Palata poeziyası
Ədəbi tənqid
Ədəbiyyatşünaslar
poeziyanı tematik təsnifləndirməyi sevirlər. Filoloji
düşüncəmizdə "savaş (cəbhə)
poeziyası, "təbiət poeziyası", "istehsalat
poeziyası" və s. kimi ifadələr az qala terminoloji səviyyədə
qəlibləşmişdir. Rus ədəbiyyatşünaslığında
hətta "türmə poeziyası" anlayışı
mövcuddur...
Azərbaycan poeziyasında elə
mətnlər var ki, janrına,
mövzusuna və məkan-zaman funksiyasına görə təsnifatdan
kənarda qalmış kimi görünür. Onlardan biri də
"xəstəxana şeirləri"dir, yəni şairlərin
xəstəxanada yazdıqları mətnlərdir.
Axı,
xəstəxana nə
poetik düşüncə
üçün, nə də şeir yazmaq üçün
rahat yer deyil. Bəs onda şairləri üst-başı dərman
qoxulu, sistemə qoşulmuş, yuxusu pozulmuş, gecələr
xoruldayan - xırıldayan palata yoldaşlarının
arasında şeir yazmağa vadar edən nədir?
Xəstə-xəstəlik-xəstəxana bu şeirlərin ifadə-təsvir
ərazisini işarələyən mənalardır. "Xəstəlik"
iki dünyanın hüdudunda, ölümlə ömür
arasında şairin düşdüyü vəziyyətin
adıdır. Süleyman Rüstəm "25-ci palatada"
şeirində yazır:
Dərman
qoxusuyla doludur otaq,
Yenə
ağır-ağır alıram
nəfəs.
Yanır
qızdırmadan yenə
dil, dodaq,
İçimdən əmr edir döz deyə bir səs.
N.Həsənzadə üçün isə xəstəxananın
adı belə yoxdur, çünki mifik məkandır:
Meşə,
yol kənarı, bir xəstəxana
Adını çəkmirəm, adı ağırdı.
Mən də ümidimi bağladım ona
Heyf, ümid ayrı, həyat ayrıdı.
Xəstəxana
bəzən məscid-kilsə kimi qutsal məkandır,
Tanrı ilə, ruhlar dünyası ilə dialoqun
artdığı bir yerdir. Məmməd İsmayıl qürbət
xəstəxanasında yuxusunun ərşə çəkildiyi
bir gecədə böyük Şəhriyarın
misralarını xatırlayıb ümidini Tanrıdan
üzmür:
Yatmış
hamı, bir Allah oyaqdı, daha bir mən
Məndən aşağı kimsə
yox, ondan da yuxarı.
Xəstəxana
"ev"in əksidir. Burada palatanın interyerindən, əşyalarından
tutmuş xəstəxananın həyətinə, xəstəxana
bağçasının peyzajına qədər burda hər
şey "başqa" dünyanın işarələridir.
Burda səni görməyə gələnlərin obrazı
düşüncəsi də dəyişir. Evdəki köhnə
divanın, yazı masasının xiffətini çəkirsən.
Burda söhbətin ortaq mövzusu nəvələrdir və
bir də tibb bacısının pudralı təbəssümü,
səni bir anlığa ürəkləndirir,
korşalmış xatirələrin ilğımında azmaq
istəyirsən.
Xəstəxananın qapısı da,
pəncərəsi də fərqli
funksiyaya malik olur. Xəstəxana pəncərələri iki
dünya-real, görünən dünya ilə irreal,
görünməz dünya arasında mediatordur (vasitəçidir).
Pəncərədən gələn soyuğu ruhunla,
sümüyünlə hiss edirsən.
Əliağa Kürçaylı Moskva xəstəxanasının pəncərəsindən
baxıb, vətəndə baharın nisgilini çəkir.
Qəmli
xəstəxana pəncərəsindən
Ürəyim qar üstə çiçək axtarır.
Pəncərənin
o tərəfində səs-küydən başqa heç nə
eşitmirsən. Yalnız yanından - böyründən
sürətlə ötüb keçən ömrün
tappıltısını eşidirsən və anlayırsan
ki, bu dünya mənasız bir şey imiş, sən demə.
Xəstəxanada insanın obrazı
(və təbii ki, statusu da!) dəyişir.
Onun dünyaya, insanlara, öz həyatına münasibəti dəyişir.
N.Həsənzadə 25 aprel 1997-ci il tarixli "xəstəxana"
şeirinin son bəndində dediyi kimi:
Nəriman,
yaş ötür, ömür azalır,
Tələsmə, tələsən arxada
qalır.
Yenə
sənin gözün dünyada qalır,
Dünyada qaldıqca dünyaya
həsrət.
Haşiyə
çıxaraq onu da deyim ki, xəstəxanada hər bir
şairin "şüuraltı yaşantı qrammatikası"nın
sanki fərqli məna qatları açılır. Xəstəxana
şeirlərində sanki şair ömrünün əsl
"metafizik mahiyyəti" açılır.
Axı,
burda rola girmək də mümkünsüzdür. Burda
İblislə, Əzrayılla alış-veriş də mənasızdır.
Əli Kərim amansız ağrılara dözməyəndə
ölümün özünə meydan oxuyur, "xəstəlik",
"ağrı" ölümlə son oyuna
- şeirə çevrilir.
Ağrı, yaxına gəlmə,
girmə araya.
Get, ölümdən çəkinməyim.
Həyatı qorxmadan necə
alıbsa,
Elə də verəcək mənim ürəyim
Dəyişmə
rəngləri, qaraltma günü,
Ölümün gözünün içinə
baxım.
Kimdi vəkil edən səni, bilmirəm.
Çəkil, get, avara, üzlü
qonağım!
Xəstəxana
elə bir məkandır ki, burada şair
ömür-ölüm işarələrini həm
"oxuyur", həm də "dinləyir". "Xəstəxana
şeirlərin"də şairin dili ilə həyatın
özü danışır. Şair hiss edir ki, həyat nədirsə
divarın o üzündə olandır, pəncərədən
görürəndir. Ə.Kərim "Palatada saxlanmış
şeirlərdən" silsiləsinin bir yerində
ölümün buz nəfəsini hiss edib sözə
çevirir:
Ölüm
xəstəxanada
Zəhləmi tökdü mənim.
Əvvəl çırpındı qəlbim,
Üşüdü də bədənim
Uzanıram "tıq!" qapı.
Durub gəzirəm "taraq".
Lap qır-saqqıza dönüb,
İş-gücü buraxaraq.
Xəstəxanada
şairin dünyaya mesajları fərqli olur. Bioqrafik detallara,
psixoanalitik təhlillərə dərindən varmadan bir
neçə örnək gətirək. Əliağa
Kürçaylı 1979-cu ildə Moskva xəstəxanasında
yazdığı şeirlərini naməlum qadına
ünvanlayır. Sevginin ölümdən güclü
olmasına, ölümə qalib gələcəyinə
ümid bəsləyir:
Ölüm
yaxın düşə bilmir
Bircə
böyük məhəbbətə.
Xəstəxana paltarında
Mən inandım bu hikmətə.
...Gedəmməzdim,
yorğan-döşək
Salsaydı da haldan məni.
Gözləməklə qaytardın sən
Gedər-gəlməz yoldan məni.
Şairlərimizin
bir qismi xarici ölkələrin xəstəxanalarında
müalicə alıblar. Qürbət və xəstəxana -
insan ömrünün iki marginal məkanı. Yəqin ki, XX əsr
Azərbaycan "xəstəxana poeziyası"nın ilk
nümunəsi qürbət xəstəxanasında göndərilən
ilk "məktub" S.Vurğunun "Qürbət eldə"
şeiridir. 1955-ci ilin noyabrında Vyetnam səfərində Səməd
Vurğun xəstələnir və onu Pekin xəstəxanasına
yerləşdirirlər. "Qürbət eldə"
şeiri Pekin xəstəxanasında yazılıb.
Vaxtsız
əcəl, məndən uzaq dolan, dur,
Qürbət eldə can vermərəm
ölümə!
Qılıncını məndən uzaq dolandır,
Görürsən ki, qələm aldım
əlimə,
Qürbət eldə can vermərəm
ölümə!
Zəlimxan
Yaqubun qürbət xəstəxanasında yaddaşı
keçmişə bağlanır. Almaniyada, Hannoser xəstəxanasında
ölümlə həyat arasında, ruhla bədəninin
mücadilə apardığı o ağır günlərdə,
müsahibəsində etiraf edir: "Mən orada
qaldığım 3 ay 5 gündə uşaqlıqda gəzdiyim
yerləri təzədən görürdüm. Gəzdiyim hər
yeri görürdüm... İnsan 60-ı keçəndən
sonra, xüsusən xəstələnəndə çox yerləri
görmək istəyir. İlk şeiri harda yazmışam, elə
bil həftədə bir dəfə o ağacın altına
gedirdim" ("Modern.az" saytı).
Şairin
Almaniyadan göndərdiyi
silsilə xəstəxana şeirlərində
fiziki ağrıları qürbətin mənəvi-psixoloji
ağrılarına qarışır.
Ey qərib
məmləkət, ey qürbət diyar,
Demə,
yollarını azıb
gəlmişəm.
Alnıma
nə yazıb, Allahım bilir,
Mən öz dastanımı yazıb gəlmişəm.
...Özün bil, özgəyə bildirmə
məni,
Ağlada-ağlada güldürmə məni,
Vətəndə qəbrimi qazıb
gəlmişəm.
Nəriman
Həsənzadə 2007-ci ildə Münhen xəstəxanasında
yumorundan, zarafatından qalmır, hətta tibb bacısının
"işini" belə
təşbehləndirir.
Xəstəxana həyatının
Öz ağrısı, öz acısı.
Ağacdələn quşu kimi
İynələyir tibb bacısı...
"Ağrıların
vücudunu bürüdüyü zaman", M.İsmayıl
qürbət xəstəxanasında yuxuda gənclik illərində
yazdığı "Səni" şeirini oxuyur. Şeir
bitir, alqış səslərinə yuxudan oyanır, "xəstəxana
odasının bomboz gerçəkliyinə qayıdır"
(Facebook səhifəsindən).
Şübhəsiz, şairin xəstəxanada
ağrıya və iztirablara münasibəti
adi insanların münasibətindən fərqlənir:
şairin ağrıya reaksiyası "göz
yaşı" sözə transformasiya olunur. Palata şeirləri
şair üçün əbədi sualların
cavabını tapmaq və sözə çevirmək
imkanıdır...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 14 oktyabr, №39.- S.15.