Bədii möcüzələr
ustası
Ötən yüzilliyin 38-ci ilinin
14 martında iki istedadlı şairin
- Rəsul Rza və Nigar
xanım Rəfibəylinin ailəsində
dünyaya gələn oğlan uşağının mübarək Anar ismi Azərbaycanda təkcə ad kimi ilk olmadı, həm də
tamam yeni söz olaraq tezliklə dilimizin lüğət fondunda
özünə yer tutdu və
qısa bir zamanda xüsusi isim qismində vətənimizin dörd bir tərəfinə yayıldı. Məncə, bu ad yurdumuzda ən geniş yayılmış
adlar içində birinci yerlərdən birini tutur, valideynlər
bu gün də bu sadə,
məzmunlu, çoxmənalı
adı böyük həvəslə sevimli oğul balalarına qoymaqda davam edirlər. Mübaliğəsiz
deyə bilərik ki, hazırda Azərbaycanımızda
Anar adı olmayan bir nəsil-soy
tapmaq mümkün deyil. Elə bizim ailənin sonbeşiyi - qardaşım
İsrayılın kiçik
oğlunun da adı Anardır, həmin uşağa bu adın seçilməsinin
səbəbi rəhmətlik
anam Qəmər xanımın Anar müəllimə olan sonsuz sayğısının
nəticəsi idi. Bu adın belə geniş şəkildə
yayılması ilə
bağlı yarıgerçək,
yarızarafat bir mətləbə də toxunmaq istərdim: gənc şairlərin ailəsindəki ilk adqoyma
mərasimindən ötən
85 il ərzində bir
millət daxilində,
eyni coğrafi məkanda işlənmə
miqyasına və adaşların faiz nisbətinə görə
Anar adı çoxdan Ginnesin Rekordlar Kitabına düşməyə layiqdir.
Şükürlər ki, bu ad ilk sahibinə çox sayalı, düşərli
oldu, Tanrı istəyilə bolluca san qazandı, şana-şöhrətə sahibləndi,
məşhuri-cahan oldu
Anar, söz-sov, elm-sənət qədri bilən sivil dünyada təkcə öz ata-anasının, kökünün-soyunun deyil,
zaman-zaman bütöv bir
millətin namına şərəf və başucalığı gətirməkdə
davam edir. Anarın dünya miqyasında nəhəng bir sənətkar və yüksək intellektli ziyalı kimi məşhurluğu
milli sərvətimiz, milli dəyərimiz
və qürur tutalqacımızdır. Dünyanın
rəngarəng mədəniyyət
xəzinəsini zənginləşdirən
belə böyük istedad sahibləri həm də ümumbəşər övladlarıdır,
onların yaratdıqları
sənət inciləri
qeydsiz-şərtsiz bütün
xalqların, millətlərin
mənəvi sərvətinə
çevrilir. Bu sarıdan
xalqımız yer kürəsinin mədəni
irs, xüsusən də bədii ədəbiyyat yaradan milli
toplumları arasında
bəxtiyeyinlər cərgəsindədir.
Dədə Qorqud, Əbu Nəmdar, Qətran Təbrizi, Xaqani Şirvani, Məhsəti Gəncəvi,
Nizami Gəncəvi, İmaməddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd
Füzuli, Molla Vəli Vidadi, Molla Pənah Vaqif, Mirzə Şəfi Vazeh, Mirzə Fətəli Axundzadə, Dədə Ələsgər, Mirzə
Cəlil Məmmədquluzadə,
Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Ələkbər Sabir, Hüseyn
Cavid, Məmmədhüseyn
Şəhriyar, Süleyman
Rəhimov, Səməd
Vurğun, Süleyman Rüstəm, Mikayıl Müşfiq, Rəsul Rza, İlyas Əfəndiyev,
Bəxtiyar Vahabzadə,
Xəlil Rza, Məmməd Araz, Elçin, Sabir Rüstəmxanlı
və nəhayət, Anar ədəbi imzalarının hər biri dünyanın bədii söz səltənətində özünəməxsus
yer tutmuş təkrarolunmaz, kamil Azərbaycan sənətkarlarıdır
və fani dünya durduqca millətimizin ad-sanını,
şan-şöhrətini külli-aləmdə
ucaldan görkəmli yaradıcı şəxsiyyətlərdir.
Yeniyetmə və gənclik
illərində Anar hərtərəfli, mükəmməl
humanitar təhsil alıb. Üzeyir Hacıbəyov adına Konservatoriyanın nəzdindəki
musiqi məktəbində
orta təhsilini gümüş medalla başa vurub (1945-1955). Həmin təhsil ocağı hazırda Bülbül adına musiqi məktəbi kimi tanınır. Anar Rzayev 1955-1960-cı illərdə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsində
oxuyub, rus dili və ədəbiyyatı
ixtisası üzrə
müəllimlik diplomu
alıb. O, universiteti bitirən kimi Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat Muzeyində işləməyə
başlayıb, 1961-ci ildə
Azərbaycan Dövlət
Radio və Televiziya verilişləri Komitəsinə
"Axşam görüşləri"
radiojurnalının redaktoru
işinə dəvət
edilib. Həyat yoluna nəzər salanda aydınca görünür ki, Anar bütün şüurlu ömrü boyu özünə qarşı
hədsiz dərəcədə
tələbkar olub. Universitetdə aldığı
filoloji təhsillə
kifayətlənməyib və
1962-1964-cü illərdə Moskvada Ali ssenari kurslarında adlı-sanlı
dramaturq, peşəkar
ssenariçi İosif
Qriqoryeviç Olşanskinin
(1918 - 2004) emalatxanasında sənətkarlığını artırıb. Daha bir yeni sənət diplomu ilə Bakıya qayıdan gənc qələm sahibi əvvəlki iş yerində fəaliyyət göstərmiş,
üç il orada böyük redaktor, Uşaq verilişləri və İncəsənət
redaksiyalarının müdiri
vəzifələrində böyük
səylə çalışmışdır.
Anar bədii yaradıcılığa lap erkən yaşlarında başlamışdır. Yazıçının
2003-cü ildə nəşr
olunmuş altı cildlik "Əsərlər"inin
birinci cildinə hələ 1952-ci ilin avqustunda yazılmış
"İki dəniz"
adlı kiçik həcmli hekayəsi daxil edilmişdir. Bu yığcam yazının
məğzinə, qayəsinə
və üslubuna diqqət yetirəndə onun müəllifinin 14 yaşlı yeniyetmə olduğuna inanmaq çətindir. Düz səkkiz il yazdıqlarını
üzə çıxarmayan,
səbrlə yazıçılıq
təcrübəsini artıran
gənc ədib, nəhayət, ustad şair atasının xeyir-duası, məsləhətilə
hekayələrini "Azərbaycan"
jurnalına verib. Jurnalın baş redaktoru tanınmış
nasir, xeyirxah insan Əbülhəsən
onun iki hekayəsini məmnunluqla jurnalın 1960-cı il dekabr
sayında dərc edib: "Keçən ilin son gecəsi" və "Bayram həsrətində".
Bu hekayələr gənc
nasirin ilk mətbu əsərləri, oxucularla
birinci görüşü,
sonralar Azərbaycan ədəbiyyatına planetar
miqyasda şan-şöhrət
qazandıracaq qüdrətli
bir imzanın işıqlı dünyaya
gəlişi idi. Sovet dönəmində hər bir qələm
əhlinin daha geniş ədəbi-bədii
mühitə çıxışı
rus dilində nəşr edilən qəzet, jurnallar, kitablar vasitəsilə baş tutardı. Anar bu sahədə
də ilk addımını
qətiyyətlə atdı,
gəncliyinin oğlan
çağında, 1962-ci ildə
bədii siqlətilə
seçilən iki mükəmməl əsərini
- "Keçən ilin
son gecəsi" və
"Asılqanda işləyən
qadının söhbəti"
hekayələrini Moskvada
SSRİ Yazıçılar İttifaqının şöhrətli
"Drujba narodov"
("Xalqlar dostluğu")
aylıq ədəbi-bədii
jurnalının doqquzuncu
sayında dərc etdirməklə ədəbiyyatımıza
başucalığı gətirən
sanballı uğur sahibi oldu. Bu, o zamanlar üçün sıradan sayılan bir təsadüf deyil, sovetlər məkanında ədəbiyyatımıza
diqqət çəkən
çox gərəkli,
yaddaqalan ədəbi hadisə idi. Gənc müəllifin Ümumittifaq arenasındakı
daha bir nailiyyəti 1967-ci ildə
baş tutdu; Sovet İttifaqı Mərkəzi televiziyasında
Rusiyanın xalq artisti Boris Nikitiç Tolmazovun (1912 - 1985) rejissorluğu
ilə azərbaycanlı
nasirin "Keçən
ilin son gecəsi" hekayəsi əsasında hazırlanmış teletamaşa
nümayiş etdirildi,
baş rolda SSRİ xalq artisti Lübov
İvanovna Dobrjanskaya (1905 - 1980) oynayırdı. Elə həmin il SSRİ Mərkəzi
televiziyası dübarə
Anarın nəsrinə
diqqət yetirdi, onun "Mən, sən, o və telefon" hekayəsinin teletamaşasını göstərdi,
baş rolları Rusiyanın əməkdar artistləri Vadim Borisoviç
Beroyev (1937-1972) və
Elvira Pavlovna Brunovskaya
(1936-2000) oynayırdılar. Anarın imzası
1960-cı illərin əvvəllərindən
Moskva ədəbi mühitində
görünməyə, qəzet,
jurnal, televiziya vasitəsilə bütün
Sovetlər ərazisində
tez-tez səslənməyə,
tanınmağa, təqdir
olunmağa, özünə
oxucu və tamaşaçı auditoriyası
toplamağa başlamışdı...
Bir neçə illik radio-televiziya sahəsindəki yaradıcılıq fəaliyyəti
1962-ci ildə Anarın
SSRİ Jurnalistlər İttifaqına
üzvlüyə qəbul
edilməsinə vəsilə
oldu. Növbəti
1963-cü il daha bərəkətli,
düşərli gəldi,
gənc yazıçıya
yeni fərəh bəxş
etdi, onun "Bayram həsrətində" adlanan
34 səhifəlik novbar
kitabı "Azərnəşr"də
işıq üzü
gördü və öz ədəb-ərkanlı,
utancaq müəllifini
inamla böyük ədəbiyyat aləminə
təqdim etdi. Anar 1964-cü ildə, 26 yaşında SSRİ Yazıçılar
İttifaqı üzvlüyə
qəbul edildi, bu yaşda o dövrün ən nüfuzlu yaradıcılıq
təşkilatı sayılan
Yazıçılar İttifaqı
üzvlüyünə layiq
görülmək Sovet
İttifaqında çox
nadir uğurlardan sayılırdı.
İki il sonra kino və dramaturgiyadakı ardıcıl, fəal, uğurlu yaradıcılıq
fəaliyyətinə görə
o, SSRİ Kinemotoqrafçılar İttifaqının üzvü
seçildi. Bu sahəyə
olan ciddi marağı həm Azərbaycan, həm də Moskva ədəbi-mədəni
mühitində nasir, ssenariçi, dramaturq, jurnalist, sənətşünas
kimi yetərincə
ad-san qazanmış
36 yaşlı Anarı
yenidən təhsilini
mükəmməlləşdirməyə
sövq edib və o, 1974-1976-cı illərdə
Moskvada SSRİ Dövlətkinemotoqrafiya
komitəsinin ikiillik
Ali Rejissorluq kursunda tanınmış sənətkar
Leonid Zaxaroviç Trauberqin
(1902-1990) rəhbərliyi altında
rejissorluq peşəsinin
incəliklərinə baş
vurmalı olub.
Gənc
istedadın baş ucaldan, sevinc bəxş edən növbəti Ümumittifaq
uğuru gül vuran ərmağan timsalında tezliklə özünü yetirdi;
1969-cu ildə 31 yaşlı
Anarın Moskvanın
"Molodaya qvardiya"
("Gənc qvardiya")
nəşriyyatında çapdan
çıxan "Dantenin
yubileyi" adlı
146 səhifəlik nəsr
kitabı həm müəllifinə, həm
milli ədəbiyyatımıza şöhrət qazandıran
layiqli töhfə oldu, bu ədəbi
fakt digər respublikalar arasında dilimizi uzun edən
çox dəyərli
örnək idi. Bu topluya gənc ədibin "Dantenin yubileyi" povesti (tərcüməçi İqor
Peçenyev), "Mən,
sən, o və telefon" (tərcüməçi
Anar), "Gürcü
familiyası" (tərcüməçi
Yakov Sadovski), "Keçən ilin son gecəsi" (tərcüməçi
Q.Qrekin), "Asılqanda işləyən
qadının söhbəti"
(tərcüməçi Geli
Kovaleviç) hekayələri
daxil edilmişdi.
Ümumən, rus dilində
Moskva və digər Rusiya şəhərlərində
görkəmli ədibimiz
Anarın 30-a yaxın
bədii və elmi-publisistik kitabı nəşr olunub. Nəzərə çatdıraq
ki, canlı klassikimizin
dünya xalqlarının
30-dan artıq dilində:
azərbaycan, rus, türk, ingilis, alman, fransız, ispan, ərəb, fars, macar, benqal, polyak, çex, slovak, rumın, bolqar, eston, fin, alban, özbək, qazax, türkmən, tatar, gürcü, tacik və sair
dillərdə, Azərbaycanda
və bir sıra xarici ölkələrdə nəşr
olunmuş 100-dən çox
müxtəlif məzmunlu,
müxtəlif həcmli
bir-birindən maraqlı
kitabları meydandadır.
Qeyd etmək yerinə düşər
ki, Anar doğma dilimizdə olduğu kimi, rus dilində
də yüksək səviyyədə, mükəmməl
sənətkarlıqla yazıb-yaratmaq
məharətinə sahibdir,
yəni klassik anlamda tam bilinqv - ikidilli qələm əhlidir. Onun doğma Azərbaycan türkcəmizdə işıq
üzü görən
kitablarının sayından
sonra rus dilindəki nəşrlərin
miqdarının ikinci
yer tutduğunu müşahidə edirik.
Bu anlaşılan və
məntiqə uyan nəticədir; ömrünün
yeniyetməlik, gənclik,
dolğunluq çağlarını
- 53 ilini, odlu-alovlu çağlarını, enerjinin
aşıb-daşan vaxtlarını,
qələmin tamam-kamal
püxtələşmiş dövrünü, Sovet dönəmində yaşayıb-yaradan,
mənsub olduğu türk etnosunun genetik kodunu, əxlaq kodeksini dünyaya daha geniş miqyasda təqdim etməyə can atan, ümumbəşər
mənəvi dəyərlərin,
Xaqani, Nizami, Nəsimi, Füzuli, Cavid, Mirzə Cəlil dühalarının
intişar etdikləri
insansevər humanist idealların
yeni dövrdəki interpretasiyasını
müasir anlamda yer üzünün əşrəfi sayılan
şüurlu, sivil insanlara çatdırmaq missiyasının ağırlığını
çiyinlərinə almış
nəhəng sənətkar
ömrünün qiymətli
barı-bəhrəsi ancaq
belə olmalıdır.
Sovetlər İttifaqı
azsaylı-çoxsaylı, müxtəlif imanlı, fərqli əqidəli onlarla xalqların, millətlərin vahid ölkə daxilində təkcə birgəyaşayış
ərazisi deyildi, həm də belə çeşidli toplumların, millətlərin
həyatın bütün
sahələrində bəhsəbəhs
məkanı idi. Ələlxüsus, xalqların
zəka sahiblərinin
güzəştsiz, bəzən
də amansız yarışı-yürüşü gedirdi bu ölkədə.
Məhz Ümumittifaq aləmdə bir çox şan-şöhrətli
mədəniyyət xadimlərimizlə
yanaşı, Anarın
da bu alanda danılmaz sanballı töhfəsi vardı; onun ustalığını,
mahir meydangirlik bacarığını, 30 illik
hünərvərliyini, yorulmaq
bilmədən çalışmaqla
adına-sanına ildən-ilə
şöhrət gətirdiyini,
xüsusi nüfuza sahibləndiyini, geniş erudisiyalı dünyamiqyaslı
ziyalı səviyyəsinə
ucaldığını, doğma
Azərbaycanımızın başını hər yerdə, hər zaman ucaltdığını söhbət
açdığımız zaman kəsimində sənətkarın
ortaya qoyduğu yaradıcılıq məhsulları
əyani şəkildə
isbatlayır. Azərbaycanın
xalq yazıçısı
(1998), əməkdar incəsənət
xadimi (1976), Dövlət
mükafatı laureatı
(1980), 1987-ci ildən bu
günə qədər
Azərbaycan Yazarlar Birliyinə müdrikcəsinə,
təmkinlə, işgüzarcasına,
yorulmadan, ustalıqla rəhbərlik edən Anarın "Ağ liman", "Dantenin yubileyi", "Dədə
Qorqud", "Adamın
adamı", "Macal",
"Şəhərin yay günləri",
"Keçən ilin
son gecəsi", "Molla
Nəsrəddin - 66", "Beşmərtəbəli evin
altıncı mərtəbəsi",
"Sizi deyib gəlmişəm", "Seytnot",
"Ağ qoç, qara qoç", "Göz muncuğu" və bir şox
başqa əsərləri
sözün əsl mənasında Azərbaycan
ədəbiyyatının qızıl
fonduna daxil olmuş qiymətli incilərdir. Sözə
son dərəcə ehtiyatlı
yanaşma, az sözlə dərin mətləbli, mənaca çoxqatlı əbədiyaşar
mətnlər yaratmaq bacarığını ilk qələm
təcrübələrindən ("Keçən ilin son gecəsi", "Asılqanda
işləyən qadının
söhbəti") nümayiş
etdirən müəllifin
bütün nəsr əsərləri - hekayə,
povest və romanlarının hamısı
yüksək bədii
sənətkarlığa xələl
gətirən artıq
sözdən, gərəksiz
təfərrüatdan xalidir.
Anarı obrazlı sözlərin sirli-sehirli düzümü ilə bədii möcüzələr
yaradan ecazkar ustad adlandırsaq, sadəcə mövcud həqiqəti
dilə gətirmiş
olarıq. Onun nəinki nəsrində, ümumən, qələmindən
çıxan heç
bir mətnində qədərindən bir damla artıq su tapmaq mümkün
deyildir. Əsl sənətkarlığın, ustadlığın
bel sütununu elə qələm sahibinin bu cür kamil
fərdi üslub məziyyəti təşkil
edir. Mövzusundan asılı olmayaraq Anarın əksər nəsr əsərlərində
süjetlərin inkişafını
gedişatın məntiqi
axarından çox, müəllifin gözlənilməz,
qəfil rakurslardan doğan yanaşmaları təmin edir. Bu da cərəyan edən hadisələrin gərginlik
əmsalının artmasına,
müəllif təhkiyəsinin
çevikliyinə, mətnin
lakonikliyinə, aydınlığına,
inandırıcılığına münbit zəmin yaradır və bədii mətnin həyat həqiqətlərinin
gerçəklik inikası
illüziyası yaradır,
nəticədə əsərin
maraqla, birnəfəsə
oxunuşuna başlıca
səbəb olur. Yazıçının təkcə
hekayə və povestləri deyil, hətta romanları da həcm etibarı ilə yığcam, ekspressiv məna yükü daşıyan,
birnəfəsə oxunmaq
imkanına malik olan bir-birindən öyməli
bədii nümunələrdir.
Lakonik yazı manerasını müəllifin öz
vaxtını və oxucunun zamanını bihudə yerə sərf
eləməkdən şüurlu şəkildə yan
keçmək arzusu kimi dəyərləndirmək
lazımdır.
Anar müəllimin ömür
yoluna nəzər salanda aydınca
görünür ki, onun istedadına gözüdarlıq edən,
paxıllığını çəkən bədxahları
da olub. Nə etməli, dünya binnət olan ilk gündən
xeyirlə şər əkiz yaranıblar və bir-birini
qovhaqovla hələ də qovha-qaldadırlar. Nə
yaxşı ki, onun xeyirxahlarının sayı, mübaliğəsiz
olaraq, milyonlarcadır. Böyük şəxsiyyətlərimizin
həqiqi qiymətini onların sağlığında verə
bilmək vərdişinə alışsaq, nəticədə
dünyaya təqdim etməyə daha çox milli-mənəvi
sərvətlərimiz olacaq. İnsaf naminə,
şükür-sənalar olsun ki, böyük və qocaman sənətkarımızın
qədir-qiyməti millətimiz və dövlətimiz tərəfindən
layiqincə verilib. Maşallah, Anar müəllimin fiziki
gümrahlığı, qıvraqlığı,
şuxluğu "qocaman" epitetini yalnız "nəhənglik,
böyüklük, ustadlıq" anlamlarında işlətməyə
imkan verir və bu vəziyyət onu sevənləri ürəkdən
sevindirir. İndi Anar müəllim Müstəqil Azərbaycanımızın
ən sayılan, seçilən, mötəbər
ağsaqqallarının ön cərgəsində dayanır,
sevilir, əziz tutulur. O, ölkəmizdə humanitar və
ictimai xadimə verilən bütün fəxri adların, təltiflərin,
mükafatların halalca sahibidir. Sağlığında millətin
saf və səmimi sevgisini qazanmaq şərəfinə nail
olan sənətkar dünyanın ən xoşbəxt
insanıdır, belə adamlar ziyalılığın
naxışı-bəzəyi sayılır, millətin
yaddaşında özlərinə əbədi məkan
salır, yurd-yuva qururlar. Anar müəllim çoxdan bu ali
xoşbəxtliyə çatmış milli dəyər
örnəyimizdir!
Əmin
Əfəndiyev və
Zakirə Əliyevanın diqqətəşayan
zəhmətləri hesabına araya-ərsəyə gələn,
2011-ci ildə Bakıda "OSCAR" nəşriyyatında
çap olunmuş "Anar - ömür yolu,
yaradıcılığı" bio-biblioqrafik soraq
kitabının 21-ci səhifəsində tam haqlı olaraq
yazırlar: "...doğma dilimizdə yaranan Azərbaycan ədəbiyyatında
heç bir yazıçının əsərləri
dünya miqyasında bu qədər çox nəşr
olunmamışdır. Bu rekord göstəricidir". Statistik
faktların ifadəsi olan bu aksiomla tam razılaşaraq, uzun
illərdir şəxsən tanıdığım, hər
zaman qarşılıqlı xoş münasibətdə olduğum,
yaradıcılığı ilə həmişə çox
yaxından maraqlandığım, oxuyub öyrəndiyim,
araşdırdığım, ara-sıra haqqında
yazdığım, ən başlıcası,
yazdıqlarının kamil sənətkarlığı,
daşıdıqları ağır, müdrik milli məfkurə
yükü, mövzularının genişliyi, dərinliyi,
vacibliyi, müasirliyi, yeniliyi, humanizmi, çox uzun gələcəyə
tuşlanmış
uzunömürlülüyü ilə heyrətləndiyim
və qürur duyduğum, obrazlı sözlərin, qat-qat
qalaqlanmış incə, eyhamlı deyimlərin köməyilə
kodlaşdırıb sonrakı nəsillərə
ünvanladığı ismarışlarının hikmətinə
mat qaldığım Anar müəllim, heç şübhəsiz, müasir zamanda millətimizin
humanitar düşüncə tərzinin formalaşmasında
müstəsna rol oynayan şəxsiyyətlərimiz
sırasındadır. Bütün bunlara rəğmən,
onun insani xarakterinin sadədən
sadəliyinə, hədsiz, bəlkə də, ifrat təvazökarlığına
heyran qalmamaq müşkül məsələdir.
Varlığına görə Ulu Tanrıya
şükranlıq etdiyim, millətimizin dəyər örnəyi
sandığım Anar həm yaradıcılığı, həm
şəxsiyyətilə xalqına xidmət yolunda rekord
göstəricilərə çoxdan imza atmış,
qayım-qədim adını milli və dünya mədəniyyət
tarixinə qızıl hərflərlə əbədi həkk
etmiş mogikan ziyalımızdır. Onun haqqında
danışanda da, yazanda da ən uca tərifləri, bənzətmələri,
təyinləri səxavətlə işlətməmək
milli-mənəvi dəyərlərimizə yanaşma
baxımından, ən azı insafsızlıq, haqsızlıq
və namərdlik olar. Məqamı gəlib deyə izzətli
oxucularla Anar müəllimlə bağlı daha bir neçə
fikrimi bölüşmək istərdim.
Anar Azərbaycan ədəbiyyatının
ən qorxmaz, ən cəsur, bənzərsiz,
orijinal,
özünəməxsus, təkrarsız,
çoxşaxəli yaradıcılıq yolu keçən qələm
sahibi, ədəbiyyat və mədəniyyət
adamıdır: nasir, dramaturq, ssenariçi, şair, tərcüməçi,
ədəbiyyatşünas, sənətşünas, jurnalist,
rejissor, ictimai xadim, təşkilatçı və
böyük ziyalıdır. Əl atdığı əksər
sahələrdə ən istedadlı nümunələr
yaradan sənətkardır. Onun qələmindən
çıxan hekayələr, povestlər, romanlar, pyeslər,
ssenarilər, esselər, epistolyar nümunələr,
araşdırmalar, tədqiqlər, publisistik yazılar
çoxdan Azərbaycanımızın milli-mənəvi sərvətinə
çevriliblər. Küll halında bu əsərlərin
ayarını qaldıran Yaradanın Anara verdiyi qeyri-adi, səmavi
istedadla bahəm onun özünün sonsuz zəhməti
bahasına başa gələn ensiklopedik zəkasının
da mühüm rol oynadığı danılmaz həqiqətdir.
Əgər dünyanın hər hansı bir guşəsində
humanitar sahə üzrə
"Müdriklər məclisi" düzənlənsə,
oraya hər millətdən tək bircə danəndə -
bilici dəvət olunsa, zənnimcə, xalqımız
yekdilliklə həmin tədbirə ancaq Anar müəllimin
vahid namizədliyini irəli sürər, böyük sevinclə
onun göndərilməyini obyektiv, düzgün, məqsədyönlü
seçim hesab edərdi. Çünki Anar Azərbaycanımızın
sadiq və yorulmaz milli məfkurə
daşıyıcısı, humanitar alanda kamil şəxsiyyəti,
geniş diapozonlu, dünya miqyaslı əvəzsiz, unikal
ziyalısıdır. Sonda məni düşündürən
bir mətləbi də açmaq istərdim: aya, yubiley
yazısı olduğundan, epitetlərin, bənzətmə və
təriflərin tamını qırmaköy - yəni çox
duzlu eləmədim ki?! Gəlin bir-birimizin qədir-qiymətini
sağ ikən bilək, sayğı-qayğı göstərək,
böyük-kiçik tanıyaq, dürüst yol-ərkan
sahibi olaq, içimizdən kin-küdurəti təmizləyək,
hikkəni-haytanı ataq, şad-şalayın uzun ömür
yaşayaq. Anar müəllimə böyük, nəhəng,
tanınmış, görkəmli əvəzinə dahi desək,
ağzımız əyilməz ki. Özümüz Anar kimi
layiqli sənətkarlarımıza dahi dedikcə, özgələrin
də qulağı zaman-zaman buna alışar və
adımız-sanımız kürreyi-ərzin dörd bir tərəfinə
daha artıq yayılar. Bax beləcə, bütün
yaradıcılığını uzun zaman, geniş şəkildə,
son dərəcə diqqətlə apardığım tədqiqatların
sayəsində mənim gəldiyim son nəticə və qəti
qənaətim budur ki, 85 yaşını sevinclə qeyd
etdiyimiz ədibimiz, ziyalımız, sənətkarımız
Anar müəllim dahidir, həm də əsl dahidir!
Sözüm kimin döşünə yatmasa, özü bilsin,
öz vicdanı bilsin; kimin ürəyi tıncıxar, nəfəsi
daralar-qaralar, bir parç soyuq su içib, sərənəsini
soyutsun, haytasını səngitsin.
Mən öz səmimi ürək sözümü yek kəlmə
ilə söylədim, məndən bu qədər, gerisi mənlik
deyil...
Nağıl eləyirlər ki, ulu ərənimiz
Dədə Qorqud düz 235 il gəlimli-gedimli, bir ucu
ölümlü dünyada gəşd eləyib, boy
boylayıb, söz söyləyib. Yubilyarın gəlib
yetişdiyi 85 yaş nə yaşdır ki! Bu mübarək
ağsaqqallıq, müdriklik yaşını sidq ürəkdən
təbrik etməklə bərabər, Dədəmiz Qorqudu millətimizə
daha doğmalaşdırmaq işində bolluca zəhməti
olan Anar müəllimə Uca Xaliqi-sübhandan Dədə
Qorqud ömrü arzusu ilə sözümüzə xitam verək!
Abuzər Bağırov
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.-17 iyun.- S.24-25.