Yaşamaq istədiyini yaşamaq istəyən qorxular
Ramiz Rövşən
yaradıcılığı aksiosfera müstəvisində
Onu heç vaxt oxumadım, oxumaq da istəmədim.
Oxunmaqçün yazmadı da...
Sükutunun söylədiklərini dinləsinlər istəyilə
yazdı, məncə.
Acılarda arzuların nəğməsini,
həsrətlərdə məsudluğun
kimyasını, kürsülərdə
səssizliyin cəbrini,
xatirələrdə gələcəyin
feilini dinləsinlər
- istədi.
Düşüncələri dünyalarından
geniş olanlara güvənib yazdı. Yazdı ki, onu olduğu kimi tanısınlar: zamandan asılı olmayan, dəyişməz və ardıcıl...
Kimsə
onu bu qədər
dəqiq, aydın və doğru ifadə etmədi bugünəcən. Sevənləri
ifrat sevdi, şübhələr də
kəm olmadı.
Dünyanın xoş üzündən
də
Hərdən-hərdən qorxur adam.
Dostların sevgisindən də
Hərdən-hərdən qorxur adam.
Təcrid
olunmuş ərazidə
şöhrət də,
məhəbbət də
yad görünür, qəribsəyir...
bəzən də antireklama dönür. Təftiş başlayır
və hərə bildiyi kimi yozur.
Baxtından, özündən, güzgüdən
küsüb
Çoxu
ağlamağa bəhanə
gəzir...
...Mən axı hamının ola bilmərəm.
"Uzaq ulduzların işığı
kimi" (İ.Qasımzadə)
üşüyən bu
nigaranlıq qorxulara çevrildikcə, baxmaqla
görməyin fərqini
duymayan ruhsuzluğun ekzotika - görüntü
hərisliyini qınayırdı.
Personalist
ruhu kütlə ruhsuzluğunun mənaya yox, ahəngə aludəçiliyindən sıxıldıqca,
"biz olmayan yerə
getmək" yolunun səmtini "özündən
yıxılmağa" tutdu.
Kimsəyə bəlli
etmək istəmədiyi
bir sədadan tutub getdi:
Bu dünyada
sən yıxılan ucalıqlar qalacaq.
Əslində, bir az da fəndgirlik
vardı bu gedişdə; bir az kənardan baxmaq, "mən" olmayacaq yerlərin halını - havasını
bilmək yetikliyi. Və bir az
da qorxu; tərkedilmədən
getmək tutdurmasındakı
eqoistliyin bundan yumşaq adı olurmu?
Sonralar Qadın ünvanlı şeirlərində də
hiss etdirməməyə çalışdığı,
amma bacarmadığı
da bu qorxu idi. O, tərk edilmək acısını
yaşamağa gücsüzdü
və "üzrxahlığı",
bəraət ( minnət!) cəhdi də, yozmaları da burdan gəlirdi - məlum - məşhur şeirlərində Kişi
eqoizminin yeniləcəyi
qorxusundan:
Bəlkə də, biz onda ayrılmasaydıq,
Nə mən indikiydim, nə sən indiki...
Qorxusunu - eqoizmini də işığın günahına
bükdü:
Aman, qoymayın, qoymayın,
İşıqlar apardı məni.
İçində gözəl bilirdi
axı:
Özünə qayıdır hər
şey, özünə.
Əslində, onunku ayrıntılara yox, birləşməyə
köklənib, mənası
da, ahəngi də bir nöqtəyə vurur. Şeiri də bu üzdən,
güclünün haqlı
olduğu dünyada, haqlının güclü
olduğuna inandıran
düşüncənin yanındadır.
Bu dünyada nə baltalar,
nə bıçaqlar qalacaq.
Bu, onun qopub - ayrılıb
gəldiyi ilkinliyin zamanıydı, dünyanın
söz olmayan vaxtıydı:
Biriydi hamının baxtı,
Yoxdu xoşbaxtı, bədbaxtı.
Balıqların uçan vaxtı,
Quşların üzən vaxtında.
Hələ adlar yoxuydu hər şeyin susan vaxtında, o üzdən də hər nə vardı gözəl idi.
Hər şey gözəlkən,
hər şeydə bir rahatlıq, əminlik varkən, o niyə sığalsız
-sahmansız görünməkdən
çəkinmədi. Bu düzənin,
sığallı cilovdarlarla
yolçuluğun çox
çəkməyəcəyini kim söylədi, nə anlatdı ona?..
Bağrım başı tapdaq-tapdaq,
Məndən betər yol qalmadı.
Gecələrin ulduzu, küçələrin
tozu qalmayan canında Yaddaşı güzgü kimi aydınlatdığındandı ki, Keçmiş - Məkan, Uzaqlar - Zaman kimi dəyərə çevrildi.
Aralıq ərazidə
üzən yaddaş
- gəmi keçmişdən
uzaqlara aparan yolun, tənha insanın və göz yaşının nağılını daşıyırdı
özüylə.
Hara gedirsən,
ay gəmi?
Uzaqlara,
uzaqlara.
Məktub
yazsam verərsənmi
Balıqlara, balıqlara...
Bir qədər sonra biləndə ki, uzaqların da uzaqları varmış və bu ikincilər sırasında özünü
görəndə:
Yolların yoxuşun çəkir,
Elə bil qurğuşun çəkir.
Nə çəkirsə, başım
çəkir,
Bəs niyə qorxur ayağım?!
Onun şair adı - imzası dəyər ərazisində dönüb-dolandıqca,
sözü unudulur, obrazı sözünü
çəkdikcə (baxır
kimin əlinə keçir fırça!),
ayrı-ayrı cizgilər
havada, suda, ay işığında, daşda,
qapıda, şehdə,
mehdə... birləşib
- qovuşub... nəfəs
kimi doğulanda... vaxt zamanda əriyir,
bu ərinti "ölüb ölə bilməyənlərin" dərdinin
- ağrısının yerini
lehimləyir, danüzünün
gecələrin qorxusunu
qaçaq salan səssizliyində dua kimi, əlyerinə, gümana dönür:
Bir dəfə də gəlmişəmmi,
Gəlmişəmmi, görmüşəmmi?
Yaşamışam, ölmüşəmmi -
Dünya mənə tanış gəlir.
Onun şeirləri Böyük
Ayrılma Ərəfəsinin
bətnindən düşdü.
Bu o Ərəfə idi
ki, sanki, Müəyyənliyin,
Əminliyin sonu gəlmişdi. Söhbət
Nobel mükafatçısı İlya Priqojinin dönməyən
proseslərin tarazlıqdan
uzaq şəraitdə
qurucu rolu oynaması qənaətindən,
ətrafda baş verən hər cür yeniliyin, nizamın, "özünütəşkilin,
hətta bioloji strukturların" buna bağlı
olmasından getmir. Söhbət Zaman, Xaos və Təbiətin qanunlarında nəzərə
çarpan yeniliklərin
insan həyatında və cəmiyyətin idarə olunmasında hiss olunan təsirindən gedir. Xaos onun
yaradıcılığında, baxış bucağında
gerçəkliyi, nağılı,
mifi, layla həzinliyini, ozan-dastan təhkiyəsinin ləngərini,
mərsiyə ovqatını...
qarışdıra - yoğura,
göy qurşağının
sehri kimi, izahı müşkül, adamı
çaş-baş qoyan
bir yeni ahəng gətirdi ədəbiyyata.
Heç də mübahisəli olmayan bu təzahür - ahəngi ilə, sanki akademik maneraya meydan oxuyur, dirənişi dəf edirdi. Bu ahəng Nyuton qanunlarından kənarda düşünməyə sövq
edirdi, sərhədləri
yox edirdi, bir az "uzaqdakı
yaxından", məsələn,
lap elə ruhunun dilində danışan Orxan Vəlinin sualından ("Arzular başqa şey, Xatirələr başqa, Günəşi görməyən
şəhərdə, Söylə,
necə yaşanır?")
gələn "xətalara"
şirnikləndirirdi hərdən,
hərdən də elə həmin şairin naçar küskünlüyünə bələnirdi:
Bilmirəm necə anladım,
Necə,
necə deyim sizə dərdimi.
Bir dərd ki, düşmən
başına gəlməsin!
Könül yarası desəm,
Deyil!
Çörək puludur desəm,
Deyil!
Bir dərd ki,
Dözüləsi deyil!
Bir yandan da "yaxındakı uzaqları"
dilimizə çevirə-çevirə
başqa ladlara köklənirdi. Amma bu refleksiya və dərin mənalar arasında uzaqlıq və yaxınlıq, özgəlik və doğmalıqlar itib-əriyirdi,
çünki ruhun azadlığı, azadlığın
ruhu ayrı-seçkilik
tanımır.
Gələn nədi, gedən
nədi?
Bələk nədi, kəfən
nədi?
Bu dünya öz kefindədi,
Yağış yuyur, gün qurudur.
Onun yaradıcı gücünün
qəzəbi yoxdur. Qəzəbdən kin doğar;
"gəlimli-gedimli dünya"nın
bir dərsi də bu olub
ki, kinin varsa, kiçiksən,
kinin varsa - yazıqsan,
kinin varsa - məğlubsan.
O isə, göyün
yaxasına yazılmış,
kəpənək qanadından
zərif, sal daşdan möhkəm, göz yaşından duru sözün aşiqiydi, mənanın,
sirrin vurğunuydu.
Tapdım olub - keçənlərin,
Bu dünyadan köçənlərin,
Yüz
il qabaq içənlərin
İzini
bir ovuc suda.
Ona görə də hansı növdə, hansı janrda yazmağından asılı olmayaraq, Göz ola bildi, Baxış ola bildi, "süd dişinin ağrısından tutmuş,
Allahın ağrılarına"
qədər, nə yazdısa, "atam balasının" ağrısı
kimi yaşayıb - bilib yazdı.
Siyasətlərin və rəyasətlərin
fövqündə duran
Sənət ifadəsini
yada salan şairliyi kimi, istedadı da, Allah vergisi tək, anadangəlmə olduğuna
görə, asılı
olmadı. Onun gəlişi də hadisəçilik yox, hadisə idi. Əslində, fərqli avazı ilə o qədər qədim və tanışdı
ki... Səs kimidi şeiri də; hardan gəldiyini tuta bilmirsən, nə dediyinin və necə dediyinin fərqini isə, o saat tutursan.
Onun şeiri problemi yox, psixologiyanı ictimailəşdirməyə meyillidi.
Hər bir dərdə dözən adam,
Heç
bir şeydən dəli olur.
Özü də xəbər
tutmadan
Qəflətən gülməli olur.
Onun yaradıcılığı ideyaların
ideallara yönləndirilməsində
birbaşa iştirak etmir, deklorativ məcazlı deyil, altqatda olanı hərəkətə gətirir,
"başqa cür baxmaq, başqa cür görmək" vərdişlərini tərzə
çevirir. Bu, onun poeziyaya gəldiyi illərin - "səthdən
dərinliyə" meyillənmək
illərinin xüsusiyyətində
aram-aram hiss olunurdu.
Onda məzmunu ötürə
bilmək qabiliyyəti
- inqilaba yox, təkamülə köklənib.
Onda anın magiyasını tutmaq və ötürmək tizfəhmi
güclüdür, amma
o sehri saxlamaq niyyətində
deyil, "şəklin
gözəlliyinə" hesablanmır;
sehr keçib gedir, havası qalır, məna, məğz sanki sürüşüb əldən
çıxır, amma
izini qoya bilir. Ona görə də, incəsənətin
həyatdakı boşluqları
doldurmaq niyyəti kimi, ən bədbin,
küskün ovqatda
da, nə isə tutqun işartı kimi, üfüqü nişan verir.
Onun sözü ünsiyyətdən
daha çox kommunikasiya məzmunludur.
Bu məqam onun yaradıcılığını günün dəbi səmtində dəyərləndirməkdən
daha çox, az qala unudulmaqda
olan, unutdurulan, arxaiklik kimi yozulan aksiosferaya daha açıqdır. Mədəniyyəti
dəyərlər dünyası
kimi təqdim edən bu nəzəriyyənin
banisi rus filosofu və kulturoloqu M.S.Kaqan
bədii yaradıcılığı
bilavasitə dəyərlər
dili kimi öyrənirdi. Onun yaradıcılığı bu
müstəvidə tədqiqata
daha açıqdır.
Çünki mənsub
olduğu əsaslarla bu yaradıcılıq
milli-mənəvi düşüncənin
ümumbəşəri dəyərə
çevrilməsi prosesində
oxun biruclu deyil, qayıdan olduğunu bəlirtir həm də.
Onun qafiyəpərdazlıqdan uzaq
şeirində, Dədə
Kitabdan gələn poetik nizamsızlığın
içindəki mənanın
mükəmməlliyi şərtilikləri
asanca təslim edir; qafiyənin pozulması fikrin, mənanın çatdırılmasına
əngəl ola bilmir.
Sənətə gələndə
təhkiyəsinin intonasiyası
necə fərqlənə
bilmişdisə, eyni şəkildə də yaradıcılığa ənənəvi
yanaşmanı çətinə
salmışdı. Ədəbiyyatşünaslığın
bədii yaradıcılıqla
fəlsəfə arasında
tərəddüdü akademik
maneraya məhz belə nümunələrdə
kəmetina olmağa meyillənir.
Ha ki yüyür, ha ki tələs,
Addım-addım, nəfəs-nəfəs.
Bu dünya ölçüyə
gəlməz,
Dünyanı ölçüb getmədim.
Onun yaradıcı təbiəti
dramatizmlə lirizmin qovuşağunda qərar tutub. Dramatizmi daha çox Cabbarlının dramatik ruhunu, lirizmi Ömər Xəyyamı
yada salır; reallıq
da, ideala bağlılıq
da eyni dərəcədə
oyaqdır və cavabsız suallar min illərin, millyon illərin gücsüzlük
qarşısında ağ
bayrağı kimi ruhumuzu yelləyir.
Beşikdən tabutacan
Ömrümüz ağ üstə
qara yazıdı.
Bəs onda, mənim balam,
Bu taxtanın qara üzü
Niyə
ağla yazılır?
Onun poeziyası kiçik işlərdə, adi məşğuliyyətlərdə də böyük idealı unutmamaq sərvaxtlığını qabardır.
Poeziyasının ilkin
təyini olan ciddiliyi - ləyaqət və məsuliyyət, özünəhörmət duyğusu
onda gözəlliyə
birmənalı mövqe
bildirmək qətiyyətini
ziddiyyətlər içində
azmağa qoymur.
Bu dünyada hər nə varsa
Gedir üzü aydınlığa.
Yaş ötdükcə qoca dünya
Çəkir bizi aydınlığa.
Yaxşı, xeyirli, ağıllı sözü qızıla bənzədəndə, yəqin
onun hər iki məcazını düşünüblər; həm
əyardır, ölçü,
dəyər bildirir, həm də qiymətlidir, onu kim istəməz ki. Qızılın haramı
da var; qızılı qızıla
satmaq kimi. O da halalı harama qatmadı - sözünü
sözə satmadı,
sözünü ucuz
da satmadı. Hərdən
düşünürəm, o da "heç olmasa, ildə bir dəfə..."
çap olunmaq nədi, yazmaq eşqinə düşsəydi,
necə olardı? Heç nə, oxunardı, sadəcə, oxunardı... Oxunardı və Böyük xorda sıra nəfəri olardı, hərdən solo imkanı
düşəndə, görünərdi
də... Amma, nə yaxşı ki, "ağır
qazan gec qaynayır". Unison ifalar
və unikal təfsirlər də hər deyəndə ələ düşmür. Bu uzun çəkən ağır,
səngin gəlişmədə
aydın eşidilən
bir arzu, bir səda var ki, insanı, cəmiyyəti aydınlığa, işıqlığa
səsləyir:
Yorulmuşam toz olmaqdan, İlahi!
Üsyanında Günəşi arzulamaq
var, məncə. Çünki,
Toz - Günəş gülümsəyəndə görünür.
Günəş gülümsəyəndə...
yaşamaq istədiyini
yaşamaq istəyən
qorxular da gülümsəyir:
Nə olsun ki,
azad deyil bir adam
yer üzündə.
...Onu heç vaxt oxumadım, oxumaq da istəmədim.
Oxunmaqçün yazmadı da.
Dinləsinlər - istədi.
Günəşi səsləyən bu
Səsi - Ramiz Rövşəni
dinləmək - Günəşin
gülümsəyəcəyini gözləməkdi..
Südabə AĞABALAYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2023.- 10 iyun. S. 6-7.