Sokrat, Xalq və üçüncü
Sokrat və yaşadığı
dövr
Kimilərinə görə
yaşayıb-yaşamadığı bəlli olmayan
Sokratın özündən sonra geridə heç bir yazılı
əsər qoymaması bəzi insanların onu Platonun öz əsərlərini
yazmaq üçün uydurduğu bir "personaj"
olduğu fikrini oyandırır. Lakin belə
olmadığını qəbul etmək üçün yetəri
qədər səbəbimiz var. Bu düşüncəni o
vaxt ciddiyə almaq olardı ki, Sokrat haqqında yeganə mənbə
Platonun dialoqları olardı. Sokrat
haqqında bildiklərimizi Platon, Ksenofon, Aristotel, Aristofan və
qədim yunan tarixçisi Diogen Laertiosa borcluyuq. Sokrat haqqında sadəcə Ksenofonun
yazdıqları dövrümüzə gəlib çıxsa
idi, onu filosof kimi yox, bir əxlaq xətibi kimi görərdik,
ya da sadəcə Aristofanın "Buludlar" əsərində
yaratdığı personaj bizə qalsa idi, sofist bir Sokrat tipi
ilə qarşılaşardıq. Platonun uydurduğu bir
personaj olduğu düşüncəsində Platonun əməyi
də az deyil. Platonun
dialoqları ustalıqla redaktə etməsi onun
tarixçiliyini şübhə altına alır. Sokrat sofistlərlə
qarışdırılırdı, lakin Sokrat sofist deyildi.
Sokrat ilə Sofistlərin ən böyük fərqi
Sokratın maddi yoxsulluğu idi. Sokratın
tragediya və komediyalara mövzu olması Afinada məhşur
olduğunu göstərir. Ksenofon
Sokratı fəzilət timsalı olaraq qarşımıza
qoyur. Eyni şəkildə Ksenofon
Sokratın Tanrılarla əlaqəsinin olduğunu deyirdi.
Ksenofonun təsvir etdiyi Sokrat bir filosof deyil, bir
mütədəyyinə bənzəyir. Buna
görə də qərbdə Paskal və Kyerkeqor kimi
filosoflar onu İsa ilə müqayisə edirdi. İslam orta əsrlər dövründə isə bəzi
düşüncə adamları Sokratla əlaqəli Ksenofona
xas fikirləri nəzərə alaraq onun bir Peyğəmbər
ya da mişkatül-nübuvvə olduğunu deyirdi. "Kimisinə görə isə Anaksaqorun tələbəsi
idi. İdomeneusun dediyinə görə danışma sənətində
usta idi; hətta Ksenofona görə, Otuzlar onun natiqlik sənətini
öyrətməsini qadağan etmişdi" (Laertios).
Günümüzdə həqiqi Sokratın sadəcə
Platonun xronolojik (tarixi cəhətdən) üç-dörd
hissəyə bölünən dialoqlarının yalnız
birinci hissəsində, başqa sözlə, "Sokratik"
adlanan ilk dialoqlarda var olduğuna dair konsensus əldə olunub. Platonun Sokratın məhkəməsində
şəxsən iştirak etməsi, Ksenofonun isə
Sokratın ölümündən iki il əvvəl
Afinanı tərk etməsi və məhkəmədə
iştirak etməməsi səbəbi ilə Ksenofonun Apologia və
digər Sokrat haqqındakı yazılarının
böyük ehtimal şayiələrə və ya
başqalarının (məsələn, Platon)
yazılarına əsaslanaraq yazdığı iddia edilir. Eyni zamanda Ksenofon Sokratın fəlsəfi tərəflərinə
heç toxunmur. Platon tərəfindən
bildiyimiz Sokrat sadəcə təbii səbəblərdən
deyil, riyazi və məntiqi səbəblərdən də
şübhəyə düşər, ona görə bunlar
şeylərin nə üçün var olduğunu və nə
üçün yox olduğunu açıqlamaz. Anaksaqorun kitabını oxuduqdan sonra hər şeyin
son səbəbinin ağıl olduğunu qəbul edir. Platonun orta dövr dialoqlarına
baxdığımızda qarşımıza anamnesis
(Xatırlama), idealar, ruhun bədəndən-bədənə
gəzdiyinə inanan böyük metafizik tezisləri olan bir
Sokratla qarşılaşırıq. Platonun
gerçək Sokratı danışdırdığı
dialoqlarda dialektik müzakirə müəyyən bir nəticə
ilə bitmir, ancaq Platonun Sokrata əlavələr etdiyi
dialoqlarda müzakirə mütləq bir nəticə ilə
başa çatır. Aristotel isə Sokratı heç
görməmişdi və hətta Afinaya onun
ölümündən otuz iki il sonra gəlmişdi.
Bu səbəbdən "Metafizika" əsərində
Sokrat haqqında yazdıqları oxuyub-eşitdiklərindən
ibarətdir. Eyni zamanda Platonun ideya
anlayışının təməlini təşkil etdiyini,
universal ilə onu yaradan xüsusi obyektlə arasında bir
ayırım izlədiyini, lakin Platonun etdiyi kimi onları
bir-birindən ayırmadığını qeyd edir. Sokratın bu xüsusidən ümumiyə
keçiddə məqsədi sofistlərin relativizmindən
yaranan çaşqınlıq, biliyin dəyişkən
anlayışına, qısacası intellektual anarşizmə
son verməkdir. Gerçəyin təmiz
ağıl, əsaslandırma ilə əldə ediləcəyinə
inanan Sokrat sofistlərdən fərqli olaraq,
anlayışların universal təriflərini özü verməz,
yəni ətrafındakı insanları öyrətmək
yolu ilə bilikli etməyə çalışmazdı.
(M.A.Ağaoğulları) Sokratınkı
"docta ignorantia"dir (Öyrənilmiş cəhalət).
Burada Sokratın bütün fəlsəfəsini
başdan sona incələmək məqaləni kontekstdən
çıxaracağı üçün Sokratın Elenkhos,
Maieutike, İronie sənətləri haqqında yazmayıb,
müzakirə mövzusu olmalı olan şeyə köklənməyə
çalışacağam.
Sokratın yaşadığı dövrdə (e.ə
470-399) Yunan coğrafiyasında olan şəhər-dövlətlərində
çox tanrılı inanc sistemi var idi. Hər nə
qədər bu tanrılara inanmaq məcbur edilməsə də,
onları ortadan qaldırmaq, yerinə başqa tanrılar gətirməyə
çalışmaq və ya onları pisləmək
mümkün görünmürdü. Əks halda bunun nə
ilə sonlanacağı tarixin ən məhşur misalı ilə bizə göstərilir. Ən yaxşı ehtimal isə sizin orada toplumun təzyiqi
ilə yaşama ehtimalınız idi ki, bu da zəif ehtimal idi.
Afina şəhər-dövlətinin siyasi
tarixinə baxsaq iqtidara kimin gəlməsi üstündə
daxili münaqişələrin tez-tez baş verdiyini görərik.
İqtidara hansı idarəetmə gəlirsə
gəlsin, sonda müxalifətin bunu ya qəbul etməsi, qəbul
etməsə də, ya şəhəri tərk etməsinə,
ya da öldürülməsinə gətirib
çıxarırdı. Təbii ki,
Sokratın insanları ilk özünü tanımaqla düşüncənin
önəmini anlamağa dəvət etməsi iqtidarın
görməzdən gələcəyi bir şey deyildi. Bəzi düşüncə adamları Sokratı
"aristokratik hərəkatın dirçəliş
nümayəndəsi" kimi, bəziləri "demokratiya
düşməni" kimi, bəziləri isə
"demokratiya tərəfdarı" kimi qəbul edirdi.
Əslində, Sokratın aristokratiya və ya
demokratiya tərəfdarı olduğu qənaətinə gələn
istənilən qiymətləndirmə problemə
yanlış bucaqdan yanaşır. Koplestonun
da dediyi kimi "onun problemi ümumi siyasət ilə deyil,
lakin əxlaqi normaları və düşüncələri
onu siyasətlə maraqlanmağa məcbur edir" (Kopleston).
Üçüncü və problemlər
Sokrat əxlaq filosofu idi. Təbii ki, əxlaq
deyiləndə digər kainat, dünya və təbiət
haqqında düşünən fikir adamlarından fərqli
olaraq bu düşüncələri paylaşan (öyrədən)
şəxsin ilk özü tərəfindən mənimsənməsi
və onlara uyğun yaşamasıdır. Buna
misal olaraq Peloponnes müharibəsi dövründə müxtəlif
döyüşlərə qatıldığını və
bu döyüşlərdə cəsarət və qəhrəmanlıq
göstərdiyini e.ə 432-ci ildə Potideyanın mühasirəsində
gənc Alkiviadın (Alkibiades) həyatını xilas etdiyini
bilirik. Peloponnes müharibəsinin
Afinanın məğlubiyyəti ilə nəticələnməsindən
dərhal sonra oliqarxiyanın tərəfdarları iqtidara gəlib,
"Otuzlar" Hökumətini (Otuz Tiran) qurub, bəzi terror
aktları törətməyə başladılar. Verdikləri əmrlər arasında Salamisli Leonun
oradan gətirilib öldürülməsi də var idi. Bu əmrə Sokratdan başqa dörd nəfər
tabe olur, o isə qorxmadan evinə dönür. Özünün Platonun Sokratın Müdafiəsində
qeyd etdiyi kimi, əgər Otuzlar Hökuməti bu hadisədən
qısa müddət sonra dağılmasa idi, bu cəsarətli
davranışının əvəzini həyatı ilə
ödəyəcəkdi. Sokratla uzun müddət dost olan
Khairefon bir gün Delfoiya gedir və orada Apollon məbədinin
kahininə insanlar arasında Sokratdan daha müdrik birinin
olub-olmadığını soruşur, kahinin cavabı isə
"Xeyir" olur. Sokrat kahinin və kahinə bu
sözləri söylədən Tanrının, yəni
Apollonun bununla nə demək istədiyini özündən
soruşur və buna görə ətrafda müdrik deyə qəbul
edilən insanların həqiqətən müdrik
olub-olmadığını, özünün isə nəyə
görə onlardan üstün seçildiyini
araşdırmağa başlayır. Dövlət
adamları, faciə yazıçıları, şairlər
kimi özünü müdrik sayan insanların gerçəkdə
heç bir şey bilmədiklərini görür. Bəlkə də buna görə Sokrat "Siyasətdə
dürüst insanlar çox yaşamaz" deyirdi. (B.Rassel) Özünün isə bunlardan tək fərqinin
bir şey bilmədiyinin fərqində olduğunu deyirdi.
Bütün zamanını iş yerlərində,
küçədə və aqorada (bazarda) insanlara suallar verərək
onların biliksiz olduğunu qarşılıqlı dialoq yolu
ilə üzə çıxarırdı. Sokrata
görə fəzilətlə əxlaq özündə
ayrı şeylər deyildi. Əxlaqlı
olmaq bilikli olmaqla əlaqəli idi. Heç kim istəyərək pis insan olmaz, pislik
biliksiz olmaqdan irəli gəlir. Sokrat bəzi
şeylərin, xüsusilə, biz insanların həyatında
dəyişiklik yaradacaq anlayışların hamı
üçün dəyişilməz, eyni
qarşılığı olduğunu iddia edirdi. Təbii ki, insanları bu şəkildə
özünü sorğulmağa çağıran
düşüncə təqdirə layiqdir. Lakin bunun başında problem olduğunu
düşünürəm. Tanrı Apollon və ya kahin
dedi deyəmi insan özünü sorğulamalıdır?
Mütləq şəkildə avtoritar qüvvə araya girməsə
insan fəzilət, əxlaq sahibi ola bilməzmi?
Və ya ateistlərin, məncə, haqlı
olaraq verdiyi "Apollon yaxud da kahin sənə bir şeylər
deyirsə bizə niyə demir, mən nəyə görə
sənə inanmalıyam" sualına sağlam cavab tapmaq, zənnimcə,
mümkün deyil. İkinci problem isə
Sokratın bir tərəfdən qanunlara sonuna qədər
sadiq olması, digər tərəfdən isə qanunların
qoruduğu cəmiyyətin düşüncələrini
sarsıtması özündə paradoks yaradır. Sokrat edama məhkum edilməsinə rəğmən
bundan xilas olmaq, qaçmaq ehtimalı olsa da, qismətinə
razı olması həm cəsarətini, həm də dövlətin
qanunlarına etimadını göstərirdi. Burada hər nə qədər Sokrata haqsızlıq
kimi qəbul edilsə də, bu tarixi məsələ, o, həqiqətən
də mühakimə edilməli idi, çünkü, burada
bir itaətsizlik var idi. Lakin Sokratın istədiyi
qətiyyən bir xaos mühiti deyildi, əksinə o dövləti
bütün fərdlərdən üstün tuturdu, heç
vaxt parçanı bütündən yüksəkdə
görmürdü. O, sorğulamanın insanı
doğruya, gerçəyə, həqiqətə
götürdüyünə inanırdı. İnsanlar
yalnız sorğulama yolu ilə fəzilətli ola
bilər. Fəzilətli olmaq xoşbəxtliyə
gedən yolun ən böyük açarıdır. Cəmiyyətin birlikdə yaşaya bilməsi
üçün ən vacib olan təməl şey
insanların bir-birinə olan güvənidir. Güvənmək ən təməl insani
ehtiyaclardan biridir. Güvən və inanc
oxşar və bir-birilə əlaqəli sözlərdir.
İnanc dərin mövzudur və məncə hərkəs
üçün müxtəlifdir. Ortaq qərara
gələ biləcəyimiz yeganə nöqtə
inanclarımıza hörmətlə yanaşmaqdır.
İnancımız başqa birisinin həyatına toxunduğu
an təhlükəyə çevrilir. Tarixdə bunun istər dini, istərsə də
ideoloji nümunələri xeyli vardır. Cəmiyyəti
inandırmaq, tək-tək fərdləri inandırmaqdan daha
asandır. İki nəfərin bir-birinə
inanması üçün nə lazımdır? Hətta Sokrat kimi dahi, tarixi bir şəxsiyyət
belə insanların ona inanması üçün
"üçüncü" şeydən istifadə edir.
Üçüncü nədir? Bir
Tanrı? Bir avtoritar güc? Mənə
elə gəlir ki, üçüncü bunların
heçbiri deyil. Əgər üçüncü bir
şey varsa bu sadəcə adına sevgi, hörmət
, səmimiyyət dediyimiz şeylər ola bilər. Bu sadaladığım anlayışlar yaradacaqsa, iki
insan arasında güvən yarada bilər. Sokrata görə bütün
yaradılışın arxasında bir cavab, bir məqsəd
daim olmalı idi. Buna görə o
Anaksaqorun təbiət fəlsəfəsini qeyri-kafi
görürdü. Həqiqətin
arxasında məqsədin olmadığını
düşünəndə yuxarıda sadaladığım dəyərləri
qaneedici şəkildə anlamaq və açıqlamaq
mümkün olmur. Ancaq, dəyərlərin
də məqsədsiz mümkün olduğunu düşünən
nəzəriyyəçilər vardır. Bunların başında Marks, Durkhaym ve Freyd gəlir.
(A.Arslan) İnsan nəyə görə
üçüncü bir şeyə ehtiyac duyur? Bax, məndən əlavə məndən daha
güclü bir varlıq da bunu iddia edir, sən də mənə
inan. Yoxsa tək-tək inandırmaq
üçün ən yaxşısı bilinməyən bir
şeyəmi söykənməkdir? Bəlkə
də, özünü xarici təhlükələrə
qarşı güvən içində hiss etməkdir. Qədim Yunan deyiləndə çox tanrılı
inanc sistemi ağıllara gəlir. Sokratın
Tanrı və ya tanrılara inandığını bilirik,
lakin bu inanc onu məhkəməyə verənlərin
inandığı düşüncə tərziylə bir
deyil. Sokratın tanrısı
yaşadığımız, gözlə görülən
dünyanı anlayacağımız eynilə insan ağlı
tərzində bir varlıqdır. Hər
bir şeyə forma verəndir. Sokrat təbiəti
öyrənən, araşdıran filosoflardan fərqli olaraq
insanı izah etmək üçün təbiət
qanunlarından hərəkət etmir, əksinə təbiəti
izah etmək üçün insana və onu yaradan insan bənzəri
tanrıya doğru hərəkət edirdi. Bunlara rəğmən,
ona əxlaqi olaraq yol göstərdiyini iddia etdiyi, şəxsiləşdirdiyi
tanrısı (mənim üçün eləcə də hərkəs
üçün eyni ola biləcək bir
şey deyil. Bu isə
yaşadığımız dövrdə hər insanın
asanlıqla anlayacağı, qəbul edəcəyi bir şey
deyil. Sokratın irad bildirdiyim Tanrı
inancına belə bir müdafiə ilə cavab vermək olar
ki, o da Sofistlər kimi humanist idi. Yəni əxlaqi
dəyərlərin mənbəyi Tanrılar və ya Tanrı
(Daimon) deyil, insanın insan olması baxımından
quruluşu və mahiyyətidir. (A.Arslan) Bu
da o deməkdir ki, cəmiyyəti və ya fərd olaraq
insanları inandırmaq üçün Sokratın fəlsəfəsində
Tanrı yalnızca vasitədir. Amma digər
idealogiyalar və ya dinlərdə olduğu kimi, yeri gələndə
cəzalandıran hakim rolunda deyil. İnsanın
özünə dönməsi öz mahiyyətini anlaması,
öz ruhuna baxması kimi qəbul edilə bilər. Fəlsəfə tarixində qeyri-maddi olanı ilk dəfə
ortaya qoyan Platonun bu düşüncələrə yiyələnməsində
Sokratın rolu danılmazdır. Sokratın
bədənə nisbətdə ruha daha çox dəyər
verdiyini anlamaq olur. Lakin Sokrat hedonizmi (Fiziki
həzzi) bütündən rədd etmirdi. Sokratın kəşfi, gerçək mənliyin bədən
deyil, ruh olduğu idi. Ruh dedikdə,
yaxşını pisdən ayıra bilən və
yanılmadan yaxşını seçə bilən
qavrayış qabiliyyətinin məskənini nəzərdə
tuturdu. Əsl mənlik təkcə intuisiya deyil, həm
də iradə gücüdür; yəni həzz və zahiri
xoşbəxtlik üçün hər hansı bir istəkdən
üstün ola biləcək iradə.
(F.M.Kornford)
Sokrat, Platonun Euthyphron dialoqunda tanrılara qurban verməyin
mənasız olduğunu, onların bizlərə bəxş
etdiklərinin qarşısında bizim verəcəklərimizin
müqayisə edilə bilməyəcəyini deyirdi. Burdan o qənaətə
gəlmək olur ki, Sokrat hədiyyələr və ya qurbanlar
yolu ilə tanrılara sədaqətimizi göstərməyi
doğru hesab etmirdi. Bu isə Antik Yunan
insanının qəbul edəcəyi düşüncə
deyildi.
Cəmiyyəti inandırmağın (aldatmaq) tək-tək
insanları inandırmaqdan daha asan olması yalnız siyasətdəki
demaqoqların xeyrinə idi. Bu manipulyator şəxslər
xalqa demokratiya sayəsində yalan vədlər verib onların
biliksizliyindən istifadə edərək, Sokratın deyimi ilə
"Gəminin kapitanına" çevrilirdilər. Sokrat insanın ruh anlayışını iki yerə
ayırırdı; İrrasional və rasional tərəf.
Sokratik intellektualizm adlanan doktrinaya görə heç kim bilərəkdən pis olmazdı. Yəni, siyasətdə insanların bu cür asan
yoldan çıxarılması insanın ruhunun irrasional tərəfindən
yayına bilməməsinin səbəbi idi. Bilmək, bilikli olmağın dəyərini burada
anlamağa başlayırıq. Cəhalət
içində üzən insanların gətirdiyi demokratiya,
çoxluğun diktatorluğundan başqa bir şey olmurdu.
Sokrat demokratiyanın deyil, biliksiz insanların
yaradacağı sistemlərin əleyhinə idi. Demokratiyanın ən yaxşı və ən
doğru sistem olub-olmadığı müzakirə
mövzusudur. Lakin, bunu müzakirə edə
bilmək üçün ilk başda düşünən,
sorğulayan və ən əsası bu mövzuda yetəri qədər
biliyə malik insan olmaq lazımdır. Sokratın
və tələbəsi Platonun apardığı mübarizə
bu əsasda idi. Sokratın
arzuladığı, demokratiyanın qüsurlarını
aşkar etmək idi. Sokrata görə səs
vermək qabiliyyət olmalı idi, anadangəlmə haqq yox.
İnsanlar bu qabiliyyəti necə
qazanmalıdır?
Bunun üçün hər bir vətəndaşın
tək-tək doğru düzgün təhsil alması, öz
inanclarını və doğru bildiklərini kənara qoyub,
üzərinə bütün cəmiyyətin taleyini bəlirləyəcək
mövzularda dərindən düşünməsi, bununla
yetinməyib daim yenilikçi, daha yaxşı sistem
üçün araşdırması lazımdır.
Nəticə
Professor İoanna Kuçuradi "dünyanın ən çətin işi insan münasibətləridir" deyəndə, zənnimcə, yanılmırdı. Sokrat insan həyatının qısalığını diqqətə alaraq insanlar üçün bu tip, yəni daha tez inandırma yolunu seçmişdi. Sokrat gələcək nəsillərə doğru bildiyin yolda irəliləmək adına cəsarət obrazı kimi də qəbul edilə bilər. Sokratın bu düşüncələri, fikirləri "ələkdən" keçirmə üsulu olmasa idi, hazırda bildiyimiz elm bu səviyyəyə gələrdimi, əmin deyiləm. Bilmək avtomatik azadlığı gətirməsə də, biliksiz olmaq bir tərəfdən insanı bütün məsuliyyətlərdən xilas edirmiş kimi göstərir. Bu günə qədər demokratiyanı tənqid edənlərin əksəriyyəti daha yaxşı və ya daha ədalətli sistem üçün yox, faşizmi, diktatorluğu və ya teokratiyanı gətirə bilmək üçün demokratiyanı tənqid edirdi. Sokrat demokratiyanı intellektual sistem olaraq görürdü. Tarix boyu seçim yolu ilə başa gələn demaqoqların hamsının demokratiyası gec-tez bir növ diktatorluğa çevirdiyini və o diktatorluğun da sonda dağıldığını yaxşı bilirik.
İbrahim
AZİZ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 13 may.- S.30-31.