Ədəbiyyatımızda istiqlal
şeirini ilk dəfə
kim yazıb?
Təbiidir ki, Sovetlər Birliyi
dağıldıqdan sonra
bütün sahələrdə
olduğu kimi, humanitar elmlər sistemində də - tarixdə, ədəbiyyatda,
fəlsəfədə yeni araşdırmalara ciddi ehtiyac duyulmağa başladı.
Məlum
ideoloji səbəblərdən
və xüsusən də Sovetlər Birliyi dövründə ədəbiyyat tariximizdə
istiqlal mövzusu geniş araşdırılmayıb.
Bu fikrin davamı olaraq belə suallarla qarşılaşırıq:
bəs Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
"İstiqlal" mövzusunda
ilk şeiri kim yazıb?
İstiqlal mövzusu digər
mövzulardan əsaslı
şəkildə fərqlənir
və bundan ötrü mütləq siyasi şüurun mövcudluğu, hər şeydən öncə isə milli şüurun təşəkkül tapması
başlıca şərtdir.
Böyük mütəfəkkir M.B.Məmmədzadə yazır
ki, "Vətən və
millət şüuru
olmadan istiqlal şüuru da olmaz". Müəllif fikrini belə əsaslandırır:
"Bütün kültür
xəzinəsi ilə,
tarixi hafizə və ənənələri
ilə, bir küll halında bir millət mövcud olmadıqca vətən və millət şüuru da doğa bilməz".
Bu və digər yanaşmaları əsas götürüb qeyd etmək mümkündür
ki, Əbdüssəlim Məhəmməd
Hadinin vətən və millət ruhlu, hürriyyət, azadlıq çağırışlı
şeirləri İstiqlal
fikrinin təməl əsaslarını təşkil
edir.
M.Hadinin
1906-cı ildə "Təkamül"
qəzetində çıxan
"El fəryadı və
hürriyyət" şeirində
belə fikirlərə
rast gəlirik:
Yox etmək üçün milləti şəhrahi fünunə,
Gerçə əhali olub ağişteyi hunə,
Fəqət eylə bu işləri həmletmə
cünunə,
İtilaf
vuran kəslərə
olsun bu nümunə:
Onlar şühadəyi rəhi
canani-vətəndir?!
Həqiqətən, millət, vətən,
hürriyyət və
mədəniyyət kimi
fikirlər istiqlalın
zəruri ünsürləridir.
M.Hadi bu şeirində maarif sahəsində çalışıb, cəhalətə
qarşı savaşda
verilən qurbanları
"vətən uğrunda
şəhid" kimi təqdim edir.
M.Hadi maarifə böyük üstünlük verirdi və insanlar öz hüquqlarını
yalnız onun vasitəsi ilə əldə edə bilərdilər.
M.Hadi yazırdı:
Zənciri-əsarətdə yaşar əhli cəhalət,
Məhkumların gün kimi bəsbəlli zəvali...
M.Hadi bildirirdi ki, millət zənciri-əsarətdən qurtarmaq
üçün maariflənməlidir.
M.Hadinin
bu şeiri yazdığı dövrdə
(1906-cı illərdə) Azərbaycan
türklərinin həyatında
ciddi oyanış dövrü başlamışdı.
Belə ki, 1905-ci ildə
baş verən Birinci Rusiya inqilabından sonra Azərbaycan türkləri
də maarif və mədəniyyət,
mətbuat sahəsində
müəyyən uğurlar
əldə etmişdilər.
Buraya əlavə edək: Ə.Hüseynzadənin
"Həyat", Ə.Ağaoğlunun
"İrşad" qəzetlərinin,
C.Məmmədquluzadənin "Molla Nəsrəddin" jurnalının nəşrə
başlamasını, məktəblərin
açılmasını, Xeyriyyə
Cəmiyyətlərinin fəallığının
artması və s...
M.B.Məmmədzadə yazır
ki, hələ XIX əsrin
ikinci yarısında Avropa üsullu məktəblərin açılması
vacibliyini qeyd edən Həsən bəy Zərdabi belə məktəblərin
"öz dilimizdə"
olmasını əsas
şərt olaraq irəli sürürdü.
O dövrdə bəziləri
Avropa mədəniyyətinin
yalnız "rus dilində alına biləcəyi"ni qeyd edirdilər. Belə "ziyalılarımız" təəssüflər
ki, milli kültürü, milli "tarixi" unudur və rus düşüncəsinə
sahib çıxırdılar. Belə ziyalılara qarşı çıxan
H.Zərdabi özünün "milli ideyasını"
irəli sürür və "türk millətinin yaşaması"nı
bu dəyərlərdə
tapırdı. H.Zərdabi yazırdı
ki, milli dildə formalaşmayan bir mədəniyyətdən inkişaf
gözləmək olmaz.
Şimaldan, Cənubdan qeyri-milli
hökumətlərin siyasi,
hərbi, dini təzyiqləri altında
əzilən Azərbaycan
xalqı 1905-ci il inqilabından
sonra milliyyət məsələsində müəyyən
inkişaf imkanları
əldə etdi: ana dilində milli məktəb,
milli mətbəə, kitab, qəzet, jurnal, teatr açdı. İqtisadi həyat, fəaliyyət inkişafı
başladı. Bunlar isə o dövr üçün istiqlalın
təməl daşları
idi. Bu azadlıq havasını hiss edən
M.Hadi şeirlərində
belə duyğuları
tərənnümə başladı.
Vətəni, milləti, azadlığı
tərənnüm edən
M.Hadi istiqlal
yolunda ciddi addımlar atırdı.
Lakin vətənin və
millətin azadlığı
üzərində qorxunc
bir işğalçı
kabusu dolaşırdı.
İstilaya qarşı
diz çökənlərlə
yanaşı milli vicdan,
milli iman sahibi olan insanlarımız da az deyildi və
bu qüvvələr
milli bir dövlətin
qurulması üçün
yollar aramağa başlayırdılar. Millətin
zehnini, beynini təmsil edən bu qüvvələr istiqlal fikrini inkişaf etdirərək bir ideya və
məfkurə halına
gətirirdilər.
Bu mənada, M.B.Məmmədzadənin
qeyd etdiyi kimi "Milli həyat sahəsində bütün
həmlələrin biricik
(əsas) qayəsini istiqlal təşkil etdiyini tərəddüd etmədən söyləyən
ilk şairimiz İbrahim Tahirdir".
Əslən Şuşadan olan,
ədəbiyyatımızda yaradıcılığı geniş
araşdırılmayan İbrahim Tahir istiqlal fikrini M.Hadidən sonra
əsaslı məzmunda
oxuculara təqdim etmişdir.
İ.Tahir Bakıda
nəşr edilən
"Dəbistan" jurnalının
1908-ci il 21 fevral tarixli
sayında "Arzu"
başlıqlı şeirində
yazırdı:
Bizə
əşardan məqsəd,
demə, iqbali-millətdir,
Xəyali-fikrimiz ülviyyəti iqbali-millətdir,
Rəfahi
hali - millət, bizcə maqsudi-həqiqətdir,
Bizə
hər dəmdə xatirxah istiqaməti-millətdir,
Mənim
bir başqa pünhan
nöqtə
yox mafizzəmirimdə,
Əgər bir gizli bir şey varsa,
istiqlali-millətdir.
İ.Tahirdən sonra İstiqlal fikrini çox qüvvətli ifadə edən şairimiz Gültəkin
(Əmin Abid) oldu. Onun yazdığı bu misralar bir
mücadilə şüarına
çevrilmişdi:
İstiqlal o sönməyən müəbbəd
bir məşalə,
Könüllərdə tutulur, gözlərdə sönsə
belə.
Şair
yazırdı:
İstiqlal, o vətənin köksündən
yüksələn ay,
İstiqlal, o dəmirdən, qandan
yapılmış saray.
İstiqlal, o millətin parçalanan
bağrından,
Gəlinlərin, qızların axan
göz yaşlarından
Doğmuş pək mübarək,
müqəddəs bir
ilahdır.
Ə.Cavad istiqlalımızın
göstəricisi olan,
azadlıq, müstəqillik
rəmzi kimi başımız üstündə
dalğalanan Üçrəngli
bayrağımıza belə
sözlər ünvanlayırdı:
Türküstan yelləri öpüb
alnını,
Söyləyir dərdini sənə
bayrağım!
Üç rəngin əksini
quzğun dənizdən,
Ərməğan yolla sənə
yara, bayrağım!
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə böyük
şairimiz Əhməd
Cavadın bayrağımız,
milli ordumuz haqqında
yazdığı şeirlər
isə istiqlalımızın
əvəzsiz lövhələri
idi. Ə.Cavadın
Azərbaycan istiqlalına
müraciətlə dediyi
sözlər necə təsirlidir:
Sən qüdrətin əsib coşan vaxtında,
Mələklərin gülüşündən
yarandın!
Sehr dilli bir fırçanın
əliylə
Ahuların duruşundan yarandın.
Ə.Cavad istiqlalımızın
göstəricisi olan,
azadlıq, müstəqillik
rəmzi kimi başımız üstündə
dalğalanan Üçrəngli
bayrağımıza belə
sözlər ünvanlayırdı:
Türküstan yelləri öpüb
alnını,
Söyləyir dərdini sənə,
bayrağım!
Üç rəngin əksini
quzğun dənizdən,
Ərməğan yolla sənə
yara, bayrağım!
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə C.Cabbarlının, Ə.Müznibin,
R.Əfəndizadənin "Vətən", "Millət",
"Azadlıq", "İstiqlal"
ruhlu çox təsirli şeirləri vardır.
Ə.Müznib isə bu misraları yazırdı:
Məbudumuz üç boyalı
bayrağı,
Kəbəmizdir hər bir ovuc torpağı.
R.Əfəndizadə yazırdı:
Ömrüm olduqca mən mücaviriyəm!
Nə qədər ki Vətən
deyəm diriyəm!
Bu ruhlu şeirlərin "həsrət soraqlarını"
isə sonradan Almas İldırımın, Kərim
Yaycılının və
digərlərinin yaradıcılığında
oxuduq.
Böyük şairimiz M.Hadidən başlanan,
İ.Tahirlə davam etdirilən ədəbiyyatımızdakı
"İstiqlal yolu"
sonradan özünün
yeni cığırlarını tapdı.
Qeyd: Yazıda M.B.Məmmədzadənin
mühacirətdə yazdığı,
"Azərbaycan" jurnalında
çap olunmuş
"İstiqlalın ilk şeiri"
məqaləsindən istifadə
olunmuşdur.
Nəsiman Yaqublu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 24 iyun.- S.26.