"Mənəm-mənəmlik"...
Və "mənlik"
Yusif Həsənbəy haqqında
Yazıçının
müəyyən həyat (və bu həyatın fərdilikdən
çıxaraq geniş ictimai məzmun-mündərəcə
kəsb edən yaradıcılıq!) təcrübəsindən
sonra öz tərcümeyi- halını qələmə alması, əlbəttə, hər
hansı halda oxucu üçün maraqsız ola bilməz.
Yusif Həsənbəyin iyirmi il bundan əvvəl, yəni
yetmiş yaşların əvvəllərində yazıb
doxsan yaşlarının əvvəllərində nəşr
etdirdiyi "Dağıntılar altında" əsəri tərcümeyi-
hal xarakteri daşımaqla yanaşı, xüsusi bir fəlsəfi-psixoloji
ideya - mövzu orbitində qərar
tutması ilə fərqlənir. Müəllif bütün əminliyi
ilə israr edir ki, "mən" və "mənlik"
şəxsiyyətin bütövlüyü, mükəmməlliyi
üçün nə qədər mühüm şərtdirsə
"mənəm-mənəmlik" təkcə bir şəxsin
deyil, ümumilikdə cəmiyyətin
taleyində son dərəcə ziyanlı,
dağıdıcı amildir. Və onun təzahür etdiyi heç yerdə
xeyir-bərəkət yoxdur. Çünki "mənəm-mənəmliy"in arxasınca özündən
razılıq, tamahkarlıq, qəddarlıq, rəzillik kimi elə
naqis xüsusiyyətlər baş qaldırır ki, insanı
hər cür nalayiq hərəkətlərə vadar etməklə
insanlıqdan uzaqlaşdırır.
Yusif Həsənbəy öz söhbətinə lap uşaqlıq dövründən
- Qubada bağçaya getdiyi illərdən başlayır...
Ancaq bundan əvvəl romanın süjeti ilə olmasa da, məzmunu
ilə bilavasitə bağlı bir ön söz - proloq təqdim
edir ki, burada Qədim Romada hakimiyyət uğrundakı
mübarizənin qalibi olduqdan sonra allahlıq iddiasına
düşmüş Karrakossanın Senat tərəfindən
bir diktator kimi layiqincə cəzalandırılması təsvir
olunur. Çünki o, öz şəxsində imperatorun
ayaqlarına düşməyən hər kəsi diri-diri
torpağa basdırmağı əmr edəndə həmin
"mənəm-mənəmlik" iddiasının quluna
çevrilmişdi. Eyni xəstəlik
neçə əsrlərdən sonra Almaniyada Adolf Hitleri də
yaxaladığından İkinci Dünya müharibəsi
baş vermiş, milyonlarla insan məhv olmuşdu... Qubadakı
kiçik bir bağçada da həmin "mənəm- mənəmliy"in
xüsusilə tamah şəklində bəzi təzahürləri
meydana çıxır ki, bu təzahürlər hələ
yaşca çox kiçik
uşaqlar arasında əmələ gəlib o qədər
də böyük fəlakətlər törətməsə
də, təcrübəli müəllimlər dərhal
qarşısını alırlar. Vay o gündən ki,
onların qarşısı nəinki vaxtında
alınmasın, hətta törəyib artması, yayılması
üçün münbit şərait əmələ gəlsin.
Yazıçının səmimiliyi (və sənətkarlığı!)
ondadır ki, tərcümeyi-halını sözügedən
mövzu ətrafında nəzərdən keçirərkən
hadisələri mümkün qədər "necə varsa o
cür" əks etdirməyə çalışır.
İstər özü, istərsə də özgələr
haqqında danışsın, həqiqəti ortaya
çıxarmağa, məsələnin mahiyyətinə
varmağa cəhd göstərir. Moskva altındakı
"Peredelkino" yaradıcılıq evində bir qadının məkrinə
düşən yazıçı baş verən hadisələri
detalları ilə təsvir edərkən də bu məqsədi
- insan xislətindəki naqis, dağıdıcı,
qeyri-insani əlamətlərin ayrı-ayrı
çalarlarını daha təbii, daha təfsilatı ilə
təqdim eləmək məqsədini izləyir. Yaradıcı, enerjili, ola bilsin ki,
bir az da macəraya meyilli gəncin gözəl bir qadına
meyl, onunla romantik günlər yaşamağa maraq göstərməsi
təbii görünə bilər, ancaq müəllif
inandırır ki, məramı, mənəvi xarakteri məlum
olmayan bu meyl, maraqda da "mənəm-mənəmliy"in
heç də zəif olmayan elə tərəfləri gizlənir
ki, adam tora düşdüyünü çox gec - çətinliklə
qazandığı pul-parası, ad-sanı əldən gedəndən
sonra anlayır... Faciə isə
ondadır ki, gənc yazıçını tora salan
qadın üçünsə bu, təsadüfi yanılma,
hisslərin təsiri altında buraxılmış səhv,
yaxud edilmiş günah deyil, artıq adətə
çevrilmiş iş - peşədir.
Yusif Həsənbəy xatirə-romanda
Azərbaycan xalqının çox
görkəmli ziyalılarının unudulmaz obrazlarını
yaratmışdır: Əli Vəliyev, Rəsul Rza, Mirzə
İbrahimov, İsmayıl Şıxlı... Zəngin
olduğu qədər də koloritli yaradıcılığı
ilə yanaşı, mərd xarakteri ilə tanınmış
Əli Vəliyevin təbiətində də "mənəm-mənəmliy"in
əlamətləri var ki, bu, görünür, bir az da
kollektivləşmə, sosializm quruculuğu
dövrünün amiranə iş metodundan irəli gəlmişdir.
"Kişi oğlu kişi" (onu İsa Hüseynov öz
xatirələrində belə adlandırır), əslində, elə də böyük xətaya
yol vermir, redaktoru olduğu "Azərbaycan"
jurnalının məsul katibini məcbur etmək istəyir
ki, gənc şairin şeirini gələn nömrəyə
yox, artıq mətbəəyə getmək üzrə olan
hazırki nömrəyə salsın. Sonra düz hərəkət
eləmədiyini anlayıb üzrxahlıq da eləyir. Ancaq
heç bir halda oxucu Əli Vəliyevin "mənəm-mənəmliy"inə
ona görə pis baxmır ki, o, bunu şəxsi mənafeyi
üçün etmir, digər tərəfdən üsul,
vasitə nə qədər yolverilməz olsa da, məqsəd
xeyirxahdır... Belə görünə bilər ki, Mirzə
İbrahimova münasibətdə müəllifin tənqidi
mövqeyi daha sərtdir, ancaq dərinə gedəndə burda
da "mənəm-mənəmlik" şəxsidən
çox, ictimai, hətta siyasi-ideoloji səciyyə
daşıyır... Rəsul Rza ilə İsmayıl
Şıxlıya gəldikdə onlar
romanda "mənəmliy"in deyil, "mənliy"in
təcəssümü kimi təqdim olunurlar.
Müəllifin yaratdığı (əslində,
həyat materialından birbaşa alıb
xarakterin cizgiləri ilə təsvir elədiyi) rayon komsomol
komitəsinin katibi Məmmədli obrazı "mənəm-mənəmliy"in
ən rəzil təzahürüdür. Stalinin dünyadan getməsi
ilə partiya - sovet orqanlarında baş verən mənəvi
deqradasiya bu obrazda yalnız bir yaramazın yox, bütöv bir
zümrənin "tərcümeyi-hal"ını əks
etdirir.
Əlbəttə, Yusif Həsənbəy
nə qədər orijinal, ideya - məzmunca
nə qədər dəyərli, təsirli əsər qələmə
alsa da, onun bütün mülahizə və mühakimələrində
haqlı olduğunu düşünmək (məsələn,
elə Stalinin şəxsiyyətinə
münasibətdə) doğru olmazdı. Ancaq bir məsələ
heç bir şübhə doğurmur ki, qocaman
yazıçımız bütün mülahizə və
mühakimələrində son dərəcə səmimidir. Və bu səmimilik
romana estetik güc, enerji verir.
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 24 iyun.- S.23.