Müdriklik zirvəsi
Elçin – 80
Görüşlərimizin
birində Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində ləyaqətli
yer tutan Xalq yazıçısı Elçin "ağlagəlməz
işdir. Adam heç inana bilmir ki, tanıdığın
cavan Anar gəlib 80-ə çatıb. Mən də 75-in
qapısını döyürəm. Bu illər necə
keçdi, anlamaq olmur", - deyə zamanın
amansızlığına heyrətini bildirdi.
Hamımızın
yaşadığımız hisslərdir. Yaşla
barışmaq çətindir. Di gəl, elə adamlar var ki,
onlar aylarla, illərlə davam edən ağır
yaradıcılıq zəhməti içində ömrün
necə gəlib keçdiyini, doğrudan da, hiss edə bilmirlər.
Onların zaman bölgüləri illər deyil, əsrlərdir.
Mənim
80 ilin 55 ilində Elçini Azərbaycan cəmiyyətinin
daim üzdə olan şəxsiyyətlərindən biri kimi
müşahidə etmək imkanım olub. Biz birinci kursa gələndə
universiteti qurtarmağa hazırlaşan tələbə
Elçindən - Azərbaycan Respublikasının Baş
nazirinin müavini Elçinədək - keçdiyi və daim
yüksəldiyi həyat yolu gözümün
qabağındadır. Bu illər ərzində o, bir
yazıçı kimi Azərbaycanda və ölkəmizin sərhədlərindən
çox-çox uzaqlarda tanınıb, müxtəlif
dünya dillərində onlarla kitabı nəşr edilib; Azərbaycan
teatrları səhnəsində bir-birindən dəyərli və
günümüzün aktual problemlərinə toxunan pyesləri
tamaşaya qoyulub; ədəbiyyatşünaslıq sahəsində
bənzərsiz mövqeyi ilə seçilən və cəsarətli
elmi axtarışları ilə örnək sayıla bilən
elmi əsərlərini yazıb; esseləri mətbuat səhifəsindən
düşməyib; uşaq hekayələri və
nağılları ilə uşaq ədəbiyyatımızın
çox da qədim olmayan tarixini zənginləşdirməyə
çalışıb. Bütün bunlarla yanaşı, o,
ölkənin ictimai-siyasi həyatından kənarda
qalmayıb. Hələ sovetlər dönəmində
Elçinin başçılıq etdiyi "Vətən"
Cəmiyyəti xaricdə yaşayan soydaşlarımızla əlaqələrimizin
qurulması yolunda ilk mühüm addımlarını atdı
və yurd həsrəti ilə yaşayan bir çox
mühacir qardaşımızın, onların ailə üzvlərinin
Azərbaycana gəlməsinə, ta- nınmasına şərait
yaratdı. Cəmiyyətin orqanı olan "Vətən"
qəzeti mətbuatın milli dəyərlərə və
milli ideallara yaxınlaşmasında mühüm mərhələ
oldu. Uzun illər o, Nazirlər Kabinetində Baş nazirin
müavini kimi səmərəli fəaliyyət göstərdi.
Kitabxanamda
Elçinin aldığım və ya
bağışladığı çox kitabı var.
Düzünü
deyim ki, bəzən mənim oxu sürətim onun yazı
sürətinə çatmır. Amma Elçinin şəxsiyyətinə
və yaradıcılığına xüsusi rəğbətim
məni, onun qələmindən çıxan bütün
yazılara həssaslıqla yanaşmağa və bu
yazıları izləməyə vadar edib. Kitab rəfimdə
onun on cildliyini İlyas müəllimin çoxcildliyi ilə
yanaşı qoymuşam. Bu, təkcə əlifba tələbindən
və onların hər ikisinə olan xüsusi sayğımdan
irəli gəlmir. Bu, həm də bir ailənin, yəni atayla
oğulun Azərbaycan ədəbiyyatına nə boyda xidmət
göstərdiklərini görmək və dəyərləndirmək
baxımından maraqlı görüntüdür. Diqqəti
çəkən başqa bir cəhət isə ata ilə
oğulun yurdun taleyinə, tarixə, günümüzdə
baş verən hadisələrin dramatik qatlarına münasibətdə
bu qədər bənzər olduqları halda, üslubca fərqli
və müxtəlif olmalarıdır. İlyas Əfəndiyevin
lirik-psixoloji, romantik nəsrinin təsirindən çıxmaq
o qədər də asan deyil. Amma Elçin bunu bacarmış
və özünəməxsus nəsr üslubu yarada
bilmişdir. O, şəhərdə boya-başa çatıb
və bu mühitin təsiri ilə formalaşan,
danışıq üslubuna yaxın, yarı realist, yarı
yumorlu təhkiyə tərzi yaratmışdır. Buna görə
də mətbuata çıxan gündən onun bəzi əsərləri
Azərbaycan nəsrinin böyük nümunələri
sırasında, qəhrəmanları da Mirzə Cəlilin və
Haqverdiyevin qəhrəmanları ilə yanaşı yer
qazanmışdır...
Ötən
yüzilin 60-cıları haqqında çox yazılıb.
Elçin özü də öz ədəbi nəslinin və
onlardan ayırmadığı 70-ci illərin, yəni mənim
ədəbi yaşıdlarımın
yaradıcılığını dəfələrlə incələyib,
həm ümumi mənzərə, həm də
ayrı-ayrı müəlliflər və əsərlər
haqqında çox yazıb.
Elçin
ilk hekayələrini 3-4-cü siniflərdə oxuyarkən
yazdığını qeyd edir. Deməli, bir ömrün 60
ili qələmə, sözə verilib. Nəticə, kobud
şəkildə desək, "ədəbi məhsul"
göz qabağındadır.
O, cəmi
yarım səhifəlik hekayələrdən - povestlərə
və irihəcmli romanlaradək ("Mahmud və Məryəm",
"Ağ dəvə", "Ölüm hökmü",
"Baş" və s.), kiçik pyeslərdən
("Qızıl", "Ordenli yazıçıyla
görüş" və s.) - milli teatrımızın səhnəsindən
düşməyən pyeslərə qədər, ayrı-ayrı
əsərlər haqqında rəylərdən, məqalələrdən
- iri monoqrafiyalara qədər, yazıçılarla
bağlı yumoristik əhvalatlardan İlyas Əfəndiyevin
şəxsiyyət və yaradıcılığı
haqqında sənədli romanacan, esselərdən ədəbi
düşüncələrədək, uşaq
nağıllarından dünya ölkələrindən səyahət
notlarına kimi - nəsrin, dramaturgiyanın, ədəbi tənqidin
və ədəbiyyatşünaslığın bütün
növlərində, belə demək mümkünsə,
bütün janrlarında yazmış, bununla yanaşı, Azərbaycan
ədəbi prosesinin və ictimai gəlişmələrin
heç bir hadisəsini gözdən qaçırmamışdır.
Eyni
zamanda, dünya ədəbiyyatının mürəkkəb mənzərəsinin
əsas şəxsiyyətləri və ciddi
yaradıcılıq nümunələri də bu illərdə
Elçinin diqqət mərkəzində olmuşdur, onları
izləmiş və yetkin bir təfəkkürlə,
dünyanın böyük qələm sahiblərindən zərrəcə
geri qalmayan bir səviyyədə dəyərləndirmişdir.
Belə zəngin
və çoxcəhətli yaradıcılıq yolunu gərəkincə
izləmək və layiqincə qiymətləndirmək
çox çətindir. Buna görə də Elçinin məndə
olan kitablarını vərəqləyəndə, bu
duyğunu özümdən uzaqlaşdıra bilmirəm: Mənə
elə gəlir ki, haqqında nə qədər yazılsa da,
onun istedadının və ədəbi-elmi
yaradıcılığının qiyməti tam verilməmiş,
onun ədəbi üslubunun nəsrimizin ümumi mənzərəsindəki
yeri layiqincə göstərilməmişdir. Bu mənada ədəbi
tənqid və biz qələm dostları hələ ona borcluyuq.
Yuxarıda
dediyim kimi, Elçinin demək olar ki, bütün əsərləri,
əksəriyyəti də avtoqrafla məndə var. O, həmişə
diqqətli olub. Həm də yeni əsərlərini
bağışlarkən dost ərkiylə "hökmən
oxu, fikrini de!" söyləməyi də unutmayıb. Bu həm
də öz yeni əsərindən
arxayınçılığın əlaməti kimi də səslənmişdir;
yəni "bilirəm, bəyənəcəksən!".
Bu
kitabları, eləcə də Elçinin XIX yüzil və
sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı haqqında
yüksək nəzəri ümumiləşdirmə ilə qələmə
alınmış monoqrafiyalarını, aydın vətəndaş
mövqeyi ilə yazılmış
"Yazıçının dəftərindən"
adlı pərakəndə, lakin vahid ədəbi-estetik ideala
xidmət edən yazılarını, esselərini, məqalələrini
nəsri və dramaturgiyası ilə yan-yana qoyanda onun bu
janrların hansında daha güclü və böyük
olduğunu müəyyənləşdirməkdə çətinlik
çəkirsən. Çünki nasir, dramaturq, ədəbiyyatşünas,
filosof Elçinlərin hər birinin öz özəlliyi və
gözəlliyi var. Bu barədə düşünərkən
qələm dostumuzun işgüzarlığı, yorulmadan
çalış- ması, dünya ədəbiyyatını
bu qədər yaxından izləməsi, fəlsəfi
ümumiləşdirmə qabiliyyəti, müdrikliyi və
bütün bunların arxasında dayanan işıqlı təfəkkürü,
xeyirxahlığı, insan sevgisi ilə dolu olan
yazıçı ruhu ilə qürur duyursan.
80-ci illərin
sonlarına doğru İlyas Əfəndiyevlə ara-sıra
görüşürdüm. Böyük
yazıçımız məni sorğu-suala tutur, ədəbi
və ictimai gedişata yanaşmamla maraqlanırdı. Bu
söhbətdə onun incə bir şəkildə
Elçinin yaradıcılığına,
övladlarının ictimai həyatdakı yeri və
xalqın buna münasibəti ilə
maraqlandığını da sezirdim.
İlyas
müəllim xalq adamı idi və həmişə haqqı,
ədaləti, sosial bərabərliyi, el birliyini, Azərbaycanın
milli idealları, bütövlüyü uğrunda mübarizəni
tərənnüm etmişdi və xalq hərəkatının
yanında idi. Elçinin vətəndaşlıq mövqeyi, ədəbi
və ictimai proseslərə münasibəti haqqında dediklərimdən
ustad yazıçımızın razı
qaldığını hiss edirdim.
Bu gün
İlyas Əfəndiyev ömrünün 80-ci baharını
şöhrətin və oxucu sevgisinin zirvəsində
qarşılayan, ədəbiyyatımızı öz
yaradıcılığı ilə zənginləşdirən
oğlunu görsə, qüruru yerə-göyə
sığmazdı. Bir yazıçı, bir övlad
üçün millətinə sədaqətlə xidmətdən
və atalarımızın ruhunu sevindirməkdən
böyük xoşbəxtlik yoxdur.
Elçinin
yazıçı və övlad kimi ən böyük
qazanclarından biri budur.
80 illik
bir ömrün bəzi səhifələrini xatırlarkən
məni sevindirən və heyrətə salan cəhətlərdən
biri də Elçinin bir insan olaraq bu illər ərzində
sabit qalması, dəyişilməməsidir. Tələbə
Elçin nə qədər səmimi, dürüst,
sözünü hər kəsin üzünə deyən,
yüksək intellekti ilə seçilən bir adam idisə,
Baş nazirin müavini olarkən də eləydi, bu gün 80
yaşında da həmin xüsusiyyətlərini
qoruyub-saxlamışdır.
Elçini
yaxından tanıyan adamlar onun nə qədər gözəl
insan olduğunu yaxşı bilirlər. O diqqətli, həssas,
xeyirxah adamdır. İstedada qiymət verməyi bacarır.
Arada yaş fərqi olsa da, qabiliyyətli gənclərlə
onların yaşıdı kimi rəftar edir; ədəbiyyatın
bütün nəsillərinə eyni gözlə baxır,
xalq arasında deyilən kimi, böyüklə
böyükdür, kiçiklə kiçik. Heç bir ciddi
ədəbi hadisə, qələm sahiblərinin ad günləri,
yeni yaranmış uğurlu əsərlər onun diqqətindən
yayınmır. İmkan daxilində ədəbi
gedişatın ən vacib saydığı meyil və
axarlarına vaxtında müdaxilə etməyə və
öz mövqeyini bildirməyə çalışır.
Əziz
dostumuzun, mütəfəkkir qələm sahibinin 80
yaşını ürəkdən qutlayıram, sevinirəm
ki, tutduğu məsul vəzifədən, iş qabiliyyətinin
güclü bir vaxtında ayrıldı və bundan sonra
yaradıcılığına daha çox vaxt ayıra biləcək.
Sabir RÜSTƏMXANLI
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2023.- 20 may.- S.13.