Sözümüzün bəy əfəndisi
Elçin - 80
Əziz
Elçin müəllim!
Bununla ikinci dəfədir ki, sizin yubileyiniz haqqında yazıram. Bir dəfə 20 il öncə 60 yaşınız olanda, bir də
indi - 80 yaşınız ərəfəsində! Bu 20 ildə
mən xeyli yaşlanmış, az qala 60-a
çatmışam. Siz isə sözün
yaxşı anlamında, heç dəyişməmisiniz, əvvəlkindən
də artıq şövq, həvəs, eşq, ehtirasla
yazıb-yaradırsınız. Hamı, ən
azı, çoxluq illərlə yaşlanır, bu
yaşlılıq onların yazılarına da
yansıyır, düşüncələrinə də, zahiri
görkəmlərinə də təsir edir,
davranışlarına da. Siz isə təkcə
dolabınızın üstündəki zəngli saatın
yox, sanki başınızın üstündəki zamanın
da qulağını burur və deyirsiniz: otur yerində! Ədəbiyyat
və ədəbi proses sizin bu inadkar, yorulmaz ruhunuzla
gözəldir! Sizi həmişə belə optimist görək!
Orta və
ali məktəb illərindən bəri mənim çox
sevdiyim, bəzən hətta pərəstiş elədiyim
filosof, ədəbiyyatşünas, dilçi, sənətşünas,
esseist, publisist və tənqidçilər olub - Mehdi
Hüseyn özünün on cildliyinin doqquzuncu cildi, Fuad
Qasımzadə "Qəm karvanı, yaxud zülmətdə
nur", Ağamusa Axundov "Şeir sənəti və
dil", Cəfər Cəfərov "Azərbaycan Dram
teatrı", Yaşar Qarayev "Realizm, sənət və həqiqət",
Anar "Dədə Qorqud dünyası", Akif Hüseynov
"Sənət meyarı", Sabir Əliyev "Füzulinin
poetikası", Sabir Rüstəmxanlı "Ömür
kitabı", Kamal Abdulla "Gizli Dədə Qorqud",
Rafael Hüseynov "Min ikinci gecə", Nizami Cəfərov
"Füzulidən Vaqifə qədər" kitabları ilə...
Bu kitabların bəzilərini mən yatanda
yastığımın altına qoymuş, duranda sinəmin
üstündə oxumuşam! Onlar həyatımın bəlli
bir dövründə mənim ədəbi ayələrim, bədii
surələrim, qutsal kitabım olub! Tələbə
vaxtı dönə-dönə oxuduğum "Klassiklər və
müasirlər" kitabınızla bu şəxslər
sırasında siz illər boyu özəl yer tutmusunuz.
Bir
sıra məqalələrinizin Ümumittifaq müsabiqələrində
birincilik qazanması ilə iftixar hissi duymuş, belə
müsabiqələrdə nə vaxtsa yer tutmağı xəyalımdan
keçirməsəm də, sizin qənaətlərinizin
ciddilik, səmimiyyət və obyektivliyinə inanmış,
sizin kimi yazmaq, sizin kimi təfərrüat incəliklərinə
varmaq, elmi fikri oxucu ilə sizin kimi dialoq halına gətirməyə
çalışmışam. Baxın, səksən illik
yubileyinizdə məhz bu janra üz tutmağımın səbəblərindən
biri də "Quyu" povestinin müəllifi, unudulmaz İsi
Məlikzadəyə vaxtilə yazdığınız və
oxumağımdan az qala 40 il keçməsinə baxmayaraq, hələ
də unutmadığım o ərkyana qayğıkeşliklə
dolu, səmimi açıq məktubdur. Nə
xoş ki, o məktublardan yenə də yazırsınız və
əminəm ki, hələ çox illər bundan sonra da sizin
qocalı-cavanlı söz adamlarına məktublarınızı
oxuyacağıq. Bunlar sizin insana ehtiram,
sözə sevgi məktublarınızdır. Allah sizi bu
ehtiram, bu sevgidən heç vaxt məhrum eləməsin!
Siz yaşca özünüzdən böyüklərin
yolunu gözləməyin, öz yaşıdlarınız və
özünüzdən sonrakıların uğuruna sevinməyin,
nöqsanlarına göz yummamağın gözəl örnəklərini
göstərmiş, görənlər və qananlar
üçün bəlli bir etiket müəyyənləşdirmiş
ustad yazıçısınız. Bəy nəslindən
olmağınız, fitri kübarlığınız ədəbi
istedad və geniş intellektinizlə birləşərək
sizin xarakter və davranışlarınıza təkrarsız
bir özəllik verir. Bu yöndən bir
faktı həmişə ehtiramla xatırlayıram.
Yazıçılar Birliyinin 2004-cü ildəki
qurultayından sonra "Avropa" hotelində keçirilən
ziyafətdə öz yerinizdən qalxaraq, artıq
yaşlanmış, gözləri zəif görən, bizə
sanki başqa bir dünyadan baxan İsa Muğannaya
yaxınlaşmağınız və onun yanında əyləşərək,
əlinizi onun çiyninə qoyaraq hal-əhval
tutmağınız, ümumən, ona necə böyük
ehtiram, hörmət-izzət, qayğı, sayğıyla
yanaşmağınız bizim üçün heç vaxt
unudulmayacaq və çox şeylər
görüb-götürə biləcəyimiz bir ustad dərsi
idi. Anarın sizə həsr elədiyi məqalədən
görünür ki, haqsız hücuma məruz qalana mənəvi
dəstək durmağı siz gənc yaşlarınızdan
özünüzə vicdani borc bilmiş, ədəbi
döyüşlərin ən kəskin vaxtarında belə,
heç vaxt haqqı nahaqqa verməmiş, mizan-tərəzini
daim düz tutmusunuz. Yazıçılar
Birliyinin Natəvan klubu bir lövhi-məhfuz kimi öz
daş-divar yaddaşında bu barədə, yəqin ki,
çox şeyləri hifz eləyir. Mən də öz
həyatımda indi detallara varıb açıqlamaq istəmədiyim
gərgin anlar yaşamışam və bəxtim gətirib,
sizin gözlənilməz dəstəklərinizin
ünvanı olmağı Allah mənə də nəsib edib!
Bir dəfə yox, ardıcıl olaraq bir neçə dəfə!
İndi - bu yubiley gününüzdə alicənablığınızın
qarşılığı olaraq ürəkdən gələn
minnətdarlıq sözlərimi qəbul etməyinizi
xahiş edirəm: - Çox sağ olun!
Son 30 ildə
yazıçının da, oxucunun da ədəbiyyata
münasibəti dəyişib, bədii söz bəzən
özünün toplumsal mərkəzi mövqeyindən onun
bir kənarına çəkilmək zorunda qalıb, yaxud buna
məcbur edilib və sizin kimi qələm sahibi istəyib ki,
öz çiynini ədəbiyyatı bir zamankı mövqeyinə
qaytarmaq yükünün ağırlığı altına
versin. Son 20 ildə ədəbi tənqid, poeziya, sosrealizm,
ümumən ədəbi proseslə bağlı silsilə
yazılarınız, eləcə də ayrı-ayrı
ünlü və gənc şair-yazıçılara həsr
olunan, ədəbi prosesə bir hərarət, canlanma gətirən,
yön və ton verən, hər kəsə öz layiq
olduğu yeri göstərən məqalələriniz bu təqdirəlayiq
qeyrət duyğusuyla yazılıb və sözün cəmiyyətdəki
mövqeyini yüksəltmək kimi ali məqsədə xidmət
edib. Yazıçılar da, oxucular da bilib ki, mənfili-müsbətli
heç nə sizin iti nəzərlərinizdən
yayınmır, siz bəzən ən xırda təfərrüatlarına
qədər hər şeyi görür, özünə layiq
qiymətləndirirsiniz və bundan hamı öz
hesabını götürüb, özünü
yığışdırıb, əyər-əskiyini düzəltməyə
çalışıb.
Elə adamlar var ki, illər keçdikcə
üstündən gedir, elələri də var ki,
üstünə gəlir, eləcə də sənətkarlar. Bu yöndən
sizi illər keçdikcə sənətdəki mövqeyi
güclənən, hörməti artan ünlü Entoni Hopkinsə
bənzədirəm. Məncə, sizin on illər
keçdikcə sözün bütün anlamlarında formada
qalmağınızın bir əsas səbəbi var -
vaxtaşırı özünüz özünüzdə bir
inqilab eləməyi, bir devrim yapmağı bacarmaq! Kim bir çoxlarının qələmi yerə
qoyduğu, bitib-tükəndiyi 50 yaşdan sonra dramaturgiyada bu
qədər yenilikçi uğurlara imza atıb? Əlbəttə,
aydındır ki, siz İlyas Əfəndiyev kimi dramaturji
dühanın ailəsində dünyaya göz
açmış, uşaqlıqdan teatr mühiti ilə
sıx əlaqədə olmusunuz, o vaxt səhnəyə qoyulmasa
da, "Poçt şöbəsində xəyal" adlı
ilk insenirovkanızı hələ 70-lərin
başlanğıcında eləmisiniz. Amma üstündən
20 il keçəndən sonra yazdığınız, sizi
müstəqillik dövrü dramaturgiyamızın modern
qanadının flaqmanına çevirən "Ah, Paris,
Paris", "Mənim sevimli dəlim", "Dəlixanadan
dəli qaçıb", 2000-lərdən sonra
yazdığınız "Cəhənnəm sakinləri",
özəlliklə də, postmodern dramaturgiyamızın əsasını
qoyduğunuz "Qatil", "Teleskop" pyeslərinizi hər
şeyin yanı sıra bir yazıçının daxili
inqilabının, yeniləşmə, başqalaşma istəyinin
uğurlu sonucları saymaq lazım gəlir. Özü
də o dərəcədə uğurlu ki, bəziləri
dünya səhnələrini gəzib dolaşan bu pyeslər
olmadan özgürlük dönəmi teatr sənətimizi təsəvvür
etmək mümkünsüzdür.
Hələ
doxsanıncı illərdə böyük Molyerdən
çevirmələrinizi oxumuşam və sizin mənim
üçün ən ilginc, qiymətli, təkrarsız
yönlərinizdən biri məhz teatral istedad və bilginizlə,
səhnə sənətinə, az qala Molyer sevginizlə
bağlıdır. 80-lərin başlanğıcında
"Qobustan" jurnalında dərc olunan, Jan Anuyun
"Medeya" faciəsi əsasında rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun
hazırladığı eyniadlı tamaşa haqqındakı
"Təzadların faciəsi" məqalənizi hələ
də unutmamışam. Məncə, Mehdi Hüseynin
"Maqbet Azərbaycan səhnəsində", Cəfər Cəfərovun
"Təklik faciədir" məqalələri kimi "Təzadların
faciəsi" də milli
teatrşünaslığımızın qızıl fonduna
daxil olub.
Amma siz, əlbəttə,
ilk öncə modern Azərbaycan nəsrinin ən parlaq təmsilçilərindən
birisiniz, özü də az qism nasirlərdənsiniz
ki, illər keçdikcə özünüz kimi,
sözünüzün də bədii çəkisi nəinki
azalmır, əksinə, daha da artır. Gənclik illərində
yazdığınız "Baladadaşın ilk məhəbbəti",
"Qırmızı ayı balası", "Talvar",
"Parisdə avtomobil qəzası"nın öz
üstünlükləri olduğu kimi, 2000-lərdən sonra
yazdığınız "Sarı gəlin", "Göy
üzünün ulduzlu vaxtları"nın da öz yeri var.
Görəsən, son 20 ildə yazdığınız
"Bayraqdar", yoxsa ötən yüzildə qələmə
aldığınız "Toyuğun diri qalması",
"Gümüşü furqon", "Dolça" povestləriniz
daha üstündür? O illərdə meydana çıxan və
milyonların rəğbətini qazanan "Mahmud və Məryəm",
"Ağ dəvə", "Ölüm hökmü",
yoxsa son 10 ildə yazdığınız "Baş"
romanı daha ilgincdir? Bu sualların cavabı
birmənalıdır - hər ikisi. Amma
"Sarı gəlin" öz yazı və
düşüncə texnologiyası ilə, əlbəttə,
cavanlıq hekayələrinizdən, zərgər işini
xatırladan "Gül dedi bülbülə"dən daha
mürəkkəbdir. "Bayraqdar"
sizin ədəbiyyatımızın bayraqdarlarından biri
olduğunuzu yeni tarixi dönəmdə bir daha təsdiq elədi.
"Baş" isə öncəki
romanlarınız və ümumən bütün nəsrinizdən,
ən azı, bir baş yüksəkdir. Milli bədii nəsr
düşüncəmizdə metafizik varlığın, insan
ruhunun ilk dəfə baş qəhrəmana çevrildiyi heyrətamiz
dərəcədə gözlənilməz
"Baş"ı roman-möcüzə, roman-kəşf,
roman-açılış, roman-vəhy də saymaq olar! Siz bu romanınızla bədii nəsr
düşüncəmizin metafizik Amerikasını
açmısınız. Bu kolumbiadanı
sizin ardınızca getməyə kiminsə gücü yetəcəkmi?
Bunu artıq zaman göstərəcək!
Sizin də,
mənim də yaşıdlarımız arasında,
açıq və gizli surətdə məni qınayanlar olub
və olur ki, niyə Elçindən çox yazırsan, bu,
onun tutduğu vəzifə ilə bağlıdırmı? Bəli,
doğrudan da, sizin 60-cı illərdən bu günlərə
qədər Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi,
"Vətən" Cəmiyyətinin sədri vəzifələriniz,
özəlliklə də Baş Nazirin müavini kimi yüksək
dövlət görəviniz olub! Amma hər kəs öz
arşınıyla ölçür və mənə irad
tutanlar anlamayıb ki, sizin mənim nəzərimdə dəyişməyən
bir görəviniz var - yazıçılıq! Ən
yüksək bir kürsünüz var - yazı masası! Allah
bu ilahi görəvi heç vaxt sizə çox görməsin!
Sizi həmişə əlində qələm, yazı
masası arxasında görək!
Sözümüzün
bəy əfəndisi!
80
yaşınız qutlu olsun!
Əsəd
CAHANGİR
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2023.- 20 may.- S.23.