Ədəbi suprematizm  

 

Antropologiya

 

Ehramda sərdabə, sərdabədə skelet;

antropoloqların fikrincə, 4000 ildən çox yaşı var.

 

Firon qalıqları deyil tapılan skelet:

yan-yana düzülmüş sümük parçaları -

baş, əllər, ayaqlar sairənin nişanələri

ağır zəhmətə qatlaşan birinin mövcudluğundan,

daha doğrusu, 4 əsrdən çoxdur

mövcudsuzluğundan xəbər verir;

"Varlığın yox olması", daha dəqiq,

"Yarananın dəyişməsi" qanunu.

 

Alimlərin fikrincə, ehramların tikintisində

çalışan fəhlələrdən, - qullardan yox a,

məhz fəhlələrdən biri olub o skelet,

daha doğrusu, skeleti tapılan o şəxs,

sonra hansısa işlər üzrə rəis təyin olunub.

 

Hətta o da məlum olub ki,

qolu dirsəkdən aşağı kəsilib o fəhlə-rəisin,

bu da o zaman ehram tikintisində çalışanlara

qayğının əlamətidir - bədbəxt hadisədən dərhal sonra

həkimlər amputasiya edib, ölməyə qoymayıblar onu.

 

O da bu hadisədən sonra xeyli yaşayıb -

dirsəkdən aşağı hissənin əyri bitməsi

təsdiq edir bu mülahizəni.

 

Hər tapılan faktlara

tarixçi, antropoloq alimlərin

necə ürəkdən sevindiyini

müşahidə edirəm televiziyadan

mən

onların sevincinə şərikəm əslində.

 

Amma ayrı şey məni çox düşündürür:

dörd min ildən bu yana qalan

yalnız sümük parçalarıdı, yan-yana düzülüşündən

anatomiyadan insana məxsus olduğu bilinir.

 

Mən bilirəm, yaranan varsa itmir,

müxtəlif formalarda öz-özünü təkrar edir.

Belə olan halda,

bəşər tarixinin bir əbədiyaşar sualı

mənim ağlımdan keçir:

bəs bu sümüklərə yaraşıq verən "libas" -

baş, ayaqlar, əllər sairədən ibarət

bədən hanı,

özünüqoruma instinkti çoxalma istəyi

ən çox

onu qorumaqla məşğuldur axı;

yaranan yox olur ki?!

 

Entropiya qanunu

 

İki ayrı-ayrı məkan iki oxşar hadisə barədə

söz açmaq istəyirəm. tənhalıq, ayrılıq, təklik,

onların romantikasından danışmaq fikrim var.

İstəyim ayrı-ayrı məkanlarda eyni hadisəni

təsvir etməkdi sadəcə;

eyni, həm fərqli az da olsa.

 

Birinci məkan: Bakı. Cavid prospekti - fontanın yanı.

Su şırnağını yaradan hovuz, hovuzda qurğular.

Elə nizamla qalxıb enir su şırnağı, sanki əzəldən

belə yaranıb, heç bir təzyiqə məruz qalmadan:

öz-özünə nizamlı, fərqli cürbəcür formada.

Eyni cür qalxıb enir amma, fərqli trayektoriyalar cızsa da...

Dayanır birdən. Az sonra yenidən su fontanı.

Bütün qalxıb-enmələr, dayanmalar tükənmələr eyni,

yoxolmalar hətta oxşar, mən bilirəm, hər yerdə hər zaman eyni.

 

bir quş enib, dimdikləyir etinasız

nizamlı, yaraşıqlı cürbəcür formalı su şırnağını.

 

Təəssüf! Yaxınlaşdığım an qalxdı havaya,

bir uçuş trayektoriyası da beləcə yarandı üzü səmaya.

Hər dəfə üzü yuxarı uçar quşlar ürkərkən, fikir vermişəm,

üzü aşağı isə ancaq təhlükə hiss etmədikdə -

bu da bir şəkli yəqin yaşamaq instiktinin.  

 

İkinci məkan: kənd. Kəndin yaxınlığında yaşıllıq - gözoxşayan.

Yaşıllıqda boru borudan fışqıran su şırnağı.

Yenə üçdu səmaya yaxınlaşdığım an

məndən bir az aralı

yaşıllıda arxayı-arxayın gəzişən, arabir

su şırnağını dimdikləyən tənha quşcuğaz.

Diqqətimi tənhalıq yox yenə, ayrı şey çəkir doğrusu:

eyni uçuş, eyni səma, eyni trayektoriya.

Eyni ürkəklik həm ...

 

Ayrı-ayrı məkanlarda

eyni hadisəni müşahidə etdim, deyəsən:

tək-tənha quş (romantikadan uzaq),

eyni səma, eyni trayektoriya, eyni uçuş.

 

Amma əsas bir fərq vardı

müşahidə etdiyim bu hadisələrdə;

dəqiq bilirəm, əsas bir fərq -

amma dəqiq bilmirəm həm -

bütün məkanlar sanki dəyişmiş forması

bir-birinin imitasiya sadəcə.

 

Eyni cür yaşayar sanki yaranan varsa,

ən mükəmməli ,

ayrı-ayrı formalarda olsa da belə;

eyni cür çoxalar, eyni cür azalar, eyni cür tükənər -

eyni cür dağılar yox olar: Oxşarlıqlar nəzəriyyəsi -

sadə görünsə , isbatı çətin fərziyyələr - üstündə

səylə çalışdığım.

Bayaq ona görə demişdim "mən bilirəm, həm bilmirəm".

Belə baxanda,

hər varlığı eyni təsadüfi proses təsvir edər,

var olanlar zahirən fərqli görünsələr .

Qavrayışda yanlış təsviri gerçək hadisənin.

 

Odur ki, müşahidə etdiyim iki fərqli, həm eyni hadisədən

çıxış edib deyirəm, özü təsəlli üçün demirəm,

həqiqət olduğu üçün deyirəm:

Sonda hər şey düzələcək, inanın,

ən mükəmməl şeylər sonda düzələcək, -

dağılacaq yəni.

 

Ölümdən sonrakı həyat

 

1. Bir balaca yol tapdı ki,

açılan cığırla

ilantək tələsən, qaçan su axını

boşalmaq istəyən gölməçə var ha

bax elədir yaranan hər şey:

qurtulmaq, boşalmaq, azalmaq istər.

 

2. Bomj həyatı;

sevgi nədi,

heç salam gözləməz kimsədən,

yalnız mərhəmət bir tikə çörək

bəs edər ona.

 

Bomjun yaşamaq istəyi var ha

bax elə anladım

həyatın şirinliyini.

 

3. İndi yağan yağışlar var ha

əvvəl yağanların

davamı deyim, təkrarı deyim;

əvvəl yağan yağışlar kimi

anladım

insanın ölümünü.

İndi yağan yağışlar var ha

bax elə anladım

insanın ölümdən sonrakı həyatını.

 

4. Varlığı yoxluq,

yoxluğu varlıq kimi gördüm.

 

Varlıq, Yoxluq

sairə ilaxır,

deyəsən,

həyatı anlayıram,

duyuram artıq.

 

Əli Şirin Şükürlü

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 25 noyabr, ¹45.- S.26.