Gözləməkliyin fenomenologiyası

 

"Salam...

...Bu gün ayın üçüdür, dünən ikisi idi, sabah ayın dördü olacaq...

...Günəşin bundan xəbəri yoxdu - çünki onunçün il var, ay var, həftənin günləri. O "dayanıb" yerində, özüyçün fırlanır bizi fırladır başına -  həm bizə həyat verir, həm azadlığımızı alır əlimizdən - buraxmır kənara özündən...

Amma biz hər gün onun yolunu gözləyirik. Güya o, harasa gedib. Gözləyirik ki, ...Günəş yenə çıxacaq, yenə dan yeri söküləcək, O, yenə yavaş-yavaş qalxacaq zirvəsinə yenə yavaş-yavaş başlayacaq enməyə... Günəş batacaq - gecə olacaq. Ay gələcək bizi yatırmağa, Günəş gedəcək yatanları oyatmağa...".

Bu sitat mənim 1998-ci ildə yazdığım bir məqalədəndi. Bəli, bizə həm həyat verən, həm azadlığımızı əlimizdən alan, amma yenə yolunu gözlədiyimiz Günəş, həm saatın atasıdı. Saatın anası isə misirlilərdi. Məhz misirlilər yerə bir çubuq basdırmaqla günəşin işığını kölgəyə çevirib saat əqrəbini yaradıblar. Bununla da Günəşin özünü, onun işığını ram edə bilməyən insan, onun kölgəsini əsir götürərək, saatı yaradıb, Əlahəzrət Zamanı çevrəyə salaraq, onu saniyələrə, dəqiqələrə, saatlara, sonra da günlərə, aylara, illərə bölüb, zamanın sonsuzluğunu hissələrə ayırıb. Niyə? Çünki insan gözləyə-gözləyə yaşayır, gözlənilən zaman sonsuz olanda bitmir. Sən nəyi qədər gözləyəcəyini bilmirsən. Nəyin vaxt başlayacağını bilmirsən.

Lev Qumilyov yazırdı ki, "Biosferin bütün prosesləri fasiləlidir (diskretdir); fasiləsiz inkişafda ölümə, doğuma yer yoxdur". Saat isə həm qapanmış dairə deməkdir. Saatın əqrəbi fırlana-fırlana bir dairə cızır. O başlayır bitir. Bu mənada, Sizifi mifoloji düşüncədə saatın, daha doğrusu, saat əqrəbinin ekvivalenti, onun bədii obrazı adlandıra bilərik. Sizif saat əqrəbi kimi ya əksinə, saat əqrəbi Sizif kimi eyni işi görür - daim qalxır enir, enir qalxır. Sizif dəyirmi qaya parçasını diyirlədə-diyirlədə dağa qaldırır o dəyirmi qaya parçası diyirlənə-diyirlənə yenidən öz başlanğıc nöqtəsinə qayıdır. Saat əqrəbi öz oxu ətrafında fırlanır başlanğıc nöqtəsinə qayıdır.

Həyat isə davam edir, çünki biz gözləyirik. Kimi isə gözləyirik, nəyi isə gözləyirik.  Doqquz ay ana bətnində bu dünyaya gəlişimizi gözləyirik, daha sonra "o dünyaya" gedişimizi gözləyirik. Gündüzü gözləyirik, gecəni gözləyirik, qışı gözləyirik, yayı gözləyirik. Hətta "Qurani-Kərim"in əsas kəlamlarından olan Səbr sözü bizə gözləmək işarəsini verir biz səbr edirik, gözləyirik.

Fespiddən başlayaraq xordan aralanıb ilk aktyora çevrilən dünyəvi teatrın binasını qoyan şəxsə yunanlar "hipokrit", bizim dildə "cavabçı" deyirdilər. Cavabçının varlığı isə sual verənin mövcudluğunu şərtləndirir. Burada həmin sualçı bizik, çünki cavabçının - Xızır peyğəmbərin, hansısa atlı oğlanın, Simurq quşunun, Qodonun varlığına inanırıq suallarımıza cavab almaq üçün onları gözləyirik.

Samuel Bekketin "Qodonu gözlərkən" əsəri elə bundan danışır. Amma Bekket Qodonu tənhalığın antonimi, daha doğrusu, antitezisi kimi təqdim edir. Bekketin qəhrəmanlarını birləşdirən onların tənhalıqdan qurtulmaq istəyidir. Əbəs deyil ki, "Estraqon:  - Sən üçün heç zaman mənə yatmağa imkan vermirsən?, - soruşanda, Vladimir: - Mən onda özümü elə tənha hiss edirəm ki...", - deyir. Lakin onlar da insanlar həyatdan istədiklərini bilmədikləri kimi, Qodonu üçün gözlədiklərini, ondan istəyəcəklərini bilmirlər. "Vladimir: - Maraqlıdır, görəsən, o (Qodo-V.Q.) bizə təklif edəcək?" soruşursa, Estraqon: - "Ümumiyyətlə, biz ondan istəyəcəyik?", - sualını verir. Onlar sadəcə olaraq, Qodonu gözləmək üçün yaranıblar. Qodonu gözləmək onların həyat tərzidir. Bunu "Göndərilən adam"ın gəlişi səhnəsi təsdiqləyir. Həmin səhnədə "Göndərilən adam"ın: - "Mən müsyö Qodoya sizdən çatdırım?" - sualına Vladimir hər dəfə yalnız: "Müsyö Qodoya çatdır ki, sən bizi gördün", - (yəni biz onu gözləyirik) deməsi bu səbəbdəndi. Vladimirlə Estraqon bir neçə dəfə özlərini asmaq istəsələr belə bunu etmirlər: "Qodonu gözləmək lazımdır" axı...

Finala doğru əsərdə obrazlar mahiyyətcə bir-birlərinə yaxınlaşırlar. Vaxtı ilə görmək qabiliyyəti olan Potsso yaxşı düşünmək qabiliyyətinə malik Lakki sonda bu keyfiyyətlərini itirirlər. Səhnəyə ilk gəlişində Potsso boynuna kəndir bağladığı nökəri Lakkini istədiyi yerə dartır. Sonuncu gəlişində isə əksinədir - kəndir Lakkinin əlindədir. Çünki Potssonun gözləri tutulub - o, daha görmür, yəni artıq həqiqəti yalandan ayıra bilmir. Onun yaddaşı da pozulub - heç nəyi xatırlamır, yəni kökündən, keçmişindən qırılıb. Bu azmış kimi, saatını da itirib. Deməli, artıq Potsso üçün zaman məkan anlayışı yoxdu, o da mücərrəd dünyanın sakinidi, onun da yeri gec-tez o qurumuş ağacın, Qodonu gözləyənlərin yanıdı. Axı "bu dərdi çəkmək bir adamın işi deyil". Bunu əsərdə Vladimir deyir. Elə mən belə fikirləşirəm.

Bu gün ayın 22-dir, dünən 21-i idi, sabah ayın 23-ü olacaq...

Günəşin bundan xəbəri yoxdu...

mən Günəşin kölgəsində Qodonu gözləyirəm...

 

Vidadi QAFAROV

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 14 yanvar.- S.15.