Dörd fəsillik
adamın tremor sakitliyi
Dağınıq
otaq...
Fonda
Mozart... Reqviem- d minor
Kətan
parça üzərində
Tələskən
barmaqlar - tremor
İki
dünya bir olur hər səhər
İki adam qovuşur hər axşam
Səsləri
kəsən bəstəkar
Əlləri
əsən rəssam
Notlara
hakim adam
rənglərə kəniz qız
Bir
gözü gölməçə,
Bir
gözü dəniz qız...
Bu, Səddam Laçının şeiridir. Ancaq biz onun
şeirlərindən deyil, hekayələrindən
danışmaq istərdik, daha doğrusu, şeirlərindəki
fəsil ayrıclarından keçib hekayələrində
başqa, fərqli insanların ürək döyüntülərini
dinləməyə çalışacağıq.
Səddamın
bütün mətnlərində qəribə naxışlar
var, ola bilsin "naxış"
sözü heç yerinə düşmür, melodiya, qəfil
qopan qışqırtı səsindən rəngi
qaçmış güllər... bunlardan hansı epiteti
işlətsək, yenə nəzərdə tutduğumuz hadisəni
dəqiq səciyyələndirməyəcək. Bizə belə gəlir ki, haqqında söz
açmalı olacağımız hekayələrdə hər
şey "qabaqcadan düşünülmüş,"
"qurulmuş" təsiri bağışlasa da, Səddamda
bu kimi şeylər spontan şəkildə, öz-özünə
yaranır. Sanki ürəyinə, ruhuna dolan şeir,
poeziya havası qəfildən başqa, tam fərqli bir
cığıra "dolub" irəliləyir, onun
formasını alır, anidən dəyişən havanı
içinə hopdurur və bu "spontanlıq" da həmin
əhvaldan yaranır...
"Qorxaq"
hekayəsində bir insan ömrünə qəfildən gələn,
onu ən çıxılmaz məqamlarda nişan
verən, səciyyələndirən sükunət məsələsi
də zənnimizcə bu sıradandır. Diqqət edin:
"Doğum evinin dəhlizlərində tükürpərdici
sükunət hökm sürürdü. Xadimələr
çirkli süpürgələrini, həkimlər qanlı əllərini
saxlamışdı. Hətta ana olmaq
üçün hay-küylə gələn qadınlar da
dişlərini sıxıb doğmağa yox, bu qulaqbatıran
sükutu pozmamağa çalışırdı. Qışqırıqların səadət gətirdiyi
yerdə bir neçə saniyəlik səssizlik vahiməli
duyulurdu. Hər tərəfə bayquş
səssizliyi çökmüşdü. Hətta
yeni doğulmuşlar da varlığını sübut etmək
əvəzinə kimisə bir dəqiqəlik sükutla yad
edirdi." Sükunət və
vahimə, dünyanın, gərdişin oxunun
döndüyü, dəyişdiyi məqam... Olsun ki, biz bu
dönüş anlarını duymur, fərqində olmuruq,
ancaq çoxunun inandığı, bel bağladığı
nəsnənələrin dəyişdiyi, içinə
büküldüyü bir an olur, həmin anda hər şey
havadan asılı qalır: həkimlər qanlı əllərini
havada saxlamışdı. Həmin an, vahimə
gətirən bir neçə saniyə gerçəklikdəki
ən tərs, bir-birinə daban-dabana zidd şeylərin
mükəmməl şəkildə qovuşduğu yerdir.
Bəli, məkan, bir də onun içində toz olmuş,
qorxudan rəngi qaçmış güllərin ürək
qanının çiləndiyi zaman aynası... Hər şeyi
bu qan damcısının içindən görsədir...
Səddamın
hekayələrində belə deyək, rəsmi çəkilən,
təsvir olunan hisslər, onların səbəb olduğu
"dağıntılar" sənə "təkanlarla"
sirayət edir. Məsələ nədir əslində?
Hekayənin başındakı sükunət
motivi daha sonra bütün səs-küyün, ən dəhşətli
qışqırıq və səslərin arasına
sızır, onları tanınmaz şəkildə dəyişdirir.
Məqsəd nədir?
Gəldiyi yerə çəkilmək, özünü
tapmaq. Başqa bir yol, trayektoriya mümkünsüzdür.
Məsələ bir insanda, bir fərddə
deyil, əsl məsələ hər şeyi olmasa da, ən dərində
yerləşən, insanın qəlbiylə, ruhuyla hiss etdiyi və
hiss etdiyində özünü tam olaraq (yalnız bir dəfə-!)
gördüyü nəsnələrin dəyişdiyi anı
işarələməkdədir.
O "dərinlik
ölçüsündə" baş verənləri insan
ağrıyla sezir, susur, bunu özündə sirr kimi
saxlayır, dünyada deyilməyən nə qədər
söz varsa, onların hamısının bətnində bu
sükunətdən pay var. Qəhrəmanlığın
əsas toxumu, hüceyrəsi qorxudur...
Sevgi həmişə gizlidir, sevgi həmişə gizlədilir. Üzdə
olan sevgilərə inanmayın.
Rüstəmin anası və atasının ona
münasibətində qəribə bir keçid məqamı
var, ananın sevgisində bir kədər, dərd, atanın
saymazlığında, laqeydliyində yeri-göyü lərzəyə
gətirəcək bir dəhşətli işıq
dalğası var, amma bu dalğa son anda yerindəcə donub
qalır. Rüstəm şəhid olur, bayrağa
bükülü halda onu görən atasının
üzündə hekayənin ilk cümləsinin
havasındakı sükunəti görməmək,
görüb də sarsılmamaq mümkün deyildir. İlk və son beləcə qovuşur və
ayrılır, qovuşma ayrılığa xidmət edir.
Dünyada əsas olan ayrılıqdır.
Bütün məna onun içindədir...
O
dalğa hərəkətə gəlsəydi hər şey
dağılıb külə dönəcəkdi. Amma xarakteri elədir ki, doğulduğu yerdə
boğulmalı, orda dəfn edilməlidir. Ana
dərdin içinə baxıb sevgini tanıyır, sevgi
yanğınlar yaradır, ata o güclü,
dağı-daşı yerindən oynadacaq işığa
baxıb kor olur. Və bütün bunlar
hekayənin kompozisiyasının
"danışdığı", birnəfəsə nəql
etdiyi nəsnələrdir. Bu "gedişlər" Səddamın
"Öldürən qəbirlər" hekayəsində də
var. "... Qonşumuzun mən yaşda oğlu
öləndə atam demişdi ki, Allah baba uşaqları cənnətə
aparır. Sonra birdən yenə dəhşətli
qorxu içində ağlamağa başladım. Yadıma düşdü ki, dünən gecə
anamdan gizlin dırnaqlarımı tutub, bu azmış kimi
qayçının ağzını da açıq
saxlamışam. Çünki anam ikisinə
də "olmaz" demişdi. Mən də
etsəm nə olacaq deyə, qəsdən iki günahı birdən
işləmişdim. Bu da axırı...
Allah baba məni cəhənnəmə aparacaq. Ağlamağa,
ağladıqca da qışqırmağa başladım.
O əsnada kimsə məni görsə, uşaqlarına
"bax, adam babasın belə sevər" deyərdi. Evə gəldik, qəbiristanlıq yadıma
düşdükcə yenə ağladım.
Bir müddət sonra ağlamağımın səbəbini
axtarmağa başladılar. Heç kim məndən
heç nə soruşmadı. Müxtəlif
versiyalar irəli sürüldü. Anama elə
gəldi ki, mənə göz dəyib. Bu
gün qəbir üstünə gedəndə hanısısa sonsuz
arvad mənə yaman baxıbmış. Atam
da öz növbəsində düşündü ki,
bütün baş verənlərin günahkarı anamdır.
Axı uşağın çöldə nə
işi var ki, ona göz də dəyə. Anam həm
atamı, həm məni, həm də özünü sakitləşdirmək
üçün "dərd verən Allah
dərmanın da verər" - deyib, mətbəxə
keçdi.
Mən isə yenə uşaq ağlımla, dərman
olanın niyə dərd verdiyini düşünməyə
başladım".
Hər iki hekayədən verilən sitatlar süjetin təkanlarla
inkişafını işarələyir. Bu nə deməkdir?
Fantastik, yaxud macəra xarakterli (komponentli-!) bədii
əsərlər üçün bunu izah etmək asandır.
Çünki həmin əsərlərdə
süjet poetikasının önəmi məhz bu təkanlarla
izah edilir və açılır. Ancaq
adı çəkilən iki hekayəyə münasibətdə
işlətdiyimiz "təkan" fərqli poetik funksiyaya
malikdir. Müəllifin təhkiyəsində,
təhkiyənin poetik quruluşunda əsas məqam hadisəni,
yaxud bir-birnə daxili məna ilə calanan hadisələri təşkil
edən epizodları yox, onların içində
"qaynaşan" inersiya və enerjini ötürməklə
bağlıdır. Belə olduğuna görə də
hiss və duyğuların (həm də ömrün, insan həyatının
ən böhranlı çağlarında keçirdiyi, bir an
qəlbində dəfn etmək istədiyi, amma əli gəlmədiyi
hissləri) aşıladığı "süjetlə"
gerçək süjetin, hadisənin təmas tapıb
bütün epizodik məqamları unutdurduğu an bu hadisələrin
hekayəyə çevrildiyi məqamdır. Hadisələrin
üstüylə axan dalğalar hər bir təsadüfdə
müəllifin yazmaq istədiklərini unutdurur, qəhrəmanların
hissləri bizə sirayət etdikcə əsas epizodların
arxa planı aydınlaşır, bilmədən əlini qəbir
daşına uzadan uşağın gözlərindəki qorxu
"Qorxu" hekayəsində hər şeyi havada donduran
sükutun içinə gömülür, beləcə iki
hekayənin bir-birinə keçidi süjet poetikasının
gizlənlərini aydınlaşdırır. Bu kimi "məqamların"
birindən digərinə sıçrayış arxada qalan
epizodu həm unutdurur, həm də onun içindəki mənanı
daha geniş "kətan" üzərində rəsm edir.
Sulu boya ilə.
Atası və anasıyla birgə qəbiristana gedən
uşaq bu məkanda - dar və bütün dünyanı tutan
yerdə ani qorxudan ağlayır; birinci hekayədə
döyülməkdən qorxmayan cılız uşaq hər
şeyi bir anlıq havada saxlayan sükunətin
doğurduğu varlıqdır və buna görə də
sirlidir. Hər ikisi qorxur. Biri sırf
uşaq olduğu üçün, digəri- Rüstəm
içində böyüdüyü üçün. Gecə
dırnaqlarını tutub qayçının
ağzını açıq qoyan uşaq ölməkdən
yox, cəhənnəmə getməkdən qorxur, Rüstəm
isə qorxusuz olmaqdan. Uşaqkən məhəllə
davalarında hər gün döyülüb evə gələn,
üstəlik bu halda atası tərəfindən də
döyülən uşaq hər gün bir damcı olsa da
özünə (sükunətə) çəkilir, bu
dünya onun üçün anasına, anasının
sığalına qədər kiçilir, amma içinə
çəkdiyi şeylər ordakı zaman sferasını
böyüdür, zamanında, məqamında tanımaq,
özünü bildirmək fəlsəfəsini dərindən
anlayır. Boy-buxununa görə heç kimin
fikir vermədiyi, səsi çıxan kimi gülüş
doğuran bu uşaq sonda hamını, bütün kəndi
ağladır. Qürurlandırır həm
də.
Son anda hər şey o sükunətin danışan, nələrsə
anladan dilinə çevrilir. Hekayənin əvvəlindəki,
ekspozisiya hissəsindəki o mənzərə sonda havada donan
nəsnələrin, hərəkət və deyiləcək
sözlərin arxasındakı mənaları bir daha gizlədir.
Üzə, səthə çox şey anlatmayan
olaylar çıxır. Dərinliklərdən
gələn təkan stixiyası insanın yalnız
özünə bəlli olan dünyaya verdiyi əsas
sualların qarşısından çəkilir, dünyada
yalnız bu ağır, cavabı tapılmayan suallar qalır.
Eynən "Öldürən qəbirlər"
hekayəsində olduğu kimi.
Heç kim uşağın, qəbiristanlıqdan
qayıdan uşağın niyə ağlamasıyla
maraqlanmır. Hamı düşünür ki,
ona göz dəyib. O isə anasının bildirdiyi
qadağaları həqiqət kimi qəbul etdiyindən
ölümü böyüklərdən daha dərindən,
sövq-təbii hiss eləyir.
Uşağın bildiyi, hiss etdiyi ölüm... Evə qayıtdıqda çox narahat olur,
gözünə yuxu getmir, ona elə gəlir yatan kimi öləcək.
Bir də: Bir gecənin içində ölümdən qorxan
uşaqdan, öldürməkdən qorxan
qocaya çevrildim...
"Qorxu"
hekayəsində belə bir mənzərə var:
"...Bədirlənmiş
ay sanki günəşin odu ilə yanmış təndir kimi
ağappaq idi. Adama elə gəlirdi ki, ay ona
tamaşa edənlərə bütövlüyün nə qədər
möhtəşəm göründüyünü göstərirdi."
Və
sonda: "...O, cəmiyyətin cəsurluq hesab etdiyi şeylərdən
qorxurdu..."
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 4 mart.- S.28.