Vətənə boy verən
şəhid qanları
Müzakirə-müsahibə
Azərbaycanın milli dövlətçilik tarixində əbədi qürur doğuracaq bir yer tutan Şah İsmayıl Səfəvi ulu bir nəslin nümayəndəsi idi. Bu əzəmətli hökmdarın əcdadlarından sayılan Şeyx Səfiəddin, yalnız Azərbaycan xalqının deyil, bütün islam aləminin tanınmış zəka, dərin etiqad və böyük Yaradanın lütfinə layiq görülmüş ağır kəramət sahibi idi. O, bəşər tarixinin yetişdirdiyi tək-tək nadir şəxsiyyətlərindən biridir ki, zəmanəsinin ictimai həyatında çox ciddi dəyişikliklərə yol aça bilmiş, minlərlə, on minlərlə və bəlkə də, milyonlarla insanı öz ətrafında birləşdirərək, onların düşüncəsində, əqidəsində və dünyagörüşündə bir oyanış yarada bilmişdir. XIII-XIV əsrlərin kəsişməsində uzun bir ömür sürmüş bu dahi şəxsiyyət öz elmi, biliyi, istedadı, qabiliyyəti ilə dövrünün ən kütləvi dini təriqətlərindən biri olan Səfəvi təriqətini təşkil etməklə Səfəvi dövlətinə aparan yolun başlanğıcını da qoya bilmişdi. Müqəddəs kitabın, habelə islam peyğəmbərinin hədislərinin təfsirində xüsusi zəka nümayiş etdirməsi isə onu dövrünün ən mahir arifləri sırasına yüksəldə bilmişdi.
Şeyx Səfi haqq yolunda xidməti, ibadəti, mərifəti ilə Allah dərgahında uca məqama yüksəlmiş, Allahın kəramətini qazanmış bir müqəddəs kimi tanınmışdı. Hələ sağlığında ikən, onun vasitəçiliyi ilə Allaha pənah aparanlar şəfa tapar və niyyət etdikləri işləri uğurla başa çatdırardılar. Səbir və təmkin onun yaradıcısı olduğu təriqətin əsas dəyərlərindən idi və hər bir insanın qismətini Allah qədəri olmasına dərin etiqad bəsləməklə bunu öz müridlərinə də aşılamağa çalışırdı. Ona bir arif və müqəddəs kimi baxanlara da qədərə səbirlə yanaşmağı islami borc kimi anladardı. Yəni onun inamı və etiqadı belə idi ki, Allahdan gələn qədər səbirlə qarşılanmalıdır və Allah qədəri haqdır. Ona görə bu böyük şeyx ən ağır sınaqlar qarşısında insanın dözüm göstərməsini imandan sayırdı.
Hələ sağlığında ikən, Şeyx Səfiəddinin böyük oğlu Məhyəddin vaxtsız dünyasını dəyişmişdi. Bu sevimli oğlunun vaxtsız dünyasını dəyişməsini də Şeyx Səfiəddin Allah qədəri sayaraq dözüm nümayiş etdirmişdi. Məhyəddinin vəfatı xəbərini eşidən çoxlu sayda insan onun hüzrünə toplaşaraq, Şeyx Səfiəddinə başsağlığı verərdilər. Elə həmin günlərdə Azərbaycanın tanınmış mövlanalarından biri də bu acı xəbəri eşidib, Şeyx Səfiəddinin yanına gəlir, hüzür mərasimində Məhyəddinin ruhuna dua verir və sonra da Şeyxin yanında oturub sakitcə göz yaşları axıdır. Şeyx Səfiəddin də göz yaşlarını saxlaya bilmir. Sakitləşəndən sonra bu səbirsizliyinin səbəbini ondan kimsə soruşmamış elə özü məclisdəkilərə açıqlayır. Şeyx Səfiəddin deyir ki, övlad atanın və ananın canından parçalanıb ayrılmış bir candır. İnsanın canına bir xətər toxunanda ona dözmək çətin olur. İnsanın canından canın ayrılmasına və yox olmasına isə dözmək daha çətindir. Övladın itkisi valideynlərin canından can ayrılması deməkdir. Bunun ağrısını yalnız bununla qarşılaşan bilər.
Tale elə gətirib ki, Azərbaycan xalqının tarixinə şərəf anı kimi yazılacaq 44 günlük Vətən müharibəsini Zəfərə aparan yolda çoxlu sayda şəhidlər də verdik. Hünərləri ölçüyə sığmayacaq bu şəhidlərin hər biri ölümləri ilə ölümsüzlüyə yol açsalar belə, onların hər biri bir ailənin övladı idi və heç bir təsəlli ilə onların canlarından can ayrılmış bu valideynlərinin övlad nisgilini ovutmaq mümkün deyil. Hətta elə valideynlərimiz var ki, iki övladını birdən şəhid veriblər və onların canından bir can deyil, iki can ayrılıbdır. Bu insanların hər birinin nisgili, ağrısı və sızıltısı başadüşüləndir. Amma Zəfərimizin böyüklüyü və əzəməti ondadır ki, Vətənin azadlığı, qisasın qələbəsi hər cür ağrını üstələyə bildi, övladını itirən ata da, həyat yoldaşının tabutunu çiynində son mənzilə daşıyan mərd Azərbaycan xanımı da ağrılarını bir kənara qoyub bizim üçün müqəddəsləşmiş torpaqlar haqqında düşündülər. Elə hamı bu barədə düşündü. Bütün xalq heç vaxt görmədiyimiz qədər bir yumruğa çevrildi, cihad yolunu tutmaq üçün ayağa qalxdı. Qismətinə şəhidlik düşənlər isə bütün xalqın köksündə özünə yer tapdı, bütün xalq elə ata-anaları qədər onların yoxluğuna sızıldadı, nisgilini qəlbindən keçirdi. Onların hər biri istəyində olduğumuz bir həyatın sarvanına çevrildilər, üstündə gəzdiyimiz torpağa, rənglərinə büründüyümüz bayrağımıza can verdilər. Eyni zamanda bizim şəhidlərimiz hər gün, hər an onların həsrətindən qovrulan yaxınları və əzizləri ilə qürur keçirməyi bizə miras qoyub getdilər. Onlar əmin idilər ki, canlarını torpaqlarımıza fəda etsələr də, bu torpaq üstündə gəzənlər onları və onların əzizlərinin tənhalığına ortaq olacaqlar, onların qovrulan ürəklərinə su səpəcəklər.
Şəhidliyin Yaradanın dərgahında
yüksək məqama
malik olduğunu biz hamımız
bilirik. Sovet hakimiyyəti illərində
"şəhid" sözü
ideoloji yasaqa çevrilsə də, bu sözün mahiyyəti haqqında ilk təsəvvürlərim də
elə o illərə
gedib çıxır.
Görənlər və
ziyarət edənlər
bilirlər, uşaqlığımı
keçirdiyim Ağdaş
rayonunun Xınaxlı
kəndindəki Veyis
baba (Üveys Qərani)
ziyarətgahı iki üstüaçıq otaqdan
ibarətdir. Sağdakı
otaqda Veyis babanın məzarı
var. Soldakı otaqda da
vaxtilə məzarlar
var idi. Amma indi onlar görünməz olublar və kiçik yaşlarımdan
bu otaqdakı məzarların şəhidlərə
aid olduğunu eşitmişdim.
O zaman bu sözün mahiyyətini başa düşməsək də,
bu söz altında dəfn olunanlara da müqəddəslər
kimi yanaşıldığını
görürdük. Bir əsrdən
artıq həyat sürmüş babam Cavad kişinin söhbətlərindən eşitmişdik
ki, bu ziyarətgahın
yerləşdiyi otaqların
divarları tikilərkən,
təsadüfən şəhid
qəbirlərindən biri
açılmışdı. Deyilirdi ki, o qəbirdəki
şəhidin büründüyü
kəfən tər-təzə
olaraq qalmışdı.
Halbuki həmin şəhidlər islam peyğəmbərinin yaşadığı
dövrə aid idilər. Bunu eşidən insanlar da deyiləni bir təbiət möcüzəsi
kimi deyil, Allahın şəhid adına olan lütfü kimi qəbul edirdilər. Elə şəhidlərə
olan ehtiramın ifadəsi kimi, Cavad kişi hər dəfə Veyis baba ziyarətgahına
gedəndə deyərmiş
ki, burada türk şəhidləri də dəfn olunub, onlara ayrıca dua verin. Bu da xalqın
XX əsrin əvvəllərində
xalqımızın nicatı
yolunda canlarını
fəda edən türk şəhidlərinə
bəslədiyi dərin
ehtiramın bir ifadəsi idi və insanlar çalışırdılar ki, hətta sovet dönəmində də xalqımızın yolunda
şəhid olmuş qardaşlarımızın ruhunu
duasız qoymasınlar.
Elə Şamaxı yolunun kənarında sovetin sərt qılıncından, ermənilərin
məkrli hiylələrindən
bu günə kimi qorunub saxlanmış
tənha türk məzarı da bütün
xalqın şəhid
adına ehtiramı, şəhid müqəddəsliyinə
etiqadı ilə bağlıdır. Vaxtilə
Şah İsmayıl
da haqq yolunda şəhid olmuş qızılbaş döyüşçülərinə,
özünün silahdaşlarına
sonsuz bir ehtiram göstərirdi. Çaldıran döyüşündə
şəhid olanlar onun arzusu və
göstərişi ilə
müqəddəsliyi şübhə
doğurmayan ulu babası
Şeyx Səfiəddin
ziyarətgahının həyətində
dəfn edilmişdilər.
Şah İsmayıl özünün də həmin məkanda dəfn edilməsini vəsiyyət etmişdi.
O, Səfəvi şahları
arasında yeganə şahdır ki, Şeyx Səfiəddin məqbərəsində
dəfn edilmişdir.
Bu onun həm ulu babasına, həm də onunla birgə döyüşlərdə
şəhid olmuş silahdaşlarının ruhuna
yaxın olmaq istəyi ilə bağlı idi.
Şəhid müqəddəsliyinin bütün mənəvi dəyərlərdən nə
qədər üstün
olduğunu 1990-cı ilin
20 Yanvar hadisələri
zamanı da gördük.
Həmin gün sanki dəniz yerindən qopdu, ən adi və
sadə insanların daxilində Vətənin haqq işinə bağlılıq vulkan kimi kükrədi. O günə kimi bizimlə birlikdə gün-güzəran sürən,
çoxlarından fərqlənməyən
insanların daxilindəki
Azərbaycan sevgisi şəhidliyi qürur yerinə çevirdi. Bütün xalq şəhidlərin fədakarlığından
güc aldı, böyük bir imperiyanı təsəvvür
edilməyəcək bir
lərzəyə saldı.
Ən başlıcası
isə, bu şəhidlər Azərbaycana
və azərbaycançılığa
yeni bir təfəkkürün
və düşüncənin
meyarını bizlərə
anlatdılar. Onlar xalqın adını uca etdilər, xalq da onların xatirəsini ucaltdı və Bakının ən uca yerində
onlara qucaq açdı. İndi 20 Yanvar
şəhidlərinin uyuduğu
o məkan hər bir azərbaycanlı üçün müqəddəs
olan bir məkandır. Məkanın
özünə də
şəhidlərin adı
verildi. Həmin məkanda indi yalnız 20 Yanvar şəhidləri deyil, həm də Qarabağ müharibəsinin
şəhidləri çiyin-çiyinə
Vətən torpağına
sığınıblar. Şəhidlər
xiyabanında, həm də 1918-ci ildə Azərbaycanın azadlığı
və müstəqilliyi
uğrunda canını
fəda etmiş qardaş türk əsgərlərinin xatirəsinə
əzəmətli bir
abidə ucaldılmışdır.
Bu abidə 2000-ci ilin aprel ayında ulu öndər Heydər Əliyevin və Türkiyənin ozamankı
prezidenti Süleyman Dəmirəlin iştirakı
ilə açılmışdı.
Çox
təəssüf ki, haqsızlığın,
kəsif maraqların,
birtərəfli mühakimələrin
cövlan etdiyi müasir dünyada Azərbaycanın müstəqilliyini,
istiqlaliyyətini şəhidsiz
qorumaq elə də asan olmadı.
Şəhidlik bizim istiqlaliyyətimizin cığırdaşına
çevrilmişdir. Əslində,
şəhidlik, həm
də elə müstəqilliyimizin möhkəmləndirilməsi
amillərindən biridir.
Ona görədir ki, şəhidlik
xalqımızın alın
yazısına, həm
də xalqımızın
ucalıq məqamına
çevrilmişdir. İndi onların sayı çoxdur, bizim gözlədiyimizdən də
çoxdur, borclarından
çıxa bilməyəcəyimiz
qədər çoxdur
- 1991-1994-cü ildə Vətənimizin
və qəlbimizin bir parçası olan Qarabağda gedən döyüşlərin,
2016-cı ilin aprel döyüşlərinin, 2020-ci ilin iyulunda baş
vermiş Tovuz döyüşlərinin, 2020-ci il sentyabr ayının 27-də
başlanan Vətən
müharibəsinin, 2023-cü il sentyabrın 19-20-də Qarabağda
aparılan antiterror əməliyyatının
şəhidləri. Təki
burada şəhid xatırlamalarına bir nöqtə qoyulsun.
İndi elə bir yaşayış
məntəqəsi tapmaq
olmaz ki, oranın öz şəhidi, öz ucalıq məkanı olmasın. Hər biri də
bizim üçün
Azərbaycançılıq meyarıdır, Vətənsevərlik
nümunəsidir. Ona görə
də onlar sevilirlər, unudulmurlar. Unudulmayacaqlar da. Çünki
onların qanı ilə suvarılmış
torpaqlarda qurulan Azərbaycan tarixlərə
şahidlik edəcəkdir
və Azərbaycan var
olduqca onun varlığı yolunda canını fəda edənlər də xatırlanacaqlar. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti,
Silahlı Qüvvələrin
Ali Baş Komandanı
cənab İlham Əliyevin
qəhrəmanlıq simvolu
olan Mübariz İbrahimovun vida mərasimində iştirakı
və çıxışı,
şəhid general Polad
Həşimovun, polkovnik
Şükür Həmidovun
xatirəsinə verdiyi
dəyər Azərbaycan
dövlətinin şəhidlərimizə
göstərdiyi ehtiramın
bir nümunəsi sayıla bilər. Şəhid yurddaşlarımızın
yaxınlarının nisgilini,
ürək yanğısını
ovunduran və onlara səbir verən amillərdən biri də elə
şəhidlərimizə olan
güclü və sonsuz bir ehtiramdır.
Azərbaycanın dövlət gerbinin
mərkəzində bir
alov təsviri vardır. Mütəxəssislər
bunu xalqımızın
atəşpərəstlik tarixinin
nişanəsi kimi qəbul etsələr də, ərəb qrafikasını bilənlərə
aydındır ki, bu atəş, həm də "Allah" sözünün
ərəbcə ifadəsidir.
Amma bu atəş, həm də torpaqdan cücərən və alovlanıb bütün Azərbaycanı
isindirən şəhid
qanını andırır.
Bu alov hər zaman olacaqdır, nə qədər ki, Azərbaycan
vardır. Şəhidliyin
bizə bəxş etdiyi müqəddəslik
də əbədidir,
nə qədər ki,
Azərbaycan vardır.
Bu alov, həm də sanki Azərbaycanın
bu gününə və gələcək yoluna bir işıq
salır. Əslində,
elə şəhidlər
də bunun üçün həyatını
fəda veriblər ki,
onların torpaqdan cücərən və alovlanan qanlarının istisində və işığında Azərbaycan
boy atsın, bu torpaqda yaşayan insanların qürur yerinə çevrilsin. Bu yolun fədailəri olan insanlar hər
zaman minnətdarlıqla anılacaqlar,
bu gün də sabah da. Onları yetişdirən,
onların yoxluğuna
dözüm göstərənlər
isə, xalqımızın
başucalığı olacaqlar,
bu gün də, sabah da.
Mehman SÜLEYMANOV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2023.- 30 sentyabr.- S.10.