Xatirələr mücrüsü
Yazıçı Novruz Nəcəfoğlunun
"Yuxuya gedib gecə" povesti üzərinə notlar
Bu
günlərdə yazıçı Novruz Nəcəfoğlunun
"Yuxuya gedib gecə" povestini oxudum və əsər məndə
idillik duyğular oyatdı. Bəlkə də bu, mövzunun kənd
həyatını əhatə etməsindən irəli gəlirdi.
Kənd həyatı yazıçıya bol material verən elementlərlə
zəngin olsa da, hər yazıçı kəndi bədii nəsrə
gətirə bilmir. Bunun üçün təkcə gözəl
təsvirlər, təşbeh və metaforalar yetərli deyil, həm
də stixiya mühüm şərtdir. Kəndin mətnə
proyeksiyası bədiiliyə adekvat olmayanda, fabula hansısa
ideyaya xidmət etməyəndə bu, quru əhvalatçılıqdan
o yana gedə bilmir.
Janr etibarilə bu əsəri roman adlandırmaq olar. Əsərdə
faktlar və xarakterlərin psixologiyası incəliklə
açılır, personajların danışığı
olduqca yığcam və sadədir. Romançı
üçün əsas predmet insan hislərinin yaxşı və
pis tərəflərini müşahidəsi və təsviridir,
əsərin əzəməti, böyüklüyü həyat
həqiqətinin dərinliyində, mənasında və təsvirindədir.
Məsələnin mahiyyəti nədən ibarətdir? Həyatı
bütün canlılığı, rəngarəngliyi ilə
mənimsəməkdə, onun bütün gizli səbəblərini
sənətin ecazkar dililə izah etməkdə, tipik həqiqətləri,
xarakterləri seçməkdə, bir sözlə, həyatın
və tarixin inkişaf məntiqini romanın süjet xəttinə
çevirməkdədir. "Yuxuya gedib gecə" povestində
yazıçı insan psixologiyasını və macəraçılığı,
məişəti, dramatik hərəkətləri və lirik
peyzajları ustalıqla birləşdirə bilib. Əsərin qəhrəmanı Həbib
bir sədanın izinə düşüb keçmişə
qayıdır, o səsi keçmişdəmi, bu gündəmi,
gələcəkdəmi, hardasa axtarır. Bu səs onun
şirin yuxusuna haram qatır. Beləliklə, müəllif əsərə
həm də keçmişin ruhunu gətirir, onu dramatik
süjet xəttiylə birləşdirir. İncə, kövrək
duyğularla fakt və ideya ətrafında bir şəbəkə
qurur. Dilin zənginliyi, təhkiyənin mütəhərrikliyi,
nağılvari üslub oxucunu sehrləyir, oxucu
gözünü açınca özünü hadisələrin
(əslində bir hadisənin) episentrində görür.
Novruz Nəcəfoğlunun nəsrindəki təbiilik elə
təbiətin özündən qaynaqlanır. Onun digər nəsr
əsərlərində, hekayə və povestlərində də
insanla təbiətin vəhdətini görürük. Bu
üzvi bağlılıq təbiiliyi şərtləndirən
başlıca amildir.
Yazıçı sehrbaz kimi Həbibin yuxularına girir və bu yuxulardan
"Min bir gecə" nağılları"ndakı kimi
bir-birindən maraqlı əhvalatlar çıxarır. Həbibin
"mücrü"sü xatirələrlə zəngindir.
Yuxusunda kimsə onu çağırır, xatirələrin
qoynuna səsləyirdi. Həbib o səsin sahibini heç
cür tapa bilmir və beləcə, ömrün dünənində
qalmış insanların üzü bir-bir gəlib gözləri
önündən keçir.
"Bu dalğınlıqla birdən-birə
xəyalı dolanıb keçmişə
getdi, xatirələr çözələnməyə
başladı. Səs yaddaşında ilişib qalan sədaları,
qıyhaları, quyultuları, haylamaları yadına salmaq istədi..."
Beləcə, Gülxar arvadın
vahimə doğuran neştərini
görmək, Amana ilə Nazgülün davasına şahidlik
etmək üçün Qoytuləli körpüsündən
keçəsi oluruq. Rus ədəbi tənqidçisi Lev
Anninski yazır ki, "sənə yaxın olan insanlar
haqqında fikirlər sənin həyatının
reallığıdır". Həbibin yaddaş lentinə
düşmüş bu obrazlar həm də onun taleyini müəyyənləşdirir.
Yaddaş bir güzgüdür, baxıb özünü
görürsən. Həbib də bu güzgüyə
baxıb öz keçmişini görür.
Həbib
ömrünün elə
bir nöqtəsində idi ki, bu nöqtəyə
çatanda insan irəli getməkdən daha çox geri getmək
istəyir, irəli baxmaqdan daha çox geriyə boylanmaq istəyir.
Niyə? Çünki bu nöqtədən irəlidə
insanın qocalığı, xəstəliyi, ölümü
dayanıb. Bu nöqtədən geridə insanın uşaqlığı,
cavanlığı, sağlamlığı ona əl yelləyir.
Dediyim bu nöqtədə insan sanki yenidən doğulmaq istəyir;
birinci dəfə bu dünyaya necə gəlmişdisə, eləcə
saf, təmiz, işıqlı...
Həbib
öz keçmişi
ilə gizlənqaç oynayır.
Yazıçı bu yarıreal, yarımistik oyunu ustalıqla
qurub. Bu oyun vahid süjet xəttində izlənilir və Həbibin
yuxusuna haram qatan səslərlə müşayiət olunur.
Qoytuləli son dərəcə maraqlı
personajdır və elə o da yuxusunda gördüyü qismətin
dalınca cəlayi-vətən olmuşdu. Halbuki,
axtardığı xoşbəxtlik elə gözünün
önündə idi, onu görə bilmirdi. Bu həqiqəti
anlamaq üçün uzun və əzablı yol keçmək,
həyatın ibrət dərslərini almaq lazım imiş.
Üstəlik, erməni işğalı zamanı Qoytuləli
körpüsü də düşmən əlinə
keçmişdi. Bu körpü əsərdə nəsillər
arasında əlaqə vasitəsi kimi də simvolik məna
daşıyır.
"Qoytuləli körpüsü"nü
görüb-bilənlər, bir vaxt üstüylə addımlayanlar, eləcə
də onların xələfləri əmindilər ki, hələlik
düşmən tapdağında qalan o körpü yenə
cövhəri həmin torpaqda yoğrulanların əzəli
yurdda görüşüb-qucaqlaşmasına tezliklə bir
daha şahid olacaq və igidlərimizin "Qoytuləli
körpüsü"ndən, başlarının
üstündəki üçrəngli Azərbaycan
bayrağı, vüqarla keçəcəkləri gün lap
yaxındadı..."
Cəmi
bir neçə ildən sonra Həbibin (əslində müəllifin)
arzuları həyata keçdi. 44 günlük Vətən
müharibəsində igid Azərbaycan oğulları
işğal altında olan torpaqlarımızı düşməndən
azad etdi. Yazıçı fəhmi, yazıçı
uzaqgörənliyi və inamı bu sətirlərdən boy
göstərir.
Bu obrazları birləşdirən
və ayıran xüsusiyyətlər
hadisə kontekstində üzə çıxır. Gülxar
arvad Həbibi ilk dəfə ağrı ilə tanış
edir. Yeniyetmə bu qarının simasında qorxu ilə
tanış olur. Qonşu arvadların davasında kişilərin
xarakteri üzə çıxır və Həbib həyatın
bu üzünü də görür. Təhkiyə tipi klassik
nəsr ənənəsinə söykənsə də bu əsərdə
canlı insan obrazları görürük. Arabir
"Hop-hop" quşunun nəğməsi də, südəmər
körpənin çığırtısı da, köhlən
kişnərtisi də Həbibin tənhalığına həyan
olur, ürəyinin dərinliyindəki sarı simə toxunub
onu ötənlərə qaytarır. Bu elementlər sanki tənhalığın
dayaq nöqtələridir. Uşaqlığından bəri
onu tərk etməyən atlara bağlılıq da onu kəndə
sarı çəkir. Həbib son dəfə kənd yolunu
tutub "Səməndər"lə görüşə tələsir.
Bu nisgilli görüşdə "Səməndər"lə
Həbib arasındakı dialoq ibrətamizdir; at insandan vəfalı
imiş. Yazıçı həmin nisgilli görüşdə
bunu əyani şəkildə göstərir, demir, məhz
göstərir. "Səməndər" romanda unudulmayan
obrazlardan birinə çevrilir. Əsərin tamamlanmasına
aparan süjet xəttində vacib yol nişanı da məhz
"Səməndər"lə görüşə aparan
yolun istiqamətində görünür.
Ruhi və mənəvi cəhətdən Həbib keçmişə
aiddir, ona görə də keçmişdən gələn səslərin
əsirinə çevrilib. Və bu yol bir qadının
taleyində düyün düşür.
"...Onda ürəyimin bütöv vaxtları
idi... O vaxtlar ürəyimi kiməsə rahat aça bilərdim,
nəinki indi, cərrah bıçağına
çatınca, yetişmiş nar kimi çat-çat olandan
sonra..."
"Varlığını titrədən
o səsin, zehnində sunami təsiri
doğuran o son xatirənin sehri-tilsimi Həbibi bütün gecə,
əslində isə elə ömür boyu məngənə
kimi sıxıb əsarətində saxlamış qatı tərəddüdün
aşılmaz-keçilməz divarlarını indi bircə
anda sarsıdaraq yıxdı".
Həbib
o səsin ardınca
qoşub qaranlığa qarışır,
qaranlığın qoynunda əriyib itir. Belə də demək
olar: səsin amnistiyasına düşür. Bədii
düşüncənin hərəkətverici qüvvəsi
sehrdir. "Yuxuya gedib gecə" əsərində səs
sehr haləsinə bürünmüş bir obrazdır,
povestin bünövrəsi məhz səslə qoyulub,
obrazları hərəkətə gətirən elə bu səsdir.
Bu priyom yazıçının uğurlu
tapıntısıdır. Səs bu mətndə hadisə boyu
görüntüyə çevrilir, yazıçı sehrbaz
kimi səsdən əhvalat yaradır və bu əhvalat əsərin
məqsəd və məramını ifadə edir.
Müəllif hadisələrin təsvirinə,
şərhinə can atmır, onları məhz
göstərir. Təsvir təbii surətdə, impulsiv şəkildə
təhkiyə boyu bu hadisələri ətə-qana doldurur. Bu
mətndə insan tənhalığı bütün əzəməti,
faciəvi tərəfləriylə oxucunun gözü
önündə canlanır. Və həm də oxucunun
yaddaşını silkələyir; hər kəs bu əsərdə
öz həyatından bir qırıntıya rast gələ
bilər. Kimsə bu əsəri oxuduqdan sonra yaddaşında
itmiş səslər oyana bilər. Kimsə düşünə
bilər ki, yazıçı sanki mənim həyatımı
yazıb. Bu da əlbəttə, mətnin uğurundan xəbər
verən nüanslardır.
Süni
intellekt erasına qədəm qoyduğumuz bir zamanda hissə,
duyğuya, ruha xitab edən bu qəbil əsərlərin
yaranması sevindirici haldır. Məhz bu əsərlər
müasir oxucunun zehnində hər cür süniliyə
qarşı immunitet yarada bilər. Süni intellektə təbii
intellektlə müqavimət göstərmək
üçün özündə xalqın ruhunu ifadə edən
milli və milli olduğu qədər də bəşəri əsərləri
mütaliə etmək gərəkdir. Novruz Nəcəfoğlunun
"Yuxuya gedib gecə" povesti məhz belə əsərlərdəndir.
Kənan HACI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 24 iyun.- S.6.