"Yuqoslavski" ayaqqabı
Ürək dostu
Hər mütaliəli adamın oxuduğu yüzlərlə
bədii kitabın içində elələri var ki, sadəcə
sıradan bir kitab cərgəsindən çıxır, daha
da böyüyür, oxucunun daimi ürək həmdəmi
olur. Bu kitabdakı ədəbi qəhrəmanlar da abstrakt
obraz məfhumundan çıxaraq canlanır, oxucunun bəzən
illərlə müşayiət edən bir mənəvi
dostuna, yaxınına çevrilir. Belə
qəhrəmanlarla söhbət bitmir, tükənmir, illər
keçdikcə ürək söhbətlərinin məzmunu
da dəyişir, yenilənir, lakin ünsiyyətin səmimi
mahiyyəti dəyişmir.
Bu il səksən illik yubileyi ölkə səviyyəsində
qeyd olunan Xalq yazıçısı Elçinin
yaradıcılığıyla tanışlığım
yeniyetmə vaxtlarında başlamışdı. Hərçənd, həmin vaxtlarda mütaliəmin
böyük hissəsini klassik Şərq ədəbiyyatı
təşkil edirdi, demək olar ki, müasir nəsrimizi
oxumurdum, lakin Elçinin "Abşeron motivli" hekayələri
məni özünə çəkmişdi.
Baladadaş, Ağababa, Ağabacı, Həsənulla,
kitabxanaçı Nəcəf, Gümüş Məlik və
sair personajlar mənimçün sadəcə bədii əsər
qəhrəmanları deyil, elə Zirədə, Mərdəkanda,
Buzovnada gördüyüm, şəxsən
tanıdığım adamlar idi. Çox
doğma idilər, özümkü idilər.
Amma
ürək dostlarımdan birinə çevrilən personaj qəribə
də olsa, "Abşeron motivləri"ndən gəlməmişdi...
Hansısa uzaq dağ kəndindəki "Toylu"
stansiyasından Bakıya gəlmiş, o vaxt şəhərdə
barmaqla sayılacaq böyük bir mehmanxanada
yükdaşıyan, liftçi, çayçı, aşbaz
köməkçisi işləmiş, rəhbərliyin
hörmətini qazanmış və nəhayət,
mehmanxananın böyük restoranında ofisiant vəzifəsinə
qədər yüksəlmiş, hətta mehmanxananın yerli komitəsinin
(Profsoyuz) sədr müavini seçilmiş Bəbir adlı
cavan oğlan... Fəlsəfi müstəvidə ekzistensial
azadlıq məfhumunun mahiyyətini mənə Sartrdan, Kamyudan
daha yaxşı başa salan dostum Bəbir... (Fəlsəfə
barədə bir qədər sonra).
Bəbir onilliklər boyu yanımda oldu. Ürəyimdə
onunla çox danışırdım, dərdləşirdim,
ilk vaxtlarda onun keçmişini düşünüb hərəkətinə
haqq qazandırırdım, sonrakı onilliklərdə gələcəyini
düşünüb onu qınamağa başladım. Çünki özüm də şəxsi həyatımda
oxşar situasiyadan keçdim. Hərçənd,
mənim "ayaqqabım" Yuqoslavski deyildi. Amma bu
ayrı mövzudur...
Budur, ayaqqabı da peyda oldu cümlələrin
arasında.
"Yuqoslavski" ayaqqabı...
"Yuqoslavski" ayaqqabı
Elçinin o vaxtlar ən çox oxuduğum
"İkicild"liyi 1987-ci ildə çap olunmuşdu. Lakin "Ayaqqabı"
hekayəsi daha da əvvəl, səksəninci illərin əvvəllərində
yazılmışdı. Onda hələ
Yuqoslaviya da sağ-salamat idi, sürtülmüş
ayaqqabı kimi padoşu qopmamışdı, dərisi
parçalanmamışdı. SSRİ də
hələ top kimiydi.
Elçin 1983-cü ildə öz hekayə qəhrəmanına
məhz "Yuqoslavski" ayaqqabı geyindirmişdi. Qəribə
təsadüfdür. Görünür,
"Yuqoslavski" ayaqqabılar Bəbirin ayağını
sıxdığı kimi, Yuqoslaviya dövləti də orda
yaşayan xalqları eyni cür sıxırdı, ona görə
doxsanıncı illərin əvvəllərində o cür
faciəvi şəkildə parçalanıb
dağıldı...
Qayıdaq
dostumun üstünə... Dostum Bəbir o ayaqqabıları
ayağına keçirdəndə, artıq müəyyən
mənada, özünü təsdiq eləmiş adam hesab oluna bilərdi. Neçə
ildi şəhərin ən hündür,
"dağlıq" yerində, hər adamın yaxın
düşə bilməyəcəyi böyük mehmanxanada
işləyir (Söhbət o vaxtkı "Moskva"
mehmanxanasından gedir ki, bunun özünü də simvol kimi
qəbul eləmək olar. Niyə məhz
SSRİ paytaxtının adını daşıyan həmin
mehmanxana?).
Lakin Bəbir sadəcə işləmir. Ona qalsa, burda yüzlərlə
adam çalışır, lakin bunlardan fərqli
olaraq, Bəbir öz həyatını az qala xətkeşlə
ölçüb-biçən, hər şeyi dəqiq
hesablayan, "özü özünü yaradan" mədəni,
əxlaqlı bir oğlandır. Məhz bu mədəniyyəti,
əxlaqı səbəbindən hansısa dənizkənarı
kababxanalarda işləməyə razılıq verməyib, hərçənd,
orda qazancı qat-qat çox ola bilərdi.
Dostum Bəbir burda işlədi, illərlə əziyyət
çəkdi, özünü göstərdi və restoranda
ofisianta qədər yüksəldi. Bununla
bərabər mehmanxananın direktoru Qardaşxanovdan tutmuş,
ofisiant həmkarlarına qədər hamısı onun mədəniyyətinə,
əxlaqına hörmət edir, onun daha da yüksəyə
qalxacağına əmindir. Bütün
ömrünü ofisiantlıqla keçirən həmkarlarından
fərqli olaraq, Bəbirin özü də buna əmindir.
O burda çox qalmayacaq, yüksələcək mütləq.
Çünki hər şeyi qabaqcadan
planlayıb. Öz hesabına tikdirdiyi evdən tutmuş,
gələcək ali təhsil planlarına
qədər hər şey hesablanıb.
Dostum Bəbiri əvvəllər qapalı, bərk hesab
etsəm də, sonralar, özüm valideynlərimi itirib tək
qalandan sonra başa düşdüm ki, haqlı
olmamışam. Tək yaşayan, özündən
başqa heç kimə ümidi qalmayan, əl atıb ətəyindən
tutmağa adamı olmayan tənha bir gənc ayaqda qalmaq
üçün başqa cür yaşaya bilməz. Hər
işini özün planlamalısan, özün eləməlisən,
gələcəyini özün qurmalısan..
Bəbir də bir neçə il ərzində
məhz belə yaşayırdı... Ta ki o "Yuqoslavski"
ayaqqabını alıb ayağına keçirənə qədər...
Restoran əhli
Elçinin nasir peşəkarlığından
danışmaq artıqdır, bu barədə onlarla monoqrafiya,
yüzlərlə elmi məqalə, əsər
yazılıb.
Lakin məhz bu hekayə ilə bağlı bir məqama
xüsusi diqqət çəkmək istəyirəm. Bu
gün əksər yazarlar əsəri bir baş qəhrəmanın
üzərində qururlar və o qəhrəmanın ətrafında
qəribə bir boşluq, yaxşı halda isə dumanlı
simalar görürsən... Məhz bu məsələdə
həmişə ətrafımda olan gənc yazarlara
"Ayaqqabı" hekayəsinin əvvəlini nümunə
gətirirəm, diqqətlə oxumağı tövsiyə
edirəm. Təbii ki, burda da əsas diqqət dostum Bəbirin
üzərindədir, lakin bununla bərabər onun işlədiyi
məkan, ordakı çoxsaylı insanların hər birinin
xarakteri iki-üç cümləylə elə
açılır ki, oxucu iki səhifədən sonra Bəbirin
işlədiyi restoranın ofisiantlarından tutmuş, ümumən
mehmanxananın müdirinə qədər hamını
tanımış olur. Bəli, əsas məsələ
məhz həmin iki-üç cümləni tapmaqdadır.
Bütün qəhrəmanların xarakterini
uzun-uzadı təqdim eləmək peşəkarlıq deyil.
Əsl peşəkar nasir ikinci plandakı qəhrəmanların
xarakterini iki-üç cümləylə elə
açır ki, əsərin ümumi dinamikasına xələl
gəlmir, diqqətin kənara yayınmır.
Hekayənin
əvvəlində sadəcə restoran əhlini
tanımırıq, onların qısa təsvirləri
zamanı həm də həmin dövrdə şəhərdəki
ümumi ab-hava, insanlar arasındakı münasibətlər,
davranış formaları və sair məqamlar realist tonlarla, ələlxüsus
Elçinin özünəməxsus duzlu, yumorlu diliylə elə
təqdim edilir ki, hadisələrin məhz səksəninci illərdə
və məhz Bakıda cərəyan elədiyinə heç
bir şübhə qalmır. Restoran müğənnisi
Noradan, ofisiant Poqosovdan tutmuş, klarnetçalan
Əlifağaya, baş aşbaz Brilyant Ağacəfərə
qədər hər bir obraz elə dəqiq çalarlarla
işlənib ki, dövrün xarakterik personajlarını
tanımamaq mümkün deyil.
Köhnə tanış
Əslində,
dostum Bəbirin azadlıq savaşının hardan
başladığını yazıçı özü təyin
edir - həmin küləkli mart axşamı restorana
üç nəfər naməlum kişi
daxil oldu.
Bəli,
möhkəm külək və mart ayı... Bahar... Təbiətin yenidən doğulmağa
başladığı mövsüm (ilin məhz bu fəsli də
əbəs yerə seçilməyib. Təbiətin
yenidən doğulmağı - insanın yenidən
doğulmağı. Və bu
doğuluşun fırtınası).
Dostum Bəbirin ayağını isə
"Yuqoslavski" ayaqqabı yaman sıxır. Amma o, hələ
ki dözür. Fikirləşir ki, təki
ən böyük sıxıntı elə bu
ayaqqabının sıxmağı olsun. Nə
var ki? Beş-on gün geyinəcək və genişlənəcək...
Bəlkə bu da bir alın yazısı, qəza-qədərdir. Yazıçı
hekayədə bu məqama toxunmayıb. Görəsən,
xırdaçı adam olan, "qəpiyi qəpiyin
üstünə qoyub" gələcəyi üçün
o "məşum" çamadanda pul yığan dostum Bəbir
nəyə görə birdən-birə belə səxavətləndi,
filan qədər pulu bahalı "Yuqoslavski" ayaqqabıya
verdi? Xatirimdədi ki, o vaxtlar belə
ayaqqabılar atamın bir aylıq maaşından da baha idi.
Almazdı o məşum ayaqqabını, gedib daha ucuz
qiymətə Leninqradski "Skoroxod" alardı, ya nəsə
başqa bir şey. Amma bilərdi ki, ayağını
sıxmayacaq, başına da bu işlər gəlməyəcək.
Görünür ki, azadlıq da ölüm
kimi qaçılmazdı. Buna gətirib
çıxaran səbəb isə təsadüfidir.
Qayıdaq restorana girən üç nəfərə. Bunlar rayon
adamıdılar və o biri ofisiantlardan dostum Bəbiri
soruşurlar. Bəbir uzun müddət
müşahidə edəndən sonra, onlardan birini -
uşaqlıq dostu Zakiri tanıyır. Və
əsəbləşir. Unutmaq istədiyi "Toylu
keçmişi"ndən gələn bu qaba qonaq bu saat onun həyatında
ən gözlənilməz və arzuolunmaz adam
idi.
Və ilk ünsiyyətdə dostum Bəbir onlara soyuq
münasibət göstərir, hətta ona qabırğa
olmaqlarından ehtiyat edərək mədəni şəkildə
onların ciblərinin vəziyyətiylə də
maraqlanır və burda yeyib-içməyə yetəcək qədər
pulları olduğunu biləndən sonra rahatlanır, ciddi,
soyuq şəkildə onlara xidmət göstərir. Bu soyuqluğu
tək onlara yox, həm də həmkarlarına, ələlxüsus
da diqqətli nəzərlərindən heç nə
qaçmayan, metrdotel Pakizə xanıma nümayiş elətdirir.
Sanki demək istəyir ki, bunlar mənim adımı versələr
də, əslində, aramızda heç bir
yaxınlıq-filan yoxdur, mənim belə dostlarım ola bilməz, onlar hara, mən hara...
Hətta
Zakirin onlarla "yüz-yüz" vurmaq təklifini də
eyni soyuqluqla rədd edir dostum Bəbir və öz işiylə
məşğul olur, çünki onun cavabdeh olduğu stollarda
təkcə uşaqlıq dostu deyil, başqa qonaqlar da var...
Altşüur toneli
Hər şey soyuq laqeydlik formasında davam edir. Unutmaq istədiyi
keçmişindən gələn bu qəfil qonağın
peyda olması dostum Bəbirin psixikasında heç nəyi dəyişmir...
Ta ki, rəhmətlik Əbdülkərim müəllimin
adı gələnə qədər... Bu ad
dostum Bəbirin psixikasında qəribə dəyişiklik
yaradır və mərhum müəllimin xatirəsini ilk
"yüz qram"la yad edir. Beləliklə,
ilk qığılcım parlayır. Hələ
ki, çox xırda, balaca, heç kimin görmədiyi bir
qığılcım.
Müəllif öz qəhrəmanını ekzistensial
partlayışa tərəf aparır və bu yolda Freydin,
Yunqun geniş izah elədiyi "altşüur" tonelindən
keçirdir.
Bu toneldə isə dostum Bəbirin lokomotivi məhz
Əbdülkərim müəllim olur.
Kimdi bu Əbdülkərim müəllim? Əslində, heç kim. Onlarla müəllimdən
biri. Dostum Bəbir onun heç hansı fənndən
- fizikadan və ya kimyadan dərs dediyini də xatırlaya
bilmir. Yaxşı, bəs niyə məhz
bu adamın adı gələndə içində
keçmişlə bağlı qəribə hisslər
yaranır?
Burda müəllif bir cümlədəki kiçik bir
detalla diqqətli oxucuya ipucu verir, sonra yenə hekayəsini
davam edərək qəhrəmanının hisslərinin təsvirinə
keçir. Bəs hansıdır o kiçik detal? Dostum Bəbir
balaca olanda üzünü görmədiyi atasını
düşünərkən məhz Əbdülkərim müəllimin
mehriban, işıqlı simasını xatırlayır... Üzünü görmədiyi atası. Budur
açar... Freydin geniş təsvir etdiyi ata arxetipi...
Əslində,
Əbdülkərim müəllimin adı, dostum Bəbirin
altşüurunda az qala unudulub getmiş
hesab etdiyi ata arxetipinə toxunur. Eynən tarzən
sarı simə toxunan kimi. Axı ata
arxetipi həm də insanın psixikasında müdafiə
mexanizminin təsbitidir. Ən çətin
məqamda, ən sıxıntılı anda üstünə
cumacağın, imdad istəyə biləcəyin bir mənəvi
sığınacaq. O sığınacaq ki, dostum Bəbir
bundan hələ balaca vaxtı məhrum olmuşdu. Lakin altşüurunun dərin qatlarında həmişə
sığına biləcəyi ata arzusunda olub. Və bu atanı məhz Əbdülkərim müəllimin
simasında təsəvvür edib.
Onu da qeyd edim ki, məhz bu kiçik məqama hekayəni
ilk dəfə yeniyetmə vaxtımda oxuyanda diqqət etməmişdim
(onda hələ atam sağ idi), çox-çox sonralar,
valideynlərimi itirdikdən sonra tək
yaşadığım gənclik illərində tutmuşdum. Və
anlamışdım ki, dostum Bəbirin ekzistensial
partlayışı, sadəcə köhnə
dostlarının gəlməyindən yox, məhz onun
psixikasının dərin qatlarındakı ata arxetipinə
toxunmaqdan başlamışdı. Yəni
partlayışın səbəbi bu gündə yox,
çox-çox keçmişdə idi.
- Əbdülkərim müəllim ölüb bəyəm?
Bu
sözlərdən sonra dostum Bəbir özü də
anlamadığı çox qəribə hisslər
keçirdir, Əbdülkərim müəllimin 7-8 il əvvəl ölməyi xəbəri Bəbirdə
sanki atasının ölüm xəbərini
alıbmış kimi ağır hisslər yaradır. Bəli,
müəllif burda baş qəhrəmanın içindən
keçən hisslərini təsvir edərkən, məhz illərlə
ona arxa, dayaq olan, uzaqda da olsa, mənəvi cəhətdən
yaxın olan və ən ağır, çətin məqamda
qaçıb ətəyindən yapışa biləcəyi
bir "ATA"nın itkisinin yarada biləcəyi
ağrı-acını təsvir edir. Nəinki hansı fənndən
dərs dediyi belə yada düşməyən bir müəllimin...
Məhz
psixikanın dərin qatlarındakı "ATA" arxetipinin tərpənməsi
səbəbindən dostum Bəbir özünü saxlaya
bilmir, bir qədər sonra açıq və
nümayişkaranə şəkildə ikinci "yüz
qram"ı dostlarıyla içir...
Gizli
içilən birinci "yüz qram"la ,
açıq-aşkar, nümayişkaranə şəkildə
içilən ikinci "yüz qram"ın arasında dostum
Bəbirin psixikasında sanki yüz il keçir... hər
şey qarışır, keçmiş, gələcək,
xaos, tufan, qasırğa, hisslər, duyğular
partlayışı, hər şeyi atıb qaçmaq
ehtirası və daha nələr, nələr...
Həmkarlarının
təəccüblü baxışları altında Bəbirin
içdiyi ikinci "yüz qram"dan sonra Zakir tost deməyi
təklif edir və dostum Bəbirin içində illərlə
yığılıb qalan hisslər, duyğular sanki "bulaq
kimi pıqqıldayır"... geniş və təsirli tost
sanki dostum Bəbiri restoran işçilərinin (bu
gününün) cərgəsindən qopardır, restorana
yeyib-içməyə gələn uşaqlıq dostlarının
(keçmişinin) sırasına qatır...
Bu təntənəli, duyğusal tostdan sonra artıq
bütün restoran əhli dostum Bəbirə zillənir.
Hamı şokdadı. Ən əsas da
restoranın əməkdaşları - ofisiantlar, musiqiçilər
və hökm sahibi metrdotel, qaşqabaqlı Pakizə
xanım. Axı görünməmiş
bir işdi. Bu vaxta qədər heç
vaxt bir kiçik səhvə də yol verməyən Bəbir
işinin başını buraxıb,
ofisiantlığını da unudub, uşaqlıq
dostlarıyla yeyib-içir, hesabı da özü verəcəyini
söyləyir. İçdiyi arağın və
içində dirilən "ata arxetipi"nin
təsiri altında o daha heç nədən qorxmur.
Onun xidmətini gözləyən müştərilərin
iradlarına da çox kobud şəkildə cavab verib
başından eləyir. Əlbəttə ki, belə elitar restoran
üçün bu cür hal sözün həqiqi mənasında,
nüfuza böyük xələl gətirən bir
biabırçılıq idi.
Bəli, dostum Bəbirin heç nə vecinə deyil. "Yuqoslavski"
ayaqqabı ayağını sıxır, o isə
uşaqlıq dostlarıyla hay-küylə yeyib-içir,
ağzına gələni danışır...
Və məhz bu vaxt qonşu zalda "böyük
adamlar"ın gələcəyi banketin
hazırlıqlarını yoxlamaqçün restorana
düşən direktor Qardaşxanov içəri girir və
onu görən restoran əhli tam özünü itirir. Hamı ikinci
şok yaşayır. Təkcə dostum Bəbirdən
başqa. O özünü itirmir... Sadəcə,
partlayır...
Ekzistensial partlayış
Mehmanxananın müdiri Qardaşxanovun məhz bu gərgin
məqamda peyda olması zamanı restoran əhlinin şok
yaşaması, həyatın donması, zamanın
dayanmasını təsvir edərkən müəllif, sanki
ekzistensial qiyam zamanı Tanrının peyda olması effektini
yaradır.
Bəli,
mehmanxana müdiri həmin an fəlsəfi müstəvidəki
"Ali hökm sahibi" qismində gəlir... Adəmin
qiyamı üstünə çıxan qəddar Tanrı
kimi...
Dostum Bəbir isə bundan heç də təsirlənmir,
Tanrının hədəsini və xəbərdarlığını
sanki eşitmir, qiyam partlayışa çevrilir. O, sərt şəkildə
bütün çərçivələrin,
sıxıntıların memarı kimi gördüyü
mehmanxana müdirini də acılayır, boynundakı ağ kəpənəyi qırmızı
şəraba batırıb müdirin burnuna soxur və
ekzistensial partlayış baş verir. Dostum Bəbir
bütün bu müddət ərzində içində
yığılıb qalan, psixikasının dərin
qatlarına sıxışdırıb gizlətdiyi hər
şeyi - müdirin ofisiant xanımla kabinetindəki oyunlardan
tutmuş, fırıldaqçı "Baş
aşbaz"ın əməllərinə qədər... Hər
şeyi qışqır-bağırla bəyan etməyə
başlayır...
Lakin "Tanrı" da aciz qalmır, həmin an
üçün yeganə düzgün yolu tapır,
musiqiçilərə əmr edir ki, bacardıqca bərkdən
çalsınlar.
Beləliklə,
"Adəm qiyamı"nın fəryadı
oyun havasının sədaları altında qalır... (Əsərin fəlsəfi mesajlarından biri də,
məncə, burdadır. İnsanın
azadlıq partlayışı, ekzistensial qiyamı,
bütün həqiqətlərin çılpaq şəkildə
üzə çıxması, anındaca əyləncəli
oyun havaları, sümüyə düşən musiqilər
vasitəsilə susdurulur. Bəli, qətllə yox,
ölümlə yox, sərt cəza ilə yox, sadəcə, əyləncəli
musiqilərlə... Gülməlidir. Həm də bu günümüz üçün
aktual deyilmi? Qırx il əvvəl
Elçinin təsvir etdiyi metod indi bütün dünya
miqyasında tətbiq olunur).
Bəbir
bu vaxta qədər mehmanxanada, restoranda bildiyi,
gördüyü, eşitdiyi bütün riyakarlıqlar,
oğurluqlar, başqa gizli işlər barədə hər
şeyi qışqıraraq deyir, lakin sözünün
ardını heç kim eşitmir. Hətta oxucular da onun hansı həqiqətləri
açdığından xəbərsiz qalır.
Ətrafdakı
adamlar dostum Bəbirin qiyamının bu vasitəylə "zərərsizləşdirildiyi"ni görəndən sonra yenə öz işlərinə
davam edirlər... Bəbirin uşaqlıq
dostları isə qarışıqlıqdan istifadə edib
çoxdan aradan çıxıblar.
Evə qayıdan Bəbir yolda nəhayət ki,
bütün günü ayağını sıxan
"Yuqoslavski" ayaqqabılarını çıxarıb
tullayır, rahatlanır və azad, asudə şəkildə
qaldığı yataqxanaya tərəf yol alır. O xoşbəxtdir... Sərxoş,
azad və xoşbəxt...
Sonda düşünür ki, dünyada ayaqyalın gəzməkdən
gözəl şey yoxdur.
Yenə ayaqqabı
Aydındır ki, "ayaqqabı" bu hekayədə
Freyd psixoanalizinin simvolu olaraq, insanın psixikasındakı
tabuları, qadağaları, qəfəsləri simvolizə
edir. Bu aydındır. Lakin mənə
maraqlı gələn başqa bir məsələdir. Niyə məhz ayaqqabı?
Adətən, o dövrdə yazılan bu mövzulu əsərlərdə
daha çox "qalstuk" simvolundan istifadə olunurdu. Sənə ciddi, rəsmi
görkəm versə də, həmişə boğazı
sıxan, rahat "azad", ciyərdolusu nəfəs
almağına mane olan və sonda dar ağacındakı kəndirə
çevrilən qalstuk...
Lakin Elçin burda, özündən əvvəl
yazılanları təkrar etməyib, "qalstuk" simvolunun əvəzində
üstünlüyü "ayaqqabı" simvoluna verib. Mən bunu
üç cür əsaslandırardım.
Birincisi, ayaqqabının adamın ayağını
sıxması elə realist müstəvidə, real həyatda
da adamın bütün əsəblərini korlayan bir
haldır.
İkincisi, qalstukdan fərqli olaraq, ayaqqabı adama ilk
baxan andaca görünmür, aşağıdadır. Onu görməkçün
gərək bütün geyimini gözdən keçirəsən.
Müəyyən mənada, ayaqqabı gizlindir,
ilk anda gözə girmir, deməli, açıq yox, gizli
sıxıntıları simvolizə edir.
Üçünçüsü isə ayaqla
bağlıdır. Ayaqqabı insanın ayağındadı.
Onun yer ilə, dünya ilə təması məhz
ayaqqabı vasitəsilə baş verir. Ən
aşağıda olan ayaqqabı insanı maddi dünyaya, maddi
aləmə bağlayan əsas atributdur. Ayaqqabının
sıxması müəyyən mənada, məhz
"aşağı", dünyəvi mənşəyə
malik, məişətdən doğan maddi
sıxıntıların ən gözəl simvoludur. Lakin bu sıxıntılar nə qədər
"aşağı"da olsa da, sadə insan
psixikasının dərin qatlarına oturur, onu incidir.
Sanki insanı ayağından asıblar...
Ona görə də ayağı sıxan ayaqqabıdan
qurtulmaq, ayaqlarını yerə basmaq, torpağı hiss eləmək,
öz növbəsində dünyəvi tabulardan, psixi məhbəslərdən
qurtulmaq və ayaqyalın olaraq, ekzistensial azadlığa
qovuşmaq təəssüratı yaradır.
Ayaqyalın azadlıq
Adətən, belə ekzistensial partlayışdan və
azadlıqdan sonra nirvana gəlir. Ardı heç kimi
maraqlandırmır.
Yeniyetməlik dövründə mən də dostum Bəbirlə
həmsöhbət olarkən, elə keçmiş barədə
söhbət edərdik. Bu partlayışın yaranma səbəblərini
daha da dərindən araşdırardıq, başqa oxşar
hadisələrlə müqayisə edərdik, fəlsəfi
mahiyyətini daha dərindən dərk eləməyə
çalışardıq.
"Amma
və lakin", Vaqif İbrahimoğlu demişkən...
Öz həyatımda bənzər partlayış hadisəsindən
keçdikdən sonra vəziyyət koordinal şəkildə
dəyişdi.
Sonrakı illərdə özümdən də
asılı olmayaraq, partlayışın ardı məni
narahat eləməyə başladı.
Tutalım,
dostum Bəbirin içində ekzistensial partlayış
baş verdi, içinə illərlə
yığılanı boşaltdı, bir gecəlik
özünü xoşbəxt hiss elədi. Ayağını
sıxan ayaqqabılarını çıxarıb atdı.
Ayaqyalın azadlığa qovuşdu. Bəs sonra? Axı həyat davam
edir?
İlk gələn ağırlıq hissi ətrafdakıların
laqeydliyindən yaranır. Diqqətlə
müşahidə edib görürsən ki, sənin
partlayışın heç kimin vecinə deyil. Hər şey olduğu kimi davam edir. Heç nə dəyişməyib. Ziyanı elə özünə dəyib.
Öz həyatımdakı partlayışdan sonrakı
boz həyatım davam etdikcə, paralel olaraq dostum Bəbirin həyatının
davamını düşünməyə başladım
qeyri-ixtiyari. Budur, səhər açılır. Məşum
azadlıq gecəsinin havası dağılır və
ayılma baş verir... Bəs sonra? Axı ayağını sıxan ayaqqabıdan
qurtulmaq nə qədər gözəl olsa da, soyuqda,
yağışda ayaqyalın gəzmək də
mümkünsüzdür.
Qeyri-ixtiyari beynimdə müxtəlif ssenarilər
yaranırdı. Budur, dostum Bəbir peşman olub mehmanxana
müdirinin kabinetinin qabağında yatıb qalır, onun
ayaqlarına düşür, yalvarır. Qardaşxanov da
mərhəmət göstərib bağışlayır,
lakin təbii ki, bu hadisədən sonra dostum Bəbirin
bütün inkişaf perspektivlərinin üstündən xətt
çəkilmiş olur və o, eynən həmkarı qoca
Poqosov kimi ömrünün sonunacan ofisiant olaraq qonaqların
qarşısında belini bükməyə məhkum olur, o məşum
azadlıq gecəsini lənətləyir.
Ya da yox, mehmanxanaya yolu bağlanıb. O başqa yerə gedir, lakin
əvvəlki iş yerindən müsbət xasiyyətnamə
ala bilmədiyinə görə, "mədəni
və əxlaqlı yerlər"də iş tapa bilmir. Gənclikdə bəyənmədiyi dənizkənarı
kababxanalarda ofisiantlıq eləməyə məcbur olur,
ömrünün sonunacan kömür və yağlı kabab
qoxusu verir, yüz qram da içən kimi gənc
ofisiantları başına yığaraq nə vaxtsa şəhərin
ən böyük mehmanxanasında işləməyini
xatırlayır və yenə də o məşum gecəyə
lənət oxuyur.
Və
yaxud dostum Bəbir o hadisədən sonra, ümumiyyətlə,
şəhərdən küsür, yataqxanadakı
çamadanda yığdığı xeyli pulunu götürür,
kooperativ evini də satır, qayıdır "Toylu"
stansiyasına, yığdığı pula evlərini təmir
elətdirir, Əbdülkərim müəllimin qəbrinin
üstünü götüzdürüb qəşəng bir
başdaşı düzəldir, artıq qocalmış
anasını işdən çıxardıb, onun işlədiyi
qazlı su köşkündə işə başlayır,
illərlə stansiya sərnişinlərinə qazlı su
satır... Sonradan köşkü bir az böyüdüb kafeyə
çevirir və yenə də arada "yüz" vurandan
sonra Bakıda ən böyük mehmanxanada işlədiyi
vaxtları xatırlayaraq ağlayır, o məşum gecəyə
lənət oxuyur.
Ağlıma başqa ssenarilər də gəlirdi, amma
hamısının sonu bu cür bədbin olurdu. Çünki
öz həyatımda yaşadığım çətinliklər
hansısa nikbin sonluq təsəvvür eləməyə imkan
vermirdi.
Yalnız
dostum Bəbir ruhdan düşmürdü,
"yüz-yüz" vuranda o məşum gecəyə lənət
oxumağına rəğmən, ayıq vaxtda həmişə
mənə təskinlik verirdi... Deyirdi ki, əgər
partlayış varsa, deməli, mən elə doğulandan
alnıma yazılmışdı, qədərim idi. Deməli,
tale məni o "ən ali" mehmanxanaya
elə partlamaq üçün gətirmişdi. Həmin gecə ayaqqabı ayağımı
sıxmasaydı, başqa vaxt boğazımı qalstuk
sıxacaqdı, qolumu saat sıxacaqdı... nəsə
sıxacaqdı. Və mütləq sonda
bir "Zakir" peyda olacaqdı və mən yenə
partlayacaqdım. Onda daha böyük faciə ola bilərdi, daha çox şeylərdən
imtina eləmiş olardım, ətrafdakı insanlara daha
çox ziyanım dəymiş olardı... Və
ya partlamayacaqdım, amma sonda qolumu sıxan saatın
qolbağı dəmir bilərziyə, boğazımı
sıxan qalstuk intihar kəndirinə, ayağımı
sıxan ayaqqabı isə tabutuma çevriləcəkdi.
Çünki alnına partlayış yazılanlar, hamı
kimi yaşaya bilməzlər... İndi daha yaxşıdı,
məni qəfəsə salan illüziyalardan, xəyallardan
azadam, sərbəstəm, ürək dolusu nəfəs
alıram və ən əsası da ayaqyalın gəzirəm...
Beləcə,
günlərlə dostum Bəbirlə dərdləşirdim,
danışırdım, amma bir də baxırdım ki, elə
öz-özümlə danışıram...
Adlar, ünvanlar
Sonda yenə "Moskva" mehmanxanasının üzərinə
qayıtmaq istəyirəm. Mənim nəzərimdə
hadisələrin məhz o mehmanxanada cərəyan etməsi də
təsadüfi deyil. Yenə təkrar edirəm,
əsərdə ad çəkilməyib, lakin təxmini
ünvan verilib. Şəhərin
"dağlıq", hündür yerində yerləşən
və pəncərələrindən bütün şəhər
görünən mehmanxana deyilərkən, yalnız
"Moskva" mehmanxanası yada düşür,
çünki o dövrlərdə bu nişanlara uyğun gələn
başqası yox idi.
Mənim
beynimdə "Moskva" mehmanxanası məhz SSRİ-nin
simvolu idi və Bəbirin başına gələnlər də
sanki imperiyada yaşayan, bütün gələcək
perspektivlərə rəğmən sıxılan, əziyyət
çəkən kiçik xalqların halının təsviri
idi... Mehmanxana müdirinin adının
Qardaşxanov olması da buna işarədir (Axı o vaxt
bütün kiçik xalqlar ruslara məhz böyük
"Qardaş" kimi baxmağa məhkum edilmişdilər).
Və Elçin müəllim sanki bu
sıxıntıların sonda imperiya miqyasında bir
ekzistensial azadlıq partlayışıyla nəticələcəyini
qabaqcadan simvolik dillə bəyan edirdi.
P.S. Elçin müəllim Azərbaycan
ədəbiyyatında realist nəsrin ustadlarındandır. Lakin 60-cıların realizmi, əvvəlki realistlərdən
fərqli olaraq, artıq addım-addım simvolizmə, modernizmə
tərəf gedirdi. Bunu keçid də adlandırmaq
olar, dövrün tələbi də... Əsər
zahirən realist üslubda təqdim edilir və əksər
oxucu elə ibrətamiz bir həyat hekayəsi kimi də qəbul
edir. Lakin alt qatda çoxsaylı işarələr,
simvollar, arxetiplər yer alır ki, diqqətli oxucunu realist
müstəvidən yuxarı qaldıraraq, daha fərqli fəlsəfi,
hətta mistik qatlara aparır. Bu yazı
üslubunu Elçinlə bərabər, həmin ədəbi
nəslin əksər nümayəndələrində - Anarda,
Mövlud Süleymanlıda və digər ustad nasirlərimizdə
görmək mümkündür. Və hər
bir oxucu alt qatda verilən işarələri, simvolları,
yönləndirmələri öz yanaşma tərzi, öz
psixoloji əhvalı və öz təfəkkürü
üzrə qavramağa çalışır.
Bu xüsusda ədəbiyyatşünas alimlərimiz
çox yazıb, Azərbaycan ədəbiyyatında yeni nəfəs,
yeni bir sıçrayış olan 60-cılar nəslinin ədəbi
nailiyyətlərini geniş araşdırıblar. Çünki biz
hamımız ədəbiyyatı məhz onların əsərlərindən
sevmişik... Və ən gözəli budur ki,
onların yazdıqları bu gün də aktualdır, bu
gün də müasirdir və bu gün də gənc nəsil
tərəfindən sevilir.
Elçin
yaradıcılığı da müxtəlif prizmalardan kifayət
qədər öyrənilib, analiz edilib və mən
ustadın yaradıcılığı haqqında hansısa
yeni bir söz deməyə iddialı deyiləm... Mən sadəcə, 34 illik həmdəmim
haqqında yazdım. Elçin müəllimin
yaratdığı və mənim yol yoldaşıma çevrilən
"dostum Bəbir" haqqında...
Təbii ki, sonda Elçinin ad gününü təbrik
edirəm, uzun ömür, cansağlığı, ruh
rahatlığı və ən əsas da yeni-yeni gözəl
əsərlər arzu edirəm. Həm öz adımdan, həm də
dostum Bəbirin adından...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2023.- 20 may.- S.6-7.