Lütfi Zadənin "Qeyri-səlis məntiq"
işığında
Elçin absurdizminin
üslubi təmayülləri
Azərbaycan
dramaturgiyası tarixində Elçin
yaradıcılığı xüsusi mərhələ təşkil
edir. O, milli ənənənin
bədii-estetik dəyər sistemini inkişaf etdirməklə
yanaşı, dünya dramaturgiyasının qabaqcıl təcrübəsini,
xüsusən XX əsr Avropa teatr estetikasını öz
yaradıcılıq laboratoriyasında uğurla sınaqdan
keçirir.
Elçin dramaturgiyası dünyanın mötəbər
teatrlarının səhnəsini özünə cəlb edir. Elçinin
qaldırdığı milli problemlər ümumbəşəri
problemlərdir, ona görə də tamaşaçılar
üçün anlaşılandır. Bu günə qədər
dramaturqun əsərləri Amerika, Rusiya, İngiltərə,
Türkiyə, Ukrayna, Koreya, Gürcüstan, Kipr və başqa ölkələrdə
uğurla tamaşaya hazırlanmışdır. İngiltərənin
tanınmış rejissorlarından Devid Perrinin quruluşunda
Elçinin Londonun Avanqard Teatrında müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulan "Şekspir" pyesindəki
yaşanmış tarixə ironik, paradoksal münasibəti
ingilis tamaşaçılarının diqqətini cəlb
etdi və maraq doğurdu. Londonun St.James
Teatrında "Cəhənnəm sakinləri" pyesi əsasında
ingilis rejissoru Matthev Goldun quruluşunda səhnə həyatı
verilən "Gecə yarısı" ("Midnight")
musiqili tamaşası da Elçin
yaradıcılığının uğurlarındandır.
Müəllifin
"Şekspir" pyesində personajın ikiləşməsi,
yəni, bir obrazda birləşən "ər-arvad" -
"qadın-kişi" personajlarının bir obraz kimi
çıxış etməsi maraqlı
tapıntılardandır. Dəli olmuş bir şəxs
özünü həm ər, həm də arvad olaraq hiss edir
(Şekspir "Hamlet"də "tamaşa içində
tamaşa" və yaxud Elçin "Şekspir"də
"personaj içində personaj"), üstəgəl,
üçüncü şəxsin, yəni, müəllifin
"qeyri-səlis" aləmi. Elçin "ər-arvad"
obrazları ilə "Adəm-Həvva" arxetipini gerçəkləşdirir.
"Yunq nəzəriyyəsi"nə inansaq, həm
anima, həm də animus başlanğıclara malikdir geniş
fikir aləmində, bundan başqa, Elçinin bədii-fəlsəfi
düşüncə meydanında şeytanla
apardığı gərgin mübarizədə
şeytanın əməllərini puça çıxara bilən
bütün həqiqətləri göstərə bilməsi
mümkünsüzlüyün mümkünlülüyünün
ifadəsidir.
Elçin mətnin və səhnə hərəkətlərinin
qarşılıqlı münasibətlərini, yeni rejissor təcrübəsini,
teatral şərtilik məsələlərini Azərbaycan
teatrına uğurla tətbiq edir.
Elçini fərqləndirən cəhət bir də
ondan ibarətdir ki, o, həm də bir neçə cərəyanın
priyomlarını və elementlərini bir əsərində
birləşdirir. Məsələn, komediyalarında realizm
və romantizmin vəhdətini görmək olur. Ənənəvi komediyaya xas olmayan priyomlarla müəllif
tamaşaçısını yeni oyun tipi ilə
qarşılaşdırır. Onun poetikasına
xas olan xəyal, yuxu, dəlilik motivləri, dərin
düşüncə və reallıq psixoloji
sarsıntılıqda ruhsal və mənəvi rahatlıq
anlayışları ilə birdir.
Hələ keçən əsrin 90-cı illərindən
etibarən yazmağa başladığı absurd
dramlarında Elçin gözlənilməz, paradoksal, qeyri-məntiqi
situasiyalardan daha çox istifadə edir. Professor Məryəm
xanım Əlizadə 2018-ci ildə "525-ci qəzet"in
5 may nömrəsində dərc etdirdiyi "Elçinin teatr
planeti" adlı məqaləsində yazır ki,
"Elçin teatr üçün absurd oyunlar
yazırdı, bu oyunlarda adi olanı qeyri-adiyə
çevirirdi, fantastik olanı isə adiləşdirirdi,
gerçəkliyi oyun modelində təqdim edir, oyun içində
məxfiləşdirirdi".
Məryəm
xanımın 2017-ci ildə "525-ci qəzet"in may
ayının 22-də işıq üzü görən
"Qanadlarını yanına salma" adlı digər məqaləsində
qeyd etdiyi kimi, "eyni bir silsilə zəncirinin müxtəlif
həlqələri" olan "Ah, Paris, Paris", "Mən
sənin dayınam", "Dəlixanadan dəli
qaçıb və yaxud mənim sevimli dəlim", "Mənim
ərim dəlidir", "Bolbolustan şahzadəsi, yaxud
yaşasın imperator böyük Şir III Otibi Molimi
Delembor", "Tır-tır", "Şekspir",
"Taun yaşayır", "Cəhənnəm sakinləri",
"Teleskop", "Şeytan əməlləri" pyesləri
yuxarıdakı nəzəri qənaətlərin təsdiqidir.
Elçin absurdda absurd ("absurdun absurdu") yarada bilən
yazıçıdır. "Qanadlarını
yanına salma" məqaləsində Məryəm xanım
Elçinin pyeslərini yeni bədii-estetik paradiqma kimi göstərir.
Yazır ki, "bu paradiqmada absurd faciə ilə, komediya
dramla, tragikomediya siyasi pamfletlə qonşulaşır, magik
realizm satira ilə, sürrealizm kinayə ilə, bədii
şişirtmə eksklüziv reportajla qovuşur...". Yəni Məryəm
xanımın fikrincə, Elçin "teatr
qarşısında geniş hüdudlar açır, rejissor
fantaziyası üçün səhnədə müxtəlif
variasiyalar qurmaq imkanı yaradır".
Elçin "Poçt şöbəsində xəyal"
povesti əsasında səhnələşdirdiyi eyniadlı
pyesində xəyallar aləminin kosmopolit fəlsəfəsini
açıb göstərir. Klassik ənənədə
yazılan bu əsər modern teatr estetikasının
üsullarını da özündə birləşdirir.
Elçin öz qəhrəmanlarının əhval-ruhiyyəsini,
hisslərini, duyğularını, hərəkət və
dinamikasını, eləcə də düşüncələrini,
fikirlərini çox böyük həssaslıqla duyur,
onların performans sxemini qurur və rəssam kimi zəngin rənglərlə
incə-incə təsvir edir. Əsərin baş qəhrəmanı
Ədilə real və irreal dünyalar arasında seçim
etməyi düşündükcə, onu xoşbəxt etməyə
çalışan ərinə qarşı nə qədər
mehrli olmaq istəsə də, ruhunun qidası hesab etdiyi, xəyalında
canlandırdığı (Kişi) ilə baş-başa
qaldığı anların daha çox mənəvi-ruhi
rahatlıq gətirdiyini görür və ondan qaça
bilmir. Sovet ideologiyasına yad olan belə yanaşma ilə
yaradan müəllif əsərdəki reallıqla
irreallığı qarşı-qarşıya qoymaqla və
onların bir-birinə əks mövqeyini göstərməklə,
oxucuya və ya tamaşaçıya hər iki qütbün sərhədlərinə
nəzər yetirmək üçün imkan yaradır və
irreal aləmdə daha geniş fəzanın, daha çox rənglərin,
daha sıx xətlərin olduğunu təsvir edir, bununla da sənətsevərləri
puç ideologiyanın fövqünə yüksəlməyə
dəvət edir.
Mövzu etibarilə "Poçt şöbəsində
xəyal" əsərinin tale əkizi təsiri
bağışlayan, "Qatil" psixoloji dramı da absurd
poetikanın xüsusiyyətlərini özündə ehtiva edən
əsər hesab olunur. Cəmiyyət öyrədənlərin
çiyinləri üzərində bərqərardırsa,
tale oyunu ilə həyat reallığı arasında
çıxılmaz vəziyyətə düşən,
psixoloji sarsıntılardan xilas olmaq istəyən əsərin
baş qəhrəmanının - Qadının - öyrədənin
(müəllimə) ümidsizliyə qapılması, hətta
qatilə çevrilməsi mənasızlaşır. Elçin "Qatil" əsərində də
absurdluq priyomlarından ustalıqla istifadə edir.
Elçinin absurd pyeslərinə xas olan çoxxətlilik
prinsipi onun dramaturji üslubunu səciyyələndirir ki, bu da
tamaşanın bədii-estetik ovqatını, mətnin poetik
dilini və ifadə tərzini müəyyənləşdirir. Bununla yanaşı, həm
də yüksək
ustalıqla, absurdla tam fərqli dramaturji qütbdə
dayanan klassisizmi də sintez edir. Belə sintez
üsulu isə bədii təxəyyülün qeyri-səlis
hərəkət dinamikası ilə doğulur.
Elçin
poetikasının qeyri-səlisliyi bir də ondadır ki, onun
absurdizmində komizmdə tragizm və yaxud lirizm əksinə,
realizmdə
romantizm elementləri bədii mətnin müəyyən
qatlarında qarşılıqlı şəkildə təzahür
edir. Bu xarakter müəllif dünyasının
zənginliyindən və elastikliyindən xəbər verir.
Elçin üçün hadisələrin dəyişkən
dinamik mahiyyəti, personajların xarakteri və
qarşılıqlı münasibətlərindəki
görünməyən "qeyri-məntiqi" tərəfləri
süjet xəttinin qurulmasında mühüm yer tutur. Kəsişən
və kəsişməyən nöqtələrdəki ziddiyyətlər,
qeyri-tipik performanslar personajların daha dolğun və daha
gözlənilməz xarakterlərə çevrilə bilməsinə
imkan yaradır. Elçin bu "dəyişkən
dinamik mahiyyətdə" üzdə olmayan cəhətlərin
önə çıxarılmasına xüsusi diqqət
yetirir və bütün bu qeyri-adilikləri özünəməxsus
bədii priyomlarla, üsullarla çeşidləyir və
nizamlayır, insan münasibətlərinin insanları
doğru yola çıxara biləcək
qanunauyğunluğunu axtarıb tapır. Demək
olar ki, yazıçı hər səhnə əsərində
bir bədii, fəlsəfi priyomdan istifadə edir.
Personajların düşdüyü situasiyalardan, kommunikativ
uğurdan və
uğursuzluqdan asılı olaraq, realist, sürreal,
absurd elementlərdən ustalıqla yararlanır. Bunu xüsusən "Teleskop" və
"Şekspir" əsərlərinin nümunəsində
göstərmək olar. Eləcə də "Mənim
sevimli dəlim" (Diaqnoz "D"), "Mənim ərim dəlidir"
pyeslərindəki "ağıllılar" və "dəlilər"
antinomiyasına nəzər salsaq görərik ki, sanki personajların xarakterlərini
"şəffaf kolbaya" doldurur və onları xüsusi
"kimyəvi formullarla" qarışdırır, onlara
xüsusi boyalar, rənglər verir. Lütfi Zadənin
"Qeyri-səlis məntiq" nəzəriyyəsindən
çıxan nəticə də budur. Bu nəzəriyyə
sinergetik mərhələləri tənzimləyən, ziddiyyətli
məqamların harmoniyasını yaradan, birləşməsi
mümkün olmayan paralelləri təsəvvürdə
bir-birinə bağlayan və s. bu kimi çoxtərəfli
qütblərdə öz dinamik çeviklikliyi və sürət
tezlikləri ilə yoxdan var yaradan bir elm hadisəsidir. Bu nəzəriyyə
qeyri-səlis çoxluqlar nəzəriyyəsinə əsaslanır,
sərhədi olmayan sonsuzluğu əhatə edir, mütləq
sıfırla mütləq bir arasında on minlərcə məna
çalarlarının mövcudluğunu aşkarlayır, həmin
məsafədə qaynaşan rəqəmlər
çoxluğunu, ağ və qara rənglərin
içindəki saysız-hesabsız rənglərin var
olduğunu göstərir. "Qeyri-səlis məntiq"
nəzəriyyəsi öz elmi yükünə və təsir
gücünə görə fundamental enerji imkanlarına malik
bir mahiyyət daşıyıcısı olduğunu isbat etdi.
Müasir texnologiyanın inkişafında
inqilabi dəyişikliyə yol açdı, yeni
dünyanın fərqli şəkil almasını şərtləndirdi.
"Qeyri-səlis məntiq" nəzəriyyəsi dəqiq
elmlər sahəsinə, riyazi hesablamalar sisteminə aid olsa da,
onun tükənməz potensialının humanitar fikir
dünyasına, bədii mətnlərə, hətta ədəbi
proseslərə belə tətbiq edilməsi, güman edirik ki,
absurd dramın "məntiqini" müəyyənləşdirməyə
imkan verir. Görkəmli alim Rafiq Əliyevin
dediyi kimi, "Qeyri-səlis məntiq - tolerantlıq məntiqidir;
...bütün elm sahələrini dəyişdirmək
funksiyasını yerinə yetirir". Əslində,
qeyri-səlislik, qeyri-müəyyənlik, qeyri-adilik elementlərinin
detallarını insan varlığında, insan
idrakının düşüncə, təfəkkür
dünyasındakı çoxxətlilik parametrlərində
axtarmalıyıq.
Elçin həyat situasiyalarını, insan
davranışlarını, insan həyatının hər
üzünü, min rəngini bədii təxəyyül
süzgəcindən keçirir, milli koloriti saxlamaqla, milli məsələləri
bəşəri ideyalar kontekstində təqdim edir. Məntiq və
qeyri-məntiq, səlislik və qeyri-səlislik
funksiyalarını qarşılaşdırır, onları bədii
"fəzada" bir məxrəcə gətirir. Elçin çalışır ki, Lütfi Zadənin
təbiri ilə desək, "təbii dildə olan informasiya
ilə işləsin".
Elçin yaradıcılığında "qeyri-səlis"
motivasiya dialoq dinamikası ilə şaxələnir. Professor
İsrafil İsrafilovun nəzər nöqtəsindən
baxdıqda elə görünür ki, Elçin "bədii-reflektiv
düşüncənin diametral fərqli ideoloji-estetik ifadə
arsenalını nümayiş etdirməklə, aktyorla işi
yox, tamaşaçı ilə dialoqu nəzərdə tutan sənət
oyunu imkanları yaratmağa meyillidir".
İstedadlı rejissor Mehriban Ələkbərzadənin
baxış bucağında isə görünən odur ki,
"...Elçinin yaradıcılığında müasir
dialoqlara uyğun gəlməyən dialoqlar var. Amma bu üsul
absurd üsluba gəlib çıxır...".
Elçin absurdizmində "qeyri-səlis məntiq"
müasir dövrün tragik mənzərəsini ifadə edir. Onun absurd pyesləri
cəmiyyətdə yadlaşmanın artması ilə
bağlı yaranan mənəvi fəsadlar haqqında xəbərdarlıq
edir. İnsanların yadlaşması,
çaşqınlığı, ziyalıların cəmiyyət
problemlərindən kənarlaşdırılması hissi həmişə
əsərlərin mənəvi-psixoloji atmosferini təşkil
edir.
Elçin personajlarının davranışı və
yaşamı güclü antinomiya üzərində gerçəkləşir. Düşüncələri
ilə həyat həqiqətləri arasında daim
anlaşılmaz təzad hökm sürür. Bu təzad, bir tərəfdən, qəhrəmanların
təfəkkür aləmində xaosun meydana gəlməsinə
səbəb olur, bir tərəfdən də təfəkkürdə
iki istiqaməti - xaosda nizam və nizamsızlıq
arasındakı ziddiyyətin strukturunu müəyyənləşdirir.
"Xaos" mifik təfəkkürdə
qarışıqlıq, nizamsızlıq hesab olunur, amma hər
bir xaosdan kosmosun yaranması da labüddür. Təbiətin
nizam qanunlarının hökmü ilə xaosu doğan enerji
onun harmoniyasını da yaradır.
Elçin bütün cəmiyyətin - ağıllı
hesab etdiyimiz cəmiyyətin eybəcər cəhətlərini
müxtəlif xarakterli personajlar məkanında realizə
edir, "ağıllı dəlilər"i ilə dəliliyin
mahiyyətini açmaq üçün absurdizm
poetikasının priyomlarından istifadə edir, "dəli"
personajların vasitəsilə ağıllı hesab etdiyimiz cəmiyyəti
ifşa edir. "Mənim ərim dəlidir" ("Diaqnoz
D"), "Şekspir" əsərinin personajları, hətta
"Teleskop" əsərinin personajlarının bəzən
normal düşüncədən fərqli hallara düşməsi
deyilənləri yetərincə isbatlayır. "Mənim
sevimli dəlim" ("Dəlixanadan dəli
qaçıb") əsərində həqiqətlə,
xaosla, dəliliklə bağlı hadisələr, əsasən,
ictimai fonda baş verir, Məryəm xanımın fikirlərinə
istinadda "situasiya paralellərin zəminində modelləşir:
bu təcridxana - dəlixana, bu isə cəmiyyətin
özü - ayır görək, hansı-hansıdır...". Problemin həllini
Hamletsayağı "Dünya dəlixanadır" prinsipi ilə
araşdırmağa çalışan Elçinin dəli qəhrəmanları
da zamanın qurbanlarıdır.
Piter Brukun düşüncəsinə görə,
"Böyük həqiqətləri, gerçəkləri
mistik, gizli yolla əldə etmək mümkündür. Bu prinsipi teatr sənətinə
ekstropolyasiya etdikdə,
tamaşa bütöv bir tam şəklində
formalaşır". Elçin bu prinsiplə
absurdluğun içində də gizli mistika yaratmağa
çalışır və Elçinin əsərlərində
absurdluğun doğurduğu mistikanın öz yeri var.
Mistikanın özündə qeyri-səlislik olduğu
üçün Elçinin mistikasının tərkib hissəsi
kimi absurd detallar, qeyri-səlis məntiq elementləri
açıq-aşkar görünür. Sənətkarın
"Teleskop" əsəri bu baxımdan orijinaldır.
Əsərdəki mistika az qala əsərin
leytmotivi təsirini bağışlayır. Müəllifin
mistik ruhunun məhsulu kimi diqqət çəkir. Hadisələr müasir və real həyatı əks
etdirir. Ancaq maraqlı burasıdır ki, klinik
ölüm keçirən insanın - əsərin baş qəhrəmanının
yaşadığı hadisələr, bütövlükdə
mistik janrda yazılmış əsərlərdən daha
dolğun mistika yaradan qeyri-müəyyən, absurd hadisələrlə
süslənmiş, tamaşaçının diqqətini
müxtəlif istiqamətlərə yönəldən absurd
səhnələr vasitəsilə öz sehrli ağuşuna
alır... Absurd ovqat tamaşaçını
mistikaya qovuşdurur. Elçin inanır
ki, yalnız belə olan halda təfəkkürlər
arasındakı fərqləri aradan götürmək,
çatışmazlıqları və boşluqları
dolduraraq onları sürətlə bir-birinə qovuşdurmaq
mümkündür.
Elçin insanların təfəkkürləri
arasındakı fərqli cəhətləri, eləcə də
riyakarlıqla səmimiyyət arasındakı ziddiyyətləri
açıb göstərir və insanın təfəkkür
xəzinəsinə daxil olmuş kirli fikirlərin yox edilməsinə,
onun təmizlənməsinə, saflaşmasına səsləyir.
Həmin əsərlərdə Elçin
situasiyaların dramatizmini və psixoloji xaotik gərginliyi
nizama gətirir. Elçin psixoloqdur, "Mən sənin dayınam" pyesində
personajların xarakterlərinin dilinə və xislətinə,
eləcə də ağlına və düşüncəsinə
uyğun olaraq dialoqları nizama düzməklə, hadisələri
"qeyri-məntiqi" fabulaya bağlaya bilir.
Elçin
özü yazır ki, "Gərgin-psixoloji, ya aram-təmkinli,
şərti-qroteskvari, fantastik-mifik, ya tamamilə, real, lirik-mənəvi
üslublarla... Azərbaycan ədəbiyyatı bir şeyə
can atır: müasir "ümumbəşəri
insan"ın xarakterinin dərinliyinə varmağa". Elçin yaradıcılığı
üçün bu prinsip səciyyəvidir. E.İoneskonun "Biz insanın ekzistensional
varlığının özünü, onun dərin fəciliyini,
taleyini, başqa sözlə, dünyanın absurdluğunun dərkini
tam şəkildə, bütövlükdə səhnəyə
gətirmək və tamaşaçıya göstərmək
istədik" məqsədi də Elçinin
yaradıcılıq mövqeyinə uyğundur.
Elçin şifahi nitqə ciddi əhəmiyyət
verir, nitqin absurd nüanslarından ustalıqla istifadə edir,
onun təsir effektini məntiqi həddə
çatdırır. Dilin özünü teatrın predmetinə,
personaya çevirməklə gülüş effekti
yaradır, bununla da cəmiyyətdə baş verən mənəvi
çatların miqyasını genişləndirir, mənasız
stereotipləri dağıdır.
Elçinin personajları ilə həmişə
gözlənilməz metamarfozalar baş verir. Tamaşaçılara
ilk baxışdan elə gəlir ki, onlar sosial drama, melodramaya
baxırlar, amma hadisələrin "astarında" absurdluq
hökm sürür. Tamaşaçı
özü tədricən absurdluğun içinə
sürüklənir.
Dramaturqun
son illərdə yazdığı "Şeytan əməlləri",
eləcə də "Xüsusi sifariş",
"Qızıl" və "Mehmanxana otağında
görüş" kiçik pyeslərinin birləşməsindən ibarət
olan - eksplikasiya etdiyi "Akvariuma xüsusi sifariş" pyesi
müxtəlif mövzuları bir mahiyyətdə birləşdirə
bilir. Həm də hər mövzunun arxasında
bir neçə müxtəlif fəlsəfi nəzəriyyələr,
ədəbi cərəyanlar bir-birinə qarışır və
zəngin bədii politra yaradır. Bu gerçəklik
bir də onu sübut edir ki, Elçinin təfəkkür
dünyasında formalaşmış özünəməxsus
yazıçılıq dəst-xətti, üslub
orijinallığı, çoxistiqamətli paralellərdə
sezilən "izm"lərin elastik dinamikası, yəni,
"Qeyri-səlis məntiq" nəzəriyyəsinin verdiyi
imkanlar onun ayrı-ayrı mövzulara həsr olunmuş əsərlərini
bir kontekstə gətirmək və yeni əsər yaratmaq
üçün meydan açır.
Elçinin "absurd içində absurd"da
yaratdığı gerçəklik "Akvariuma xüsusi
sifariş" və "Şeytan əməlləri"
pyeslərində çox aydın şəkildə
görünür. Üç fərqli pyesin və ya bir pyesdə
üç fərqli mövzuların bir ideyaya istiqamətləndirilməsi
və hər üç pyesin və mövzunun rabitəsiz
bağlılığı, ziddiyyətli hadisələrin
bir-birini izləyən dinamikası absurd oyun içində bir
başqa absurd oyunun yaradılmasına gətirib
çıxarır və bu da "absurdda absurd" fəlsəfəsinin
göstəricisidir. Bir süjet məxrəcində
üç fərqli mövzunun sinergetik keçidlərini təmin
etmək Elçinin dramaturji təfəkkürünün məziyyətlərindəndir.
Elçinin absurd dramlarının poetikası göstərir
ki, "Qeyri-səlis məntiq" bədii
yaradıcılıq müstəvisində də tətbiq oluna
bilər və bu metodla bədii təfəkkürün
imkanlarını genişləndirmək olar.
İFTİXAR
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2023.- 20 may.- S.8-9.