Səssizliyin səsi
Şərif Ağayarın
"Arıların səssizliyi"
kitabı haqqında
Çağdaş
nəsrimizin seçilən
və sevilən yaradıcılarından olan
Şərif Ağayar
elə ilk görüşümüzdən
mənə doğma, ürək qızdırmalı
adam təsiri bağışlamışdı. Bu, bəlkə, boy-buxunundan, rəftarından bir cavanlıq dostumu xatırlatması ilə, bəlkə də, üzündəki, hər
adamın sezə bilməyəcəyi kədərlə
bağlı idi. Bu kədər kasıb dağ kəndlərində
böyüyən uşaqların
üzündən heç
vaxt silinməyən bir yol xəritəsi,
bir tale yazısıdır.
Bu kədər həm
də Qarabağ savaşında viran qoyulmuş yurdların, həlak olmuş yaxınların, şəhid
və qazilərin həsrəti və xatirəsi içində,
çəkilməsi çətin
olan ağır yükün altında böyüyən qaçqın
və köçkün
uşaqların qismətidir...
Ürəkdəki yaralar torpaqdakı
yaralardan gec sağalır. Şərif
Ağayarın nəsr
sahəsindəki ilk addımları
da insan ürəyindəki
yaraların və xalqın üzləşdiyi
faciələrin qələmə
alınmasından başlanmışdı.
Şərifin ruhunu tərpədən
dərin, ictimai bir ağrıdır, yurd həsrətidir və istər-istəməz
düşünürsən doğma ocaqlar, arxa söykədiyin dağlar əldən çıxanda nə yaxşı yazıçı
qələmi varmış...
Fərman Kərimzadə,
Mövlud Süleymanlı,
Məmməd Oruc, Azər Abdulla, Elçin Hüseynbəyli, Seymur Baycan, Günel Mövlud kimi, müxtəlif nəsilləri
təmsil edən yazıçıların bəzi
əsərlərində tariximizin
faciəli dönəmlərində
işğala, soyqırıma,
qaçqınlığa məhkum
edilmiş insanların
itkiləri və dözümü əksini
tapmışdır. Erməni
vəhşiliyi və
Cənubi Qafqazda baş verən qanlı olaylar keçən əsrin
20-30-cu illərində də
yazıçılarımızın sayca çox olmayan əsərlərinə
mövzu vermişdir.
Bədii
ədəbiyyatın mənasını,
əhəmiyyətini, daşıdığı
əxlaqi və mənəvi vəzifəni
anladan çoxlu təriflərdən biri də onun "hakim" sayılmasıdır. Bədii
ədəbiyyatın söz
güzgüsündə yarandığı
zaman və mühit, dövlət və cəmiyyət, insan və şərait, mürəkkəb etnopsixoloji
və ictimai mənzərələr əksini
tapır. Bütün
bunlar bədii ədəbiyyatda dəyərləndirilir,
mühakimə edilir.
Bu "mühakimənin" yolları və üsulları çeşidlidir;
birbaşa açıq
publisistik hökmlər
də ola bilər, sadəcə şəklini
çəkib göstərmək,
insanların mərhəmət,
vicdan və ya nifrət duyğularını hərəkətə
gətirmək, cəmiyyəti
öz qüsurlarından
xilas olmağa sövq etmək yoluyla da!
Bu anlamda çağdaş şerimiz bu günümüzün lirik-psixoloji,
emosional duyğularının
şəkli, ruhumuzun abidələridirsə, nəsrimiz
də müasir tariximizin başlıca yön və olaylarını əks etdirən, qoruyub saxlayan söz xəzinəsidir.
Tarixi kitabları yüz illər boyunca ən çox savaşlardan və dövlət başçılarının
hakimiyyəti və fəaliyyətindən bəhs
edib. Bədii ədəbiyyat isə xalqın taleyini düşünüb. Bu baxımdan
xalqı çətin
sınağa çəkən
Qarabağ müharibəsi
nəticəsində Ermənistandan
və Qarabağ ərazisindən qovulan insanların yaşantıları,
biz istədik-istəmədik, bədii ədəbiyyata dinc həyatdan daha çox mövzu və material verir.
Şərif Ağayarın "Arıların
səssizliyi" kitabını
mən ilk növbədə
bu duyğularla vərəqlədim. Onun
roman və hekayələrinin
bir qismi ilə tanışam və kitabdan-kitaba davam edən əsas mövzunun da məhz qaçqınların
və köçkünlərin
taleyi və faciəsi olduğunu bilirəm. Burada tale sözü qəribə görünə bilər;
çünki Şərif
daha çox talesizlikdən yazır. Dağılan yurd-yuvalar, didərginlik, qırılan
və qaralan ömürlərdir onu düşündürən... Yəni
onun təsvir etdiyi insanlar Allah verən normal həyatlarını
yaşamırlar, onların
həyatı savaşın
gətirdiyi məhrumiyyətlərlə
doludur.
Birinci və İkinci Dünya savaşlarının
hər biri təxminən dörd il çəkmişdir. Tolstoyun
"Hərb və sülh"ünə mövzu
olmuş 1812-ci il Fransa
və Rusiya savaşı isə onlardan da qısa sürmüşdür. Lakin bu
savaşların hər
biri yüzlərlə
bədii əsərə,
iri həcmli povest və romanlara mövzu olmuşdur.
Otuz ildən çox davam edən Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi,
Birinci və İkinci Qarabağ müharibələri bütün
bölgə dövlətlərinin
bu olaylara qoşulması, siyasi dairələrdə müzakirəsi
və dünya mediasında hallanması baxımından Dünya müharibələrindən az
material və mövzu
vermir. Deməli, Qarabağ savaşının
da bədii tarixi yazılmalı və ədəbiyyat bu barədə öz tarixi və ədalətli hökmünü
verməlidir.
"Arıların səssizliyi"
kitabında, bəzi epizodlar nəzərə alınmasa, gərgin savaş səhnələri
yoxdur, lakin əvvəldən bütün
qəhrəmanlar düşmənin
alçaqlığını görüblər, müharibə
onların talelərində
və yuxularında, əzizlərinin itkisindən
doğan şəxsi ağrılarında, həyata
yenidən sarılmaq məcburiyyətlərində yaşayır.
Şərif Ağayar kitabını
"İyirmi ilin iyirmi hekayəsi" adlandırır. Bu hekayələrin
çoxu birinci şəxsin dilindən, şahidi və iştirakçısı olduğu
olaylar kimi təqdim edilir. Köçkünlükdən kənar
mövzulara həsr olunan "Qoluyox",
"Oğru tanrı",
"İtmiş dünyanın
balladası" hekayələrinin
də ümumi ruhunda bir savaş
ab-havası var. Təklənmiş,
şikəst, dünyasını
və yaddaşını
itirmiş insanlar hamısı öz məcrasından çıxmış
həyatın yetirmələridir.
Hekayələrdə müəllif
təhkiyəsi son dərəcə
koloritli, dadlı-duzlu
mövzuların zamanı
və baş verdiyi yerlərə uyğundur.
Yazı
tərzi, istər-istəməz,
müəllifin özünü
də hadisələrin
qəhrəmanına çevirir.
Müəllif özü
də o faciələri
yaşayanlardan biridir.
Hekayələr əsasən aranda,
şoran düzəngahlarda,
şor su kanalları ətraflarda salınmış köçkün
düşərgələrində, qışlaqlarda, qazma və çiy kərpicdən tikilmiş
daxmalar mühitində
yaşayan insanlar haqqındadır. Köçkünlərin
bu "yeni yurdlar"ının
təbiəti kökündən
qopmuş, yolunu-izini, istiqamətini, dağlarını
itirmiş adamların
həyatını daha
da ağırlaşdırır: "Hər yan düzəngahdır,
bir daş, bir qaya, bir
təpə yoxdur ki, tapasan, tanıyasan. Buranın otları da , kolları da eynidir. Burada itlər də azır. Təsəvvür
edirsən? Hətta vəhşi heyvanlar
da..." ("İtmiş dünyanın balladası")
Lakin kitab
boyu xatırlanan ilkin yurdlar da var; bərəkətli torpaqları,
bol suları, allı-güllü yaylaqları
ilə birlikdə bütövlükdə xatirəyə
dönmüş Qarabağ,
ocaq...
Məcburi sığınacaqlardakı yaşayışla xatirələrdəki
həyat kitabda dəfələrlə üz-üzə
gəlir. Fərqlər,
xarakter ayrılıqları,
ziddiyyətlər ortaya
çıxır. Bu ziddiyyətlərin
bəziləri hətta
millətin ən ağır günündə
də aradan qalxmır. Qazanmaq ehtiyacı, maddiyyatçılıq,
hər şeyə sahiblənmək istəyi
bir çox hallarda köçkünlərin
qardaş kimi, yurddaş kimi, insan kimi qarşılanmasına
imkan vermir və burda yazıçının
deməyə çox
sözü var.
Şərifin hekayələri iri
bir romanın epizodlarına bənzəyir.
Lakin bu epizodların hər biri damla
dünyanı əks etdirən kimi qaçqın, köçkün
həyatının bütün
ağrı-acısını əks etdirir və onların hər biri əsasında
30 ilin əzaları haqqında ayrıca film yaratmaq olar...
Köçkünlərin sığındığı
yerlərdə onlara xor baxan "Gəlmə", "Qaçqın
köpək uşağı",
"Küçədə qalmış" deyənlər
tərəfindən yaradılan
ögeylik, biganəlik
mühitinə mən
"İkinci cəbhə"
deyirəm.
Bu cəbhə "Yeraz"
sözündən başlanmışdır.
Bəziləri onların
kəndlərinə, obalarına
sığınan köçkünlərin
ağrı-acısını paylaşmaq yerinə, onların ürəklərində
yeni yaralar açmaqdan
çəkinmirdilər.
Köçkün hər addımında
kobudluqla, qeyri-insani münasibətlə, rüşvətlə,
təmənna ilə qarşılanır.
Bu baxımdan "Kərpickəsən
kişinin dastanı"nı
soyuqqanlılıqla oxumaq
olmur. Bu, bir milli faciə mənzərəsi;
insanın insanlıqdan
çıxmasının tarixçəsidir.
Şərif Ağayar səbrlə,
təmkinlə, publisistikaya
uymadan, bəlkə də, göz yaşlarını uda-uda,
qəzəbini boğa-boğa
yazır, dəyərləndirmə
və nəticə çıxartmaq oxucunun işidir.
Bu hekayələrdə bizim qardaşa qucaq açmaq, yıxılana dayaq durmaq haqqında
mövcud milli ideallarımızla
uzlaşmayan başqa bir reallıq var. Yazıçının ustalığı
- bu reallığı
gizlətmədən, bütün
çılpaqlığı və ağırlığı
ilə göstərə
bilməsindədir. Başı
müharibədən sonrakı
daxili münaqişələrə,
sərvət toplamağa
qarışan camaat sanki gözünün qabağında, şoran çöllərdə yaşananlardan,
köçkünlərin faciələrlə
dolu həyatından bixəbərdir. Bu həyatı
görmürlər, görsələr
də özlərini görməzliyə vururlar.
İndi Şərif Ağayarlar
həmin həyatın
acı və sarsıdıcı rəsmini
çəkib millətin
vicdanını hərəkətə
gətirir: "Baxın,
Qarabağ savaşının
bu üzü də var. Siz erməni ilə savaşa-savaşa içimizdəki
cahillərin köçkün
qardaşlarına çəkdirdiklərini
görmədiniz".
Adamların təkcə müharibə,
üstünə silahla
gələn düşmən
qabağından qaçmaq
dəyişdirmir: "Elə
bil babamın şəkli asılan evimizdən Simurq quşu qanadında gəlib ayrı bir dünyaya düşmüşdük. Burdakı
torpaq da, su da, günəş də başqa idi. Orda tanıdığım
adamlar burda tamam dəyişmiş, qorxaq, aciz, ağlağan
olmuşdular".
"İstidən nəfəs
almaq olmurdu. Elə bil iplə
yanan təndirin içinə sallamışdılar.
Bədənlərindən yanmış
yağ iyi gəlirdi. Yer istidən elə çatlayırdı ki, az
qala çırtıltı
səsini eşidirdik.
İlan-çayanlar da istiyə
dözməyib, yoxa çıxmışdılar".
"Şəkil" hekayəsindən
gətirdiyim bir neçə cümlə dağdan enən köçkünlərin hansı
mühitə düşdüklərini
göstərir. Lakin bu
sətirlər təkcə
təbiətin sərtliyinin
ifadəsi deyil, həm də məğlubiyyət ovqatından
doğulur; insanların
içindəki köməksizlik,
dövlətin onları
qoruya bilməməsi təbiətin sərtliyini
bir az da artırır.
Elin öz yerində möhkəm olduğu, məğlubedilməz göründüyü
vaxtlarda şoran düzəngahlar "seyrangah"
sayılırdı.
Savaş
soyuq rüzgar kimi keçib xalqın üstündən,
ürəklər buza
dönüb, qonşu-qonşuya,
qardaş-qardaşa yad olub,
tale yolları dolaşıb
və hər gün bu nişangahsız
düzlərdə azıb,
it-bata düşə
bilərlər. Bu, həyatın
hər adamın görüb dərk edə bilmədiyi ayrı bir tərəfi,
ayrı bir üzüdür.
Şərif Ağayar özü
ordan qopsa da, qələmi qopa bilmir. Qopmamalıdır
da! Heç nə unudulmamalıdır! Qaçqın
və köçkün
həyatı epizod-epizod
bütün ürək
parçalayan səhnələri
ilə, acı insan taleləri ilə bədii ədəbiyyata gətirilməli
və bu epizodlar birləşib
milli taleyin içindəki
o çapıqları, nöqsanları
bədii sözə köçürüb oxuculara
çatdırmalıdır. Savaş və onun nəticələri haqqında yazılanların
heç biri bədii əsərdəki
canlı həyatı,
ruh, düşüncə
və duyğu fırtınalarını təsvir
edib gələcəyə
çatdıra bilməz.
Bədii
ədəbiyyat həmişə
tarix kitablarından daha geniş məlumat verir. Çünki faktları yox, insan yaşantılarını
araşdırır və
göstərir.
Bu baxımdan müəllifin
Günel Mövluda həsr etdiyi "Qumru", Seymur Baycana həsr etdiyi "Ay vətəndaşı"
hekayələri kitabda
özəl yer tutur.
Yaz ağzı düzəngahları
zərif, yerə çökmüş yaşıl
tüstüyə bənzər
çəmənliklər bürüyür.
Orda-burda topa lalələr açılır.
Bu düzəngahlarda yurd salmış köçkünlərin
dərdli günlərinin
içindən çiçəklər
baş qaldırır,
Qumru kimi... O, itirilmiş bir dünyanın yadigarıdır.
Gözəlliyini, həyat
sevgisini, çalışmaq
gücünü ən
çətin günlərdə
də qoruyur, ürəyindən olmayan taleyini də gülə-gülə qarşılamağı
bacarır. "Qumru"
hekayəsi etiraf olunmayan sevgi haqqında təsirli bir nağıldır, bəlkə də, nəğmədir; müəllifin
ən yaxşı əsərlərindən biridir.
"Ay vətəndaşı", "Cəfər əminin yolları", "Məsmə
üçün dua",
"Arıların səssizliyi",
"İşğaldan bir
gün əvvəl",
"Xürrəm" zəngin
həyat materialı və xarakter yaratmaq bacarığı ilə Şərif Ağayarın ən uğurlu əsərlərindəndir.
"Ay vətəndaşı"nın qəhrəmanı mənə
Mirzə Cəlilin
"Kefli İskəndər"ini
xatırlatdı. İnsan
yaşadığı cəmiyyətə
sığışmır, ordakı mənəvi düşkünlüyə, hərislik
və əxlaqsızlığa
dözmür, öz kəndinə - ocağına
qayıdır, lakin burda da onu başa
düşmürlər, çünki
cəmiyyət bütövlüklə
xəstədir; dəyər
anlayışı yıpranıb,
pul, vəzifə, tərəfkeşlik önə
keçib. Hekayə təsirli bir zarafatla bitir: hekayənin qəhrəmanı
sorğu-sualdan və yaranmış etimadsızlıq
vəziyyətindən çıxış
yolunu "tapır",
vətəndə ona yer olmasa da o, "Ayda torpaq sahəsi"
alıb, artıq
"yersiz-yuvasız" deyildir.
Yaranmış çaşqınlıq toplumun cahilliyindən doğan qaranlığı
bir az da qatılaşdırır.
Cəmiyyətdə kök atmış mənəvi iflası, yadlaşmanı,
maddi maraqların hər şeydən üstün tutulmasını,
müqavimətsizliyi bütün
ağrılı mənzərələri
ilə göstərən
hekayələrdən biri
də, yuxarıda qeyd etdiyim kimi,
"Kərpickəsən kişinin
dastanı"dır. Düşmən
hücumundan yayınıb
doğmalarının arasına
gələn hekayə
qəhrəmanlarının üzləşdiyi səhnələr
bizi öz milli taleyimiz haqqında bir daha və
daha dərindən düşünməyə vadar
edir.
Şərif Ağayar ədəbiyyatdan,
kitablardan doğulanlardan
deyil, həyatın dibindən gəlib. "Kərpickəsən kişinin
dastanı"ndan bir parça onun müşahidə qabiliyyətinin
genişliyi ilə yanaşı, təbiət-cəmiyyət
paralellərini ustalıqla
qələmə aldığına
bir nümunə ola bilər: "Kəndin üstündən qapqara buludlar axışırdı.
Buludlar çox alçaqdan, sürətlə
gedirdi. Ya kənd göyün altından qaçır, ya göy bu
kəndin üstündən
sürüşüb harasa
gedir, ya da buludlar kəndi yerli-dibli tarlalı, evli, ağaclı, insanlı, heyvanlı sürüyüb naməlum
bir məkana aparırdı. Kəsilib səliqə ilə arıtlanmış ərər
ağacları havada fırlana-fırlana uçuşur,
daxallar emalca çökür, xan çinarlar nəriltiylə
aşır, başı
görünməyən göydələnlər
altından boğanaq qalxa-qalxa yerin təkinə gömülürdü".
"Arıların səssizliyi"
çağdaş nəsrimizin
böyük imkanlarını
göstərən nümunələrdən
biridir. Qarabağ savaşının hər
kəsin görə bilmədiyi ən ağıllı səhifələrini
bədii ədəbiyyata
gətirməklə Şərif
Ağayar həm də ədəbiyyatımızın
böyük xəlqilik
və humanizm xəttinə bağlı
olduğunu, geniş epik mənzərələri
qələmə almaq
bacarığını nümayiş
etdirir. Köçkünlərin
savaşla başlanan sıxıntıları başa
çatıb, lakin dağılmış yurdlara
qayıtmaq kimi sevinclə kədərin qovşağında keçəcək
mürəkkəb və
psixoloji sarsıntılarla,
sevinc və göz yaşlarıyla dolu yeni bir dövr
başlanılır. Şərif
Ağayarın qələmi
bu prosesin bütün gərginliklərini
ədəbiyyata gətirə
bilər. Onun bu çətin yaradıcılıq işinə
həm istedadı, həm yazıçılıq
təcrübəsi, həm
də peşəkarlıq
qabiliyyəti imkan verir.
Ona bu yolda uğurlar
arzulayır və yeni
kitablarını gözləyirəm.
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2023.- 10 iyun. S. 14-15.