Tənhalığa sarılmış “Şeir kimi qadın” obrazı...
Nurəngiz
Gün-85
Hər şairlə (şeirlə!), hər şeirlə (şair ruhu ilə) tanışlıqdan sonra oxucu yaddaşına düşən izlər var. Ruha toxunan, sonralarsa bəzən silinən (ağrısından başqa izi qalmayan!), bəzənsə qalan dərin, dayaz ləpirlər var.
Ağrı kimi, qəfil duyulan rahatlıq kimi, yaşanmış, çox tanış gələn, ifadəsi doğma (dəqiq!!!) olan hiss kimi, sevgi kimi duyğular var...
Poetik ifadələrin rəngləri var - qaradan tutmuş bəyaza qədər... (Ya da əksinə...)
Şeirin rəngi, misranın rəngi, şeirdə yaradılan hissin, duyğunun rəngi var...
Obrazlar var... Daş kimi, Ağac kimi, Yol kimi, Təbəssüm kimi, Göz yaşı kimi, Quş kimi...
Deyimlər var... Sonralar (bəzən yox, əslində çox zaman!!!) şairin özüylə, həyatdakı obrazı ilə tamamlanan, üst-üstə düşən, bəzən də o obrazdan daha güclü, daha təsirli olan deyimlər...
Hərdən Oxucunu xəyal qırıqlığına uğradan, hərdən də dəhşətli dərəcədə heyrətə salan Şairlə Şeir arasında Bənzərlik (Bənzərsizlik!) var...
O, şeirlərinə çox bənzəyirdi...
***
Dodaqlarında təbəssüm, gözlərində işıq, səsində karvan ləngəri, baxışlarında gözəllik axtarışı, bir də tapdığını dəyərləndirmək bacarığı ilə heyrətə salmışdı məni ilk dəfə qarşılaşdığımız zaman... Mən gənc bir mətbuat işçisi, o, dünyanı belə şeir kimi görən və elə ilk baxışdaca şeirə bənzətdiyim qadın... O yaşda belə zərifliyini, ədasını, baxışlarındakı lətafəti itirməmiş biri... Hətta marağımı boğa bilməyib, bir söz demişdim üzünə-üzünə... Gülümsəmişdi... "Ay nə maraqlı qızsan sən" demişdi... Beləcə ilk tanışlıq İşıq kimi qalmışdı yaddaşımda... Təbəssüm kimi qalmışdı... Bir də Azadlıq kimi...
Şeirlərində olduğutək...
***
Sonralar "Yol gedirəm yol olanadək" şeirinin ləngərinə vurulmuşdum. Ağrısını tanımışdım, yanğısına doğmalıq, candanlıq duymuşdum... Haqqında yazmaq istəyəcək qədər bir candanlıq...
Dodaqlarımda təbəssüm,
Bəbəklərimdə ümid və qürur,
İçimdə ağlamaq ehtiyacı...
Yol gedirəm, yorulanadək.
Ovcumda sirr,
Barmaqlarımda qabar,
Ürəyimdir... varım-yoxum
Yol gedirəm, saplağından qırılanadək.
"Dodaqlardakı təbəssüm"lə "ağlamaq ehtiyacı" arasında çırpınan, döyüşən, dik durmağa çalışan, "ovcunda sirr", "barmaqlarında qabar" daşıyan o qadın tanış gəlmişdi mənə...
Bir qadının öz Təkliyinə, Tənhalığına bu qədər aşiq ola biləcəyini, bu qədər sıx-sıx sarıla biləcəyini ilk dəfə anlamışdım. Tənhalığı İnsan kimi sevmək də olurmuş, sən demə... Bu sarılmada belə bir gözəllik, qəbullanma, rahatlıq ola biləcəyinin heyrətini yaşamışdım... Tənhalığa, ağrıya sevgi ilə qucaq açmanın mümkünlüyünü görmüşdüm...
Əl çək məndən, qarı dünya
Yükümü tək daşıyıram...
Özü-özünə bəs edən, özü-özünə yetən bir İnsan obrazı ilə tanış olmuşdum ilk dəfə... Və... Anlamışdım ki, Tənhalığın Qaradan başqa bir rəngi də var imiş, sən demə... İçində İşıq, Günəş, quş səsi, quş qanadlarının çırpınışları da yaşada bilərmiş, sən demə...
***
Obrazlar poeziyanın əsas xəttini,
qayəsini
özündə
ifadə
edən aparıcı qüvvədir.
Nurəngiz Günün şeirlərində quşların obrazı
gözəlliklə, həyatla, çırpınmayla,
yaşamla, canatmayla eyni məna daşıyır. Sanki insanın var olduğunu
hiss etdirmək kimi bir funksiyası var...
Gözlərimin önündə quşlar
dolaşır,
Gözlərimin içinə quşlar
doluşur,
Kirpiklərimi budaq bilib,
Üstündə dolaşalar dalaşır.
Vallah, vallah, bu quşlar
dəli edəcək məni,
Oyub, soyub qəhr edəcək könlümü.
Axı,
bu quşlar niyə fəğan eyləyir,
Axı,
quşlar nə istəyir, nə deyir?
Və bu, sadəcə, bir mənzərənin, görüntünün təsviri
deyil. İlk baxışdan
belə bir təəssürat bağışlasa
da... "Göz önündə
dolaşan" quşlarla
"gözlərin içinə
doluşan", ruha daraşan, "qəlbi oyan, soyan" quşlar insan ruhunu silkələyəcək,
tərpədəcək, yerindən
oynadacaq nələrdənsə
xəbər verəcəklər...
Bəlkə, quşlar insan dili anlayır,
Bəlkə elə quşlar
məni
quş diliylə danlayır?
Yox, yox! Vüsal nəğməsidir,
oxuyur bu quşlar,
Deyən,
dimdiklərində "Cənub
damlası" daşıyır,
gözlərimin yaşın yuyur
bu quşlar...
Bu şeirlərdə "Gözlərin
içinə doluşan",
"kirpikləri budaq
bilib üstündə
dalaşan" quşlar
eyni anda həmdərd, həmsöhbət,
"gözlərin yaşını
yuyub aparacaq" qədər gücə
sahib sirdaş, yoldaş,
tənhalıq paylaşan
qəmdaşdır. Bu şeirlərdə
(həm də bu şeirdə!!!) ən çox yadda qalan odur ki, Sözlə ifadə olunan görüntü sözlə ifadə edilməyən Ağrıdan
danışır. "Yox,
yox, vüsal nəğməsidir!" təsəllisini
pıçıldadır... Yəni belə bir gücə malikdir...
Quşlar
bu şeirlərdə
eyni zamanda da Azadlığın simvolu kimi çıxış edir həmişə. Azadlığa canatmanın
yanğısını göstərir.
"Pələngli, aslanlı
dünya"da belə
azadlığın varlığını
və şirinliyini anlayan bir dərketməni,
ona canatmanın şirinliyini, vacibliyini, zəruriliyini ifadə edir. O üzdən də bu şeirlərdə
quş qanadlarının
çırpınışları Azadlıq qədər böyük, Azadlıq qədər genişdir...
Uç,
uç!
Geniş
ormanlar yaxşıdır.
Baxma ki,
pələngi, aslanı
var.
Uç,
uç!
Ormanlar bir yaşıl nağılın yağışıdır...
Bu çırpınışlar həm
də bir Ürək döyüntüsünün
səsini simvolizə edir. Sənin quş kimi gördüyün,
ilk təəssüratdan alqıladığın
qanad çırpınışları
azadlıq, asudəlik
arzusu ilə çırpınan Ürək
cildinə girir bir qədər sonra... Və sən o Ürəyi görürsən...
***
Hər
zaman bu düşüncədə
olmuşam, illər sonra yenə də bu fikirdə
qalıram ki, şairin
ruhu, duyğuları, sevinci, kədəri, küskünlüyü ... və
bütün həyatı
şeirlərində saxlıdır.
Görmək, anlamaq,
hiss etmək üçün
oxumaq - duymaq yetərlidir. Bu şeirlərdə
üsyanın belə
qəribə "müdrik
qəbullanma" çaları
var. Etirazın belə
müdrik "həyatdır
da!!!" nidası eşidilir...
Sanki ömrü boyu nələrəsə dirənişin,
çabalamanın izlərini
görürsən...
Nə dərd, nə ələm bildilər,
Nə istədim vermədilər.
Əslində, nə istədim
ki?
Düzləri görmək istədim
-
ürək üçün.
Bir veyil külək istədim -
seyr edib yer üzünü,
azadə
nəfəs dərib,
asudə
ölmək üçün.
Vermədilər.
Könlüm bir könül
istədi
könlümü kiritməyə.
Quyu suyu istədi
bu susuz ciyərimə
qurtum-qurtum çəkməyə.
Bir ovuc torpaq... istədim
sinəm
ilə bərabər
dərdlərinə çökməyə!
Vermədilər.
İnsan
arzularının, insanı
xoşbəxt edə biləcək nədənlərin
nə qədər sadə, bəsit olduğunu anladır bu şeirlər... Ruhunun Azad
olduğunu hiss etmək
üçün arzulanan
"düzlər" yenə
də Azadlıq yanğısını yada salır...
"Azad nəfəs dərib
asudə ölmək"
arzusu ilə o yanğının dərinliyini
ifadə edir. Eyni zamanda və
ondan da daha artıq "könlü kiritmək üçün"
arzulanan könül bu dünyada ən böyük xoşbəxtliyin nə
ola biləcəyindən danışır...
"Könlüm bir könül istədi könlümü kiritməyə..."
Bir şeir daxilində yaradılan istəklərin,
arzuların obrazları
o qədər bir-birindən
fərqli, maraqlıdır
ki... Onların arasında
gözə dəyən
qadını görmək
arzusu baş qaldırır oxucuda...
"Sinəsi ilə bərabər dərdlərinə
çökmək üçün
torpaq" arzulayan o qadının - Tənha qadının sözlə
dəqiq ifadə edilməmiş, amma bununla belə rəsmi cızılmış
kimi görə bilirsən... O qadının
istəkləri, əslində,
çox sadədir, amma eyni zamanda
da çox Böyükdür.
Hətta mümkünsüzlük
qədər böyük:
"Bəyaz həyat..."
"Mən"də "Mən"
qədər görünmək,
anlanmaq, hiss edilmək...
Yol istədim, at istədim,
bir bəyaz həyat istədim,
Yollarımı hördülər
məni
məndən aldılar,
məni
mənə vermədilər.
Hey yandım, çırpındım...
Çırpındım, fəğan eylədim,
Vermədilər, vermədilər,
məni
Məndə görmədilər...
***
Bir dəfə qızı Jalə xanımla bağlı Nurəngiz Günün bir etirafını oxumuşdum:
"Qızım Jalə
bir gün ağladı ki, niyə evdən çıxmırsan..."
Bu misraları oxuyanda şeirlərdəki Tənhalığına
aşiq Qadın o dəqiqə tanış gəldi mənə... İnsanlardan başlayan, quşlara, ağaclara, Günəşə doğru
uzanan bir Yola üz tutan o Qadını görmüşdüm
sanki... Şeirlərindən
tanıdığım qadını...
Boş haylardan
haraylardan,
təmtəraqlı
otaqlardan,
-
saraylardan
qaçıram!
Yersiz gülüşlərdən,
saxta, yaltaq öpüşlərdən
qazanc güdən,
söz üyüdən
görüşlərdən qaçıram!
Əli baltalı qollardan
dolam-dolaşıq yollardan,
boş küylərdən,
kələklərdən qaçıram!
Bu qaçış onu həyatı boyu izləmiş kimi idi. Bütün həyatı boyunca varmış kimi idi... Gah etiraz cildində görünmüşdü
şeirlərdə, nəğmələrdə,
gah inadkarlıq donunda
boy vermişdi. Səmimiyyəti,
içdənliyi ilə.
Bəzən hətta şıltaqlığı ilə...
Cilvəsi ilə...
Bilməz
idim eşq nədir, qəm nədir,
Bilməz
idim gül nədir, şəbnəm
nədir.
Bilməz
idim kirpik nədir, nəm nədir,
sən öyrətdin, qaytar apar, istəməm!
Bilməz
idim ay necə dolanarmış,
Bilməz
idim ay gecə dolanarmış,
Bilməz
idim sinəm belə yanarmış,
sən öyrətdin, qaytar apar, istəməm!
Lakin bu qaçış, bu etiraz, bu
üsyan yalnız fərdi ağrı daşıyan, yalnız cəmiyyətlə bağlı
olan bir qaçış deyil...
Bu şeirlərdə geniş
mənada Dünya ağrısına, Qlobal ədalətsizliyə, Böyük
anlamda haqsızlığa
etiraz var. Onların olduğu dünyadan qaçmaq istəyi var... Məsələn, "Xocalı
simfoniya"sında bunu
o qədər dəqiq
hiss etmək olur ki...
Sanki insanlardan, dünya
ədalətsizliyindən qaçaraq
öz Limanına sığınan bir Ruh burada belə
o ağrılardan qurtula
bilmədiyinin əzabını
hayqırır:
Ah! Boğulur çocuqlar,
Yorulur torpağın altında
Çocuqlar!
Əlləri, qolları yorulur...
Heç
bir şey anlamır Çocuqlar!
Çocuqlar top-top oynamaq istəyir,
torpağın altında.
Ana məməsi istəyir körpələr
torpağın altında.
Şair
ruhu üsyan edir, etiraz edir,
lakin yaratdığı
dünyanın xilas yolu olmadığını,
ağrının, acının
yolunu kəsərək
içəri sızmasına
imkan vermədiyi,
"yalan, saxta təbəssümlərdən" daha gerçək və daha güclü
olan dünya gerçəkliyinin sızdığı
Mənəvi Dünyasına
hücumun qarşısını
ala bilmədiyi üçün
yanır, alışır.
Boşluq
Bomboş
bir səssizlik,
Bomboş
Boşluqda nə sevgi, nə nifrət, nə səadət,
nə
hiss, nə səs!
Atlıydım. Bəs hanı?
Qamçım vardı,
bəs hanı?
Atım
sizə qalsın. Qaytarın qamçımı!
Qamçılamaq istəyirəm
bu boşluğu!
***
Nə qədər etiraz, üsyan olsa da, bu şeirlərin yenə də ən böyük gücü içində
qoruduğu İşıqda,
Ümiddədir. Heç
vaxt qırılmayan, bütün həyata qarşı durmalı olsa belə, yenə də xoşbəxt olmağın
- öz içində
xoşbəxt olmağın
yolunu seçən İnsan obrazındadır.
Və nə yaxşı ki, şeir ağrı ilə bərabər o ümidi də daşıyır...
Önümdə silsilə dağlar,
Sərt
qayalar, soyuq dəniz
Qərib
canla, bu tək cana, qürub çağı
Yol gedirəm, öləziyib saralanadək.
Arxamda sarp enişlər,
Çiynimdə Günəş tayası,
Ağuşumda Jaləm və titrəyişim...
Yol gedirəm, yol olanadək.
Nərgiz Cabbarlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 23 sentyabr.- S.14-15.