“Dağlar ürəyimin
başındadır, dost”
Sahib Əliyev-85
Sahib Əliyev xalq
yaradıcılığından bəhrələnən şairlərimizdəndir. Buna görə də onun yaradıcılığında
xalq yaradıcılığına
məxsus olan qoşma, bayatı, gəraylı və rübai formaları da xüsusi yer tutur. Özü də şair bu janrlara əl
atanda ona hökmən müasirlik əhval-ruhiyyəsi qatır.
Bu da oxucuya
xüsusi zövq verir. Bu cür yazılara iki misal gətirmək istəyirəm - biri qoşma, biri isə rübai:
Yerişi
nə gözəl yerişdi bunun,
Elə bil bir sona üzməyə
gəlir.
Ya da ki, kəklikdi,
məni göy bilib,
Xırdaca-xırdaca süzməyə
gəlir...
...Gəlir qulağıma qeyibdən bir səs:
- Gəl, düşmə təşvişə, deyir
ki, əbəs.
Məhəbbət çiçəyi götürüb
bu kəs,
Sənin ürəyinə düzməyə
gəlir.
"Gəlir"
Ya:
Bir cürə deyilik, yox, biz adamlar,
Var əyri
adamlar, var düz adamlar.
Dünyada heç nədən
qorxmaz, çəkinməz
Namusu, vicdanı
təmiz adamlar.
***
Dünyanın işidi, başa
düş, paxıl,
Göy doldu, havada ildırım çaxır.
Başqası öləndə sevinmə,
çünki
Sənin də başına gələcək axır.
***
Qızları aldatmaq hünər
deyil, yox,
Oğlanlar, bu işlə öyünməyin çox.
Qızların ürəyi yarpaq
kimidi,
Yarpaq deşilməzmi
batıranda ox?
Sahib Əliyevin sərbəst
vəzndə yazdığı
şeirlər də orijinal təsiri bağışlayır. Onun bu cür şeirləri başqa şairlərin həmin səpkidə yazılmış şeirlərindən
tamamilə fərqlənir.
Bəzi şairlərin belə şeirlərinin çoxunda
fikir əsas götürülür, sözlər
isə necə gəldi, səpələnir,
bəzən şeirin
yaraşığı olan
qafiyəyə əməl
edilmir, ediləndə
də qafiyələr
bir-birindən uzaq düşür. Sahibin sərbəst
şeirlərində isə
qafiyələr, heca vəznində olduğu kimi, bir-birinə çox yaxın olur. Bu da
şeirin oxunuşunu yaxşılaşdırır, sanbalını
artırır. Bunu
"Bəxtəvər heykəlin
başına" şeiri
əsasında sübut
etmək istəyirəm:
Bəxtəvər heykəlin başına
-
dağ kimi durubdu durduğu yerdə.
Boyuna-buxununa söz ola bilməz,
adı-sanı da gəzir
ən yaxşı nəğmədə,
ən yaxşı şeirdə.
Dərdi
yox - qanı qarala,
xəstə də olmayır - rəngi sarala.
O, olan yerdə çətinlik də hədərdi.
Ömrü də ki,
beş günlük deyil,
dünyanın ömrü
qədərdi.
Şairin yaradıcılığındakı ən yaxşı xüsusiyyətlərdən biri
də sözlərdən
yerli-yerində istifadə
edilməsidir. Bunu onun yaratdığı
təkrirlər daha yaxşı sübut edir. Məlumdur ki, bəzi bədii əsərlərdə
təkrir də olur, təkrar da. Bəzən yazar eyni söz və ya fikri yersiz-yersiz
bir neçə dəfə işlədir.
Bu da olur
təkrarçılıq. Təkrarçılıq, əslinə qalanda,
çox pis şeydir, əsəri hörmətdən salır.
Lakin elə sənətkarlar da var, eyni
sözü elə ustalıqla təkrar-təkrar
işlədir ki, oxucu da ondan
xüsusi ləzzət
alır. Buna da deyirlər təkrir.
O, eyni sözü bir neçə dəfə elə işlədir ki, bu, fikri daha
da qüvvətləndirir,
həm də misraya və ya bəndə şirinlik gətirir. Konkret misal: Şair "Yarı sudu, yarı quru bu dünya"
şeirində "qoy"
sözünü bir bənddə düz dörd dəfə işlətmişdir. Lakin
həmin söz gör necə gözəl bir mənzərə yaratmışdır:
...Yu, saflaşsın, büllurlaşsın
qoy həyat,
Qoy həyatda
qanad açsın
toy-büsat.
Toy-büsatdan qoy doğulsun səadət,
Qoy deyilsin bir cənnətdi bu dünya.
Və ya "Yaxşılıq olmasa itər adamlıq" şeirində
bir neçə dəfə işlənən
"yaxşılıq" sözünün yaratdığı
lövhəyə diqqət
yetirin:
Yaxşılıq - sinəni coşduran
ilham,
Yaxşılıq - gecələr yandırılan
şam.
Bir sıra başqa şeirlərində də
şairin eyni sözü bir neçə dəfə işlətməsi şeirə,
bir növ, gözəllik verir:
O kəs ki, harama,
gördüm, hərisdi,
O kəs nəzərimdə
hər şeydən pisdi.
"Barışa bilmirəm
belə adamla"
Bu cür boyunbağıdan
şairin onlarca başqa şeirlərində
də gen-bol istifadə edilib.
Sahib Əliyevin şeirlərinə
məxsus olan bəzi başqa məsələlərdən də
danışmaq olar. Məsələn, məlumdur ki, oxucu hər hansı bir şeiri təhlil edərkən həmin şeirin ona lazım olmayan misrasını və ya bəndini istədiyi vaxt ixtisara sala bilir.
Lakin Sahibin şeirlərində
bu, qeyri-mümkündür.
Çünki şair misranı
misraya, bəndi bəndə elə calaq edir ki,
kimsənin araya girməsi heç cür mümkün olmur. Başqa sözlə desək,
misra misradan, bənd bənddən tutub məqsədə doğru gedir. Götürək elə
"Yaşı da elə bil cavanlaşdırır"
şeirini:
Biri ağac əkdi, becərdi onu,
Yüz adam yığılıb
barını yedi.
Bar yeyən adamlar sonra da bir-bir
O, ağac əkənə
"çox sağ ol" dedi...
...Ruhu da qaldırır
göylərə "sağ
ol",
Həvəsi sinədə coşub-daşdırır.
Zəhmətin bəhrəsi olanda
"sağ ol",
Yaşı da, görürsən, cavanlaşdırır.
Ən yaxşı
cəhət odur ki, Sahibin şeirlərindəki
sadəlikdə böyük
bir dərinlik yatır. Şair sadəliyi dərinliklə
birləşdirəndə yeni
bir mənzərə alınır. Mən sadəliyin
dəyərini nəzərə
çarpdırmaq üçün
bir misal gətirmək istəyirəm.
Bəzən hər hansı
bir çayın və ya gölün
suyuna tamaşa edəndə görürsən
ki, su o qədər durudur, dərinlikdə mövcud olan hər şey,
lap xırda balıqlar
belə, gözünə
olduğu kimi görünür. Şeir
də belədir, sadə olanda, söz də, fikir də canına
yağ kimi
yayılır. Zövq alırsan
bu sadəlikdən.
Yeri gəlmişkən,
Sahib Əliyevin yaradıcılığına
xas olan sənətkarlıq cəhətlərindən
birini də qabartmaq istəyirəm. Böyük şairimiz
Bəxtiyar Vahabzadə
"İsti şeirlər"
adlı bir məqaləsində deyir ki, ədəbiyyat aləmində təzə
söz demək çox çətindir.
Çünki insan hər
dövrdə insan olaraq qalır və eyni duyğuları,
eyni həyəcanları
yaşayır. Lakin hər
dövrün sənətkarı
özündən əvvəl
yaşanmış duyğuları
özünə və
öz dövrünə
məxsus rənglərlə,
çalarlarla və həyəcanlarla keçirir.
Buna görə də fikir, duyğu özlüyündə
qalır. Lakin bu duyğu zamanın rənginə boyanıb yeni sənətkarın ürəyində özəlləşir,
öz ifadə tərzini, intonasiya üsulunu dəyişdirir,
təzələşir. Bütün bunları Sahib Əliyevin şeirlərində də
aydın görmək
olur.
Götürək elə "Dağlar
ürəyimin başındadı,
dost" şeirini. Yaşadığı
dağlar diyarını
atıb yaşamaq üçün Bakıya
gəldiyini ona irad tutan adama
şair deyir:
Deyirsən, dağları atıb,
gəlmişəm,
Dağları şəhərə "satıb",
gəlmişəm.
Yox, dağı şəhərə
qatıb, gəlmişəm,
Dağlar
ürəyimin başındadı,
dost!..
...Bizdən əsirgəməz
dağlar barın da,
Dağlarda hüsnü var adi qarın da.
Mənim
ilhamımın qanadlarında
Dağlar
o gördüyün yaşındadı,
dost!
Dağlar
ürəyimin başındadı,
dost!
Göründüyü kimi, heç kimin yazdığı dağlar şeirinə oxşamır. Hər söz də
təzə, hər fikir də tam orijinal, dağlara məhəbbət də olduqca güclü.
Bütün bunlar bizə haqq verir ki,
deyək Sahib Əliyev
həqiqətən gözəl
sənətkardır və
o çalışır ki,
öz şeirlərilə
oxucuda da gözəl əhval-ruhiyyə
yaratsın. Onun bu keyfiyyətini
bir çox ədəbiyyat alimləri,
ayrı-ayrı tənqidçilər
və başqa söz sərrafları da görür və bunu öz
yazılarında açıq-aşkar
büruzə verirlər.
Minaxanım Nuriyeva-Təkləli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.-
7 yanvar.- S.21.