Güney Azərbaycan şairlərinin
20 Yanvar fəryadı
İyirminci əsrin doxsan ilində,
İyirmi yanvarda, şənbə günündə.
Gözəl Bakımızda, Azər
elində,
Güllə yağışına tutdular sizi,
Yasa batırdılar
millətimizi.
Mirzə
İbrahimov "Vətən şəhidlərinə"
1990-cı
ilin yanvar ayında Bakıda törədilən qanlı
hadisələr - günahsız
insanların qanına
qəltan edilməsi, şəhərin başdan-başa
viran qoyulması cənublu soydaşlarımızın
dərdlərinin üstünə yeni bir dərd gətirmişdir.
Qələm sahibləri bu
müdhiş hadisələrə
öz münasibətlərini
bildirir və bu haqsızlığı
qələmlərinin gücü
ilə bütün dünyaya bəyan etməyə çalışırdılar.
Həsən Məcidzadə Savalan
"Əzizlər, yandı
ciyərim..." şeirində:
Allah,
Allah, bu necə zülm idi, yandı ciyərim,
İstərəm öylə yanam, qalmasın əsla əsərim.
Az sevindim ki, gedir ayrılıq,
həsrət qurtara,
Elə bir zülmü görüb min dəfə
artdı kədərim!
- deyə fəryad
qoparırdı.
Rövşən isə bu ağrı-acıya ürəyin
dözə bilməyib
gözlərdən acı
yaşın sel kimi axdığını
bildiyi üçün
"Ellər ağlasın"
şeirində deyirdi:
Ox dəyibdi dağda gəzən marala,
Düzdə bulaq, üzdə gözlər ağlasın.
Bülbülün qanadı qana boyanıb,
Bağçada nisgilli güllər ağlasın.
Rövşənin gözləri qalıb
o tayda,
Muğanda çiçəklər, güllər
ağlasın.
İsmayıl Məhəmməd Sani
Heriz "20 Yanvar"
şeirində Azərbaycanın
tarixini səhifələyərək
bu qanlı hadisələrin kökünün
çox dərinlərdə
olduğunu vurğulayır:
Uzun illər ana yurdum
acı-acı söyüşlərlə
söyülmüşdü,
Cəlladların əllərilə döyülmüşdü.
Nəsimitək dabanından soyulmuşdu.
Anaların ürəyinə bala dağı qoyulmuşdu.
20 Yanvar - imperiyanın hiylələri
üzə çıxıb
duyulmuşdu.
Şəhidlərin gül bədəni al qan ilə yuyulmuşdu.
1946-cı
ildə şah qoşunlarının Təbrizə
hücum edib gənc Azərbaycan Milli Hökumətini darmadağın etməsini,
Cənubi Azərbaycanın
bütün şəhər,
qəsəbə və
kəndlərini viran qoymasını, insanların
öz evinə getməsinin buraxılış
vəsiqəsi olmadan mümkün olmamasını
o zamankı gənc, üstündən 44 il keçməsinə baxmayaraq
hələ də unutmayan Əli Tudə "İstiqlal şəhidləri" şeirində
tarixin təkrarlandığını
yada salır və yalnız şəhərin Təbriz
deyil, Bakı, qoşunların isə şah qoşunları əvəzinə Sovet qoşunları olduğunu
vurğulayır:
Min doqquz yüz doxsandı.
Hələ iyirmi yanvar
Yazılmamış dastandı.
Birdən
güllə oduyla
Alışıb qızardı dan.
Yanvarda qar yağmadı,
Qan yağdı Bakıya, qan...
O ulduzsuz gecədə
Ulduzlaşdı gecələr,
Yox! Ulaya-ulaya
Quduzlaşdı güllələr.
Qoca-cavan,
qadın-uşaq, xəstə-sağlam
bilmədən əhali
güllələnir, tanklar
meyitlərin üstündən
keçərək irəliləyir,
şəhərin hər
yerinə odlu silahlardan atəşlər
yağdırılaraq darmadağın
edilir, şəhər
viranəyə çevrilirdi:
Qatillərin ayağı
Altından qaçdı torpaq.
Qış günü qara
xallı
Lalələr açdı torpaq.
Şəhidlər lənətləyib
Dəhşətli bir ordunu,
Son dəfə qucaqladı
Qana batmış
yurdunu.
Çıraqları sönmüş evlərin
eyvanından asılan
qara bayraqlar buz kimi havada
yarpaq kimi çırpınırdı. Bakı şəhidlərin
dəfni günü daha da məğrurlaşmış,
qanı yerdə gölməçə yaratmış
şəhidlərə baxdıqca
cəsurlaşmışdı.
Kərim Məşrutəçi Sönməz
20 Yanvar hadisələrinə
münasibətini bildirmək
üçün şimallı
həmkarı, Xalq şairi Nəbi Xəzrinin "Həyəcanlı
yuxu" şeirindən
ustalıqla istifadə
edir. Həmin əsərdə
yuxudan hövlnak oyanan şair bu həyəcanın səbəbini soruşan həyat yoldaşına belə deyir:
- Bir ceyran görürdüm...
Alagöz
ceyran...
- Bilirsən -
Tətiyi
çəkmişdi insan...
Görəsən,
O güllə açılmadı
ki...
K.M.Sönməz N.Xəzrinin bu sualına "O güllə
açıldı" şeiri
ilə cavab verir:
Yuxuda gördüyün o qəfil
güllə,
Aşkarda açıldı, yaman açıldı.
Alagöz
ovlağa, şən ceyranlara
Bircə
an vermədi, yaman açıldı.
Bir xalq ki, hətta yuxusunda belə bir ceyrana güllə
açılmasına dözə
bilmir, ürəyi ağrıyır, onun qəsdinə necə durdular? Günahsız xalqa
nə üçün
silah qaldırıldığına
Azərbaycanın nə
şimalında, nə
də cənubunda cavab tapmayan şair özünü böyük qardaş hesab edən Rusiyanın buna haqqı varmı - deyə sual edir:
Sanki bir sualmış xalqın günahı,
Sən söylə
o başdan, mən də bu başdan.
Hansı
ailədə böyük
qardaşın,
Haqqı artıq olar kiçik qardaşdan?
Azər
Mazandərani "Bakı
şəhidləri" şeirində
K.M.Sönməzin səsinə
səs verərək yazır:
Bakı
düzlərində zalım
ovçular,
Onları ovlayıb etdilər, nələr.
Boyandı al qana çaylarda
sular,
Şəhidlər qanından bitdi lalələr.
Hələ sönməmişdi ayrılıq
dağı,
Şəhidlər dağı da yeni dağ oldu.
Bu dözülməz dağa
sızlayan, ağı
deyən, göz yaşlarını ürəyinin
qanı ilə birləşdirib bunları
qələmə aldığı
kağızı al qana
boyayan şair günahsız insanların
qanını tökən
zalım ovçuya ar olsun! - deyir:
Ar olsun! Qan tökən
zalım ovçuya,
Onları ovlayıb qana bələdi.
Cəllad
qan içmədən
olmadı doya,
Bala çabalarkən
ana mələdi.
Şair
yüzlərlə şəhid
vermiş, darmadağın
edilmiş Bakıya arxasız olmadığı,
ondan cismən uzaqda olsa da,
mənən onun yanında olması ilə təskinlik verir:
Demə
arxasızdır ellərim
mənim,
Qardaşa dayağam, ayrılsam da mən.
Təbriztək Bakıdır ana
Vətənim,
Şərəfim, varlığım, Vətəndir,
Vətən.
Bakıda
nahaq qan axıdanlara Azərbaycanın
şanlı tarixinə
nəzər salmağı,
Babəki, Tomrisi, Səttarxanı unutmamağı
məsləhət görən
şair şəhid analarını başlarından
qara örpəyi açıb Həcərlər
kimi zülmə qarşı döyüşməyə
çağırır:
Sizə
başsağlığı verməyə bir gün,
Uzaq yollar aşıb gələcəyik
biz.
Azərin bu sözü düzgündür, düzgün.
Arxadır Bakıya dar gündə Təbriz.
Bir Vətəni iki yerə parçalayıb övladlarını bir-birindən
ayrı salanlara nifrətini göstərmək
üçün hamını
Bakıya getməyə
çağıran Əli
Xosrov Korabbası isə "Gedəyin Bakıya..." şeirində
deyir:
Gedəyin Bakıya, şəhidlər
üçün
Bir dəstə
gül alıb qoyaq qəbrinə.
Torpağı iyləyək, öpək,
ağlayaq,
Deyək:
ay qocaman əhsən səbrinə.
M.İbrahimov "Vətən şəhidlərinə"
şeirində isə
öz səsini qəfil gülləyə
tuş gəlib ömrünü vaxtsız
sona çatdıran günahsız insanların
ağrı-acılı səslərinə
qoşur:
Ey Vətən yolunda şəhid olanlar,
Ey səmum yeliylə qəfil solanlar,
Ey ətirli gülü susuz qalanlar,
Sizinlə döyünür ürəklərimiz,
Axı, nə gördünüz bu dünyada siz?!
Qanlı
Yanvar hadisələri
Cənub folklorunda da öz əksini
tapmışdı:
Şimaldan bir yel əsdi,
Səbri-qərarımı kəsdi.
Sağ gözüm sənə qurban
Sol gözüm mənə
bəsdi.
Bütün bunlar göstərir
ki, 1990-cı ilin 20 Yanvarında Bakıda törədilən faciənin
bədii inikasında Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı Şimalda
yaranan ədəbiyyatdan
heç də geri qalmamış və bu müdhiş
hadisələri otaylı-butaylı
Azərbaycanın milli
fəlakəti, dərdi,
kədəri kimi qəbul etmişdir. Qələm sahibləri qanlı 20 Yanvar hadisələri ilə əlaqədar Cənub ellərində
hakim olan rəyi, əhval-ruhiyyəni dəqiq
dərk etmiş və çox böyük ustalıqla qələmə ala bilmişlər.
Cənubi Azərbaycanın şair və yazıçılarının bu mövzularda qələmə aldıqları
əsərlər "Qanlı
20 Yanvar" mövzulu
Azərbaycan ədəbiyyatını
daha da zənginləşdirmiş,
ona yeni çalarlar gətirmişdir.
Lətifə MİRZƏYEVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 20
yanvar.- S.9.