Dahilər üçün qurulmuş ədəbi məhkəmə
Milan Kunderanın “Ölümsüzlük”
romanı haqqında
Milan Kunderanın "Ölümsüzlük"
romanını Şabranda,
Yaradıcılıq evində
oxuyub bitirdim. "Gülüşün və
unuduluşun kitabı",
"Varlığın dözülməz
yüngüllüyü" əsərlərinin davamı
kimi yazılmış
"Ölümsüzlük"də
Kundera modern romançılığın
ustası kimi yeni nəsil yazıçılarına,
sözün əsl mənasında, dərs keçir. Bu əsərdə
də yazıçının
digər romanlarında
olduğu kimi, ədəbiyyat və fəlsəfə bir-birinin
içində əriyib
bütövləşir. Onları
bir-birindən ayırmaq
mümkünsüzdür.
Kundera öyrədən, motivasiya
verən yazıçıdır.
Kunderanın əsərləri insana
ədəbiyyatın heç
vaxt ölməyəcəyi
ilə bağlı sarsılmaz inam aşılayır. Əsərin
adı da sanki bu həqiqəti simvolizə edir. Yeddi müxtəlif əhvalat sehrkar qələmlə bir-birini
tamamlayır; müəllif
süjet xətlərini
dəmiryolu mühəndisi
kimi məharətlə
bir-birinə birləşdirir,
bir növ, roman içində roman yazır.
Tarixi, fəlsəfi göndərmələr oxucudan
hazırlıqlı olmağı
tələb edir. Zatən, Kundera yaradıcılığı
intellektual oxucular üçündür.
Professor Avenariusla alman şairi Höteni birləşdirən
nədir? Fərqli dövrlərdə yaşamış
Napoleon və Heminquey eyni zaman və məkan müstəvisində qarşılaşa
bilərmi? Əlbəttə,
bu, mümkünsüzdür.
Amma Kundera möcüzə göstərir; mümkün
olmayanı gerçəyə
çevirir. Bəzi nüanslar Vudi Allenin "Parisdə gecəyarısı" filmini
xatırladır. Zamanla
səyahət. Keçmişə
qayıdış və
keçmişlə bu
gün arasında əlaqənin qurulması.
Kundera burada sanki medium
kimi görünür.
Gerçəklik və görüntü
arasındakı ziddiyyət.
Bacılar arasındakı
rəqabət (Anyes və Lora) ölümsüzlük
uğrunda savaş təsiri bağışlayır.
Gerçəklik budur.
Görüntü isə
belədir: onlar bir kişi uğrunda
gizli rəqabət aparırlar. Anyesin isterika içində eynəyini yerə çırpması bu görüntünün metaforasıdır.
Eynək metaforadır.
Höteni gənc və gözəl Bettinaya qısqanan arvadı Xristiana da eynəyi döşəməyə
bu cür çırpmışdı. Həqiqətə
eynək arxasından baxmaq olmaz! Yazıçının
ötürdüyü mesaj
budur. Kunderanın sənət fəlsəfəsi
mücərrəd olduğu
qədər də aydındır. Onun haqqında yazdığım
məqalələrdən birində
bunabənzər bir fikir var. O, sadə yazıçı deyil, amma o qədər aydındır ki!..
Süjetdən-süjetə xəfif keçidlər, texniki və fikri manevrlər,
sözün əsl mənasında, heyrət doğurur. Bu heyranlıq tükənməzdir. İlk baxışda
bu süjetlərin bir-biriylə heç bir əlaqəsini tapa bilməzsiniz. Amma diqqətli
oxucu hansısa bir nüansda o bağı, əlaqəni
mütləq tapacaq. Yazıçı mətndə
akrobat məharəti göstərir.
Anyes fikrimdən çıxmır.
Hovuzun kənarında
onun Avenariusa əl yelləməsi, romana daxil olan
bu obrazın həyat tarixçəsi bütün mürəkkəbliyi
ilə kitabın səhifələrinə səpələnib.
Romanın bütün
künc-bucaqlarında bu
qadının nəfəsi
dolaşır. Romanın
içində bu sirli qadın uzun bir məsafə
qət edir. Kundera bilərəkdən onun ətrafında sehrli bir atmosfer yaradır.
Ustacasına! Müəllif
bəzən obraza çevrilir, bəzən mətnin içində itib-batır və gözlənilmədən yenidən
peyda olur. Kənardan gizli bir əl sanki
hadisələri müəyyən
istiqamətə yönəldir.
Höte
və Bettina arasında
yaşanan eşq macərası onlar arasındakı münasibətlərin
mürəkkəbliyinə işıq salır.
Bettina Hötenin həyatında
məşuqə plastından
yuxarı qalxa bilmir, yazıçı ondan üz döndərsə
belə, ömrü boyu onu izləyir.
Bettina böyük yazıçının
məşhurluğunun çətiri
altında ölümsüzlük
qazanmağa çalışır.
Kundera yazır: "Onun
(Bettinanın) bütün
məşhur kişilərə
olan məhəbbəti
başqa şey deyil, bütün ağırlığını üzərinə saldığı
bir tramplin idi, o, bu tramplindən
tarixi özündə
əks etdirən həmin o Allahın olduğu dağ zirvələrinə ucalmaq
istəyirdi". Lora da özü-özünü
ötüb keçməyə
çalışır. "Tarix əbədi bir abidə olduğu üçün
tarixin bir parçası olmaq istəyirəm". Bettina ilə
Loranı birləşdirən
xətt budur. Bu mənada müəllifin sözündə böyük
həqiqət var: "Loranın
və Bettinanın yolları oxşardır..."
Bir sözlə, yazıçı
roman boyu ölümsüzlüyün
mahiyyətini açmağa
çalışır. Nədir
ölümsüzlük? Obrazlardan
biri belə deyir: "Sən məzarını qazanların
parlaq müttəfiqisən".
İnsanın xisləti
ona ölümsüzlüyə
yetməyə mane olur. Kunderanın qəhrəmanları öz
şöhrətinin qurbanı
olan insanlardır. Onların bəziləri Bernar kimi, rüsvayçılıq
dirəyinə sarınıblar,
bəziləri Bettina kimi,
kor ehtirasla ucuz şöhrətin əsirinə çevriliblər,
bəziləri Anyes kimi xəyanətə məhkum olunublar. Hötenin Faustu belə bu ziddiyyətlərdən
baş aça bilməz, gənc Verter bu binar
sevgiləri görüb,
hər şeyə arxa çevirib gedər. Ölümsüzlük
yüksək insani keyfiyyətlərin toxumundan
yaranır. İnsan isə bu toxumu
nəinki barındırmır,
əksinə, məhv
edir. Avropanın iki qütbü olan savaş və kültür sanki bu romanı
da iki hissəyə bölür. Oxucu bu iki qütbün
arasında dünyanın
gerçək mənzərəsini
görür.
Homo sentimentalisin mahiyyətini açmaq iddiasında olan yazıçı bu məqamda Servantesi misal çəkir: "Bunu heç kim Servantes kimi dərindən açmayıb".
Ardınca Don Kixotu misal çəkir. Don Kixotun hissləri imitasiyasıdır yoxsa səmimi duyğuların bəhrəsidir? "Ölümsüzlük"də
Kundera bu suala birbaşa deyil, dolayısı ilə cavab verir - Pol və Anyes arasındakı
münasibətlər müstəvisində.
Anyeslə Rubensin flört münasibətlərində,
Höte və Bettina arasında yaşanan macəranın detallarında...
Sonda isə Lora ölümsüzlük jestini
təkrarlayır; əl
yelləməklə öz
taleyinin yazısını
yazır. Anyes dünyasını dəyişdikdən
sonra o, Polla ailə qurur. Romanda belə ziqzaq situasiyalar yetərincədir. Bir cümləni
buraxdınsa, səmti
itirmək təhlükəsiylə
üz-üzə qalırsan.
Kundera sanki oxucunu kitaba kilidləyir.
Biz burada Höteyə qurulmuş ədəbi məhkəmənin şahidi
oluruq. Bu məhkəmədə
ifadə verənlər
kimlərdir? Reyner
Maria Rilke, Romen Rollan,
Pol Eluar. Romen Rollan "Höte və Bethoven" kitabında "Faust"un
müəllifini "qoca
qorxaq" adlandırır.
Rilkenin gözündə
isə Höte sevginin Falstafı (İncildəki komik fiqur) idi. "Gənc Verter"in müəllifi sakit ailə həyatını
əzablı sevgi macəralarına dəyişmədi.
Amma sevgi onu ömrünün sonuna qədər təqib elədi. O, bu təqibdən qaça bilmədi. Həyatın ən böyük paradoksu budur: hamı sevgiyə can atdığı halda, sevgidən qaçan və ölümsüzlük
axtarışına çıxan
Höte.
Heç
şübhəsiz, bu
əsər romanın
yetə biləcəyi
ən uca zirvədə özünə
yer qazanıb.
Kənan HACI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 7 oktyabr, ¹37-38.- S.17.