Yaddaş səyyahı
Rüstəm Kamal-60
Yaxın
günlərdə 60 yaşı tamam olan filologiya elmləri
doktoru, alim Rüstəm Kamalın yazılarını 15 ildən
artıqdır ki, maraqla oxuyuram. Rüstəm
müəllim Bakı Slavyan Universitetinin
"Yaradıcılıq" fakültəsində 2008-2009-cu
illərdə "Azərbaycan ədəbiyyatı" fənnindən
bizə dərs deyib. Bu o vaxt idi ki, indi imzaları təsdiq
olunmuş bir sıra şair və yazıçılar
"Yaradıcılıq" fakültəsində təhsil
alırdı; Qismət, Fərhad Mete, Zərdüşt Şəfi,
Əsəd Qaraqaplan, Feyziyyə, Rəbiqə Nazimqızı,
Tapdıq Türksoy... Rüstəm Kamalın hər
mühazirəsi bizim üçün yeni bir
yaradıcılıq yoluna meyil yaradır, yaxud o vaxta qədər
kor-koranə mənimsədiyimiz düşüncə sistemlərindən
bizi qoparırdı. Rüstəm müəllim
mühazirə zamanı elə maraqlı fikirlər söyləyir,
emosional halı ona elə qənaətləri dedizdirirdi ki...
...həmin dərslərdə apardığım qeydlər bu
gün də dəftərçələrimdə
yaşayır. Rüstəm müəllim bəzən
kiminsə mətnlərinə münasibətdə amansız
olurdusa da, sonradan bu "əsəb"in müsbət təsirini
- ədəbi meyvələrini görürdük: Əsərləri
tənqid olunan gənc yazarların
yaradıcılığında zamanla keyfiyyət dəyişikliyi
aydın duyulurdu. Bu isə Rüstəm müəllimin
sözündəki inandırıcılıq gücü,
sirayətetmə bacarığı ilə bağlı məsələ
idi. Və biz bu gün də ədəbi dostlarla
görüşəndə 15 il öncəki
həmin dərsləri sevgiylə xatırlayırıq.
Daim maraqlı söz deyə bilmək Rüstəm
Kamalın alın yazısıdır. Yaradıcı adamların əksəri
həyatlarının bir dönəmlərində
başqaları üçün maraqlı ola,
yeni fikir söyləyə bilir, sonra isə təəssüf
ki, sadəcə haçansa dediklərini təkrarlamaqla
yetinirlər. Mən Rüstəm müəllimi
15 ildir tanıyıram və onun daim təzələnən
filoloji mülahizələri çoxlarını heyrətləndirir.
Və bəzən heyifsilənirəm ki, bu
şifahi fikirlər uçub-gedir, yazılara
köçmür. Bir sıra hallarda
"kaş Rüstəm müəllimin yanında bir katib
olaydı, ağzından tökülən dürləri
toplayaydı", deyə düşünürəm.
Onun "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı, Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Fətəli Axundzadə, Çexov, Frans Kafka və
onlarca müəllif haqqındakı yazıları filoloji
fikir tariximizdə yaşamağa haqqı olan mətnlərdir.
O, akademik üslubda yazmır, amma onun qənaətlərinin
mahiyyəti akademikdir, Rüstəm müəllim uzun
yazmır, amma onun tezisləri, qısa fikirləri haqqında
elmi əsərlər qələmə almaq
mümkündür, o, əksərən bədii əsərlərdəki
hansısa bədii detallarla işləyir, ancaq o detalların hər
biri nəticədə müstəqil konsept yara bilir.
Rüstəm müəllim yazdığı məqalələrdə
biz bir sıra şair və yazıçıları fərqli
yöndən tanıya bilirik. Məsələn,
hamımızın "sevgi şairi"
sandığımız Nüsrət Kəsəmənlini o,
"ölüm şairi" kimi xarakterizə edir və dediyi
fikirləri yazısında maraqlı fikirlərlə təsdiqləyir.
Yaxud "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı
ilə bağlı esse və məqalələri bu ölməz
bədii nümunənin yenidən şərhinə ehtiyac
olduğunu oxuculara aydın şəkildə göstərir.
Rüstəm müəllim mayasında dərin elmi mətləblər
olan yazılarını mətbuatda esse kimi təqdim edir. Bu, onun elmi
iddialardan uzaq bir alim kimi xarakterinin göstəricisidir. Bu gün içərisində fikir olmayan, ciddi tonlu
içiboş yazıların elmi məqalələr kimi
sırındığı bir dövrdə o, öz dərin məzmunlu
mətnlərini bu cür sadə təqdimatlarla oxucuların
ixtiyarına verir. Düşünürəm
ki, zamanla Rüstəm müəllimin yazılarındakı
detallar, qaldırılan məsələlər böyük tədqiqat
əsərlərinin mövzuları olacaq. Çünki onun esseləri oxucularda fikir doğuran,
onları düşünməyə təşviq edən mətnlərdir.
Bu gün həmin mətnlərdə, bəlkə
də, kimlərəsə sadəcə yozumlar kimi
görünən detallar haçansa təsdiqini tapmış
qənaətlər kimi yenidən oxucuları düşünməyə
vadar edəcək.
Rüstəm müəllimin "Yusif Vəzirin vida dəftəri"
adlı çox gözəl bir yazısı var. Müəllif
həmin yazıda Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
gündəlikləri ilə taleyi arasında maraqlı paralellər
aparır. Mətnin bir yerindən sonra artıq Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin əsərləri ilə
gündəlikləri sanki birləşir və onun tale
portretini yaradır. Bu yazıda müəllifin baş qəhrəman
olması haqqında Rüstəm müəllim heç bir
fikir demir, amma yazıdan bu nəticəyə gəlinir ki,
baş qəhrəman müəllifin tale ortağıdır,
yazıçı qələmə aldıqları ilə
öz ömrünün anlarını obrazlarının həyatına
transformasiya edir. Deməli, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
öncə gündəliklərində gələcəyini
yazırdı, sonra isə əsərlərində. Yəni onun taleyi öncə özü
üçün, sonra başqaları üçün
yazılan mətn idi. Rüstəm müəllimin
mətnlərində bu cür dərin mətləblər
çoxdur.
Rüstəm müəllim esselərini sanki alimdən
daha çox, yazıçı kimi yazır. O,
"Qırıq-qırıq, yarımçıq və
bütöv" adlı essesində yarımçıq qalan əsərlərin
mahiyyətindəki bütövlüyü çox gözəl
bir mövzuya çevirir. Mətndən belə
nəticə hasil olur ki, oxucunun yarımçıq əsərlərin
mövcud variantları ilə yetinərək
oxumağımız belə, həmin əsərlərin
bütövlüyünə dəlalət edir. Rüstəm müəllim bu cür maraqlı
düşüncəsi ilə bir daha göstərir ki, əsərlərin
yarımçıq qalma səbəbləri o bədii mətnləri
bir bütövə çevirir.
O,
azsaylı ədəbi təndiqçilərdəndir ki,
yazıçıya nəyi necə yazmaq barədə yollar
göstərə bilir. Rüstəm Kamalın
hekayənin süjeti ilə, mövzu seçimi ilə
bağlı düşüncələri
inandırıcılığı ilə seçilir. Məsələn,
"Tarixi roman yazsaydım" adlı məqaləsində
Rüstəm müəllim heç bir tarixi əsər yazmış
yazıçını tənqid etmir, amma tarixi roman
yazmağın elə yollarını göstərir ki, o
üsullardan kənarda yazılan əsərlərin sadəcə
pafos yığını olduğunu anlayırıq: "Mən
yazıçı olsaydım, XIX əsr Azərbaycan tarix səhnəsinin
"yadelli"sindən - Xasay xan Usmiyevdən ayrıca
tarixi-bioqrafik roman yazsaydım və cəsarətlə
Şuşa şairlərinin həcvlərindən nümunələr,
A.Dümanın "Qafqaz" əsərindən
parçalar, rus şairlərindən sətri tərcümələri
bu mətnin "hörüyünə hörərdim".
Uzaq hərbi qarnizondan Şuşaya gələn məktubları,
axırda isə Xasay xanın son monoloqunu daxil edərdim... Mən
Selcan xatunun bioqrafiyasını yazsaydım, əsərə
Trabzon memarlığı ilə bağlı esse, Haynrix fon
Ditsin bioqrafiyasını, İstanbul alman səfirliyindən bəzi
sənədlərini və "Dədə Qorqud" qəhrəmanlarını
daxil edərdim və onları tarixi
hadisələrin real şahidləri edərdim". Adətən, ədəbi tənqidçilər
yazıçıya ağıl öyrədəndə qələm
adamları onlara deyirlər ki, əgər daha
yaxşısını bacarırsansa, yaxud dediklərini qələmə
almaq bu qədər asandırsa, özün yaz. Bunu Rüstəm müəllimə demək olmaz.
Çünki o çox maraqlı hekayələr
də yazır. Məsələn, "Gecənin
öyküsü" adlı qısa hekayəsində ailə
münasibətini təbiət hadisəsi fonunda anladır.
Onun hekayəsində adamların münasibətləri
insan və pişik arasındakı bağlılıq
kontekstində açılır. Və Rüstəm
müəllimin yazı dilində qətiyyən elmi
üslubdan gəlmə ağırlıq, soyuqluq duyulmur.
Əksinə, bədii lirizm, oynaq və təsirli
dil onun nəsr üslubuna xasdır. ("Əmim
nə qədər yeyin-yeyin getsə də, Dəyirman dərəsindən
əsən meh onu gəlib ötdü").
Rüstəm
Kamalın cavabını aradığı suallar çox
maraqlıdır: "Şairlərimiz və
yazıçılarımız rus zabitlik kodeksi ilə
sufi-irfan əxlaqını necə birləşdiriblər?". Və o bu suala
"Çiyinlərində polkovnik və general
nişanları gəzdirən Mirzə Fətəli Axundzadənin,
İsmayıl bəy Qutqaşınlının, Abbasqulu
ağa Bakıxanovun və Ömər bəy Şirvaninin
tövbə məqamları" kontekstində cavablar
arayır. O, yazıçıların həyatlarındakı
düyünlü məqamlarla onların təhtəlşüurunun
mahiyyətini açır. Sonra həmin
"tapdığı açarları" oxucuya da təqdim
edir və o açarlarla həmin müəlliflərin əsərlərinin
qapısından asanca içəri daxil olmaq
mümkündür.
Rüstəm müəllimin yazılarında həm də
çoxlarının ağlına gəlməyən
müqayisələr görürük. Məsələn,
Mikayıl Müşfiqin "Çoban" poeması ilə
Mixail Bulqakovun "Ustad və Marqarita" romanı arasında
sükutun insan həyatındakı rolu kontekstində elə qəribə
bağlılıqları ortaya çıxarır ki, sanki müqayisəsi mümkünsüz
görünən mətnlər oxucuya bir-birinin davamı olan ədəbi
nümunələr kimi təqdim olunur. Yaxud başqa bir
yazısında koronavirusu "eşq epidemiyası"
timsalında "Romeo və Cülyetta"nın
sevgisi fonunda anladır. Eşqə düşmək
insanın ixtiyarında olmadığı kimi, epidemiyadan
yayınmaq da, əslində, mümkünsüzdür. Yaxud eşq bir sıra hallarda təmasdan
başladığı kimi, virus da təmasdan keçir.
Rüstəm müəllim mənəvi məsələlərin
fiziki mahiyyətini esselərində dərindən şərh
edir.
Rüstəm müəllimin "Yeriş haqqında
esse"si onun yazıçı kimi həssaslığını
bir daha təsdiq edir. O, bu yazısında əvvəlcə ədəbi mətnlər
vasitəsilə şəhərlərin, bədii qəhrəmanların
xarakterini açır, sonra müəlliflərin dili ilə
yerişin fəlsəfəsini izah edir, sonda isə bu həyati
detalla həm əvvəldə dediklərinə, həm də
yeriş haqqındakı uşaqlıq yaddaşında
formalaşmış düşüncələrə bədii
ilmələr vurur: "Atam deyirdi ki, baban
cavanlığında yol gedəndə qollarını
sağa-sola ata-ata yeriyirdi. Yerə baxa-baxa yeriyənlərlə
arası yox idi. Təkəbbürlü adam
haqqında deyirdi: "Köpəkoğlu elə yeriyir ki, elə
bil yeri-göyü bu yaradıbdı. Atam deyirdi ki, kişi insanın yerişinə baxıb qiymət
verirdi. Və onun müşahidəsi o qədər
dəqiq və sərrast olurdu ki, sonralar ikinci ada-ayamaya
çevrilirdi. Müharibədən
qayıdandan sonra bir daha kimsənin yerişinə fikir vermədi,
ayama qoşmadı. Çünki özünün bir
ayağı yox idi...".
Rüstəm müəllimin müşahidələrinə
diqqət edəndə bir məqamı da anlayırıq ki,
indi onun üçün ən maraqlı "kitab" həm
də öz yaddaşıdır. Çünki o
müqayisələr aparmaq üçün əksər
hallarda öz həyatına, yaddaşına müraciət
edir.
Rüstəm müəllimin ən təsirli
yazılarından biri "Güzgü" hekayəsidir. Onun müharibədən
qayıtmış və fiziki qüsuruna görə
güzgüyə baxmayan babasının öləndən
sonra aynaya köçmüş əksi (ruhu) barədəki
bu mətndə həm də bir fəlsəfi məqam ortaya
çıxır: Deməli, müharibələr xalqların
yaddaşındakı güzgüyə köçür, beləcə
hər gələn nəsillərin simasına çevrilir. Müharibə
xalqların güzgüsüdür...
Bu günlərdə bu yazını yazmaq
üçün əllidən artıq yazısını
yenidən oxuduğum Rüstəm müəllimin
yaradıcılığı haqqında çox söz demək
olar. Çünki onun mətnləri həm özləri
vacib mətləbləri şərh edir, həm də şərhə
açıqdır. Amma neyləyəsən
ki, ürəkdən keçənlərin hamısını
yazıb bitirmək namümkündü.
Sonda 60 yaşı tamam olan ədəbi tənqidçini,
alimi, müəllimimizi - Rüstəm Kamalı bir daha ürəkdən
təbrik edir, ona səadət dolu ömür arzulayıram.
Fərid HÜSEYN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 7 yanvar.- S.20.