.
Bu dünyanın hər yerində
Qara çörək qan qoxuyur,
İsti
qan...
- misralardan aydın olduğu kimi, şairin yaradıcılığında
kədərin müxtəlif
tonları yer alır. Burada bəşəri hisslər
ön plandadır. Səmimi duyğularla qələmə alınan
poetik nümunələrdə
oxucu şairə inanır, onun sevgisinə hörmət duyur və kədəri
ilə kədərlənir.
Fikrimizcə, bu, sənətkar üçün
çox dəyərli
və gerçək bir zəfərdir.
Bütün bunlarla yanaşı,
türkçülük motivləri,
Turan ideologiyası şairin yaradıcılığında
hakim mövqe tutur:
Tanrı
Türkü qorusun!
Tanrı
Qurdu qorusun!
Yaxud:
Göydə Allahını çağır,
savaşda qeyrətini.
Hanı
sənin Boz qurdun,
Hanı
sənin Ana yurdun?..
- deyən şairin misraları bizə Məmməd Arazın hayqırtısını xatırladır:
Hanı
sənin tufan yıxan,
Gurşad
boğan yurda oğul
oğulların!
Qara Çoban, Dəli Domrul oğulların.
Elçin İsgəndərzadənin ömür yoluna və eyni zamanda
yaradıcılığına nəzər saldıqda görürük ki, şairin
bəhsini açdığı
mövzular bu günün əsas məsələsi və gündəm mövzusu olsa da, o, həmin məqamlardan illər öncə, ən çətin, ən keşməkeşli zamanda
danışıb. Hansı
ki, o vaxt belə mövzuları poeziyaya, ədəbiyyata daşımaq
xüsusi cəsarət,
istedad tələb edirdi. Bu da Elçin İsgəndərzadə yaradıcılığının
uzaqgörənliyini, qorxmazlığını
və aktuallığını
bir daha təsdiq edir. Onun şeirləri göndərmələr, replikalar,
ironiya və tapıntılarla zəngindir.
Elçin İsgəndərzadənin
yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Burada
vətənçilik, ictimai-siyasi
məzmun, məhəbbət,
bioqrafiya, realizm, humanizm kimi mövzulara
geniş yer verilib.
"Dilənçi sabahımız"
adlı şeirində
Elçin İsgəndərzadə
sayı gündən-günə
çoxalan səfil və dilənçi uşaqların halına acıyır. Bu şeirdə
sadalanan məsələlər
bir insanın kədərindən bir ölkənin kədərinə,
bir körpənin bu günündən bir gəncin gələcəyinə doğru
böyüyür, inkişaf
edir. Bu kədər insanlığın, bəşəriyyətin
hüznünə çevrilir:
Səfillik qorunda yanan sifəti,
Görən heç nəvaziş
görübmü, Allah?
Ya ata, ya ana çəkib
əlini,
Saçına bir sığal
veribmi, Allah.
Şairin
yaradıcılığında Şərq mövzusu aktualdır. Onun Şərq psixologiyasını
özündə əks
etdirən misraları,
dövrü səciyyələndirmək
kontekstindən son dərəcə
əhəmiyyətlidir. Həmin
misralarda "Qurani-Kərim"dən
gələn ilahi kəlamlar, Allaha müraciət - "Allah, al bu
yurdun dərdi-sərini,
/ Anlat bir-birinin sevmək sirrini"... əsas yer tutur.
Gələcəyə daim
ümidlə baxan şair Mövlanə və Yunus Əmrəni
xatırlayır:
Mövlanə, Yunus Əmrə
biçarətək,
həqiqət mənimçün hava,
su, çörək.
Dünya
həqiqətlə fırlanır,
ürək,
mənim
bəxt ulduzum doğacaq bir gün.
Elçin İsgəndərzadənin poetik düşüncəsi
xalqın keçmişinə
söykənir, yəni,
inanclara, folklora, adətə-ənənələrə...
"Misri qılıncını
çəkib sürt
ürəyinin qızıl
qanına"... Şair
xalqın tarixindən
ilhamlanır, bu günü ilə ayaqlaşır, gələcəyinə
ümid bəsləyir.
Oyandım, sübhədək yata
bilmədim,
Bu gecə taletək qarışıb yuxum.
İşığa danışdım,
suya söylədim, -
yenə
də canımdan çıxmadı qorxum.
Yaxud:
Qorqudum,
qopuzum, səni unutdum,
Şumerim, Oğuzum səni
unutdum.
Tanrının qarğışı keçmişdi mənə
Kökümə kəc baxıb,
əğyarı tutdum.
Elçin İsgəndərzadə Azərbaycan, türk şairidir. O sadə, səlis şəkildə
öz dilində bir çox məsələləri işıqlandırır.
Türkçülüyü, Azərbaycançılıq məfkurəsini
daim bayraq misalı səmalarda dalğalandırır. Şairin
istər heca, istərsə də sərbəst vəzndə
yazılan şeirləri
son dərəcə məzmunlu,
informativ, süjetli və aktualdır. Hər bir şeir
keçmişdən günümüzə
uzanan, tarix adlanan zaman kəsiyində
baş verən, gerçək hadisələri
ustalıqla, dəqiqliklə
poetik məcraya daşıyır. Unudulmamalı
olan bir çox məsələni
zərgər dəqiqliyi
ilə zamanın köksünə nəqş
edir, türk tarixini gələcəyə
ötürür. "Bundan
öncə, Təbrizi
xalça naxışlarında,
miniatürlərdə görmüşdük
biz" cənub mövzusu,
Təbriz həsrəti
"Vaqif Səmədoğluna"
şeirində əsas
motivdir.
Şeirin
hər misrası sanki bütöv tarix, keçmişə işarədir. "Təbriz
torpağında bir çinar ağacı əkə bilmədik, üzü gündoğana
bir ev tikə
bilmədik" kimi, zamanın nəbzini tutan misralar turançılıq ideyaları
ilə yanıb tutuşan şairin ağrılarıdır.
Elçin İsgəndərzadə
çağdaş Azərbaycan
ədəbiyyatında eyni
zamanda intellektualizmin davamçılarındandır. Onun yaradıcılığında
biz həm də dünya ədəbiyyatının, dünya
mədəniyyətinin, siyasətinin
izlərini görürük.
O, gah Con Lennonu, Çe Gevaranın mübarizəsini,
Çarli Çaplini,
Ave Mariyanı xatırlayır, gah da Lorkanın şeirlərindən bəhs
edir.
Mikelancelo, Leonardo
Da Vinçinin zamandan boylanan ustad duruşları, Van Qoq, Qogen, Pikasso
kubizmi və nəhayət, Pablo Pikassonun göyərçinləri
şairin şeirlərindən
ədəbiyyatımıza qanadlanır.
NARGİS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 29 iyul.- S.24-25.