İnsanların və əşyaların
qəlbinə eyni ruhla
toxunmaq...
Sevinc Elsevərin “Evlərimizin qəlbi” kitabına ön söz
Sevinc Elsevərin şeirlərində
hər şey poeziya predmeti ola bilir.
Onları müəllifin əşyalarla söhbəti də
adlandırmaq mümkündür. Düzdür, biz bu
xüsusiyyətə poeziyamızda çox şairlərin
yaradıcılığında rast gəlmişik. Amma tam əminliklə
demək olar: Sevincin şeirlərində olan dərinlərə
nüfuz, dibə enib ordakı ən qaranlıq, ən məhcul,
söz gəlməyən çalarları belə poeziya məkanına
sürükləmək cəhdi heç kimdə yoxdur. Bu mənada,
Sevinc bizim poeziyada həssaslıq və səmimiyyətin
aşırı şəkillərini qələmə
alması ilə seçilən yazardır. Sevinc
üçün insan faktoru, insan amili öndə qərar
tutur. Təkcə insanmı? Yox, onun şeirlərində
canlı aləmə məxsus olan hər şeyin ürək
döyüntüsünü duymaq olur. Həsasslığı
da elə buna görədir. O, hər şeyin ruhunu duyur. Dağın,
daşın, tozun, çiçəyin, otun, bütün
heyvanların. Oğlu tərəfindən tərk edilmiş
analardan, küçədə yoldan keçənlərə
dua edib pul dilənən qarıdan, duyğuları, xəyalları
puç edilən qadınlardan tutmuş əşyaların
üzərinə qonan toz dənəciklərinə, karantin
dövründə məktəbdə susuz qalan güllərə,
yurd yerində tərk edilən doğma ağaclara,
yıxdığı ağaca ağlayan küləyə,
ayağımızın kirini sildiyimiz otlara, qarğaların kədərinə,
özünü pəncərəyə çırpan
çöl göyərçininə qədər hər
şeyin və hər kəsin təəssübünü
çəkir.
Oxuduqca fikirləşirəm. Bu qədər həssas
qəlbi müəllif özü necə daşıyır
görən?! Hələ kitabının adına baxın:
"Evlərimizin qəlbi"... Bəli, Sevincə görə
evin də qəlbi var. Ona görə insanların və əşyaların
qəlbinə eyni ruhla toxuna bilir.
Sevinc obraz yaratma prosesində
sərbəstdir. Qələminin gücü ilə
dağı arana, aranı dağa aparır. Bəzən elə
uzaq nöqtələri uçu-ucuna calaşdıra bilir ki,
heyrətamizlik bir yana, oxşarlıqların
yaratdığı fərqli münasibətə hakim kəsilməyə
bilmirsən. Necə olub biz görə bilməmişik? Amma
hamı hər şeyi görə bilər deyə bir şey
varmı? Bəs onda şair ruhunun özəlliyi necə olsun?
Sevincin ümumiləşdirmə qabiliyyəti, müşahidə
hissi əlahiddədir. Sanki gözlərinin dibində
böyüdücü şüşə var və bu
şüşədən baxmaq ona daha dərinlərin mahiyyətini,
batinin dərkini görmək imkanı verir. Və
gördüyü hər nəsnə onun şüuraltında
artıq müqayisə mexanizminə yol açan obraz statusu
qismində qərarlaşır. Sevinc hər şeyi fərqli
estetik mənalar çevrəsinə daxil edir, hər
detalı mənalandırır, ona fəlsəfi-estetik enerji
yükləyir və sonra bu enerjinin gözə görünməyən
tərəflərini hərəkətə gətirərək
təsvirə çevirir:
kədərlənirəm
evimdəki əşyaların tozunu
alarkən
zərrə-zərrə qonur
toz dənəcikləri
əşyaların üzərinə
zamanın öz əli kimi toxunur
hər şeyə
amma bir əl həmləsiylə
silirsən
bir
həftənin
ya bütöv ayın
izlərini itirirsən
çünki zaman qorxudur gözünü
görmək istəmirsən zamanın
çəkdiyi rəsmləri
Sevincin şeirlərində bütün
insanlığa, onun problemlərinə
qarşı həssas duyum var, vərdiş etdiyimiz gündəlik
rutinlər, keçib getdiyimiz məkanda
rastlaşdığımız situasiyalar, hər gün
qarşılaşdığımız hadisələr müəllif
tərəfindən vizual məntiqə tabe edilir. Tanrı, vətən,
qadın və uşaq onun poeziyasında müqəddəs ərazilərdir.
Onun üçün Tanrı "məsum bir
uşaqdır", uşaqlar sabaha bağlanmaq
üçün ümiddir, uşaqlıq isə vətəndir!
Əldən çıxdımı, bir daha geri qaytara bilmədiyimiz
vətən!
kağızdan
təyyarələr düzəldib uçurmaqları
gəmilər düzəldib üzdürmələri
uzaqlar arzusundandı uşaqların
yuvadan uçmaq
arzusundandı...
zaman
olacaq
geri qayıdacaqlar
xəyallarda
yuxularda
onda nə gerçək uçaqlarla
nə də ən nəhəng gəmilərlə
qayıda
bilməyəcəklər
tərk
edib getdikləri uşaqlığa...
Sevincin nəinki
şeirlərində, bütün
yaradıcılığında qadın, uşaq mövzusu
xüsusi yer tutur. İntihar edən gənclər, həyatın
dibində çabalayıb gözəlliklərdən məhrum
olan, sosial-mənəvi girdabda boğulan uşaqlar... Poeziya bizə
uşaq dünyasının işıqlı tərəflərindən
çox bəhs edib, Sevinc isə ədəbiyyatın
küncünə sıxışdırılan həyatların,
qaranlıq məkanların bütün yönlərini iti
bucaqdan görüntüyə çevirir. Görüntüyə
çevrilən bu mənzərələr oxucuda təəccüb
doğurmasa da, yanaşmanın ötürdüyü əndişə
duyğusu bizi emosional şoka salmaya bilmir. Müəllifin məruz
qoyduğu bu psixoloji sınaqlarda bəlkə oxucunun özünə
də məlum olmayan nöqtələr hərəkətə
keçərək duyğu selinin kulminasiyasını
yaşatmış olurlar:
həyətdəki
çiçəklərimə
ağız uzatdı
qurbanlıq üçün alınan
quzu
çiçəklərimin başı üstündən
təlaşla uzaqlaşdırdım onu
ertəsi
gün quzunu xatırladım
həyətdəki "qara muncuq"larını
süpürdükcə
"bəlkə də gözəl çiçəkləri
son dəfə qoxlamaq istəmişdi"-
deyə
peşmanladım...
Sevincin
şeirləri ilə 2000-ci illərin əvvəllərindən
tanışam. O zaman bütün baxışlar sistemi, paradiqmaları,
dəyərlər kultu dəyişən poeziyamızda Sevincin
məxsusi əməyi vardı desəm, səhv etmərəm.
Mətnlərində qurduğu cəsarətli rakurs və
mizanlar, sərbəst fikirlər ahəngi, şeirin strukturunda
ehtiva etdiyi mənalarla özünə qarşı daim diqqət
çəkməyi bacarırdı. Sevinc daha çox
aşağı təbəqədən olan insanların sosial
problemlərini, ağır yaşayışını,
yaşamaq uğrunda mücadiləsini təsvir edirdi. Bu
şeirlər yeni minilliyin poeziyasında, yeni şeir,
"izm" axtarışlarında neorealist estetikada
yazılması ilə seçilirdi. Oxuduqca aydın şəkildə
görünürdü, müəllifin düşüncə
spektrinin genişliyi şeirləri fərqli estetika və
intonasiya ladında işləməyi labüdləşdirib. Bəlkə
də ilk dəfə olaraq, poeziya bütün dekorasiyalardan
imtina edərək, reallıqları çılpaq naturada,
insanların məişətini, sosial problemlərini bəzəksiz-düzəksiz
ədəbiyyatın predmeti etməyi bacarırdı. Bu qədər
reallıq yaxşıdırmı? Poeziya qanunları nəzərə
alınmayan yerdə əlbəttə ki, yox. Bu mənada,
Sevincin də şeirləri içərisində
alınmayanları var. Baxırsan ki, müəllifin poetik
düşüncəsinin predmetinə çevirdiyi nüanslar
şeirin bədii ovqatında həllini tapmır, bədii cəhətdən
zəif və tutalğasız təsir
bağışlayırlar. Bəlkə də şeirlərin
daşıdığı sublimativ mesajın
ağırlığındandır ki, üsyan, etiraz notu daha
qabarıq görükdürür özünü. Sevinc cəmiyyətin
sərt qaydalarına, köhnəlmiş əxlaqi, sosial
normalara üsyan qaldırır. Onun obrazları riyakar adətləri
qəbul etmir, saxta dəyərləri kənara itələyir,
ruhsal çəkisizliyə, absolyut azadlığa can atır:
İndi
bütün pəncərələr səni xatırladır
sən ey yolunu azıb
daş binaların içinə düşən
otaqlarında vurnuxan
qəddar
əllərdən canını
qurtarmaq təlaşıyla
özünü pəncərələrə çırpan
balaca sərçə,
hara uçdun,
hara qaçdın,
yox oldun belə?!
O dövr
yazdığı şeirlərdə Sevinc daha çox
qadınlıq ruhu ilə əlləşirdi, qadınla cəmiyyət
arasındakı ziddiyyət, əyalətdən böyük
şəhərə köçən, meqapolisin qanunları
altında əzilən, ənənəvi əxlaqla motivləşən
cəmiyyət qanunlarına üsyan edən qadın
duyğularını poetik məkanda
obrazlaşdırırdı. Sevinc indi də həmin
mövzulara sadiqdir. Eyni ağrı yükü və həssaqlıqla:
"yenə də əlim boşdur / həyatın zərbələrinə
qarşı", - deyir. Hər zaman diqqət edirəm. Nə
vaxt ki, uşaq və qadınların hüquqları,
ağır yaşamı, acı aqibətləri ilə
bağlı xəbərlər gündəm olur, Sevincin qələmi
mütləq o yerdədir. Bu şeirlərdə Sevincin özgə
dərdini anlama, empati duyğusunu, yüksək həmdərdliyini
görürük. Bu, bir az da Sevincin həyat tərzi ilə əlaqəlidir.
Bəzi şairlər var ki, məhz, yaşadığı
kimi yazır, yəni yazdıqları onun həyatıdır,
həyat tərzidir. Sevincin demək olar ki, bütün
şeirlərində hiss edilən səmimiyyətin mayası
onun yaşanan duyğuların üzərindən qələmə
alınmasıdır.
Qadınlar Sevincin şeirlərində
bütün əzabları, daxili konflikti,
cəmiyyətdəki yeri, münasibətin ikili səciyyəsi
ilə göstərilirlər. "Qəmər,
"Elinaya", "Skripkaçı qız",
"Əliyalın qadınlar", "Aman
ayrılıq" və onlarla adsız şeirlərində
müəllif qadın personajların psixoloji vəziyyətini
dinamikləşdirən iri planlardan istifadə edir. O, cəmiyyətin
gözündə müqəddəs statusu ilə bərabər,
təhqirlərə dözən, iztirab çəkən,
öldürülən qurbandır. Sevinc Elsəvər bu mənada,
qadının əzəməti ilə bərabər,
üzünün əzablı ifadəsinə, gözlərinin
kədərinə, sinələrinə dayaqlanan əllərinə
xüsusi vurğular edir:
getdikcə
böyüməkdə olan sinələrini
gizlətmək üçün
əlləri qoynunda gəzər
ərgən qızlar
nənələri, anaları təpinər
onlara:
"əllərini qoynuna qoyma!" - deyə
xeyir gətirməzmiş
əlləri qoynunda gəzmək
köhnə bir inanca görə
sonra qəfil çətinləşər
həyat
azadlıqlarını
uşaqlıqlarını itirdikcə
axırda
bir ömürlük unudarlar özlərini
sinələrini də
amma əlləri qoynunda qalar onların yenə...
Sevinc bütün hallarda çağın insanını yazır.
Modernləşdikcə mənəvi-ruhani dəyərlərindən
uzaqlaşan, yeni dövrün texnoloji yüksəlişinin
biganəyə döndərdiyi, "bir-birinə dişlərini
qıcayan acıqlı və mutsuz insanlar" onun şeirlərində
iki fərqli dünyanın, dövrün və nəslin
qarşı-qarşıya gətirilməsi baxımından bu
ziddiyyətin bəyanı kimi simvolikləşir. Əksər
şeirlərində əvvəlki sevgilərin yoxa
çıxmasından ürək ağrısı ilə
yazır, "Nə iş gördük ki / Tanrının nəzərindən
belə düşdük?!", - deyir. Bu yerdə türkiyəli
yazıçı İsgəndər Palanın Birol
Biçerlə söhbətində keçən bir fikrini
xatırlayıram: "bəlkə də, biz o əvvəlki
eşq anlayışına qayıda bilsək, heç bir dərdimiz
qalmaz".
incidərək
ağrıdaraq bərkitdilər ürəyimizi
elə bərkidi ki
yerindən tərpənə bilmədi
nəğmələri uçub getdi
sinəmiz yuva yox, qəfəs oldu ürəyimizə
atlanmadı ürəyimiz
nə bir çiçəyə
görə
nə uçub nənəmizin dalınca gedən
parabüzən böcəyinə görə...
Onun
müharibəyə münasibəti də özəldir.
Ən sərt gerçəkləri poetikləşdirir,
amansız şəkildə yaxına gətirir. Bu şeirlərdə
şəhid analarının iztirabından tutmuş,
yaxınlarını müharibəyə yola salan qadınların
təşvişinə, yaxud müharibədə heç bir kəsi
iştirak etməyən insanın şüuraltı
rahatlığının izharına qədər hər
şey var. Bu poeziyada şəhid xanımları balaca
övladlarını layla əvəzinə şəhid
adı keçən şərqilərin zümzüməsi
ilə yatızdırırlar. Vətəni qorumağa əzizini
yola salan qadınların duası belə əlavə
assosiasiyalar, gözlənilməz ifadə paralellikləri
doğurur:
hər
gecə minlərlə qadın
dizin-dizin
sürünərək
yalvararaq
əl açır Allaha:
"ailəmin bütövlüyünü
qoru!" - deyə
ölkənin bütövlüyü uğrunda gedən
müharibədə...
Sevincin
şeirlərində çox zaman şəhər həyatının
amansızlığından, müharibə
ağrılarından, ömrün boz və mənasız tərəflərindən,
qadın olmağın çətinliklərindən
obrazın ekzistensial duyğularının fon gücləndiricisi
kimi istifadə edilir. Amma bütün hallarda bu şeirlər
sevgi ilə iç-içədir. Hər nə qədər
soyuq və solğun rənglərdən bəhs edilsə də,
depressiv əhval onlara yaddır. Əksinə, müəllif
"Sevgilər bir az böyük olmalı", - deyir. Adamlara
"bəlkə mininci dəfə inanmaq" istəyir.
Ən dözülməz olduqda belə "Həyata sarıl,
yaşıllaş bir də..." tövsiyəsini
aşılayır dostuna. Hər anın qədrini bilməyi,
dəyərləndirməyi təlqin edir:
gülməli-əylənməli
gənclik
və sevməli doya-doya
yüz əlli illik ömrə belə sığdırıla biləcək
xatirələr toplamalı
dəli-dolu yaşanmalı hər
şey
ağılı və məntiqi
gün eynəyi kimi
çıxarıb kənara
buraxmalı
dünya
işığını doyunca
gözünə təpməli!
Hətta
desəm ki, uçuş arzusu var bu poeziyanın, inanın...
Sevincin ilk şeirlər kitabı elə belə də
adlanırdı: "Uçuş məsafəsi"! Məncə
ötən bu illərin müəllifə
qazandırdıqlarını da elə bu nöqtədə
axtarmalıyıq. Nə qədər faciəvi və
ağrılı məqamlardan keçsə belə ruhuna
sarılan rəngbərəng kəpənəkləri
unutmamasında. Onlara sarılıb yaşamağı
bacardığı kimi, onlara qoşulub uçmaq istəyindən
vaz keçməməsində...
hərdən
soyunun ayaqqabıları
yalın
ayaqlarla qaçın
qolları yana açın
anlayacaqsız
qaçmağın da
uçmaq kimi şey olduğunu.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 23 sentyabr.- S.12-13.