Böyük alman alimi
Hans Peter Ahmet Şmide
və onun Heydər
Əliyev uğrunda mücadiləsi
Bakı
Dövlət Universitetinin Fəxri Doktorları
siyahısında Hans Şmidenin adı yoxdur. 2023-cü ilin
"Heydər Əliyev İli" kimi qeyd olunması səbəbilə
bu məsələyə diqqəti cəlb etmək istədim.
Alman şərqşünas, vəkil, tərcüməçi
Prusya əslli Hans Peter Şmide (19 yaşında müsəlmanlığı
qəbul etdiyinə görə özünə Əhməd
Şmide adını götürmüşdü) Azərbaycanın
dostu idi. Uzun illər Azərbaycanın nəinki Almaniya ilə,
eləcə də Türkiyə ilə mədəni
bağlantılarının qurulmasında ən mühüm
işləri görmüşdü. Ömrünü Azərbaycan
mədəniyyətinin Almaniya və Türkiyədə daha dərindən
tanınmasına həsr etmiş Şmide, az qala, böyük
sələfi Henrix Fridrix fon Dits kimi türkləşmiş
bir alman idi. Alman şərqşünaslığının ən
parlaq isimlərindən Annemarie Şimmelin də ayrıca dəyər
verdiyi böyük bir türkoloq-şərqşünas idi. Bəxtiyar
Vahabzadə ilə dostluq edirdi. Sovetlər dönəmində
on dəfə Bakıda olmuş, milli mücadilənin
körüklənməsində müstəsna xidmətlər
göstərmişdi. 1975-ci ildən başlayaraq, "Dədə
Qorqud" boylarını, Azərbaycan
nağıllarını alman dilinə çevirmiş və
onları Qərbi Berlində, Ankarada nəfis şəkildə
nəşr etdirmişdi. Vaqifin, Aşıq Ələsgərin
Türkiyədə tanıdılmasında böyük işlər
görmüşdü. XV yüzilə aid "Oğuznamə"nin
fotosurətini Berlin Dövlət Kitabxanasından Bakıya
göndərmişdi, Azərbaycanca Azərbaycan alimlərindən,
Türkiyə türkcəsində türk alimlərindən
daha üstün bir yazı üslubuna malik, yuxularını
belə türk dilində görən alman, Almaniyada uzun illər
Azərbaycanın tək dostu, Türkiyənin təəssübünü
çəkən yeganə qərbli intellektual.
Bəs
onun Heydər Əliyevlə bağlı anılmasına diqqəti
cəlb etməyimin səbəbi nədir?
Şmide
həm də Heydər Əliyev uğrunda mübarizlərdən
biriydi, xüsusən, 1993-cü ildə Türkiyənin milliyyətçi
kəsimi arasında Heydər Əliyev şəxsiyyətinin
daha dərindən tanınmasında onun təbliğlərinin,
haqlı təpkisinin böyük rolu olmuşdu. Heydər
Əliyev Prezident seçiləndən on gün sonra - 13
oktyabr 1993-cü ildə Əhməd Şmide Berlindən
İstanbula - Türkiyə milliyyətçilərinin liderlərindən
biri, "Azerbaycanın Türkiyede tanınmasına
çeyrek asrdan beri önderlik yapmış" Ahmet
Kabaklıya bir məktub ünvanlayır: "Pek möhtərəm
hocam! Bir süredir içimi burkan, içimi fena halde sıkan
bir maseleyi zatialinizin ittilaına sunmak ihtiyacını duyuyorum.
Malumunuz, Azerbaycanda iyi niyyetli, fakat talihsiz bir
cümhurbaşkanı, kendi acizliğini idrak ederek, terki vazife
etmiş, yerine Meclis Başkanı Haydar Aliyev, bir süre
Cümhurbaşkanlık görevini tadvir ettikden sonra Azerbaycan
Türk Halkı tarafından oyların büyük
çoğunluğu ile devletin en üst kademesine
getirilmiştir. Azerbaycan konusunda - acizane vükuf ve ihtisas sahibi olduğum
zatialinizin malumudur. Bu vüqufuma istinad ederek tam mesuliyetle derim ki,
bütün şanssızlıklara rağmen Azerbaycan
Türkleri Aliyevi seçmekle düşünülebilecek en
isabetli tasarrufta bulundular...Aliyev demokratik yolla hakimiyete geldi. Buna
rağmen Türkiyedeki bazi medyalar genellikle Aliyevi eski
komünist diye kötü puanlamaktadırlar... Türkiyedeki
Aliyev aleyhdarlarına yine de sitem etmek istemiyoryum. Ne bilsinler, işin zahiri manzarası böyledir.
Aliyev vaktiyle Azerbaycan KGB şefliğini, KP
Birinci Katibliğini ve esbak Sovyetler Birliğinin Başbakan
Birinci Yardımcılığını yapmış
adamdır. İşin içinde iş olduğunu
bilmeyenler, elbette kendisinden "eski komünist" diye
bahsedecektir".
Şmide
məktubunda məsələlərə aydınlıq gətirmək
üçün Azərbaycanın tarixi taleyini təhlil edir,
rus imperiyasının və rus xalqının Azərbaycana
münasibətinin siyasi şərhini verir, Rusiyanın Azərbaycan
siyasətinin mahiyyətində dayanan həssas məqamların
təfərrüatını, "Gülüstan"
müqaviləsindən tutmuş, neft kontraktlarına qədər
məsələləri politoloji incəliklə şərh
edirdi: "Rus yönetiminin ve ahalisinin empreyalist zihniyetine gore
Azerbaycan da, diğer eski Sovyetler Birliği Cümhuriyetleri de
Rusiya Anacığın helalıdır. Bu
anlayıştan onu kendisinden kuvvetli bir askeri güç
vazgeçirebilir. Bu askeri potansiyel mevcut
olmadığına gore köprüyü geçinceye kadar ayıya "dayı" demekten başka
care yok. Aksi halde kayet kısa bir sure sonra İvan
sizin de kapınıza dayanır. Şunu unutmayalım:
Gerek çarlık Rusya ve gerek kızıl emperyalizm
yıllarında ruslar hep Azebaycanlıların
"delidomrulluğundan" belli ölçüde ihtiyat
etmişlerdir. Halbuki şu andaki ermeni gailesi rusa da
nümayiş ettirmişdir ki, Azeri türkleri hiç de
korktukları kadar "deli dumrul"
değilmiş, duşmandan hatta kaçarmış, ondan -
megerse ihtiyat etmeğe gerek yokmuş".
1993-cü ildə belə bir durumda olan Azərbaycanda Heydər
Əliyevi dəstəkləməyi Şmide türk ictimai
fikrinə təlqin edirdi. Çünki Heydər
Əliyev işin əslini bilən yeganə siyasətçiydi.
Məktubda maraqlı olan başqa bir məqam da var. Alman
Şmide hətta o dönəmdə vəziyyətin
düşünüldüyündən də kritik olduğunu
anladığına görə, "Adriyatik sahilinden Çin
seddine kadar Türk dünyası
rüyasından ayılmağı, Rusiyanın kütlevi
cazibesindən" qurtulmağın optimal yollarını
müəyyənləşdirməyi
düşünürdü. "Vətən-Millət-Sakarya"
"düttürüsü"nün zamanı
olmadığını, hadisələrə romantik deyil,
gerçəkçi gözlə baxmağı təşviq
edirdi. Şmide bilirdi və dönə-dönə
xatırladırdı ki, İkinci Dünya savaşında zəbt
etdiyi minicik Kuril adalarını belə əsl sahibindən əsirgəyən,
fevc-fevc küçələrə tökülüb,
"Kurili naşi" (Kuril bizimdir) deyə avaz-avaz
bağıran bu müdhiş əjdaha (yəni Rusiya)
yeraltı və yerüstü zənginlikləri bol Azərbaycandan
asanlıqla vaz keçməyəcəkdi. Şmideyə görə, Azərbaycanı rus
imperializmindən tamam xilas etmək üçün Heydər
Əliyevin siyasi zəkasına ehtiyac var idi.
1993-cü
ildə, təbii ki, indiki kimi Türk birliyi modeli
qurulmamışdı, Azərbaycan torpaqları hələ
yenicə, həm də müqavimətsiz olaraq erməni
işğalına məruz qalırdı və bu səbəbdən
hələ zamanı yetişənə qədər ayıya
"dayı" deməyin, hətta lazım gələrsə
MDB-yə daxil olmağın qaçılmaz olduğunu
xatırladan Şmide Heydər Əliyevin əslində kim
olduğunu, türk dünyası üçün hansı dəyərə
sahib olduğunu Türkiyə cəmiyyətinə
anlatmağı özünə mənəvi borc bilirdi və
üzünü Ahmet Kabaklıya tutub, onun, yəni Azərbaycanla
bağlı həqiqətlərin gerçək mahiyyətini
bilməyən türk milliyyətçilərinin təsəvvürünə
1970-ci illərdə Azərbaycanı yönəldən Heydər
Əliyevin siyasi portretini həkk edir, Türkiyədəki Heydər
Əliyev imajı haqqında düşüncələrini
bölüşürdü: "Çeyrek asırdan beri
türklük ve müsülmanlık uğrunda, bazen çok,
bazen az, fasiləsizce çalıştığımı,
Siz hocamdan daha iyi bilen kimse yoktur. Bunun ecrini insanlardan değil,
Cenabi-Mevladan bekliyor ve niyaz ediyorum...
Tahmini
yirmi beş otuz yıldır bu faaliyeti
sürdürmedeyiz. Bu zaman dilimi zarfında, bolşevikliyin en
şedid olduğu devrlerde Azerbaycan KP-nin I Sekretari Haydar Aliyevin
şahsen tasvibi ile (uyğun bilməsi ilə) on kere Azerbaycana gide bildim. Ne yuvanın kuşu olduğumu, neye
hizmet etdiğimi, Azerbaycanda bolşevik rejimin mühalifleriyle
ünsiyyet kurduğumu, gelişlerimle, sohbetlerimle onlara cesaret
verdiğimi bu adam çok iyi biliyordu.
Bildiğini de ben, bana karşı olan şahsi tavrından
(davranışından) biliyordum... Aliyev
gerçəkçidir, genellikle (ümumiyyətlə)
Azerbaycan türk milletinin hayrına
çalışmıştır. Azerbaycanda bolşevik
aleyhdarı en önemli edip ve düşünürleri Aliyev,
kendi pozisiyonunu tehlikeye düşürmemekle, himaye etmiş,
milli mefkure doğrultusunda (istiqamətində)
çalışmalarına imkan vermiş, en azından göz
yummuştur... Bu adam milletini və
kültürünü her zaman sevmiş, imkan hasil olduqca
(tekrar ediyorum, kendi pozisyonunun tehlikeye düçar etməmek
şartıyla bolşevik fikriyyatın mühalifi olup,
tutumlarını cemiyet hayatnın çeşitli düzeylərinde
şu ve ya bu şekilde tecessüm etdiren Azerbaycanlı
aydınları korumuştur.
Öte yandan Azerbaycan bu gün ürek ağrıtan bir
vaziyettedir. Ülke genelinde milli çöküm müşahide
ediliyor. Devlet torpaklarının % 20-si
düşman işğali altındadır. Buna rağmen, durumun gerektirdiği milli vahdet yerine
milli nifak alıb yürümüş, her kes her kesin
şaytanıdır. Böyle bir ortamda, yani 30-40 siyasi partinin
30-40 ayrı istikamete çekmesi neticesinde ahalinin gitdikce
güçten, takattan düşmekte olduğu bir ortamda,
devletin başına professional, dirayetli, dinamik bir liderin gelmesi,
alkışlanacak bir durum, taleyin iyi bir jestidir.
Emin ola bilirsiniz ki, bolşevik zamanında bele bu
derecede milli çöküm idrak etmemiş olan Azerbaycanı
bu gün Aliyevden başkası kurtaramaz. Azerbaycan
halkının % 96 bu gün bu kaanata geldikten sonra hissiyyata
kapılıb belli hülyaların iflas etmesi
karşısında Aliyevi kötüleyenler ancak hasmın
ekmeğine yağ sürüyorlar (düşmənin
çörəyinə yağ sürtürlər)".
Belə
bir Azərbaycançı, belə bir Azərbaycanşünas,
eyni zamanda tariximizin ən ziddiyyətli çağlarında
birmənalı şəkildə Heydər Əliyev uğrunda
mücadilə verən və o illərdə Avropada bu məsələdə
bəlkə də tək olan Ahmed Şmidenin adının
Bakı Dövlət Universitetinin fəxri doktorları
siyahısında görünməməsi bu nüfuzlu
siyahının etibarlılığına mənfi təsir
göstərir. Şmide, 1997-ci ildə Bakı
Dövlət Universitetinin fəxri doktoru seçilmiş ilk
alman alimiydi. 1997-ci il martın 3-də
BDU fəxri doktoru seçilməsi münasibətilə Bonnda
söylədiyi nitqində (həmin nitqin tam mətnini ilk dəfə
"Ədəbiyyat qəzeti"nin bu sayında təqdim edirəm)
Hans Peter Ahmet Şmide bir daha Heydər Əliyev mövzusuna
qayıdır və deyirdi ki: "Fırsat gelmişken bir
düşünceye daha burada yer vermek istiyorum. Daha Sovyetler
Birliğinin çetin şartları altında otuz yıldan
çok bir süre önce ilk kez bir taraftan Azerbaycan ile Almaniya
ve öte tarafta Türkiye ile Azerbaycan arasında temelinin atılmasına
muvaffak olunan o harikulade dostluk münasebetlerini, coğrafi ve
etnik açılardan birbirlerine bu kadar yakın olmasına
rağmen şerir bir kıskançlıkla birbirlerinden uzak
tutulan Azerbaycan ve Türkiye türkleri arasındakı ilk edebi
mübadeleleri, gerek o zamanlarda, gerekse bugün devletinin
başında duran bir adama medyunuz (borcluyuq). Bir
devlet adamının uzak görüşlülüğü
ile olsun, akıllı düşünüp taşınmaktan
olsun, veya vatansever bir temel görüş veya duygudan ileri gelen
his şevki ile olsun - her ne sebepten olursa olsun, Haydar Aliyev bu
ilişkleri her vakit korumuş ve hiç değilse o zamanki
sisteme uyğun gelmeyen bu faaliyetlerin aktörlerini zaman zaman
başgösteren şiddetli ve tehlikeli saldırılara
karşı himaye etmiştir. Bu, inkar
edilmez bir gerçektir. Blokların
yıkılışından sonraki zamanlarda yine da Aliyeve
karşı beslediğim sempati ve şükran duygularımdan
dolayı beni kınayanlar olmuştur.
Şu kinayelere cevabım hep böyle olmuştur: çetin
şartlar altında, pek vahim bazi durumlarda dostlarımı,
kendimi ve o nefis kültürler arası ilişkileri olası
zararlara karşı koruyan eli ben
ısırmam. Bende olan bu anafikiri, Prusya kralı Büyük
Frederikin kabacanlı ifade tarzı ile dile getirmek gerekirse:
"Ein Hundsfott wer Gutes mit Schlechtem vergilt!" Güzelim
Azerbaycan Türkçesi ile ayni düşünce, ifadesini her
halde şöyle bulmalıdır:
"Yahşılığın evezinde yamanlık eyleyen
eclaftır!" veya Türkiye Türkçesi ile "İyiliği
kötülükle mükabele eden
alçaktır!"
1993-cü
ildə türklərə "Adriyatik sahilinden Çin seddine
kadar Türk dünyası rüyasından
ayılmağı" tövsiyə edən, Türkiyəli
aydınlara, türk millətçilərinə bəlli
situasiyada Heydər Əliyevə dəstək olmağı
tövsiyə edən Şmide, artıq 1997-ci ildə Bakı
Dövlət Universitetinin fəxri doktoru seçilərkən,
fərqli bir inamla alman cəmiyyətinə səslənirdi:
"Muhatabımız bir tek Türkiye değildir. Türkiyenin yanında Azerbaycan, Türkmenistan,
Kazakıstan, Kırgızistan, Özbekistan ve diger Türk
dilli ve kökenli devletler yer almışlardır.
Harıtaya baktığımızda, Güney doğu Avrupadan
Orta Asyanın doğusuna kadar uzanan muazzam
bir ülke kompleksi gözümüze çarpıyor.
Artık yalnız Türkiye yok, yuvarlak hesapla çeyrek Milyar
nüfuslu Türk Dünyası var. Gözlerinde sabit nokta
olarak Türkiyenin durduğu bu büyük kitle, şimdiye kadar kendilerinden esirgenen kimliğini bulma
yolundadır. Bu kendi kendisini bulmanın
heyecanını günden güne daha çok yaşamakta,
idrak etmektedir".
Bu
yazını yazdıqca düşünürəm: Kifayət
qədər praqmatik düşünən bir alman mütəfəkkiri
necə olub ki, bu miqyasda bir türkçüyə
çevrilib. Hələ üstəlik, İslam dinini qəbul
edib, Peter ve Erna Schmiedelərin oğlu Hans
Əhmədə dönüb, anasına Fatimə adını
verib, oğlanları Həsən və Hüseyn olub...
Bəxtiyar
Vahabzadənin atamla məktublaşmalarında Şmidenin
adı çox keçir: "Dekabrın sonunda çox
güman ki, alman dostum Şmide Bakıya gəldi. Sənə xəbər edəcəyəm.
Hörmətlə, Bəxtiyar. 5 dekabr 1974".
Hans Əhməd Şmide isə Vahabzadəyə
yazdığı bir məktubda sovetlər dönəmində
Bəxtiyarın qonağı olduğu günləri
xatırlayıb, "Nə gözəl günlərdi! Akifi
oxuyaraq ağlaşardıq: "Doğacaktır sana
vadettiği günler hakkın. Kim bilir belki
yarın, belki yarından da yakın". Dışarıda
sovet ruzgarları əssə də, içəridə Məhməd
Akif Ərsoyun şeirini oxuyub ağlaşırdılar.
Nəhayət, bu yazını yazdıqca Ahmed Şmideni
Neftçaladakı evimizdə xatırlayıram. Özü demişkən,
bolşevikliyin şedid olduğu illərin birində Bəxtiyar
Vahabzadə əziz qonağı ilə bizə də gəlmişdi.
Şmide həmin gün atama Tevfiq Fikrətin
"Rübabi-şikəstə" kitabını, bir də
Qərbi Berlində nəfis tərtibatla nəşr olunmuş
"Qurani-Kərim"i bağışladı. İndi
evimizin relikviyasına çevrilmiş "Rübabi-şikəstə"nin titul vərəqinə Şmide öz xətti
ilə bu sözləri yazdı: "Muhterem kardeşimiz
Abilzade İmamverdiye. Dostluk olan yerde benlik ortadan kalkar:
"Tecelli eylemezsin perdede ben var iken, // Şarti-izhari
vücudumdur adim olmak bana". II Sultan Mehmet
Fatihin "Avni" mahlası ile yazdığı bu manalı
sözle büyük Osmanlı şairi Tevfik Fikretin bu
kitabı dostluğumuzun, kardeşliyimizin nişanı olsun.
H.Ahmed Şmide".
***
Heydər
Əliyevi Atatürklə bir sırada görən, onu
özünün ali güvənc yeri hesab
edən, Heydər Əliyevi dörd minillik türk dövlətçilik
tarixində ölməz lider hesab edən Əhməd
Şmideni "Heydər Əliyev İli"nin
başlanğıcında yad etməliydik. Millətimizin təmənnasız
dostu, böyük azərbaycanşünas, türkoloq,
Türkiyədə Heydər Əliyevlə bağlı milli
istiqamətlərin sabitləşməsinə və dərinləşməsinə
vəsilə olmuş, Avropada ermənilərin antiAzərbaycan
təbliğatlarına qarşı misilsiz dirəniş
göstərmiş, hələ 1975-ci ildə Dədə
Qorquddan başlayaraq, Azərbaycan mədəniyyətini
Avropaya tanıtmaqda müstəsna rolu olan Əhməd
Şmidenin adını Bakı Dövlət Universitetinin fəxri
doktorları siyahısında bərpa etməliyik.
Şmideyə
vəfa borcumuz var...
12 yanvar 2023
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 14
yanvar.- S.2-3.