"Yaddaşlardakı
xatirələr danışanda..."
Gülbəniz Qocayevanın
kitabı haqqında
Gülbəniz Qocayevanın "Yaddaşlardan
vərəqlənən xatirələr"
(Bakı, 2023) kitabının
adındakı "xatirələr"
sözü oxucuda memuar janrının növbəti nümunəsi
ilə tanışlığa
ümid verir.
Düşünürəm ki, qarşımdakı
əsər memuar janrının ənənəsi
kontekstində orijinallığı
ilə seçilir. Sözü gedən nəsrdə Qocayevlər soyu haqda ətraflı
söhbət aparan müəllifin uşaq yaşlarından eşitdikləri,
gördükləri haqda
yazdıqları, habelə
yaxın qohumlarından
- İsrafil əmisi, Leyli bibisi, Soltan
əmisi, anası Zərxaranın, qardaşı
Vaqifin, kiçik bacısı Güldənizin
xatirələrinə, qardaşı
Fikrətin xatirə yazısından fraqmentlərə
istinadlar təhkiyəni
dolğunlaşdırır, əyaniləşdirir. Bu fərdi
söyləmələrdə sezilən ümumilik "Qoca uşaqları"nın
kökə bağlılığından,
ailə dəyərlərinə
sadiq olduqlarından xəbər verir. Müəllifin özünün
təhkiyəsində xüsusi
xətlə - Zərxara
ananın deyimləri,
nəsihətləri, obrazlara
keçir ("anam deyərdi", "anamın
uşaqlıq xatirələrindən"
və s.).
Müəllifin nəsillərinə aid maraq dairəsinin genişliyində "Qoca
uşaq"larına aid,
hətta hər hansı toponim, antroponimlərin mənşəyi
ilə bağlı axtarışların özünəməxsus
yeri var. Məs., məlum olur ki, "atama babası Göyüşün adını
qoyublar və bu, nəsildə dördüncü dəfə
təkrarlanan ad imiş... Soyadımız isə ulu babamız Göyüşün atası
Qocanın adından götürülüb". Yaxud
ulu babasının ləqəbi
ilə, atasının
kəndi Kotanarx toponiminin qısa tarixi, adına dair mövcud versiyalar haqda məlumat, müəllifin
özünün ehtimalıdır.
Qardaşı Fikrət
Qocanın adı ilə bağlı eşitdiklərindən: 1935-ci ilin
avqustun 25-də dünyaya
göz açan ilk övladına ataları Göyüşün Fikrət
adını seçməsi:
"O, oğluna çox
sevdiyi şairlərdən
- Tofiq Fikrətin adını qoyur. Gənc ata o zaman bilməzdi ki, onun körpə Fikrətinə
də şair taleyi qismət olacaq".
"Ön söz"də müəllifin nəsil ağacının tərtibinə
cəhdi qeyd edilir. Məlum olduğu kimi, dünyada qəbul olunmuş genealoji ağacın şablon qrafikində şəcərənin
adı, nəsillərin
soyadları, doğum-ölüm
tarixləri, yaşayış
yerləri və s. qeyd edilir. Yəni
"quru" qeydiyyat məlumatı. Bu sahədə
xidmət göstərən
qurumlar fəaliyyət
göstərir. Məs.,
ailənin 1500 illik yaşı olan genealoji ağacını tərtib edən "Şəcərə və
Heraldika İnstitutu"
(Moskva, 2002); bu sahədə
sifarişlə müxtəlif
proqramlar işləyib.
Sözü gedən kitabda Qoca soyu şəcərəsinin
son beş nəslinin genealoji sxemi təqdim olunur ayrı-ayrılıqda (böyüklər
- övladlar - nəvələr:
adbaad). Və hər sxemdən sonra nəslin həyatı ilə bağlı əldə olan və əldə
edilən müvafiq məlumat, xatirələr,
fotolar təqdim edilir.
Əslində, qarşımızdakı yuxarıda qeyd edilən janrların norma sədlərini aşan orijinal bir nəşrdir. Və bu nəşrin
ərsəyə gəlməsində
müəllif asan olmayan hazırlıq (axtarış) işi görüb: həyatda olan qohumlarla söhbətləri, xatirələri
dinləyib qeyd etmək, arxivlərdən
material toplamaq, məktublarla,
fotolarla işləmək
və s.
Şərti olaraq əhvalat
8 noyabr 2006-cı il tarixindən
başlayır: müəllif
ailə üzvləri
ilə ənənəyə
sadiq olaraq atalarının son mənzilini
ziyarət etmək üçün Ağdaşın
Kotanarx kəndinə yola çıxmağından
və bu yol boyu ata-anası,
nəsilləri ilə
bağlı xatirələrə
dalması, hər il bu tanış yolda gördüyü dəyişikliklərdən, hansısa
yerlə bağlı uşaqlıqda baş verən əhvalatlardan,
yada düşən digər
hadisələrdən danışır.
"Qoca uşağı" deyilən nəsillərin
varisliyindən, ata-anası
Göyüş - Zərxaranın
qoyub getdiyi yurddan, bu "böyük ailənin yazılmamış nizamnaməsi"nin
nəsildən-nəslə ötürülməsindən ritorik
tərzdən azad,
yada düşən böyük-kiçik
münasibətlərini səciyyələndirən,
bəzən məişət
epizodlarını adi,
bəzən yumorlu tərzdə təsvir edir. Hətta qəlb yaddaşında
"toxunulmaz statusa"
malik ata-anasının arasında
baş vermiş az qala ayrılmaqla
qurtara biləcək hadisə (atasının xəyanəti) yad edilir. Anasının böyük
səbir, müdrikliklə,
ailənin qorunması
naminə və sözsüz, ərinə
dərin məhəbbətinə
görə keçirtdiyi
iztirablara necə qalib gələ bilməsi də minnətdarlıqla yad edilir.
Ümumiyyətlə, bütün
yada düşən əhvalatların
təsvirində bu və ya digər
dərəcədə - başda
Yurd - Göyüş
- Zərxara motivi mənəvi Meyar kimi duyulmaqdadır.
Düşünürəm ki, böyük ailələri ilə bağlı bu söhbətdə müəllif
dərində keçirtdiyi
istilik və təbii fəxarət hissini əsərində qabartmır, müasir siyasətçilərin işlətdiyi
dəbdə olan ifadəni işlətsək,
"qırmızı xətləri"
keçmir. Məsələn,
İsrafil əmisinin nəsilləri haqda söylədiyindən: "Nəslimizdə
hər cür adamlar - ağıllısı,
təmkinlisi də olub, dəlisovu da. Lakin nəslimizin kişilərinin
hamısında ümumi
bir xasiyyət olub: onlar bütün
dövrlərdə döyüşdən
qorxmayıb, lazım gələndə millət,
torpaq və vətən uğrunda silahlanıb döyüşə
yollanıblar. Ermənilər
Şamaxıda qırğın
törədəndə mənim
atam Baxış kişi 500 nəfər atlı ilə azərbaycanlıları qorumağa
gedib, Mədrəsədə
ermənilərlə döyüşüb...
Bizim nəsildən
1941-45-ci illər müharibəsində
iştirak edib həlak olanlar da çox olub. Qarabağ müharibəsində
isə xalqın bütün qeyrətli oğulları kimi Baxışın, Şoşuğun
nəvə-nəticələri də, ümumiyyətlə
nəslimizin cavanları
könüllü olaraq
döyüşə yollanıblar".
Ailənin həyatında ölkədə
baş verən məlum tarixi hadisələrin təsirindən
danışılarkən atası
Göyüşün də
taleyinə düşənlər
qeyd olunur: məs., məşhur kollektivləşmə siyasəti
dövründə Göyüşün
babadan qalan şəxsi təsərrüfatının
müsadirə edilməsi,
1941-ci ildə müharibəyə
getməsi, bu hadisə ilə bağlı ailədə yaşanan həyəcanlar,
başsız qalan arvad-uşaqların Zərxanagilin
kəndinə köçürülməsi
və s.
Xatirələrin xeyli hissəsi Bakı dövrünə aiddir. Qardaşlarının
təhsillərini davam
etdirmələri ilə
bağlı mərhələdə
ailənin Ağdaşdan
şəhərə köçməsi,
buradakı yaşayışları,
"Bakı həyatını
asanlıqla mənimsəyə
bilmə"dikləri, doğma
yurdla, ocaqla bağlı nostalji hisslər, daha sonra kimin hansı
peşəyə yiyələnməsi,
ailə həyatına
yol almaları və s.
Qeyd etdiyim Ağdaşdakı evləri, yaşam qaydaları, həyətləri,
əlçatmaz məktəb
illəri ünyetməz
uşaq oyunları və nələr, nələr haqda lirik bədii esse üslubunda söylənmiş "Yaşıl-əlvan
xatirələr" ailənin
sonbeşiyi Güldənizə
məxsusdur. Bu cəlbedici
xatirə-hekayədə işlədilən
"Əlvan dekorlu nağıl tamaşası
idi mənimçün
həyətimiz" ifadəsi
ailənin o dövrdəki
həyatı haqda bədiiləşmiş qədirbilənliyə
işarə edən məcaz kimi qəbul edilə bilər.
Digər
bədii təəssüratlı
səhifələr anası
Zərxaranın ərə
getməyiylə bağlı,
daha doğrusu, Göyüşün onu qaçırtması əhvalatına
aid xatirələrə həsr
olunub. Bu hadisələr
qısametrajlı filmin
ssenarisi kimi oxunur. Bu bəzi məqamlarda yumorlu tərzdə təsvir edilən real səhnəciklərdə
bəhs edilən dövrün adətləri,
milli xarakterləri görünməkdədir.
Müxtəlif nəsillərin nümayəndələrinin
çeşidli hadisələrlə
bağlı xatirələrinin
təqdimi eklektika təəssüratı bağışlamır:
hər xatirəni müəllif nəql etdiyi öz xatirə-təhkiyəsinə üzvi
surətdə daxil edir və qəbul
edilən tamlığa
nail olur. Nəticədə
müəllif mətni,
şəcərə ilə
bağlı sxemlər,
onlarla bağlı canlı məlumatlar, xatirələr, müvafiq
fotoşəkillər, Fikrətin,
Vaqifin, Aybənizin şeirləri - "Qoca uşaq"ları deyilən
böyük ailənin
tanınan canlı portretini yaratmağa nail olur desəm, düşünürəm ki, yanılmaram.
Kitabın son səhifələrində müəllif böyük
ailədə böyüdüyünə
görə fəxarət
duyduğunu bildirir və bu ailəni
dünyaya gətirdiyi
valideynlərinə Allahdan
rəhmət diləyir.
Ailənin əxlaq ənənələri haqda
xatirələr söyləyən
müəllif bunları
yaradan valideynlərini
belə yad edir: "Atamdan sonra anam
ömrünün sonuna
qədər bu böyük ailənin yazılmamış nizamnaməsini
müqəddəs kitab kimi
mühafizə etdi, özündən sonrakı
ailələrin xanımlarına
irs qoyub getdi".
"Ön söz"də nəsil ağacının
tərtib edilməsinin
məqsədini sadəcə
övladlarına, nəvə
və nəticələrimizə
çatdırmaq istəyi
ilə bağlayır.
Sonra isə buna xatirələrin
əlavə olunduğunu
göstərir. O ki qaldı
yazdıqlarını kitab şəklində
nəşr etməyinə,
birinci, qardaşı Fikrət Qocanın tövsiyəsi, ikinci isə iş prosesində bu yazıya yeni ailə xatirələrinin get-gedə
əlavə olunması
ilə alınan "Qoca uşaq"ları haqqında bu özünəməxsus salnaməni
daha geniş oxucu auditoriyasına təqdim etmək istəyi ilə bağlıdır.
Və nə yaxşı ki, bu arzusunu həyata
keçirtdi.
Sara Osmanlı
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 4 noyabr, ¹42-43.- S.21.