Dəyişməzlik
Elçinin tənqidçi
dünyası
Rus yazıçısı A.Tolstoyun belə bir fikri ilə
sözə başlamaq istəyirəm. O yazırdı ki: "Tənqidçinin
vəzifəsi əsərin əlyazmasını əlinə
alıb onun sətirləri arasında gizlənmiş
energiyanı aşkara çıxaran rejissorun vəzifəsinə
yaxındır". Bu fikir nə dərəcədə
doğrudur? Məncə, o mənada
doğrudur ki, hər hansı bir professional tənqidçinin
məşğul olduğu fəaliyyət sahəsini, o tənqidçinin
peşəkarlıq duyğusunu müəyyən mənada
açıqlayır. Əlbəttə, tənqidçi
rejissor deyil, onun missiyası göstərişdən, mizan və
hərəkətlərin, tempin və jestlərin
yaradıcı heyət tərəfindən yetirilib-yetirilməməyini
izləməkdən ibarət deyil. Lakin tənqidçi
yazıçıdan, şairdən fərqli olaraq ədəbi
prosesin axarını, istiqamətini təyin və müəyyən
etmə səlahiyyətinə malikdir. Daha
doğrusu, bu səlahiyyəti rəsmi olaraq heç kəs
ona verməsə də, binayi-qədimdən tənqidçi
sözü mötəbər sayılmışdır. Elçin Əfəndiyev nəinki görkəmli
nasir və dramaturq, həm də tanınmış tənqidçidir.
Ədəbiyyatda "yazıçı tənqidi"
deyilən bir anlayış var və əksər
yazıçılarımız yeri gəldikcə tənqidi
yazılar da qələmə alırlar. Amma
Elçinin tənqidçiliyini "yazıçı tənqidi"
kimi deyil, professional tənqidçi kimi qiymətləndiririk.
O, doğrudan da, ədəbi tənqiddə "rejissorluq"
missiyasını uğurla yerinə yetirir. Məsələn,
onun 1972-ci ildə yazdığı və o zaman ədəbi
ictimaiyyətdə geniş rəy doğuran "Müasir tənqidimiz,
vəziyyət və vəzifələr - Azərbaycan ədəbi
tənqidi haqqında düşüncələr" məqaləsi
(bu məqalə "Drujba narodov" jurnalında çap
olunmuş və həmin jurnalın "ilin ən
yaxşı məqaləsi" mükafatını
almışdır) 60-cı illər Azərbaycan ədəbi
tənqidinin mövcud durumunu və tam mənzərəsini
aydınlaşdıran çox sanballı bir məqalə idi.
Və bu məqalə ona görə əhəmiyyətli
deyildi ki, həmin mənzərəni obyektiv və prinsipial tənqidçi
mövqeyindən bütün uğurları və kəm-kəsirləri
açıb-ağardırdı, həm də ona görə əhəmiyyətli
idi ki, "Tənqid necə olmalıdır?" və "Tənqid
necə hərəkət etməlidir?" suallarına da
doğru-dürüst cavab verirdi.
1981-ci ildə,
üstündən 9 il keçəndən
sonra Azərbaycan yazıçılarının VII
qurultayında ədəbi tənqid haqqında söylədiyi
məruzəsi də ("Uman yerdən küsərlər")
tənqidin ədəbi prosesdə oynadığı rolu nəzərə
çarpdırdı və tənqidin qarşısında
bundan sonra hansı vəzifələr durur sualını da
aydınlaşdırdı. Başqa bir misal: 1973-cü ildə
Elçin "Şeir axını. Nə etməli"
adlı məqaləsini yazdı və bu məqalə,
doğrudan da, ədəbi aləmdə əks-səda
doğurdu. Diqqət yetirilsə, bu məqalədə
şeir axınlarının baş alması və bu
sarıdan poeziyanın xeyli narahatlıq doğurduğu, Azərbaycan
oxucusunun "şeir seli" içərisində
itib-batdığı bir neçə səbəblə izah
edilirdi. Elçin həmin səbəbləri
izah etməklə, nədən və necə
yarandığını sübuta yetirməklə kifayətlənmir,
eyni zamanda "profilaktik" tədbirlərə də ehtiyac
olduğunu vurğulayırdı. Yəni, necə etmək
ki, "Azərbaycan xalqı şair xalqdır" ifadəsi
estetik zövqümüzün korşalmasına, hiss və həyəcanlarımızın
kasıblaşmasına gətirib çıxarmasın? Təbii ki, bir çox həyəcanlı suallardan və
nidalardan ibarət olan bu məqalədə Elçin əsl tənqidçi
emosionallığını nümayiş etdirir. "Müasir tənqidimiz. Vəziyyət və
vəzifələri" adlı məqaləsində
Elçin yazırdı: "Emosionallıqla analitikliyin vəhdəti
- ədəbi tənqidimizin əsl yolu bundadır".
Elçinin
tənqidi onun bu fikrinə tam haqq qazandırır: əlbəttə,
biz bunu qətiyyən onun bədii nəsri ilə əlaqələndirmək
fikrində deyilik. Elçinin nəsri emosionallığı
ilə seçilir - doğru, amma biz onun tənqidini bədii nəsrindən
gələn xüsusiyyətlərlə izah etmək fikrində
deyilik, çünki tənqidin öz spesifik xüsusiyyətləri
var. Ustad Kamal Talıbzadə Elçinin "Tənqid və ədəbiyyatımızın
problemləri" kitabına yazdığı ön sözdə
qeyd edirdi ki: "Elçinin öz yazı tərzi, orijinal
üslubu, təhlil manerası vardır, elmi-nəzəri ricətləri
sevir, publisistikaya xüsusi meyil göstərir, hətta
ayrı-ayrı sözlərdən belə sərbəst
istifadə edir və bütün bunlar bilavasitə tənqidin
üslubu ilə bağlıdır. Elmi-nəzəri səviyyə,
dünya ədəbiyyatına, klassik Azərbaycan ədəbiyyatına,
fəlsəfi, estetik fikrimizə, bir çox qaynaqlara, mənbələrə
bələdlik yoxsa bütün bunlarla bir sırada orijinal
düşüncələri, sərbəst mühakimə
qabiliyyəti yoxsa hətta ən cəzbedici üslubda qurama təsiri
bağışlayacaq".
Tənqidçinin
də özünəməxsus üslubu olur, bunu onun yazı tərzindən
tutmuş, düşüncə tərzinə qədər
müşahidə etmək olar, məsələn, "tənqidimizin
vicdanı" adlandırılan Məmməd Arifin deyim-ifadə
tərzi ilk baxışda anlaşıqlıdır, sadə təsir
bağışlayır, amma onun ədəbiyyatı dərindən
duyması, hər bir ədəbi hadisəyə ən obyektiv
meyarla yanaşması bu ustad tənqidçinin üslubunu
müəyyənləşdirirdi. Məmməd
Cəfərin tənqidçi üslubuna gəldikdə isə
Elçinin tərtibçisi və redaktoru olduğu
"Fikrin karvanı" toplusunda ona həsr etdiyi elmi
oçerkdən çıxış edirəm.
Elçin yazır: "Məmməd Cəfər qələmində
...biz ən incə mətləbləri dəqiq görmək
və göstərmək, fikri sərbəst ifadə etmək
kimi cəhətlərlə bərabər, bu fikirlərdə,
"görmək və göstərcəklərdə" təbii
və ardıcıl bir məntiq də müşahidə
edirik ki, bu da Məmməd Cəfər qələminin qiymətli
xüsusiyyətlərindən biridir". Mehdi
Hüseynin tənqidçi üslubu isə istər sırf ədəbiyyat
söhbəti olsun, istərsə də marksist tənqidçi
mövqeyindən cəsarətli fikirlər üzərində
köklənmişdi. Yaşar Qarayevin tənqidçi
üslubunu isə ədəbiyyatdan fəlsəfəyə və
fəlsəfədən ədəbiyyata doğru rasional bir
baxış təyin edir... Məmməd Cəfərdən
sonra fəlsəfə ilə ədəbiyyatın müştərək
bir mövqedə təyinedici funksiya daşıması
Yaşar Qarayevin üslubunun səciyyəvi xüsusiyyətidir.
Bundan sonra filosof-tənqidçi adlandırılan Asif Əfəndiyevin
üslubu gəlir, o, birmənalı şəkildə hər
hansı bir fəlsəfi müddəanı əsas
götürüb ədəbi əsərləri qiymətləndirməyə
çalışırdı, dünya filosoflarının ədəbiyyat
haqqında fikirləri ilə oxucuları tanış
edirdi. Amma onu da qeyd edək ki, Asif Əfəndiyev
esse janrını tənqidə gətirdi və o, öz
emosional yazıları ilə tənqidə oxucuların maraq
dairəsini genişləndirdi.
Elçinin
bir tənqidçi kimi səciyyəsi, özünəməxsusluğu
haqqında Kamal Talıbzadənin mülahizələrinə
bir neçə əlavəmiz var: 1. Elçin bir tənqidçi
kimi ədəbi prosesin
bütün istiqamətlərinə, hər bir guşəsinə
yaxşı bələddir, o, ədəbi nəsillərin
yaradıcılığını diqqətlə izləyir və
istər nəsr, istər poeziya, istərsə də ədəbi
tənqidin özü olsun, heç bir hadisəni kənardan
seyr eləmir. Ədəbiyyata bu dərəcədə
geniş anlamda yanaşmağın nəticəsidir ki, o, eyni
şövqlə Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı
haqqında söz deyir - uğurları və kəm-kəsirləri
qeyd edir, tənqidin nisbətən az toxunulan
metodoloji problemlərindən söz açır,
poeziyamızın bəzi yaradıcılıq problemlərindən
danışır, nəsrimizin və poeziyamızın sənətkarlıq
məsələlərinə diqqət yetirir.
2.
Elçinin tənqidçi kimi fəaliyyəti tənqidin
bütün janrlarını əhatə edir. Problem məqalələr,
ədəbi portretlər, icmallar, resenziyalar, məktublar, esselər...
Xüsusilə, onun ədəbi portret janrında V.Şekspir,
M.Müşfiq, M.Arif, M.Cəfər, R.Rza, C.Cəfərov,
M.Gülgün, E.Borçalı, F.Sadıq haqqında
oçerkləri ədəbi şəxsiyyətlərin
Elçin qələmində yaradıcılıq
ömürlərini işıqlandırır. Mən
burada Elçinin akademik, böyük tənqidçimiz Məmməd
Arif haqqında qələmə aldığı "Dəyişməzlik"
yazısını xüsusilə fərqləndirmək istəyirəm.
Məmməd Arif tənqidinə xas olan əsas
cəhətləri Elçin bu yazıda çox dəqiq
şəkildə aydınlaşdırır, məqalənin
lap başlanğıcında yazıçı fəhmi ilə
seçib ayırdığı bir detalı, bu kiçik,
"mikroskopik" nöqtəni açıb pardaqlamaqla məşğul
olur. Elçinin tənqidi
yazılarında birbaşa müraciət üsuluna da rast gəlirik.
"Quyu" müəllifinə - İsi Məlikzadəyə
açıq məktub yazır, bir povestin və onun
obrazlarının qarşılıqlı münasibətlərini
şərh edir, yazır ki: "Sizin povestiniz bir daha sübut
edir ki, məxsusi bədii-estetik boyalarla - yeni keyfiyyətli təhkiyə,
orijinal təsvir vasitələri ilə dövrün mürəkkəb
ictimai-əxlaqi problemlərini qaldıran və həll edən
"altmışıncı illər nəsri", doğrudan
da, elə bir yetkinlik dövrünə gəlib
çatmışdır ki, ən uca tribunalardan belə,
özünü ifadə və təsdiq edə biləcək
bədii qüdrətə malikdir". Məncə,
Elçinin bir tənqidçi kimi önəmli cəhətlərindən
biri budur ki, onun ədəbiyyata sevgisi məhdud dairədə
məhdudlaşmır və bu sevgi "Kitabi-Dədə
Qorqud"a, aşıq poeziyasına, "Molla Nəsrəddin"
işığına, Üzeyir Hacıbəyova, Nəriman Nərimanova,
Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə, Hüseyn Cavidə,
Cəfər Cabbarlıya, Yusif Vəzir Çəmənzəminliyə
qədər böyük bir yol keçir. Elçin
Fikrət Sadığı bir şair kimi yüksək qiymətləndirir,
onun yaradıcılığından inamla danışır -
bu da milli poeziyaya sevgisinin konkret bir ifadəsidir. Sabir
Süleymanovu - haqqında çox az
danışılan bu mərhum yazıçını
xatırlayır, onun povestlərini təhlil edir. Əliağa Kürçaylını "Ay
işığı"nda yad edir, onun qızı Ülkərin
intiharına acıyır, Yaşar Qarayevin bir tənqidçi
kimi obrazını yaradır. Bu tipli yazıların
sayı az deyil.
3.
Elçin polemikanı çox sevir. Yəni, onun
tənqidini polemikasız təsəvvür etmək
mümkün deyildir. Vilayət Quliyev haqlıdır ki:
"Elçin bilavasitə ədəbi prosesin mərkəzində
dayanan və çox güman ki, buna görə də həmin
ədəbi prosesin yönü, istiqaməti, gələcəyi
üçün hamıdan çox narahatlıq keçirən
sənətkarlarımızdandır. Onun məqalələrindəki
yerinə düşən sərtlik, tənqidi pafos, polemikaya
meyil də məhz bu narahatlıq duyğusundan, yalnız bir fərdin,
bir nəslin deyil, bütöv bir ədəbiyyatın taleyi
üçün yaranan məsuliyyət hissindən irəli gəlir".
Amma Elçinin polemikası bəzən sərt,
ifrat şəkildə diqqəti cəlb etsə də, şəxsi-qərəzçilikdən,
qisas hissindən uzaqdır. Yalnız və
yalnız böyük ədəbiyyatın inkişafına
xidmət edir, hansı bir mübahisəli məsələyəsə
aydınlıq gətirir, qaranlıq görünən və
izahına ehtiyac duyulan hansısa problemin üzərinə
işıq salır. Və
başlıcası, öz fikir və mülahizələrini
sübuta yetirməyə kifayət qədər
hazırlığı, tənqidçi təfəkkürü
ilə qoşulur.
4.
Fransız yazarı Jül Renarın belə bir sözü
var: "Tənqidçi öz rotasına atəş
açan əsgərdir". Əlbəttə,
mən tənqidçini öz rotasına atəş
açan əsgər kimi düşünmürəm. Amma tənqidçi ədəbiyyatdakı kəm-kəsirləri,
açıq-aşkar nəzərə çarpan və ədəbiyyatın
inkişafına mane olan nöqsanları gizlətməməlidir.
Elçin hələ 1981-ci ildə Azərbaycan
yazıçılarının VII qurultayında tənqid
haqqında məruzə (bu məruzə əsasında
"Uman yerdən küsərlər" məqaləsi ərsəyə
gəlmişdir) etmişdir. İndi deyə bilərsiniz
ki, 42 il bundan qabaq qurultayın
tribunasından səslənən tənqidlərin bu günə
dəxli varmı? Çox təəssüf ki,
o qüsurlar, o kəm-kəsirlər indi də bu və ya
başqa şəkildə davam edir. Baxın: "Bizdə
tənqid çox yazılır, hətta deyərdik ki, həddindən
artıq yazılır və çox da çap olunur. Bir tərəfdən bu yaxşıdır, mətbuatımız
yeni kitabları izləməyə, təbliğ eləməyə
çalışır, lakin ikinci tərəfdən, belə
məqalə və resenziyalar pisdir, çünki burada kəmiyyət
tamamilə keyfiyyətin hesabınadır. Bu
məqalələr çox zaman ümumi və məlum həqiqətlərin
təkrarından, bayağı təriflərdən ibarətdir.
Yenə baxın: "Sönük məqalələr və
resenziyalar axınında yubiley məqalələri xüsusi
yer tutur və bu zaman bir sıra hallarda bədii meyarlar
aşağı düşür, yaxşı ilə
yamanın fərqi itir. Yenə bir baxış: "Bizdə
ayrı-ayrı əsərlərin yüksək səviyyəli
təhlili var, lakin ədəbiyyatımızın kardinal
problemlərinin, ədəbi prosesdəki təmayüllərin
elmi təhlili, demək olar ki, yoxdur". O məqalə əksərən
tənqid üzərində qurulub və Elçinin digər məqalələrində
də belə tənqidlərə rast gəlirik.
5.
Elçin o tənqidçilərdəndir ki, həmişə
ədəbiyyatın bu və ya digər problemi ilə
bağlı ilk həyəcan təbili - "SOS"
siqnalı ilə ədəbi prosesdə bir canlanma yaradır. Lap sonuncu "SOS" siqnallarından birini
xatırlayaq - "Azərbaycan ədəbi prosesində nələr
baş verir". Məqalə belə başlayır:
"Bu gün ədəbiyyatımızın bir küll
halında zəif yeri, çatışmazlığı, mənim
fikrimcə, mövzu yeksənəqliyidir və ən qəribəsi
budur ki, həmin yeknəsəqlik, misal üçün, əgər
poeziyanı şərti olaraq iki yerə ayırsaq -
istedadlı poeziya (ədəbiyyatın yaratdığı) və
istedadsız poeziya (anti-ədəbiyyatın
yaratdığı) - bu yeknəsəqlik hər ikisində
özünü göstərir".
Elçinin
"Sosializm realizmi bizə nə verdi?"
monoqrafiyasına gəlincə, bu, həm tənqidin, həm də
ədəbiyyatşünaslığın son illərdəki
uğuru sayıla bilər. Bu monoqrafiya yetmiş
illik sovet dövrü ədəbiyyatı haqqında dolğun
bir təsəvvür yaradır. Ədəbiyyat
tariximizin yetmiş illik bir dövrünü sosrealizm problemi
işığında izləmək,
qazandıqlarımızın və itirdiklərimizin nədən
ibarət olduğunu yəqin etmək bizim üçün
çox faydalıdır. Bu gün bəziləri
sosrealizmi tamamilə inkar edir və bu ədəbi cərəyan
haqqında birtərəfli və yanlış mövqe
tuturlar. Ancaq sosrealizm ədəbi-tarixi
faktdır və lazımdır ki, ədəbiyyat tarixlərimizdə
bu fakt olduğu kimi izah edilsin, necə ki, Elçin izah edir.
Son
söz: Elçin müəllimi 1975-ci ildən
tanıyıram. Mən həmin ildə Ədəbiyyat
İnstitutunun aspiranturasına qəbul olundum, bu zaman o,
institutdan - "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
şöbəsindən ayrılmışdı, artıq
Yazıçılar İttifaqının katibi idi. Mən namizədlik dissertasiyamı başa
çatdırdım ("Müasir Azərbaycan nəsrində
konflikt və xarakter"). Elçin mənim
opponentim oldu. Dissertasiyanı ona təqdim
etdim. Sözü bu oldu ki, əgər bu
dissertasiya xoşuma gəlsə, yəni, qoyulan problemi elmi cəhətdən
həll edə bilsən, yazdığım rəyi sənin
müdafiəndən əvvəl "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetində dərc etdirəcəyəm.
Elə də oldu. Sonralar
Elçin müəllimin yaradıcılığı ilə
bağlı məqalələr yazdım. Qardaşım
Cavanşir Yusifli ilə birgə Elçinin
yaradıcılığını əks etdirən "Bu nə
sehrdir belə" monoqrafiyasını yazdıq. Bu, Elçin yaradıcılığı ilə
bağlı ilk monoqrafiya idi. Elçin
müəllim mənim bir kitabıma da ön söz yazıb və
məni "Tənqidimizin zəhmətkeşi"
adlandırıb. O, mənim Yazıçılar
İttifaqına üzv keçməyimi təmin edib, iki zəmanətdən
biri onunku idi. Təkcə mənə yox,
çox adama qayğısını əsirgəməyib.
Elçin
heç dəyişməyib, 45 il əvvəl
gördüyüm Elçinlə indi 80 yaşlı
Elçin dəyişməzdir, İnsan kimi,
Yazıçı kimi...
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış.- 2023.- 20 may.- S.4-5.