97-ci ilin bir payız
günü...
Həmin gün - oktyabrın 31-i. Yazıçılar
Birliyinin birinci katibi - gözəl şairimiz Fikrət Qoca səhər
çağı mənə zəng elədi. "Vaqif, sən
bu gün saat ikidə Prezident Aparatında Fatma xanım
Abdullazadənin qəbulunda olmalısan". Soruşdum ki, niyə, Fikrət müəllim?
Söylədi ki: "Saat dörddə Prezidentimiz Heydər
Əliyev gənc yazarlarla görüşəcək. O
görüşdə sən bugünkü ədəbi gəncliyimiz
barədə on beş-iyirmi dəqiqə məruzə etməlisən.
Biz bilirik ki, sən cavanların
yaradıcılığına yaxşı bələdsən,
yazılar yazmısan. Hazırlaş, Fatma
xanım nə lazımdır sənə deyəcək".
İstədim deyəm ki, mən bir az xəstələnmişəm,
amma demədim. Çünki ulu öndər Heydər
Əliyevin qarşısında çıxış eləmək,
onu lap yaxından görmək bütün ömrüm boyu mənə
bir də qismət olacaqmı? Zaman
özü məni o böyük insanın qarşısına
çıxarır. Fatma xanımın yanında oldum, o
mənə bəzi məsləhətlər verdi.
Əsas sözü o oldu ki, özünü
itirmə. Və nəhayət, saat
dörddə iyirmi gənc yazarla birgə ulu öndərin
görüşündə iştirak etdim. Ulu öndər hamımızı salamladı.
O, bir gün əvvəl qocaman və orta nəsil şairləri,
nasirləri, ədəbiyyat, incəsənət xadimlərini
qəbul etmişdi, onlarla ədəbiyyatımızın
müxtəlif problemləri ilə bağlı söhbət
aparmışdı... İndi isə növbə
cavanların idi. Onun giriş sözü ədəbiyyatımızın
iyirminci-otuzuncu illərindən doxsanıncı illərin
sonlarına qədər olan böyük bir dövrdə
yaranan və bir-birini əvəz edən ədəbi nəsillərlə
bağlı idi. Prezidentin
çıxışı onun ədəbiyyata dərindən
bələdliyi, hər bir sənətkarın
yaradıcılığını düzgün dəyərləndirməsi
ilə bizi heyrətləndirdi. Sonra
Yazıçılar Birliyin sədri Anar müəllim
danışdı, ədəbi gəncliyin bugünkü nəslinin
qarşısında duran vəzifələrdən söz
açdı. Çıxışının sonunda mənim
adımı çəkdi: "Burada tənqidçi Vaqif
Yusifli iştirak edir, düzdür, o, cavan deyil, amma
cavanların yaradıcılığına yaxşı bələddir.
İndi sözü ona verək və ədəbi
gəncliyimizlə bağlı fikirlərini bizimlə
bölüşsün". Mən tribunaya
qalxdım. Çalışdım ki,
özümü itirməyim və çıxışdan əvvəl
ulu öndərin gözlərinə baxdım. İşıq gördüm. O İşıq
məni qorxudan xilas elədi. Özümü
itirmədim. İyirmi dəqiqəlik məruzəmdə
mən ədəbi gəncliyin yaradıcılığı və
qayğılarından söz açdım, ədəbiyyatda
bir-birini əvəz edən nəsillərin hər birinin
missiyasını dəyərləndirdim və "yeni ədəbi
gəncliyi nə
düşündürür"sualını izah elədim.
Prezidentimizin ədəbiyyatımıza necə
qayğı göstərməsindən danışdım.
Mən otuzuncu illərin ədəbi gəncliyindən söz
açanda Rəsul Rzanın adını unutdum və Prezident
dərhal reaksiya verdi. "Rəsul
Rzanın adını unutdun". Mən
üzr istədim. Bu, bir təsadüf idi.
Çıxışımın lap əvvəlində mən
buraya toplaşan gənc yazarları təqdim elədim. Qeyd edim ki, bu görüşdə Rafael Hüseynov
da, Səyyad Aran da, Nizami Cəfərov da iştirak edirdi.
Səyyad Aranı təqdim edəndə prezident dedi ki, Səyyad
Aran, yəqin, yaradıcılığa təzə
başlayıb.
Və çıxışımın sonunda
"Ulduz" jurnalının çətin duruma
düşdüyünü, maliyyə səbəblərindən
ildə bir və ya iki sayının çap edilməsini
söylədim. Prezident elə oradaca dedi ki, "Azərbaycan"
jurnalının və "Ədəbiyyat qəzeti"nin çap məsələlərində daha
heç bir əngəl yoxdur, qoy "Ulduz" jurnalı da
sahmana düşsün, çünki cavanların ən
çox çap olunduğu bir mətbuat orqanıdır.
Prezident elə oradaca bu barədə lazımı
tapşırıq verdi.
Görüşün səhərisi
Yazıçıların X qurultayı başlandı. Mən də
qurultay nümayəndəsi idim. Maraqlı
çıxışlar olu. Bu
çıxışların hamısı 97-ci il
noyabr ayının ilk saylarında "Xalq qəzeti" və
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc olundu.
Qurultayın
fasilə zamanı iclası aparan Yusif Səmədoğlu mənə
yaxınlaşıb dedi ki, hazırlaş, sözü sənə
verəcəyəm, ədəbi gənclik barədə on dəqiqə
çıxış edəcəksən.
Bir
haşiyə: Biz illər boyu Ulu Öndərin ədəbiyyat,
sənət adamlarına hədsiz qayğısının
şahidi olmuşuq. Mən onun sənətsevərliyini
- şairlərə, yazıçılara, bəstəkarlara,
rəssamlara məhəbbətini Şah İsmayıl Xətainin
şahlığı ilə müqayisə edirəm. Mənbələrdən gələn məlumatlara
görə Şah İsmayıl Xətai, döyüşlərə
yollananda sənətkarları aparmırmış,
mağaralarda gizlədirmiş ki, onlara xətər
toxunmasın. Məsələn, o
dövrün böyük rəssamı Kəmaləddin
Behzadı beləcə gizlədirmiş. Heydər
Əliyev də Azərbaycanın ünlü sənətkarlarını
hər cür təqibdən, sıxıntıdan qoruyurdu.
Onun Qabil, Bəxtiyar Vahabzadə, Mirvarid Dilbazi, Məmməd
Arazla görüşlərində həmin o
"İşıq" bütün Azərbaycana
yayılırdı.
Bu
qurultaydan iyirmi altı il bir zaman
keçib. Və mən özümü xoşbəxt
sanıram ki, Ulu Öndərin də iştirak etdiyi o qurultayda
ikinci dəfə onun qaşısında çıxış
etdim. Həmin çıxışımı ulu öndərin
anadan olmasının 100 illiyində onun ruhuna böyük
ehtiramla təqdim edirəm:
Hörmətli
Prezident! Hörmətli qurultay iştirakçıları!
Dünən Prezident sarayında hörmətli
Prezidentimizin ədəbiyyatın gənc nəsli ilə
görüşündə mən ədəbi gənclik,
çağdaş ədəbiyyatımızın gənc
qolunun mənzərəsi haqqında müəyyən məlumat
verdim. Ədəbiyyatımızın gənc nəsli barədə
qurultayımızda da bir neçə kəlmə
danışmaq istəyirəm.
O
xalqın ədəbiyyatı güclü və yenilməzdir
ki, onun sabahına bir inam, ümid var. Bu ümidi və
inamı da öz yaradıcılığı ilə, həyata,
cəmiyyətə, gerçəkliyə orijinal, fərdi
münasibəti ilə gənc ədəbi qüvvələr
yaradır. Əgər indi "ədəbi gənclik"
deyilən məfhum dilimizdə çox zəif səslənirsə,
onda ədəbiyyatımızın gələcəyinə
necə ümid etmək olar? Amma bir ədəbiyyat
adamı, tənqidçi kimi mən qətiyyən bədgüman
deyiləm. Gözəl gəncliyimiz var və
onların XXI əsr ədəbiyyatımızı öz
çiyinlərində aparacağına böyük inamım
var.
Əlbəttə,
nəsil söhbəti bir az şərtidir.
Yəni elə gənclərimiz var ki, artıq
onlar yetkin şair kimi püxtələşiblər, durulublar,
aydınlaşıblar. Belə gənc
şairlərimiz çoxdur. Mən Rüstəm
Behrudini, Murad Köhnəqalanı, Akif Səmədi, Adil
Mirseyidi, Nisəbəyimi göstərə bilərəm. Artıq bunlar yetkin şairlərdir. Elə
yaşlılarımız var ki, otuz-otuz beş
kitabı çıxıb, amma onlara yetkin şair, yaxud nasir
demək mümkün deyildir. Yəni yaş
söhbəti nisbidir. Amma hər halda mən belə
başa düşürəm ki, əgər ədəbiyyata
yeni gələn nəsil ona təzə hava, təzə ruh, nəfəs
gətirirsə və onun gətirdiyi bu nəfəs, bu səs
bizim ədəbiyyata yeni cizgilər, yeni bədii rənglər
mənzərəsi, yeni söz mühiti yaradırsa, əlbəttə,
ondan yeni ədəbi nəsil kimi söhbət açmağa
dəyər.
Nəsillər gəlir, nəsillər gedir, hər bir ədəbi
nəsil də ədəbiyyatda öz üslubunu, öz
üslub platformasını yaradır. Ola bilsin ki, təzə
gələn nəslin ifadə, deyiliş, duyum tərzi
yaşlı və qocaman nəslin xoşuna gəlmir və
müəyyən qıcıqlanmalar - münasibətlər də
baş verir. Əllinci,
altmışıncı, səksəninci illərdə biz bunu
görmüşük. Bunlar hamısı ədəbiyyatın
qanunauyğunluqlarıdır və beləcə də davam edəcəkdir.
Yəni təzə gələn nəsil də
haçansa ədəbiyyatda öz sözünü, cizgisini
yaradacaqdır. Bu mənada səksəninci
illərin ortalarında ədəbiyyata gələn,
doxsanıncı illərdə onlara qoşulan yeni ədəbi
nəslin yaradıcılığından, bayaq dediyim kimi qətiyyən
bədgüman deyiləm.
Onların arasından hətta tənqidçilər də
yetişir.
Kamal Abdullanın məruzəsində ədəbi tənqidin
inkişafına münasibətdə bir balaca bədgümanlıq
halları hiss olunurdu. Amma mən onu deyə bilərəm
ki, gənc ədəbi tənqid nəsli də
formalaşır. Bayram Əvəzoğlunun, Cavanşir
Yusiflinin, Məti Osmanoğlunun, Rasim Mirzəyevin, Şirindil
Alışanlının, Nizaməddin Şəmsizadənin və
başqalarının adını çəkə bilərəm.
Onların yazılarında özlərindən bir az əvvəl gələn tənqidçilərdən
seçilmək, fərqlənmək meylləri hiss olunur. Yəni bizim dünən dediyimizi onlar bu gün
başqa tərzdə deyə bilirlər.
Ədəbi gəncliyin qayğıları, problemləri
çoxdur. Mən ədəbi gəncliyin problemlərinə,
qayğılarına, üslub istiqamətlərinə
ayrı-ayrı gənc şairlərin, nasirlərin
yaradıcılığına aid iyirmi-otuz məqalə
yazmışam. Əgər bu qurultayın
yönü doğrudan da yardıcılıq söhbətləri
istiqamətində olsaydı, daha çox hesabat xarakteri daşımalıydı.
Əvvəlki qurultayda olduğu kimi adlar
sadalanacaqdı, müxtəlif əsərlər yaddan
çıxacaqdı. Belə olanda tələsiklik,
əsəbilik yaranır. Məsələn,
gözəl şairimiz Səyavuş Sərxanlı deyir ki, nə
üçün mənim adım o məruzədə zikr
olunmadı, axı mən də yazıb-yaradıram. Başqa şairlərimizdən, nasirlərimizdən
də belə gileylər eşidilir.
Qayğıların və problemlərin bir çoxu məişət
məsələlərinə, gənclərin
yaşayış tərzinə gəlib
çıxıbdı. Hörmətli Prezidentimiz dünən
bunların bir çoxunun həll edəcəyinə
böyük inam yaratdı. Məsələn,
"Ulduz" jurnalı gözümüzən
qabağındadır, - neçə ədəbi nəsil
yetişdiribdir. Baş redaktorlar Cabir
Novruzdan, Akif Hüseynovdan, Abbas Abdulladan başlamış
hamı bu jurnalda formalaşıbdır. Ümumiyyətlə,
yazıçıların, şairlərin jurnalda
formalaşması, qol-qanad açması, pərvəriş
tapması hamımıza məlumdur. Amma
"Ulduz" jurnalının belə vəziyyətə
düşməsini gözləməzdik. Cavanların
göz dikdiyi, yazılarını çap etdirdiyi bu jurnal indi
sükut içindədir.
Hörmətli Prezidentimizin dərhal buna reaksiya verməsi,
məsələni həll etməsi bu gün buraya toplaşan əksər
cavanların ürəyinə doğrudan da bir inam
işığı səpələdi. Təsəvvür
edin, ildə jurnalın on iki nömrəsi çıxsa,
görün nə qədər gənc şair, nasir öz fərdi
dəst-xəttini görəcək, ədəbiyyatımızın
problemləri - gənclərin qayğıları barədə
söhbət gedəcəkdir.
Ədəbi gəncliklə yaxın təmasda, ünsiyyətdə
olduğum üçün deyə bilərəm ki, onların
qüsurlarını da görmək lazımdır. Bizim gənclərin
bir çoxu dahilik iddiasındadırlar. Onların
onundan-on beşindən Əli Kərimin bir şeiri
çıxmaz, iyirmisindən-otuzundan Ramiz Rövşənin
bir kitabının şeiri çıxmaz. Amma özləri haqqında yüksək səviyyədə,
tonda danışır, qəzetlərdə müsahibələr
verirlər. Bütün bunlar gəncliyin mənəvi
xarakteri ilə uyuşmur, onların şeirləri ilə həyata
münasibətləri arasında kəskin fərq yaradır.
Mən bunu gənclərə məsləhət
görməzdim.
Əsasən
də Yazıçılar Birliyi, onun bir struktur kimi
qalıb-qalmaması, Birliyin rəhbərliyi haqqında bəzən
bu gənclərin dilindən eşidirik: gəlin filankəsi
seçək, filankəsin namizədliyini irəli sürək.
O, xalqa daha yaxın adamdır, bizim problemlərimizi daha
yaxşı həll edə bilər və s. ara söhbətləri,
dedi-qodular.. Mən gənclərə məsləhət
görüb deyərdim ki, başınızı
aşağı salın, oturun şeirinizi,
qoşmanızı, gərayınızı, hekayələrinizi
yazın... Ədəbiyyatda ancaq yazılan əsərlər
qalacaq. Bu gün Anarın, sabah o
birisinin Yazıçılar Birliyinin sədri seçilməsinin
sizin yaradıcılığınıza dəxli yoxdur. Yazçılar Birliyi heç bir
yazıçıya, əli qələmliyə istedad bəxşiş
etmir. O istedad ürəkdən - könüldən -
duyğudan gəlir. Mən Yazıçılar
Birliyinin üzvü olmaya da bilərəm. Amma əgər mən yazıramsa və
yazdıqlarım çap olunursa, ədəbi ictimaiyyətdə
təqdiredici fikirlər oyadırsa, mənim üçün
kifayətdir. Mən başımı
aşağı salıb ədəbiyyatın "qara fəhlə"si
kimi işləyirəmsə, - bunu gənclərə deyirəm,
- bu mənim üçün böyük etimaddır.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 6 may.- S.31.