Firudin İbrahimi
Mirzə
İbrahimovun “Gələcək gün” romanının qəhrəmanı
Firudin İbrahimi ilə bağlı məqaləsi
"Gələcək gün"
romanının qəhrəmanı Firudin İbrahimi ilə
bağlı Mirzə İbrahimovun 1949-cu ildə qələmə
aldığı və "Kommunist" qəzetində dərc
olunmuş məqaləsi (İxtisarla)
Nizami
dar ağacına gedərkən şadlıq edən bir qəhrəmanın
əfsanəsini yaratmışdır. Həmin qəhrəmandan
soruşurlar: "Bir neçə dəqiqə sonra öləcəksən,
niyə sevinirsən?". O:
- Bu
az qalan ömrümü nə üçün qəm-qüssə
içində keçirim? - deyə cavab verir.
Bu qəhrəmanı,
həyatı tərənnüm edən mübarizə və
yaşamaqda məna tapan böyük şair xəyalı
yaratmışdır. Lakin belə mərd və məğrur
qəhrəmanlar yalnız şair xəyalının məhsulu
olsaydı, xalqlar tarixi çox kasıb və yeknəsəq
olardı.
Azadlıq döyüşləri və inqilabi mübarizələr
hər xalqın tarixində yüzlərlə belə qəhrəman
yetişdirdiyi üçün romantik bir gözəlliyə
malikdir. Azərbaycan xalqının 1945-1946-cı illərdə
İran istibdadı və əsarəti əleyhinə
apardığı şərəfli azadlıq mübarizəsinin
qızıl səhifələrində də Nizami əfsanələrinin
qüdrət və gözəlliyini saxlayan yüzlərlə
bu cür qəhrəmanın şəkli çəkilmişdir...
Budur, o şəkillərdən birisi, tamaşa edin...
Amerikan-ingilis tankları və təyyarələri ilə
Cənubi Azərbaycana soxulmuş, onun şəhər və kəndlərini
xarabazara çevirən İran işğalçı
orduları Təbrizi qana boyamışdılar. Qəhrəman
demokratlar amansızcasına təqib olunurdular. Onları günün günortaçağı
sorğusuz-sualsız güllələyir, arvad və
uşaqlarını diri-diri quyulara atır,
qızlarını soyundurub küçələri gəzdirirdilər.
Mürtəcelər canlı insan bədənindən
məşəllər düzəldir və demokratların evlərini
talan edib yandırırdılar. Təbriz məhbəsləri
ağzına qədər adamla dolu idi.
Məhbəslər və dar ağacları - İran
ordusu və zabitlərinin Təbrizə gətirdiyi hədiyyə
idi. Sübh
açılarkən bu məhbəslərdən
çıxarılanlar dar ağaclarında öz şərəfli
və namuslu həyatlarını başa vururdular... Belə bir zamanda, məhbuslardan birisinə səhər
tezdən asılacağını bildirmişdilər. Bütün gecəni ölüm hökmü
altında yaşayan və yoldaşlarına insanın xalq
qarşısındakı borcundan, mübarizə və həyatın
şirinliyindən danışan məhbus sübh
açılarkən durub səliqə ilə üzünü
qırxmış, təmiz köynək geyib təzə
qalstuk bağlamışdır. Təəccüblə:
- Bu nə
üçün? - deyən
yoldaşına o, belə cavab vermişdir:
- Biz təmiz
və aydın bir həyatla yaşadıq, nə
üçün dar ağacı altına əzgin və
çirkli gedək?!.
Bu qəhrəmanın adı Firudin İbrahimidir. O, Azərbaycan demokrat
partiyasının üzvü, milli dövlətin prokuroru idi. Onu şəxsən tanıyanlar bilir ki, Firudin ancaq
bu cür hərəkət edə bilərdi.
İnsanların əksəriyyəti mütərəqqi
ictimai əqidə və tarixi həqiqətlərə
böyük təcrübə, müşahidə və
mübarizə nəticəsində, səhv və büdrəmələri
olan bir yol keçdikdən sonra gəlib çıxırlar. Elə insanlar
da olur ki, onlar bu həqiqəti birdən-birə qavramasalar da,
yalana da uymurlar, ağır səhvlərə yol vermədən
mütərəqqi ictimai idealı dərk edirlər. Belələri əksərən xalqın içindən
çıxmış, xalq həyatı ilə yaşayan və
yüksək təbiətli adamlar olur. Onlar
bir dəfə könül verdikləri idealdan nəinki bir
daha dönməz, hətta soyumaq, süstləşmək nə
olduğunu bilmədən getdikcə daha qızğın bir
ehtirasla həyatlarını ona həsr edərlər. Firudin İbrahimi belə adamlardan idi. O, Azərbaycanın
milli azadlıq və İranın demokratik inkişaf
idealına qəti iman gətirənlərdən idi.
Firudin 1918-ci ildə Astarada doğulmuşdu. Yeddiillik məktəbi orada
qurtarmış, sonra Tehran darülfünununun Hüquq
fakültəsində ali təhsil
almışdı. Həyatı əvvəldən
xalq ilə bağlı olmuşdu. Hələ
uşaq ikən, atası mütərəqqi görüşləri
üçün müstəbid Rza xan tərəfindən Azərbaycandan
sürgün edilmişdi.
1945-ci ilin axırları, Cənubi Azərbaycanda
demokratik dövlətin yaranmasının ilk günləri idi. Hələ Zəncanda
satqın mülkədar Zülfiqarinin quldurları, Urmiyada sərhəng
Zəngənənin hərbi hissəsi demokratik xalq hakimiyyətinə
tabe olmaq istəməyib qanlı terror düzəltmişdi.
Müstəbid və mürtəce İran
dövlətinin qoşunları Azərbaycana girmək
üçün Qəzvinin qapısında - Kirəcdə
dayanmışdı. Belə bir zamanda
Firudin İbrahimi Pişəvəri tərəfindən yenicə
prokuror təyin edilmişdi. Pişəvərinin və
milli dövlətin prokuror seçərkən Firudinin namizədliyini
irəli çəkməyinin də xüsusi mənası
vardı: məlum olduğu üzrə məhkəmə
İran hakim dairələrinin qanlı əməllərini pərdələyən
və soyğunçuluq üçün istifadə etdiyi
mühüm vasitələrdən birisidir. Buradakı
püşvətxorluq, satqınlıq, böhtan və ədalətsizliyin
təsviri qeyri-mümkündür. Buna
görə də milli demokratik dövlət ancaq xalqa məhəbbəti,
təmiz vicdanı və namusu ilə tanınmış bir
adama prokurorluğu etibar edə bilərdi. Belə
bir zamanda Firudin İbrahimi işə başlamışdı.
O, bir yandan köhnə, pozğun əxlaqlı prokuror
işçilərini yeni, xalq üçün yaşayan məsləkli
və vicdanlı adamlarla əvəz edir, o biri yandan xalqın
qəddar düşmənləri, xarici imperialistlərin
satqın nökərləri olan mürtəcelərlə
amansız mübarizə aparırdı.
Onun ilk atəşin çıxışı Azərbaycan
xalqının cəlladı, silahsız Urmiya demokrat-kəndlilərini
tankların altında əzmiş sərhəng Zəngənənin
mühakiməsində olmuşdu. Firudin aydın və kəskin
dəlillərlə Zəngənənin cinayətlərini
sübut edərək ona ölüm cəzası tələb
etmişdi. Sabahısı liberal təbiətli və hər
işdə "mötədil siyasət" tərəfdarı
olan bir ağa "xeyirxahlıqla" Firudinə müraciət
edərək:
-
Oğlan, sən hələ çox cavansın, - demişdi, - dünya
görməmisən, mənim sözlərimə qulaq as, bilməyə-bilməyə
ki, bu işlərin axırı hara gedib müncər olacaq,
niyə belə tünd başlamısan. Niyə
özünə düşmən qazanırsan. Bir
fürsətdir keçib əlinə, olmusan müddənlümumi,
istifadə elə, özünə dost qazan. Demirəm Zəngənəni
təmizə çıxart, yox, amma ölüm də tələb
eləmə...
Bu
sözlərdən Firudinin siması ona xas olan qəribə
bir uşaq təbəssümü ilə işıqlandı:
- Deməli,
xalqın mənə etibar etdiyi vəzifədən bir sərmayə
kimi istifadə edim? Yox! Mən bunu
bacarmayacağam. Bizim hərəkat Azərbaycan
tarixinin parlaq və müqəddəs bir səhifəsini təşkil
edir. Bu hərəkat köhnə
quruluşu dağıtdığı kimi köhnə əxlaqı
da dağıdır. Biz xalq işindən
şəxsi xeyrinə istifadə edən fasid və əxlaqsız
adamların yolunu tuta bilmərik. Belə
etsək gələcək nəsillər bizə lənət
oxuyar. Biz dostla da, düşmənlə də
"müdara etməyə" çalışan, pisə də
yaxşı kimi boyun əyən bazar əhlinin əxlaqı
ilə də yaşaya bilmərik. Biz əsri
siyasət və idealı meydana çıxmış bir firqənin
övladıyıq. Bu firqənin
bayrağında "xalq və azadlıq" sözləri
yazılmışdır. Bu iki söz bizim
bütün məramımızdır. Ona
zidd olan hər kəs bizim düşmənimizdir və
ölümə layiqdir.
Firudinə
"nəsihət" vermək istəyən ağanı bu
sözlər qane etmədi, hətta onlardakı məna və
məntiq, deyəsən, ona qətiyyən anlaşılmaz
göründü:
-
Oğul, məram məramlığında, adama yaşamaq da
lazımdır. Adam gərək bir sabahkı
gününü də düşünsün, birdən
olmadı belə, oldu elə, Pişəvəri getdi, Tehran gəldi,
Zəngənəni, ya qeyri bir Zəngənəni də gətirdi
qoydu Təbrizə vali. İndi elə tərpən
ki, onda özünü dar ağacına çəkməsinlər.
Mən bunu deyirəm. Yəni deyirəm ki,
adam öz-özünə ölüm
hökmü çıxarmasa yaxşıdır.
Firudin
çox ciddi bir hal aldı:
- Siz
güman etməyin ki, mən elə bir günün
mümkün olacağını düşünməmişəm.
Yox, mən onu sizdən qabaq
düşünmüşəm, çünki mən
Tehranın satqın dairələrini də, onların
ağalarının siyasətini də sizdən yaxşı
bilirəm. Lakin elə o günü
düşündüyüm üçün də mən Zəngənələrə
ölüm hökmü tələb etmişəm. Çünki biz xalqın taleyi ilə ehtikar edən
alış-verişçilər deyilik, onun
azadlığı yolunda mübarizəyə qalxmış sərbazlarıq.
Ölüm bizi qorxutmur.
Bir
müddət sonra başqa bir canilər dəstəsi Təbriz
xalq məhkəməsinin qarşısında durmuşdu: bu dəstəyə
təbrizlilər arasında məşhur olan qarnı
yırtıq Kazım başçılıq edirdi. Bu adam sinfi mənsubiyyətini itirmiş, yol kəsən,
cibə girən, ev yaran, qatil bir şəxs idi. Onun dəstəsi, gecə adamların
qabağını kəsib başından papağını, əynindən
paltarını çıxarır, həyansız evlərə
soxularaq cavan qız və gəlinləri zorlayırdılar.
Tehran mürtəceləri və Seyid Ziyanın
tapşırığı ilə qarnı yırtıq
Kazımın, faşist tipli dəstəsi siyasi terror və
sui-qəsdlər təşkil edirdi. Bu dəstənin
mühakiməsində də Firudin atəşin
çıxış edərək siyasi qatillər, əhalinin
əmin-amanlığını pozanlar, ictimai müaşirət
qanunlarını və əxlaqını saymayanlarla
amansız olmağı tələb etmişdi.
Təbrizin qarnı yırtıq Kazımlardan təmizlənməsi
ilə şəhərdə müstəsna bir asayıiş və
qayda bərpa edilmişdi. Firudin İbrahimi
bütün məhkəmə və prokuror işçilərindən
yüksək axlaq və məslək sahibi olmağı tələb
edir, onları inqilabi qanunların gözətçisi
sayırdı.
Az bir
müddətdə Firudin Azərbaycan məhkəmə və
prokuror işçilərini əsasən doğrudan da, xalq
işinə sadiq və namuslu şəxslərdən seçə
bilmişdi.
Firudin
açıq fikirli, qabağı görən, Azərbaycan, fars və fransız dillərini mükəmməl
bilən bir dövlət xadimi idi. Onun geniş məlumatı
vardı. Tarix, fəlsəfə və ədəbiyyat
elmlərinə dərindən bələd idi. O,
ağıllı yazıları və məruzələri ilə
xalqın məhəbbətini qazanmışdı. Azərbaycan xalqının qədim babaları olan
midiyalıların həyat və mübarizəsinə dair
"Azərbaycanın qədim tarixindən" adlı
kitabı qiymətli tarixi bir əsərdir. Bu əsərində Firudin qədim Midiya dövlətinin
bugünkü Azərbaycan (şimali və cənubi)
torpaqlarında əmələ gəldiyini göstərir, Azərbaycan
xalqının midiyalıların həqiqi varisi olduğunu,
midiyalıların İran müstəbidlərinə
qarşı apardığı şərəfli mübarizələri
tarixi və məntiqi dəlillərlə sübut edir. Kitabda adıçəkilən və sitatlar gətirilən
qədim və müasir ədəbiyyat müəllifin
geniş məlumat sahibi olduğunu göstərir.
Firudin İbrahimi son dərəcə təvazökar,
xoşrəftar, mədəni bir insan və yaxşı
yoldaş idi.
Düzlük və sədaqət onun xasiyyətinin
əsas cəhətləri idi. Firudin Azərbaycan xalqının
azadlıq mübarizəsinə son nəfəsinə
qədər sadiq qaldı. O, gənc və saf həyatını
xalqımızın qəddar düşmənləri olan
İran mürtəceləri əleyhinə, vətənin
azadlığı və səadəti yolunda mübarizədə
qurban verdi. Azərbaycan
xalqını böyük övlad məhəbbəti ilə
sevən Firudin İranda yaşayan başqa xalqlara da azad və
xoşbəxt həyat arzu edirdi. O deyirdi:
- İnsanlar arasında ümumən ədavət toxumu səpmək
çirkin işdirsə, xalqlar arasında ədavət
törətmək yüz qat çirkin və murdar işdir.
Onun ruhi mətanət və böyüklüyü,
imperialistlərə qarşı nifrəti məhbəsdə
olarkən parlaq bir şəkildə özünü göstərdi. İngilis və
Tehran müxbirinin zindanda Firudinlə olan görüşü
bu cəhətdən çox maraqlıdır. Müxbirlərə verdiyi cavablar göstərir ki,
Firudin məhbəsdə də ruhdan düşməmiş,
öz səliqə və təmizliyindən əl çəkməmişdi.
Kameranın son dərəcə soyuq olduğunu
qeyd edən müxbirlər, gözəl bir oğlanın
çiyninə qiymətli bir şal salaraq sobanın
yanında durduğunu yazırlar. Firudin müxbirin:
- Siz
prokuror olarkən nə iş gördünüz? - sualına
- Biz əsassız
olaraq zindanlarda cürüyən adamların işinə
baxıb azad etdik. Xalqı fəsad və
oğru hakimlərin əlindən qurtardıq - deyir.
- Bəs
hanı o xalq, nə üçün sizi öldürmək
istəyirlər?..
- Bizi
öldürmək istəyən imperialistlərin əmri ilə
hərəkət edən Tehran mürtəcelərinin
bıçaqçı dəstələridir. Xalq
isə zəhmətkeş fəhlə və kəndlilər,
qulluqçu və ziyalılardır ki, onların da hazırda
dili və əli bağlanmışdır. Lakin
onların bütün zəncirləri qıracağına əmin
ola bilərsiniz...
Firudin Azərbaycanda demokratik hərəkat başlananda
da, xalq hakimiyyəti yarananda da, Tehran irticası müvəqqəti
qalib gəlib dar ağacları quranda da bu əqidə ilə
yaşadı.
O, ölümlə üz-üzə gəldikdə belə bu
ümidini itirmədi. O, Azərbaycan demokrat firqəsi Mərkəzi
Komitəsinin binasını canilərdən qoruyaraq
atışdığı zaman bu əqidə ilə
yaşayırdı.
Tehran
mürtəceləri xalqın qəzəbindən qorxaraq
Firudini səhər saat beşdə Təbrizin Səttarxan
xiyabanının başlanğıcında Gülüstan
bağının ağzında edam etdilər.
Buna baxmayaraq qocaman Təbriz öz sadiq oğlu
ilə ləyaqətlə vidalaşdı. Onun məğrur
halda dar ağacına getdiyini görənlər ayaq
saxlayır, uşaqlar və qocalar böyük bir kədər
içində dayanıb başını aşağı
dikir, başı çadralı qadınlar
uşağını qucağına basaraq: "Ah,
Firudin!" - deyə
göz yaşı tökürdü. Çünki
nəcib ürəkli Firudini xalq böyük bir məhəbbətlə
sevirdi. Tehran mürtəceləri öz
xarici ağalarının əmri ilə Azərbaycanın bu mərd
və namuslu oğlunu Təbrizdə dar ağacından
asdılar. Onların amansızcasına qətl etdiyi minlərlə
qəhrəman kimi Firudinin də adı və xatirəsi
xalqın qəlbində əbədi olaraq yaşayır və
qocalardan körpələrə qədər hamını
"intiqam, intiqam!" deyə mübarizəyə
çağırır.
"Kommunist"
qəzeti
4 iyun 1949, ¹108, səhifə 3.
Mirzə İbrahimov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 20 yanvar.- S.14.