Dünyada nə var, Vətəndən
uca?...
Çağdaş uşaq
şeirlərində vətən
sevgisinin təcəssümü
Vətənpərvərlik hissinin tərbiyəsi mahiyyət
etibarı ilə digər əxlaqi sərvətlərlə (sədaqətlilik,
işgüzarlıq, cəsarətlilik,
xeyirxahlıq, mərdlik
və s.) bilavasitə
əlaqədardır. Bu gün
məktəbəqədər təhsil müəssisələrində
vətənpərvərlik tərbiyəsinin qarşısında
müəyyən məqsədlər
qoyulmalıdır. Uşaq
xalqına, millətinə
mənsubluğunu, onun
bu Vətənin vətəndaşı olduğunu,
torpağını qorumaq
işində iştirak
edəcəyini, bu müqəddəs vəzifəyə
daim hazır olmağın məsuliyyətini
başa düşməlidir.
Eyni zamanda uşaqlara öyrədilməlidir
ki, Azərbaycanın üç
rəngli müqəddəs
bayrağına, Azərbaycanın
himninə hörmət
etmək, ona ehtiramla yanaşmaq hamının borcudur. Uşaqlar bilməlidir ki, idmançılarımız yarışlarda
qalib gəldikdə onların şərəfinə
üçrəngli bayrağımız
ən uca zirvəyə qaldırılmaqla
Azərbaycanın himni
səslənir. Uşaqları
xalqımızın mübarizə,
qələbə ilə
zəngin olan tarixi haqqında, görkəmli sərkərdə
və generallar haqqında ilkin məlumatlarla tanış
etmək vacib amildir.
Vətənpərvərlik tərbiyəsi
- Vətənə məhəbbət,
öz xalqına, onun əməyinə iftixar hissi, Vətənin düşmənlərinə
nifrət, onun çiçəklənməsi uğrunda fəal mübarizə - bütün
dövrlərdə işıqlı
zəka sahiblərinin
həmişə diqqət
mərkəzində olmuş,
yeniyetmələrin vətənpərvər
kimi yetişməsi Azərbaycan folklorunun, yazılı ədəbiyyatının,
elmi tədqiqat əsərlərinin əsas
leytmotivini təşkil
etmişdir.
Vətənpərvərlik tərbiyəsinin
mühüm aspektlərindən
biri qeyd etdiyimiz kimi, uşaq ədəbiyyatının
bu kontekstdə mühüm fəaliyyəti
ilə bağlıdır.
Sovet dövründə ilk əsərlərini
qələmə almağa
başlayan Qəşəm
İsabəyli yaradıcılığının
böyük hissəsi
müstəqillik illərinə
təsadüf edir. Çağdaş dövrdə
də uşaqlar üçün müxtəlif
poeziya nümunlərini
yaradan sənətkarlar
içərisində Qəşəm
İsabəyli yaradıcılığı
təqdirəlayiqdir.
Şairin
şeirlərində Vətən
anlayışı aparıcı
mövqe tutsa da, uşaq psixologiyasına dərindən bələd
olan yazıçının
yaradıcılığı bununla məhdudlaşmır.
O, bir çox mövzulara müraciət
etmişdir. Vətən
haqqında yazılmış
"Vətən-yəni biz..." şeirində şair bu sözə elə açıqlama verir ki, bu üsulla
balaca oxuculara "Vətən nədir?"
sualına cavab tapmaqda yardımçı
olur. Aydındır
ki, uşaqlara yalnız
obrazlı ifadələrlə
"Vətəni sevək,
onu qoruyaq, Vətən yolunda canımızdan keçək"
desək, uşaq bu sözün məna yükünü anlamayacaq, bizlər üçün Vətən
nəyi ifadə edir bilməyəcək. Məhz bunu düşünən şair
bu şeirdə balacaların anlayacağı
dillə- sözü hecalara ayırır, hər hecanın mənasını açır
və bu yolla Vətənin müqəddəsliyini, bölünməzliyini,
doğmalığını izah etməyə çalışır:
Nə deməkdi "Və",
nə deməkdi "Tən"?
Bağlayıcıdır "Və",
dərslikdə var.
Min fikri, sözü açar bağlayar.
Bəs
"Tən"?
Əlbəttə, "Yarı", "Yarı", yəni "Tən",
Eləysə onda nədir bəs "Vətən"?
"Və"dən qabağa-onlar,
sən və mən,
"Və"dən arxaya qalan yarı-tən.
Müstəqillik
dövrü, Qarabağ
müharibəsi, bu dövrdə baş vermiş ictimai-siyasi hadisələr uşaq ədəbiyyatına da sirayət
etdi. 1990-cı illərdə
baş vermiş siyasi hadisələr, xalqın yaşadığı
o çətin və
mübariz dövr poeziyada, ədəbiyyatda diqqətsiz qalmadı. Qarabağ mövzusu, müharibənin xalqın
mənəviyyatına təsiri,
onun qoyduğu izlər nəinki həmin illərdə, eləcə də çağdaş dövrdə
ədəbiyyatın əsas
predmetinə çevrilmişdir.
Bir çox uşaq yazıçıları bu
ədəbi hərəkatdan
geri qalmamış, öz şeirlərində
Qarabağ, müharibə
mövzusuna xüsusi diqqət ayırmışlar.
Həmin yazıçılardan
biri Bəkir Nəbiyevin təbirincə
desək, uşaq ədəbiyyatının "xanım
anası" Xanımana
Əlibəylidir.
Onun şeirlərində müharibə
ovqatı, onun dəhşətli nəticələri,
övladını davaya
yola salan ananın dərdi, qəmi, qüssəsi, həsrətlə onun yolunu gözləməsi böyük sənətkar
məharəti ilə
əks olunmuşdur.
"Bayramın mübarək
oğul!", "Gedim
davaya", "Laçın",
"Bayrağım", "Əsgər qardaşım"
və s. belə şeirlərdəndir.
"Gedim davaya" şeirində müharibə
mövzusu qələmə
alınmışdır. Dialoq
formasında qurulan bu poetik nümunədə
ana-bala söhbəti əks olunur. Ananın beş yaşlı oğlu o qədər bu mühitin içərisində
olub, o qədər bu dəhşətlərin
şahidi olub ki, azyaşlı olmasına rəğmən pəncərəni
açıb təbiətin
gözəlliyini duymaq,
onu görmək əvəzinə davaya getməyi, düşmənlə
vuruşmağı tərcih
edir:
- Ana mən qorxmuram, şaxta-qar nədir?
- Bu davada neyləyər sənin daşın?
- Bəs dərdimin yaraları göynədir
- Bu il olacaqdır sənin beş yaşın.
- Ana gedim silahları yağlayım,
Ana gedim yaraları bağlayım.
"Laçın" şeirində
müəllif mənfur
düşmənlər tərəfindən
işğala məruz
qalan Qarabağ torpaqlarını, Laçını
tərənnüm edir.
Ermənilərə səslənən
qəhrəman bir gün onlara ölüm elan olunacağı
ilə hədələyir.
Bu şeirin ruhunda vətənpərvərlik, doğma
yurd uğunda savaşa çağırış
motivləri əks olunmuşdur.
"Bayrağım" şeirində
isə millətimizin qürür, şərəf,
heysiyyət yeri olan ay-ulduzlu bayrağımız təsvir
olunmuşdur. Uca bayrağa
olan məhəbbət
hissi, sevgi duyğuları bu poetik nümunədə dolğun şəkildə
izhar olunur. Şeiri oxuyan kiçikyaşlı oxucuda
qürur, şərəf
yerimiz olan bayrağa qarşı hörmət, sayğı
hissləri artır, onun şüurunda, yaddaşında millət,
milli mənlik şüurunun
formalaşmasına təkan
olur. İlk misranı
oxuyan uşaq istər-istəməz düşünür:
"Niyə bu bayrağın rəngi aldır? Niyə ona belə ad
verilir?" Bu sualların
cavabını axtarmaq
istəyərkən onda
tariximiz haqqında da müəyyən məlumat
formalaşır:
O parlayan rəngi al, şəhidlərin
al qanı,
Bu dünyaya işıq sal, şəfəqləndir
hər yanı!
Sən dalğalan, keçsin şən bu həyatda hər çağın,
Səni
çox sevirəm mən, ay-ulduzlu bayrağım!
"Qurban olum" şeirində vaqonda yaşayan qaçqın uşağın
Vətənlə bağlı
arzuları, düşüncələri
əks olunmuşdur. Şeirin lirik qəhrəmanı içində
yaşadığı vaqonu
böyük məhəbbətlə
vəsf edir. Vaqonda yatan uşaq
yuxusunda daş daşıyır, ev hörür, özünü
gah göyün üzündə,
gah Cıdır düzündə
görür.
Bu şeiri həyəcansız
oxumaq mümkün deyil. Şair işğal olunmuş torpaqlarımız üçün
ağlamır, sızlamır,
ah-nalə etmir. Ancaq qurduğu süjet xətti, oxucuya çatdırmaq istədiyi ideya fərqli formada təsvir olunur, qaçqınlıq həyatı,
Vətəndən didərgin
düşən insanların
acı taleyi göz önündə canlanır:
Qardaşımla sübh çağında,
Olduq
İsa bulağında.
Sudan içdim doyunca mən,
Gəzdim
dağlar boyunca mən.
Hey Şuşaya düşür
yolum,
Vətənimə qurban olum.
Rafiq Yusifoğlu daim uşaq ədəbiyyatı
ilə məşğul
olan, bu sahədə bir-birindən
dəyərli ədəbi
nümunələr yaradan
şairlərdəndir. O, ötən
ildə də uşaqlar üçün
əvəzolunmaz dərgi
olan "Göyərçin"
jurnalındakı baş
redaktor kimi fəaliyyətini davam etdirməklə yanaşı,
digər mətbu orqanlarında bir-birindən
fərqli uşaq şeirləri ilə çıxış etmişdir.
2019-cu ildə "Göyərçin"
jurnalında "Yaddaş
kitabı" sərlövhəsi
ilə tarixi günlərin yaranmasını
özündə əks
etdirən müxtəlif
şeirlər dərc
olunmuşdur. Rafiq Yusifoğlunun
"Şəhidlər xiyabanı",
"Xocalı", "Soyqrım",
"Qələbə bayrağı",
"28 May", "Laçınım",
"Dünya azərbaycanlılarının
həmrəyliyi günü",
"Milli dirçəliş günü" və s. şeirləri ayrı-ayrı
əlamətdar günlərin
uşaqlar tərəfindən
öyrənib yadda saxlamasına
yardımçı olur:
Şəhidlər xiyabanı -
Müqəddəs and yerimiz.
Mərmər daşlara hopub
Bayatımız, şeirimiz.
Geri dönər Xocalı,
Geri qayıdar Şuşa.
Şəhid ruhu şad olar,
Dönər bir qızıl
quşa.
Qarabağ torpağının
Üstündə uçar, uçar.
Hamımızın qəlbində
Arzular çiçək açar...
Burada müəllif həm tariximizin qan yaddaşı olan 20 yanvar faciəsinin tarixini uşaqlara öyrətməyə çalışır,
həm də onlarda Vətənə məhəbbət, onu şərəflə qorumaq,
mərdlik hisslərinin
qüvvətlənməsinə səbəb ola biləcək
əhval-ruhiyyə yaradır.
Buradakı şeirlərin bir
qismi milli və dini bayramlarımıza həsr olunmuş, digər qismi Vətənə sevgi, məhəbbət motivlərini
özündə əxz
etdirmişdir. "Orucluq
bayramı", "Qurban
bayramı", "Novruzum",
"Azərbaycan əsgəri",
"Qələbə bayrağı"
və s. bu qəbildəndir:
Novruzum, ay novruzum,
Gəl ərit qarı, buzu.
Çiçəkləsin ağaclar,
Yaşıllaşsın yamaclar.
Bir nəlbəki səməni,
Xatırlatsın çəməni.
Şamlarımız yansın gur,
Hər yana ələnsin nur.
Gözəlləşsin meşələr,
Açılsın bənövşələr.
Çölləri tutsun ətir,
Xeyir-bərəkət gətir!
Müasir
ədəbi prosesin mənzərəsini dolğun,
hərtərəfli əks
etdirən "Ədəbiyyat
qəzeti" həmişə
Qarabağ mövzusunda
yazılmış uşaq
şeirlərinə, nəsr
əsərlərinə öz
səhifələrində geniş
yer verir.
"Ədəbiyyat qəzeti"nə
nəzər yetirdikdə
Zahid Xəlil, Qəşəm
İsabəyli, Rafiq Yusifoğlu,
Sevinc Nuruqızı,
İbrahim Yusifoğlu, Ələsgər
Əlioğlu, Qəşəm
Nəcəfzadə, İnqilab İsaq, Mina Rəşid kimi daim uşaq
ədəbiyyatı ilə
məşğul olan yazarların Qarabağla bağlı şeirlərinə
rast gəlirik.
Sevinc Nuruqızı "Vətəndən
uca" şeirində
Vətənin müqəddəsliyini,
doğmalığını adi təsviri sözlərlə yazmır.
O, təbiətin gözəlliyini,
yağışın yağmasını,
navalçaların sədasını
elə dolğun, poetik səviyyədə oxucuya çatdırır
ki, uşaqlar bu möhtəşəm gözəlliyi
qəlbən duyurlar:
Ayaqlar altda,
xəzəl xış... xış...
xış...
Günəşdən içib,
çəmən doyunca...
Dünyada nə var,
Vətəndən uca?..
Qəşəm Nəcəfzadənin əksər uşaq şeirlərində müharibənin
təsirindən zərbə
alan uşaq obrazlarına rast gəlirik. Bu uşaqlar hər şeydən xəbərsiz, öz kiçik dünyalarında
yaşayırlar, bir-biri
ilə torpaq üstündə vuruşan,
müharibələr törədən
insalara qarşı yazılmış bu misralar bir növ
etiraz kimi səslənir:
Ehey, sən kimsən, qaranlıqda gizlənən,
"Düşmən" sözünü
atma uşaqların içinə.
Silahını yığışdır, rədd ol bizim
dünyadan,
Qarışma, sən qarışma,
uşaqların işinə.
İnqilab İsaq
"Sərhəddə ağac"
şeirində müharibənin
dəhşətlərini bir
uşağın dilindən
təsvir edir. Uşaq sərhəddəki
ağacın nər kimi dayanaraq Vətənini, elini qoruduğuna inanır, doğma torpaqların gec-tez düşməndən
azad edilməsinə ümid edir:
Sərhəddə bir ağac var,
Onu əkibdi babam.
Qanlı
döyüşlər görüb
Hər yarpağı, budağı.
Kölgəsində gizləyib
Neçə oğul-uşağı.
Mina Rəşid
də şeirlərində
tez-tez vətənpərvərlik
mövzusuna müraciət
edir. Onun "Mənim doğma vətənim", "Ana dilim",
"Xocalı", "Ağdam",
"Mübariz", "Türk
bayrağı", "Qarabağ"
və s. şeirləri
bu qəbildəndir. M.Rəşid ana dilinin gözəlliyini, doğmalığını
uşaqların ruhuna uyğun, onların qavrayacağı səviyyədə
vəsf edir. Bu şeirlərdə insanın
ruhuna hopmuş, onun varlığını,
kimliyini, özünüifadəsini
təcəssüm edən
ana dilinin müqəddəsliyi
yüksək estetik zövqlə təcəlli
tapır:
Ana dilim bal kimi
Danışmaqdan doymuram.
Mən onu neçə dilin
İçində qoruyuram.
Ölkəmizdə doğma torpağın
toxunulmazlığı keşiyində
durmaq üçün
aparılan mübarizə,
bu mübarizədə
xalqımızm milli şüurunun
oyanması, adət-ənənələri
dirçəltmək meylinin
qüvvətləndirilməsi, tərbiyə problemlərinin
həllində ümumbəşəri
xarakterli milli amillərin
ön plana çəkilməsi
gənc nəslin vətənpərvərlik tərbiyəsi
üzrə işi əsaslı şəkildə
yaxşılaşdırmağı tələb edir.
Buna görə də Azərbaycan Respublikasına
vətənini sevən,
ona bağlı olan, vətənin müdafiəsinə hər
an hazır olan nəslin yetişdirilməsi
vacibdir. Bunun üçün
onlara təlqin olunan Qarabağ mövzusu xüsusi əhəmiyyətə malikdir.
Çağdaş dövrdə Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatında
vətənpərvərlik mövzusunun tərənnüm
üsullarını incələyərkən
müəyyən etdik
ki, bu mövzuda xeyli uşaq şeirləri ərsəyə
gəlmişdir. Vətənpərvərlik
hissi olmadan heç bir xalq öz torpağının,
öz elinin, millətinin təəssübünü
çəkə bilməz,
onu layiqincə qoruya bilməz. Məhz Qarabağ mövzusunda yazılmış
şeirlər uşaqlarda
vətənpərvərlik hissini yüksək səviyyəyə çatdırdı.
İkinci Qarabağ savaşında göz qırpmadan canını Vətən uğrunda fəda edən qəhrəmanlar həmin şeirlərin mənəvi
təsiri ilə böyüyüb yetişmiş
igidlər idi. Ümumiyyətlə, çağdaş
dövr Azərbaycan uşaq şeirlərində
vətənpərvərlik mövzusuna müraciət
edən hər bir şairin əsas qayəsi gələcəyimiz olan uşaqların mənəviyyatca
sağlam, yetkin şəkildə yetişməsinə,
onların bir şəxsiyyət kimi formalaşmasına xidmət
edir.
Gülnar
QƏMBƏROVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2023.- 3 iyun. S. 31.