Məmməd Arazın istiqlal dövrü lirikası

 

Xalq şairi Məmməd Arazın yaradıcılığı XX yüzil Azərbaycan poeziyasının təkrarsız hadisələrindən biri sayılır. Görkəmli sənətkar ədəbi irsinin mahiyyətini əhəmiyyətini şərtləndirən iki mühüm xüsusiyyəti ayrıca qeyd etməliyik. Birincisi, Məmməd Araz poeziyası Azərbaycan xalqının milli istiqlal təfəkkürünü dirçəldən formalaşdıran əsas milli ədəbi mənbələrdən biridir. İkincisi isə Xalq şairi Məmməd Araz Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil Rza Ulutürk, Nəriman Həsənzadə, Hüseyn Kürdoğlu, Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq, Musa Yaqub, Məmməd İsmayıl, Şahmar Əkbərzadə, Vaqif Səmədoğlu, Sabir Rüstəmxanlı, Zəlimxan Yaqub, Ramiz Rövşən, Vahid Əziz başqaları ilə bir sırada müstəqillik dövrü Azərbaycan poeziyasının ilk təməl daşlarını qoyan əvəzsiz sənətkarlarımızdan biridir. Böyük şairin yaradıcılıq yolu haqqında hələ 90-cı illərdə akademik İsa Həbibbəyli "Xalq şairi Məmməd Araz" monoqrafiyasında haqlı olaraq yazırdı: "Məmməd Araz bütün ömür yolu ilə, qırx ildən artıq davam edən böyük sənəti ilə həmişə Vətən səngərində keşikdə olmuşdur. Xalq şairi Məmməd Araz indiki müstəqillik mərhələsində millət milli dövlət yolunda mübariz keşikdədir. burası çox mənalı, qiymətli ibrətamizdir ki, Məmməd Araz sözü bütün xalq üçün keçərlidir. O, indiki mərhələdə, XXI əsrin astansında təkcə şeirimizin yox, sözün geniş mənasında ədəbiyyatımızn mədəniyyətimizin layiqli ağsaqqalıdır. Bu gün lazım gəlsə "Ayağa dur, Azərbaycan!" - deyə poetik hökmü verməyə xalq şairi Məmməd Arazın mənəvi cəhətdən haqqı çatır" (1, 34-35). Həqiqətən , böyük sənətkarın Birinci Qarabağ müharibəsi dövründə - 90-cı illərin əvvəllərində yazdığı şeirlər görkəmli ədəbiyyatşünasın fikirlərini təsdiq etməkdədir. Xalq şairinin bu dövr yaradıcılığında əsas yer tutan ən mühüm əsərləri - "Ya rəbbim, bu dünya sən quran deyil" (1991), "Ata millət, ana millət ağlama" (1992), "Bizi Vətən çağırır" (1992), "Əsgər oğul" (1993), "Ayağa dur, Azərbaycan" (1992), "Çıxıb getmək istəyirəm" (1992), "Biz olmayanlar" (1992), "Sərhəd çəpərləri" (1992), "Əsrin yalanları, əsrin vədləri" (1992), "Qoş məni dağ küləyinə" (1992), "Dilənçi qaçqın" (1992), "Nişançı özümüz, hədəf özümüz" (1992), "Yaşamaq budurmu" (1992), "Bu millətin dərdi-səri" (1992), "Ay Allah" (1992), "Qayıtma" (1992), "Bu insan adalanan insan" (1992), "Bu millətə verdik ki?!" (1992), "Yaşamağa var ki?" (1993) b. şeirləri müstəqillik dövrü Azərbaycan poeziyasının ilk qızıl səhifələrini təşkil edir.

"Ayağa dur, Azərbaycan" şeiri təkcə 90-cı illərin yox, ümumən, XX yüzil milli şeirimizin möhtəşəm nümunələrindən biridir. Bu şeirdə sənətkar xalq dialoqu kəskin şəkildə qoyulmuşdur:

 

yatmısan, qoca vulkan, səninləyəm!

Ayağa dur, Azərbaycan, səninləyəm!

 

Bu şeirin özəlliyi orijinallığı onun bir neçə xüsusiyyəti ilə səciyyələnir. Min illik Azərbaycan poeziyasında xalqa bu dərəcədə bu səviyyədəki açıq müraciəti müşhidə etmirik. Ərəb monqolların, başqa işğalçıların onlarla, yüzlərlə hücum müharibələrinin şahidi olan əzabkeş Azərbaycan şeirində xalqı açıq mübarizəyə səsləyən bu qədər kəskin emosional müraciət yazılmamış, bəlkə yazılsa belə bizim zəmanəmizə gəlib-çatmamışdı. Həqiqətən, 1992-ci ilin 19 mart günü yazılan bu tarixi şeir bəlkə Azərbaycan tarixinin ən ağır qanlı çağlarının ifadəsidir. Bir tərəfdən erməni-daşnaq işğalçılarının namərdcəsinə hücumları, ikinci tərəfdən isə daxili çəkişmələr, qardaş qırğınları vətəndaş müharibəsinin alovlanmaq təhlükəsi burulğanında iztirab çəkən ana yurd obrazı bu şeirdə ürək qanı ilə kağız üzərinə köçmüş, əbədiyyətə vəsiqə almışdır.

 

Səndən qeyri biz hər şeyi bölə billik!

Səndən qeyri biz hamımız ölə billik!                      

 

Müəllifin dəhşətli nigarançılığının bütün qəlbini saran iztirabların əsas səbəbi məhz budur: Ana Vətənin yenidən daha kiçik parçalara bölgələrə bölünmək təhlükəsi müəllifi hayqırmağa məcbur edir. Bu bölünmələr isə təbii zəruri şəkildə artıq Vətənin ölümü sonu deməkdir. Vətənin ölməsi isə ağlasığmazdır. Vətən vətəndaşlar diri ikən ölməməlidir. Bu min illərin, yüz illərin dəyişməz qanunu həqiqətidir. Şair "biz hamımız ölə billik" dəhşətini həqiqətini qəbul edir. Amma bir şərtlə: "Səndən qeyri"! Ona görə qoca şair söz qılıncını göylərə qaldırıb hayqırır, o taya bu taya hay salır, haraylayır:

 

Bu, Şəhriyar harayıdı,

Bu, Bəxtiyar harayıdı!

 

Şair öz adından, ustad Şəhriyar adından, milli qəm qələm yoldaşı Bəxtiyar adından millətə üz tutur, onu yumruq kimi yumulmağa, düşmən önündə varını-yoxunu, qızını-oğlunu səfərbər etməyə səsləyir:

 

Hanı sənin tufan yıxan,

Gurşad boğan yurda oğul oğulların!

Qara Çoban, Dəli Domrul oğulların.

 

Müəllif bununla kifayətlənmir, yağı qarşısında yenilməmək üçün hətta mümkün olmayanları belə etməyə çağırır. Vətən dağlarından qayalarından sinələrə sipər yaratmağı tələb edir:

 

Çək sinənə - qayaları yamaq elə,

Haq yolunu ayağına dolaq elə,

Bayrağını Xəzər boyda bayraq elə,

Enməzliyə qalxmış olan bayrağını!

 

Məmməd Araz yaradıcılığında xüsusən, onun istiqlal lirikasındakı tragizm, şübhəsiz ki, gələcək tədqiqatların da mövzusu olacaq. Böyük sənətkarı yalnız Azərbaycanda baş verən haqsızlıq ədalətsizliklər deyil, bəlkə bütün postsovet məkanındakı başıpozuqluqlar hərcmərclik düşündürürdü. Bu mövzudakı şeirlərində Məmməd Araz da mənəvi sələfləri ustadları Mirzə Ələkbər Sabir, Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Səməd Vurğun Rəsul Rza kimi qardaş xalqların faciəsini öz münis kədəri kimi yaşaya bildiyini yüksək sənətkarlıqla nümayiş etdirir. Bu cəhətdən əzabkeş şairimizin 90-cı illərdə qələmə aldığı bir sıra şeirlər diqqətəlayiqdir. "Çeçen faciəsi" (1995) məhz belə şeirlərdən biridir:

 

Allah, Allah, bu dünya, bu bəşər?!

Gözgörəti insan yanır, insan ölür:

Körpəsiylə, qocasıyla, xəstəsiylə,

Torpaq yanır: bulağıyla, ağacıyla,

Torpaq yanır: havasıyla,

Qarışqası, böcəyiylə...

 

Məhəmməd Hadi əsrin əvvəllərində dünyanı bürümüş qanlı-qadalı qırğınlara cavab axtardığı kimi, Məmməd Araz da əsrin sonundakı dəhşətli mənasız qanlı döyüşlərin səbəblərini düşünməyə, dərk etməyə çalışırdı. Bu ölüm-dirim savaşlarının nədən başlandığını ilə, necə qurtaracağını anlamağa, səbəbkarları, günahkarları durdurmağa can atırdı:

 

Didir insan bir-birini;

Yeyir insan bir-birini.

Bilmək olmur kim günahkar,

            Kim haqlıdır.

Hamı, hamı günahsızdı-silahszdı,

Hamı, hamı günahkardı-silahlıdı.

 

Bütün müharibələrə, insanların törətdiyi vəhşiliklərə qırğınlara sonradan hüquqi-siyasi qiymət verilir. Amma öncə onları şairlər təhlil edir dəyərləndirir. Öncə poetik qiymət səslənir. 90-cı illərin ortalarında ölüm-qalım savaşlarının qızğın çağlarında poeziya bütün bunlara öz aydın xalis münasibətini ifadə etməkdən çəkinmirdi:

 

Öz yurdunu şum eləmək,

Qan axıtmaq, sonra, sonra

Su axtarmaq - qan yumağa?!

"Mənim" - deyib o torpağı

Əkmək, sonra mərmi səpmək,

Çox qəribə davadı bu...

 

"Qoluzorlulara nifrətim var" (1995) şeirində Məmməd Arazın haqq ədalət uğrunda mübarizəsi milli dini müstəvidən kənara çıxır. Müdrik şair bütün insanlığın bəşərin əmin-amanlığı, səadəti barəsində düşünür. Məmməd Araz Azrəabycan xalq şeirinin klassik poeziyamızın humanist ənənələrini davam etdirərək bədii-fəlsəfi fikrimizin ən yüksək zirvələrinə layiq uyğun sənət inciləri yaradır:

 

Bütün qoluzorlulara nifrətim var:

Boylu olsun, alçaq olsun.

...Çinli olsun, çinsiz olsun,

Dinli olsun, dinsiz olsun...

 

Məmməd Arazın bədii-fəlsəfi təhlilləri ümiminsani dəyər daşıyır. Şair insanın varlığının ölümünün mənasını açmaq istəyir. Göz önümüzdə mövcud olan şeylər - şəhərlər, kəndlər, məhəllələr, küçələr, yollar nəyə görə necə bir andaca yoxluğa dönə bilər? Onları kimlər yaradır kimlər məhv edir? İnsan niyə doğulur niyə ölməlidir, daha doğrusu, öldürülməlidir? O dünyaya gələndə üçün doğulduğunu sormuruq öldürüləndə isə onu kim nəyə görə öldürdüyünü bilmirik. Həqiqətən, baş verənləri öz gözlərimizlə gördüklərimizi real məntiq müstəvisində təhlil etmək, dəyərləndirmək mümkün deyil. Dahi Hüseyn Cavidin yüzilin başında insanın gücü gücsüzlüyü haqqında öncə söyləməsi həmin yüzilin sonunda bir daha öz amansız təsdiqi ilə üzləşir: "İblis nədir? Cümlə xəyanətlərə bais, Ya hər kəsə xain olan insan nədir? İblis!" İnsan İblis qarşıdurmasında insanın növbəti daha ağır məğlubiyyətini Məmməd Araz məharətlə bədiiləşdirib: "Öldürənin böyründəcə sən vardın, Mən vardım şeytanla bir. Sözə baxın: Şeytan insan öldürürdü, insanla bir. Şeytanın da, insanın da Birgə təlim keçdiyini Özüm gördüm öz gözümlə. İnsanın başında şeytan papağı, Şeytanın başında insan papağı. Özləri beləcə dəyişmişdilər, Aylarla beləcə döyüşmüşdülər."

"Sənə inanıram" (1995) şeiri Məmməd Arazın istiqlal lirikasında xüsusi mövqeyi çəkisi olan şeirlərindən biridir. Çağdaş gerçəkliyin tragizmi ziddiyyətləri bu şeirdə öz əksini tapıb. Müəllif yenə vəziyyətdən çıxış qurtuluş yolları barəsində gərgin düşünməkdədir. Şair sanki milli dərdlərimizə yaralarımıza məlhəm axtarır. Bizim taleyimizə milli təhlükəsizliyimizə zərbə vura biləcək mərəz xəstəliklər, qüvvələr güclər haqqında fikrə dalır; ilan, qara ilan, ala şeytan, boz şeytan, qara qurd, qurd... " dona girsə ilandır, ilan, Lənət ağına da qarasına da. dildə danışsa - şeytandı, şeytan, Lənət bozuna da alasına da. Bunu mən demirəm, babalar deyib: Qurdnan yoldaş ol, çomağı bərk tut, Göz qırpdın qapacaq o üzə gülən, Az oldu yaltaqdı, çox oldu cəllad".

"Sənə inanıram" şeirinin özünəməxsus milli bədii dəyəri, yuxarıda misal gətirdiyimiz parçadan göründüyü kimi, çağdaş reallığın sərt realist təhlili ilə səciyyələnir. Ümumən, XX yüzil Azərbaycan poeziyasının realizmindən bəhs edərkən Məmməd Araz lirikasına xüsusi toxunmaq lazımdır. Azərbaycanın milli mentalitetinin gerçəkliyinin ən obyektiv təhlilçisi Mirzə Ələkbər Sabirdən sonra, şübhəsiz ki, Məmməd Arazdır. Bildiyimiz kimi, dahi Sabir milli qəflət qəbahətlərimizi, qüsur qeyrətsizliyimizi amansızcasına ifşa edirdi. Ancaq gəlin etiraf edək, Sabirin b. klassiklərimizin bizə qoyub getdiyi örnəklərində milli ehtiyatlılığımız təhlükəsizliyimiz barəsində az bilgilər mövcuddur. Milli mövcudluq düşmən mühasirəsində yaşamaq, var olmaq qalib gəlmək dərsləri heç kimin şeirində nəsrində Məmməd Arazda olduğu qədər təbii aydın əks etməyib. Bu mənada Məmməd Araz müdrikliyini dahi klassiklərimizdən yalnız yalnız milli mədəniyyətimizin banisi, ulular ulusu Dədə Qorqudla müqayisə etmək olar. Məmməd Araz 90-cı illərdə məhz Dədə Qorqud müdrikliyi ilə bizə yaşamağı öyrədir, həyat dərslərini keçirdi: "Beləcə, kiçilər "böyük olanlar", Beləcə böyüməz kiçik olanlar. Ayaq yalayanlar - küçük olanlar, Kiçiklər zənciri böyük əlində, Yüz səmtə qısqırdar yeri gələndə. Yüz yol söz verildi, and da içildi, Unutduq: "bu itlər girəvəcildi", Çevrildin, qəfildən qapacaq səni, Qapıb öz baltanla çapacaq səni, Hələlik bu düşüb baxtımıza bu, Hələlik doğrudur bu acı doğru". Şairin aşağıdakı xəbərdarlığı isə təkcə öz zamandaşlarına müasirlərinə ünvanlanmayıb. Məmməd Araz gələcək nəsillərimizdən nigarandır. Onları da unutmamağa, "girəvəcil" "üzəgülən" düşmənlərdən ehtiyatlı olmağa çağırır:

 

Ayıq olmalıyıq, hər yerdə ayıq,

Süfrədə, yataqda, səngərdə ayıq,

Mən ayıq, sən ayıq, sərkərdə ayıq... 

 

Çağdaş söz sənətimizdə müstəqillik dövrü gerçəkliyinin bədii-fəlsəfi təhlili dəyərləndirilməsi ədəbiyyatşünaslığmızın qarşısında duran mühüm vəzifələrdən biridir. Bu prosesdə altmışıncıların özünəməxsus missiyası mövqeyi ayrıca bir tədqiqatın mövzusudur. Məmməd Araz yaradıcılığında müstəqillik dövrü epoxasının inikası isə daha bir mühüm vacib məsələlərdən olub, diqqəti xüsusi cəlb edir. Şairin bu yöndəki mənəvi-estetik axtarışlarını təhlil edib ümumiləşdirərkən, milli idealın seçimi ifadəsi ilə bağlı problemin son dərəcə mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyini görürük. Azərbaycan tarixinin bütün böyük-kiçik, uzaq yaxın mərhələlərini nəzərdən keçirən müəllif öz mənəvi istinadgahı kimi tariximizin qaranlıqları içərisindən iki nurlu nöqtəni kəşf edib bizə göstərməyə nail olur: Şah İsmayıl Xətayi Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev. Əgər son 500 illik tariximizin ən parlaq səhifələri Xətayi babanın müqəddəs qılıncı ilə əbədiyyətə həkk olunmuşsa, çağdaş 50 illik tariximiz isə bütün zamanların ən böyük Azərbaycanlısı Heydər Əliyevin qələmi ilə yazılmışdır. Bu gün hamının anladığı dərindən dərk etdiyi bu həqiqəti xalq şairi Məmməd Araz hələ 90-cı illərin əvvəllərində uzaqgörənliklə ifadə etmişdi. Bəli, 500 illik keçmişimiz ulu Xətayinin qılıncı ilə, önümüzdəki gələcək isə Ulu Öndərin qələmi ilə müəyyənləşmişdir:

 

Başımın üstündə müqəddəs Quran,

Sənə inanıram, ölkə rəhbəri.

Sənə inanıram, keşikdə duran

Ayıq Vətən oğlu, Vətən əskəri!

 

Böyük şair yaradıcılığının ən mötəbər tədqiqatçılarından biri, akademik İsa Həbibbəyli müstəqillik dövrü ədəbiyyatında yeni milli bədii idealın dərkindən, təsdiqindən inikasından bəhs edərkən aşağıdakıları yazırdı: "Böyük ədəbiyyat, həqiqi şeir-sənət artıq Məmməd Arazın tale ortağıdır. Bu böyük müdrik sənətin şərəfli məsuliyyətli yükünü - ədəbiyyatımızın böyük idealları ilə səsləşən Məmməd Araz ideallarını ayrılıqda bir şair deyil ya ümumiyyətlə, qələm əhli yox, sözün geniş mənasında bütöv Vətən əhli çəkib daşıyır. Bu isə öz növbəsində xalq şairi Məmməd Arazın mənəvi zənginliyə, daxili saflığa, millilik vətəndaşlığa, habelə müstəqilliyimizin daha da möhkəmləndirilməsinə aparan böyük, magistral yolun əsas, gücül poetik lokomotivi olması deməkdir. Mİlli yüklü həmin şeir-sənət, ədəbiyyat qatarı təkcə öz müəllifini deyil, bütövlükdə xalqımızı XXI əsrə aparır".

Görkəmli alimin vurğuladığı qüdrətli poeziya lokomotivinin şeiriyyətimizə ümumən, milli söz sənətimizə baxş etdiyi töhfələrdən söz düşmüşkən, bir sıra mühüm bədii estetik yenilikləri burada xüsusi qeyd etməyi vacib hesab edirik:

1. Ötən əsrin əvvəllərində M.Ə.Sabirin Məhəmməd Hadinin birlikdə əsasını quyduqları yeni Azərbaycan şeirindəki Milli Kədəri ilk dəfə məhz Məmməd Araz əsrin ortalarında yenidən diriltməyə dirçəltməyə cəsarət etdi. M.Ə.Sabirin sərt satira dilində söylədiyi ana yurd həqiqətlərini M.Hadinin ərəbi-farsi dumana bürünmüş millət həsrətlərini M.Araz Vaqifin, Ələsgərin, Vurğunun şirin dilində, hədsiz doğma qayğıkeş ahənglərdə, M.Araz üslubunda bizə təlqin etdi.

2. Məmməd Araz - yeni vətəndaşlıq lirikamızın banisidir. Əslində bu növ poeziyanın bünövrəsini bizdə ilk dəfə mollanəsrəddinçi şairlərimiz romantiklərimiz qoymuşdular. Yəni bilavasitə milli mentalitetimizi, dünyagörüşü adətlərimizi, əxlaq mənəviyyatımızı təhlil obyektinə çevirən tənqid edən, tərbiyəvi-islahedici təsirə, pafosa malik şeirlərin ilk klassik nümunələrini M.Ə.Sabir, M.Hadi, A.Şaiq, H.Cavid, A.Səhhət, Ə.Cavad kimi korifey sənətkarlarımız yaratmışdılar. Amma sovet dövründə bu proses tamamilə başqa səmtə yönəldildi, yeni ideaya-estetik müstəvidə formalaşan S.Rüstəm, S.Vurğun, M.Rahim, R.Rza, O.Sarıvəlli, Ə.Cəmil başqaları kimi görkəmli klassiklərimizin iştirakı ilə sovet ideologiyasına söykənən, sosializm cəmiyyəti əxlaqına prinsiplərinə əsaslanan son dərəcə məfkurəvi bir vətəndaşlıq lirikası ərsəyə gəldi. M.Araz erkən yaradıcılığından başlayaraq məhz bu ideoloji-estetik inikas sisteminə qarşı çıxırdı. O, qətiyyətlə həqiqi sənətkar səmimiyyəti ilə Vətən vətəndaşlıq haqqında siyasi, sinfi ideoloji qəliblərlə düşünməyi qəbul etmirdi. Böyük şairin bu qiymətli estetik yeniliklərini o vaxt özü israrla bu yola qızğın maraq göstərən bir gənc qələm sahibi kimi xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı ilk dəfə yüksək qiymətləndirdi. "Vətən daşlarının vətəndaşlıq nəğməsi" yazısı 70-ci illərdə yazılmasına baxmayaraq bugün ustad Məmməd Araza sözü gedən mövzuya həsr olunmuş ən yaxşı məqalə dərəcəsini statusunu uğurla qoruyub saxlamaqdadır.

3. Məmməd Araz ustad S.Vurğun ustad R.Rzanın poeziya məktəblərinin estetik təcrübəsini öz yaradıcılığında birləşdirməyə can atan qüdrətli novator şairlərimizdən biridir. Ümumən, 20-ci illərdən başlanan 50-ci illərdə öz kəskinliyini saxlayan Heca Sərbəst qarşıdurmasını yumşaltmağa çalışan ən orijinal altmışıncıların biri birincisi M.Araz olub. Əgər Əli Kərim, Fikrət Sadıq, Fikrət Qoca, Abbas Abdulla, İsa İsmayılzadə, Vaqif Səmədoğlu başqaları sərbəst vəzni heca ahəngdarlığı intonasiyası ilə sintez etməyə çalışırdılarsa, M.Araz, B.Vahabzadə, Qabil, X.R.Ulutürk, N.Həsənzadə, M.İsmayıl başqaları isə ənənəvi vəznə sərbəstlik sızdırmaq, hecaya sərbəstin poetexniki ünsür elementlərini peyvənd etməyi məqsədə uyğun sayırdılar.

4. 60-cı illərdən etibarən Azərbaycançılıq ruhunun Azərbaycan düşüncəsinin sürətlə intişarında poeziya publisistikanın fəal iştirakı danılmazdır. Tam əminliklə söyləmək olar ki, ədəbiyyatımızda Azərbaycançılığın yeni mərhələdəki banisi xalq şairi Məmməd Arazdır. Ən yaxın amal məslək dostları Ə.Kərim, B.Vahabzadə, X.R.Ulutürk, F.Sadıq, A.Abdulla başqaları ilə birlikdə "Azərbaycan dünyasından baxdım dünyaya" deyən M.Araz Azərbaycan düşüncəsinin idealının milli həyatımızda mənəviyyatımızda dərin kök atmasında, yayılmasında misilsiz rol oynamış, milli oyanış özünəqayıdış mərhələsinin bayraqlarlarından biri olmuşdur.

5. 90-cı illərdə ədəbiyyatımızda dekadans meyllərin geniş yayıla bilməməsində, cəmiyyətdə mənəviyyatımızda dərinləşməməsində M.Araz silahdaşlarının yaradıcılığının xüsusi rolu olduğunu burada vurğulamaq yerinə düşər. Xalqımızın sevimli sənətkarı M.Araz Vətənimizin ağır günlərində "Ata millət, ana millət ağlama", "Çıxıb getmək istəyirəm", "Ay Allah!" kimi acı kədər hüznlə yoğrulan şeirlər yazsa da, bir sıra gənc qələm sahiblərinin əsərlərində geniş vüsət alan dekadentizm ovqatınının - mənəvi-psixoloji zəiflik, acizlik, düşkünlük, miskinlik kimi pessimist əhvali-ruhiyyənin poeziyamızda aparıcı mövqeyə çıxmasına qarşı öz nəsildaşları ilə birgə ciddi mənəvi-estetik müqavimət göstərdi. "Bizi Vətən çağırır", "Əsgər oğul", "Ayağa dur, Azərbaycan!" s. poetik nümunələr həmin dövrdəki milli şeirimizin əsil ideya-estetik simasını müəyyənləşdirdi.

Beləliklə, Məmməd Araz öz zamanının mühitinin müqavimətini, müxtəlif ictimai-siyasi maneə qadağalarını yenərək, ən gözəl əsərləri millətinin qəlbindən yer alan, ana südü kimi onun qanına canına hopan üç hədsiz doğma, məhrəm milli istiqlal şairlərimizdən biridir: Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil Rza Ulutürk Məmməd Araz!.. Milli müstəqilliyimizdən bəri keçən 32 illik kifayət qədər yetərli zaman kəsiyi bizim üçün son dərəcə mühüm ümummilli əhəmiyyət kəsb edən bu həqiqəti təsdiq etməkdədir.

 

Yaşar QASIMBƏYLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 28 oktyabr, ¹41.- S.18-19.