Poetikanın poeziyası
(müşahidələr,
detallar)
Bir(cə) şeirin nüfuzu haqqında
Universitetdə, nəzəriyyə müəllimim
Aleksey Zaxaroviç Dmitrevski
mühazirələrinin birində
dedi ki, rus poeziyası tarixində XIX
əsr bir şeirin əsri kimi qalıb. Mətbuatda bir şeir ədəbi prosesin "qəhrəmanı"
olurdu, ictimai hadisəyə çevrilirdi,
hamının diqqətini
cəlb edirdi. O zaman şeir topluları nadir hallarda, özü də kiçik tirajla nəşr olunurdu.
Tədricən poeziya daha geniş oxucu məkanını tutmağa
başladı. Silsilə
şeir formaları ilə çıxış
etmək dəb halına düşdü.
Sonralar şeir kitabı xüsusi janr kimi hörmətə
mindi...
Əsl şairin ləyaqət meyarı yenə də (və həmişə!) bir şeirdir. Əgər desələr ki, hər şairdən bir şeir seç, ilk ağlımıza gələn,
məsələn, Əli
Kərimdən "Qayıt",
N.Həsənzadədən
"Nərdivan", M.İsmayıldan
"Ağacdələn, döy
qapını", M.Yaqubdan
"Bu dünyanın qara
daşı göyərməz"
şeirləri olacaq və s. Siyahını uzatmaq olar.
Adama elə gəlir ki, şairlər qəzet-jurnal
səhifələrində daha
çox yer tutmağa çalışırlar,
ayrıca bir şeirin fərqlənməsi,
seçilməsi üçün
bir şeirin bədii-estetik nüfuzu haqqında isə düşünmürlər.
Səhv
etmirəmsə, son 30 ildə,
Azərbaycan mətbuatında
ayrıca verilən bir şeirin nüfuzu sanki itməkdədir. İndi şairlər
silsilə, "seçmə"
("podborka") şeirlərlə
daha çox çıxış edirlər.
Baş redaktordan 8-10 şeirinin bir səhifədə verilməsini
xahiş edirlər. Vay o günə, ordan bir-iki şeirini
ixtisar edəsən, şair zəng edib giley-güzaranı, narazılığını bildirir.
Şeirlərin sayını çoxaltmaq,
artırmaq ehtirası
axırda poeziyanın
inflyasiyasına gətirir
və şairi o bir(cə) şeirin
məsuliyyətindən uzaqlaşdırır.
Bu sadə, elementar həqiqəti hər kəs bilir, amma nə vərdişindən,
nə də "ənənə"dən əl
çəkə bilmir...
Mübahisə etməyə dəyməz
- təbiətin qanunu
poeziyada da işləkdir.
Bu "seçmə"nin, bu
"sütunun", silsilənin
içində "fərqli",
"özgür" şeiri
müəyyənləşdir görüm, necə müəyyənləşdirirsən.
Bir şeirin çevrəsində
şairin duyğularının
və düşüncəsinin
bütövlüyü qorunub
saxlanılır. Oxucunun
bütün diqqəti
həmin seçilmiş,
"tənha" mətnin
üzərinə fokuslanır:
şairin gücü və zəifliyi haqqında ən dürüst məlumatı
məhz o bir(cə) şeir verir...
Halbuki bir şeir şairin
vizit kartıdır, yazı texnikasının göstəricisidir.
Üç-dörd bəndlik bir şeirdə şairin bütöv dünyasını
görmək olur və həmin şeiri bir nəfəsə oxuyursan, bir pafos-intonasiya kəsimində qavrayırsan.
Bir şeir həm müəllifin məhsulunu
dəyərləndirmə, həm də ruhunun meyarı olur.
Bir şeirlə şair tarixə düşə bilər, xələflərinin
yaddaşında, mənəvi
varlığında iz
buraxır. Klassik şeirimizdə Həsənoğlu
bunun ən parlaq örnəyidir.
XIX əsrin ənənəsi
rus poeziyasında bu gün də
davam edir.
Bir şeirlə çıxış
etmək müasir rus şairinin simasıdır. Onun sənətkarlığının göstəricisidir. Şairin
gücü də, gücsüzlüyü də
burda daha aydın görünür.
"Novıy mir" jurnalının
ilk səhifəsində Oleq
Çuxontsev, Sergey Qandlevski
kimi tanınmış
şairlərin bircə
şeiri verilir. Və məni həmişə təəccüb
götürür: məgər
bu şairlərin bir neçə şeirdən ibarət
"seçmə"ləri təqdim etməyə imkanları yoxmu? Həcm-miqyas, qonorar baxımından daha səmərəli üsul
deyilmi?
Yoxsa ildə-ayda bir(cə) şeirlə...
Görünməz şair
Kaş şairin şeiri necə yazdığını
kimsə görməsin.
Rus ədəbi mühacirətinin
nümayəndəsi İ.Odoyevtseva bir dəfə Mandelştamın
necə şeir yazdığının şahidi
olur. Bu haqda xatirələrində yazır:
"Baxın Qumilyova,
oturub burnunun altında qafiyəni mızıldanır, seçir,
daha nəsə edir, amma Mandelştam...
Mandelştam sadəcə
görünməzdir, hansısa
bir işıq topasıdır".
Təsadüfən mən də bir şairin otaqda var-gəl edib, zülmlə necə qafiyələr axtarmasını, təkrar-təkrar
səsləndirməsini müşahidə
etməli oldum. O gündən içimdə
nəsə qırıldı.
Özümü tövlədən
deşik açıb,
Qıratın qanadlarını
görmək istəyən
Koroğlu kimi hiss etdim və xeyli
peşman oldum...
Şair yaddaşı haqqında
Böyük irland şairi U.B.Yets deyirdi
ki, yaddaş zənginliyi
olmadan poeziyanı anlamaq olmaz. Buraya yalnız bir fərdin deyil, bir çox
nəsillərin yaddaşı
aiddir. Yaddaş dərinliyi olmasa, heç bir yaradıcılıq mümkün
deyil.
Son vaxtlar cavan şairlər
çıxış edərkən
adətən belə deyirlər: "Şeir yadımda qalmır", yaxud "təzə yazmışam, əzbərləməmişəm"
və s.
Axı,
milli poeziya və onun janrları bilavasitə həm də yaddaş tipi ilə bağlıdır.
Yaddaş tipi isə mədəniyyət tipini müəyyənləşdirir - Y.M.Lotman belə
düşünürdü...
Poeziyanın funksiyası haqqında
Qəti əminəm: poeziyada sevgi yoxdursa, orda həqiqət də yoxdur. Tələbəlik illərində
Mayakovskini buna görə
qınamışam da, taleyinə
acımışam da. O hesab
edirdi ki, poeziya istənilən məqsədə
çatmaq üçün
bir vasitədir və poeziya insanların ruhlar üzərində hökmranlığına
xidmət etməlidir.
- Bu, artıq İblis məramıdır.
Hökmdar Mütləq Ruh
kimi
Napoleonun Yena şəhərinə
(Almaniya) daxil olmasını Hegel Mütləq
Ruha bənzətmişdi.
M.Haydegger də
1932-33-cü illərdə, öz rektor nitqində Hitleri Mütləq Ruhla eyniləşdirmişdi. Məhəmməd
Füzuli də Şah İsmayılın
Bağdada girməsini
Mütləq Ruhun təzahürü kimi vəsf etmişdi...
Bundan sonra Ruha necə
inanmayasan?
Poeziya ekoloji hadisə
kimi
Yunan dilində "poiesis" sözü "yaratmaq, qurmaq" deməkdir. Semantika baxımından isə "oikos" (ekologiya)
termininə yaxındır
və hardasa "evşünaslıq" mənasındadır.
M.Haydegger yazırdı:
"Poeziya evi ev edəndir. Poeziyanın hesabına biz
öz evimizi qazanırıq. Bəs bu ev necə
olur? Biz onu tikirik. Poetik yaradıcılıq elə
ev tikməkdir".
Deməli,
milli poeziyanı qorumaq
ekoloji mədəniyyətimizin
tərkib hissəsi olmalıdır.
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 10 iyun. S.22.