Əyləc sədası altında
Füruğ Fərruxzad
barədə fraqmentlər
Heç
kimlə "həmyaşıd"
O, iki dəfə ailə həyatı qurmuşdu, ərləri isə özündən yaşca xeyli böyük adamlar idilər. Yaşca ondan böyük kişilər arasında isə bircə atası onun duyğularını, hiss və
həyəcanlarını anlamağa
çalışırdı. Belə ki, atası yaş nisbətini nəzərə almadan, onun ilk izdivacına razılıq vermişdi, amma sonradan Füruğ
başa düşmüşdü
ki, valideyninin xeyir-duasına
səbəb heç də onun taleyini
düşünməklə bağlı məsələ
deyil. Səbəb atasının ikinci dəfə evlənmək
eşqinə düşməsidir.
O vaxtacan isə ailədə atasının
bu istəyi narazılıqla qarşılanırmış.
Füruğu tezcə
istədiyinə ərə
verməklə atası
onu başından əkmək, "rəqiblərinin
birini" bərtərəf
eləmək fikrindəydi.
Görünür, onu
anlayan da, çox
zaman bunu öz məqsədi naminə edirdilər. Onu anlamaqla belə aldatdılar.
O, sevdiyi insana qovuşanda, ədəbiyyatdan,
doyunca mütaliə etməkdən, özü
ilə tək qala bilmək ecazından aralı düşürdü. Füruğ
bir sevdiyinə qovuşarkən, başqa təşnə bir məhəbbətdən ayrı
düşməli olurdu.
Çox zaman böyük
insanların vüsalları
ilə həsrətləri
eyni anda başlayır...
Yalan yalanlığında qalsın
Nədənsə
şeirə boş şey, yalan düşüncə kimi yanaşan, "Leyli və Məcnun əfsanədi" deyənlər,
sözə heçlik
nəzəri ilə baxanlar hansısa şeirdə bircə kəlmə erotik kəlmə görən kimi, o saatca həmin təsvirin məna yükünü şairin tərcümeyi-halına
yamayırlar və yazılanları əsl həqiqət kimi qəbul edirlər. Bu riyakar münasibət bu tərs-məzhəblik çox zaman qaçılmaz
olur və təəssüf ki, neçə-neçə
şairin də ürəyini çürüdür.
Füruğ gözəl bir
eşq gecəsi keçirdiyi barədə
şeir yazanda çoxlarının ağlına
gəlmirdi ki, həmin
nümunə sadəcə
müəllifin təxəyyül
məhsulu ola bilər.
Yaşadığı cəmiyyətin
zaman-zaman şeirə bunca
riyakar, ikiüzlü münasibəti ilə o, heç vəchlə barışa bilmirdi. Adamlar nəinki özlərinə münasibətdə
dürüst ola bilir,
çox zaman həqiqətpərəstlərə
də ədalət pəncərəsindən baxmağı
bacarmırlar. Füruğun
ətrafındakı adamların
poeziyaya bu cür saxtakar münasibəti onun mənəvi cəhətdən
belini qırırdı.
Onun öz həqiqətini tapdığı
şeirlərdə yalan,
təxəyyül bəhrəsi
olan şeirlərində
həqiqət bulanlar,
özləri də fərqində olmadan onu hər dəfə
təzədən itirirdilər.
Əsl Füruğ isə çoxlarının
onu itirdiyi yerdə idi...
Şux və ürəkaçan
bir qadın kimi
sənin
ürəyinə kaş
ki, girəydim.
Qəfil
gözlərinə baxaraq
səni
öz gözəlliyimə heyran
görəydim.
Tənha
yatağında kaş
bədənimdən
bir günah çırağı
yanıb sönəydi.
Sənin
zahidliyin, mənim həsrətim
bu şirin günahla külə dönəydi.
Utanc damğasıyla damğalanmışdım,
o boş tənələrə
mən idim gülən.
Dedim səsi olum öz varlığımın,
amma çox heyif ki, qadın idim mən.
Qoy yenə mən dolum, qoy aşıb-daşım,
axıdım gözümdən şəbnəmləri
mən.
Özümdən keçdim ki, yırtıb
hicabı
göstərim Müqəddəs Məryəmləri
mən.
(Tərcümə:
Məhəmməd Nuri)
Şeir
sığınacağı
Füruğ öz daxili dünyasında hansısa
bir həqiqətə
çatmışdı, həmin
həqiqət ona bir-birindən gözəl
şeirlər yazdırmışdı.
Yazılarının birində
dilə gətirirdi
ki, bəzən insanlar
çarəsiz, naəlac
qalanda başqasına
sığınaraq bütünləşmək
istəyirlər, amma bu faydasız ümiddir, çünki insan fitrətən nədirsə, elə odur. Fəqət bu təsbit, bu yəqin poeziyada
elə deyil, cilvəli sözə bağlananda, gözəl deyişlərə aludə
olanda, qırçınlı
fikirlərə etiqad bəsləyəndə günü-gündən
mənəvən yetkinləşirsən,
ruhi gücünə güc qatılır. Əlbəttə, Füruğ
böyük ideyaların,
bəşəri düşüncələrin
şairi deyildi, cahanşümul ideyaları
əks etdirmək onun poeziyasına ümümi mənada xas əlamət sayılmazdı. O, sadəcə
sındırdığı qəliblərin, aşdığı
aşırımların arasında,
büdrədiyi həyat
dolanbaclarında böyük
şair idi, bir sözlə özü ola bilməsi, onu sözün qədrini bilənlərə
böyük göstərir.
Özü ola bilməyənlərin, öz varlığını
tanımayanların gözündə
özü olanlar heç zaman həqiqi qiymətini ala bilmirlər.
Onlar ya hədsiz şişirdilir,
ya da heç sayılırlar. Öz dünyasını yazan şairlər onu özü kimi duyanları oxucu hesab edir, başqasının
dünyasını yazan
şairlər isə sadəcə onu şair kimi tanıyanları oxucu sayır. Əksərən
böyük şairlərin
oxucusu yox, həmdərdi olur. Füruğ da özü kimi hüquqsuz, haqqı tapdalanan həmdərdləri üçün
şeirlər yazırdı...
İstedad xiffəti
Füruğ həm də istedadlara ürəyi yanan həssas bir adam imiş.
Bir dəfə istedadlı
birinin zənginlərin
məclisində saz çalıb, mahnı oxumasından ürəyi sızlayaraq danışırmış
ki, nə üçün
bu qədər istedadlı bir adam digər insanların arasında xoş vaxt keçirmək
üçün özünü
bu qədər kiçildir. Füruğ sazı da sevirdi, şeiri də, istedadı da. Gözünün
önündə hər
üçünün alçalması
isə onu daxilən əzirdi.
O, kiçilənlərə görə
narahat idi, Füruğu sevənlər
isə onun gözündə böyütdüklərinə
görə... Çox
zaman böyük ürəkli
şairləri onların
gözlərinə sığan
nəhəng dünyanı
dağıtmaq üçün
min bir yolla məhv edirlər.
Şəxsiyyət
Düzü, qəlbimin dərinliyində
Füruğun özünəməxsus
auralı poeziyasını
heç zaman ürəkdən
sevə bilməmişdim,
düşünmüşdüm ki, onun yazdıqları xırda, sıradan arzularına çata bilməyən qadının
dərdin vəcdi ilə yazdığı misralarıdır. Və üstəgəl faciəli
taleyi də onun insanlar tərəfindən
sevilmə gücünə
güc qatıb. Amma sonra müəyyən qədər yanıldığımın
fərqinə vardım,
anladım ki, onun irsini maraqlı edən həyatı ilə yazılarının
bir-birini tamamlamasıdır.
Çünki o, şəxsiyyətcə
çox sınmaz, əyilməz, nəfsi və gözü tox olub.
Zamanında "Ev qaradır"
filminə görə
Cüzamlı Xəstələrə
Yardım Fondu Füruğa
mükafat vermək istəyib. Ödülü
ona şahın bacısı Əşrəf
Pəhləvi təqdim
etməli imiş. Füruğ bu səbəbdən həmin
mükafatı almağa
getməyib. Fikirləşib
ki, əli minlərlə
insanın qanına batmış, haqq səsini boğan bir ailənin üzvündən nə üçün ödül
almalıyam? Nə üçün onlarla eyni səfdə dayanmalıyam? Füruğ
ikibaşlı, çoxbaşlı
gedişlərlə, fəndlərlə
həm ədalətin
yanında olub, həm də o ədalətin belini qıranların sırasında
dayanmaq istəmirdi.
Yaxud Füruğ şah rejimindən qaçan bir adamı üç-dörd ay öz
evində saxlayıb.
Amma himayə etdiklərindən
Mənsuri, Şiravunlu
və Pərviz Nikah həbs olunub. Bu xəbəri eşidəndə
Füruğ hönkür-hönkür
ağlayıb. O zamanlar
italiyalı məşhur
rejissor Bernardo Bertolucci Tehrana
gəlibmiş, Füruğ
ona həbs olunanlarla bağlı məlumat xarakterli sənədlər verib ki,
onları Avropada yaysın, bəlkə,
edam hökmləri ləğv
edilə. İtaliyalı
rejiossor məlumatları
Qərb mətbuatında
yayıb və nəticədə onların
edam hökmləri həbs
cəzası ilə əvəzlənib. Füruğ
başqalarının timsalında
öz azadlığı
üçün vuruşurdu.
Çünki azadlığını
itirən hər kəslə öz azadlığının da itdiyini,
haqqı tapdalananlarla yanaşı öz haqqının da tapdalandığını
yaxşı bilirdi.
Ruhi təcrübə
Şair sırf hissiyyatla yazanda bəzən uduzur, sırf ağılla yazanda da şeirləri cansıxıcı
alınır. Ən mükəmməli ruhi təcrübəylə yazmaqdır,
çünki ruhi təcrübədə həm
ruh var, həm könülün hökmü
var, həm də ağıl. Füruğun
"Yenidən doğuluş"
kitabı məhz ruhi və idrakı
təcrübə ilə
yazılıb.
Aktyor Pərviz Purhüseyni xatirələrində yazır
ki, bir dəfə Füruğ ilə eyni tamaşada oynayırmış, məşq
zamanı bir nəfər şairə acıq vermək üçün onun əvvəlki şeir kitablarından şeirlər
oxuyub onu cırnadır. Füruğun
"Yenidən doğuluş"
kitabı isə təzəcə çapdan
çıxıbmış. Füruğ şeiri oxuyan adama deyib
ki, axmaq, yeni kitabımı
görməmisən? Füruğun
aksenti qəribə imiş və onun nitqində "S" və "Ş" səsləri
qəribə şəkildə
bir-birinə qarışarmış.
Və əsəbiləşəndə
belə bu cür danışığı
onun nitqini canayatımlı, şirin
göstərərmiş. Sizcə,
bəyənimli, ecazkar
şeirlər yazıb,
üç kitab meydana
gətirib sonra onlardan imtina eləmək asandırmı?
Keçdiyin yolu keçilməmiş sanmaq
hər kəsin qüdrətinin qabil olacağı məqamdırmı?
Qətiyyən. Bəs
Füruğ nə üçün yazdığı
gözəl şeirlərdən
imtina edirdi. Buna səbəb oxşar mövzularda çox yazması idi.
Füruğ özünü təkrarlamaqdan,
öz hisslərini dönə-dönə yazmaqdan
usanaraq yeni bir şeir yoluna qədəm qoymuşdu və bu sadəcə
düşüncənin ifadəsi
olan əməli addım deyildi, həm də onun xarakterindən irəli gələn məqam idi. Yenə də P.Purhüseynin xatirələri soraq verir ki, məşq zamanı idi, dönə-dönə eyni
səhnəni oynayırdıq
ki, fraqment tam yekunlaşsın,
sonra keçək süjetin digər hissəsini səhnə üçün hazırlamağa.
Yorğun Füruğ
yaxınlaşıb Pərvizə
deyib ki, siz aktyorlar hər dəfə eyni səhnəni dönə-dönə
oynamağı necə
bacarırsınız? Pərviz
aktyor üçün
bu naqolay sualdan təəccüblənib,
onda Füruğ cavabında söyləyib
ki, "mən bu təkrarların məhbəsindən
yoruldum".
Yəni
daim yenilənmək, həyata təzə nəzərlərlə baxmaq
onun şair kimi istəyi idi, sadəcə cəmiyyətin yeknəsəq
reaksiyaları, sınmaz
qaydaları vadar edirdi ki, o, dönə-dönə
eyni mövzulara qayıtsın, oxşar mövzulara müraciət
eləsin, hər gün parçalanan qəlbinin gündəlik dərdlərini şeirləşdirsin.
Ona görə ilk üç
kitabında təkrar mövzular çox idi.
Şair
yazdıqlarında öz
məninə həddən
artıq çox rast gələndə usanır, beləcə özündən doyan müəllifin yazdıqları
da gözündən düşür.
Şair təcrübəsiz
vaxtlarında hamıdan
arınmış şeirlərini
çox bəyənir,
püxtə dönəmində
isə hamıyla bərabər olduqlarını...
Dünyanı tanıdan
Füruğ Fərruxzad həyat yoldaşı Gülüstanla
münasibətinin yarandığı
dövr onların hər ikisi üçün yaradıcılıq
baxımından uğurlu
olub. İkisi də öz sahəsində ən yetkin əsərlərini yaradıblar. Sanki bir-birinin
həyatlarında var olmaları
ilə bir-birinə əlavə ruhi-mənəvi
imkanlar açıblar.
Gülüstan isə sənət
meyarlarına bələd
biri idi: istedadlı insanlar onun sözlərinə etimad edib inanırdılar,
onun zövqü ilə hesablaşırdılar,
dediklərini az qala hökm kimi qəbullanırdılar.
Təbii ki, ər-arvadın
zövqləri də bir-birinə təsir edirdi, Füruğ nə qədər modern şair olsa da Sədi Şiraziyə məftunluğu heç
zaman azalmırmış, elə
Gülüstan da Sədi
sözünün vurğunlarından
imiş.
Qəribəsi odur ki, bəzi bir-birinə daban-dabana zidd şairlər olur ki, onlardan biri o birinin yaratdıqlarına həddən
artıq maraq göstərir. Məsələn,
Füruğ Tomas Eliotun
şeirlərini çox
sevirmiş. Bəyəm
onlar arasında hansısa yaradıcı oxşarlıq, bağlılıq
varmı?
İstedad iki cür açılır, ya başqasının əsərlərini
həddən artıq
sevəndə ən gözəl əsərləri
yaradırsan, ya da öz yazdıqlarına həddən artıq maraq göstərəndə.
Füruğ Gülüstan
vasitəsi ilə yaşadığı dünyanı
yenidən tanımışdı.
Gülüstanın eşqi
Füruğa özünü
- kim olduğunu tanıtmışdı. Çox
güman həyatda ən böyük itki sənə dünyanı tanıtdıran
insanın itkisidir. Həmin insanın yoxluğundan sonra sanki onun vasitəsi
ilə öyrəndiklərini
də qeyb edirsən. Ən dəhşətlisi odur
ki, sənə dünyanı
tanıtdıran adamdan
sonra bir də dünyanı yenidən tanımaq istəmirsən. Beləcə
onsuz - sənə dünyanı tanıtdıran
insansız bütün
ömrünü bu dünyaya nabələd yaşayırsan. Eynən Gülüstandan sonra yaşayan Füruğ sayaq...
Son düzəliş
Mətn
redaktəsi elə bir işdir ki, daim davam edir,
heç zaman bitmir. Müəllif ölüb-gedir,
yazdıqlarına redaktorlar
əl gəzdirirlər.
Amma bəzən redaktə
işi təkcə kağızın yox, həm də yazıları silinməz olan daşın üstündə aparılır.
Deməli, Füruğun
məzarı üzərinə
əvvəlcə belə
yazılıbmış: "Mənim də ölümüm gəlib çatacaq haçansa",
sonra məzar yenidən düzəldilib
və şairin bu şeiri həkk
olunub:
Gecənin axırından danışıram
Qaranlığın bitəcəyindən
Və gecənin sonundan söz açıram.
Ey sevgili, əgər evimə gəlsən
Bir çıraq gətir
Və balaca bir pəncərə
Ki ordan
Xoşbəxt küçədəki insan izdihamını seyr edim.
Füruğun sonradan qəbiri də, yenilənib, sözü də. Sağlığında bunu
şairin özü, vəfatından sonra başqaları edib. Məqsəd isə birdir, şairin daha dolğun düşüncələrinin insanlara
çatması. Fəqət
yazı prosesində hansı şair bilə-bilər ki, hansı
misrasını elə
öz başdaşı
üçün qələmə
alır?!
Sonuncu yol
Füruğ Fərruxzadın anası
Betül Vesiritebar müsahibəsində qızının
öz aqibətindən
irəlicədən duyuq
düşdüyü barədə
danışarkən xatırlayır
ki: "Füruğ ölməmişdən
bir neçə gün qabaq evimizə gəldi və "anacan, bilirsən az qala öləcəkdim?"
dedi. "Niyə,
Allah göstərməsin" dedim. "Bir neçə
adamla maşında idik, qəza oldu, hamısı yaralandı, amma mənim burnum da qanamadı". "Allaha
çox şükür!
Allah xatirinə, özündən
muğayat ol, Füruğ" deyəndə
cavabında söylədi
ki: "Onsuz da Allah deyən
olacaq" sonrasa əlavə elədi:
"Ana, əlini ver baxım". Əlimi tutub ovcuma baxdı.
Öz əlinə də baxdı. "Mənim ömrüm çox gödəkdir, tez öləcəm. Amma sənin ömrün çox uzundu". Dedim ki, "Füruğ, bu sözləri deməkdə məqsədin
ürəyimi sındırmaqdısa,
çıx get. Belə
ağzına gələni
danışmağını eşitmək istəmirəm".
Qəhqəhə çəkib
güldü: "Ana, inan
ki, yalan demirəm".
Gedərkən "Anacan,
bir fikirləş ki, bu yaxınlarda, məsələn, bazar ertəsi
qəzetlərin birindən
sənə zəng edib baş sağlığı
versələr" deyəndə
qayıtdım ki: "Füruğ
and olsun ki, sən məni dəli edəcəksən, çıx
get". "Görəcəksən ki, yalan demirəm". Elə dediyi gün də maşın qəzasına
düşdü və
onu bir də
görmədim".
Füruğ çox zaman yalan
danışa bilmirdi, ona görə də öz ölüm tarixini də dəqiq deyirdi. Bu dünyada ona vəd verənlərin
hamısı onu xoşbəxt edəcək
saat üçün gecikdi, o dünyada onu xoşbəxt edəcək saat isə yubanmadı. O, bu həqiqəti bilirdi deyə, yetişəcək ölüm
anından nagüman deyildi. Onun ürəyinə
daman vaxtda da ölüm
gəlib yetişdi. Məktəbliləri daşıyan
avtobusla toqquşmamaq üçün maşınını
ağaca çırpan
Füruğ uşaq qışqırtılarını əyləc səsinə dəyişərək onu
incitməkdə yorulmaz
olan dünyadan köçdü. Hamıdan
Fərqli olmağı
bütün ömrü
boyu məharətlə
bacaran Füruğ, ölümüylə də
heç kəsə bənzəmədi: Əyləci
bir dəfə də dayanmaq üçün yox, bu dünyadan bir yolluq getmək
üçün sonacan
basdı...
Fərid HÜSEYN
Ədəbiyyat qəzeti.-
2023.- 10 iyun. S. 26-27.