Əlifba sırası ilə
Şair, tərcüməçi,
esseist Nicat Məmmədovun "Əlifba sırası ilə"
esselər kitabının jurnal variantını "Azərbaycan"
jurnalının yanvar sayında oxumaq olar. Bu esselər kitab
formasında isə bu il "Başla" nəşriyyatında
işıq üzü görəcək. Kitabı ruscadan
dilimizə Nicat Məmmədov və Qismət Rüstəmov tərcümə
edib.
Analoq
Əlifbanın
hər hərfinin yalnız bir dəfə işlədildiyi
("heterohərf") panqrammanı dodekafon musiqisinin qurulma
metodunun təxmini analoqu hesab etmək olarmı?
Bağlılıq
Hər şey bir-birilə bağlıdır, ən azı diskursiv müstəvidə. Rabitəsizlikdən danışan "Mən aydan danışıram, sən çaydan" atalar sözündə də bu cür bağlılıq var: çay sözü ay ilə həmqafiyədir, çayın içində ay var, Heraklitin çayı Qekatanın ayını əks etdirir.
Ana dilinin
atalar sözü.
Calaq - 2
"Hansı tərəfə üz
tutsanız, Allahın üzü (səmti) oradır". (Bəqərə,
115).
"Hər
tərəfdə olan, yəqin ki, Allahdır". (Vvedenski).
Dialoq - 2
- Mən
şüuraltının, təhtəlşüurun
quruluşunu getdikcə daha yaxşı başa
düşürəm. Sənə olan sevgim ən saf,
qatqısız sublimasiyadır. Orta əsr mistikləri və
ibrani peyğəmbərləri Allahı belə sevirdilər.
Və bütün istəklərinə rəğmən Onunla
görüşməkdən çəkinirdilər. Amma indi
qarşımda bir sual durur: mən səni sevirəmmi (niyə
məhz səni?), yoxsa sənə olan sevgimi (belə ali eqoizm)
sevirəm? Bütün bunlar ən azından çox
maraqlıdır. Eləmi?
- Hə...
maraqlıdır. Amma mən istərdim ki, məndən
qaçmayasan... Mən də səni sevirəm. Səni. Sənə
olan sevgimi deyil.
Double bind
Şeytan
"double bind" mexanizmini yaşayan ilk varlıqdır.
Qreqori
Beytson yazır ki, şizofreniyanın kommunikativ səbəbi
"double bind"dır - yəni subyekt iki bir-birini istisna edən əmri həyata
keçirməlidir.
"Məndən
başqasına ibadət etməyin" - deyir Allah. Sonra O, Adəmi
yaradır və mələklərdən Adəmin onlardan
üstün olduğunu iddia edərək ilk insana ibadət etməyi
tələb edir. Yalnız Şeytan imtina edir, axı
Allahın birinci əmri ikinciyə ziddir. Şeytan bunun nəticəsində
lənətlənir.
Şeytan/satan
yunanca "parçalayan", "bölən" deməkdir.
Şizofreniya
yunanca "parçalanmış şüur" deməkdir.
Əl-ayaq
Çayxanada
bəstəkarlarla dramaturgiya və digər şeylər barədə
söhbətləşirdik. Söhbət zamanı Ayaz dedi ki,
Moskva konservatoriyasında çoxlu çinli var, özü də
hamısı bəstəkar yox, ifaçı-musiqiçi təhsili
alırlar, həm də hamısının əla
texnikası, sürəti, təmiz artikulyasiyası və s.
var; əlavə etdi ki, nadir hallarda aralarından bəstəkar
çıxır, amma hamısı nəfis
ifaçılardır - "sağ ilə ifa edirlər, solda
dişlənmiş qamburger tuturlar". Buna cavab olaraq dedim ki,
bu çox normaldır, çünki bu, onların genetik əl
yaddaşına həkk olunub - kunq-fu, fasiləsiz məşqlər,
ifa sənətində isə eynilə idmandakı kimidir,
kiçik yaşdan fasiləsiz məşqlərlə uğur
qazanmaq olur.
Futbol
üzrə dünya çempionatının ən
qızğın vaxtıdır. Azarkeşlər, mübahisələr,
ehtiras.
Kimsə
Braziliya yığmasını xoşlayır, kimsə yox, bu
təbiidir. Lakin heç kim Braziliyanın oynaya bildiyini, bunu
bacardığını və məharətlə etdiyini inkar
etmir.
Məncə,
bu ayaqların genetik, qan yaddaşı sayəsində baş
verir - axı məhz onlar kapoeyranın
yaradıcısıdır.
Görüş
Yağışlı
bir axşam səninlə sığınacaq, yemək, şərab
və bədənini paylaşan, başqa bir aləmdən gələn
incə, az qala şəffaf və gözəl elçi.
"Başqasını seç, - deyə
düşündün. - insan varlığında gizlənən
birisini deyil". Amma o, öz adıyla üst-üstə
düşərək mehriban idi, gecə isə onun
saçları kimi uzun və qara. Bir vaxtlar bir-birinizin ata və
qızı, ana və oğlu, qardaş və bacısı
idiniz. Bu da Kitabda yazılmışdı. Cildlənmiş
Kitab masa üzərində dururdu. Siz isə çarpayıda
çılpaq uzanmışdız. Çılpaq
palçıq. Oddan çıxmış çılpaq gil.
Bir-birinizi pıçıltı ilə,
qışqırıq ilə oxuyurdunuz ki, Kitab sükuta
dalsın, sükuta qərq olsun.
Qovulmuşlar.
Üzləri tərə batmışlar.
Həqiqətin quruluşu
Mövcud
olan hər şey bütövlükdə mövcuddur. Amma
heç kim nəsnəni tam qavramağa qadir deyil.
Bütövlük müşahidəçinin şüurunda
baxış nöqtələrinin dəyişməsi, hərəkət,
obyektin müxtəlif tərəfinə keçməsi
hesabına qurulur. Yaxud müxtəlif tərəfdə duran
bir neçə müşahidəçinin danışıqları
sayəsində. Həqiqət bax belə qurulur.
İnsanın aqibəti
Üçölçülü
fəzada yaşayaraq biz, ancaq önümüzdə olanı
aydın görürük, qalan beş tərəf biliyimizdən
yayınır. İnsanın aqibəti birini bilib beşini bilməməkdir
və ona görə də altı-beş altı-beş
danışmaqdır.
İslam
İslam
"Quran"da "qəlbin genişlənməsi
(inşirah)" olaraq təyin edilir. (Ərəb və rus dillərindəki
bu "şir"ləri bəyənirəm,
"inşirah" və "rasşirenie")
"İnşirah" sözü "genişlənmə"
ilə yanaşı, "izah, şərh" mənasını
da daşıyır və semantik olaraq "şərh" /
kommentariya ilə bağlıdır.
Məsələn, "Quran"da deyilir ki, Allah
"İslamı qəbul etmək üçün qəlblərimizi
genişləndirdi". Bu sətirləri müasirlik,
xüsusən də psixologiya baxımından başa
düşmək üçün "ürəyi"
"şüur"la (görəsən, "inşirah"
və "şüur" etimoloji cəhətdən
bağlıdırmı?) əvəz etməyə
çalışmaq və "şüur genişləməsi"
ifadəsini əldə etmək olar, başqa sözlə desək,
psixodelik təcrübə. Burada dərhal yadımıza həm
ağıl və ürək vəhdətinə can atan
hesixastların təcrübəsi, həm də ürəyi dərketmə
orqan kimi qavrayan sufilər düşür. Rus dilindəki
"lev" fars dilində isə "şir" deməkdir;
"Bi Cizin"in oxuduğu kimi "hər bir xristianda şir
ürəyi olmalıdır".
Məsələn,
"Quran"da İbrahimin, Musanın, İsanın müsəlman
olduqları və namaz qıldığı deyilir.
"Müsəlman" adı altında sadəcə "möminlər"i
anlamaq asandır. Bəs dua haqqında nə demək olar? Onlar
da rükət, səcdə və s. riayət ediblərmi? Ola
bilsin ki, burada köməyimizə sanskritcə "namaste"
("namah" - baş əymək, "te" - sizə"
sözlərindən törəyib) sözü gəlməlidir,
geniş mənası belədir: "məndəki ilahi səndəki
ilahini qəbul edir və onunla birləşir".
Fərqli
çalarlar əldə etməyə təşnə olan
sıfır belə alınır.
Qrammatika
Ðàáîòàòü íàä...
...üzərində
işləmək
work
at/on...
Feil ilə
ön söz birləşməsinin vəhdəti bizə
işdə ucalma ideyasından xəbər verir. Buna görə
də iş obyekti nə qədər yüksəkdirsə,
işçi də bir o qədər yüksəlir. Ən
yüksək səviyyə: öz üzərində işləmək
və özünə qarşı tənqidi münasibət
göstərmək, özünə məsafəli yanaşmaq
və bütün bunların nəticəsində fərdlə
Mütləq arasındakı məsafəni qısaltmaq.
Metafizika
Kitablar.
Yüzlərlə, minlərlə hekayə: insanlar doğulur,
ölür, həzz alır, iztirab çəkir...
Bütün bu hekayələr söz sayəsində
mümkün olur. Bütün sözlər hərflərdən
ibarətdir, hərflər isə kağız üzərində
mürəkkəb konfiqurasiyalarıdır. Ancaq mürəkkəb
və kağızdan da o tərəfə gedib çıxmaq
olar. Həm mürəkkəb, həm də kağız,
bütün daşıyıcılar atomlardan ibarət təbii
elementlərdən hazırlanır. Atomlar isə demək olar
ki, tamamilə boşluqdan ibarətdir.
Beləliklə,
hər bir ardıcıl təhlil ilkin səbəbə - Boşluğa
gəlib çıxır.
Plüralizm
- dualizm - monizm - nihilizm. Bütün bunlar metafizikadır.
Heç bir əsaslı nəticəyə gəlib
çıxmayan məşğuliyyət.
Münasibətlər
Dünya ədəbiyyatının
bütün süjetlərini aşağıdakılarla ehtiva
etmək olarmı?
Kişi
qadının - ana, bacı, həyat yoldaşı,
qızı, Anima vasitəsilə özünü tapır.
Qadın
uşaq vasitəsilə özünü tapır.
Uşaq
valideynləri vasitəsilə özünü tapır.
Bu
üçlükdə ən asılı və həssas vəziyyətdə
olan kişidir.
Kişi
olaraq doğulmaq ən ciddi sınaqdır - dörd real və
bir xəyali qadınla münasibətdə olmaq.
Görünür, bu, simvolik olaraq İslamın dörd arvad
almağa icazə verməsi ilə bağlı ola bilər.
Beləcə,
bir Avropa bayağı deyiminin ikinci mənası üzə
çıxır (bütün bayağılıqlar
güclü numinoz qüvvəyə malikdir, lakin
"bayağılığın sirrini açmaq üçün
əvvəlcə onu mifləşdirmək
lazımdır", Jean-Jacques Ranciere): "Kişi
bütün həyatı boyu beş qadın
tanımayıbsa, kişi deyil".
Şərqdə
bu və ya digər axtarışlarında yönünü
itirmiş bir gəncə "Evlən və hər şey
keçib gedəcək" deyirlər. Bu ifadəyə
"həmişə-fərqli-mənada" prinsipini tətbiq
etsək, aydın olacaq ki, Anima ilə əlaqənin
qurulması, qadınsallığın inteqrasiyası nəzərdə
tutulur.
"Sufi
qadını vasitəsilə Allaha qovuşur". Yaxud daoizmdə
buna bənzər bir anlayış: "Kişiliyi öyrən,
amma qadınlığa üstünlük ver və o zaman sən
Dünyanın məcrası olacaqsan. Dünyanın məcrası
olduqda, ən ali de səninlə olacaq və sən yenidən
körpəliyə qayıdacaqsan".
Roman
Sovet Azərbaycanında
yaşamış asovet, sandıq ədəbiyyatı yazan
adamın təsadüfən tapılmış gündəlikləri
formasında çıxış edən bir roman yazmaq. O
dövrün - 60-cı, 70-ci illərin qəzetlərinə
baş vurmaq lazım olacaq. Bu roman digər sovet ölkələri
ədəbiyyatından fərqli olaraq XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
asovet, sandıq ədəbiyyatı xəttinin yoxluğunun bir
növ kompensasiyası ola bilər. Müəllifə
Kortazarın Morellisinin şərəfinə Marallı
soyadı vermək olar.
Sakitlik
"Şeir
mükəmməl sakitliyin universallığını
çatdırmazsa, onu şeir adlandırmaq olmaz". Louis
Zukofsky-nin bu fikri, şübhəsiz ki, qədim hind
poetikasının nəzəriyyəçilərindən biri
Udbhatanın niyyəti ilə səsləşir. Udbhata
mövcud səkkiz növ rasa, yəni poetik əhval-ruhiyyəyə
(erotizm, ironiya, mərhəmət və s.) doqquzuncunu -
dünyadan imtinaya, zahidliyə aparan sakitliyi də əlavə
etmək zərurətini əsaslandırmışdı.
Dəcəl
və dəccal. Əgər bu sözlər həqiqətən
də eyniköklüdürsə, o zaman belə bir nəticəyə
gələ bilərik ki, Allah - mütləq sakitlikdir.
Şairin işi
...təşbehlərdən
təsbeh düzəltmək...
...word ilə
vird etmək...
Taksi
Dövrlərin
dəyişməsi, Sovet İttifaqından müstəqillik
dövrünə keçid Bakı taksilərində qəribə
şəkildə əks olundu. Mənim
uşaqlığımda taksilərdəki güzgüdən
prujin kimi sallanan şeytan asırdılar, indi isə ancaq
islama aid atributlar, üzərlik, gözmuncuğu. Din indi hər
yerdədir, amma iman varmı?
Universal süjet - 1
Qəhrəman
nəyisə arzulayır, bu nəsnənin yoxluğu qəhrəmana
iztirab verir. Məqsədə aparan yolda o, məqsədə
çatmağa kömək edən və mane olan insanlarla,
şəraitlə qarşılaşır. Məqsədinə
çatdıqdan sonra qəhrəman ən yüksək dəyəri
- bilik və xoşbəxtliyi əldə edir. O, öz
xalqına qayıdıb hekayəsini bölüşür ki,
xalqının iztirabını yüngülləşdirsin.
Universal süjet
- 2
Borxes deyir ki, cəmi 4 süjet var, Jorj Polti 36 dramatik situasiya haqqında yazır. Amma əslində yalnız bir süjet var: Təkin Cəmə keçidi və Cəmin yenidən Tək olmaq istəyi.
Nicat
MƏMMƏDOV
Rus dilindən tərcümə:
Qismət
RÜSTƏMOV
Nicat
MƏMMƏDOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 14
yanvar.- S.12-13.