Xüsusi təyinatlı söz:
Qarabağ Azərbaycandır!
“Ölkənin gələcəyini və
uğurlu inkişafını
təmin edən təbii resurslar deyil, humanitar amildir”.
İlham Əliyev
Ədəbiyyatın (Sözün!) müharibələri dayandırmaq,
torpaq qaytarmaq, münaqişələrə son qoymaq gücü və rolu ilə
bağlı sadəlövh
düşüncələrin dövrü çoxdan keçib. Ədəbiyyat
bu işə kömək edən dəyərləri təbliğ
etməklə, həm
də nəsillərarası
rabitənin qırılmamasına
kömək edir; hər bir nəslin
psixologiyası özündən
əvvəlki nəsillərin
psixologiyası əsasında
formalaşır. Bu rabitəni
qorumaq nəsillərin
psixoloji portretinin tamamlanması üçün
vacibdir .
Ədəbiyyat həm
də bu portretin, başqa sözlə desək, milli
mədəniyyətin taleyini
virtual məkanın ümidinə
qoymaq kimi yolverilməz səhvdən
qoruyucudur. Qətiyyən
təzə söz deyil; məhv olan mədəniyyətlərə,
süqut etmiş dövlətlərin aqibətinə
şahid olan tarixin yaddaşındandır.
Təqvimindən qaranı, tarixindən
yaranı silməyə
qalxan Azərbaycan sürətin və qüdrətin, qətiyyət
və şərəfin
elə bir məqamındadır ki, fikrin
və hissin, düşüncə və
hərəkətin nəbzi
yalnız “Qarabağ Azərbaycandır!” nidasıyla
vurur və yalnız bircə ladda oxunur; “Qələbə, qələbə,
ancaq qələbə!”
ladında. Zorun və Şərin, biganəliyin və etinasızlığın qərəz
və tərəfkeşlik
adlı 30 illik əsirliyində əzdirilmiş
Azərbaycan bu haqq savaşında dünyaya hüququn, hərbin, diplomatiyanın,
siyasətin elə bir məharətli idarəçilik mədəniyyətini
nümayiş etdirir
ki, ikili standart hiylələrinin puç
olduğunu görən
“ikibaşlı oyunların
generalları” artıq
müttəfiqlik dalğasını
“Bakı vaxtı ilə” tutmağa çalışırlar. Azərbaycan
sözünün sahibi
və söz sahibi kimi, həm
də türklüyün,
əməkdaşlığın, tərəfdaşlığın, müttəfiqliyin, qonşuluğun
“Bakı prosesi” modelini o qədər sadə, aydın, şəffaf, konkret və hamıya açıq humanist prinsiplər
üzərində qurub
və bəyan edib ki, onunla “dəyirmi masa”ya
əyləşmək niyyətləri
geosiyasi maraqların ciddi korrektəsini zəruri edir.
Azərbaycan regionda qardaşlığın,
sülhün təminatçısı
adını hərbi cinayətkarlığın misli
görünməmiş qəddarlığından
qarış-qarış, addım-addım,
məzar-məzar keçərək,
soyqırım, terror, genosid,
ekosid, faşizm, separatizm, vandalizm… fəlakətlərinin ümumiləşdirilmiş
adı olan ermənilik taununa qarşı təkbaşına
vuruşa-vuruşa qazanıe.
Gücü-güvənci isə,
nazilsə də üzülməyən haqqa
inamı, əsgərinin
qanı-canı bahasına
qoruduğu beynəlxalq
hüququn normalarına
sadiqliyi, lider – sərkərdəsi ilə
bir olan xalq-ordu tandemini idarə edən milli birlik əzmi, cəngavər ruhu diri saxlayan çoxəsrlik
qəhrəmanlıq ənənəsi,
ən çətin anda tapındığı
yazılan-yazılmayan dəyərlərə
sədaqət hissi və bir də
böyük mədəniyyətidir.
Bu mədəniyyətin xüsusi
təyinatlı sözü
dünya dillərində
liderinin, sərkərdəsinin
səsi ilə tarixin yaddaşını oyadır, həqiqətin tozunu alır və “Azərbaycan dünyaya bir Günəş kimi doğacaq” (Heydər Əliyev) əminliyini Tarixin səhnəsinə çıxarır. Və
bu dəfə feilin zamanını qeyri-müəyyən gələcəkdən
sıyırıb, indiki
zaman qətiyyətində bəyan
edir.
Azərbaycan təkcə haqq
işi, dogma torpaq uğrunda savaşmır. Azərbaycan Ordusu təyinləri dəyişir,
mifi dağıdır,
epik siqlətli süjetyaratma ənənəsini
cilalayır, hərb, qəhrəmanlıq və
barış tarixinin janr və üslubi
keyfiyyətlərini yeniləyir.
Xüsusi
təyinatlı xalq Göylərin uca qatında “Allahın süvariləri” kimi şərəfləndirilmiş Türkün və Can Azərbaycanın qüdrətini
Yeni Dünya nizamının
Bayraqdarı yüksəkliyinə
aparan yolları həm də həqiqətdən güc
alan diplomatiya səriştəsi ilə
təkcə ermənilik
şərindən yox,
eləcə də, erməniliyə rəvac verənlərin erməni xislətindən təmizləyir.
Hələliksə, xalqı
bir Bayraq altında birləşdirmiş
xüsusi təyinatlı
söz – “Qarabağ Azərbaycandır!” – Azadlıq
ümidlərini Böyük
və Sarsılmaz Qələbə inamına
səfərbər etməkdədir.
Bu yolda Azərbaycan şeirinin savaş yaddaşı da bu günün ovqatına güc verir, ahəngi tamamlayır.
Azərbaycan şeirində müharibə
mövzusu ötən
əsrin 40-cı illərindən
daha işlək, aparıcı mövqeyə
keçsə də,
30-cu illərdə də,
Böyük Vətən
deyilən SSRİ müharibədə
tərəf olmasa da, dünyada sülhün pozulduğu ölkələrlə
həmrəylik ifadə
edən şairlərimizin
yaradıcılığında bu mövzu aktual
olub. Əlbəttə,
ideoloji müharibə
səviyyəsində, kapitalizm
dünyası ilə sosializmin qarşıdurmasında
“azad ölkənin azad sənətkarı” kimi onun mövqeyi
aydındı. Amma bu
da mühümdür ki, müdafiə
etdiyi, təbliğ etdiyi dəyərlər təkcə ideoloji yox, həm də
bəşəri dəyərlərdi:
humanizm, sülhsevərlik,
hər cür ayrı-seçkiliyə etiraz…
Bu mənada müharibə
mövzulu şeirləri
qruplaşdırarkən, müharibə
təhlükəsindən xəbər
verən şeirləri
və müharibə dövrünün şeirlərini
ayırmaq olar. İkinci qrup şeirlər təkcə
düşmənə qarşı
mübarizəyə, səfərbər
olmağa səsləmirdi,
qələbəyə inam
təlqin edən, müharibədən sonrakı
dinc quruculuq təntənəsinin sevincini
yaşayacaq insanı tərənnüm edən,
arxa cəbhə ilə döyüşən
əsgərlərin birliyini
alqışlayan şeirlərdi.
Buraya şücaətilə
fərqlənən ayrı-ayrı
əsgər və zabitlərin şəninə
qoşulmuş poetik nəğmələr də
əlavə olunmaqla, bütövlükdə müharibənin
fəlakətlərini eyni
ağrı və hisslərlə yaşayan müharibə insanının
obrazı, duyğu və düşüncələri
bir kökdə-ahəngdə
səslənirdi. Bütün
bu nümunələrsə,
bir məqsədə
– Böyük Qələbəyə
xidmət edirdi.
Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
birinci nəslinə mənsub olub, 37-nin vəbasından salamat çıxa
bilmiş şair və yazıçıların
birbaşa döyüşən
ordu tərkibində olmasa da, hərbi müxbir kimi, ideoloji təbliğat cəbhəsində “döyüşməsi”
məlum faktlarını
sadalamağa ehtiyac yoxdur.
Anamızın saf südünə
and olsun!
Alqışına, öyüdünə and olsun!
Zəfər adlı böyük
günə and olsun!
Azadlığın bayrağını hər
zaman
Azərbaycan qoruyacaq yağıdan!
(R.Rza. 1942)
Süleyman Rüstəm, Rəsul
Rza, Məmməd
Rahim, Əhməd Cəmil,
Zeynal Xəlil, Nigar Rəfibəyli, Mirvarid Dilbazi və neçə-neçə
şairlərin şeirlərində
Böyük Vətən
anlayışında Azərbaycanın,
Azərbaycan insanının
obrazı, adı parlaqlığı ilə
seçilirdi. Savaşın
çağırış (“Bilsin ana torpaq, eşitsin Vətən, / Müsəlləh əsgərəm
mən də bu gündən”) və zəfər (“Yazılsın tarixə bir qızıl xətlə, / 45-ci ilin 9
May Günü!”) himnini
yazmış Azərbaycan
şairi Səməd Vurğunun “Ananın öyüdü” şeiri
1943-cü ildə ABŞ-da keçirilmiş müsabiqədə
dünyada müharibə
əleyhinə yazılmış
ən yaxşı iyirmi şeir sırasına daxil edilmişdi. Səməd Vurğun Azərbaycan şeirinin və həm də Azərbaycan insanının
düşüncəsini dünya
səviyyəsində təqdim
edə və bəşəri bədii dəyərə çevirə
bilən azsaylı şairlərimizdəndi. Səməd
Vurğunun şeirlərini
təyyarə ilə cəbhə bölgələrinə
səpələyirdilər. Ukraynalı bir şairin qeyd etdiyi kimi, Səməd
Vurğun Ukrayna torpağı haqqında elə yazmışdı
ki, elə bil öz doğma torpağını tərənnüm
edirdi. Yaxud Ukraynanın faşistlərdən
azad olunmasında müstəsna igidliklər
göstərmiş başqa
bir gənc şair – Böyükağa
Qasımzadə cəbhədən
həyat yoldaşına
yazırdı ki, Şevçenko
şeiri uğrunda döyüşməyi şərəf
bilir.
İkinci
nəslə aid edilən
gənclərin döyüşçü-şair
kimi müharibə cəbhələrində uzun
və şərəfli
yol keçməsi ilə bağlı xeyli adlar sadalaya
bilərik. Bu şairlərin
şeirlərində müharibə
çoxdan başlamışdı.
Müharibəni yaxınlaşdıran,
labüd edən ab-hava, iki dünyanın
açıq-gizli qarşıdurmasında
ümumbəşəri dəyərlərin:
humanizmin, sülhün,
əmin-amanlığın təbliği, hər cür ayrı-seçkiliyi
rədd etmək, şərəf, sevgi, azadlıq… kimi uca əzəli-əbədi
dəyərlərin təhlükədə
olduğunu çar çəkir, insanlığı
xilasa səsləyirdilər.
Elə ilk gündən
könüllü şəkildə
döyüşən ordu
sıralarında faşızmə
qarşı vuruşmağı
üstün tutan gənc şair Böyükağa Qasımzadənın
İspaniyanın azadlığı
uğrunda vuruşan ispan qızına, ispan döyüşçüsünə
xitabən yazdığı
şeirdə elə tək bircə // Mən səni sevirəm azadlıq qədər // misrası Azərbaycan şairinin hansı hisslərlə yaşadığını ümumiləşdirirdi.
Onun qələm dostları Abdulla Faruq, Ənvər
Əlibəyli, Zeynal Cabbarzadə də ön cəbhədə vuruşmaqla bərabər,
şeirləri ilə
həm döyüşçülərə,
həm də arxada qoyub gəldiklərinə
qələbəyə inam
aşılayırdılar. Və bu sözlərin
səmimiyyətinə zərrə
qədər şübhə
etmək olmur; sözü – şeiri belə qiymətləndirən
insanlar onun müqəddəsliyini və
dəyərini uca bilirdilər.
İkinci
Dünya müharibəsindən
ötən illər ərzində çox sular axıb, çox dəyərlər
fərqli məzmun qazanıb. Yaradıcılığında
bu müharibənin mövzusunun yer aldığı yazıçılarımız,
demək olar ki, bu gün həyatda
yoxdurlar. Mövzu isə bu gün
də aktualdır. Bu gün “Böyük Vətən” coğrafi baxımdan sərhədləri
çox kiçilmiş
Azərbaycandır, daha
dəqiqi, Qarabağdır.
Amma həmin şairlərin
poetik səsi bu gün də
eşidilir.
Təəssüf ki, siyasi müstəqilliyini
əldə etmiş Azərbaycanın ədəbiyyatı
“Böyük Vətən”
müharibəsindəki kimi
səfərbər ola bilmədi,
öz gücünü,
potensialını “süngüyə
çevirə bilmədi”.
Bu müharibədə yurdu
yağmalanmış, didərgin
salınmış yazıçı
döyüşçü, əsgər olmalı ikən, didərgin, köçkün oldu, “mənim yurdum” “bizim yurdumuz” ola bilmədi, məğlub heysiyyət acısını
qarşı tərəfə
yox, “öz rotasına” tuşladı.
Əlbəttə, haqsız
da deyildi, arqumenti də inandırıcı
idi:
Qınayıram mənə qaçqın
deyəni,
Özüm öz yuvamdan uçmamışam ki.
Tülkü hiyləsinə salıblar
məni,
Aslan qabağından qaçmamışam
ki... (Şərif Ağayar)
Azərbaycanın zorla cəlb olunduğu bu müharibə daha namərd və amansız oldu; “qaydasız döyüş”ün
bütün qəfil və gözlənilməz
fəndləri kimi. Bundan da betəri, “adil hakim” yoxluğu oldu... Bu qorxu “Allahım, mənə bir ağsaqqal yetir” (Zəlimxan Yaqub) iltimasında,
Bir xalqın başında aqil, mötəbər,
Tədbirli bir başçı
durmasa əgər,
O xalqı, qurd nədir,
Tülkülər yeyər” (Mirvarid
Dilbazi)
– nigaranlığında ifadə
olunurdu.
Bu ölkənin səngərdə
vuruşan yazıçısının
gözü arxada qaldı, torpaq uğrunda, vətənin şərəfi uğrunda
döyüşən əsgərin
arxada qoyduğu ailəsindən rahatlığı
yoxdu, bu məsuliyyətin qarantı
olmalı olan “başdakılar” vəzifə,
hakimiyyət uğrunda
bir-birinin və ən dəhşətlisi,
zavallı xalqın qanını içməyə
hazır hərisliklə
düşmənlə, onun
dəyirmanına su tökənlərlə gizli
sövdələşməyə gedib, Qacara baş
əyməyən Şuşanı
gədalığa əydirdilər.
Bu müharibə “üçkünc
məktublar” gətirmədi,
bu müharibə qara məktublardan daha yaxıcı olan utanc yazdırdı
Azərbaycan şairinə:
Yaşamağa yurdum,
Oynamağa yerin yox, oğlum.
Güllələ məni, güllələ,
Qoyma bu günahla qiyamətə qalım...
(Rəfail Tağızadə)
90-cı illər savaşında şair Qabilin “Ümid sənədir ancaq, Azərbaycan əsgəri!” misraları
hadisələrin məntiqi
dönümünü sosial
keyfiyyət aşılamağa
səfərbər edirdi.
Amma bu səyin alt qatında bir ümidsizlik çaları
da sezilirdi ki, şəxsiyyətin
– liderin olmaması ilə yanaşı, səfərbərlikdə təklənmə,
təbəqələşmə – qütbləşmənin (varlı
– kasıb, imkanlı
– imkansız) yaratdığı
inamsızlıq az qala taleyin ümidinə
buraxılmış əsgərin
– icraedicinin səmti tuta bilməmək qorxusu pıçıldayırdı.
“Kim verib, kim alar yurdunu, qardaş,// Əlləri dizində qalan nə bilsin?//Qolu kəsilmişin qolunu, qardaş,// Qolları yerində olan nə bilsin?
Bakdan baxanda çadır görünmür.(Vahid Əlioğlu)
İkibaşlı-üçbaşlı oyunların,
siyasi səbatsızlığın
çeşid-çeşid adlarını, ağrılarını
gətirdi, dilimizə-ruhumuza
yatmayan sözlər gətirdi bu müharibə, bu yad sözlərin, terminlərin
aramıza saldığı
yadlığın – ögeyliyin
nəticələri bu
oldu ki, torpağımızı
daha uzaq məmləkətlərdə, daha
yüksək kürsülərdə
“azad edəcəklərinə”
inandırmaq cəhdləri
işlədi, elə bununla da ruhumuzu yaralamağa, məğlub
etməyə hesablanmış
qara niyyətlər “importnı” çadır,
“beynəlxalq yardım”,
”demokratik prinsiplər”,
“sülhməramlı missiya”
bihuşdarısını qanımıza,
bu fikri iliyimizə yeritdilər. Yurdu yağmalanmış,
perik salınmış
elin övladlarının
şeirə – sözə
sığınanları öz
yerlərinin adına
– şəninə dastan bağladılar.
2016-cı
ilin aprelindəki dönüş anı – “Dördgünlük müharibə”
adlandırılan yaxın
tarixin müqayisəedilməz
səciyyəsi millətin
ruhunun şahə qalxması oldu. Bu dörd gün ruhumuzun məzmununu, ritmini, intonasiyasını
o qədər sürətlə
və kəskin şəkildə dəyişdi
ki, bu dəyişikliyin
poeziyada inikasını
gözləmək təbii
idi. Bu sürətin diqtəsini tutmaq günün nəbzini tutmaq qədər sərvaxtlıq və vətəndaşlıq mövqeyi
tələb edirdi.
Amma sənətin təlqin
və ilhamverici köməyi yenə də Səməd Vurğun şeirini manşetlərə çıxarmaq
səviyyəsindən irəli
gedə bilmədi.
Milli ruh, iki addımlığında
olduğumuz qələbə
əzmi əvvəl yazıçının ruhunda
oyanmalıydı ki, şeirə
köçə bilsin.
Görünür, illərdi
davam edən “Gözəl Qarabağın
acı həsrəti,//Ömrümü talayır, könlümü
didir.//Orda uşaqlğım əsirlikdədir,//
Burada qocalığım
xəcalət çəkir.”
(Əşrəf Veysəlli)
sızıltısının yuxulu ahəngindən oyanmaq heç də asan deyilmiş.
Və şeiri, sözü, şairi – yazıçını günahlandırmaq
ədalətsizlik olardı,
günah olardı.Və
bu günah, döyüşkən və
döyüşən xalqı
ruh düşkünlüyünə,
ümidsizliyə sürükləyən
siyasi səriştəsizlik,
idarəçilik bacarıqsızlığı
və bununla heç uyğun gəlməyən xalqın,
vətənin taleyinə
cavabdehlik daşımalı
olanların hakimiyyət
hərisliyinin vicdanına
yazılmaldır. Buna sözü,
tələbi, yalvarışı
yuxarılra çatmayan
şairin içində
boğulan “Atın məni tank altna,// Didin məni
didim – didim,// Qundaqdakı bir körpəni// xilas edim” (Məmməd Araz) səsi əl qaldırır.
Amma məhz bu günlərdə
gərək olan mədəni-mənəvi resursların
“bir bayraq altında” birləşməsi
əvəzinə, kütləvi
kommunikasiyada sənətin
vətəndaş mövqeyinin
“şou səviyyəsini”
müşahidə etmək
ondan da çətindi.
İnanmaq istəmirsən
ki, tarixin ucalığını
bədii ucalığa
çevirə bilmək
niyyəti yazıçının
bacarığına ekvivalent
deyil. Psixoloji ovqatın müxtəlif çalarlarının şeirdə
“rəng – kölgə
effektində” təzahür
etməsi, görünür,
vətən, xalq,
milli təəssübkeşlik duyğusunun fərdi duyumla, qavrama ilə, anlayışla obrazlaşdırılmasına bağlıdır.
“Can Azərbaycan !” deyibən//Şarkılar yazdıq adına. “Yaşa! Yaşa! Yaşa!”// Şüarlarında basdırıdıq
səni.//
Şuşa deyib – Şuşadan,//Laçn deyib – Laçndan// asdırdıq səni.//Biz
bir bəla kimi// doğulduq sənə,//sevgili yurd! (İbrahim İlyaslı).
Bu küskün heysiyyəti qəhrəmanlığın dinamik
məzmununu daha parlaq boyayan şəhid Mübariz
İbrahimov silkələdi.
O, Vətən kəlməsini
şah kəlməyə çevirdi,
Qorxunu, vahiməni
öz taxtından devirdi.
Adının mənasına qıydı
cavan adını,
Ləkədən təmizlədi o,
əsgər vicdanını.
Şəhidlərin ruhunu o,
darlıqdan qurtardı,
Koroğlunu, Nəbini
şüarlıqdan qurtardı!
(Musa Ələkbərli.”Mübarizlik dərsi”
poemasından)
Allahverdi
Bağırovun, Mübariz
İbrahimovun, Vəzir
Orucovun, Fərid Əhmədovun... adı məlum – naməlum yüzlərlə igidin şəhidlik dərsləri
ədəbi gəncliyin
şeirinin ünvanını
dəqiqləşdirdi: “Mənim
şeirlərim Qarabağlıdır!”
(Ruslan Dostəli).
2016-cı
ilin aprelindən – dönüş anından
bu yana şeirimizdə
əsaslı bir dəyişikliyin müşahidə
olunmaması (adda-budda
bir-iki şeir göründü) redaksiya
poçtuna daxil olan şeirlərlə tanışlıqda “köhnə
hava üstündə
oxunan bayatıların
məğlub, küskün
ovqatının “aktuallığını”
nəinki itirdiyini, əksinə, millətin ruhuna xəyanət olduğunu düşünmək
dərəcəsində təəssüfü
də üstə gələndə… iddiaları
yeri-göyü dağıdanların
“içində vurnuxmaları”,
öz qayğıları
ilə “baş sındırmaları”... da bir yandan
qorxu doğururdu.
Görünür, ədəbiyyatın “xüsusi təyinatlı vətəndaşlıq” statusu
müstəsna şərait
və vaxtın verəcəyi bir səlahiyyətdir. Zorla cəlb olunduğu bu müharibədə atəşkəs humanizminin
erməni təfəkkürü
üçün olmadığını
sivil dünyaya çatdırmağın mümkün
variantlarını işlətsə
də, erməninin xislətini və niyyətini “görməyən”
dünya təklənmiş
Azərbaycanın səbrini
sınamaqdan zövq almaqda davam edirdi.
“Ermənilik kiminin canındadı,// kiminin qanında,//
kiminin də vicdanında (Fikrət Qoca).
Və nəhayət, saatların
“Bakı vaxtı ilə” qurulması anı gəldi:27 sentyabr.2020 – ci il, saat 06:00! Azərbaycan qətiyyətini “Qarabağ
Azərbaycandır!” nidası
ilə düşmən
səngərinə cavab
zərbəsi göndərdi.
Bu nida xalqın 30 illik səbrinin son damlası oldu. Azərbaycan şeiri də barometri döyüş havasına
köklədi. Üzərindən
süstlüyü, ruhundan
küskünlüyü soyunub,
sözün həqiqi
və məcazi mənasında döyüşə
atıldı və elə ilk addımda ən vacib və
uca yüksəkliyi -
“Ruh yüksəkliyini”
(Qulu Ağsəs) ələ keçirdi. Neçə-neçə söz
adamı azad olunan torpaqlarımızda həm zabit, əsgər, döyüşçü
kimi vuruşdu, həm də müharibə ovqatını,
müharibə psixologiyasını
şeirə gətirdi.
I Qarabağ savaşının
iştirakçısı olmuş,
“Sözə güllə
işləməz!” deyib
qabağa düşən
zabit Emin Piri, Oğuz Alparslan, Ramil Mərzili, Aqşin Evrən, Qabil Ədalət, Tural Turan... bu adlar mətbuat
şəhifələrindən oxuyub bildiklərimizin bir qismidi “Azərbaycan”
jurnalı şəhid
və qazi şairlərin şerlərini”Sözü
Vətən olanlar” layihəsində təqdim
etdi və bu layihə 100 illik ədəbiyyat jurnalının
daimi rubrikasına
çevrildi.
Bu gün müharibə mövzulu şeirlərdə, belə
demək mümkünsə,
ideyaların ideallara yönləndirilməsi arxa
plandadır, sanki, bu gün yaranan
şeirlər deklorativ
məcazdan qaçmağa
cəhd göstərir.
Eyni zamanda, Savaş ovqatı üçün gərəkli
olan pafos, patetikaya ironik yanaşma da görünür.
Nəyin yaxşı,
nəyin pis olması ilə bağlı mühakimə
ədasına ehtiyac duymuruq. Amma sələflərin
və xələflərin
şeirlərində birləşdirici
amili görməmək
mümkün deyil: Azərbaycan ədəbiyyatı,
sözü və şairi dünən də, bu gün
də bu əqidədədir ki, torpaq,
yurd, vətən, hər şeydən əvvəl, namus, şərəf işidir,
onu heç bir qərar, əmr, sərəncamla, izmlə,cərəyanla... tənzimləmək olmur;
ya var, ya da yoxdur. Və Vətən, torpaq, namus, şərəf pasifizmin anlayacağı və daşıyacağı
dəyər deyil! Nə milli, nə fərdi anlamda! Hansı ictimai-siyasi quruluşda yaşamağın
da heç bir fərqi yoxdur.
Südabə AĞABALAYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 30 sentyabr.- S.12-13.