Kim sualı
Həyat
özü mətndi. Və biz bu mətnin həm obrazları, həm də müəllifləriyik.
Bilirəm, müəllif
mövzusunda bir az fikirlərimiz haçalana bilər. Siz göyə çəkərsiniz, mən
yerə... Amma bununla mövzumuzun məğzi dəyişmir. Vacib olan da budur. Ayaqlarınızı binanın
damından aşağı
sallayıb meqapolisin işıqlı gecələrindən
əla bir şeir yazmaq olar.
Ay dənizlə keçmişdən
danışacaq, işıqforlar
maşınlara "dayan-keç"
təlimatı verəcək,
mağazalarda sabah üçün rəfləri
səliqəyə salan
satıcılar "günün
icmalı"ndan söhbət
edəcək, külək
uzaqdan öz şəhərini sevəcək.
Yanınızdan sürətlə
keçib gedən adamlar da sizin hekayənizin bir parçasıdır. Onlara
qarşı biganə
olmağı tərgidin.
Metronun önündə
gül satan qoca evə aparacağınız
bir dəstə gül və təbəssümü sizə
vermək üçün
orada dayanıb, yolun sağındakı taksi sizi evə
aparacaq, şəhər
özü sizə xatırlamaq üçün
kömək edəcək.
Tanımadığımız bir yazıçının
qeyd dəftərində
artıq sözə çevrilmişik. Bizim masamızdakı güldan
üçün aldığımız
çiçəkləri o, sevgilimiz üçün,
ya da xəstə anamız üçün
aldığımızı yazıb artıq. Eynilə biz də. Metroda yanımızda əyləşən qaraqabaq
adamın əhvalını
yozmaq üçün
ağlımızdan min cür
ssenari keçiririk (yaxşı-pis). Əhvalat
qurmaq üçün,
hekayə yazmaq üçün dünyada
yeddi milyard fərqli səbəb var. Zəngin, kasıb, bohem, yaradıcı, sadə, ağ, qara, şərqli, qərbli, mədəni, barbar və minlərlə bu cür xarakter.
İnsan
bütün obrazların
cəmidir. Bir də bu var, hə. Biz nə qədər bir-birimizdən fərqlənsək
də, oynadığımız
səhnə eyni olduğu üçün
oxşar anları, təkrar hadisələri
zaman-zaman yaşayırıq. Hər birimiz səhər işə getməmək üçün
səbəb axtarırıq.
Bezirik küçəyə
çıxmaqdan. Bu, hər
birimizdə olur. Hamımızda baş verir. Gələn telefon zənginə cavab verməmək həvəsi, kitabı kənara qoymaq istəyi, kompyuteri söndürüb şəhərə
baxdığımız an. Həyatın yuxu olmasına inanmaq o qədər gözəldir
ki... Ancaq gözlərimizin
yalnız qapalı halında yuxu görəcəyimizə inandırdıqları
üçün bu xoşbəxtlik uzun çəkmir. Yuxu olsa nə olardı
ki?! Bir az həyəcanlı
olardı, ən azı. Tarixə səyahət edərdik. Uzaq adamların yanında olardıq. İnsanları üzən
səbəbləri yuxumuzdan
çıxarardıq. Yuxu
idarə olunanda gözəldir, deməli. Əslində, həyatın
özü də belədir. Yəni hər şey müəllifin əlində
- qələmində deyil.
Başlayanda da dedik
ki, obraz olmaqla yanaşı, həm də müəllifik biz.
Bir səhifə sonrakı
mətni dəyişə
bilərik. İşdən
məzuniyyət götürüb
şimal rayonlarından
birində təbiətlə
baş-başa qalmaq olar, məsələn. Ya da şəhərin mərkəzindəki sənət
atelyesində yeni rəsmlərə
baxmaq olar. Məşhur bəstəkarın
konsertinə bilet almaq ya da. Biz daha səliqəli görünərik həyatın
mətnində. Baxın,
insanın niyə yaşadığını da kəşf
etdik. Daha yaxşı obraz olmaq üçün. Daha maraqlı səhnə oynamaq üçün.
Bu mətnin içində bizi dəyişən səbəblər var, bir də bizi məhv
edən. Bircə abzaslıq ömrümüz
ola bilər, əsərin
sonuna qədər yaşaya da, gizli kod kimi hər
əlli səhifədən
bir görünüb,
sonra yenə yoxa çıxa da bilərik. Redaktor, bizi incitmədən, kəsib çıxara da bilər. Bilmirəm, hər halda bu səbəbləri biz özümüz yaradırıq.
Bəlkə də, arzularımız üçündür
dünyanı tanımağımız.
Gördüyümüz hər
şey, tanıdığımız
hər kəs bizə arzularımız üçün kömək
edir. Heç nə artıq, ya əksik deyil.
Necə var elə. Duyğusallığı, şıltaqlığı,
dəliliyi, xoşbəxtliyi,
susqunluğu ilə bütöv olaraq gözəldir. Dəyər
vermək, dəyərləndirmək,
dəyərli olmaq lazımdır.
Hələ də ayaqlarınızı
binadan sallayıb şəhərə baxırsınızsa,
başınızı yuxarı
qaldırıb ulduzlara
da baxın. Səmaya baxanda gördüyümüz
ulduzların üzərində
dayananda biz də elə görünürük
yəqin. İşıltılı,
kiçik. Hər ulduzun öz taleyi var. Bizə öyrətmişdilər ki, əslində,
ulduzlar gördüyümüz
qədər kiçik
deyil. Onlar Yerdən də böyük olur. Ulduzların üzərində
dayanan adamlara da bizim haqqımızda elə deyirlər. "O adamlar balaca görünür, amma çox böyükdürlər!"
Biz ulduzların böyük
olduğu həqiqətini
böyüdükcə öyrəndik.
Deməli, orada (ulduzlarda - səmada) bizim haqqımızda deyilənlər də həqiqətdir. İçimizdəki
ulduz boyda həyatı kəşf etmək, kəşf edəcəyimiz anı gözləmək lazımdır.
Həm gözləmək,
həm də onun varlığına inanmaq.
Bir Kor kitabxana müdiri
deyirdi ki, mətn idarə olunan yuxudur. Onun obrazlarını
istədiyimiz yerlərə
apara, istədiyimiz adamlarla görüşdürə
bilərik. Yetər
ki, öncədən o obraz
üçün qurduğumuz
taleyin finalı eyni olsun. Bizim
müəllif də elədir. Bəlli bir ssenari üzərindən
bizimlə bərabər
çox əla bir hekayə qurur. Həm də milyardlarla hekayəni eyni vaxtda yaza bilmək
bacarığı da var. Gəlin,
müəllifdən danışmayaq
(çünki bir az da müəmma məsələsidir bu). Əsas obrazlardır - yəni bizik. Bir az da rəssam olan müəllifimiz hekayələrin sonunda qürubu çəkir.
Yeni hekayə başlayanda
günəş rəsmi
ilə başlayır.
Biz özümüz isə
öz hekayəmizi günəşli, ya günəşsiz fəsillərə
bölmürük. Binanın
dalanında dayanan qoca üçün hekayə gecələr başlayır. Evində tok-şouya baxan xanım üçün isə hekayə eynidir. Onun üçün
fərqi yoxdu gecədir, ya gündüz.
Çox
tez-tez eşidirik, nəyi yazmaq yox, necə yazmaq önəmlidir. İnanmayın. Vacib olan fərqli nəsə tapmaqdı. Dediyimiz kimi (bildiyimiz kimi), yeddi milyarddan çox hadisə var. Biz hekayəmiz üçün
maraqlı süjet tapmalıyıq, maraqlı
adamları (obrazları)
yığmalıyıq o süjetin
içinə. Fərqli
məkanlarda fərqli
söhbətlər edib,
beynimizi həmişə
fərqli nələrləsə
dolduranda, onsuz da "necə yazmaq" özü alınacaq. Şərqli bir qoca deyirdi ki, mən adamları pritçalara bölürəm
və hələ təkrar pritça oxumamışam. Bax bizim də dediyimiz
bu idi.
Hələ də binanın
damındasınızsa, hələ
də şəhərə
baxırsınızsa, təcili
yardım siqnalına hürküb fikirdən ayıldınızsa, şəhəri
hələ də işıqlı görə
bilirsinizsə, evə
dönüb masanızın
önünə keçin.
Yeni hekayə yazmaq üçün çox yaxşı fikirləriniz
var. Elə birinci bu şəhərdən və özünüzdən
başlaya bilərsiniz.
Obrazlar axtarmağa dəyməz. Mətn düşünmək isə
vaxtınızı alacaq.
Yaşamaq sizə kifayət edər. Gözəgörünməz müəllifinizlə
bərabər bundan sonrakı günlər üçün yaxşı
bir əhvalat quracağınıza əminəm.
Axtarışınızı dayandırın. Həyat mətndir, biz özümüz
obrazıq.
Rəvan CAVİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 24 iyun.- S.10.