"Qırmızı limuzin"in mistikasından
"Əcəl"in realistikasına
Xalq yazıçısı
Anar haqqında
Xalq yazıçısı Anarın
bu günlərdə
"Azərbaycan" jurnalında
(2023, ¹ 9) çıxan "Əcəl" povestinin ideya-məzmun (və quruluş-kompozisiya) qaynağı
otuz ildən də çox bundan əvvəl - 1991-ci ildə qələmə aldığı "Qırmızı
limuzin" hekayəsindən
gəlir. Həmin hekayə haqqında mən bir vaxtlar
yazmışdım ki, "Qırmızı limuzin"də
yazıçının tədqiqat
obyekti ictimai-əxlaqi
harmoniyası pozulmuş
şəhər (dünya!)
və həmin şəhərin (dünyanın!)
xaosunda itmiş insan (insanlar)dır; o insan (insanlar) ki vaxtilə "nizamlanmış"
həyat yaşayırdılar
(bu da bir cür bədbəxtlik idi və Anarın
qəhrəmanları bir
vaxtlar buna etiraz edirdilər - "Ağ liman"da, "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi"ndə və
s.), indi isə "O.
da bu şəhərin
başqa köhnə sakinləri kimi öz şəhərlərini
elə bil tanımırdılar, elə
bil yadırğamışdılar,
elə bil şəhəri tamam başqa bir əhali doldurmuşdu... Əvvəllər idarəsi,
ya evi həndəvərində
beş-on addım atanda beş-on tanışla rastlaşan
O. indi saatlarla küçələri dolaşa
bilərdi və tanıdığı bircə
nəfərlə də
qarşılaşmazdı". O. birdən-birə əhatə
olunduğu disharmoniyada
sövqi-təbii ilə
ölüm vahiməsi
duyub ondan qaçmaq üçün
həyat kitabının
oxunmuş vərəqlərini
çevirir ki, itmiş
harmoniyanı bərpa
etsin: "...Qolunu katibənin boynuna dolamaq
istədi, katibə ehmallıca, amma qətiyyətlə
geri çəkildi. -
Lazım deyil, - dedi. - Heç nəyi qaytarmaq mümkün deyil. Axır vaxtlar səni az xatırlayırdım..."
"Ölüm isə qırmızı limuzin şəklində
və bütün vahiməsi ilə gəlir". 80-ci illərin
sonu, 90-cı illərin
əvvəllərində Anarı
düşündürən sosial-mənəvi problemlər
yalnız "Qırmızı
limuzin"lə bitmirdi.
Və mən yazıçının həm
"Vahimə" hekayəsini,
həm də "Otel otağı" povestini "Qırmızı
limuzin"lə müqayisə
etmişdim:
"Anar insanın intim dünyası ilə sosial dünyası, necə deyərlər, ictimai fəaliyyəti arasında
nə isə bir kontakt, harmoniya
axtarır... Çünki
belə bir kontakt, ya harmoniya
yoxdursa, istər-istəməz
beyin psixozu başlayır və insan irreal dünya ilə real dünya arasında vurnuxur, nə
orada, nə burada qərar tuta bilir. "Qırmızı limuzin"
hekayəsinin qəhrəmanı
kimi "Vahimə"
hekayəsinin qəhrəmanı
da, nə qədər
ayrı adam olursa-olsun, ictimai reallığın hər
bir insana vurduğu
başgicəlləndirici psixoloji
zərbələrə dözə
bilmir. Onun ("Vahimə"nin qəhrəmanının)
düşüncələrini təkzib
etmək çətindir.
"Ümumən bu
son illərin hadisələri
hamımızın beyinlərini
az və ya çox dərəcədə
çaşdırmayıbmı, məhvərindən çıxarmayıbmı?.."
Və sözügedən əsərlər
məni belə bir nəticəyə gətirmişdi ki, "insan
ancaq intim dünyasına sığınıb,
geniş dünyadan təcrid olunub yaşaya bilməz - cəmiyyətdə baş
verən təlatümlər,
tökülən qanlar,
ictimai psixoz insanın yalnız dünyayla münasibətini
deyil, daxili harmoniyasını da pozur.
"Otel otağı"
povestində olduğu
kimi.
Birinci hekayədə qırmızı
limuzin, ikinci hekayədə Mərdəkandakı
bağ nədirsə, haqqında söhbət gedən povestdə İstanbuldakı
otel otağı da odur - hər üç halda mənəvi-ruhi proporsionallığı
pozulmuş insanlar özlərindən asılı
olmayan təhtəlşüur,
sövqi-təbii "istəklə"
(və əsaslı bir müqavimət göstərmədən!) ölümün
ağuşuna atılırlar".
Əlbəttə, "Qırmızı limuzin"in, eləcə də "Vahimə"nin,
"Otel otağı"nın...
ədəbi hadisə
olaraq uğuru ondadır ki, bu əsərlərin müəllifi
Azərbaycan insanının
(və xalqının)
həyatında, daha doğrusu, daxili aləmində, mənəviyyatında
baş verən çox mühüm dəyişiklikləri vaxtında
görmüş, özünəməxsus
ustalıqla əks etdirmiş, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin təkzibedilməz
faktına çevirmişdir.
"Qırmızı limuzin"dən
təxminən on beş
il sonra Anar onun əsasında "Təqib" kinossenarisini,
"Təqib"dən on beş
il sonra isə "Əcəl" povestini yazdı.
Yazıçının yaradıcılığının
ən istedadlı araşdırıcılarından olan Pərvin göstərir ki, "Anarın
bir neçə filminin ssenarisinin mövzusu,
süjeti nəsr əsərlərindən gəlir...
"Təqib" filmi də
yazıçının daha
əvvəllər qələmə
aldığı "Qırmızı
limuzin" hekayəsini
əks etdirir.
Lakin... Anar yaradıcılığının maraqlı, istər ədəbi tənqidçilər,
istərsə də kinoşünaslar
üçün düşündürücü
məqamlarından biri
də prozanın ekrana, filmə necə "keçməsi",
"çevrilməsi"dir".
Bu sətirlərin müəllifiylə,
əlbəttə razılaşmaq
lazım gəlir ki, hekayə ilə müqayisədə kinossenarinin
ideya-məzmunu daha ictimaidir:
"Hekayənin qəhrəmanı
O.nun problemi özünün dərdi,
öz qorxuları, ölüm haqqında düşüncələri idisə,
filmdəki Osmanın problemi millətin dərdi, çağdaş
zamanın qüsurlarıdır.
...Hər zaman milli-mənəvi
dəyərlərin qoruyucusu
olan Anarı meyarların itməsi, gerçək sənətin
zamanın, müasirliyin, texnika
əsrinin güdazına
getməsi narahat etməyə bilməz. Və elə bu narahatlığı da bu dəfə "Təqib" qəhrəmanının
ağrısına, belə
demək olarsa, faciəsinə
çevrilib. Hekayədə
"qırmızı limuzin",
sadəcə, ölüm
simvoludursa, filmdə Osmanın hər an onu izləyən keçmişidi, ürəyini
sızıldadan ağrılarıdı,
dəyərlərin itdiyi
bir zamanda çarəsizliyidi, acizliyidi,
həm də tənhalığıdı... Və
yenə də bütün bunlardan çıxış yolu ölümdür".
Ancaq Pərvin ssenaridəki ictimai kədəri onun qəhrəmanının
- Osmanın ölümündə
son şərt hesab eləmir. Onun fikrincə, son şərt,
necə deyərlər,
əsas məsələ
yenə də ictimai səviyyəyə yüksəlməyən intim
hisslərdir:
"Bu şəhərdə son dayanacağını ?
bir vaxt eşq, tutqu yaşadığı katibənin
evini, son tutacağını
- katibənin gizli sevgisini də itirəndən sonra onu daha bu
dünyaya bağlayan heç nə qalmamışdı. Və
ən böyük faciə elə bu idi ki, əslində,
katibənin evinin də, onun üçün
isti yuva, münasibətinin də, sevgisinin də onu qoruyan, dünyaya
bağlayan nəsnə
olmasını Osman bütün
bunları itirəndən
sonra başa düşür, "sən
belə imişsən..."
deyib gedir".
Əlbəttə, bu mülahizə
ilə qeydsiz-şərtsiz
razılaşmaq hər
şeydən əvvəl
ona görə çətindir ki, Osman kimi ictimai dəyərlərə bağlı
(unutmaq olmaz ki, o həm də jurnalistdir, peşəkar fəaliyyəti onu cəmiyyətin bilavasitə
ümumi maraqları ilə yaşamağa təhrik edir) bir adam, ola bilməz
ki, illərlə görüşdüyü
(aralarındakı münasibətin
artıq soyuduğunu hər ikisinin etiraf etdiyi) katibəni özünün həyatla əlaqəsinin son ümidgahı
bilsin. Əgər söhbət "Təqib"dən
gedirsə, məncə,
Osman iş adamı Mehmanın, yaxud işlədiyi qəzetin rəhbərliyinin qeyri-insani
hərəkətlərini özü
üçün daha böyük faciə hesab edir, nəinki
katibənin ondan imtina etməsini... İş adamı Mehman onu dədə-babasına,
nəslinə-kökünə bağlayan, get-gedə ailənin əlindən alınaraq "bölüşdürülmüş"
geniş mənzilin
son otağından da məhrum
etmək istəyir, işlədiyi qəzetin rəhbərliyi isə tələb edir ki, qaçqınlar, Xocalı,
Qarabağ faciələri
barədə yox,
"Elladanın pişiyi
tipli" materiallar hazırlasın ki, camaat qəzeti alıb oxusun... Osmanı daxilən, ruhən incidən bu təkliflərin heç biri onun intim
istək və ya maraqlarından irəli gəlmir, hər ikisi ictimai məzmun daşıyır. Və əslində, katibənin
Azərbaycanı tərk
edib Amerikaya köçməsi də elə Osmanın öz vətənində
yada - yabançıya çevrilməsi
kimi bir şeydir. Odur ki, katibə Osman kimi son dərəcə dərin ideya-estetik semantikaya malik bir obraz üçün
təyinedici əlamət
funksiyasında çıxış
edə bilməz - onlar əsərdə paralel hadisələrdir.
Pərvinin "müəllif Osmanın
timsalında mətbuatın
şou-biznes meydanına çevrilməsinə,
sənət nümunələrinin
pulluların "malaları"
altında qalmasına, kitabların dəyərdən düşməsinə,
satılmasına, küçələrə
atılmasına yanan ziyalı obrazı yaradıb. Bütün bunlar qarşısında
aciz qalan, heç nəyi düzəldə, dəyişə
bilməyən insanın
çıxış yolu
kimi ölümü göstərib" tezisi heç bir mübahisə doğurmasa
da, bunun ardınca gələn "amma çıxış yolu
var axı! Bütün
bunlara gülmək...
Gözündə yaş,
üzündə kədər...
Gülmək və gülə-gülə diqqəti
çəkmək..." tipli
emosional müddəaları
ən azı "Qırmızı limuzin"
- "Təqib" kontekstində, prinsip etibarilə, ona görə xaric səslənir ki, nəinki Osman ilə katibənin, yaxud iş adamı
Mehman ilə qəzet rəhbərliyinin,
hətta "əzvay"
sözünün mənasını
bilməyən, "mütəfəkkir"ə "mutakafkir"
deyən, "qandın?"
sualının tərkibindəki
"qand"ı "qənd"
kimi başa düşən Tolikin hərəkətləri, danışıqları
da elə bir gülüş doğurmur.
Və yazıçının
bütün bunlara - hərəkətlərə, danışıqlara,
təkliflərə, etirazlara
olduqca ciddi mövqedən münasibət
göstərməsi, onları konkret (və tipik) epizodlarla təqdim eləməsi hər cür gülüşü
istisna edir. Əgər belə olmasaydı, Osmanın faciəsi bu dərəcədə düşündürücü,
təsirli (və ədəbi yaradıcılıq
baxımından uğurlu)
olmazdı.
Pərvin
"Qırmızı limuzin"
hekayəsinin "Təqib"
ssenarisinə "çevrilərkən"
hansı ideya-məzmun
məziyyətləri qazandığı
barədə bəhs edərkən burada geniş yayılmış
bir ənənənin
mövcudluğuna işarə
edir. Və doğrudan da, nəsrin kinossenariyə, filmə
"çevrilməsi"nə yüzlərlə nümunə
göstərmək olar...
Ancaq Anar sonra o qədər
də yayılmamış
bir təcrübəyə
müraciət etdi ki,
o da ssenarini povestə
"çevirmək"dən ibarətdir.
Mətnlərin müqayisəsi göstərir
ki, "Təqib" ssenarisi "Qırmızı limuzin" hekayəsindən
həm məzmun, həm də formaca çox fərqləndiyi halda,
"Əcəl" povesti
"Təqib"in, demək olar ki, fərqli janrdakı variantıdır.
Və belə bir varianta ona
görə ehtiyac vardı ki, O.nun fərdi yaşantılarının
Osmanın ictimai yaşantıları ilə "zənginləşdirilməsi"
öz əksini incəsənət janrı
(filmin ssenarisi) ilə yanaşı, bilavasitə ədəbi janrda da tapsın... Bununla belə
əsərlərin fərqli
adlar daşıması
hər halda təsadüfi deyil. Hekayədə, fikrimizcə,
təqib edənin, ssenari və povestdə isə təqib olunanın obrazı daha qabarıq verilmişdir.
"Əcəl" povesti süjet-kompozisiyası etibarilə
bütün mətni ehtiva edən mistik fondan əlavə
üç real epizoddan
ibarətdir. Yuxulu, qarabasmalı, uğultulu mistik fon bu
təfərrüatlarla başlayır:
"Qəfildən dayandı. Ətrafa boylandı. Buralar ona həm
tanış gəlirdi,
həm də bu dar küçələri
sanki ilk dəfə görürdü. Bir ya iki mərtəbəli evlər,
səliqəsiz həyətlərin
qarışıq qoxuları,
sal divara dirənən kor dalan. Hər yan çox uzaqlarda qalmış ilğım kimi, süzülüb
nazilmiş xatirələr
kimi, bulanıq xəyal kimi qeyri-müəyyən bir aləmi andırırdı".
Bu məşum xəyallar, yuxu ilə oyaqlıq
arasındakı bu üzücü qarabasmalar
arasında Osmanın diqqətini nə Bakı, nə də İçərişəhər
üçün səciyyəvi
olmayan qırmızı
limuzin cəlb edir... "Onu təqib edən qırmızı limuzini görürdü.
Qırmızı limuzin
İçərişəhərin dar küçələrində
gümüşü ay işığında
Osmanın dalınca qarabaqara irəliləyirdi".
Bir tərəfdən ürəyinin
döyüntüsü, ikinci
tərəfdən dişovan
elektrocihazın uğultusu,
üçüncü tərəfdən
də avtomobilin gurultusu Osmanı haldan salmışdı. Və ən təəccüblüsü də
o idi ki, "hərəkət
edən maşının
sükanı arxasında
heç kəs yoxdu, maşının içi də bom-boşdu, adamsızdı".
Osman oyananda uğultunun
mənbəyini müəyyən
eləsə də
(yeni qonşu evlərini
təmir etdirirdi, səs də drelin
səsiydi), maşın
məsələsi aydınlaşmamış
qalır... Evdən çıxıb işə
gedəndə qəflətən
görür ki, yeni qonşunun
"Mersedes"inin dalında
sürücüsüz, sərnişinsiz
başqa bir avtomobil dayanıb, eynilə onun yuxuda gördüyü qırmızı limuzin".
Osman gecə yuxusuna girmiş limuzin əhvalatını tamamilə
təsadüfi saysa
da, gedib-gəldiyi yol boyu həmin maşına bir neçə dəfə rast gəlməsi onu haldan çıxarır.
Və təbii ki, başıpozuq mühakimələr,
dolaşıq, əvvəli-sonu
olmayan mülahizələr
qarşısında qoyur... "Əgər
bu oyunu, doğrudan da, onunla nə məqsədləsə
- məqsəd hələ
aydın deyil - oynayırdılarsa, əlbəttə,
Osmanın gəliş-gediş
yollarını dəqiq
bilirdilər. Bu nə
çətin işdi
bəyəm - izləyiblər,
güdüblər, müəyyənləşdiriblər.
Deməli, bu kozırı onların - kimlərin? - hər kimdisə onların - təqibçilərin əlindədir.
Onların oyununu pozmaq isə mənim əlimdədir.
İndi İçərişəhərdən
çıxıb elə
gözlənilməz yollarla
keçəcəm, yolumu
elə küçələrdən
salacam ki, onları - kim olurlar-olsunlar - azdıra bilim"... Osman
təqibçiləri öz
aləmində bir müddət "aldada"
bilir... "Hər dəfə yeni bir küçəyə çıxıb
həndəvərdə heç
bir qırmızı maşın görməyəndə
öz fəndgirliyinə
afərin deyir, təqibçiləri aldada
bildiyinə sevinirdi".
Ancaq
Osman bilmir ki, onu təqib edən Əcəldir. Və Əcəli aldatmaq mümkün deyil... "Küçənin o tayına
keçmək üçün
səkidən düşdü
və elə bu an
döngədən sürətlə fırlayıb
çıxan qırmızı
limuzin onu yıxıb altına aldı, xırp dayananacan xeyli sürüdü".
Mahiyyət, ümumən, eyni
olsa da, hər üç əsərdə
- hekayadə, ssenaridə
və povestdə finallar
bir-birindən fərqlənir.
Zahirən realist təsir
bağışlamağına baxmayaraq hekayədə
final daxilən mistikdir
- O. yarıyuxulu-yarıoyaq ovqatla könüllü olaraq intihara gedir, əgər belə demək mümkünsə,
əcəldən qaçmağın
mənasızlığını anlayır. Ssenaridə də müəyyən tərəddüddən sonra
Osman limuzinin sükanı
arxasına keçərkən maşın
özü hərəkət
eləməyə başlayır,
yük maşını
ilə toqquşub yoxa çıxır, Osmanın meyiti isə asfaltın üstündə qalır.
Göründüyü kimi,
burada da hadisələrin kifayət
qədər realist təsviri
arxasında xəfif bir mistika hökm sürür.
Povestdə isə mistika simvolikaya qədər yumşaldılır.
Hərdən mənə elə
gəlir ki, "Qırmızı
limuzin" - "Təqib"
- "Əcəl" əsəri hər bir təzahür üçün 15 il tələb
olunmaqla yazıçının
yaradıcılığının 45 ilini əhatə edir. və keçən
əsrin 70-ci illərinin
ortalarından başlayan
bu 45 illik yaradıcılıq axtarışları
üçün strateji
təmayül, görünür,
realizmin müxtəlif
modern metodlar hesabına zənginləşdirilməsindən
ibarətdir. Xüsusilə
o baxımdan ki, "Qırmızı
limuzin" hekayəsindəki
(və ümumiyyətlə,
Anar yaradıcılığının
70-ci, 80-ci illərə düşən
dövründəki) sürrealist
gərilmələr yeni əsrin
əvvəllərində ("Təqib" dövründə)
zəifləyir, bir qədər sonra isə Anarın təcrübəsində, demək olar ki, bütün
modernist axtarışları açıq-açığına
realizmin xidmətində
görürük.
"Əcəl" povestinin hər üç epizodu "Təqib" ssenarisində də var,
"Qırmızı limuzin"
hekayəsi isə bu baxımdan ona görə daha yığcam idi ki, burada yeni qonşu əhvalatı yoxdur, redaksiyadakı əhvalat ötəri, katibənin evindəki isə müxtəsər verilmişdi.
Birinci epizod, əslində, ayrıca maraqlı, xeyli dərəcədə
aktual bir hekayədir.
Yeni qonşu, iş adamı Mehman Osmanın onsuz da alt-üst olmuş mühitinə drel uğultusu ilə daxil olur, sonra
özü görünür.
Və get-gedə daha kəskin şəkildə ortaya çıxır ki, yeni qonşunun
şəxsində Osmanı
qərar tutduğu son
kiçik məkandan
da məhrum etmək istəyən bir qüvvə peyda olmuşdur. Özünün
qılıqlı münasibəti
ilə yanaşı, hökmü, iddiaları və əhatəsi - miqyası ilə təzahür etmiş bu qüvvə fəaliyyətə keçmişin
"redaktə"sindən başlayır:
"- Yaxşı, deyin görüm, o girişdəki şəkilləri
niyə malalatdırdınız?
- Abırlı evə belə şəkillər
yaraşmaz, arvad var, uşaq var, dedim sizə, iki qızım var, niyə onlar evə gəlib-gedəndə bu parnoqrafiyanı görsünlər?
- Bu, parnoqrafiya deyil. Renessans dövrü Avropa
rəssamlarının tabloları
mövzusunda bu əsrin əvvəllərində
çəkilmiş şəkillərdir".
Osmanın etirazları müqabilində Mehman öz "milli mövqe"yini
kəskin şəkildə
ortaya qoyur:
"- Siz heç narahat olmayın, Osman müəllim! Avropa rəssamları Avropada çəksin. Mən burada bizim öz
rəssamlarımıza, tutalım
Səttar Bəhlulzadə
kimi rəssamlarımıza
sifariş verəcəm,
öz vətənimizin
ən qəşəng
mənzərələrini çəksinlər:
Göygöl, Şahdağ,
Beşbarmaq..."
Mehman təklif edəndə ki, birotaqlı
mənzilini satsın,
Osman deyir:
"Bura mənim ata-babalarıma
aid son xatirə yeridir.
Binada babam yaşayıb, atamı buradan sürgünə aparıblar... Mən də burada öləcəm. Məndən
sonra bu otağa da sahib olarsız".
Osmanın ironiyasını dərk
etməkdən çox-çox
uzaq olan Mehman israrından əl çəkmir:
"- Mən sizi tələsdirmirəm.
Demirəm ki, dərhal
cavab verəsiniz. Bir yaxşı-yaxşı fikirləşin,
götür-qoy edin..."
Oxucuda belə bir inam
yaranmaya bilməz ki, Mehman əvvəl-axır öz məqsədinə
nail olacaq, aldığı
mənzilin sonuncu otağını da ələ
keçirəcəkdir. Çünki
onun iddiaları, hökmü Osman kimi yalnız bir fərdə məxsus hadisə deyil, dövrün, zamanın iradəsini əks etdirir. İkinci epizod ideya-məzmunca birinci ilə o baxımdan səsləşir
ki, burada da yeni dövr,
zaman yeni eybəcərlikləri ilə özünü göstərir. Cəmiyyətdə
baş vermiş mənəvi-ruhi kataklizmlərin
tipik məhsulu olan bir qəzet
redaksiyası təsvir
edilir. Əməkdaşların
bir-biri ilə şit zarafatlarla gün keçirdiyi bu redaksiyada belə bir prinsip
hökm sürməkdədir
ki, "yazılarla və
fotolarla Qarabağı
qaytarmaq olmaz. Oxucu da bu dəhşətləri
eşitməkdən, görməkdən
bezib. Camaat başını qatmaq, əylənmək istəyir.
Onsuz da hərənin öz qayğıları,
dərdi-səri yetərincədir".
Osman bu məsuliyyətsiz (və şərəfsiz) liberalizmə etiraz etmək cəhdi göstərəndə sərt
olduğu qədər
də vulqar bir gerçəkliklə qarşılaşır:
"Yaxşı, yaxşı,
qoy oturmuşuq, mənə əxlaq dərsi vermə. Amma, haqq aşığı, onu da unutma ki, sənin də, mənim də yüksək maaşlarımız,
qonorarlarımız qəzetin
tirajından asılıdır.
Odur ki, istədin-istəmədin,
bizə çörək
verənlərin istəklərinə
əməl etməliyik".
Osmana belə bir "kompromis" variant təklif
olunanda ki "haqqında
yalan-palan uydurulub şok xəbər kimi birinci səhifəyə
çıxarılan" "konkret şəxs olmasın, təşkilat olsun. Bilirsən ki, Yazıçılar Birliyinin
əleyhinə yalan-doğru
bir şey yazanda bunu xüsusi
ləzzətlə oxuyurlar",
o, əvvəlki epizoddakı
ironiyasını işə
salır:
"Bu işi Şamilə tapşırsan yaxşı
olar. Onu bir il əvvəl Yazıçılar Birliyindən
çıxarıblar, hələ
də hirsi soyumayıb, əllərindən
zəncir çeynəyir.
Nə desən yazar".
Və epizod onunla yekunlaşır
ki, "əsəbləri pozulmuş"
Osman "daha sakit iş axtarmaq" qərarına gəlib redaksiyanı tərk edir.
Katibə
ilə bağlı epizod bilavasitə "Qırmızı limuzin"dən
gəlir. Və əgər belə demək mümkünsə,
hekayə - ssenari - povestin müəyyən mənada bir bütöv təşkil edən əsərin ilk variantının süjetidir...
Redaksiyada bir yerdə işlədikləri
katibə Alla ilə üç il davam edən münasibətlərindən sonra
Osmanla onun arasında soyuqluq yaranır, münasibətləri,
demək olar ki, kəsilir... "Bu ayrılıq
Osmanı nə incidir, nə ağrıdırdı. Ömrü
boyu tək yaşamış adam kimi yalqızlığa alışmışdı. Təkliyi
onu sıxmırdı.
Ara-sıra darıxanda
- elə günlər
də olurdu, - kiməsə köhnə qadınlardan birinə telefon edirdi, ya onun evində,
ya öz mənzilində bir-iki saatlıq görüşüb
ayrılırdılar, sonra
aylarla bir-birini itirib axtarmırdılar. Və belə əlaqə hər iki tərəfi qane edirdi".
Limuzinin
vahiməsindən qaçan
Osmanı ayaqları hansısa hissin təsiri altında katibənin evinə gətirib çıxarır.
Qapını açan
Alla təəccüblənsə
də onu içəri dəvət
edir. Və Osman təhtəlşüur bir
istəklə güman
edir ki, qırmızı
limuzin şəklində
onu təqib edən əcəldən yalnız Allanın mənzilində gizlənə
bilər... "İlk dəfə
görürdü hamının
katibə adlandırdığı
qadını, ilk dəfə
görürdü Allanı.
İlk dəfə onun
kim olduğunu kəşf etmişdi.
- Sən beləsənmiş
- dedi. Bəs niyə bütün bunları (söhbət, əsasən, Allanın evdəki kitablar barədəki təəssüratlarından
gedir - N.C.) mənə
əvvəllər danışmamışdın?
- Macal verirdin ki... İçəri girən
kimi atılırdın
üstümə... Sonra da...
...Ayağa durub qolunu Allanın boynuna dolamaq istədi. Alla ehmallıca, amma qətiyyətlə geri çəkildi.
...Artıq bu boşalmış,
səsləri, hənirləri
susmuş otaqda keçirdiyi hər dəqiqə Osmançün
işgəncə idi".
Bununla yanaşı, Osmanın içində zəif bir ümid közərir,
"yaxşı yol"
deyib bayıra çıxandan sonra da təzədən qayıdıb
"bu şəhərdə,
bəlkə, yeganə
və son həyanı"
olan Alla ilə "bütün təlaşlarını, qayğılarını"
bölüşmək keçir
ürəyindən... "Amma mümkün deyildi bu, özü də bilirdi. Hər şey bitib həll olunmuşdu. Heç nəyi dəyişmək
mümkün deyildi. Qədərdən qaçmaq
olmaz".
"Əcəl"in "Təqib"i
də, "Qırmızı
limuzin"i də ehtiva edən ideya-məzmun strukturu barədə bəhs edərkən hər nə qədər diqqət mərkəzinə
çəkməyə çalışsaq
da, görünür, bir
sual hələ də sonacan cavablandırılmamış kimi
görünür ki, Osmanın
faciəsi nə dərəcədə fərdi
və ya nə dərəcədə
ictimaidir?..
Əlbəttə, həqiqətə
daha uyğun cavaba bizi ən
azı iki amili vəhdətdə almaq yaxınlaşdırardı
ki, onlardan biri Anarın böyük bir yazıçı-mütəfəkkir
olaraq bütün yaradıcılığı boyu
üzərində düşündüyü
insan konsepsiyası, ikincisi isə ümumən ədəbiyyatın,
xüsusən Azərbaycan
ədəbiyyatının bütün
tarixi boyu apardığı ictimai
ideal axtarışlarıdır ki, hər dövrün, zamanın özünəməxsusluqlarını
əks etdirir. "Əcəl"in qəhrəmanının
bir obraz-konsept olaraq ideya-estetik dəyəri (və müəllifin yaradıcılıq
hünəri!) ədəbiyyatın
ictimai idealları mövqeyində dayanıb
mövcud mənəvi-ruhi
kataklizmlərin formalaşdırdığı
"insan subyekti"ni,
fərdi psixoloji yaşantıları, hərəkət
və tərəddüdləri
cəsarətlə mühakimə
predmetinə çevirməsindədir.
Və həmin mühakimələrində getdikcə
daha davamlı şəkildə fərdi
"kor dalan"a sıxışdırmaqda olan
yeni sosial-iqtisadi münasibətləri
ittiham etməklə Anar məhz fərdin (İnsanın!) müdafiəsində dayanır
ki, bu, heç şübhəsiz, böyük
ədəbiyyatın (və
əsl yazıçının) missiyasıdır.
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 28 oktyabr, ¹41.- S.2-3.