QARA RAHİB
Əvvəli ötən
sayımızda
Tanya
otaqdan çıxdı. Yeqor Semyonıç Kovrinin
yanına, divana əyləşdi, dərin bir ah çəkdi
və bir qədər susduqdan sonra:
– Hə,
qardaşım mənim... – deyə sözə başladı,
– belə-belə işlər, mənim əziz magistrim. Bax, mən
məqalələr də yazıram, sərgilərdə də
iştirak edirəm, medallar da qazanıram... Deyirlər,
“Pesotskinin almaları adam başı boydadı...”, “Pesotski
bağ-bağçasıyla özünə var-dövlət
toplayıb”. Bir sözlə, necə deyərlər, qaz vurub,
qazan doldururam! Amma sual olunur: bütün bunlar kimə və nəyə
lazımdır? Bağ, həqiqətən, gözəl,
nümunəvidir... Bu, sadəcə bağ deyil, dövlət əhəmiyyətli
böyük bir müəssisədir. Çünki bu, necə
deyərlər, Rusiya təsərrüfatçılığı
və iqtisadiyyatının yeni erasına atılan ilk
addımdır. Amma nəyə xidmət edir? Məqsəd nədir?
– Məqsədin
nə olduğunu, məncə, işin özü deyir.
– Mən
o mənada demirəm. Sadəcə, bilmək istəyirəm:
mən öləndən sonra bu bağın taleyi necə
olacaq? Mən olmasam, bircə aya gördüyün
bütün bu mənzərədən əsər-əlamət
belə, qalmayacaq. Burada məsələ bağın
böyüklüyündə, ya işçilərin
çoxluğunda deyil, məsələ ondadır ki, mən
işi sevirəm, başa düşürsən? Ola bilsin,
canımdan da artıq sevirəm. Sən özün bir bax: hər
şeyi özüm edirəm. Mən səhərdən
axşamacan işləyirəm. Bütün peyvəndləri
özüm edirəm, budamaq işi – özüm, əkin məsələləri
– özüm, hər bir şeyi – özüm. Kimsə kömək
eləyəndə qısqanıram, əsəbiləşib
özümdən çıxıram. Məsələ də,
bax, budur: yəni söhbət işə sevgidən, sərraf
təsərrüfatçı baxışından, bu zəhmətkeş
əllərdən gedir. Görürsən, bircə
saatlığa harasa qonaq gedirsən və ürəyin iynə
üstündə oturmuş kimi əsir ki, görən,
bağda hər şey qaydasındadırmı? Bəs mən
öləndə necə olacaq? Bağa kim baxacaq? Kim işləyəcək?
Bağban? İşçilər? Hə? Bax, gör, sənə
nə deyirəm, əziz dost, bizim bu işdə birinci
düşmən – nə dovşan, ağacqurdu, nə də
şaxtadı. Bu, yad adamdı.
– Bəs
Tanya? – Kovrin gülə-gülə soruşdu. – O ki dovşan
qədər zərərli ola bilməz. O, işi bilir və
sevir.
– Əlbəttə,
bilir və sevir. Əgər mən öləndən sonra
bağ ona qalarsa və bağa yiyəlik edərsə, onda, əlbəttə,
nəyinsə dərdini çəkməyə elə bir səbəb
yoxdu. Amma əgər o, Allah eləməmiş, ərə gedərsə?
– Yeqor Semyonıç pıçıldayıb, vahimə dolu
gözlərlə Kovrinə baxdı. – Məsələ, bax,
budur! Ərə gedəcək, uşaqlar doğulacaq,
bağ-filan yada düşməyəcək. Ən çox
qorxduğum isə odur ki, ərə getdiyi adam tamahkarın
biri ola və bağı alverçi arvadlara icarəyə verə...
Belə olarsa əgər, hər şey bircə ilin içində
məhv olub gedəcək! Bizim işdə isə, biləsən
ki, arvadlar – Allahın lənətidi!
Yeqor
Semyonıç köks ötürdü və bir qədər
susdu.
– Bəlkə
də, bu, xudbinlikdi, amma açıq deyəcəyəm: istəmirəm
Tanya ərə getsin. Qorxuram! Bura, bizə özündənrazı
biri gəlir, skripkası qoltuğunda... düz-əməlli
çala da bilmir. Bilirəm, Tanya dünyasında ona ərə
getməz, yaxşı bilirəm, amma onu görən
gözüm yoxdu! Ümumiyyətlə, qardaş, mən
çox əcaib adamam. Boynuma alıram.
Yeqor
Semyonıç ayağa qalxdı və həyəcanla var-gəl
eləməyə başladı. Onun nə isə çox
ciddi bir məsələ ilə bağlı danışmaq istədiyi,
lakin buna ürək eləmədiyi bilinirdi. Nəhayət, əllərini
ciblərinə salıb:
– Mən
səni hədsiz çox sevirəm və açıq
danışacağam, – deyə sözə başladı. – Bəzi
həssas məsələlərə mən çox sadə
yanaşıram və düşündüyümü
açıq şəkildə də deyirəm. Ümumiyyətlə,
bu “məhrəm fikirlər” deyilən şeyi sevmirəm.
Açıq deyirəm: sən yeganə adamsan ki,
qızımı qorxub-çəkinmədən ərə verərdim.
Sən ağıllı, ürəyi olan adamsan və mənim
işimin məhv oub getməsinə imkan verməzsən. Ən
başlıcası isə, mən səni oğlum kimi sevirəm...
və səninlə fəxr edirəm. Əgər Tanya ilə
aranızda bir münasibət yaransaydı, onda.... nə
deyim... çox şad, hətta xoşbəxt olardım. Bunu
tam bər-bəzəksiz, səmimi və açıq şəkildə
deyirəm.
Kovrin
güldü. Yeqor Semyonıç qapını açdı
ki, otaqdan çıxsın, qəfildən kandarda ayaq
saxladı:
– Əgər
Tanyayla bir oğlunuz olsaydı, ondan elə bir bağçı
yaradardım ki... – dedi və bir anlıq
düşünüb: – Əşşi, xam xəyallardı,
boş ver. Gecən xeyirə qalsın, – əlavə etdi və
otaqdan çıxdı.
Kovrin
otaqda tək qalandan sonra yerini rahatladı və məqalələri
gözdən keçirməyə başladı. Onlardan birinin
başlığı “Keçid mədəniyyəti
haqqında”, digərinin – “Cənab Z.-nin bağa yararlı
torpağın yeni üsullarla becərilməsi ilə
bağlı qeydlərinə dair bir neçə söz”,
üçüncünün – “Bir daha, yuxulu gözlərlə
peyvəndləmə haqqında” və sair və ilaxır idi.
Amma nə qədər narahat və nahamar ifadə üslubu, xəstəhal
dərəcədə iddialı hikkə! Məsələn,
rus anton almasından bəhs edən ən sadə, sanki qərəzsiz
başlıqlı və məzmunlu məqalələrdən
biri Yeqor Semyonıçın təhkiyəsi ilə “audiatur
altera pars”-la[5] başlayır,
“sapienti sat”-la[6] bitirdi. Mətnlərin
arası isə – “təbiəti fəxri kürsülərinin
uca yüksəkliklərindən seyr edən patentli
bağçılarımızın elmi cəhaləti”, cənab
Qoşenin ifşasına yönəldilmiş “naşılar və
diletantlar tərəfindən əldə edilmiş uğur”
kimi tikanlı atmacalarla, bütün bunlarla yanaşı,
bağa oğru kimi soxulub, ağacların
qol-budağını qıran mujiklərin
şallaqlanmağına icazə verilməməsi kimi tamamilə
yersiz, süni şəkildə şişirdilmiş təəssüflər
dolu, zəhərli sözlərlə
aşıb-daşırdı.
“Çox
ürəyəyatan, maraqlı, sağlam işdir, amma, demə,
burada da ehtiraslar, soyuq müharibələr varmış... –
Kovrin düşündü. – Olsun ki, bütün sahələrdə
çalışan ideya adamları əsəbi olur, ifrat həssaslığı
ilə seçilir. Görünür, belə də
olmalıdı”.
Yeqor
Semyonıçın məqalələrini hədsiz bəyənən
Tanyanı xatırladı. Sinəsinin sümükləri
görünən, son dərəcə arıq, solğun bənizli,
bəstəboy qız... tünd bəbəkli iri,
ağıllı gözləri sanki hey nə isə
axtarır, ha tərəflərəsə dikilir, eynilə
atası kimi, xırda, tələsik addımlarla yeriyir, hədsiz
çox danışır, mübahisə etməyi sevir və
hər sözü, ən əhəmiyyətsiz mətləbi
belə, xüsusi mimika və əl hərəkətləri
ilə ifadə edir. Yəqin, çox əsəbidir.
Kovrin
mütaliəsinə davam etdi, amma heç nə başa
düşmədi və daha oxumadı. Bir qədər əvvəl
mazurka oynayıb, musiqi dinləyərkən duyduğu
şövq indi onu üzür, beynini müxtəlif fikirlərlə
yükləyirdi...
O,
ayağa qalxdı və qara rahib haqqında düşünə-düşünə,
otaq boyu var-gəl eləməyə başladı.
Ağlına belə bir fikir gəldi ki, əgər bu əcaib,
qeyri-adi rahibi təkcə o görübsə, deməli, xəstədir
və artıq hallüsinasiya həddinə çatıb. Bu
fikir içində qorxu hissi yaratdısa da, bir o qədər
uzun çəkmədi.
“Amma
axı mən özümü yaxşı hiss edirəm və
bir kimsəyəsə zərər vermirəm. Deməli, mənim
bu hallüsinasiyalarımda pis bir şey yoxdu”, – fikirləşdi
və əhvalı düzəldi.
Divana əyləşdi,
başını əlləri arasına aldı və
bütün varlığını saran anlaşılmaz sevinc
hissini cilovlamağa çalışdı... sonra ayağa
qalxıb, yenidən otaq boyu var-gəl eləməyə
başladı və yazı masasının arxasına
keçdi.
Lakin
kitabdan oxuduğu fikirlər onu qane etmirdi... O nə isə
möhtəşəm, hüdudsuz və sarsıdıcı
olanı istəyirdi...
Səhərə
yaxın soyundu və yatmaq istəməsə də, yerinə
girdi. Axı yatmaq lazım idi!
Yeqor
Semyonıçın bağa sarı uzaqlaşan
addımlarının səsi eşidiləndə Kovrin zəngi
basıb, lakeyə – ona çaxır gətirməyi buyurdu.
Çaxırdan dərin həzlə bir neçə qurtum
içib yorğanı başına çəkdi, beyni
dumanlanmağa başladı və o, yuxuya getdi.
IV
Yeqor
Semyonıçla Tanya tez-tez küsüşür, bir-birinə
xoşagəlməz sözlər deyirdilər.
Bir səhər
çağı yenə nə iləsə bağlı
sözləşdilər. Tanya ağladı və
otağına getdi. Nə nahara, nə də çay içməyə
gəldi. Yeqor Semyonıç isə əvvəl-əvvəl
ciddi görkəm alıb, hər kəsə – onun
üçün ədalətin və qayda-qanunun bu dünyada
hər şeydən üstün olduğunu göstərmək
istəyirmiş kimi incik ədalarla gəzib-dolandısa da,
çox keçmədən ürəyi dözmədi və
yumşaldı. Pərişan halda: “Ay Allah, ay Allah, ay Allah!” –
deyə-deyə parkda dolaşdı, nahar zamanı yeməyə
əlini belə uzatmadı. Axırda vicdan əzabından
üzülə-üzülə, günahkar halda Tanyanın
bağlı qapısını taqqıldatdı və ürkək
səslə:
– Tanya!
Tanya! – deyə qızını çağırdı.
Cavabında
qapı arxasından Tanyanın zəif,
ağlamsınmış, lakin qətiyyətli səsi
eşidildi:
– Məni
rahat buraxın, xahiş edirəm.
Ev sahiblərinin
bu üzüntülü halı bütün evə, hətta
bağda işləyən fəhlələrə də təsir
edirdi. Kovrinin başı maraqla vardığı işinə
qarışmışdı, amma axırda onun da ürəyi
sıxıldı, özünü bir qədər yöndəmsiz
hiss etdi və evin ümumi ab-havasını necəsə dəyişməkdən
ötrü məsələyə müdaxilə etmək qərarına
gəldi. Axşamtərəfi Tanyanın qapısını
döydü. Onu içəri buraxdılar.
– Ay-ay-ay,
ayıb olsun! – O, Tanyanın ağlamaqdan qırmızı ləkələr
basmış üzünə heyrətlə baxa-baxa zarafatyana
sözə başladı. – Yəni məsələ bu qədərmi
ciddidi? Ay-ay-ay!
– Bir bilsəydiniz,
o məni necə incidir… – qız dedi və gözlərinə
dolan iri, isti göz yaşları yanaqları boyu
süzüldü, əllərini bərk-bərk bir-birinə
sıxa-sıxa sözünə davam etdi. – O məni zinhara gətirib!
Mən ona heç nə demədim... Heç nə... Bircə
dedim ki, əlinin altında günəmuzd işçilərin
varsa... əlavə işçilər saxlamağa... ehtiyac
yoxdu... Dedim ki... bir həftədi onlar əllərini ağdan
qaraya vurmurlar... Mən... yalnız bunu dedim… O isə
ağzını açıb, gözünü yumdu, mənə
dişinin dibindən çıxanı dedi... Elə
ağır, təhqiramiz sözlər dedi ki... Axı niyə?
Mənim günahım nədi?
– Yaxşı,
yaxşı, bəsdi. – Kovrin qızın
saçlarını tumarlaya-tumarlaya dedi. – Sözləşdiniz,
ağladınız, yetər. Çox küsülü qalmaq
olmaz, düzgün deyil… özünüz də bilirsiniz, o sizi
necə çox sevir.
– O mənim…
mənim bütün həyatımı məhv edib, – Tanya
boğazına dolan qəhəri udub davam elədi. – Ondan
eşitdiyim ancaq budu... təhqir, həqarət… O məni bu evdə
artıq adam sayır. Nolar? O haqlıdı. Günü sabah
buradan gedəcəyəm, teleqrafçı işinə
düzələcəyəm… Qoy belə olsun…
–
Yaxşı, yaxşı, siz Allah… ağlamayın, lazım
deyil, Tanya. Ağlamayın, əzizim… İkiniz də əsəbisiniz,
hər şeydən hirslənib özünüzdən
çıxırsınız və hər ikiniz
günahkarsınız. Gedək, sizi barışdırım.
Kovrin nəvaziş
və əminliklə danışır, Tanya çiyinləri
titrəyə-titrəyə, əllərini bir-birinə
sıxa-sıxa ağlamağa davam edirdi. Elə
ağlayırdı, sanki həqiqətən, böyük faciə
baş vermişdi. Ortada elə bir ciddi məsələ olmasa
da, bu qədər dərindən iztirab çəkdiyinə
görə Kovrinin ona çox yazığı gəlirdi. Ən
xırda, əhəmiyyətsiz bir şey bu məsum
varlığın bütün gününü, bəlkə,
həyatını belə, qara edə bilərdi! Tanyanı
ovundura-ovundura fikirləşdi ki, bu dünyada əliçıraqlı
axtarsa belə, bu qızdan və atasından savayı onu
öz yaxını, doğmasıtək sevən ayrı bir
kimsəni tapa bilməz və bu iki insan olmasaydı, yəqin
ki, o – ata-anasını erkən yaşlarında itirən
yeniyetmə, ömrünün sonunacan yalnız yaxın
doğmalara duyulan təmənnasız, həqiqi sevginin nə
olduğunu bilməyəcək, bu hissi duymadan böyüyəcəkdi.
Bütün bunları düşündükcə
yaxınlığında ağlaya-ağlaya içini çəkən
Tanyanın sinirlərinin onun xəstəhal, pozulmuş sinirlərinə
– dəmir parçası maqnitə sarı sovrulantək cavab
verdiyini hiss edir, artıq heç bir zaman sağlam,
güclü, qırmızıyanaq bir qadın sevə bilməyəcəyini,
amma bu solğun bənizli, çəlimsiz və bədbəxt
Tanyadan xoşlandığını anlayırdı. Bu fikirlərlə
o, qızın saçlarını, çiyinlərini həvəslə
sığallayır, əllərini ovuclarına alıb
sıxır, göz yaşlarını silirdi...
Tanya,
axır ki, sakitləşdi. Kovrindən özünü onun
yerinə qoymasını xahiş edib, yenidən uzun-uzadı
atasından, bu evdə yaşadığı dözülməz,
ağır həyatından danışdı, bir qədər
sonra azacıq gülümsəməyə başladı;
Allahın onu belə yaratdığını, xasiyyətinin
ağır olduğunu etiraf edib içini çəkdi, nəhayət,
ucadan gülüb özünü “səfeh” adlandırdı və
tələsik otaqdan çıxdı.
Bir qədər
sonra, Kovrin bağa çıxanda Yeqor Semyonıçla Tanya,
heç nə olmayıbmış kimi, xiyabanda duzla
çovdar çörəyi yeyə-yeyə yanaşı gəzişirdilər.
V
Kovrin
barış missiyasını uğurla yerinə yetirə
bildiyindən məmnun halda parka yollandı. Orada skamyada oturub
düşüncələrə dalarkən qulağına
fayton çarxı və qadınların gülüş səsləri
dəydi. Qonaqlar gəlmişdi. Axşamtərəfi,
bağın kölgələri yerə yatanda uzaqdan
skripkanın səsi, mahnı sədaları eşidildi və
bütün bunlar onun yadına qara rahibi saldı. Görəsən,
bu optik əcaiblik indi haralarda, hansı ölkədə, yaxud
planetdə dolaşmaqdadı?
Əfsanəni
xatırlayıb, çovdar zəmisində gördüyü
qara kabusu təsəvvüründə canlandırmağa yenicə
macal tapmışdı ki, üzbəüzdəki şam
ağacının arxasından eşidilməz, səssiz bir
ehmallıqla başdan-ayağa qaraya bürünmüş,
ortaboylu, ağsaç, dilənçiyəoxşar,
ayağıyalın bir adam çıxdı... qara
qaşları onun, meyiti andıran solğun bənizində
xüsusilə gözə çarpırdı.
Onu başının sezilməz,
dostyana tərpənişi ilə salamlayan bu dilənçi,
ya qərib yolçu səssiz addımlarla skamyaya
yaxınlaşdı, əyləşdi... Və Kovrin onun qara
rahib olduğunu anladı. Bir müddət bir-birlərinə
baxdılar – Kovrin heyrət içində, rahib nəvazişlə
və bir qədər də o dəfəki mənalı təbəssümlə.
– Sən
ki ilğımsan, – Kovrin dedi. – Nədən buradasan və niyə
bir yerdə dayanıb dura bilirsən? Bu, əfsanə ilə
uyuşmur.
Rahib həmin
dəqiqə cavab vermədi, üzünü ona tutub sakit səslə:
– Nə fərqi
var? Əfsanə, ilğım, mən... bütün bunlar sənin
oyanmış təxəyyülünün məhsuludu. Mən
– kabusam.
– Deməli...
sən mövcud deyilsən? – Kovrin soruşdu.
– Necə
istəyirsən, elə də düşün, – rahib dedi və
heysiz təbəssümlə gülümsündü. – Mən
sənin təxəyyülündə mövcudam. Sənin təxəyyülün
– təbiətin bir hissəsidi və deməli, mən təbiətdə
də mövcudam.
– Sənin
çox qədim, ağıllı və olduqca ifadəli
üzün var... Sanki sən, həqiqətən, min ildən
çox yaşamısan, – Kovrin dedi. – Bilməzdim ki, mənim
təxəyyülümün bu cür fenomenlər yaratmaq
qabiliyyəti var. Amma nədən sən mənə belə
heyranlıqla baxırsan? Mən sənin xoşuna gəlirəm?
– Hə.
Sən tamamilə haqlı olaraq “Allah tərəfindən
seçilmiş” adlandırılan həmin o az qisim
insanlardansan. Sən əbədi olan həqiqətə xidmət
edirsən. Sənin fikirlərin, niyyətin, heyrətamiz elmin,
bütün həyatın, həmin o müdrik və ecazkar
olana, yəni əbədi və dəyişməz olana xidmət
edir və məhz bu səbəbdən ilahi, səmavi möhür
daşıyıcıları hesab edilir.
– Sən
“əbədi olan həqiqət” dedin... Amma əbədi həyat
yoxdusa, insanlar onun, yəni həmin o əbədi həqiqətin
nə olduğunu anlamaq iqtidarındadırlarmı və
ümumiyyətlə, bu, onlara lazımdırmı?
– Əbədi
həyat var. – Rahib dedi.
– Yəni
sən... insanların ölümsüz olduğuna
inanırsan?
– Hə, əlbəttə.
Siz insanları çox böyük və parlaq gələcək
gözləyir. Və sənin kimilər Yer üzündə nə
qədər çox olarsa, həmin o gələcək bir o qədər
tez bərqərar olar. Sizsiz – yəni ali başlanğıca
xidmət edən şüurlu və azad insanlarsız bəşəriyyət
çox miskin olardı və Yer hekayətinin bu təbii
artım üsulu ilə inkşafının sonunu çox
gözləməli olardı. Axı siz onu, yəni bəşəriyyəti
əbədi həqiqətlər səltənətinə
vaxtından bir neçə min il əvvəl
yetişdirirsiniz?! Sizin ali xidmətiniz məhz budur. Siz,
insanların içində ölmüş İlahi
xeyir-duanın ali təcəssümüsünüz.
– Bəs...
əbədi həyatın məqsədi nədir? – Kovrin
soruşdu.
– Digər
bütün həyatlarda olduğu kimi... həzz!.. Həqiqi
ali həzz dərkdədir, əbədi həyat isə dərkə
saysız-hesabsız, tükənməz imkanlar açandır
və “Atam Evinin məkanlarında mahiyyətlər
çoxdur” deyiminin mənası da budur.
– Bilsəydin,
səni dinləmək necə xoşdur! – Kovrin əllərini
ləzzətlə bir-birinə sürtə-sürtə dedi.
–
Çox şadam.
– Amma
bilirəm, sən gedəndən sonra mahiyyətinlə
bağlı müəmmalar mənə rahatlıq verməyəcək.
Sən kabussan, hallüsinasiyasan... və belə
çıxır ki, mən psixi xəstəyəm, anormalam?
– Tutaq ki,
elədi. Bunda utanıb-çəkinməli nə var ki? Sən
xəstəsən, çünki həddindən çox
işləmisən, özünü yormusan, bu isə o deməkdi
ki, sən öz sağlamlığını ideya uğrunda
qurban vermisən və həyatını qurban verəcəyin
gün uzaqda deyil. Bundan yaxşı nə ola bilər?
Bütün nəcib, ilahi vergi və istedad sahiblərinin can
atdığı da budu.
–
Yaxşı, əgər mən psixi xəstə olduğumu
bilirəmsə, belə olan halda özümə inana bilərəmmi?
– Sən
haradan bilirsən ki, bütün dünyanın
inandığı dahi insanlar da kabus görməyiblər?
İndi alimlər də deyir ki – dahilik və dəlilik
yaxın məfhumlardı. Dostum, yalnız sürü təfəkkürlü
kütlə sağlam və normaldır. Zamanın gərginliyi,
aşırı yorğunluq, miskinləşmiş cəmiyyət
və sair bu kimi mətləblərlə bağlı
mülahizələr yalnız həyatlarının məqsədini
bu gündə görən sürü təfəkkürlü
insanları ciddi şəkildə həyəcanlandıra bilər.
–
Romalılar deyirdi: “Mens sana in soqroqe sano.”[7]
–
Romalıların, yaxud yunanların dediyi hər şey həqiqət
deyil. Yüksək ovqat, ilahi ehtiraslar, ruhi oyanışlar,
ekstaz... – peyğəmbərləri, şairləri, ideya
yolunun əzabkeşlərini adi adamlardan fərqləndirən
bu hallar insanın heyvani tərəfinə, yəni cisminə
yaddır və onda ikrah doğurur. Təkrar edirəm,
sağlam və normal olmaq istəyirsənsə, sürüyə
qatıl.
– Qəribədi...
sən tez-tez mənim də ağlıma gələnləri təkrar
edirsən, – Kovrin dedi. – Elə bil mənim gizli, ən mübhəm
fikirlərimi xəlvətcə sezmisən, dinləmisən.
Amma gəl məndən danışmayaq. Bax, sən “əbədi
həqiqət” deyəndə nəyi nəzərdə
tutursan?
Rahib cavab
vermədi. Kovrin ona baxdı və üzünü görə
bilmədi.
Rahibin
üz cizgiləri dumanlanıb əriməkdə idi... sonra
onun başı və əlləri itməyə
başladı... bədəni skamya ilə bir axşamın
toranlığına qarışdı... və o, tamamilə
yoxa çıxdı.
–
Hallüsinasiya bitdi! – Kovrin öz-özünə dedi və
güldü. – Amma heyif.
O,
şad-xürrəm, xoşbəxt halda geriyə – evə
yollandı. Qara rahibin ona dediyi qısa mətn qəlbini
qürur hissi ilə doldurmaqla yanaşı, bütün ruhunu,
vücudunu oxşayır, canına yağ kimi
yayılırdı. Seçilmiş olmaq, əbədi həqiqətə
xidmət etmək, bəşəriyyətin Allahın səltənətinə
layiq səviyyəyə çatdırılması uğrunda
canından keçənlərlə, İnsanlığı
min illərin mübarizələrindən, günah və əzablarından
qurtaranlarla, ideya uğrunda hər bir şeyini –
cavanlığını, qüvvəsini,
sağlamlığını qurban verib, Yer üzünün
ümumi rifahı naminə ölməyə belə hazır
olanlarla bir cərgədə dayanmaq necə də yüksək,
ali və xoşbəxt bir qismətdi! Bir anlıq onun gözləri
önündən təmiz, saf, alın təri və zəhmət
dolu keçmiş həyatı keçdi... nələri
öyrəndiyini, başqalarına nələri öyrətdiyini
xatırladı və bu qərara gəldi ki, rahibin sözlərində
şişirtmə yoxdur.
Tanya
parkın içi ilə ona sarı gəlirdi. Əynində
artıq ayrı paltar var idi.
– Siz
burdasınız? Biz də bayaqdan sizi axtarırıq,
axtarırıq... – dedi, sonra təəccüblə Kovrinin
heyrətdən işıqlanmış üzünə,
göz yaşı dolu gözlərinə baxdı. – Amma... sizə
nə olub belə? Necə də qəribə
görünürsünüz, Andryuşa.
Kovrin əlini
qızın çiyninə qoyub:
– Mən...
hədsiz məmnunam, Tanya, – dedi, – nəinki məmnunam, mən
xoşbəxtəm! Tanya, əziz Tanya, siz inanılmaz dərəcədə
gözəl varlıqsınız. Mən o qədər
şadam, o qədər şadam, Tanya!
Qızın əllərini
ovuclarına alıb, hər ikisini öpdü və
sözünə davam elədi:
– İndicə mən hədsiz
işıqlı, möcüzəvi, səmavi anlar
yaşadım. Amma bütün olanları sizə
danışa bilmərəm, çünki məni dəli
adlandıracaqsınız, yaxud inanmayacaqsınız.
Yaxşısı budu, sizdən danışaq. Əziz,
yaraşıqlı Tanya! Mən sizi sevirəm və bu hissə
artıq alışmışam. Sizi yaxınlığımda
hiss etmək, gün ərzində on dəfə
görüşmək artıq mənim qəlbimin
ehtiyacına çevrilib. Heç bilmirəm, evimə
qayıdanda sizsiz necə keçinəcəyəm?!
–
Yaxşı, siz Allah! – Tanya güldü. – Siz bizi ikicə
gündən sonra unudacaqsınız. Biz balaca adamlarıq, siz
isə böyük adamsınız.
– Yox, gəlin
ciddi danışaq! – Kovrin dedi. – Mən sizi özümlə
aparacağam, Tanya. Nə deyirsiniz? Mənimlə gedəcəksiniz?
Siz mənim olmaq istəyirsiniz?
–
Yaxşı, siz Allah! – Tanya dedi və yenə gülmək istədisə
də, alınmadı... üzü qırmızı ləkələrlə
örtüldü.
...Tanya nəfəsi təngiyə-təngiyə,
tələsik addımlarla evə yox, parkın dərinliyinə
üz tutdu:
– Mən
heç bu barədə düşünməmişəm...
düşünməmişəm! – O,
çaşqınlıqdan əllərini
sındıracaqmış kimi, bir-birinə sıxa-sıxa
danışırdı.
Kovrin onun
arxasınca gedir, qıza həmin heyran baxışlarla
baxa-baxa:
– Mən...
bütün vücudumu sara biləcək bir sevgi istəyirəm,
Tanya! – deyirdi. – Bu sevgini mənə yalnız siz verə bilərsiniz.
Mən xoşbəxtəm! Xoşbəxtəm!
Tanya
çaşqınlıq içində idi... sarsılmış
halda bükülüb büzüşmüş, sanki birdən-birə
on il qocalmışdı. Kovrin isə heyrətini gizləyə
bilmir, qızın gözəlliyini ucadan vəsf edirdi...
–
İlahi! O necə də gözəldi!
VI
Kovrindən
nəinki artıq eşq macərasının
yaşandığını, hətta tezliklə toy olacağını
öyrənən Yeqor Semyonıç həyəcanını
gizləmək üçün bir müddət otaq boyu var-gəl
etdi. Onun əlləri əsirdi, boğazı pörtüb
köpüşmüşdü. Sonra o, faytonu
qoşmağı əmr etdi və çıxıb harasa
getdi. Atasının, furajkasını qulağının
üstünə basıb, atı necə
qamçıladığını pəncərədən
seyr edən Tanya onun əhvalını anlayıb
otağına çəkildi, qapısını arxadan
açarlayıb, bütün günü ağladı.
Şüşəli
qış bağında artıq şaftalı və
gavalı bar vermişdi. Bu tez xarab olan, incə məhsulu
qablaşdırıb Moskvaya yollamaq böyük zəhmət,
diqqət və qayğı tələb edirdi. Yay hədsiz
isti və quraq keçdiyindən hər ağacı ayrıca
sulamaq lazım gəlirdi ki, buna da həm çox vaxt, həm
də əlavə işçi qüvvəsi tələb
olunurdu. Üstəlik, bağda çoxlu tırtıl əmələ
gəlmişdi ki, onları işçilər, hətta Yeqor
Semyonıçla Tanya belə, Kovrinin ürəyini
bulandıra-bulandıra barmaqları ilə basıb əzirdilər.
Bütün bunlarla yanaşı, payızqabağı ağac
və meyvə sifarişləri qəbul etmək, bir xeyli
yazışmalar aparmaq lazım gəlirdi. İşin bu
qızğın çağında, baş
qaşımağa belə, vaxt tapılmadığı gərgin
günlərdə tarlada mövsüm işləri də
başlanmışdı və fəhlələrin yarıdan
çoxu bağı buraxıb ora getmişdilər.
Səhərdən axşama qədər
Günəşin altında işləməkdən
yanıb-qaralmış və əldən
düşmüş Yeqor Semyonıç atını gərgin
əsəbiliklə gah tarlaya, gah bağa sürür, hərənin
onu bir tərəfə çəkdiyini, belə getsə,
başına güllə çaxacağını
çığırırdı.
Bu yandan
da Pesotskilərin heç də az əhəmiyyət vermədiyi
cehiz qayğıları. Qayçıların cingiltisindən,
tikiş maşınlarının tıqqıltısından,
ütülərin tüstüsündən, dəymə-düşər,
əsəbi dərzi xanımın
şıltaqlıqlarından evdə hamının
başı hərlənirdi. Tərslikdən, hər gün də
qonaqlar gəlir, onları əyləndirmək,
yedirdib-içirmək, bəzilərinə hətta gecələmək
üçün yer salmaq lazım gəlirdi.
Lakin bu
zillət dolu, iztirablı günlər sezilməz dumantək
ötüb keçdi. Tanya hələ lap on dörd
yaşından Kovrinin məhz onunla evlənəcəyinə əmin
olsa da, nədənsə, özünü gözlənilmədən
düşdüyü sevgi və səadət ağuşunda
hiss edirdi. O nə baş verdiyini anlaya bilmir, heyrət və
çaşqınlıq içində vurnuxur, özünə
belə, inanmağı gəlmirdi...
Davamı
gələn sayımızda
Antîn Pavloviç
Çeõîv
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 7
yanvar.- S.8-9.