Ümmülbanu-Banin haqqında bilmədiklərimiz
Banin haqqında bu günə qədər müxtəlif səpkili məqalələr yazılıb, sağlığında onunla müsahibələr aparılıb. Bəs Banin "Qafqaz günləri"ndə və müsahibələrində həqiqətləri açıqlayıbmı? Məncə, həyatı ilə bağlı sualların çoxuna cavab verməkdən yayınıb.
Anasız böyüməsi, enişli-yoxuşlu həyatı Banində dərin psixoloji travmalar buraxmışdı. "Qafqaz günləri"ni oxuduğumuz zaman bunu açıq-aşkar hiss edirik. Təbii ki, romanın səs-küy yaratması, maraqlı olması üçün bir çox hadisəni təxəyyül məhsulu olaraq əlavə etdiyini düşünürəm.
Bir alman dayə tərəfindən yetişdirilməsi də Banində Qərbə qarşı böyük heyranlığın yaranmasına səbəb olmuşdu. Romanda nənəsinin Baninə kafir təhsili verdiyi üçün atasını danlamasından da uzun-uzadı bəhs edilir. Dayənin Banini və bacılarını gizlində xristian dini mərasimlərinə aparması da onun dini fikirlərinin haçalanmasına, zədələnməsinə imkan yaratmışdı.
Bu romanda Baninin "boynuma almalıyam ki, özümdə heç kimə qohumluq duymamışam. Bilmirəm, bu bəşəri hissdir, yoxsa, mən təbiətən pis adamam" qəbilindən olan və ailəsini gözdən salan fikirləri çoxdur.
Banin romanda həyat yoldaşı Cəmil və ailəsi haqqında da ötəri məlumat verir. Müsahibələrinin heç birində isə əri və ailəsi ilə bağlı açıqlama vermək istəməmişdir. Bu məqalədə Baninin romanda mənfi surət kimi təqdim etdiyi həyat yoldaşı Cəmil - Balabəy Qocayev (Qocagil) və ailəsi haqqında həqiqətlərə işıq tutmağa çalışacağıq.
Əvvəlcə, ondan başlayım ki, Balabəy Qocayev nənəmin dayısıdır. Baninin romanda ciddi bir şəkildə tənqid etdiyi bu ailə Bakının nüfuzlu, təhsilli ailəsi idi. Balabəy, Qarabəy Aşurbəyovun qız nəvəsidir. Qeyd edim ki, nənəmin əmisi Bakı qazısı Əbdürrəhim Hadızadə XX əsrin əvvəlində qurulan Səadət mədrəsəsində dövrün mütərəqqi ziyalıları (Əlibəy Hüseynzadə, Ceyhun Hacıbəyli, Fərhad Ağazadə) ilə birlikdə fəaliyyət göstərmişlər. Səadət mədrəsəsinin şagirdləri üçün 10-a yaxın şəriət dərsliyi yazmışdır. Əliheydər Ağabəy Qocayev isə cumhuriyyətin xaricdə təhsil almış (Kiyev və Almaniyada) tələbələrindən idi. "Azərneftkəşfiyyat" Birliyinin baş mühəndisi Mahmud Yusif oğlu Salamov da bu ailəni təmsil edirdi. Bu siyahını yaxın vaxtlarda nəşr olunacaq "Saray və saraylılar" kitabında görə bilərsiniz.
Balabəy Qocayev təxminən 1880-ci ildə Bakının Saray kəndində anadan olmuşdur. Atası Ağabəy Qocayev, anası Xanımbacı neft milyonçusu Teymur Qarabəy oğlu Aşurbəyovun bacısıdır. Köhnə Çay fabrikinin yanında ikimərtəbəli evdə yaşayırdılar. Qeyd edək ki, Stalin repressiyaları bu ailəni də pərən-pərən etmişdi.
Onlar ailədə 4 uşaq idilər - böyük bacısı Yaxşıxanım, qardaşı Əliheydər Qocayev, kiçik bacısı Törə xanım. Qardaşı Əliheydər, əvvəlcə, Bakıda texnikumda, daha sonra Kiyevdə və daha sonra Almaniyada universitetdə təhsil almışdır. Pianoçu olan Törə xanım, Ənvər Paşa ilə birlikdə Bakıya gəlmiş, Mühiddin bəyə ərə getmiş və Türkiyəyə köçmüşdür.
Balabəy Qocayev haqqında qohumu Sara Aşurbəylinin xatirələrində və vəfatıyla əlaqədar Ankarada nəşr olunan "Azərbaycan" jurnalındakı nekroloqda məlumat verilmişdir. B.Qocayev, ilk öncə, Bakıda, daha sonra Belçikanın Liej şəhərində təhsil almış və ixtisasca mühəndis olmuşdur. Zənnimizcə, Balabəy Qocayev də T.Aşurbəyovun xaricə göndərdiyi tələbələrdən olmuşdur. Teymur Aşurbəyov neftdən əldə etdiyi gəlirlə məktəb tikdirmiş, məscidlərin tikintisinə köməklik göstərmiş, tələbələrin xaricdə oxumasına vəsilə olmuşdur. Aşurbəylilərin təqaüdü ilə Mirəsədulla Mirqasımov, Hənifə Pirverdiyeva, Ruhulla Axundov kimi tanınmış xadimlər xaricdə təhsil almışlar.
Professor Sara Aşurbəyli o illərdə çox sayda türk aydınının yetişdiyni yazır və onların arasında qohumu olan Balabəy Qocayevi də xüsusi olaraq xatırlayır:
"K gtomu periodu otnositsə
i zarojdenie bolğşoy qruppı törkskoy intelliqenüii.
Mnoqie iz nix poluçili obrazovanie za qraniüey. Papin rodstvennik Balabek Xodjaev, matğ kotoroqo Xanbadji urojdennaə Aşurbekova, poluçil diplom injenera-gkonomista v Belğqii".
"Bu dövrdə böyük bir türk ziyalı
qrupu ortaya çıxmışdır. Bunların
çoxu xaricdə təhsil almışdır.
Atamın qohumu olan Balabəy Qocayev Belçikada təhsil alaraq mühəndis-iqtisadçı diplomu almışdı. Onun anası Aşurbəylilərdəndir".
Sara Aşurbəyli, Balabəy
Qocayevin SSRİ Xarici Ticarət Nazirliyində
("Vneştorq") işlədiyini
də qeyd edir.
Balabəy Qocayev, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
dövründə Ticarət
və Sənaye naziri olmuş Mirzə Əsədullayevin
qızı Ümbülbanu
ilə evlənsə də, fəqət bu evlilik uzun
sürmür.
Mirzə
Əsədullayev, 1920-ci ildə
ruslar tərəfindən
həbs edilmiş, Balabəy Qocayevin köməyi ilə qısa müddətdə
həbsdən azad olunmuşdur. Balabəyin dəstəyi ilə Fransaya gedən Ümbülbanu orada "Banin" təxəllüsü
ilə yazıçı
kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Sara Aşurbəyli, Balabəy
Qocayev ilə Ümbülbanunun izdivacı
haqqında da məlumat
verir və öz fikirlərini də əlavə edir:
"...No,
vskore Ummulğ-Bani uvidela, kak təjelo
ey stalo jitğ bez otüa i çto u nix uje ne ostalosğ boqatstva, ona stala nujdatğsə, jila ploxo s tetkoy
i babuşkoy. Balabeku ona ponravilasğ
i on stal ee svatatğ. Pervıy raz ona emu otkazala, xotə on bıl dovolğno priətnoy vneşnosti i poluçil obrazovanie v Belğqii. No, koqda ona uznala, çto
on poluçil komandirovku
v Turüiö, ona dala soqlasie, i on s ney priexal
v Stambul, qde jila eqo sestra
Tura-xanum, vışedşaə
zamuj za turka... Vskore oni uexali
v Parij... Okazıvaetsə
Ummulğ-Bani s korıstnoy
üelğö vışla
zamuj za Balabeka, çtobı vıbratğsə
iz Baku i popastğ k otüu v Parij" (Aşurbeyli).
"...Qısa müddətdən
sonra Ümbülbanu atası olmadan yaşamağın çətin
olduğunu, pulsuz qaldığını, bibisi
və nənəsiylə
birlikdə yaşaya bilmədiyini başa düşdü. Balabəyin
ondan xoşu gəlirdi. Ancaq Balabəyin ilk təklifinə
etiraz etdi. Baxmayaraq ki, o, olduqca yaraşıqlı idi və Belçikada təhsil almışdı.
Amma onun Türkiyəyə ezamiyyətə gedəcəyini
biləndə razılaşdı
və o, onunla birlikdə - türklə ailə quran bacısı Törə xanımın yaşadığı
İstanbula gəldi...
Tezliklə Parisə yola düşdülər...
Məlum olur ki, Ümbülbanu Bakıdan çıxıb Parisə
- atasının yanına
getmək üçün
məqsədli bir şəkildə Balabəylə
evlənmişdir".
Balabəyin Ümbülbanu ilə
görüşü və
evliliyi onun "Qafqaz günləri" əsərində yer almışdır (Banin:
2006). Balabəy Qocayev
nüfuzundan və qohumluq əlaqələrindən
istifadə edərək
Ümbülbanunun atası,
keçmiş nazir və
millət vəkili Mirzə Əsədullayevi
həbsdən azad etmişdir. Bunun müqabilində
M.Əsədullayev Balabəyin öz qızı ilə evlənməsinə razılıq
verib. Balabəy Qocayev istər ailəsi, nəsli, təhsili, vəzifəsi,
dövlət səviyyəsində
nüfuzu baxımından
Ümbülbanudan üstün
olsa da, qadın öz yaradıcılığında
onun haqqında mənfi məlumatlar vermişdir.
Sara Aşurbəyli xatirələrində
Balabəy Qocayevlə
İstanbuldakı görüşünü
də təsvir etmişdir:
"V
1924 qodu papa vstretil v Stambule svoeqo rodstvennika Balabeka Xodjaeva, sına sestrı Teymur-beka Aşurbekova Xanbadji-xanum.
On priexal v Stambul v komandirovku ot Vneştorqa s molodoy jenoy, doçerğö Mirzı Asadullaeva Ummulğ-Bani-xanum. Papa priqlasil eqo s jenoy na obed...
İtak Ummulğ-Bani-xanum s Balabekom prişli k nam v qosti na obed.
Marika, naşa kuxarka, priqotovila plov i druqie vkusnıe
vehi. Mı dolqo besedovali s nimi" (Aşurbeyli).
"1924-cü
ildə atam İstanbulda qohumu Balabəy Qocayevlə görüşdü. O, Teymurbəy
Aşurbəyovun bacısı
Xanbacı xanımın
oğluydu. O, Mirzə
Əsədullayevin qızı
olan gənc həyat yoldaşı Ümbülbanu xanımla birlikdə SSRİ Xarici Ticarət Nazirliyindən İstanbula gəlmişdi.
Atam onu evimizə günorta yeməyinə dəvət
etdi...Ümbülbanu xanım Balabəylə birlikdə bizə yeməyə gəldi. Xidmətçimiz Marika plov
və digər gözəl yeməklər
hazırlamışdı. Onlarla
uzun-uzun söhbət etdik".
B.Qocayev, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurucusu M.Ə.Rəsulzadə
və Fransanın Sorbon Universitetindən məzun olan, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dönəmində
jurnalist, yazıçı
və diplomat kimi fəaliyyət göstərən
Ceyhun Hacıbəyli kimi önəmli şəxsiyyətlərlə dostluq
əlaqələri qurmuşdur.
M.Ə.Rəsulzadənin
"Məktublar, Şəfibəyçilik"
adlı məqaləsində
bu mövzuya toxunulmuşdur. M.Ə.Rəsulzadə
24 aprel 1924-cü ildə
İstanbuldan Parisə
- Ceyhun Hacıbəyliyə
göndərdiyi məktubunda
yazır: "Dostun Balabəy Qocayev İstanbula gəlmiştir.
Çok mümkün
ki Parisə gedəcəkdir.
Həyat yoldaşı
ilə bərabərdir.
Mənimlə hələ
görüşməyib. Çok
diqqətlidir... Parisə
gəlmədən öncə
Balabəyə məktub
yazmaq istəsən mənə göndər. Mən ona çatdıraram".
Deməli,
B.Qocayev, Sovet rejimindən bezmiş və ezamiyyəti fürsət bilərək Türkiyədə
qalmışdır. Azərbaycan
Kültür Dərnəyi
tərəfındən nəşr
olunan "Azerbaycan"
dərgisində B.Qocayevin birbaşa siyasətlə məşğul
olmadığı, M.Ə.Rəsulzadənin
rəhbərliyi ilə
Türkiyədə və
Türkiyə xaricində
"Müsavat" adı
altında həyata keçirilən bütün
milli fəaliyyətlərdə əvvəldən sonuna qədər əlindən
gələn hər cür vasitələrlə
dəstəklədiyi qeyd
olunmuşdur.
Banin
"murdar şəhər"
dediyi Bakını deyil, Parisi seçdi.
Fəqət, qürbət
ona arzuladıqlarından
heç birini - nə şöhrət, nə sərvət, nə də xoşbəxtlik bəxş
etdi. Vətəndə
vəfat etsəydi, ən azından İslam adət-ənənəsinə uyğun
dəfn ediləcək
və məzarı olacaqdı. Bunların heç biri də ona nəsib
olmadı. Bütün
bunları Banin özü istədi. Amma yenə də ona Vətəni sahib çıxdı.
Vüsalə MUSALI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 18 noyabr, №44.- S.8-9.