Elxan Zal Qaraxanın
"Xəzər məkanı"
kitabı barədə
Cənubi
Qafqazdan başlayaraq Xəzər və Qara dənizləri boyunca, İtil (Volqa) çayı ətrafındakı
ərazilərdən başlayaraq Dunay çayına qədər
uzanan geniş bir coğrafiyanı bir neçə əsrə
yaxın öz hakimiyyəti altında saxlamış
türksoylu Xəzər imperiyası özündə türk
tarixinin növbəti yüksəliş və inkişaf mərhələlərindən
birini təcəssüm etdirir. Böyük
Türk kağanlığının Şərq ərazilərində
meydana gələn və onun davamı hesab edilən,
Göytürklərin qurucuları Aşina sülaləsindən
olan kağanlar tərəfindən yönəldilən Xəzər
kağanlığı dünyanın əksər
böyük tədqiqatçıları tərəfindən
Orta əsrlərin ilk çağlarında mövcud olmuş ən
möhtəşəm dövlətlərdən biri hesab
edilir. Dünyanın
müxtəlif ölkələrində xəzərlər və
onların qurduğu möhtəşəm dövlət barədə
yüzlərlə araşdırma əsərinin
yazılmasına baxmayaraq, bu mövzu alimlər və
yazıçılar arasında hələ də böyük
mübahisələr mövzusudur.
Tarixdə türklərin qurduğu çox böyük
dövlətlər olub, onların insanlıq tarixinə
özünəməxsus təsirləri və xidmətləri
olub, amma biz onların heç birinə dünyanın elmi dairələri
tərəfindən Xəzər tarixinə göstərilən
marağı müşahidə etmirik. Xəzər tarixinin tədqiqatçısı
ünlü ABŞ alimi Norman Qoblun məşhur "Xəzər
tədqiqatları" əsərində biz yüzlərlə
elmi ədəbiyyatın adına rast gəlirik. Bu mövzuya müraciət edən
məşhur alimlər sırasında V.Sen Marten, V.V.Bartold,
Z.Validi Toğan, P.K. Kokovtsev, Y.V.Qotye, Y.Nemet, A.Krımski,
D.Danlop, V.F.Minorski, M.İ. Artamonov, Z.Bünyadov, P.Qolden,
S.A.Pletneva, K.A.Bruk, O.Pritsak, L.Qumilyov kimi insanların
adlarını çəkə bilərik. Bu
siyahını dəfələrlə artırmaq da olar, lakin
dünya miqyasında məşhur olan bu adlar içərisində
ikisi ilə bağlı ayrıca fikir bildirmək istəyirəm.
Fransız alim Sen Martenin və xüsusən ukraynalı alim
Aqafangel Krımskinin xəzərlərlə bağlı ortaya
qoyduğu mülahizələr bu mövzuya tamamilə yeni və
fərqli bir istiqamət verdi və məhz
onların elmi dövriyyəyə gətirdikləri yeni
yanaşmalarla xəzərlər mövzusu Orta əsrlərdən
Herodot zamanlarına qədər uzandı.
Qədim dünya salnaməçilərindən
tutmuş, müasir dövrümüzün tarixçilərinə
qədər çoxsaylı tədqiqatçılar xəzərlərin
tarix səhnəsinə haradan gəldiyini və bu səhnədən
nə zaman və hara getdiyini aydınlaşdırmağa
çalışıblar. Bu gün də xəzərlərin
tarixi ilə bağlı elmi cameənin yekdil fikrə gələ
bilmədiyi bir çox məsələlər var və onlar hələ
də alimlərin diqqət mərkəzində qalmaqda davam
edir. Xəzərlərin etnik kökəni,
dili, imperiyaya daxil olan digər xalqlarla olan
qarşılıqlı münasibətləri, yəhudi dinini
qəbul etmə səbəbləri barədə mülahizələr
bir çox tədqiqatlarda bəzən çox dərin ziddiyyətlər
təşkil edir.
Müasir Azərbaycanın da şimal-şərq hissəsini
əhatə etməklə Şimali Qafqaz ərazisində
mövcud olmuş Xəzərlər İmperiyası və
onun qurucuları olan qədim xəzərlər təbii olaraq
Azərbaycanlı tədqiqatçıların da maraq çərçivəsindən
heç vaxt kənarda qalmayıb. Bu da təbiidir,
çünki xəzərlərin və onların dövlətinə
daxil olan sabir, barsil, bulqar tayfalarının Azərbaycan
türklərinin etnogenezinin formalaşmasında yer alması
artıq tədqiqatçılarda heç bir şübhə
doğurmur. Sonsuz ehtimallar, fərqli elmi
mülahizələr və iddialar mövzusu olan xəzərlər
haqqında Azərbaycan yazıçısı Elxan Zal
Qaraxanın rus dilində yazdığı "Xazarskiy
prostor" ("Xəzər məkanı") adlı tədqiqat
əsəri də bu problemin dərk edilməsinə
böyük töhfə verəcək çox dəyərli
bir elmi araşdırma işidir.
Elxan Zal xəzərlərlə bağlı tədqiqatlarına
başlayandan bəri biz onunla bu mövzuda dəfələrlə
geniş polemikalar aparmışıq, əsərin dili və
araşdırma istiqamətləri ilə bağlı fikir
mübadiləsi etmişik. Bu təmaslar zamanı Elxan müəllim
mənə bildirmişdi ki, o, əslində xəzərlərlə
bağlı bədii əsər yazmaq istəyirdi, lakin bu
mövzuya dair materiallar yığarkən, xüsusən
"Etrusklarla" bağlı araşdırmalar apararkən əldə
etdiyi sənədlərdən belə qənaətə gəlmişdi
ki, xəzərlər Azərbaycan və ümumən türk
xalqları tarixində müstəsna rol oynayıblar və
onların bu rolu barədə dünya türkologiyasında, eləcə
də xəzərşünaslıqda son söz hələ
deyilməyib. Elxan müəllimin bu fikri xəzərlərin
tarixinə maraq göstərən bir şəxs kimi mənim
üçün də olduqca dəyərlidir və mən bu
fikri tamamilə dəstəkləyirəm. Xüsusilə
Elxan müəllimin əldə etdiyi materiallarla tanış
olduqdan sonra mən də belə qənaətə gəldim
ki, bu mövzuda bədii əsər yazmaqdansa, sanballı bir
araşdırma əsərinin ortaya qoyulması istər Azərbaycan
tarixində, istərsə də dünya xəzərşünaslığında
yeni bir səhifənin, yeni bir cığırın
açılmasına səbəb ola bilər. Mən
ona bu mövzuda əlimdən gələn hər cür dəstəyi
göstərəciyimi bildirdim və çox şadam ki, Elxan
müəllim elmi baxımdan çox kiçik bir zaman kəsiyində
belə sanballı bir araşdırma əsərini ərsəyə
gətirdi.
Elxan
Zalın "Xəzər məkanı" əsərini
dünya çapında yazılan və nəşr edilən əksər
əsərlərdən fərqləndirən əsas cəhəti
odur ki, o, araşdırmalarında V. de Sen Marten, B.Nibur, K.Neman,
N.Veselovski, K.Patkanov, A.Krımski kimi ünlü elm
adamlarının xəzərlərlə bağlı
düşüncələrinə və araşdırmalarına dayanaraq, xəzərlərin tarix səhnəsinə
çıxışını və Azərbaycanla
bağlılığını b.e.-nın ilk əsrlərində
deyil, Herodot zamanlarında və daha öncəki dövrlərdə
arayır. Yuxarıda adlarını sadaladığım alimlərin,
xüsusən Azərbaycanla bağlı bir çox elmi əsərlərin
müəllifi, böyük Ukrayna şərqşünası
Aqafangel Krımskinin Xəzər mövzusuna
baxışının əsas özəlliyi odur ki, onlar
Herodotun "Tarix" kitabında adları keçən
İskit tayfaları katiarları (kaziarları) və barsilləri
(basilləri) xəzərlərin və barsillərin əcdadları
hesab edirlər. A.Krımski "Xəzərlərin
tarixi" monoqrafiyasında Herodotun təsvir etdiyi
katiarların və basillərin Xəzər
İmperiyasını yaradan xəzər və barsillərin əcdadları
olmaqla yanaşı, dövrün elmi trendinin əksinə
olaraq, onların İran əsilli deyil, türk əsilli
olduqlarını göstərmişdir. Təəssüflər
olsun ki, bu böyük alim 1941-ci ildə Stalin rejimi tərəfindən
qətlə yetirildi və onun xəzərlərlə
bağlı əsərinin uzun
zaman elmi ədəbiyyatda (D.Danlop, O.Pritsak) adı çəkilsə
də özünü tapmaq mümkün deyildi. Yalnız 2008-ci ildə
A.Krımskinin əsəri "Xazarı" dərgisində
Ukrayna dilində nəşr edildi və beləliklə
müasir tədqiqatçılar üçün çox dəyərli
bir elmi mənbəyə çevrildi. Zənnimcə,
Elxan Zalın "Xəzər məkanı" əsərini
A.Krımskinin "Xəzər tarixi"nin
bir növ davamı da hesab etmək olar.
Türk
tarixinə bir çox fərqli aspektlərdən - tarix,
coğrafiya, mədəniyyət, poeziya və linqvistik aspektlərdən
özünəməxsus orijinal yanaşmaları ilə
tanınan Elxan Zal bu əsərində də bir sıra cəsarətli elmi mülahizələri və dərin
məntiqi təhlilləri ilə diqqəti cəlb edir. Elxan Zal xəzərlərlə bağlı öz
mülahizələrini bəzi tarixçilər kimi fərziyyələr
əsasında təqdim etmir. O, Homer, Ktesiy, Herodot,
Strabon, Ptolomey, Plutarx, Diodor, Pliniy, Dionisiy kimi qədim dünya
salnaməçilərinin yazılarında qədim xəzərlərlə
bağlılığı ehtimal edilən bütün ilkin mənbələri
araşdırır, ayrı-ayrı mənbələrdə
göstərilən faktları qarşılaşdırmaqla
müqayisələr aparır və özü ilə bərabər
oxucunu da məntiqi qənaətə gəlməyə sövq
edir. İskit tayfalarına aid olunan xəzərlərlə
bərabər hunların, sakların, sabirlərin-savromat-sarmatların
da tarixi dislokasiyaları, Qara dəniz və Xəzər dənizi
hövzəsində, Şərqi Avropa - Mərkəzi Asiya
arealında tarixi yerdəyişmələri geniş və hərtərəfli
təhlilə cəlb olunur.
Əsərdəki maraqlı epizodlardan biri də Ktesiy və
Herodotun Midiya ilə bağlı nəql etdikləri bir-birilə
uzlaşmayan tarixi hadisələrin müqayisəsidir. Müəllif sadəcə
mətnləri müqayisə etmir, mətnlərdə istifadə
olunmuş müxtəlif terminlərin, etnonimlərin, toponimlərin,
hidronimlərin linqvistik - fonetik müqayisəsini aparır,
fiziki-coğrafi koordinatları dəqiqləşdirir, həmin
tarixi dövrlər üçün xarakterik olan siyasi təsisatların
iyerarxiyasını araşdırır, oxşar və fərqli,
bəzən də eynilik təşkil edən elementləri
ayırd edir. İskitlərlə göytürklərin və
xəzərlərin qarşılaşdırılması nəticəsində
digər qövmlərlə bərabər, xəzərlərin
də Azərbaycan etnogenezinin formalaşmasında mühüm
rol oynadığını ortaya qoyur və Azərbaycan
toponiminin "Atropatkan", "Atropatena" kimi təhrif
olunmuş adlardan deyil, qədim Avesta dilindəki
"Xazarvayja" (Xəzər məkanı) terminindən
yaranması mülahizəsini irəli sürür.
V.Radlov, M.Artamonov, İ.Dyakonov, Belyavskiy, L.Qumilyov və
başqa görkəmli yeni dövr tədqiqatçılarının
qədim xəzərlər haqqında gəldikləri nəticələri
saf-çürük edən müəllif yanaşmalardakı
ziddiyətləri aşkar edir və konkret tarixi hadisələrin
şərhi ilə bağlı öz mülahizələrini
irəli sürür.
Xəzərlərin
tarixinə təkcə Xəzər İmperiyasının
dövrünə istinadən yox, daha dərindən etnogenetik
müstəvidə baxan müəllif özündən sonra zəngin
irs saxlamış etrusk, iskit, türk,
monqol tayfalarının tarixinə müraciət edir. Çünki xəzərlərin bilavasitə bu mədəniyyətlərlə
qarşılıqlı əlaqələrdə olması onda
heç bir şübhə doğurmur. Köçəri
sivilizasiyaların yaşam tərzi, təşkilatlanma prosesləri,
ilkin dövlətçilik elementlərini ayırd etmək,
idarəçilik iyerarxiyalarının oxşar və fərqli
cəhətlərini üzə çıxarmaqla Elxan Zal
bir-birinin davamı olan qədim köçəri
sivilizasiyaların rəngarəng mozaikasında xəzərlərin
yerini və rolunu dəqiqləşdirməyə
çalışır.
Qədim köçəri tayfaların 3 pilləli idarəçilik
sisteminin daha sonra 4 pilləli dövlət idarəçiliyi
sisteminə təkamülünü və bu proseslərdə
müxtəlif soylu tayfaların qarşılıqlı təsir
mexanizmlərini araşdırır. Müəllif qədim
türklərin 12 tayfa ittifaqından ibarət idarəçilik
sistemini təhlil edir və etrusklarda, iskitlərdə,
göytürklərdə və xəzərlərdə də
cəmiyyətin eyni prinsiplər əsasında
strukturlaşmasını və eyni prinsiplər əsasında
təşəkkül tapmış tayfa ittifaqlarına malik
olduğunu diqqət mərkəzinə gətirir.
Müəllif belə hesab edir ki, bu
qarşılıqlı təsir təkcə idarəetmə
quruluşlarındakı oxşarlıqla məhdudlaşmır,
eyni zamanda tayfaların dini inanclara meyillərində də
öz əksini tapir. Tarixdən bizə məlumdur ki, xəzərlər
dini inanclarının müxtəlifliyi ilə seçilirdilər.
Xristianlıq, islam, iudaizm,
şamançılıq və tanrıçılıq xəzərlərin
və onların qurduqları dövlətdə məskunlaşan
digər xalqların sitayiş etdikləri müxtəlif dinlər
olub. Xəzərlərin uzun müddət Ərəb
xilafəti və Vizantiya ilə gərgin münasibətlərdə
olması isə bu mövzuda yazan bir çox müəlliflər
tərəfindən IX əsrə doğru onların daha
çox iudaizmə meyillənməsinin səbəbi kimi
göstərilir. Bizim eradan əvvəl Midiyada uzun zaman kəsiyində
hakimiyyət qurmuş iskitlərin, yəni xəzərlərlə
barsillərin başçılıq etdiyi tayfa birliklərinin,
həmin ərazidə yaşayan qədim yəhudilərlə
qarşılıqlı əlaqələrini təhlil edən
müəllif, türksoylu Xəzər
tayfasının elitasının "yəhudiləşməsini"
qədim türklərin imperiya dini olan
tanrıçılıqla qədim yəhudi tayfaları və
onların Həzrət Musadan gələn dini
inanclarının arasında dərin keçmişə dirənən
bağların olması ilə izah edir. Bildiyimiz
kimi, yəhudilər xristianlıqda və İslamda olduğu
kimi öz dinlərini başqa xalqlar arasında yaymırlar,
iudaizmin ehkamlarına görə yalnız etnik yəhudilər
bu dinə sitayiş edə bilər. Bu
baxımdan tarixdə yalnız bircə presendent var ki,
türksoylu xəzərlər yəhudi dinini qəbul ediblər
və bu prosesdə yəhudi din xadimləri - xaxam və ravvinlər
də fəal iştirakçı olublar. Bununla
bağlı Orta əsrlərdən bəri onlarca, bəlkə
də yüzlərlə tədqiqat əsəri
yazılıb, amma hələ də iudaizmin xəzərlər
arasında yayılması ilə bağlı yekdil fikir yoxdur.
Əlbəttə, Xəzər dövləti tarixinin dünya
alimlərində belə böyük maraq doğurmasının səbəbləri
çoxdur. Zənnimcə, əsas səbəblərdən
biri də onların şanlı keçmişi ilə
yanaşı, həm də bu dövlətin elitasının
bir əsrə yaxın müddət ərzində yəhudi
dininə etiqad etməsi olub. Müasir
İsrail tarixçiləri arasında da bu fikri dəstəkləyənlər
var. Özündən əvvəl bir çox ünlü elm
adamlarının bu mövzu ilə bağlı düşüncələrindən
sitatlar gətirən Elxan Zal, özü də bu istiqamətdə
ortaya yeni mülahizələr qoyur və bu mülahizələri
tarixi sənədlərlə əsaslandırmağa
çalışır.
Əsərdə
diqqət çəkən maraqlı məqamlardan biri də
ondan ibarətdir ki, çox tədqiqatçılardan fərqli
olaraq Elxan Zal öz axtarışlarında tarixin daha dərin
qatlarına enə bilir və qədim xəzərlərin
identikliyini müəyyən etməyə çalışarkən
hətta Avesta və Bibliya mətnlərinə də müraciət
etməkdən çəkinmir. Qədim
sivilizasiyalar tarixinin bugünkü elmə məlum olan çoxsaylı
mənbələrindən əldə olunmuş məlumatları
bir araya gətirməklə müqayisələr aparır və
xəzərlərin mənşəyi və sonrakı
diferensiasiya və inteqrasiya prosesləri haqqında
özünün yeni elmi mülahizələrini irəli
sürür. Beləliklə, müəllif
çoxölçülü analitik təhlilin və tarixi dərkin
komparativ məntiqi ilə xəzərlərin tarix səhnəsindəki
yeri və rolu ilə bağlı tarix elmi üçün
yeni hesab oluna biləcək nəticələrə nail olur.
Əsərdə yaşadığımız coğrafiyanın və etnogenezimizin formalaşması tarixi ilə bağlı maraq doğuran təhlillər çoxdur və bütün bunlar kifayət qədər cəlbedicidir. Burada təqdim edilən Xəzər-Səlcuq, Xəzər-Macar əlaqələri ilə bağlı fəsillər də böyük maraq doğurur. Onların hamısını qısa həcmli bir yazıda şərh etmək mümkün deyil və belə bir məqsədim də yoxdur. Sadəcə, oxuculara bildirmək istəyirəm ki, bütün yüksək elmi məziyyətlərinə baxmayaraq kitab təkcə elmi tədqiqatçılar tərəfindən yox, daha geniş oxucu kütləsi tərəfindən rahatlıqla "birnəfəsə" oxuna biləcək bir dildə yazılıb. Əsərin ilkin nəşrinin rusca yazılmasının əsas səbəblərindən biri isə onun digər dillərə tərcüməsi zamanı lazımsız çətinliklərlə qarşılaşmamaq zərurətindən irəli gəlib. Əminəm ki, hər bir oxucu bu kitabı mütaliə etməkdən böyük zövq alacaq və müəllifin fədakar əməyini yüksək qiymətləndirəcək.
Cavanşir Feyziyev
Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 28 yanvar.- S.20-21.