Adı soyadını eşidən
şair-Qulu Ağsəs
(Əvvəli və ardı var)
İlahi
ruhu dərk edən özünü dərk etmiş olur, eşqi dərk edən özündəki eşqin
gücünə inanır.
Fəlsəfi germenevtikaya
görə, özünü
anlamaq “Başqa Mən”i anlamaqdan
keçir. Özünü
dərk etmək üçün “Başqası”na
müraciət etməlisən,
“Başqası”nı anlamaq üçün onu hiss etməlisən, onu yaşamalısan. Poeziya bu kosmoqonik
ideyanı ifadə
edir. Qulu Ağsəsin “Məni mənlə” şeiri bu mənada səciyyəvi xarakter daşıyır:
Yatammıram ertəyəcən,
Bəlkə,
bir şeir deyəcəm...
Qulağıma
sirr deyəcəm,
Məni mənlə tək buraxın!
Nə daddım, nə gördüm hələ,
Laldım,
kardım, kordum hələ.
...Çıxsam
özümlə duelə,
Məni mənlə tək buraxın!
Yoxdan varolma, ruhən təzələnmə, qeybdən
zühur, özünü
əbədiyyətdə görmək
istəyi şairin
daha bir şeirində “mən” axtarışı ilə bağlıdır:
Sizə kimdən deyim?
Özümdən deyirəm:
Görmədiyim
adama
Getmədiyim yerdə
Heç
vaxt
Heç bir görüş verməmişəm.
Amma oturub
gözləyirəm...
Kimi?
Harda?
Nə vaxt?
...Heyhat!
Bu şeirdə uzun, incə yolla gedən sufi dərvişin axtarış fəlsəfəsi,
özünü əbədi
zamanın yolçusu
görmək istəyi
ifadə olunub. Dünyanı sintez şəklində, bütöv mənzərəsini
İlahi məqamda, metafizik yüksəklikdə,
müdriklik mərtəbəsində
görmək istəyi
Qulu Ağsəs poeziyasının simvolik, mifopoetik, arxetipik cəhətlərini və
dini-fəlsəfi əsaslarını önə çıxarır.
Rza Diqqətini oxumaq cəhdi
Foto da bədii
mətndir. Rza Diqqəti kimi sənətkarın fotosu
da ki illah.
Adi gözlə nəzər
saldıqda o fotolarda Qarabağ xarabalıqlarını
görür, üzüntümüzü,
göz yaşımızı,
qarı düşmənə
dost deməyimizi xatırlayıb
peşmanlığımızı, təəssüfümüzü, heyrətimizi və s. sonsuz emosiya və hisslərimizin estetik şəklini görə bilirik. O fotolarda yer yerindən
oynamış, altı
üstünə çevrilmiş,
keçilməz yollara dönmüş
doğma/yad bir məkan görürük.
Qulu Ağsəs isə məşhur fotoqrafın mətni üzərinə mətn yazır. Böyük sənətkarla xəyali söhbətində Qulu Ağsəs, əslində, həm də onun yaradıcılığının
daxili, dərin qatlarını açıb
göstərir.
Rza Diqqətinin fotolarındakı
Qarabağa irreal qorxunc
monstrların ruhu hakim
kəsilmişdir. Burda insan dünyanı görə bilmir – dünya insan təxəyyülünün və təsəvvürünün heç
bir ölçüsünə
uyğun gəlmir. Şeirin əvvəlində qoyulan
“Nə gördün Qarabağda... orda vəziyyət nə cürdü?” sualına cavabı da şair elə özü verir – “Salamatçılıqdı”. Cavab
ümidsizliyi gizlətmək,
özünütəsəlli üçündür və
ironiya kimi səslənir. Ardınca Qarabağın
real mənzərəsi məhz pikassovari, sürrealist cizgilərdə
təsvir olunur. Qarabağın
viran edilməsi tarixi, böyük epik məzmun forma və ölçülərin
paradoksal uzlaşdırılması
ilə cəmi bir neçə sətrə sığışdırılır:
məscid – minbərdən,
kəhriz
– çinardan,
qəbir
– başdaşından,
mina – kadrdan
hündürdü!
Yerini dəyişmiş həqiqətlər,
dünyanın əyri
güzgüsündə düzünü
itirmiş tarix, coğrafiya, mədəni yaddaş insanın
torpağı ilə vəhdəti, bağlılığı
təcrübəsini qırır, yeni təcrübə
qazanılması mümkünsüz
görünür, çünki
bu yeni bir mövzu, yeni bir dünya mənzərəsi qurmaq anlamına gəlir, bunun üçün isə dəyərlərin fərqli
şəkildə yenidən
nizamlanması gərəkdir.
Qarabağ
məkanı yalnız
ərazi olaraq dağılmayıb, assimmetriyaya uğrayan daha dərin nəsnələrdir, mənalardır. Burda hədəfdə şüur
deyil –
onu idarə etmək üçün insanın gücü yetərli ola bilər. Burda hədəf təhtəlşüurdur,
təbiətlə, ulduzlarla
körpü yaradan, ünsiyyət quran dildir, qəlbdir. İnsanın özü ilə və dünya ilə əlaqələrinin
əvvəlki kimi, varlığını təsdiq
edən duyğu və baxışlar üzərindən qura bilməməsi iztirabının
özü faciəlidir,
qorxuludur. Formasını
itirmiş obrazlarda bir qarabağlı (hər qarabağlı yox!) öz obrazını
tapa bilmir. Təsvir olunan zahiri görüntülər:
məscid-minbər, qəbir-başdaşı,
kəhriz-çinar kimi
məkanlar immanent fəlsəfi
dünyaya malik varlıqlardır.
Nə yazıq ki, bu məkanın
əbədi, fəlsəfi
taleyinin sakini həm də mina
– gizli
ölümdür. ”Kadrdan hündür”, hardan baxsan, görünən, hər an bizi gözləyən heçlik
qorxusu, odu sönmüş qara torpaqda göyərib boy atmamaq düşüncəsi
dünyanın üçölçülü
cizgisini təsəvvürlərdən
silir, yaddaşı, keçmişi yox edir.
Yuxularının, nağıllarının, səssiz düşüncələrinin
mövzusu və həmsöhbəti Qarabağı,
təhtəlşüurunda əbədiləşmiş Sürüşəkdaşı,
Qaraqaya yüksəkiliyini
itirməmək üçün,
bəlkə, hələ
də getməyib Ağdama, Şuşaya Qulu Ağsəs. O assimetriyada dünyanın mizan-tərəzisi itmiş, altı üstünə çevrilmişdir, minbər
və məscidin, qəbir və başdaşının yerini dəyişmiş cizgiləri
absurd, anlaşılmaz xaos mənzərəsi yaratmışdır.
Yurdun xarabalıqlarını
real çərçivədən çıxararaq abstrakt şəkildə təsvir
etməsi müəllifin
hadisələrə dərin,
şüuraltı qatları
ifadə edən baxış bucağından
xəbər verir. O, gördüyünü deyil,
görmək istəmədiyini
qələmə alır
– işığın və
ümidin yurduna dönməsini gözləyir. Və bir də sonda
nağıllara dönür
şair:
Hə, bir də
mat qaldım bir şeyə:
oranın
quşları
adam kimi danışır,
adamları
quş kimi oxuyur deyə...
Baş vermiş
metamorfoza – insanların
quş kimi ötməsi və quşların dil açıb danışması – Ağsəs mətninə
mifoloji ölçülər
qazandırır, müəllif idealını ifadə edir.
Ümumiyyətlə, şairin Qarabağ və müharibə şeirlərinin
yaşadığımız zaman kəsiyində deyil, ədəbiyyatımızın böyük zamanında ayrıca dəyər kəsb etdiyini vurğulamaq istəyirəm. Onun “Ağam!..
Adam!.. Ağdam!..” elegiyası, “Özün dağ başına qoyan şəhərin” adlı Şuşa oxşaması, ən gözəl xəyalını,
əfsanə sevgisini bəyan etmək istəməməsinin səbəblərini
tarixə anladan ”Qarabağ şikəstəsi”
andı, zənnimcə, daxili zəngin dramaturgiyası ilə xüsusi araşdırma mövzusu təşkil edir.
Günəşə
sarılan poeziya
Əsl şair odur ki, sözə, sözün xilas gücünə, sözdə
xilasa inansın. Fikir qarmaşasının
içindən boylanan
misraları ilə gecənin qaranlığından
doğan işığı, günəşi
salamlayır Ağsəs
öz əsərlərində.
Səssiz gecədən
sübh azanına gedən zamanın dəyəri söz söyləyə bilmək,
üslubunu cilalamaqla özünü
və dünyada öz yerini bəlli etmək, incə mənalara, başqa aləmlərin sirrinə varmaq istəyilə ölçülür Qulu
Ağsəsin şeirlərində.
Əbədi zamanı
ifadə edən söz şair taleyinin ilkin anlamına işıq salaraq özü
də əbədiləşir.
“Dur(y)ğu
işarələri” silsiləsindən iki bəndli “He-ca” şeirində ifadə olunan şair və poeziya mövzusunu xeyir və şər,
zülmət və işıq, yalan və həqiqət diskursları üzərindən dəyərləndirmək
vacibdir. Əslində,
şairin missiyası oxucunu qaranlığın,
boşluğun olmamasına
inandırmaq, optimizm aşılamaq deyil, qaranlıqların
içindən günəşi
görmək, günəş
olmağı bacarmaq və bir daha,
hər sabah sübhə diri çıxmaqdır.
Bu, söz, sənət qarşısında
sənətkar məsuliyyətidir. “Qələmim balta kimi / yenə
doğrayıb tökür
gönüqalın gecəni
/ he-ca-nın qazanına...”
bəndinin son misrasında sözün
hecaya bölünməsi
ilə şəkilçinin
üzərinə düşən
vurğu kökdəki
mənanı
önə çəkir.
Qədim yunanlarda üslub (heca) kəlməsi “stilus” adlanan qələmi ifadə edirdi – iti ucu yazı, digər ucu isə mum üzərində yazılanı
pozmaq üçün
istifadə olunurdu. “Stilusu çevirmək” hərfi mənasından başqa, məcazi mənada “heca üzərində işlə,
üslubunun üzərində
düşün” demək
idi. Qulu Ağsəs də qədim sənətkarlar kimi qələminin iti ucu ilə
öz borcunu şərəflə yerinə
yetirir. O, “heca qazanı”ndan – gecə zamanından, söz sınağından bişmiş, müdrik sözlərlə çıxır
səhərə:
Qəribə səhərdi o
(vaxtını
unutmuşam)...
Sevindim ki,
nə yaxşı
Ürəyimin
yağıyla
Bişirdiyim
gecəni
Günəşə
pay tutmuşam...
Birinci bənddə gecədən
sübhə qədərki
zaman ölçüyə sığışdırılmışdır
(“çox var
hələ sübh
azanına”),
çünki bu,
sözün sirrinə
vaqif olma zamanıdır, şair bu zamanın sahibidir, zamanı iradəsinə tabe etməyə borcludur – sınanıldığının
və məsuliyyətinin
fərqindədir. Gecənin
zamanı da sübh namazına qədərdir.
Bəs səssiz gecədən doğan səhərin nəyi qəribədir? Unudulmuş
vaxt metaforası nəyi ifadə edir? Əlbəttə, şair
o səhərin tarixinə
işarə etmir. O, əbədi, ölümsüz
zaman söz verir, orda nə keçmiş,
nə indi, nə də gələcək var. Orda dünya başqadır və gecənin yaradıcılıq əzabının
sonunda büsat, sevinc, işıqlı nəfəs, yoxluqdan varlığa sıçrayış,
sözün doğulması – azad olması var.
Qulu Ağsəsi gecənin səssiz qaranlığında
günəşi görməsi
ilə, onu qısa misralarla, amma böyük təntənə
ilə uğurlamasından
tanıya bilərik. Yaradıcılıq ideyası
Ağsəs üçün
dünyanın kəşfi
deməkdir. “Ürəyinin
yağında bişirdiyi”
həqiqət payı,
söz payı da günəşin missiyası
ilə üst-üstə
düşür. Günəşi
görmək elə günəş ola bilmək
deməkdir. Azərbaycan
ərazisində qədim
türklərdə Günəş
kultunun mövcudluğunu,
Qədim Misirdə Ra adlanan Günəş Tanrısına sitayiş olunduğunu nəzərə
alsaq, Həzrəti İsanın da həvariləri
qarşısında günəş
kimi işıq saçmasını
xatırlasaq (ilkin xristianlar üçün
Tanrı Səltənətinin
bərqərar olmasını
ifadə edən hadisə), şairin günəş sevgisinin və sevincinin sirrini, bəlkə, anlamış
olarıq.
Kəmalə Umudova
Ədəbiyyat qəzeti.-
2023.- 3 iyun. S. 15.