Kod adı V.X.A. Vətən Xainlərinin
Arvadları - 37 ilin 37
qadını
Proloq
Hər şey yoldur. Ya da əksinə, yol hər şeydi.
Həyat
da, varlıq da, hətta Tanrı da...
İnsanın
özü də yoldur...
Yol
haqqında yazılan, çəkilən, qurulan hər bir bədii
əsər də müəllifin yoludu... Özünə
aparan yol. Və ya özündən aparan yol...
Ötən ilin sonunda Gənc Tamaşaçılar Teatrında
səhnələşdirilən "Kod adı VXA"
tamaşası da Mehriban Ələkbərzadənin
özündən özünə aparan və ya gətirən
uzun illik bir yol oldu. Bu yol tək onun yox, bütün Azərbaycan
qadınlığının yoludu. Əyrisiylə,
düzüylə bir yerdə... Yollar demirəm.
Məhz yol... Çünki bəzən müxtəlif istiqamətlərdə
uzanan yollara diqqət edəndə görürsən ki, bu
çoxluqda əslində bir vəhdət var... Mehriban Ələkbərzadə bu çoxluğu
birləşdirə bildi. Sanki çoxlu zərif
saplardan kəndir hördü. Bu kəndirin
qırılan sapları da var, sürtülüb süzülən
sapları da var, sona qədər möhkəmliyini saxlayan
sapları da... Amma ümumilikdə bu kəndir
tamdı, bütövdü. Müasir Azərbaycan
qadını məfhumu XX əsrin birinci yarısında məhz
bu kəndirdən asılıb qalmışdı. Dar ağacına çəkilməmişdi, yox, sadəcə
fələyin çərxindən asılı
qalmışdı. Və şükürlər olsun ki,
qırılmadı...
Bu tamaşa da, müasir Azərbaycan
qadınlığının (həm də müəllifin)
üzülsə də, dartılsa da, sürtülsə də,
yenə də sona qədər qırılmayan kəndiri
haqqındadı.
Daha
doğrusu, qırılmamağın yolu haqqında...
Mövzu
Müasir Azərbaycan tarixinin "sərhədyanı
kritik situasiya"ları barədə düşünəndə,
çoxlu hadisələr yada düşür. Cümhuriyyət
dövründən tutmuş, Şuşa zəfərinə
qədər...
Tariximiz taleyüklü dramatik hadisələrlə doludu
ki, məhz bu hadisələr zamanı insanlarımızın əsl
mahiyyəti, azərbaycanlılığın əsl cövhəri
üzə çıxır.
Və bu dramatik hadisələrin içində sırf
Azərbaycan qadınının (övrətlikdən,
arvadlıqdan yenicə çıxan Azərbaycan
qadınlığının) əsl mahiyyətini, cövhərini
açıb göstərmək üçün ən
uğurlu seçim məhz 30-cu illərin repressiya
dövrü idi. Və ən uğurlu məkan da VXA-nın
toplanıldığı həbs düşərgəsi idi.
Bura həqiqətən də Azərbaycan
qadınlığı üçün bir Kərbəla
meydanı idi...
Eynən Kərbəla meydanı kimi burda da hər
şey vardı. Susuzluq da, aclıq da, qan-qada da, şiddət və təcavüz
də, qorxub qaçmaq da, xəyanət və satqınlıq
da, namus və binamusluq da, dəlilik və səfehlik də... Ən nəhayət, ilahi bir şücaət və əzəmət
də. Hər şey... Və bu hər şey dar bir məkan
(lar)a və qısa zaman kəsiyinə (8
il) sıxışdırılmışdı...
Əlbəttə ki, bir əsərdə bu qədər
geniş məzmunu əhatə etmək div yükünü
çəkmək kimi bir şey idi. İnanılmaz
görünə bilər. Amma real oldu.
Min bir zülümlə də olsa, oldu.
Əlbəttə, daha asan variant o olardı ki, müəllif
bir nəfərin taleyini ön plana çəkib, hər
şeyi sanki iynə gözündən keçirirmiş kimi
onun taleyindən keçirərdi. Yəqin ki,
başqası belə yol tutardı, necə ki, bu onilliklər ərzində
bu mövzuya edilən müraciətlərdə məhz elə
bu priyomu görmüşdük.
Başqası belə edərdi, amma Mehriban Ələkbərzadə
yox. O,
sapı iynə gözündən keçirib,
yaraşıqlı səliqəli bir tikmə yaratmaq yolu
tutmadı. O, xalça toxuyan bir dəzgah kimi müxtəlif
naxışlarla, çalarlarla zəngin və dərin məzmunlu
monumental bir xalça toxuyub ortaya qoydu. Bu
xalça özündə onlarca, yüzlərlə insan
taleyini birləşdirdi. Amma heç bir
naxış, heç bir cizgi digərinə mane olmadı, digərini
örtmədi. Hər detal öz yerində
təqdim edildi.
Strategiya
Bu tamaşanın məhz monumental üslubda qurulması
bir xırda faktor baxımından da çox əhəmiyyətli
idi. (Əlbəttə, həqiqətdə heç də
xırda deyil).
Teatrda uzun illər ərzində baş rollardan kənarda
qalan, özünü göstərə bilməyən və
bu səbəbdən ürəyində inciklik yaşayan,
narazılıq edən bir çox sənətkarlara (demək
olar ki, hamısına) özünü göstərmək
üçün meydan verilmişdi. Onların hər biri, ələlxüsus
qadın aktrisalarımız, bir tarixi şəxsiyyət, real
insan taleyinin daşıyıcısı idi və hər
birinin tamaşa içində özünün kiçik bir
"fərdi tamaşa"sı vardı. Beləliklə,
eyni dərəcədə şərait
yaradılmışdı ki, hər kəs öz istedad və
bacarığını nümayiş etdirsin. Necə deyərlər,
bu meydan, bu da şeytan, buyurun, özünüzü göstərin...
Zənnimcə, digər teatrlar da bu üslublu monumental
işlər ortaya qoymaqla, "rejissorun sevimli aktyorları"
problemini aradan qaldıra bilərlər.
Tamaşada bu qədər insan taleyinə (bu qədər
aktyor-aktrisaya) meydan vermək, təbii ki, tamaşanın
vaxtını uzadacaqdı və bu da risk idi. O mənada ki, sadəcə
reallıqda baş vermiş tarixi hadisələri publisistik
formada göstərmək, tamaşada uzunçuluq və
yoruculuq effekti yarada bilərdi. Buna görə də
rejissor hər səhnə, hər epizod üçün bədii
həll tapmalıydı. Və
tapmışdı. Qiymətli
xalçanın boş naxışsız sahəsi
olmadığı kimi, bu tamaşanın da sadəcə tarixi
informasiya daşıyan, bədii həlli olmayan,
"boş" səhnəsi yox idi. Hətta
real tarixdən hamımızın bildiyimiz bəzi publisistik
informasiyalar da müəyyən bədii priyomlar vasitəsilə
çatdırılırdı ki, bu da müəllifin əsərə
nə boyda enerji sərf elədiyinin bariz nümunəsidir.
Şəxsən mən düşünürəm ki, orta
statistik rejissora belə bir işi ərsəyə gətirmək
üçün azı iki il vaxt
lazımdı, çünki bir tamaşa içində təqribən
7-8 tamaşa materialı
sıxışdırılmışdı. Hər biri də
xırdalıqlarına qədər işlənmiş
tamaşalar...
Əlbəttə ki, tamaşadakı hər bir səhnənin,
hər bir mizanın, hər xırda detalın analizini eləmək
bir yazıya sığışmaz. Bunun üçün ayrıca bir
irihəcmli elmi iş yazılmalıdır.
Onu da xüsusi qeyd edim ki, Mehriban Ələkbərzadə
uzun illər əvvəl bu mövzuda geniş
araşdırmalar aparıb, həm televiziya müstəvisində
bu mövzuya müraciət edib, həm də
yazdığı bədii-sənədli materiallar dövri mətbuatda
dərc olunub.
Yəni mövzu onun üçün yeni deyil, onilliklər
boyu onun içində bişib yetişib ki, bu da mövzuya fərdi
yanaşma tərzinin formalaşmasına gətirib
çıxarıb... Bəs nədəydi bu fərdi
yanaşma tərzi?
Yaxın tarixə qısa bir ekskurs edək. Həm sovet
hökumətinin qurulduğu ilk illərin, həm də 37-ci
illərin terroru və repressiyaları haqqında Yenidənqurma
dövründən başlayaraq bütün SSRİ-də
çoxsaylı əsərlər yazıldı, səhnələşdirildi,
çəkildi. İndiyədək də postsovet ölkələrində
bu proses davam edir. Və açıq etiraf edim
ki, bu mövzunun dərin psixologizmi baxımından digər
xalqların yaratdığı əsərlər məndə
o qədər dərin təsir oyatmayıb, məhz rus mədəniyyətinin
yetirdiyi əsərlər mənə daha çox
ağrılı, daha dərin və psixoloji cəhətdən
daha dramatik gəlib. Çünki istənilən
digər xalq üçün bütün bu terrorların səbəbkarı
"kənardan gələn" işğalçı
qanlı imperiya idi. Bu faktor bütün
qanlı terrorun qavrayışını psixoloji baxımdan bir
qədər rahatlaşdırır. "Günah
bizdə deyil, onlardadı, kənardan gələnlərdə"
- bu cavab insanın içindəki niyə suallarını bir
qədər yumşaldır. (Nədənsə,
"Avatar" filmini xatırladım).
Lakin məhz
ruslarda bu yanaşma tərzi ola bilməzdi,
çünki imperiya elə onların özününkü
idi. Bütün qanlı terrorlara, repressiyalara
görə günahlandırmağa başqa bir qüvvə
yoxdu. Qurban da, cəllad da yalnız
özümüzük. Özümüz
özümüzə eləmişik. Bəs
niyə? Bizim içimizdəki bu vəhşi
instinktlər, bu qədər qana hərislik, bu qədər qəddarlıq
hardan peyda oldu? Niyə böyük mədəniyyət
yaradan bir xalq ikən, dönüb vəhşilər
yığınına çevrildik və elə öz
yaratdığımız mədəniyyəti də məhv
etdik?
Bu
cavabsız suallar psixikanı deşən mismar kimidi. Qurtulmaq mümkün deyil. Bunların
üzərində Rusiyanın təfəkkür adamları
indiyədək düşünür, unuda bilmir, ona görə
də həm vətəndaş müharibəsi, həm 37-nin
repressiyaları və başqa bu tip hadisələr indiyə qədər
onların mədəniyyəti üçün aktual
mövzulardandır.
Bütün bunları mövzu üzərində
xülasə eləməkçün yazmadım. Bu mövzuya
müraciət edən istənilən müəllif orijinal
yanaşma tapmaqda aciz qalır. Çünki
repressiya dövrünə hansı istiqamətdən
yanaşırsansa, görürsən ki, ruslar onu göstəriblər.
İnsanın fiziki iztirabının ən ağır nöqtələrindən
tutmuş, şiddətin, təcavüzün qəddarlığın
ən pik nöqtəsinə qədər...
Lakin Mehriban
Ələkbərzadə o spesifik orijinal istiqaməti tapa
bilib... Namus məsələsi.
Milli mentalitetdən doğan və Şərq insanı
üçün bütün ağrı-acılardan, fiziki əzablardan,
aclıqdan-susuzluqdan daha da üstün olan NAMUS
anlayışı. Qadın namusu və ləyaqəti... Mehriban Ələkbərzadə
üçün bu mövzuda orijinal istinad nöqtəsi bu məsələ
oldu və bütün əsər də məhz bu mövzudan
çıxıb şaxələndi, genişləndi...
Bildirim
ki, bu mövzuda Rusiyada otuz-qırx il ərzində
yazılan, çəkilən əsərlərdə məhz
bu məqamın önə çıxarılmasını
müşahidə etməmişəm. Çünki
açıq etiraf edək ki, onların qadınları
üçün bu həddi keçmək heç vaxt elə
də böyük problem olmayıb. Daha
asan və sadə qarşılanıb. Digər
fiziki iztirablar onlar üçün daha əhəmiyyətli
olub ki, onlara da kökləniblər. Qadın
namusu isə onlarca başqa problemdən biri kimi (birincisi yox, məhz
sıradan biri) təqdim olunub.
Deməli, bu tamaşada Mehriban Ələkbərzadə
indi dəb düşən plagiat mədəni nümunələrdən
fərqli olaraq, mövzuya sırf spesifik milli münasibətini
tapa bilib və onu da ön plana çəkərək
qabardıb. Yoxsa, bu mövzuda sadəcə insan iztirabı üzərində
istənilən əsər qurulsaydı, Rusiyadakıların
solğun təkrarı olacaqdı.
Quruluş
Tamaşanın gedişatını danışmağa
ehtiyac yoxdu. Çünki əksər oxucular əsərin
mövzusundan və qismən də məzmunundan xəbərdardır.
Adətən bu cür əsərlər üst-üstə
bir neçə plastdan ibarət olur.
Tarixi faktlar - dramaturq təqdimatı - rejissor həlli.
Bu tamaşada Mehriban xanım məqsədli şəkildə
dramaturji təqdimatdan imtina edib. Zatən mövzu barədə
bu qədər zəngin tarixi faktlar varkən, heç
dramaturqa ehtiyac da yoxdur. Müəyyən qədər
bədii təxəyyülü olan rejissor aradakı xırda
boşluqları özü də doldura bilər. Necə ki, Mehriban xanım eləmişdi.
Dramaturji halqadan imtina bir psixoloji məqamı da
yaratmışdı ki, bu da əsərdə baş verənlərin
tamaşaçı tərəfindən məhz tarixi
reallıq kimi qavrayışı idi. Tarixi hadisələrlə tamaşa
arasında istənilən bir dramaturqun adı getsəydi, ən
sərt, ən acı məqamlarda, tamaşaçı
qeyri-ixtiyari düşünəcəkdi ki, daha bu qədər
də ola bilməz, yəqin ki, burda bir
çox şeylər yazarın təxəyyülünün
məhsuludur.
Lakin budur, dramaturq yoxdur, çünki qəddar tarixi
reallıq özü ən böyük və ən sərt
dramaturq kimi çıxış edir. Sənin
baxdığın hadisələr də eynən reallıqda
olduğu kimi təqdim edilir. Heç bir müəllif
təxəyyülü, heç bir uydurma yoxdur. Nə varsa, nə görürsənsə, elə bu
cür də baş verib. (Bu kontekstdə
ara-sıra rejissorun öz təxəyyülünün məhsulu
olan detallar da, elə tarixi reallıq kimi qavranılır).
Tamaşanın əvvəlində təqdim edilən
televiziya filmi üslubunda sənədli-vizual materiallar da eyni
fikri tamaşaçıda yaratmağa istiqamətlənib -
burda nə görürsünüzsə, həqiqətən
baş verib, burda kimi görürsünüzsə, həqiqətən
real tarixi şəxsi oynayır. Nə obrazlarda, nə
hadisələrdə heç bir şərtilik yoxdur, şərtilik
yalnız bədii priyomlardadır.
Məhz buna görə də tamaşa haqqında elə
kluarlarda səslənən ilk fikirlərdən biri də bu
idi - burada epik nəsr, kino, televiziya və teatrın
priyomları vəhdət halında təqdim edilib.
Tamaşanın bir proloq və şərti olaraq
üç hissədən ibarət olması da kino
dramaturgiyası (Sid Fild strukturu) üzərində qurulması
təəssüratı yaradır.
Fəlsəfi-struktural gəzişmə
Əsər, qeyd edildiyi kimi, bir proloqdan və üç
hissədən ibarətdir.
Proloqda
sanki bizə ən ağrılı məqamları əhatə
edən sürgün motivləri təqdim olunur ki, bu da
tamaşaçını əsərə daha möhkəm
bağlamaq məqsədi güdür...
Sonra isə sanki geri qayıdırıq və ilk hissə
başlayır - Bakıdakı həbslərdən dərhal
sonra baş verən məhbəs və dindirmələr mərhələsi. Bu hissə
şərti olaraq publisistik adlandırıla bilər,
çünki əsasən real tarixi hadisələri əks
etdirən arxiv materialları üzərində qurulub.
Ardınca məhkəmədə cəza almış
qadınların sürgün yolu başlanır. Bu hissədə
xatirələr üzərində qurulan yol sərgüzəştləri,
nədənsə, metafizik bir müstəviyə gəlir.
Üçüncü hissə isə artıq Vətən
Xainlərinin arvadlarının saxlanıldığı
düşərgədə baş verənlər üzərində
qurulub ki, bunu da, zənnimcə, şərti olaraq realizm mərhələsi
adlandırmaq olar. Burda da sürgündən qayıdandan
sonra real məhbusların yazdığı xatirələrdən
istifadə olunub.
Publisistika və ibrət dərsi
Proloqdan sonrakı ilk hissədə bizə əsas qəhrəmanlar
publisistik faktoloji prizmadan təqdim olunur.
Burda
bolşevizmə inanan, həyatını bu ideyanın yüksəlməsinə
sərf edən və nəticədə elə o ideologiya tərəfindən
məhkum edilən Ayna Sultanovadan tutmuş, zadəgan ailəsində
böyüyən şair xanımı Şükriyyə
Axundzadəyə qədər, (Xədicə Qayıbova,
Şövkət Məmmədxanova, Dibər Axundzadə, Ceyran
Bayramova, Xavər Qarayeva, Tamara Hüseynova, Umgülsüm
Sadıxzadə, İzzət Vəzirova, Zivər Əfəndiyeva,
Panfiliya Tanaildi, Fatma Xuluflu və b...)
xeyli sayda real tarixi personajlar toplaşıb. Və hər birinin də öz həqiqəti (və
ya həqiqətsizliyi var).
İlkin dindirmələrdə və Bakıdakı məhbəsdə
onlar arasında münasibətlər zamanı çoxsaylı
ziddiyyətlər üzə çıxır ki, bu da həmin
dövrün ideoloji və ictimai qarşıdurmalarını
məhz qadınların konfliktləri vasitəsilə
tamaşaçıya açmağa kömək edir. Müəllif məhz bu
fraqmentdə ilk olaraq öz yanaşma tərzini, öz
münasibətini qarşımıza qoyur - pafosdan və
ideallaşdırmadan uzaq, realist fəlsəfi yanaşma...
Burda müxtəlif səbəblərdən repressiya
qurbanı olan qadınların heç də hamısı
ideallaşdırılaraq məzlum, fəqir, günahsız
qurbanlar kimi təqdim edilmir. Onların heç də
hamısı Mələk saflığında deyil. Qeyd
etdiyimiz kimi, burda "xan" qızı olan fahişədən,
ərini NKVD-yə satan satqından tutmuş, namusunu, ləyaqətini
qorumaq üçün həftələrlə üfunət
iyi verməyə razı olan şair xanımına qədər,
hər cür personaj var.
Lakin buna
rəğmən onların hamısı insandı, hamısı
QADIN-dı... Öz iradələrindən
asılı olmayaraq, tarixin qanlı dəmir məngənəsində
sıxılıb sındırılan qadınlar.
Heç
bir insan isə bu cür sındırılmağa layiq deyil! Ələlxüsus qadın. Ələlxüsus
Azərbaycan qadını...
Əsərdə suallar çoxdu və fasiləsiz olaraq
səsləndirilir.
Bu suallar
sanki uzun səfərə ayaqyalın çıxan əsirlərin
ayaqlarının altına səpələnmiş
şüşə qırıntıları qədər əziyyət
verir, incidir... Amma bunlardan yan keçmək də
mümkün deyil.
Demək olar ki, bütün qəhrəmanlar o suallar dolu
yolun əsarətindədirlər. Sualların isə
cavabı yoxdu. "Stalinin niyə xəbəri
yoxdur?" sualından tutmuş, "Mən bura niyə
düşmüşəm?" sualına qədər...
Bəziləri isə daha da irəli gedib
suallarının cavablarını rejimin "yox" elan etdiyi
Tanrıya ünvanlayır və minilliklərin ən
ağır sualı dilə gəlir - Axı bu qədər
zülümlə üz-üzə qalan insanın
günahı nədir?
Lakin
Tanrı da, sanki bu məmləkətin üstündə
yoxmuş kimi aparır özünü... Siz mənə
arxa çevirdiniz, eybi yox, mən də sizə arxa çevirərəm.
Cəhənnəm yolu
Əsərin ikinci hissəsində, yuxarıda dediyimiz
kimi, qadınların sürgün yolu təqdim edilir ki, burda
da hadisələr metafizik müstəviyə keçir.
Bizə təqdim olan qurpuluşda metafizika sonda yox, məhz
ortada təqdim olunur. Publisistika ilə realizmin arasında.
İlk baxışdan qəribə görünə
bilər. Axı adətən realizmdən
başlanan yol məhz sonda metafizikaya yüksəlir.
Bəs, görəsən, niyə? Təbii,
düşünə bilərik ki, tarixi reallıq özü
bu xətti qoyub. Məhkəmə,
sürgün yolu və düşərgə. Burda nəsə simvolika axtarmağın yeri yoxdu.
Amma mən
bir az başqa cür düşünürəm.
Həyatda təsadüf olmur. Hər şeyin bir izahı var.
Məncə, burda sualın cavabını məhz
qadın mövzusunda axtarmaq lazımdı. Qadının
mənəvi yüksəlişi heç vaxt metafizika ilə
bitmir. Sonda mütləq realizm
sınağından çıxmaq lazımdı. Ona görə
də tarixən qadınlardan ənənəvi mənada dərviş,
sufi, övliya çıxmayıb. Çünki qadının bütün mənəvi
yüksəlişi, ilahi məqama çatması metafizikadan,
idealizmdən sonra məhz realizmin acı imtahanıyla
üz-üzə qalmasından keçir. Burda
tamam fərqli müstəviyə keçirik. Əbəs deyil ki, islamda doğuş üstə
ölən qadın şəhid qismində qəbul olunur.
Eyni zamanda cəmiyyət üçün
dürüst övlad tərbiyə edə bilən qadın
övliya qismindədir.
Və NAMUS və ləyaqətini qorumaq üçün
çarpışan qadın Kərbəla
döyüşünə çıxmış mücahid
nisbətindədir.
Kimsə razılaşmaya bilər, hər halda mən belə
düşünürəm və Mehriban Ələkbərzadənin
bizə təqdim elədiyi əsərdən bu nəticəni
çıxarıram.
Şeyx Əttarın "Məntiq-ət Teyr" əsərinin
məzmununu xatırladım. Yüzlərlə quş İlahi həqiqətə
(Simurq quşuna) çatmaq üçün yola
çıxdı, bu yolda neçəsi öldü, neçəsi
çətinliyə dözə bilməyib geri qayıtdı,
neçəsi yarı yolda qaldı... yalnız az
bir qismi (cəmisi 30 quş) Qaf dağının zirvəsinə
qalxa bildi. Və məlum oldu ki, Simurq (farsca 30
quş mənasını verir) elə onların
özüdü. Beləliklə, onlar ilahi
həqiqətə çatıb vəhdətə
qovuşdular.
Bu əsərdə də Azəbaycan
qadınlarının Qaf dağının zirvəsinə
qalxması göstərilir sanki.
Şəxsən mənim özümdə bir
tamaşaçı olaraq əsərin məhz bu orta hissəsi
daha çox iz buraxdı. Çünki özüm metafizikaya bağlı
adamam və mənim üçün sürgün yolu - o
yük vaqonu, onlarca zərif məxluqun az qala heyvan kimi yük
vaqonuna doldurulması, ayaq üstə min kilometrlərlə yol
getməsi, yolda yaşanan dramatik situasiyalar, dava-dalaşlar,
aclıq, susuzluq, qəddar təcavüzlər, intiharlar -
bütün bunlar sadəcə canlı insanların
sürgün səfəri yox, sanki məsum ruhların xəyali
axirət yolçuluğu idi.
Bu vaqon bu dünya ilə o dünyanın sərhədi
idi sanki və bu sərhəddə baş verənlər həqiqətən
də hansısa məqamda real tarixi fakt məzmunundan çıxır,
böyüyür, genişlənir, tamam transendental rəng
alırdı.
O taxta
qutunun içində kibrit çöpləri kimi bir-birinə
sıxılaraq həftələrlə yol gedən
qucağı körpəli, hamilə, xəstə, zəif,
ümidsiz qadınlar tamaşanın bu hissəsində həqiqətən
də insanlıq çərçivəsindən kənarlaşıb,
sanki ruhlara, kabuslara çevrilmişdilər.
Qazaxıstan çölləri -
Düşərgə
Əsərin üçüncü hissəsini ayrıca
bir pyes hesab etmək olar. Qapalı məkana düşən, həyatın
sərt sınaqlarıyla üz-üzə qalan zərif məxluqlar.
Bəziləri artıq qadın simasını itirmiş, daxilən
sınmış, əzilmiş, bəziləri isə əksinə,
bir az da güclənmiş, bərkimiş
və daha ağır sınaqlara hazır olan qadınlar.
Nədənsə, sevgi haqqında deyilən məşhur
bir fikir yada düşür. Ayrılıq külək, sevgi isə
atəş kimidir, külək zəif alovu söndürür,
güclü alovu isə bir az da gücləndirir.
Bu yol da qadınlarımız üçün eyni rolu
oynamış oldu. Zəifləri sındırdı, güclüləri
bir az da gücləndirdi.
Həbs
düşərgəsinin bir maraqlı məqamı da kriminal
keçmişi olan və düşərgədə "vəziyyətə
baxan" qadınlarla bizim baş qəhrəmanların
kontaktı və konfliktləridi... Lakin Mehriban
Ələkbərzadə milləti, əqidəsi bilinməyən
"kriminal" qadınları da, sadəcə antoqonist,
düşmən kimi təqdim eləmir. Yox, onun da
içinə girir, onun da zəif damarına toxunur, içindəki
ağrıları, iztirabları üzə
çıxarır və ağladır... Beləliklə,
onu da "düşmən"likdən çıxarıb
öz qəhrəmanına çevirir. Axı
nə olsa da, o da qadındır. Böyük hərflə
olmasa belə, hər halda qadındır, üstündən xətt
çəkmək olmaz...
Əsərdə
kişi obrazı yoxdur. Daha doğrusu,
böyük mənada kişi...
Təqdim
olunan baş qəhrəmanların nəzərindəki
"böyük kişilər"in əksəriyyəti
artıq güllələnib, bir hissəsi də digər
düşərgələrdə çürüyür...
Bəli, düşərgədə, həm də
"böyük kişi"lərini itirmiş
qadınlarımızın psixoloji dünyası
açılır. Onların aləmində ətrafda gördüyü
bütün "kişiciyəzlər" - müstəntiqlər,
nadzorlar, əsgərlər, hətta yalançı şahidlər
yalnız ziyan verə bilən tamahkar, həris, təcavüzkar
vəhşi heyvanlardan başqa bir şey deyillər. Və bu kişiciyəzlər qarşısında
qadınların öz ləyaqətlərini müəyyən
qədər qorumaq üçün qəribə şəkildə
sıxlaşmasını, birləşməsini,
toplumlaşmasını müşahidə edirik. Çünki "əsl kişi"lərin
olmadığı bir müstəvidə yeganə yaşam
üsulu bir-birinə möhkəm sıxılmaq, bir-birinə
kürək söykətməkdir.
Övladlar - uşaqlar
Əsərin son hissəsində qaldırılan bir
problem də övladlar problemidi. Əlbəttə,
qadın varsa, övlad problemindən yan keçmək məntiqə
uyğun olmaz.
Xalq
düşməni kimi həbs olunan valideynlərindən imtina
edən uşaqlar... Şəxsən mənim
özüm üçün ağır mövzudu. Çünki uşaqlıqda pioner olarkən ən
çox düşündüyüm obrazlardan biri də Pavlik
Morozov obrazı idi. Vaxtilə balaca Pavlikin
şücaətləri barədə bizə uzun-uzadı
"nağıllar" söyləniləndə, tək mən
yox, yəqin ki, bir çox sovet uşaqları eyni hissləri
keçirirdi. Görəsən, mən
bunu edə bilərdimmi? Görəsən, mən
hökumətin ideyası uğrunda, öz
"doğmalarımı sata bilərdimmi?".
Yəqin ki, bir çoxları edə bilməzdi. Ələlxüsus
bizdə, ailə dəyərlərinin daha yüksək
olduğu bir cəmiyyətdə. Amma istər-
istəməz Pavlik Morozovun hərəkəti bizim uşaq təfəkkürümüzdə
qəribə qorxunc bir psixoloji iz buraxmışdı.
Mehriban xanımın tamaşasında da bizə bir
neçə Pavliklər təqdim olunur. Təbii ki,
xarakterlər, talelər, fikirlər müxtəlifdir.
Lakin bütün bu uşaqları bir şey birləşdirir
- öz tanrılarını həqiqi bir imanla sevmək, yaxud
sevmək MƏCBURİYYƏTİ!!!
Və buna görə də divarda uşaqların
yaratdığı işıq tablosunda İsa Məsihlə həvariləri
- Stalin və partiya rəhbərliyi ilə eyniləşdirilir. Bəli, bu uşaqların
Tanrısı və həvariləri məhz bu partiya xadimləridir...
Qarşıda isə onları vicdan əzabıyla
dolu uzun bir ömür gözləyir. Bəlkə
də ömürsüzlük.
Lakin müəllif övlad probleminə sadəcə
valideyndən imtina edən uşaqlar üzərindən
toxunmur. Xalq düşmənindən doğduğu uşaqdan
imtina etməyə çalışan qadın obrazı da
çox təsirli məqamlardan biri idi.
Finalda baş qəhrəmanların azad olması və
ümumilikdə çəpərin dağılması
qadınlarımız üçün bütün
ağır sınaqların başa çatmasına işarə
idi.
Sanki
Tanrı geri qayıdır... Cəhənnəm əzabı
bitir. Və ən əsas onların hamısı da
olmasa, heç olmasa bir qismi bütün sınaqlardan
üzü ağ çıxdı. Namus və
ləyaqətlərini qoruya bildilər... Bu isə
Şərq qadını üçün ən böyük qələbədi.
Texniki detallar
Tamaşanın adi insanlar üçün maraqlı
olmasına xidmət edən məqamlardan biri də səhnə
dekorasiyasının standartdan kənar, dinamik və dəyişkən
qurulması idi.
Burda dindirmə otaqlarından tutmuş, həbs
düşərgəsinin həyətinə qədər
görə bilirik. Tamaşaçıya ən çox təsir
edən ən maraqlı detal isə əsirləri
sürgünə aparan yük qatarının bir vaqonunun səhnədə
real ölçüdə qurulması idi. Bu
vaqon gah məhbəsə çevrilir, gah irəli
çıxıb, tarixi məlumatların təqdimatı
üçün ekran rolunu oynayırdı. Kompüter qrafikası ilə
yığılmış hərəkətli portretlərin
danışması da maraqlı təsir oyadırdı. Əlbəttə, bütün tamaşadakı bu
cür tapıntıları sadalamaq üçün gərək
əldə dəftər oturub hər şeyi ora qeyd edəsən.
Çünki əvvəldə dediyim kimi, əsərdə bədii
baxımdan boşluq yoxdur... Ən maraqlı cəhət isə
bu idi ki, bütün sintetik bədii priyomlar səhnəyə
televiziya, kompüter qrafikası, səs və işıq
effektlərinin gətirilməsi və müxtəlif başqa
texniki tapıntılar, sadəcə "mən bunu da göstərə
bilirəm", "mən bunu da səhnəyə gətirə
bilirəm" niyyəti ilə edilməyib.. Hər bir detal, hər
bir tapıntı səhnədə yaşanan halların, təqdim
olunan ideyanın tamaşaçı qəlbinə daha dərindən
nüfuz etməsinə xidmət edir...
Tamaşada aktyor oyununun keyfiyyəti və ümumilikdə
səhnələrin mizanları, sırf teatral məqamlar barədə
yəqin ki, teatrşünaslarımız yazacaq. Və rejissor
özü daha yaxşı bilir ki, nəzərdə
tutduğunun neçə faizini yaradıcı heyətdən
ala bilib, nə qədərini ala bilməyib.
Mənsə
adi bir tamaşaçı olaraq deyə bilərəm ki,
heç kim və heç nə ümumi
kompozisiyadan çıxmırdı, yad kimi, yamaq kimi
görünmürdü, hər şey yerli-yerində idi.
Əlbəttə,
kimlərsə tamaşanın xronometrajının uzun
olmağını qeyd edə bilərlər, amma
düşünürəm ki, hadisələrin dinamikası və
dramatizmi, güclü energetik partlayışlar elə yüksək
səviyyədə qurulmuşdu ki, 4 yox, hətta 5, 6 saat davam
etsəydi belə, zənnimcə, heç kim
darıxmayacaqdı. Çünki
tamaşaçılar tam olaraq səhnədəki gərgin və
eyni zamanda dinamik hadisələrin axarına elə
düşmüşdü ki, sanki hər kəs yaxın
tariximiz üçün taleyüklü həmin hadisələrdə
şəxsən özü iştirak edirdi. Zövqü
və intellekti olmayan tək-tük təsadüfi
tamaşaçı üçünsə, bu əsər 4
saat yox, 40 dəqiqə də olsaydı, yenə də eyni dərəcədə
darıxdırıcı olacaqdı.
Zənnimcə, nəinki son onilliklərdə, ümumiyyətlə,
Azərbaycan teatrı yaranandan bəri səhnəmizdə belə
monumental epik tamaşa oynanılmayıb. Şəxsən
mənim üçün ən sevindirici hal bundan ibarət idi
ki, smartfonların insanları qısa audio-vizual materiallara
öyrəşdirdiyi bir vaxtda, rejissor və yaradıcı heyət
müasir insanı bir neçə saat öz təsiri
altında saxlaya bilmişdi. Deməli, son nəticədə,
nə qədər texnika inkişaf eləsə də, nə qədər
lazımsız əyləncələr həyatımızı
doldursa da, sənət insanın ruhuna toxunub onu öz təsiri
altına ala bilir. Sadəcə sənət də gərək
əsl sənət olsun...
Əsl sənət
Bəs bu əsərin əsl sənət nümunəsi
olduğunu nədən bilə bilərik? Sadəcə
dramatik hadisələrdənmi? Səhnədəki
enerji partlayışındanmı?
Əlbəttə
ki, yox... Bəzən sənətdə elə
güclü enerji partlayışları olur ki. İlk olaraq ruha, qəlbə möhkəm təsir
edir. Lakin sənət əsəriylə təmasın
bitəndən bir az keçir və
unudulur, yaddan çıxır, heç bir iz buraxmır. Son
onilliklərdə az qala bütün
dünyada məhz belə əsərlər daha çox ön
plana çıxır, təriflənir, təqdir edilir. Möhtəşəm səhnə şouları,
zahirən monumental görünən quruluşlar, filmlərdəki
çoxmilyonluq dekorlar, kütləvi səhnələr və
s. - bütün bunlar anındaca güclü təsir edir, lakin
altı boş olduğuna görə bir gün sonra unudulub
gedir.
Mən özüm özüm üçün əsl sənətin
kriteriyası kimi məhz yaddaş amilini həmişə
ön plana çəkirəm. Əgər əsər
insanın yaddaşına həkk olunursa, təmas bitəndən
sonra onun ruhunda, içində ikinci həyatını başlayırsa,
deməli, həqiqətən də əsl sənət
nümunəsidi.
"Kod adı VXA" tamaşasının
premyerasından artıq bir neçə həftə
keçib.
Şəxsən mən özüm indiyə qədər də
tamaşanı düşünürəm, nələrisə
yenidən xatırlayıram, hətta müəyyən məqamlar
sanki daha parlaq canlanmağa başlayır şüurumda...
Sanki içimə toxumlar atılıb və günlər
keçdikcə cücərməyə
başlayırlar...
Və əminəm
ki, bu proses tək mənim yox, bir çox
tamaşaçının içində gedir.
Əsərin
məzmunu haqqında çox şey demək olar, lakin
tamaşaçıların maraqlarını azaltmamaq
üçün çalışdım ki, yazıda ümumi
məzmunun, baş verən hadisələrin dərinliklərinə
getməyim... Axı əsl sənətin elə ən birinci
kriteriyalarından biri də budur ki, onun bütün təsirini
sözlə təsvir etmək mümkün olmasın, sənətin
təsiri sözə sığmasın... Tamaşadakı
bütün tapıntıları bir kənara qoyuram, elə
bircə kiçik epizod - məhbəsdə iki qadının
ayaqyoludan götürdükləri vannanı öz
başlarına tökmələri və bu üfunət
yağışı altında xoşbəxt bir "namus rəqsi"ndə
bir-birinə sıxılmasının yaratdığı bədii
təsiri hansı sözlə ifadə etmək olar? Həmin an hamı qaranlıqdadı, yalnız onlar
işıq altındadılar...
Əlbəttə, söz acizdi burda. Gərək baxasan, görəsən...
Əsl sənəti görəsən...
P.S.
Tamaşa həm də bir ibrət dərsi idi. Premyeradan sonra
çox adamla əsər barədə söhbət etdim,
müxtəlif fikirlər eşitdim, amma mənə ən
çox təsir edən bir xanımın fikri oldu. "Tamaşadan sonra ən çox hansı hissi
keçirdin?" sualına qısa bir cavab eşitdim - xəcalət.
Biz burda
kiçik məişət problemlərindən
sınırıq, depressiyaya düşürük, insan sifətini
itiririk, bütün el-aləmə nifrət
yağdırırıq, qarğış edirik... Lakin bizim yaxın sələflərimiz gör necə
sınaqlardan çıxıblar, amma sınmayıblar, şərəf
və ləyaqətlərini qoruya biliblər. Bəs biz niyə belə aciz və zəif
olmuşuq?
Bəli, bu da son sual. Biz niyə belə olmuşuq...
Sonda əsərin (çünki bu
gördüyümüz sadəcə bir teatr
tamaşasından çox-çox üstun olan bir sənət
əsəridi) müəllifi və quruluşçu rejissoru
Mehriban Ələkbərzadəyə və bütün
yaradıcı heyətə həm təşəkkür edirəm,
həm də təbrik edirəm.
Müasir
Azərbaycan qadınlığının mənəvi
inkişaf ensiklopediyasını səhnə müstəvisində
uğurla yarada bildikləri üçün...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 7 yanvar.- S.4-6.